Jump to content

Epava navei Slatina ameninţă navigaţia pe Dunăre


dcp100168
 Share

Recommended Posts

Epava navei Slatina ameninţă navigaţia pe Dunăre

O reţea de cabluri şi parâme cât braţul de groase ţine captivă în adâncurile Dunării epava navei „Slatina”. Legăturile au fost însă roase de trecerea timpului, iar fantoma de metal poate oricând să se elibereze. Acest lucru ar însemna un dezastru atât pentru navigaţia pe Dunăre, cât şi pentru Şantierul Naval Damen. „Epava se află într-un loc foarte sensibil, chiar lângă şenalul navigabil şi foarte aproape de intrarea în docurile şantierului naval. Dacă epava ar aluneca sau s-ar deplasa, practic s-ar paraliza trecerea navelor prin zona respectivă. Tocmai din acest motiv, după ce nava s-a scufundat, în 1990, prova şi pupa epavei au fost încinse cu parâme şi legături la mal pentru a împiedica nava să alunece în şenalul navigabil”, ne-a explicat directorul general al APDM Galaţi, Mihai Ochialbescu.

Problema este că ultima verificare şi refacere a legăturilor s-a făcut în 1996, iar de atunci rugina a mâncat cablurile. Unele legături s-au deteriorat serios, unele de-a dreptul s-au rupt. „Lucrurile sunt foarte complicate din acest punct de vedere. Practic, o acţiune de înlocuire a acestor legături este imposibil de realizat dat fiind faptul că stabilitatea navei nu poate fi controlată şi în aceste condiţii scafandrii care ar executa aceste operaţiuni ar fi în mare pericol. Mai mult, în acest an, din cauza creşterii şi descreşterii apelor Dunării într-un interval de timp relativ scurt, epava a devenit şi mai instabilă. Totodată, în acest moment nici o navă nu se poate apropia de epavă, existând pericolul de a rupe legăturile şi aşa fragile de la mal ”, a precizat directorul APDM Galaţi.

Prezenţa epavei, pe lângă faptul că îngreunează manevrele navelor în zona şantierului Damen şi blochează accesul la danele 36 şi 37, necesită şi lucrări permanente de dragaj pentru îndepărtarea aluviunilor aduse de ape, operaţiuni de asemenea riscante. Singura soluţie pentru a îndepărta pericolul din adâncuri este ranfluarea epavei, dar o asemenea sarcină este pe cât de dificilă, pe atât de costisitoare.

APDM Galaţi a avut o primă tentativă de ranfluare a epavei navei Slatina în 2008. Atunci s-a lansat o licitaţie pentru atribuirea lucrărilor, costurile fiind estimate la aproximativ 10 milioane de euro. „Din păcate, la momentul respectiv nu s-a putut atribui această lucrare, în general pentru că firmele interesate nu aveau capacitatea tehnică de a duce la bun sfârşit ranfluarea, în timp ce alte firme solicitau mai întâi sume foarte mari, undeva la 100.000 euro pe zi, pentru realizarea mai întâi a unor studii de cercetare a stării epavei… Iar de atunci şi până în prezent, după cum se ştie, bugetul de stat a traversat o perioadă destul de grea”, a explicat Mihai Ochialbescu.

Până în prezent, singurul lucru cert pare a fi opinia specialiştilor care consideră că, pentru îndepărtarea epavei va fi necesară folosirea unui batardou, o construcţie hidrotehnică ce are ca scop izolarea epavei într-o incintă din care apa este evacuată, astfel încât tăierea în bucăţi să se poată face mai uşor şi în condiţii mai sigure.

Şantierul naval, ţinut în şah

Epava navei „Slatina” este motiv de îngrijorare şi pentru conducerea Şantierului Naval Damen, explicaţii suplimentare în acest sens fiindu-ne oferite de directorul tehnic Valentin Popescu: „În cazul navelor cu o lungime mai mare de 150 metri, scoaterea din doc sau intrarea în doc a navelor devine o operaţiune foarte riscantă întrucât epava se află foarte aproape de «gura» docului. Neînlăturarea epavei poate duce la avarierea navelor în timpul manevrelor. De asemenea, trebuie menţionat că, în momentul de faţă, existenţa epavei în vecinătatea docului limitează construcţia unor nave mai mari, deşi dotările şantierului au fost concepute pentru lucrări de anvergură. Şi în condiţiile unei competiţii din ce în ce mai acerbe pe piaţa construcţiilor navale, şantierul nu îşi poate permite să nu participe la toate proiectele care, din punct de vedere tehnic, pot fi realizate cu dotările sale”, ne-a spus Valentin Popescu.

Şantierul Naval Damen ar putea intra într-o fază critică dacă epava nu va fi scoasă din apele Dunării până în 2012. Asta pentru că, în primăvara lui 2011 în şantier se va trece la construirea unei nave mamut, cu un deplasament de 28.000 tone, destinată marinei olandeze. „Nava, de tip Joint Support Ship (JSS), cu o lungime de 205 metri, este cea mai mare navă care urmează să se construiască în şantierul nostru în perioada următoare. Nava va fi realizată în doc şi urmează să fie lansată la apă în vara lui 2012. Prin urmare, epava navei «Slatina» trebuie neapărat îndepărtată până atunci”, a precizat directorul tehnic al Damen, Valentin Popescu.

Conducerea Damen a înaintat inclusiv un memoriu Prefecturii Galaţi în care se explică importanţa îndepărtării epavei pentru activitatea şantierului naval.

