Jump to content

Flota Nilului, concepută de Ship Design Group Galaţi


dcp100168
 Share

Recommended Posts

Flota Nilului, concepută de Ship Design Group Galaţi

O dovadă că navaliştii gălăţeni mai au un cuvânt de spus în industria mondială de profil este contractul aflat în derulare între Ship Design Group şi National River Transport Company (NRTC) din Egipt, ce are ca obiectiv final realizarea unei flote de 60 de nave pentru transporturile fluviale pe Nil!

Din 2007 până în prezent, compania egipteană a investit aproximativ 200 milioane de dolari în acest proiect, dar suma s-ar putea tripla în următorii 2-3 ani. Un rol important în succesul acestui proiect îl are şi Navrom, armatorul gălăţean asigurând instruirea echipajelor de pe navele egiptene.

Sute de nave „la cheie”

Toată povestea a plecat de la relaţia pe care NRTC o avea cu Navrom. „Noi am fost abordaţi de compania egipteană la recomandarea Navrom, ca urmare a colaborării pe care am avut-o în modernizarea flotei de remorchere a armatorului gălăţean. Mai exact, Navrom şi NRTC au cam aceleaşi genuri de activităţi, iar egiptenii au dorit să-l cunoască pe proiectantul care s-a ocupat de navele româneşti, pentru a realiza ceva asemănător”, ne-a explicat Vasile Giuglea, managerul Ship Design Group.

Un factor hotărâtor a fost şi acela că firma gălăţeană avea o carte de vizită impresionantă: 20 ani de experienţă în materie de arhitectură navală şi nu mai puţin de 200 de proiecte de nave „la cheie” ce au stat la baza industrie navale din şantierele din întreaga lume, din Brazila până în Singapore şi din Olanda sau Germania până în India, Ucraina sau Pakistan!

De la planşetă la… Indiana Jones

Specialiştii gălăţeni au avut de înfruntat în proiectarea navelor pentru flota Nilului restricţii extrem de dure. „Nilul poate să fie într-un loc cât Siretul, iar în altul să fie la dimensiuni comparabile cu Dunărea.

La acestea se adaugă apele mici în perioadele secetoase, nivelele variabile, poduri joase, ecluze scurte şi înguste. Prin urmare, înainte de a trece efectiv la proiectarea navelor a trebuit să ne implicăm activ şi în stabilirea condiţiilor de proiectare”, ne-a explicat la rândul său Ovidiu Ionaş, directorul tehnic al Ship Design şi unul dintre cei mai valoroşi specialişti gălăţeni în materie de arhitectură navală.

Braţele Nilului au fost investigate de gălăţeni metru cu metru, de la Cairo la Alexandria şi de la Cairo la Damietta, dar chiar şi mai departe, până la anticul Aswan.

Vasile Giuglea a făcut şi o trecere în revistă a condiţiilor tehnice din toate şantierele navale egiptene, de la cele mai mici, unde navele se fac direct pe nisip, ca pe vremea faraonilor, până la marile şantiere realizate pe vremea lui Gamal Abdel Nasser. Una peste alta, explorarea a mai bine de 1.500 de kilometri de Nil l-ar face invidios pe inginerii gălăţeni chiar şi pe Indiana Joens!

Revoluţia e revoluţie, producţia e producţie

Specialiştii de la firma gălăţeană au prezentat părţii egiptene mai multe variante de proiecte ce ar putea sta la baza viitoarei flote. În cele din urmă, s-a mers pe trei componente de bază: un model de barjă autopropulsată de 100 metri, o barjă simplă, nepropulsată, de 70 de metri şi un împingător.

„Ideea a fost de a realiza nişte nave la standarde „made in EU”, mai ales pe partea de mediu, care să corespundă din toate punctele de vedere şi în ceea ce priveşte cerinţele clientului, şi condiţiilor tehnice, şi a celor de clasificare internaţională. De asemenea, s-a mers pe obţinerea unei flexibilităţi în exploatare care să corespundă condiţiilor atât de diverse de pe cursul Nilului”, a precizat managerul Vasile Giuglea.

