Jump to content

Marinar gălăţean, la bordul unei nave arestate în Bahamas din iulie


dcp100168
 Share

Recommended Posts

Marinar gălăţean, la bordul unei nave arestate în Bahamas din iulie

Primii trei marinari din cei 12 romani aflati pe nava Chem Faros, arestata din luna iulie in Freeport din Bahamas, au ajuns duminica noapte in Romania, la ora locala 23.45, a declarat in exclusivitate pentru "Replica", fostul senator Dorel Onaca, cel care se ocupa personal de repatrierea navigatorilor, "pe cont propriu si din bani proprii". Mihai Costache, de 50 de ani, din Bucuresti, Vasile Stan, de 40 de ani, din Braila si Ion Armasaru, de 52 de ani, cel din urma fiind plecat de nu mai putin de 14 luni pe mare, s-au intors acasa cu toate salariile primite la zi, iar miercuri, 13 octombrie, va avea loc o noua serie de negocieri cu autoritatile din Bahamas si armatorul navei, pentru rezolvarea problemelor celorlalti marinari romani ramasi la bordul navei arestate.

Romanii de pe Chem Faros au avut parte de probleme inca de la imbarcare, 12 dintre ei ajungand pe nava pe 6 mai a.c., in Morehead City, Carolina de Nord, la bord aflandu-se deja, de 7 luni, alti 2 romani. Nava era arestata de Garda de Coasta americana pentru diverse deficiente descoperite in urma unui control de rutina. In cele din urma, vasul a fost scos de sub arest, dupa remedierea deficientelor, si-a descarcat incarcatura de 12.500 tone de uree lichida la Wilmington, dupa care au incarcat alte 27.500 de tone de uree din Donaldsonville, cu destinatia Ghent (Belgia). Marile probleme au aparut insa in momentul in care au ajuns in rada portului Freeport din Bahamas, pe 5 iulie, pentru aprovizionarea cu combustibili. Comandantul grec Efstratios Antoniou a anuntat echipajul format din 24 de marinari ca proprietarul, Timoleon Zacos, a abandonat nava, care a ramas, pe deasupra, fara apa si provizii. Potrivit marinarilor romani, comandantul nu a lansat SOS, spunandu-le oamenilor ca pot supravietui cu macaroanele si orezul ramas, iar marinarii antrenati pot rezista si fara sa se spele. Ramasi in deriva, cu mancarea si apa rationalizate, marinarii incep sa apeleze prin radiotelefon orice nava din zona, sperand ca vor da peste vreun echipaj romanesc. Vazand ca situatia devine critica, comandantul navei accepta la un moment dat sa fie contactat ITF Romania, dupa care s-a facut rost de provizii si apa prin diplomatii filipinezi sositi in Bahamas din Cuba, la solicitarea marinarilor filipinezi de pe Chem Faros.

Pe 31 iulie, nava este lasata sa intre in port, doar pentru a fi insa arestata, din cauza datoriilor. Marinarii romani povestesc ca pana si telefonul prin satelit a fost taiat, pentru neplata, astfel incat oamenii au vorbit acasa dupa 3 saptamani in care cei din tara nu mai stiau nimic despre cei plecati pe mare si asta dupa ce au putut face rost, de la tarm, de un SIM de pe care sa sune. Lucrurile se precipita pe 1 septembrie, cand filipinezii din echipaj intra in greva, ajunsi la capatul puterilor, asiaticii cerand repatrierea in orice conditii, chiar si fara plata salariilor restante, in conditiile in care unii erau de un an la bord si nu mai fusesera platiti de trei luni. Pentru a nu se ajunge la o revolta generala, cei care nu au facut greva sunt "rasplatiti" cu cate 100 de dolari, bani pe care marinarii romani i-au dat pe cartele de telefon mobil si transportul pana in oras, pentru a vorbi cu familiile, pe Internet. Din spusele romanilor ajunsi deja acasa, locul in care se afla Chem Faros era un soi de cimitir al navelor, langa ei fiind alte doua vapoare pazite, cu toate bunurile la bord, arestate de 2, respectiv 3 ani de zile. In aceasta perioada intra in scena si Dorel Onaca, care se deplaseaza in Bahamas pentru a negocia rezolvarea problemelor marinarilor romani si repatrierea lor. Asa s-a reusit convingerea noului proprietar al navei, Proton Bank din Atena, sa plateasca salariile echipajului pe iunie si iulie, mai fiind restante pentru lunile mai, august, septembrie si luna in curs.

