Jump to content

Casa de Avocatură Coltuc vă răspunde la întrebări


Coltuc Marius
 Share

Recommended Posts

08.12.2011

Casa de avocatura COLTUC in parteneriat cu

www.galateni.net

Incepand cu data de 08.12.2011 Casa de avocatura COLTUC si galateni.net vor demara un proiect de parteneriat in vederea informarii complete a cetatenilor din Galati asupra celor mai de actualitate chestiuni juridice.

Pentru a eficientiza aceasta colaborare, pe site-ul www.galateni.net se vor publica articole juridice menite sa mentina cetateanul galatean corect informat. Aceste articole vor aparea periodic si vor trata teme de interes general.

In plus, specialistii in drept ai Casei de avocatura Coltuc vor raspunde intrebarilor venite din partea cititorilor site-ului, acestia putand adresa intrebarile direct pe forum.

Asadar, galatenii care au nelamuriri juridice pot beneficia, incepand cu 08.12.2011, de raspunsuri avizate, oferite de Casa de avocatura Coltuc.

Fondata in anul 2005, dupa o indelungata experienta in domeniu, Casa de Avocatura Coltuc a reusit sa se integreze pe deplin in piata juridica din Romania, oferind clientilor sai servicii profesionale prompte si eficiente. Departamente: recuperari creante, litigii, consultanta, registrul comertului, marketing si relatii cu clientii.

Av. Coltuc Marius Vicentiu este absolvent al Facultatii de Drept a Universitatii din Bucuresti si al programului de masterat in Dreptul afacerilor. In 2004 a devenit membru al Baroului Bucuresti si al Uniunii Nationale a Avocatilor din Romania, iar in 2005 a pus bazele Cabinetului de avocatura Coltuc. Prin serviciile profesionale prompte si eficiente oferite clientilor sai a reusit sa integreze cu succes Casa de avocatura Coltuc pe piata juridica din Romania.

Publica articole de specialitate in Revista de Drept Comercial, Revista de Drept Penal, RBT, Cargo magazin, Curierul fiscal, Business Review, Business Point, Tribuna economica, precum si in publicatii regionale si internationale.

Contact:

Av. Coltuc Marius

avocat@coltuc.ro

0745.150.894

www.coltuc.ro

Link to comment
Share on other sites

După cum se poate vedea, am realizat un parteneriat cu o echipă de profesionişti în domeniul juridic pentru a răspunde tuturor nelămuririlor membrilor forumului în acest domeniu. Acest topic va fi de-acum încolo sticky. În principiu, tot ce trebuia spus a fost spus în postul de start de domnul Coltuc. Aşadar, spor la întrebat!

Link to comment
Share on other sites

Toti romanii care s-au adresat instantei isi vor primi banii inapoi pe taxa de poluare

Statul roman nu mai are loc de intors: trebuie sa dea banii inapoi pe taxa de poluare pentru masinile second-hand inmatriculate in Romania tuturor celor care depun cereri de restituire in instanta. Asa a stabilit Inalta Curte de Casatie si Justitie (ICCJ), printr-o decizie emisa dupa o interventie in interesul legii. “Controversa a luat sfarsit, iar Inalta Curte de Casatie si Justitie – Sectiile Unite a rezolvat nelamuririle Procurorului General si tentativa Statului Roman de a evita restituirea taxelor de poluare, in urma pronuntarii hotararilor Curtii de Justitie a Uniunii Europene in afacerile Tatu si NisipeanuI” comunica Casa de avocatura Coltuc. Potrivit reprezentantilor Tribunalului Timis, unde se judeca pe fond cererile de restituire a taxei, din ianuarie 2010 pana in prezent au fost inregistrate 1.500 de cauze. In ultimul an au fost solutionate prin sentinte definitive 89 de dosare, dintre care 48 au fost decizii de restituire a taxei de poluare. “In momentul in care se obtine sentinta ni se comunica si, in 45 de zile, banii sunt in cont. Nu am avut niciun fel de probleme cu restituirea banilor”, a spus seful Directiei Generale a Finantelor Publice Timis, Mircea Calin.

Decizia Inaltei Curti de Casatie si Justitie nr. 24 din 14 noiembrie 2011, pronuntata in dosarul nr. 9/2011 , admite recursurile in interesul legii formulate de procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, Colegiul de conducere al Curtii de Apel Iasi si Colegiul de conducere al Curtii de Apel Cluj si stabileste ca:

1. Actiunea avand ca obiect obligarea Institutiei Prefectului prin serviciul de specialitate, la inmatricularea autovehiculelor second-hand achizitionate dintr-un alt stat membru al Uniunii Europene, fara plata taxei de poluare prevazuta de Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr.50/2008 si fara parcurgerea procedurii de contestare a obligatiei fiscale prevazuta de art. 7 din Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr.50/2008, este admisibila;

2. Procedura de contestare prevazuta de art.7 din Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr.50/2008 raportat la art. 205-218 din Codul de procedura fiscala nu se aplica in cazul cererilor de restituire a taxei de poluare intemeiate pe dispozitiile art. 117 alin. 1 lit. d din acelasi cod, obligatorie, potrivit art. 33o indice 7 alin.4 din Codul de procedura civila.