Pentru executarea navelor au fost alese şantierele din Alexandria, Cairo şi Ismailia, iar ca navele să fie realizate întocmai ca în proiectele gălăţene s-a făcut şi un transfer tehnologic şi i s-a acordat asistenţă constructorului pe tot parcursul executării navelor, 24 din 24 de ore.

Prima navă a ieşit din şantier la finalul lui 2010, iar lansarea la apă s-a făcut cu mare fast, la ceremonie participând inclusiv primul-ministru egiptean de la acea vreme, Ahmed Nazif, toată lumea fiind încântată de rezultat. Iar ca treaba să meargă strună şi în ceea ce priveşte exploatarea navelor, în proiect a fost implicat activ şi Navrom Galaţi.

„Toată partea de construcţie a fost dublată de o colaborare excelentă cu Navrom Galaţi, care a asigurat consultanţa pe navigaţie şi instruirea echipajului. Au fost trei comandanţi de excepţie de la Navrom sub coordonarea cărora s-au făcut instruirea şi primele curse pe Nil”, a precizat managerul Ship Design Group.

Până în prezent, din şantierele egiptene au ieşit patru nave, iar alte şapte nave se află în diferite stadii de execuţie. Şi chiar dacă, între timp, în Egipt a fost şi o revoluţie, proiectul flotei de pe Nil merge mai departe, fiind unul dintre proiectele strategice în materie de transporturi. Altfel spus, revoluţia e revoluţie, producţia e producţie. Şantierele egiptene implicate în acest proiect au front de lucru pentru 2-3 ani de acum înainte. Iar acest lucru înseamnă şi stabilitate, şi prosperitate economică. E o lecţie din care, poate, ar avea şi alţii de învăţat.

viata-libera.ro

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Iaht de lux proiectat de două firme gălăţene

* Destinată unei clientele exclusiviste, nava „Kay” este modernizată după proiectele realizate de Retec şi Ship Design Group

* Iahtul aparţine unui armator elveţian şi va putea naviga din mările tropicale până în zonele arctice

Două firme gălăţene au dat lovitura anului în materie de proiectare navală la standarde de cinci stele. Ship Design Group, una dintre cele mai puternice companii gălăţene din domeniul arhitecturii navale, şi compania Retec, specializată în instalaţii şi echipamente electrice pentru industria navală, au încheiat un contract cu un armator elveţian (Kay Group) pentru reconversia mega-iahtului „Kay”, o navă destinată unei clientele exclusiviste.

Bazat pe un concept britanic, mega-iahtul are o lungime de nu mai puţin de 120 de metri şi o lăţime de 17,2 metri şi fără îndoială că apariţia sa va face senzaţie pe mările şi oceanele lumii. „Nava nu este pentru uzul personal al armatorului, ci va fi închiriată pentru diverse evenimente sau călătorii în condiţii de lux. Iahtul poate primi la bord 35 de pasageri, dar echipajul este format din 50 de persoane, ceea ce spune multe despre atenţia care este acordată potenţialilor oaspeţi. De asemenea, mai trebuie spus că nava are inclusiv clasă de gheaţă şi, prin urmare, va putea naviga în siguranţă din mările tropicale până în zonele arctice”, ne-a explicat Ştefan Giuglea, manager în cadrul Ship Design Group.

Din Singapore la Split via Galaţi

Construcţia mega-iahtului „Kay” a început în urmă cu câţiva ani în Singapore, dar la un moment dat lucrările au fost sistate şi au fost reluate abia anul acesta, când nava a fost adusă în Europa, în Croaţia, fiind în prezent într-un şantier naval din Split. „Noi am intrat în acest proiect graţie partenerilor noştri din cadrul firmei Retec. Ei au fost cei care au intrat prima dată în legătură cu armatorul elveţian. Ideea este că se doresc o reconversie şi modernizare a acestei nave şi noi ne-am pliat foarte bine pe acest proiect pentru că, dincolo de partea ce ţine de Retec, referitoare la echipamente electrice, armatorul avea nevoie şi de o serie de servicii ce ţineau de partea de proiectare a instalaţiilor. Astfel, ne-am completat reciproc şi am reuşit să oferim un pachet complet pentru realizarea acestei reconversii. De asemenea, un lucru care a contribuit foarte mult la bunul mers al proiectului este că am lucrat direct cu armatorul şi astfel am ştiut în permanenţă care sunt doleanţele sale”, a arătat managerul Ship Design Group.