In cele din urma, tinand cont de faptul ca fiecare zi de arest costa armatorul 12.000 de dolari, iar marfa de 6,5 milioane de dolari, de la bord, trebuie sa fie pana la urma valorificata, armatorul achita integral restantele catre primii trei marinari romani, Mihai Costache, Vasile Stan si Ion Armasaru sosind acasa duminica noapte. Intre timp, din cei 25 de membri ai echipajului, 10 au debarcat, intr-un fel sau altul, printre ei aflandu-se si romanul Danut Cantor, de 48 de ani, din Mangalia. La bord au ramas romanii Simion Martin, de 43 de ani, din Olteni, Vlad Bogdan Staicu, de 32 de ani, din Constanta, Marius Petcu, de 47 de ani, din Cernavoda, Cristinel Buturca, de 36 de ani, din Braila, Mircea Florescu, de 53 de ani, din Galati, Ion Campanu, de 52 de ani, din Sarata, Sebat Vuap, de 48 de ani, din Constanta, Nimet Cheamil, de 46 de ani, din Topraisar, Corneliu Petrus Stoian, de 41 de ani, din Pogoanele (a carui sotie, din tara, este extrem de grav bolnava) si Alexandru Vintila, de 38 de ani, din Constanta. Romanii aveau salarii lunare cuprinse intre 1.200 si 12.000 de dolari, conform contractelor semnate cu armatorul care a abandonat nava, fiecare marinar avand de recuperat o mica avere de la proprietarul grec.

http://www.replicaonline.ro/3_din_cei_12_romani_de_pe_nava_arestata_in_bahamas_adusi_acasa_de_onaca_42714.html

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Romanii de pe nava Chem Faros si-au primit salariile

Marinarii români de pe nava Chem Faros şi-au primit toate drepturile salariale şi au decis să rămână în continuare pe mare, aşteptând acum viitoarea destinaţie a vasului. Chiar şi cei doi navigatori cu probleme grave acasă, Corneliu Petruş Stoian, de 41 de ani, din Pogoanele, şi Nimet Cheamil, de 46 de ani, din Topraisar, au reuşit să trimită banii în România, ne-a declarat Dorel Constantin Onaca, cel care s-a îngrijit personal de salvarea marinarilor arestaţi din luna iulie în Bahamas. Mai mult, cei doi marinari care au „evadat” de la bordul navei, Simion Martin, de 43 de ani, din localitatea teleormăneană Olteni şi Vlad Bogdan Staicu, de 32 de ani, din Constanţa, l-au sunat pe Onaca pentru a-şi cere scuze şi au spus că nu mai suportau să fie departe de familie şi de casă. Cei doi au cedat pur şi simplu nervos şi au ales să lase totul în urmă doar pentru a-şi vedea familiile. Din fericire, noul proprietar al navei, banca grecească Proton, pare a fi înţeles situaţia disperată a marinarilor şi a plătit până la urmă toate salariile şi i-a convins chiar pe navigatori să rămână pe navă, pentru continuarea voiajului. Şi pentru ca lucrurile să aibă parte de un final fericit, se pare că şi marinarul care cerea disperat ajutor prin intermediul ziarului „Replica” pentru a fi repatriat, Corneliu Petruş Stoian, a reuşit să-şi stabilizeze ulcerul gastro-duodenal care îi punea viaţa în pericol şi acum este apt de muncă.

Reamintim că nava Chem Faros, cu uree la bord în valoare de 6,5 milioane de euro, a fost arestată în insulele Bahamas după ce armatorul a dat faliment. Noul proprietar al vasului a plătit peste 300.000 de dolari reprezentând salariile restante ale echipajului, după intervenţia lui Onaca, iar nava a fost scoasă de sub arest. Trei marinari români, Mihai Costache, Vasile Stan şi Ion Armăsaru au ajuns acasă acum o lună, 14 din cei 25 de marinari debarcând până acum, printre primii fiind şi românul Dănuţ Cantor, de 48 de ani, din Mangalia. La bord au rămas românii Marius Petcu, de 47 de ani, din Cernavodă, Cristinel Buturcă, de 36 de ani, din Brăila, Mircea Florescu, de 53 de ani, din Galaţi, Ion Câmpanu, de 52 de ani, din Sărata, Sebat Vuap, de 48 de ani, din Constanţa, Nimet Cheamil, de 46 de ani, din Topraisar, Corneliu Petruş Stoian, de 41 de ani, din Pogoanele şi Alexandru Vintilă, de 38 de ani, din Constanţa. Românii aveau salarii lunare cuprinse între 1.200 şi 12.000 de dolari, conform contractelor semnate cu armatorul care a abandonat nava. După ce noul armator a plătit toate datoriile salariale, marinarii români au decis să-şi continue voiajul pe mare, toţi banii fiind deja trimişi familiilor din România.

http://www.replicaonline.ro/romanii_de_pe_nava_chem_faros_si-au_primit_salariile_46184.html

Link to comment
Share on other sites

 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.