Ranfluare după buget

La rândul ei, conducerea APDM Galaţi a adresat mai multe memorii Ministerului Transporturilor prin care se susţine necesitatea ranfluării epavei. „La minister s-a înţeles foarte bine care este problema şi ni s-a promis sprijin. Acest proiect va fi prins, se pare, măcar pentru un avans necesar demarării procedurilor de licitaţie în proiectul de buget pe 2011. Oricum, este o lucrare necesară şi e bine să o facem cât mai repede, date fiind riscurile pe care le presupune prezenţa acestei epave. În cazul extrem în care epava s-ar deplasa şi ar bloca şenalul navigabil, cheltuielile pentru deblocarea acestuia s-ar putea ridica la sume uriaşe, iar timpul de intervenţie ar fi mult mai mare”, a arăta directorul APDM Galaţi.

Prin urmare, nu trebuie uitat că paza bună trece primejdia rea. Iar acest lucru este valabil şi în ce priveşte „fantoma de metal” din adâncurile Dunării.

http://www.viata-libera.ro/articol-Amenintarea_fantomei_din_adancuri_2.html

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Autorităţile vor să cureţe Dunărea de resturile navei "Slatina"

Compania Naţională Administraţia Porturilor Dunării Maritime vrea să cureţe albia Dunării de resturile epavei „Slatina”, aflată la Dana 36. Procesul de ranfluare va costa 8,5 milioane de euro. Prezenţa epavei îngreunează manevrele navelor în zona şantierului Damen şi blochează accesul la danele 36 şi 37. „Ranfluarea epavei „Slatina a fost evaluată la 8,5 milioane de euro. Deocamdată, suntem în stadiul de pregătire al caietului de sarcini”, ne-a declarat Mihai Ochialbescu, directorul APDM Galaţi.

Navă cargou de 4800 tdw, „Slatina” avea, atunci când naviga, urmatoarele caracteristici: lungime 106 m, lăţime 14,8 m, pescaj min/max. 5,63 / 7,06 m, greutate proprie 2.120 tone.

„Slatina” s-a scufundat în 1990 din vina marinarilor, care au efectuat câteva manevre greşite ce au condus la eşuarea navei chiar lângă canalul navigabil.

http://www.adevarul.ro/locale/galati/Autoritatile-curete-Dunarea-resturile-Slatina_0_436156965.html#commentsPage-1

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Scoaterea epavei Slatina costă 10 milioane de euro

Resturile navei reprezintă o adevărată ameninţare pentru navigaţia pe Dunăre. Administraţia Porturilor Dunării Maritime (APDM) a lansat licitaţia pentru scoaterea navei „Slatina”, scufundată în urmă cu 20 de ani.

APDM Galaţi a deschis înscrierile la licitaţia pentru scoaterea epavei navei „Slatina” şi curăţarea albiei Dunării în zona Danelor 35-38 din port. Potrivit conducerii instituţiei, până în acest moment şi-au manifestat interesul mai multe firme din Turcia, Olanda, dar şi din România. „I-a venit rândul, în sfârşit. Noi am estimat că bugetul pentru această operaţiune este de 10 milioane de euro. Vom vedea însă ce spune piaţa. Poate costa mai mult sau mai puţin. Ne dorim să începem cât mai repede aceste lucrări”, ne-a declarat Ion Lungeanu, directorul tehnic al APDM Galaţi.

adevarul.ro

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Licitaţie pentru ranfluarea epavei navei „Slatina”

Mai mulţi operatori din ţară şi din străinătate şi-au manifestat interesul pentru a participa la operaţiunile de ranfluare a epavei navei Slatina, lucrare evaluată la aproximativ 10 milioane de euro, informează Administraţia Porturilor Dunării Maritime (APDM) Galaţi.

Epava este o ameninţare pentru navigaţia pe Dunăre, existând riscul ca ea să alunece în şenalul navigabil. APDM Galaţi a demarat procedura de negociere cu publicare prealabilă a unui anunţ de participare în Sistemul Electronic al Achiziţiilor Publice şi în Jurnalul Oficial al UE pentru ranfluarea epavei Slatina şi curăţarea fundului albiei Dunării în zona danelor 35 – 38 a Portului Galaţi, iar deschiderea candidaturilor a avut loc la sfârşitul lunii august. „În momentul de faţă, o comisie de evaluare se află în faza de analiză a candidaturilor. Candidaţii calificaţi vor primi invitaţia de a depune ofertele la odată ce va fi stabilită de comun acord”, a declarat George Petcu, directorul general al APDM Galaţi.

Epava navei Slatina, un cargou de 4.800 tdw, s-a scufundat în apele Dunării în 1990 în dana 36-37 din Port Bazinul Nou, unde se afla acostată pentru reparaţii capitale. Pentru a evita o blocare a şenalului navigabil, epava a fosta ancorată de mal cu parâme foarte groase, dar în timp legăturile au ruginit, existând pericolul ca ele să cedeze.

În opinia specialiştilor, pentru îndepărtarea epavei va fi, cel mai probabil, necesară folosirea unui batardou, o construcţie hidrotehnică ce are ca scop izolarea epavei într-o incintă din care apa este evacuată, astfel încât tăierea în bucăţi să se poată face mai uşor şi în condiţii mai sigure.

Deocamdată, de la bugetul Ministerul Transporturilor nu au fost alocaţi decât banii pentru fazele de lansare a licitaţiei, o alocare financiară mai consistentă urmând, teoretic, să se facă după încheierea unui acord cu un operator capabil să ducă la bun sfârşit lucrările de ranfluare.

Timpul presează, dat fiind faptul că epava „Slatina” afectează activitatea Şantierului Naval Damen, unde s-a trecut la construirea unei nave mamut, cu un deplasament de 28.000 tone, destinată marinei olandeze.