Şi aspectul contează

Spre deosebire de navele obişnuite, proiectarea instalaţiilor unui mega-iaht pentru „Kay” ridică o serie de probleme deosebite. „Până în prezent ne-am ocupat mai mult cu proiectarea navelor tehnice. Comparativ cu acestea, standardele de proiectare pentru iahtul „Kay” sunt mult mai ridicate. La o navă comercială clasică nu se pune atât de mult accent pe aspect, cât mai ales pe funcţionalitate şi eficienţă. În cazul acestui mega-iaht, inclusiv în cazul compartimentelor tehnice se pune mult accent pe estetică şi confort. Iar confort înseamnă, de exemplu, un nivel redus al vibraţiilor şi al zgomotului. Prin urmare, şi procesul de proiectare trebuie să ţină cont de aceste cerinţe. Noi ne ocupăm de partea de proiectare pe zona de maşini, instalaţii şi compartimentele tehnice. Partenerii noştri de la Retec se ocupă de partea electrică, dar nu numai pe partea de proiectare, ci şi pe partea de furnizare a echipamentelor electrice şi instalarea lor la bord”, a mai arătat managerul Ship Design Group. Finalizarea lucrărilor la mega-iahtul „Kay” este programată pentru anul viitor. Va fi, fără îndoială, o navă de care armatorul elveţian va avea de ce să fie mândru. Dar va fi un motiv de mândrie şi pentru inginerii navalişti gălăţeni pentru că – nu-i aşa? – proiectanţi de cinci stele nu se găsesc pe toate… mările.

viata-libera.ro

Link to comment
Share on other sites

Navalişti gălăţeni cu „ambasadă” la Aberdeen

Pentru o bună parte a industriei navale din zona Mării Nordului, toate drumurile duc la Aberdeen, în Marea Britanie. Aici au dus şi planurile de afaceri ale companiei gălăţene Ship Design Group, specializată în arhitectură navală. Firma gălăţeană şi-a deschis la Aberdeen, în urmă cu aproximativ un an şi jumătate, un birou de reprezentare prin intermediul căruia poate să-şi facă mai uşor cunoscută oferta în materie de proiectare sau consultanţă. „Aberdeen este unul dintre principalele porturi pentru armatorii care activează pe zona navelor offshore (nave de asistenţă, nave suport etc.). De asemenea, tot aici se întâlnesc şi mulţi dintre furnizorii de echipamente. Prin urmare, ideea este de a ne forma cât mai multe contacte, de a prezenta ce putem să facem în vederea identificării unor oportunităţi de colaborarea”, ne-a explicat Ştefan Giuglea, manager în cadrul Ship Design Group şi coordonator al biroului din Aberdeen.

Dată fiind experienţa dobândită în 20 de ani în domeniul arhitecturii navale - mai bine de 200 de proiecte pentru şantierele navale din întreaga lume - firma gălăţeană chiar are cu ce se lăuda. „Am avut chiar şi situaţii în care armatorii au regăsit nave pe care chiar ei le deţineau şi care erau proiectate de noi. Desigur, asta duce la creşterea încrederii. În ceea ce ne priveşte, putem spune că, odată ajunşi acolo, ni s-a deschis orizontul şi mai mulţi armatori au văzut în noi potenţiali parteneri nu numai în Marea Britanie, ci şi în alte zone. În prezent avem vreo două, trei proiecte pe care încercăm să le fructificăm, în Kenya şi Irlanda. De asemenea, contactul direct cu producătorii de echipamente ne permite să dezvoltăm noi concepte şi să oferim alături de furnizori pachete complete pentru industria navală”, a arătat managerul Ship Design Group. Colaborarea directă dintre proiectant, furnizorul de echipamente şi un şantier naval are avantajul că poate aduce în atenţia armatorilor pachete complete în vederea realizării unor nave.

viata-libera.ro

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Firma gălăţeană care lucrează cu cele mai mari şantiere navale ale lumii

* Ship Design Group a reuşit, în două decenii de activitate, să-şi formeze un portofoliu de peste 200 de contracte în şantiere navale din întreaga lume * Avantaje şi valoare adăugată cu inginerie „la cheie” * Proiectare susţinută prin investiţii şi activităţi de cercetare

Proiectarea navală rămâne una dintre puţinele direcţii economice în care, în ciuda turbulenţelor de tot felul, Galaţiul are un potenţial ridicat. O dovadă în acest sens este Ship Design Group, o companie ridicată de la zero de echipa de ingineri proiectanţi condusă de Vasile Giuglea. În prezent, compania are un colectiv format din 60 de angajaţi, capabili să abordeze chiar şi cele mai complexe proiecte navale.