Documentele necesare pentru procedura de recuperare in instanta a taxei de poluare auto sunt urmatoarele:

1. Copie a cartii de identitate – proprietar autovehicul;

2. Copie, tradusa si legalizata, dupa caz, a contractului de vanzare-cumparare si factura fiscal;

3. Copie tradusa si legalizata, dupa caz, a Cartii de identitate autovehicul + traducerea legalizata (Brief mare);

4. Copie a talonulului original al autovehiculului(din tara de origine –Brief mic);

5. Decizia de calcul a taxei de poluare/inmatriculare emisa de ANAF;

6. Chitanta care atesta plata taxei de poluare/inmatriculare;

7. Certificatul de autenticitate emis de R.A.R.(dupa caz);

8. Talonul romanesc(dupa inmatricularea in Romania).

Documentele necesare pentru inmatriculare auto fara taxa sunt:

· Copie a cartii de identitate – proprietar autovehicul;

· Copie, tradusa si legalizata, dupa caz, a contractului de vanzare-cumparare si factura fiscala

· Copie tradusa si legalizata, dupa caz, a Cartii de identitate autovehicul + traducerea legalizata(Brief mare);

· Copie a talonulului originar al autovehiculului(din tara de origine –Brief mic);

· Decizia de calcul a taxei de poluare/inmatriculare emisa de ANAF;

· Chitanta care atesta plata taxei de poluare/inmatriculare;

· Certificatul de autenticitate emis de R.A.R.(dupa caz);

· Talonul romanesc(dupa inmatricularea in Romania);

· Copie dupa decizia de calcul de la administratia financiara.

In cazul in care nu aveti toate actele la dosar se pot recupera in copie de la politie.

Procedurile sunt:

· Prezentati-va la Registrul Auto Roman pentru omologarea vehiculului;

· Prezentati-va la sediul administratiei financiare de sector/din localitate;

· Depuneti decizia de calcul de la administratia financiara la dosar alaturi de celelalte acte la dosar necesare inaintarii actiunii in instanta;

· In baza unui certificat de grefa, prezentati-va la politie, sectia de inmatriculare, unde se prelungeste valabilitatea numerelor pentru 30 zile.

Av.COLTUC MARIUS, fondator Casa de avocatura Coltuc

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

In cazul in care nu aveti toate actele la dosar se pot recupera in copie de la politie.

Se omite a preciza ca unele detalii:

Actele de la dosar se recupereaza de la SERVICIUL INMATRICULARI DIN CADRUL PREFECTURII...iar nu de la politie.

Pentru fiecare inscris se plateste o taxa si se astepta cateva zile. Cu cat sunt mai multe inscrisuri de copiat , cu atat mai multe zile se asteapta.

....daca mai aveti informatii de completat, va asteptam.

Link to comment
Share on other sites

Taxa de poluare in 2012. Cum scapi de ea, cum iti recuperezi banii

Legea care stabileste noua taxa de poluare pentru autovehicule a intrat in vigoare la 1 ianuarie 2012. De acum, vor plati taxa si cei care vand o masina inmatriculata in Romania inainte de 2007, indiferent de clasa de poluare a masinii. Asta va mari fara indoiala pretul masinii, iar cumparatorul va fi si el pus la plata. Taxa de poluare - atat in forma de anii trecuti, cat si in cea din 2012 - este considerata abuziva, iar cei care au contestat-o in instanta au primit castig de cauza. Aceasta ar fi si prima forma de a evita taxa de poluare 2012, actionarea statului in instanta. Taxa de poluare 2012 poate fi evitata astfel:

1. In instanta

Proprietarul unui autoturism da in judecata statul roman pentru a recupera suma platita pentru taxa de poluare 2012. El va merge cu un dosar compus din urmatoarele documente: copia cartii de identitate a masinii, copia deciziei de calcul eliberata de ANAF, copia chitantei primite la achitarea taxei, contractul de vanzare/cumparare. Pentru un astfel de caz, va trebui sa scoateti din buzunar 500 de lei, dar veti avea cu siguranta castig de cauza.

2. Contractul de comodat

Acest contract incheiat intre vanzator si cumparator va da sansa sa scapati de taxa de poluare 2012. Asta deoarece actul stipuleaza ca vanzatorul da spre folosinta temporara masina. Problema este ca proprietar este in continuare vanzatorul, asa ca ar trebui sa va intelegeti destul de bine cu acesta.

3. Numerele bulgaresti

In Bulgaria, echivalentul taxei noastre de poluare este o taxa de aproximativ 500 de euro, indiferent de vechimea masinii. Insa, in 2011, autoritatile romane au anuntat ca soferii romani care au masini cu numere de Bulgaria nu pot circula cu ele mai mult de 90 de zile prin tara.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Taxa de poluare in 2012. Cum scapi de ea, cum iti recuperezi banii

Legea care stabileste noua taxa de poluare pentru autovehicule a intrat in vigoare la 1 ianuarie 2012. De acum, vor plati taxa si cei care vand o masina inmatriculata in Romania inainte de 2007, indiferent de clasa de poluare a masinii. Asta va mari fara indoiala pretul masinii, iar cumparatorul va fi si el pus la plata. Taxa de poluare - atat in forma de anii trecuti, cat si in cea din 2012 - este considerata abuziva, iar cei care au contestat-o in instanta au primit castig de cauza. Aceasta ar fi si prima forma de a evita taxa de poluare 2012, actionarea statului in instanta. Taxa de poluare 2012 poate fi evitata astfel:

1. In instanta

Proprietarul unui autoturism da in judecata statul roman pentru a recupera suma platita pentru taxa de poluare 2012. El va merge cu un dosar compus din urmatoarele documente: copia cartii de identitate a masinii, copia deciziei de calcul eliberata de ANAF, copia chitantei primite la achitarea taxei, contractul de vanzare/cumparare. Pentru un astfel de caz, va trebui sa scoateti din buzunar 500 de lei, dar veti avea cu siguranta castig de cauza.

2. Contractul de comodat

Acest contract incheiat intre vanzator si cumparator va da sansa sa scapati de taxa de poluare 2012. Asta deoarece actul stipuleaza ca vanzatorul da spre folosinta temporara masina. Problema este ca proprietar este in continuare vanzatorul, asa ca ar trebui sa va intelegeti destul de bine cu acesta.

3. Numerele bulgaresti

In Bulgaria, echivalentul taxei noastre de poluare este o taxa de aproximativ 500 de euro, indiferent de vechimea masinii. Insa, in 2011, autoritatile romane au anuntat ca soferii romani care au masini cu numere de Bulgaria nu pot circula cu ele mai mult de 90 de zile prin tara.