Nava, de tip tip Joint Support Ship (JSS), cu o lungime de 205 metri, este cea mai mare navă construită în ultima perioadă în şantierul gălăţean, lansarea la apă fiind programată pentru 2012. Prin urmare, epava navei „Slatina” ar trebui neapărat îndepărtată până atunci, pentru a nu periclita operaţiunile de lansare.

viata-libera.ro

Link to comment
Share on other sites

Epava „Slatina”, scoasă la suprafaţă de scăderea apelor!

Scăderea apelor Dunării a scos la suprafaţă şi resturile „fantomei din metal” a navei „Slatina”, în prezent o parte din provă ieşind din ape ca o tristă amintire a dezastrului ce a marcat sfârşitul navei în urmă cu 21 ani.

Ca o ironie a sorţii, scufundarea cargoului de 4.800 tdw s-a întâmplat tot într-o perioadă de ape scăzute, când din cauza unor manevre greşite nava s-a răsturnat în dreptul danelor 36-37 din Port Bazinul Nou, unde era trasă în vederea unor lucrări de reparaţii.

Astăzi, din „Slatina” a rămas o insulă de metal, un labirint de fiare contorsionate din care răsar trunchiurile de copaci sau crengile aduse de ape. Nu departe de bucata din pupa care se conturează deasupra apei se ridică suprarealist şi una dintre gurile de depozitare a vechilor magazii.

Viaţa îşi face loc şi în acest labirint ruginit. Adesea, pescarii îşi leagă bărcile de resturile navei şi îşi lansează plasele sau pripoanele poate, poate, vor prinde vreun somn ascuns printre cotloanele epavei. Sunt unele istorii ce vorbesc de „monştri” ai adâncurilor ce au rupt plasele, dar greu de spus cât e adevăr şi cât e legendă ţesută în jurul acestei neobişnuite insule de metal.

„Comoara” de fier vechi

Singurii care par a nu avea teamă de nimic sunt căutătorii de fier vechi. Epava ieşită la suprafaţă îi atrage ca un magnet. Câte doi, trei în bărci, înarmaţi cu baroase, fierăstraie şi răngi, „recuperatorii” se caţără pe unde apucă şi încearcă să smulgă din corpul navei defuncte „hălci” de metal care, vândute la vreun centru de fier, le-ar aduce bani dacă nu de-o pâine, măcar de-o cinzeacă la birtul din port.

Dar cât reuşesc ei să rupă din corpul epavei este nimica toată faţă de „comoara” de mii de tone de metal ruginit care se mai află încă sub apă.

Pornind de pe mal, parâmele şi cablurile groase cât braţul ţin captivă epava. Parte din vechile legături sunt mâncate şi ele de rugină, iar acum mulţi se tem că, într-o zi, „fantoma de metal” se va elibera şi va aluneca în şenalul navigabil aflat la nici 60 de metri depărtare.

Deocamdată, contorsionată, mâncată de ape şi acoperită de nămol, epava navei „Slatina” este un fel de „memento mori” pentru navele strălucitoare care se construiesc nu departe, în Şantierul Naval Damen. De altfel, la fiecare lansare din docurile şantierului trebuie ţinut cont de prezenţa epavei pentru ca nu cumva să se întâmple vreo altă nenorocire.

Capăt de drum?

Se pare însă că, după mai bine de două decenii cât a zăcut pe fundul Dunării, epava navei „Slatina” va fi îndepărtată. După cum v-am informat în paginile ziarului nostru, Administraţia Porturilor Dunării Maritime (APDM) Galaţi a lansat o licitaţie pentru executarea lucrărilor de ranfluare a navei.

Câţiva operatori din ţară şi străinătate şi-au manifestat deja interesul de a se lupta cu resturile epavei, costurile de execuţie fiind estimate la aproximativ 10 milioane de euro. Candidaturile sunt acum în curs de evaluare, o comisie a APDM Galaţi având misiunea de a identifica un operator capabil să ducă la bun sfârşit lucrările de ranfluare.

Cert este că timpul presează, dat fiind faptul că în Şantierului Naval Damen s-a trecut la construirea unei nave cu un deplasament de 28.000 tone şi cu o lungime de 205 metri, pentru a cărei lansare la apă, programată pentru 2012, va fi nevoie de cale liberă spre Dunăre.

viata-libera.ro

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Proceduri pentru ranfluarea epavei Slatina

Mai mulţi operatori şi-au manifestat interesul pentru a participa la operaţiunile de ranfluare a epavei navei Slatina. Pe 23 decembrie urmează să fie semnat contractul.

Epava care îngreunează în acest moment navigaţia pe Dunăre, dar care implică şi costuri suplimentare pentru ca să fie susţinută pe poziţii, ar putea fi în scurt timp adusă la suprafaţă. Potrivit spuselor subprefectului Daniel Tudorache, şantierul „Damen” va lansa în 2012 cea mai mare navă dată la apă pe Dunăre şi deci există un motiv în plus pentru eliberarea fluviului de orice obstacole.

Potrivit directorului tehnic al APDM, Ion Lungeanu, de curând a fost organizată procedura de licitaţie în urma căreia şi-au manifestat interesul 8 companii pentru operaţiunile de ranfluare a epavei navei Slatina. Dintre acestea, trei şi-au prezentat oferta: una din Turcia, una din Olanda şi una din ţară. "La această dată procedura de licitaţie este în desfăşurare. S-au stabilit deja ofertanţii, pe 29 se vor depunde ofertele preliminare pentru cei trei ofertanţi, urmând ca până pe 23 decembrie să avem deja contracul semnat", a spus directorul tehnic APDM Ion Lungeanu. Deocamdată Ministerul Transporturilor a alocat fonduri estimate la suma de 10 milioane de euro, urmând ca după semnarea contractului şi evaluarea situaţiei să se calculeze suma exactă la care s-ar ridica cheltuielile. Reamintim că în 1989 nava Slatina a acostat în Dana 36-37 din Portul Bazinul nou pentru reparaţii capitale, iar la 14 august 1990 nava s-a răsturnat, blocând astfel activitatea pe Dunăre în zonă.