Începuturile companiei

Pasul spre mediul privat a fost făcut de Vasile Giuglea în 1991, când din postura de cadru didactic al Universităţii din Galaţi a reuşit, împreună cu câţiva colegi, să pună bazele OPACS, axată pe inginerie navală. „Acest fel de iniţiativă a mai aparţinut şi altor persoane, iar în 1994, când lucrurile au început să se mai aşeze, mai mulţi din domeniu ne-am decis să facem un lucru la un nivel superior şi ne-am unit forţele, de aici şi denumirea de „grup” din Ship Design Group (SDG).
La început, numele noastre şi valoarea noastră de profesionişti au contat mai mult pentru a obţine anumite contracte, apoi, pas cu pas, am construit numele firmei, care acum, zicem noi, e mai important decât numele persoanelor care o reprezintă”, ne-a declarat managerul SDG, Vasile Giuglea. Dacă la început firma era orientată mai degrabă spre piaţa locală, treptat SDG a început să se deschidă spre piaţa externă. „Interesant era că lumea din afara ţării nu prea cunoştea performanţele industriei navale gălăţene, noi, ca specialişti, fiind până la urmă un produs al acestei industrii” ne mărturiseşte Vasile Giuglea.

Proiecte la cheie

În cei aproape 20 de ani de la înfiinţare, SDG a reuşit să-şi treacă în portofoliu peste 200 de proiecte. E vorba atât de nave sută la sută noi, cât şi de unele proiecte de modernizare sau conversie ale unor tipuri de nave. În ceea ce priveşte clienţii, SDG a depăşit cu mult graniţele ţării, proiectele realizate la Galaţi fiind puse în practică, în proporţie de 80-90 la sută, în şantiere din întreaga lume, din Olanda şi Norvegia până în Pakistan, India şi Egipt, din China şi Vietnam până în Brazilia. „Unul dintre avantajele noastre este acela că putem oferi proiecte complete, începând cu etapa de concept, proiect tehnic şi proiect de detaliu, şi uneori „la cheie”, însemnând atât proiectarea completă, cât şi consilierea armatorului în alegerea şantierului naval, supravegherea construcţiei, realizarea probelor, până la predarea finală a navei”, a arătat managerul SDG.

Evoluţia afacerii

Chiar dacă firma a avut o evoluţie ascendentă, compania a trecut şi prin vremurile „furtunoase”. „Până în 2009-2010, am avut o evoluţie ascendentă. Pe fondul crizei economice şi al restrângerii de activitate din industria navală, au urmat doi ani dificili, care au afectat activitatea companiei. Cu toate acestea, niciun angajat nu a fost concediat, iar activitatea a fost direcţionată spre diversificarea competenţelor şi lărgirea adresabilităţii către clienţi şi tipuri de nave noi. Din 2012-2013, am început să ne revenim, iar 2014 va însemna practic revenirea la normal. Una peste alta, am încheiat 2013 cu o cifră de afaceri şi un profit aproape de valorile normale”, ne-a explicat managerul SDG. Acesta a precizat că, în ceea ce priveşte bugetele publice, compania a plătit în 2013 taxe şi impozite totalizând 3,1 milioane de lei.
Mai trebuie spus că SDG a reuşit să depăşească perioada dificilă graţie capacităţii de a participa la proiecte complexe, la nave cu valoare adăugată mare. „Pe anumite tipuri de nave - portcontainere, vrachiere - mai simple ca proiectare, centrul de greutate al industriei navale s-a mutat spre Extremul Orient. Dar sunt tipuri de nave - precum platformele de foraj, cele care instalează cabluri sau conducte submarine, navele de croazieră - cu un nivel tehnologic foarte ridicat şi, implicit, proiecte cu valoare adăugată mare. E segmentul pe care dorim să avem o contribuţie şi mai mare”, a arătat Vasile Giuglea.