Taxa de poluare in 2012. Cum scapi de ea, cum iti recuperezi banii

Legea care stabileste noua taxa de poluare pentru autovehicule a intrat in vigoare la 1 ianuarie 2012. De acum, vor plati taxa si cei care vand o masina inmatriculata in Romania inainte de 2007, indiferent de clasa de poluare a masinii. Asta va mari fara indoiala pretul masinii, iar cumparatorul va fi si el pus la plata. Taxa de poluare - atat in forma de anii trecuti, cat si in cea din 2012 - este considerata abuziva, iar cei care au contestat-o in instanta au primit castig de cauza. Aceasta ar fi si prima forma de a evita taxa de poluare 2012, actionarea statului in instanta. Taxa de poluare 2012 poate fi evitata astfel:

1. In instanta

Proprietarul unui autoturism da in judecata statul roman pentru a recupera suma platita pentru taxa de poluare 2012. El va merge cu un dosar compus din urmatoarele documente: copia cartii de identitate a masinii, copia deciziei de calcul eliberata de ANAF, copia chitantei primite la achitarea taxei, contractul de vanzare/cumparare. Pentru un astfel de caz, va trebui sa scoateti din buzunar 500 de lei, dar veti avea cu siguranta castig de cauza.

2. Contractul de comodat

Acest contract incheiat intre vanzator si cumparator va da sansa sa scapati de taxa de poluare 2012. Asta deoarece actul stipuleaza ca vanzatorul da spre folosinta temporara masina. Problema este ca proprietar este in continuare vanzatorul, asa ca ar trebui sa va intelegeti destul de bine cu acesta.

3. Numerele bulgaresti

In Bulgaria, echivalentul taxei noastre de poluare este o taxa de aproximativ 500 de euro, indiferent de vechimea masinii. Insa, in 2011, autoritatile romane au anuntat ca soferii romani care au masini cu numere de Bulgaria nu pot circula cu ele mai mult de 90 de zile prin tara.

Sunt un pic nedumerita. Domnul avocat este din Baroul Bucuresti. Am inteles ca da consultanta si ofera relatii pe un forum al galatenilor, dar totusi, cum este permis sa se publice un onorariu pentru un anumit litigiu? Si cam ce face dumnealui in onorariul acesta se si deplaseaza la Galati sa reprezinte reclamantul?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Recuperări creanţe / Somaţia de plată vs. Ordonanţa de plată

Potrivit legii, în situaţia în care un debitor nu şi-a plătit datoria până la scadenţă, creditorul său poate iniţia o procedură în faţa instanţei de judecată pentru recuperarea creanţei sale, în termenul de prescripţie de trei ani. De asemenea, creditorii pot utiliza si prevederile Legii nr. 85/2006, respectiv legea insolvenţei, acolo unde acestea sunt aplicabile. Insolvenţa este eşecul unei persoane juridice în afacerile întreprinse. Aceasta reprezintă starea, care de cele mai multe ori este iremediabilă, pe care întreprinzatorul ar fi trebuit, dar nu a putut să o evite.

Din momentul intrării în vigoare a Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 119/2007, ca parte a responsabilităţilor asumate de România în procesul de integrare în Uniunea Europeană, coexistă două proceduri urgente privind recuperarea creanţelor, respectiv procedura somaţiei de plată, stabilită prin Ordonanţa Guvernului nr. 5/2001 si procedura ordonanţei de plată, stabilită prin OUG 119/2007. Raportat la cazul concret, creditorii pot opta pentru oricare dintre cele două proceduri urgente, dar pot, de asemenea, utiliza si procedura generală prevazută de Codul de procedură civilă, care necesită însă mai mult timp pentru o implementare integrală.

În situatia în care creditorul deţine informaţii suficiente privind solvabilitatea debitorului său, iar creanţa sa este atestată prin înscrisuri, atunci cea mai bună opţiune pentru creditor este să utilizeze una dintre cele două proceduri urgente.

Dacă procedura somaţiei de plată este o procedură frecvent utilizată si foarte cunoscută, ordonanţa de plată este un mijloc de recuperare a creanţelor mai puţin cunoscut şi, implicit, mai puţin folosit.

Atât procedura somaţiei, cât si cea a ordonanţei de plată se referă la creanţe certe, lichide si exigibile. O creanţă este certă, atunci când existenţa sa este neîndoielnică. Creanţa este lichidă atunci când cuantumul său este determinat sau determinabil. Creanţa este exigibilă numai atunci când a devenit scadentă.

Procedura somaţiei este o procedura specială si urgentă, ce poate fi utilizată numai pentru recuperarea creanţelor reprezentând sume de bani, rezultând din contracte sau din orice alte înscrisuri, semnate de ambele părti.

Ordonanţa de plată deţine o arie mai restransă de aplicare, în sensul că aceasta reglementează recuperarea creanţelor reprezentând sume de bani, ce decurg din contracte comerciale, definite drept acele contracte încheiate între comercianti, ori între comercianţi si autorităţi contractante.

În afară de natura obligaţilor din care izvorăsc creanţele deduse judecătii, anumite aspecte diferenţiază ordonanţa de plată de somaţia de plată, precum: mijloace de probă sunt mai numeroase, procedura de emitere a ordonanţei de plată este limitată in timp la maxim 90 zile, nedepunerea întâmpinării poate fi considerată o recunoastere a pretenţiilor creditorului, procedura concilierii prealabile nu este obligatorie. Astfel, în timp ce în procedura somaţiei de plată, facturile semnate de debitor reprezintă dovada de bază utilizată în faţa instanţei, procedura ordonanţei de plată permite o mai mare flexibilitate în ceea ce priveşte furnizarea dovezilor în instanţă. Prin urmare, un creditor ce utilizează această procedură poate depune în mod valabil, pe lângă facturi, si alte documente care să ateste creanţa sa faţă de debitor, cum ar fi corespondenţa cu acesta. Acesta este un aspect important in această procedură, ce o transformă într-o procedură mai avantajoasă pentru creditori în comparaţie cu somaţia de plată.