impartial.ro

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Două companii din grupul Navrom vor scoate epava Slatina din Dunăre

Epava Slatina bloca ieşirea navelor mai lungi de 150 de m din Şantierul Naval Galaţi. Lucrările costă 6,8 milioane de euro iar banii îi vor primi două companii din grupul Navrom

Administraţia Porturilor Dunărene Maritime Galaţi a acordat, în urmă cu câteva zile,contractul de ranfluare (ridicare de pe fundul apei şi tăiere – n.r.) a epavei Slatina asocierii companiilor de stat Navrom Reparaţii SRL şi Navrom SA. Relicva va fi scoasă la suprafaţă şi tăiată până la sfârşitul acestui an eliberând, astfel, şenalul navigabil pentru navele mai mari de 150 de m care urmează să iasă din şantierul naval Damen Galaţi. Contractul este de 6,8 milioane de euro fără TVA iar lucrările vor începe de luna viitoare.

Nava Slatina, navă cargou de 4800 tdw a fost construită în anul 1973 la Galaţi şi are o lungime de 106m, lăţimea de 14,8m şi o greutate proprie de 2120 tone. Nava s-a răsturnat în anul 1990 în dana 36- 37 din Port Bazinul Nou Galaţi, unde se afla acostată pentru reparaţii capitale. "Este ultima epavă care a mai rămas de scos din zona Tulcea-Galaţi-Brăila. Eliberăm Dunărea", au precizat reprezentanţii APDM Galaţi.

Aflându-se foarte aproape de Şantierul Naval Damen, epava le crează mari probleme navaliştilor olandezi de la Galaţi. În cazul navelor cu o lungime mai mare de 150 metri, scoaterea şi introducerea acestora în docul uscat este o operaţiune foarte riscantă. În plus, epava ameninţă un proiect cheie pentru şantier, realizarea celei mai mari nave contruită vreodată pe malul Dunării, destinată Marinei Militare Olandeze, lansarea la apă fiind programată pentru vara acestui an.

ziuaconstanta.ro

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Ranfluarea epavei Slatina întârzie

Lucrările de ranfluare a epavei Slatina din Galaţi…. întârziate! Din motive administrative, ce vizeată terenul pe care ar trebui amplasate o parte din echipamentele necesare, operaţiunile au fost amânate încă din luna decembrie. Potrivit procedurilor, epava navei Slatina ar putea fi scoasă din apele Dunării într-un interval de patru luni.

Întârzierea lucărilor ridică însă probleme Şantierului Naval Damen Galaţi. Şi aceasta deoarece, anul acesta, mai exact în luna octombrie, este preconizată lansarea unei nave de mari dimensiuni, destinată marinei militare olandeze, iar epava ar putea pune în pericol manevrele.

Epava care produce probleme este cargoul maritim „Slatina” iar proprietar este Navrom Constanţa. Nava s-a scufundat în 14 august 1991. Slatina are 4.800 tdw, 106 metri lungime şi aproape 15 metri lăţime şi fusese adusă pentru reparaţii capitale. Aflată de 21 de ani în apele Dunarii, epava prezintă riscuri mari pentru navigaţie. Epava se află la 205 metri de intrarea în docul uscat al Şantierului Naval Damen şi blochează accesul la danele 35 şi 38 ale Portului Bazin Nou. Chiar dacă a fost ancorată cu parâme foarte groase, timpul şi rugina şi-au pus amprenta asupra epavei. Alunecarea navei în şenalul navigabil ar bloca navigaţia şi ar polua apele Dunarii. Nava a eşuat din vina marinarilor, care au făcut câteva manevre greşite.

În dreptul acesteia, trebuie făcute periodic lucrări de dragare, deoarece în zonă se acumulează aluviuni. APDM Galaţi a anunţat licitaţia pentru ranfluare pe SEAP (Sistemul Electronic al Achiziţiilor Publice) şi în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene şi a fost atribuit contractul. Valoarea totală a lucrărilor este de aproximativ 7 milioane de euro. Lucrările au fost însă amânate de mai multe ori. Operaţiunile sunt cu atât mai importante cu cât, în luna octombrie, este prevăzută lansarea la apă a unei nave de mari dimensiuni din şantierul naval Damen. „Din punct de vedere tehnic noi putem derula operaţiunile de lansare la apă. Este adevărat că manevrele sunt în acest caz mai dificile. Problemele apar însă în momentul în care suntem obligaţi să reintroducem nava în şantier, aşa cum de altfel şi procedurile după perioada de testare a navei. Discutăm astfel de riscuri majore. În cazul navelor cu o lungime mai mare de 150 metri, scoaterea din doc este o operaţiune foarte riscantă şi poate duce la avarierea navelor în timpul manevrelor”, ne-a declarat Florin Spătaru, director de comunicare în cadrul Şantierului Naval Damen Galaţi.

nautiq.ro

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Epava navei „Slatina” a eşuat în instanţă!

* Lucrările de ranfluare s-au blocat… înainte de a începe din cauza unui litigiu dintre APDM Galaţi şi un operator din Port Bazinul Nou privind calea de acces la zona de lucru * Lucrările, estimate la 6,87 milioane de euro, ar fi trebuit executate de Navrom Reparaţii şi CNFR Navrom * Instanţa a dat câştig de cauză APDM Galaţi, dar decizia a fost atacată cu recurs * În acest timp, epava „Slatina” rămâne un pericol major pentru navigaţia pe Dunăre şi activitatea în Şantierul Naval Damen *

Lucrările de ranfluarea a epavei navei „Slatina”, operaţiune estimată la aproximativ 6,87 milioane de euro, au ajuns în impas încă… înainte de a începe!

