Jump to content

Trafic îngreunat pe Dunăre, din cauza cotelor scăzute


dcp100168
 Share

Recommended Posts

Trafic îngreunat pe Dunăre, din cauza cotelor scăzute

Nivelul Dunării este în scădere de câteva luni. Marți, fluviul măsura 42 de centimetri la mira hidrometrică din Portul Galaţi, fiind cu patru centimetri sub nivelul înregistrat luni, potrivit datelor comunicate de Administraţia Fluvială a Dunării de Jos (AFDJ). Din cauza cotelor scăzute, circulaţia fluvială se desfăşoară cu dificultate. „Traficul pe Dunăre este îngreunat. în unele porţiuni, adâncimile sunt asigurate la 2,5 metri”, a declarat, marți, directorul de navigaţie al AFDJ, Alexandros Galiaţatos.

TIR-urile şi transporturile agabaritice, interzise pe bacuri

Probleme sunt şi la Punctul Trecere Bac. Operatorul care asigură legătura pe Dunăre între Moldova şi Dobrogea, Navrom Bac, a fost nevoit să impună noi restricţii de îmbarcare pe bacuri, din cauza apelor scăzute ale fluviului. „După ce în septembrie am interzis accesul autoturismelor cu garda joasă, începând de săptămâna asta este interzis şi accesul TIR-urilor şi transporturilor agabaritice”, a anunţat, marți, şeful de flotă de la Navrom Bac, Aurel Neagu. „Dunărea face minim după minim în fiecare zi. Nu am mai văzut-o atât de scăzută”, a adăugat Neagu.

Să mai spunem că, tot din cauza cotelor scăzute, bacurilor le ia de două ori mai mult să traverseze fluviul. Ele ocolesc tocmai prin dreptul Turnului de televiziune un prag format în faţa pontoanelor, prag pe care apele l-au scos la suprafaţă încă din septembrie, atunci când Dunărea înregistra o cotă de 70 de centimetri.

viata-libera.ro

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Dunărea tinde către un minim istoric

Nivelul Dunării scade continuu, iar luni cotele fluviului au ajuns la un nivel minim record pentru ultimii 30 de ani: doar 41 de centimetri. Potrivit măsurătorilor făcute de AFDJ Galaţi, în zona trecerii bac dintre Galaţi şi Tulcea (kilometrii 152-155) există o zonă de navigaţie critică, unde şenalul navigabil are, pe alocuri, adâncimi de sub opt metri.

Faptul că Dunărea este atât de jos - cu peste doi metri mai jos decât nivelul obişnuit pentru această perioadă şi cu aproape opt metri mai puţin decât în iunie 2010, când s-a atins un nivel maxim istoric - provoacă mari probleme operatorilor portuari, transportatorilor navali şi, în final, firmelor gălăţene.

Bacul spre Tulcea, fără TIR-uri

Navrom Bac Galaţi, firma care administrează transportul cu bacul peste Dunăre, între Galaţi şi Tulcea, a anunţat deja că maşinile foarte grele nu mai sunt acceptate la îmbarcare, deoarece pontonul, care ajunge cu partea dinspre mal la fundul fluviului, s-a înclinat şi se poate răsturna.

De asemenea, maşinile foarte joase nu sunt nici ele primite pe bac, dat fiind că prin schimbarea unghiului la îmbinarea podului de îmbarcare cu bacul şi cu malul s-a creat un fel de obstacol, iar vehiculele cu garda la sol mică riscă să se înţepenească.

„Dunărea face minim după minim în fiecare zi. Nu am mai văzut-o atât de scăzută", a declarat Aurel Neagu, şeful de flotă de la Navrom Bac.

În aceste condiţii, maşinile foarte grele (cum ar fi cele care transportă spre Galaţi piatră pentru construcţii din munţii Dobrogei) sunt nevoite să ocolească pe la Brăila sau chiar pe la Giurgeni-Vadu Oii, ceea ce presupune un ocol de peste 200 de kilometri.

Câţiva dintre şoferii care tocmai trecuseră Dunărea cu bacul ne-au povestit că îmbarcarea de pe malul tulcean este un pic mai dificilă decât la Galaţi din cauza apei scăzute şi că, pentru că ambarcaţiunea trebuie să ocolească un prag aflat chiar pe traseul ei obişnuit, deci traversarea durează cu 20-25 minute mai mult decât de obicei.

Transportul fluvial, cu restricţii

Potrivit AFDJ Galaţi, din cauza cotelor scăzute, circulaţia fluvială se desfăşoară cu dificultate în mai multe zone. Dacă pe sectorul maritim al Dunării (Sulina-Brăila) se asigură adâncimi ale şenalului navigabil de peste şapte metri, în monte de Brăila situaţia este destul de complicată.

„În unele porţiuni, adâncimile sunt asigurate la doar 2,5 metri. Se fac dragaje în toate punctele critice", a declarat Alexandros Galiaţatos, directorul de navigaţie al AFDJ.

Faptul că navele de mare tonaj, cu pescajul de peste 5,5 metri, nu mai pot intra pe fluviu pe porţiunea dintre Marea Neagră şi Galaţi, a făcut ca activitatea din porturile gălăţene (Docuri, Bazinul Nou şi Mineralier) să fie redusă drastic. Faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, în lunile octombrie şi noiembrie au fost operate cu 60% mai puţine nave, iar acest lucru a afectat atât exporturile cât şi exporturile firmelor gălăţene.

Cea mai mare firmă din Galaţi - combinatul siderurgic ArcelorMittal - a reuşit deocamdată să facă faţă situaţiei. „Ne-am orientat transporturile fluviale pe nave de mai mic gabarit", ne-a informat Dorian Dumitrescu, purtătorul de cuvânt al companiei. Oficialii combinatului recunosc, însă, că dacă nivelul Dunării nu creşte, atunci vor avea mari probleme cu aprovizionarea cu minereu şi cocs.

Cota minimă istorică a fost în 1921

Potrivit AFDJ, cel mai scăzut nivel al fluviului, la Galaţi, a fost măsurat în anul 1921. Dunărea a atins atunci cota de minus 43 de centimetri, cu peste 80 de centimetri mai puţin decât acum.

Pentru perioada următoare, se prognozează o uşoară creştere (13-18 cm) a cotelor Dunării, urmată de o nou scădere, foarte pronunţată (până la 30 cm), care se va manifesta în jur de 20 decembrie.

adevarul.ro

Minim istoric al Dunării din ultimii 30 de ani

Doar 490 de centimetri era adâncimea fluviului la Galaţi înregistrat, miercuri dimineaţă, cu peste doi metri mai jos decât nivelul obişnuit şi cu aproape opt metri mai puţin decât în iunie 2010, când s-a atins un nivel maxim istoric.

tvr.ro

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.