Un alt avantaj al ordonanţei de plată este faptul că, în cadrul acestei proceduri, debitorul îşi poate recunoaste parţial datoria, în timp ce procedura somaţiei nu permite o asemenea recunoaştere parţială. Astfel, judecătorul poate emite o decizie în acest sens, iar creditorul îşi va putea recupera o parte a creanţei sale, în timp ce, pentru restul creanţei pretinse, poate introduce o cerere in instanţă în temeiul procedurii generale prevăzute de Codul de procedură civilă.

Av.Laura Scutaru

Casa de Avocatura Coltuc

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Datul pamantului in arenda – adevar sau provocare?

Schema simpla a escrocheriei pamanturilor date in arenda

Zi de zi suntem martorii unei escrocherii ce se petrece chiar sub ochii nostrii. Agricultura, bunaoara cea mai importanta sursa de venit a tarii noastre, ignorata in prezent cu nonlasanata de autoritati si guvernanti, a devenit sursa unor afaceri cu pamanturi ale celor ce stiu sa profite de pe urma oamenilor simpli de la tara, de cele mai multe ori batrani neputinciosi, care cu buna credinta isi dau pamanturile in arenda.

In multe localitati de la tara arendasul face legea, el este cel care hotaraste ce si cum primeste proprietarul de pamant. Oamenilor nu doar le sunt exploatate pamanturile dar le sunt exploatate si drepturile! De cele mai multe ori in cazul in care arendatorul cere bani in locul produselor,acestora li se ofera in mod abuziv, un pret mult mai mic decat cel practicat pe piata.

Asa se face ca arendasul primeste pamantul, primeste subventia , ridica recolta iar taranul plateste impozitul si primeste "chirie" o cantitate de 500-600kg de grau sau banii aferenti la jumatate de pret! Exista cazuri in care nici aceasta chirie nu s-a primit pe motiv ca " nu s-a facut". Acest lucru este posibil pentru ca cei mai multi care au semnat, oameni batrani sau fara scoala, nici nu au cerut un exemplar de la contract, nu stiu ce au semnat. Practic este vorba de un abuz, arendasul foloseste un contract ale carui clauze sunt prevazute expres in beneficiul acestuia fara a i se lasa posibilitatea proprietarului de pamant de a-si aparea interesele prin modificarea acestora inainte de a semna. In contract nu sunt prevazuti termeni echilibrati, care sa apere interesele ambelor parti. In plus contractul prevede ca arendatorii nu pot scoate pamantul din "asociatie", datorita unei clauze de termen pe 10 ani. De asemenea in cazul vanzarii, arendasul are prioritate.

Ce spune noul Cod Civil despre arendare?

Odata cu intrarea in vigoare a noului Cod Civil, la 1 octombrie 2012, legea arendarii nr. 16/1994 a fost abrogata. Astfel, noul regim juridic al arendarii este prevazut la sectiunea a treia aCodului Civil - Reguli particulare in materia arendarii. Noutatile sunt:

  • Arendarea poate fi facuta pe durata nedeterminata. “Daca durata nu este determinata, arendarea se considera a fi facuta pentru toata perioada necesara recoltarii fructelor pe care bunul agricol urmeaza sa le produca in anul agricol in care se incheie contractul”, potrivit textului legii.
  • Contractul de arendare trebuie incheiat in forma scrisa, in caz contrar este lovit de nulitate absoluta. Sub sanctiunea unei amenzi civile stabilite de instanta de judecata pentru fiecare zi de intarziere, arendasul trebuie sa depuna un exemplar al contractului la consiliul local in a carui raza teritoriala se afla bunurile agricole arendate, pentru a fi inregistrat intr-un registru special tinut de secretarul consiliului local.
    In conditiile in care bunurile care fac obiectul arendei sunt situate in raza teritoriala a mai multor consilii locale, cate un exemplar al contractului trebuie a se depune la fiecare unitate administrativ-teritoriala.
  • Pentru a fi asigurata continuitatea in exploatare, contractul de arendare se reinnoieste de drept, pentru aceeasi durata, daca niciuna dintre parti nu a comunicat cocontractantului, in scris, refuzul sau cu cel putin 6 luni inainte de expirarea termenului. In cazul terenurilor cu destinatie agricola, refuzul se face cu cel putin un an.
  • In cazul in care arendatorul vrea sa vanda bunurile agricole arendate, noua reglementare ii acorda dreptul de preemptiune arendasului.

Subarendarea totala sau partiala este interzisa

Ce pot face arendatorii pentru a se apara de abuzurile arendasilor?

In primul rand trebuie negociat contractul si trebuie pastrata o copie cu valoare de original.

Pentru a se apara de posibile abuzuri (neplata arendei sau plata echivalentului la un pret mult mai mic decat cel practicat pe piata) este imperios necesar sa se precizeze in contract cantitatea ce urmeaza a fi data ca arenda sau echivalentul in bani, suma exacta.

De asemenea arendatorul trebuie sa-si inregistreze contractul la Consiliul Local, pentru ca in cazul in care termenii contractuali nu se respecta(arendasul nu-si achita darile) contractul sa aiba titlu executoriu.

Arendatorul trebuie sa aiba in vedere, in cazul in care doreste sa vanda terenul, ca arendasul are dreptul de preemptiune, ceea ce inseamna ca acestuia i se va face oferta de vanzare cel dintai, si ulterior( in cazul in care arendasul nu doreste sa cumpere terenul sau nu ofera pretul dorit de proprietarul pamantului) se poate vinde pamantul unor terte persoane.