Un litigiu apărut între Administraţia Portuară a Dunării de Jos (APDM) Galaţi şi unul dintre operatorii care are închiriat un teren în Port Bazinul Nou, respectiv SC DIMA & FIII SA a blocat accesul pe uscat la zona de lucru, astfel că echipele de intervenţie pur şi simplu nu pot ajunge la epavă. Litigiul a ajuns în instanţă şi până justiţia nu-şi va spune ultimul cuvânt, epava rămâne neatinsă pe fundul Dunării.

Problema e că lucrările trenează în condiţiile în care epava navei „Slatina” este o ameninţare considerabilă pentru navigaţia pe Dunăre. Mai exact, epava se află într-un loc foarte sensibil, la doar 60 de metri de şenalul navigabil şi foarte aproape de intrarea în docurile Şantierului Naval Damen Galaţi. Dacă epava ar aluneca sau s-ar deplasa, practic s-ar paraliza trecerea navelor prin zona respectivă.

Ameninţarea din adâncuri

Nava „Slatina”, un cargou de 4.800 tdw, s-a scufundat în apele Dunării în 1990 în dana 36-37 din Port Bazinul Nou, unde se afla acostată pentru reparaţii capitale. Pentru a evita o blocare a şenalului navigabil, epava – cu o lungime de 106 metri, o lăţime de 14,8 metri şi o greutate de 2.120 tone – a fosta ancorată de mal cu cabluri şi parâme foarte groase. Numai că, în timp, legăturile au fost roase de rugină. Ultima verificare şi refacere a legăturilor s-a făcut în 1996, iar de atunci unele cabluri au fost serios mâncate de rugină, iar altele chiar s-au rupt. Prin urmare, „fantoma de metal” din adâncuri poate oricând să se elibereze din reţeaua care o ţine acum captivă şi să provoace o catastrofă pentru navigaţia pe Dunăre.

Dată fiind situaţia, chiar şi în condiţiile unui buget de austeritate, în urma semnalelor de alarmă trase de APDM Galaţi, Ministerul Transporturilor a decis că ranfluarea epavei navei „Slatina” este imperativă şi a alocat fondurile necesare. După ce a primit „undă verde” de la minister, APDM Galaţi a demarat în 2011 procedura de negociere cu publicarea prealabilă a unui anunţ de participare în Sistemul Electronic al Achiziţiilor Publice (SEAP) şi Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE) privind lucrările de ranfluare a epavei navei „Slatina”. Deschiderea candidaturilor s-a făcut în luna august anul trecut, iar pentru participarea la această operaţiune şi-au manifestat interesul mai mulţi operatori economici, atât din ţară cât şi din străinătate. În urma analizei ofertelor, câştigătoare a contractului a fost declarată asocierea dintre SC Navrom Reparaţii SRL şi CNFR Navrom SA Galaţi.

Blocaj la mal

Lucrările propriu-zise ar fi trebuit să înceapă în luna februarie a acestui an, dar a apărut un impediment la care nu s-a gândit nimeni. Anume acela că echipele trebuie să folosească o cale de acces ce trece prin zona închiriată în Port Bazinul Nou de SC DIMA & FIII SA. Potrivit unor surse apropiate acestei afaceri, administraţia portuară ar fi avut o înţelegere cu conducerea societăţii pentru a lăsa calea de acces liberă, dar înţelegerea nu a mai fost respectată. Taman pe unde ar fi trebuit să se treacă pentru a se ajunge la malul Dunării au apărut o platformă metalică, o magazie, un şopron metalic şi nişte bucăţi dintr-o macara aparţinând SC DIMA & FIII SA care practic au fost ca o baricadă în calea utilajelor de intervenţie cu care ar fi trebuit să vină cei de la SC Navrom Reparaţii SRL. După ce timp de vreo trei luni s-a căutat fără succes identificarea unei soluţii pe cale amiabilă, conducerea APDM Galaţi a apelat la instanţă.

Pentru că ranfluarea navei „Slatina” este o chestiune de care ţine nu numai un contract de ordinul milioanelor de euro, dar şi siguranţa navigaţiei, APDM Galaţi a apelat în luna mai, la Judecătoria Galaţi, la procedura ordonanţei preşedinţiale, care permite în situaţii mai deosebite o soluţionare mai rapidă a cauzei. În cele din urmă, instanţa a admis cererea APDM Galaţi ca SC DIMA & FIII SA să permită celor de la SC Navrom Reparaţii SRL accesul pe terenul de la malul Dunării din dreptul epavei. De asemenea, instanţa a dispus ca SC DIMA & FIII SA să ridice construcţiile care împiedică accesul. Pe de altă parte, instanţa a respins cererea ca măsurile să fie duse la îndeplinire pe cale silită, fără somaţie şi fără trecerea unui termen. Numai că, lucrurile sunt în continuare în suspans pentru că SC DIMA & FIII SA a atacat această decizie în recurs, primul termen în judecarea acestuia fiind fixat pe 12 iulie.

Instanţa va avea ultimul cuvânt

Conducerea APDM Galaţi a declarat că se abţine de la orice comentariu pe marginea acestui caz până când instanţa de judecată îşi va spune ultimul cuvânt. De asemenea, administratorii SC Dima & FIII SA nu au putut fi contactaţi pentru a prezenta, eventual, un punct de vedere. Dar un lucru este cert: epava „Slatina”, într-un fel sau altul, este un pericol care trebuie îndepărtat cât mai repede.