Cercetare cu caracter aplicativ

Un rol în potenţarea SDG l-a avut implicarea companiei în activităţile de cercetare. De altfel, experienţa de întreprinzător a lui Vasile Giuglea s-a împletit o perioadă şi cu cea de cadru universitar, lector la Facultatea de Mecanică. „Am rămas preocupaţi în special de cercetarea cu puternic caracter aplicativ. Din 2005, ne-am implicat şi în proiectele cu finanţare europeană şi sunt în jur de şase, şapte proiecte la care am luat parte. Anul acesta sunt două proiecte în derulare în care SDG este parte a echipei de cercetare. Primul este programul MOVEIT, ce vizează modernizarea şi ridicarea nivelului tehnologic al navelor fluviale, iar al doilea este ADAM 4 EVE, ce are mai multe componente, orientate în esenţă pe cercetarea unor noi forme în scopul reducerii consumurilor de combustibili prin scăderea rezistenţei la înaintare a navelor”, a precizat managerul SDG.

Stimularea investiţiilor

În opinia managerului Vasile Giuglea, experienţa SDG demonstrează că gălăţenii pot fi competitivi chiar şi pe o piaţă globalizată precum cea a industriei navale. „Desigur, trebuie păstrat un nivel ridicat. În ceea ce ne priveşte, cam tot profitul realizat de firmă s-a reinvestit. În total, e vorba de aproximativ patru milioane de euro. De altfel, şi în prezent avem în curs de derulare o investiţiei în realizarea unui sediu nou, la Vânători, unde vom avea posibilitatea să ne creştem capacitatea de proiectare cu încă 120 de angajaţi. Nu va fi un proces de scurtă durată, ci o creştere temperată şi solidă, bazată pe comenzi, într-o activitate în care gălăţenii au dovedit că au un ridicat potenţial creativ”, a arătat managerul SDG.
Stimularea investiţiilor este, de altfel, şi principala aşteptare pe care managerul SDG ar avea-o din partea autorităţilor publice. „În opinia mea, scutirea de impozitare pe profitul reinvestit este cea mai bună cale de a stimula mediul de afaceri. Firmele au început să se aşeze, oamenii chiar vor să creeze societăţi cu o dezvoltare durabilă. Prin urmare, cred că fiecare, la locul lui de muncă, trebuie lăsat să-şi gândească strategiile de dezvoltare şi să fie stimulat să le urmeze. Iar scutirea de impozit a profitului reinvestit ar fi cel mai bun stimulent. E drept că o astfel de măsură, pe termen scurt, ar avea, poate, un impact negativ la buget, dar pe termen lung, prin dezvoltarea mediului privat, beneficiile vor fi mai mari.”

Tipuri de nave proiectate de SDG

Activitatea de proiectare a SDG este concentrată în special în jurul navelor de tip „offshore support vessels” (nave suport - n.r.). În prezent, SDG lucrează la mai multe proiecte aflate în diverse stadii de evoluţie, printre care un cable-layer şi un pipe-layer. Tot după proiectele inginerilor gălăţeni se realizează în prezent, la Brăila, o navă de supraveghere pentru Marea Caspică, iar la Mangalia o navă pentru cercetări hidrografice, acestea fiind în întregime concepute de către Ship Design Group.

Profil de manager/ Vasile Giuglea

În vârstă de 60 de ani, Vasile Giuglea s-a dedicat exclusiv ingineriei navale. Absolvent al Facultăţii de Nave din Galaţi, Vasile Giuglea a fost inginer la ICEPRONAV, dar şi lector la Facultatea de Mecanică, catedra de Mecanică şi Rezistenţa Materialelor. Din 1994, conduce Ship Design Group.

Fişa afacerii

Înfiinţată în 1994, compania Ship Design Group este specializată în ingineria navală şi consultanţa tehnică legată de aceasta. Compania are 60 de angajaţi. În 2013, a obţinut o cifră de afaceri de 1,9 milioane de euro şi un profit net de 300.000 euro. Firma a plătit, anul trecut, taxe şi impozite totalizând 3,1 milioane de lei.

viata-libera.ro
 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.