Casa de avocatura Coltuc sustine initiativa unor contracte de arenda corecte si sprijina stoparea abuzurilor arendasilor prin infiintarea asociatiei ”Arenda: Responsabilitate si respect” si a petitiei “Stop abuzurilor arendasilor!”

Av. Coltuc Marius

Fondator Casa de avocatura Coltuc

Link to comment
Share on other sites

Romanii uniti impotriva bancilor- realitatea anului 2012

Criza economica i-a impins pe romani in pragul falimentului. Odata prinsi de valul datoriilor acestia greu mai scapa din cercul vicios in care intra tocmai pentru a se salva. In mod paradoxal, reesalonarea-colacul de salvare aruncat de banca- presupune in fapt o datorie mult mai mare pe termen lung.

Impovarati de ratele tot mai mari si dobanzile presupuse fixe, tot mai multi romani se organizeaza in grupuri pentru a da bancile in judecata, acuzand existenta unor clauze abuzive in contracte.

Temeiul juridic al actiunilor in judecata a bancilor se bazeaza in principal pe Legea nr. 193/2000 privind clauzele abuzive din contractele incheiate intre comercianti si consumatori.

Analizand cererile de chemare in judecata, se pot observa usor principalele nereguli aduse in vedere de clientii bancilor. Acestea se refera la clauzele abuzive existe in contractele incheiate cu banca si la nerespectarea nivelului de dobanda stabilit ca fiind fix in conventia de credit .

In Conventia contractuala semnata de clienti este prevazut ca « Banca isi rezerva dreptul de a revizui rata dobanzii curente in cazul intervenirii unor schimbarii semnificative pe piata monetara, comunicand Imprumutatului noua rata a dobanzii. Rata dobanzii astfel modificata se va aplica de la data comunicarii » .

Prin aceasta clauza, banca transforma dobanda din una fixa in una variabila, desi in cuprinsul conventiei de creditare nu se modul de calcul al dobanzii. Asadar, dobanda se prezuma ca fiind fixa din moment ce asa se mentioneaza in conventie, in realitate dovedindu-se a fi variabila. Motivul invocat de banca pentru modificarea ratei dobanzii, respectiv “intervenirea unor schimbari semnificative pe piata monetara” creaza o ambiguitate interpretabila in beneficiul bancii, nepermisa de legea 193/2000, care prevede ca orice contract incheiat intre comercianti si consumatori pentru vanzarea de bunuri sau prestarea de servicii va cuprinde clauze contractuale clare, fara echivoc, pentru intelegerea carora nu sunt necesare cunostinte de specialitate.

Pe langa clauza cu privire la posibilitatea bancii de revizuire a dobanzii, inca doua comisioane incalca drepturile clientilor: comisionul de risc si comisionul de rezerva. Bancile sustin ca aceste comisoane reprezinta modalitatea de a obtine profit, comisionul de rezerva fiind introdus sub pretextul ca ar fi perceput de catre BNR, iar comisionul de risc cu scopul de a asigura banca impotriva riscului dat de portofoliul sau de credite neperformante. Asadar riscul bancii din creditele neperformante nu este suportat de catre banca, nici de catre debitorii neperformanti, ci de catre acei debitori ce isi indeplinesc obligatiile la timp.

Cum se pronunta instantele de judecata?

Anul 2012 dovedeste ca procesele colective impotriva bancilor sunt o forma rodnica de a lupta pentru incetarea abuzului de putere economica.

Asemenea anului trecut, in 2012 instantele s-au pronuntat de cele mai multe ori favorabil cererilor clientilor, sustinand caracterul ilegal si abuziv al clauzelor din conventia de credit a partilor.

Luand in considerare Directiva 93/13/CEE a Curtii Europene de Justitie, atat legislatia interna cat si cea comunitara este favorabila clientilor ale caror contracte contin clauze abuzive si dobanzi ascunse. Acestia ne informeaza ca o clauza este abuziva daca sunt indeplinite in mod cumulativ urmatoarele conditii:

  • nu este negociata cu consumatorul;
  • prin ea insasi sau impreuna cu altele clauza creeaza in detrimentul consumatorului si contrar bunei credinte un dezechilibru intre drepturi si obligatii.

Medierea deseori este privita ca o solutie pentru rezolvarea acestor probleme. Acest lucru insa, presupune existenta unui acord intre parti in vederea solutionarii problemei. Daca avem in vedere litigiile care s-au desfasurat pana acum, majoritatea bancilor nu au fost deschise dialogului. Singura solutie pe care bancile o ofera este de accepta doar ceea ce vor ele, fara a face niciun compromis..

Ce sanse reale au cei care se lupta cu bancile in 2012?

Tinand cont ca exista deja numeroase sentinte favorabile care s-au acordat grupurilor de clienti, este clar ca procesele intentate impotriva bancilor se castiga. Sansele sunt reale si confirmate de catre instante prin hotararile date. Ceea ce se remarca anul acesta, este tendinta clientilor de a se uni in grupuri impotriva bancilor. Acest lucru era evitat in anii trecuti, din teama acestora de a pierde procesul si de a fi obligati sa achite cheltuieli de judecata mult mai mari comparativ cu situatia in care intentau actiunea in judecata individual.

Referitor la problemele pe care clientii le au cu plata ratelor si executarea silita de catre banca, clientii bancilor sunt indemnati sa nu incalce obligatia de a-si plati ratele, deoarece acest lucru nu le va fi favorabil pe viitor. In cazul in care acestia se afla in imposibilitatea de a achita ratele, exista cateva modalitati prin care isi pot indeplini obligatia asumata: reesalonarea ratelor (in acest caz ar trebui sa se aiba in vedere o revenire din punct de vedere financiar pe viitor) renegocierea contractului sau vinderea bunului achizitionat pentru achitarea imprumutului.