Situaţia este foarte presantă şi din cauză că, în prezent, în Şantierul Naval Damen Galaţi se lucrează la construirea unei nave mamut, cu un deplasament de 28.000 tone, destinată marinei militare olandeze. Nava, de tip tip Joint Support Ship (JSS), cu o lungime de 205 metri, este cea mai mare navă construită în ultimele decenii în şantierul gălăţean, lansarea la apă fiind programată pentru luna octombrie 2012. Prin urmare, epava navei „Slatina” ar trebui neapărat îndepărtată până atunci, pentru a nu periclita operaţiunile de lansare.

Ca o ironie a sorţii, epava navei „Slatina” nu este prima care „eşuează” în instanţă. Un litigiu între Administraţia Fluvială a Dunării de Jos (AFDJ) Galaţi şi concernul olandez Multraship privind costurile lucrărilor de ranfluare a epavei navei „Rostok”, din 2006, se află pe rol la Curtea Internaţională de Arbitraj de la Paris. Tot costurile lucrării fac obiectul şi procesului din APDM Galaţi şi Supercoatro Grup, aceasta din urmă fiind firma care, anul trecut, a finalizat îndepărtarea resturilor epavei navei „Transilvania”, din Portul Comercial Galaţi.

viata-libera.ro

Link to comment
Share on other sites

Ranfularea epavei "Slatina", tergiversată

La jumătate de an de la semnarea contractului, scoaterea la suprafaţă a epavei navei Slatina este amânată de un litigiu în instanţă care a intervenit între Administraţia Porturilor Dunării Maritime (APDM) Galaţi şi unul dintre operatorii portuari care are închiriate spaţii în Portul Bazinul Nou.

Epava scufundată la Dana 36/37 a portului este o ameninţare pentru navigaţia pe Dunăre, pentru că fiind în preajma şenalului navigabil, „priponită" cu câteva parâme, este posibil ca în cazul în care parâmele ar ceda, epava să blocheze şenalul, blocând circulaţia navelor maritime. Cargoul „Slatina" a fost construit la Şantierul Naval Galaţi şi în 1989 a fost readus la Galaţi, pentru reparaţii. Pentru că danele de armare ale şantierului naval erau ocupate, „Slatina" a acostat la Dana 36/37 din Portul Bazinul Nou. Vara lui 1990 a fost secetoasă, cu oscilaţii mari ale nivelului Dunării şi echipajul trebuia să elibereze parâmele, pentru ca acestea să nu „tragă" de navă, înclinând-o. Nu au făcut acest lucru şi pe 14 august 1990 nava s-a răsturnat în bordul tribord şi s-a scufundat la Mila Marină 79+450.

A alunecat spre şenalul navigabil

După scufundare, corpul navei a alunecat la 30 de metri de mal, către şenalul navigabil, exis­tând pericolul ca odată ajunsă în şenal să blocheze navigaţia navelor maritime pe Dunăre. A fost „fixată" cu 6 parâme metalice, care au împiedicat epava să alunece în şenal, dar şi acestea trebuiau înlocuite sistematic, pentru că inevitabil sunt mâncate de rugină. Ultima oară au fost înlocuite în 1996. După două decenii în care nava a reprezentat un pericol pentru navigaţia maritimă pe Dunăre, Ministerul Transporturilor a alocat fondurile necesare pentru ranfluare, adică scoaterea navei la suprafaţă. APDM a încheiat cu firma Navrom Reparaţii SRL Galaţi contractul nr 80/09.01.2012, în valoare de 29.159.636 lei fără TVA, pentru „servicii de ranfluare a epavei Slatina şi curăţarea fundului albiei în zona Danelor 35-38 Port Galaţi".

Scoaterea epavei, „blocată" în instanţă

Lucrările ar fi trebuit să înceapă în urmă cu şase luni, dar nu s-a întâmplat acest lucru pentru că APDM nu poate asigura accesul utilajelor de la Navrom Reparaţii în zona în care se află epava. Zona respectivă a fost închiriată de administraţia Portului Bazinul Nou firmei SC Dima & Fiii SA Galaţi, care a ridicat în zonă mai multe depozite şi o platformă metalică. Deşi înainte de începerea ranfluării a existat o înţelegere între APDM şi operatorul portuar, acesta promiţând că va permite accesul utilajelor, înţelegerea nu a fost respectată. Pe 9 mai, APDM a deschis acţiune în instanţă. În dosarul 7933/233/2012, instanţa de la Judecătoria Galaţi s-a pronunţat pe 28 mai, obligând SC Dima & Fiii SA „să permită SC Navrom Reparaţii SRL Galaţi accesul pe terenul în suprafaţă de 3.457 mp, până la finalizarea lucrărilor de ancorare şi asigurare la malul Dunării a epavei Slatina" şi „să ridice şi să deplaseze construcţiile edificate pe terenul în suprafaţă de 3.457 mp". Operatorul portuar a făcut trei recursuri şi acum dosarul a ajuns pe rolul Tribunalului Galaţi, fiind fixat un nou termen pe data de 12 iulie.

Cargoul „Slatina" face parte din cea de-a doua serie de cargouri construite la Şantierul Naval din Galaţi, după ce la jumătatea anilor '60 fuseseră construite primele cargouri de 4.500 tone dead weight (tdw). Cargoul „Slatina" de 4.800 tdw, a fost construit la S.N. Galaţi în 1973.

Avea următoarele caracteristici: Lungimea - 106,2 m; Lăţimea - 14,8 m; Pescaj minim - 5,64 m; Pescaj maxim - 7,06 m; Înălţimea de construcţie - 8,5 m; Deplasament maxim - 6.920 tdw ; Deadweight - 4.560 tone ; Greutatea proprie a navei - 2.120 tone ; Ultimul armator al cargoului „Slatina" a fost Compania de Navigaţie Maritimă Navrom Constanţa, nava fiind înscrisă la nr. 3.993 în Registrul de Evidenţă Centralizată al Navelor de Categoria I de la Căpitănia Portului Constanţa şi la nr. 295 în Registrul Matricol al Navelor de categoria 1. Abia în 2006, nava a fost radiată din oficiu. Astăzi, din aceeaşi serie de cargouri româneşti mai navighează nava „Râmnicu Vâlcea".