Un aspect foarte important il constiutuie un lucru bine de stiut pentru orice cetetatean: este imperios necesar ca, ori de cate ori exista un contract de semnat, acesta sa fie citit cu atentie, iar daca ceva pare a fi in neregula, sa se discute cu persoanele aflate in masura sa ofere clarificari.

Av. Coltuc Marius

Fondator Casa de Avocatura Coltuc

Link to comment
Share on other sites

Din nefericire, aceste cazuri sunt inca extrem de putine, iar fara o educatie economica care sa le deschida oamenilor ochii cu privire la necesitatea evitarii, pe cat posibil, a serviciilor bancare, nu vom vedea rezultate foarte curand. Din fericire, insa, tot mai multa lume se trezeste, chiar daca mai mult de nevoie decat de voie. Oricum, sincere felicitari pentru sustinerea caselor de avocatura precum Coltuc sau Piperea in astfel de cauze!

Edited by riaji
Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Legislaţie divorţ şi divorţul prin acord

Principalele prevederi legate de divorţ sunt conţinute de Codul Civil, CARTEA ÎI – Despre familie, Capitolul VII - Desfacerea căsătoriei, Art.373 şi următoarele. Astfel:

" Divorţul poate avea loc:

a) prin acordul soţilor, la cererea ambilor soţi sau a unuia dintre soţi acceptată de celălalt soţ;

b) atunci când, din cauza unor motive temeinice, raporturile dintre soţi sunt grav vătămate şi continuarea căsătoriei nu mai este posibilă;

c) la cererea unuia dintre soţi, după o separare în fapt care a durat cel puţin 2 ani;

d) la cererea aceluia dintre soţi a cărui stare de sănătate face imposibilă continuarea căsătoriei. "

Codul Civil reglementează admisibilitatea cererii de divorţ, dovedirea motivelor de divorţ, încredinţarea copilului / copiilor minor din căsătorie, stabilirea relaţiilor personale ale părinţilor cu copilul din căsătorie, şamd...

Distincţia între divorţul pe calea instanţei şi cel pe cale administrative

Divorţul prin acordul soţilor pe cale judiciară. Condiţii Art. 374

(1) Divorţul prin acordul soţilor poate fi pronunţat indiferent de durata căsătoriei şi indiferent dacă există sau nu copii minori rezultaţi din căsătorie.

(2) Divorţul prin acordul soţilor nu poate fi admis dacă unul dintre soţi este pus sub interdicţie.

(3) Instanţa este obligată să verifice existenţa consimţământului liber şi neviciat al fiecărui soţ.

Divorţul prin acordul soţilor pe cale administrativă sau prin procedura notarială.

Condiţii Art. 375

(1) Dacă soţii sunt de acord cu divorţul şi nu au copii minori, născuţi din căsătorie, din afara căsătoriei sau adoptaţi, ofiţerul de stare civilă ori notarul public de la locul căsătoriei sau al ultimei locuinţe comune a soţilor poate constata desfacerea căsătoriei prin acordul soţilor,

eliberându-le un certificat de divorţ, potrivit legii.

(2) Divorţul prin acordul soţilor poate fi constatat de notarul public şi în cazul în care exista copii minori născuţi din căsătorie, din afara căsătoriei sau adoptaţi, dacă soţii convin asupra tuturor aspectelor referitoare la numele de familie pe care să îl poarte după divorţ, exercitarea autorităţii părinteşti de către ambii părinţi, stabilirea locuinţei copiilor după divorţ, modalitatea de păstrare a legăturilor personale dintre părintele separat şi fiecare dintre copii, precum şi stabilirea contribuţiei părinţilor la cheltuielile de creştere, educare, învăţătura şi pregătire profesională a copiilor. Dacă din raportul de anchetă socială rezultă că acordul soţilor privind exercitarea în comun a autorităţii părinteşti sau cel privind stabilirea locuinţei copiilor nu este în interesul copilului, sunt aplicabile prevederile art. 376 alin.(3). Dispoziţiile art. 374 alin. (2) sunt aplicabile în mod corespunzător. “

Codul de procedura civilă şi alte reglementări

De asemeni, în cadrul Legislaţiei aplicabile procedurii divorţului,trebuie menţionat şi Codul de procedura civilă.

Astfel, printre alte prevederi aplicabile, art. 190 prevede faptul că: "în pricinile privitoare la starea civilă sau divorţ se vor putea asculta rudele , în afară de descendenţi."

De asemeni, este important de menţionat prevederea legată de Judecătoria competentă a judeca procesul de divorţ, Art. 607: "Cererea de divorţ este de competenta judecătoriei în circumscripţia

căreia se afla cel din urmă domiciliu comun al soţilor. Dacă soţii nu au avut domiciliu comun sau dacă niciunul din soţi nu mai locuieşte în circumscripţia judecătoriei în care se afla cel din urmă domiciliu comun, judecătoria competenta este aceea în circumscripţia căreia îşi are domiciliul paratul, iar când paratul nu are domiciliu în ţară, este competenta judecătoria în circumscripţia căruia îşi are domiciliul reclamantul".

Divorţ prin acord

- condiţii pentru divorţul prin accord

Procedura obişnuită a divorţului poate aduce celor doi soţi, prin solicitările sale exprese, o serie de momente neplăcute şi încărcate intens emoţional, acest lucru fiind datorat mai ales eforturilor privind dovedirea culpei celuilalt soţ sau a culpei comune. Există, însă, şi o cale simplificată de a efectua divorţul - divorţul prin acord (divorţul prin acordul părţilor).

În baza noului Cod Civil, se poate efectua divorţ prin acord când soţii se înţeleg cu privire la realizarea divorţului, indifent de timpul trecut de la încheierea căsătoriei şi indiferent dacă au sau nu copii minori din căsătorie. Singura condiţie absolut necesară este de a se înţelege cu privire la realizarea divorţului şi la toate aspectele implicate.Tot în baza Codului Civil, intrat în vigoare începând cu 1 octombrie,divorţul prin acord se poate realiza atât la Judecătorie, cât şi la oficiile de Stare Civilă sau notar. Totuşi, în genere, orice tip de divorţ se poate pronunţa de către o instanţă de judecată.