Activitatea Damen, restricţionată de „Slatina"

Epava nu pune în pericol numai blocarea şenalului şi implicit stoparea navigaţiei, ci şi accesul către docul uscat al Şantierului Naval Damen, pentru că se află la aproximativ 200 de metri de poarta de intrare în docul uscat. Practic, din cauza epavei navei "Slatina" nu pot fi introduse sau scoase din docul uscat nave cu lungimi mai mari de 150 metri.

Situaţia este critică, pentru că în prezent în docul uscat de la Şantierul Naval Damen este asamblat corpul celei mai lungi nave construite vreodată la şantierul din Galaţi. Este vorba de o navă de tip Joint Support Ship (JSS), destinată Marinei Militare Olandeze, cu un deplasament de 28.000 tdw şi o lungime de 205 metri.

romanialibera.ro

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Epava navei „Slatina”, vândută la fier vechi de Finanţele Publice

Odiseea navei „Slatina” s-a încheiat marţi, 29 ianuarie, după ce aproximativ 800 de tone de deşeuri recuperate în urma ranfluării epavei de pe fundul Dunării au fost vândute la fier vechi. Licitaţia publică a fost organizată de Direcţia Generală a Finanţelor Publice (DGFP) Galaţi şi s-a soldat cu vânzarea întregii cantităţi de deşeuri existente.

Cele 800 de tone au fost adjudecate de o firmă cu activitate în domeniul fierului vechi, la un preţ de 1.062,5 lei/tonă. Preţul de pornire a licitaţiei a fost de 850 lei/tonă, dar întrucât au existat mai mulţi ofertanţi, a crescut în paşi succesivi de 5%.

Adjudecatarul licitaţiei are la dispoziţie 5 zile în care trebuie să achite suma integrală de 850.000 de lei, din care se scade valoarea garanţiei de participare la licitaţie (68.000 de lei).

„Slatina” a fost un cargou de 4.800 tdw, cu o lungime de 106 metri şi o lăţime de 14,8 metri, care, în urma unor manevre greşite, s-a scufundat în apele Dunării, în anul 1990, în dana 36-37 din Port Bazinul Nou, acolo unde se afla acostat pentru reparaţii capitale. Timp de peste 22 de ani, epava a reprezentat un pericol pentru navigaţia pe şenalul maritim al Dunării, dar şi pentru manevrarea navelor în zona docurilor Şantierului Naval Damen Galaţi.

În final, doar o constatare: în timp ce remorcherul „Petru Rareş”, deşi mai bătrâior, nu prea mai are şanse să fie cumpărat de cineva, pentru fierul vechi al epavei „Slatina” a fost „bătaie” la licitaţie publică. Cam ăsta-i trendul economiei…

presagalati.ro

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Fier vechi, de Mărţişor
Direcţia Generală a Finanţelor Publice (DGFP) Galaţi scoate la licitaţie publică 460 de tone de deşeuri metalice, devenite proprietate a statului după ranfluarea epavei navei „Slatina”. Licitaţia va avea loc în ziua de 5 martie, ora 13, la sediul DGFP din str. Brăilei, şi va porni de la preţul de 1.062,50 lei/tona. Dacă vor exista mai mulţi ofertanţi, pasul licitaţiei va fi de 1% din valoarea totală de pornire stabilită de comisia de evaluare.
Alte 800 de tone provenind de la epava „Slatina” au fost vândute pe data de 29 ianuarie, la un preţ de 1.062,50 lei tona.

presagalati.ro

Link to comment
Share on other sites

Cargoul „Slatina“ a ajuns la fier vechi
Direcţia Generală a Finanţelor Publice (DGFP) Galaţi a început licitarea a deşeurilor metalice provenite din scoaterea la suprafaţă a epavei cargoului „Slatina“, scufundat în 1990 în zona danelor 36-37 ale Portului „Bazinul Nou“ din Galaţi.
Zilele trecute a fost scoasă la licitaţie o cantitate de 460 de tone de deşeuri metalice, după ce pe 29 ianuarie mai fuseseră vândute alte 800 de tone. Preţul la care este vândut fierul vechi este de 1.062 lei/tonă. Scoaterea epavei, numită în termeni marinăreşti „ranfluare”, a început în cursul anului trecut. După mulţi ani de tergiversări, în care nava a blocat danele portuare şi a pus în pericol navigaţia pe Dunăre, în 2011 Ministerul Transporturilor a alocat fondurile necesare pentru ranfluare. La începutul anului trecut, Administraţia Porturilor Dunării Maritime (APDM) Galaţi a încheiat cu SC Navrom Reparaţii SRL Galaţi contractul nr. 80/09.01.2012, în valoare de 29.159.636 lei fără TVA, pentru scoaterea la suprafaţă a epavei navei „Slatina”.
Scufundat în tranziţie
Cargoul cu capacitatea de 4.800 tone făcea parte din cea de-a doua serie de cargouri construite la Şantierul Naval din Galaţi, după ce la jumătatea anilor ’60 tot aici fuseseră construite primele cargouri româneşti, de 4.500 tone. În toamna lui 1989, nava „Slatina” a fost readusă la Galaţi, pentru reparaţii capitale. Pentru că toate danele de armare ale şantierului naval erau ocupate de peste 20 de nave noi aflate în stadii de montare a utilajelor sau de probe la cheu, navele pentru reparaţii au fost acostate în Portul „Bazinul Nou” sau în Portul „Docuri”. „Slatina” a acostat la dana 36/37 din Portul Bazinul Nou. Vara anului 1990 a fost una secetoasă, cu scăderi mari ale nivelului Dunării, ce presupuneau ca echipajul să elibereze sau ajusteze parâmele în funcţie de scăderea sau creşterea nivelului Dunării. Erau operaţiuni necesare pentru asigurarea „echilibrului” navei. Marinarii nu au făcut acest lucru, iar pe data de 14 august 1990 nava s-a răsturnat în bordul tribord şi apoi s-a scufundat la Mila Marină 79+450.
Epava era un pericol pentru navigaţia pe Dunăre
Situaţia epavei a reprezentat timp de 22 de ani un risc imens pentru blocarea navigaţiei pe şenalul navigabil al Dunării Maritime. După scufundare, corpul navei a alunecat către şenalul navigabil, existând pericolul întreruperii navigaţiei navelor maritime. A fost legată cu 6 parâme metalice cu diametrul de 51 mm şi două parâme de 64 mm, care i-au asigurat o oarecare stabilitate, dar şi acestea trebuiau înlocuite sistematic, pentru că erau mâncate de rugină. Ultima oară fuseseră înlocuite în 1996. În aceeaşi zonă este scufundat şi pontonul la care acostase nava, cu lungimea de 30 m şi lăţimea de 7 m. Acum, resturile epavei se află la 30 de metri de mal, fiind scufundată cu axul longitudinal în poziţie înclinată cu 5˚ faţă de linia malului şi rotită cu puntea spre mal într-un unghi de 75 de grade. Pe lângă acest risc, epava bloca şi accesul unor nave mari spre şi dinspre docul uscat al Şantierului Naval Damen Galaţi, pentru că se afla foarte aproape de poarta de intrare în doc. Practic, din cauza epavei navei “Slatina” nu puteau fi introduse sau scoase din docul uscat nave cu lungimi mai mari de 150 metri.