Mediere pentru divorţul prin acord

În vederea realizării unui divorţ prin acord, în cel mai civilizat mod,calea optimă este medierea.

Medierea în vederea obţinerii unui acord atât în vederea divorţului cât şi în vederea încredinţării copiilor minori după divorţ, dar şi, dacă este cazul, al partajului, asigura calea cea mai rapidă şi ieftină de a perfectă cadrul unui divorţ prin acord.

Av.COLTUC MARIUS

Fondator Casa de Avocatura Coltuc

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Buna sant nou pe acest forum si vreau sa imi inmatriculez masina fara a mai platii taxa auto. Mai in sus ati enumerat actele necesare pentru a inmatricula masina fara a mai platii taxa auto dar ati enumerat la fel ca la cele pentru recuperarea taxei auto. Puteti sa imi enumerati exact actele de care am nevoie pentru a da in judecata fara a mai achita taxa de prima inmatriculare si pasii exacti pe care ar trebuii sa ii urmez ?

Mentionez ca as vrea sa ma reprezint singur fara a mai pune un avocat.

Va multumesc !!!!!!!!!

Link to comment
Share on other sites

Sunt 2 lucruri diferite. Mașina o puteți înmatricula fără a mai plăti taxa auto, la Tulcea. Dacă faceți acest lucru nu puteți da statul în judecată pentru simplul fapt că nu ați plătit taxa auto. Dacă doriți să cunoașteți condițiile pentru a putea înmatricula mașina la Tulcea mă puteți întreba.

A doua chestie cu datul statului în judecată, puteți acționa în judecată statul doar în momentul când aveți taxa plătită însă vă spun că durează cel puțin un an.

Actele sunt valabile în ambele cazuri ( act de vânzare-cumpărare și actele mașinii traduse ).

Link to comment
Share on other sites

Buna, azi am fost si am facut RAR-ul, autentificarea, am facut tot dosarul ca pentru a inmatricula masina definitiv dar fara a platii taxa de prima inmatric. impreuna si cu aceea cerere de a inmatricula masina fara plata taxei, l-am depus la politie pentru a primii acea negatie. Raspunsul a fost ca va trebui sa astept cel putin o saptamana.

Intrebarea este ca dupa ce voi primii aceasta negatie, inpreuna cu tot dosarul care l-am depus la politie (copiile) va trebuii sa dau in judecata serviciul de inmatriculari sau mai sant anumiti pasi de urmat ???? Si care vor fii pasii de urmat pentru a inscrie masina fara plata taxei (voi putea sa prelungesc si numerele rosii pe durata procesului mentionez ca am scos de doua ori pana acum nr. rosii).

Link to comment
Share on other sites

Dacă ați scos numere roșii din Galați nu o mai puteți înscrie la Tulcea. Cel puțin așa am înțeles de la avocatul meu. Dacă sunteți întradevăr interesat vă pot oferi un număr de telefon și discutați direct cu persoana care se ocupă de așa ceva. Informativ, și eu am scos astăzi primul rând de numere roșii dar de la TULCEA. Eu am depus dosarul la începutul lunii trecute și probabil că pe la jumătatea lunii ianuarie voi avea hotărârea judecătorească.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Întrebare pentru cei „ în măsură ” !


O procură - împuternicire între un SRL și o persoană fizică, semnată, ștampilată poate fi laminată-țiplată? Sau pot fi făcute mai multe copii? Menționez că nu trebuie legalizată la notar.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

3.388 DOSARE TIMBRU DE MEDIU - RESTITUIRE/RECUPERARE/EVITARE TIMBRU DE MEDIU
Cab.de avocat Coltuc a facut o statistica pentru perioada 15 martie-07.05.2013 si pe rolul tuturor tribunalelor din tara sunt 3388 de dosare.Nu exista dosare finalizate inca,dar la inceputul lunii iunie vor exista.
Ce s-a restituit pe taxa de poluare?
Agentia Nationala de Administrare Fiscala si Administratia Fondului de Mediu au restituit, in primul trimestru, din taxa auto, circa 161 milioane de lei celor care au castigat in instanta dreptul de recuperare a sumelor achitate, potrivit datelor celor doua institutii.