romanialibera.ro

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Epava navei Slatina, scufundată în 1990, vândută de Fisc la fier vechi

Direcţia Generală a Finanţelor Publice Galaţi organizează la sfârşitul acestei săptămâni o licitaţie publică pentru vânzarea a 1.000 de tone de deşeuri metalice provenite din ranfluarea epavei navei Slatina, scufundată în 1990.

Preţul de pornire în licitaţie este de 750 de lei/tonă. Pasul licitaţiei este 5% din valoarea totală de pornire stabilită de comisia de evaluare.
La licitaţia publică pot participa atât persoane fizice, cât şi persoane juridice, în următoarele condiţii: - înscrierea pe baza unei cereri; - plata garanţiei de participare la licitaţie reprezentând 10% din valoarea de pornire a licitaţiei; - împuternicirea persoanei care îl reprezintă pe ofertant şi actul de identitate; - pentru persoanele juridice de naţionalitate română, copie de pe certificatul unic de înregistrare eliberat de Oficiul Registrului Comerţului; - pentru persoanele juridice străine, actul de înmatriculare tradus în limba română şi legalizat; - certificate de atestare fiscală emise de creditorii fiscali, din care să rezulte că participantul nu are obligaţii restante la bugetul de stat şi la bugetul local; - prezentarea autorizaţiei de mediu; - 3% din preţul final de vânzare stabilit în urma licitaţiei publice reprezentând fondul de mediu va fi virat de către societatea adjudecatară Administraţiei Fondului pentru Mediu; - efectuarea determinării cantitative a deşeurilor de fier se va efectua de către o firmă autorizată, prin metoda pescajelor (draft-survey), în momentul predării; - predarea fragmentelor de fier vechi, în starea fízică aflată la momentul ranfluării, se efectuează direct de pe barjă. Orice alte cheltuieli suplimentare apărute după momentul predării deşeurilor intră în sarcina adjudecatarului; - adjudecatarul este obligat să plătească preţul diminuat cu contravaloarea garanţiei şi fondul de mediu, în termen de cel mult 5 zile de la data licitaţiei, în caz contrar se pierde dreptul la restituire a garanţiei.
Cargoul Slatina face parte din cea de-a doua serie de cargouri construite la Şantierul Naval din Galaţi, după ce la jumătatea anilor '60 fuseseră construite primele cargouri de 4.500 tone dead weight (tdw). Cargoul Slatina, de 4.800 tdw, a fost construit la S.N. Galaţi în 1973. Avea următoarele caracteristici: Lungimea - 106,2 m; Lăţimea - 14,8 m; Pescaj minim - 5,64 m; Pescaj maxim - 7,06 m; Înălţimea de construcţie - 8,5 m; Deplasament maxim - 6.920 tdw ; Deadweight - 4.560 tone ; Greutatea proprie a navei - 2.120 tone; Ultimul armator al cargoului Slatina a fost Compania de Navigaţie Maritimă Navrom Constanţa, nava fiind înscrisă la nr. 3.993 în Registrul de Evidenţă Centralizată al Navelor de Categoria I de la Căpitănia Portului Constanţa şi la nr. 295 în Registrul Matricol al Navelor de categoria 1. Abia în 2006, nava a fost radiată din oficiu.
Cargoul Slatina a fost construit la Şantierul Naval Galaţi şi în 1989 a fost readus la Galaţi, pentru reparaţii. Pentru că danele de armare ale şantierului naval erau ocupate, Slatina a acostat la Dana 36/37 din Portul Bazinul Nou. Vara lui 1990 a fost secetoasă, cu oscilaţii mari ale nivelului Dunării şi echipajul trebuia să elibereze parâmele, pentru ca acestea să nu tragă de navă, înclinând-o. Nu au făcut acest lucru şi pe 14 august 1990 nava s-a răsturnat în bordul tribord şi s-a scufundat la Mila Marină 79+450.
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.