Astfel, peste 30,6 milioane de lei au fost achitate de catre AFM, cuantumul reprezentand un procentaj de pana la 10% din totalul alocat pentru intregul an, respectiv 400 milioane lei. La nivelul perioadei 2008 - martie 2013, cuantumul restituit beneficiarilor prin Fondul de Mediu pe taxa auto a ajuns la 50,7 milioane lei, cea mai mare valoare fiind consemnata in primul trimestru din acest an, respectiv 30,65 milioane lei.
Totodata, conform ANAF, veniturile incasate de catre institutie din taxa pe poluare pentru autovehicule au fost, in primul trimestru al anului 2013, de 204,24 milioane lei, din care au fost transferate in Fondulpentru Mediu 66,55 milioane lei, iar 130,60 milioane lei au fost restituite platitorilor din taxa auto. In plus, tot prin administratia fiscala, s-au restituit 8,5 milioane lei, suma aferenta taxei speciale pentru autoturisme conform OUG 50/2008, privind instituirea taxei speciale pentru autoturisme (restituiri ca urmare a recalcularii intre taxa speciala si taxa la fondul de mediu precum si a hotararilor judecatoresti)
Ce sume se vor plati pentru timbru de mediu?
Daca se pastreaza proportia de aproximativ 1000 de dosare pe luna si o suma ca medie de 5000 lei,vom avea 5000000 lei pe luna in 2013.
Timbrul de mediu 2013: Incasarile anticipate nu acopera despagubirile
Incasarile pe care Guvernul spera ca le va obtine in acest an din timbrul de mediu sunt estimate la doar 365 de milioane de lei, jumatate din nivelul avansat de ministru si apropiat de volumul veniturilor prognozate pentru anul trecut, care a fost cel mai scazut de la introducerea taxei de poluare auto.
Incasarile anticipate de Guvern nu acopera suma despagubirilor, de 400 de milioane de lei, pe care statul trebuie sa le achite in acest an celor peste 300.000 de proprietari de masini care au castigat procesele pentru restituirea taxei de poluare, considerata ilegala de catre instante.
Cum se ataca timbru de mediu:
"Prin noua formula de calcul al timbrului de mediu, taxa creste foarte mult pentru autoturismele Euro 3 si Euro 4 si scade pentru autoturismele Non - euro, Euro 1 si Euro 2. Intrucat majoritatea tranzactiilor cu autoturisme au ca obiect autoturisme incadrate in normele Euro 3 si Euro 4, proprietarii acestora vor fi afectati in cazul in care ar dori sa instraineze autoturismul neputand dispune de atributele conferite de dreptul de proprietate. Or, circuitul civil este liber, iar aceasta taxa, dupa cum a fost reglementata, incalca principiul liberei circulatii a marfurilor, prevazut de art.34 - 36 din Tratatul privind Functionarea Uniunii Europene".
Mai mult decat atat, OUG nr. 9/2013, actul normativ care reglementeaza timbrul de mediu, contine si dispozitii care incalca Constitutia Romaniei. Este vorba despre art. 4 lit. d) din OUG nr. 9/2013 prin care se prevede obligatia achitarii timbrului de mediu in cazul transcrierii dreptului de proprietate asupra autovehiculului rulat in situatia autovehiculelor pentru care s-a dispus de catre instante restituirea sau inmatricularea fara plata taxei speciale pentru autoturisme si autovehicule, taxei pe poluare pentru autovehicule sau taxei pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule.
Av. Coltuc Marius Vicentiu

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Clauza de neconcurenţă pentru salariaţi

Mai concret, prin introducerea in contractul de munca a unei clauze de neconcurenta, salariatului i se poate interzice ca, dupa incetarea contractului de munca cu angajatorul actual, sa desfasoare pentru alti angajatori o activitate concurenta celei anterioare, pe o anumita durata de timp prestabilita, care nu poate fi insa mai mare de 2 (doi) ani.

Avand in vedere ca, in contextul economic actual, schimbarea locului de munca de catre salariati este tot mai frecventa, nu este de mirare ca angajatorii pot deveni tot mai preocupati sa incheie clauze de neconcurenta cu salariatii lor. Trebuie stiut, insa, ca o clauza de neconcurenta aduce beneficii nu numai pentru angajatori, ci si pentru salariati, intrucat acestia primesc o indemnizatie lunara din partea angajatorilor pe toata perioada in care s-au obligat sa nu presteze o activitate concurenta.

Clauza de neconcurenta poate fi cuprinsa in insusi contractul de munca al salariatului ori intr-un document separat. Pentru a fi valabila si a-si produce efectele tintite, clauza de neconcurenta trebuie, insa, sa fie redactata corect si complet, adica sa cuprinda toate elementele obligatorii prevazute de lege. Elementele obligatorii ale unei clauze de neconcurenta

In mod obligatoriu, o clauza de neconcurenta trebuie:

(i) sa vizeze o perioada determinata de timp, care insa nu trebuie sa depaseasca 2 (doi) ani de la incetarea contractului de munca

Atentie: Clauza de neconcurenta nu poate fi stabilita si nu isi produce efectele pentru perioada in care contractul de munca este in derulare, ci numai pentru perioada de dupa incetarea acestuia. Pe parcursul contractului de munca salariatul are o obligatie legala de fidelitate in temeiul careia nu-si poate concura angajatorul.

Totodata, trebuie avut in vedere ca nici angajatorul si nici salariatul nu se pot prevala de clauza de neconcurenta daca incetarea contractului de munca dintre acestia s-a produs ca urmare a restructurarii activitatii angajatorului, prin desfiintarea postului salariatului pentru motive care

nu tin de persoana acestuia.

(ii) sa defineasca activitatile concurente interzise salariatului

Activitatile interzise trebuie sa fie activitati concurente celor pe care salariatul le presta la fostul sau angajator.

Atentie: Salariatul care este tinut de o clauza de neconcurenta nu poate fi obligat sa nu munceasca deloc pentru un concurent al angajatorului, ci poate doar fi obligat sa nu presteze activitati concurente celor pe care le desfasura la fostul angajator. De aceea, daca un salariat isi schimba complet domeniul de activitate, faptul ca merge sa lucreze la un competitor al fostului angajator nu prezinta nicio relevanta din perspectiva clauzei de neconcurenta.

Sfat practic:

Exemplu: Un contabil la o companie farmaceutica paraseste compania la care lucreaza mutandu-se la o alta societate farmaceutica concurenta, insa pe o pozitie de jurist; activitatea juridica prestata in noua companie nu vine in concurenta cu activitatea prestata anterior in calitate de contabil, asa ca nu poate fi tinut de clauza de neconcurenta (chiar daca noul angajator este un concurent al fostului angajator).

(iii) sa defineasca concurentii pentru care sa nu munceasca salariatul

Concurenti pot fi: (a) salariatul insusi (atunci cand acesta ar presta o activitate in interes propriu) sau (b) alti terti concurenti.

Atentie: Ideal este ca toti concurentii sa fie nominalizati, insa in cazul imposibilitatii indicarii denumirii lor exacte, tertii pot fi definiti si prin stabilirea unor referinte suficient de clare si definitorii (spre ex., „societatile comerciale din domeniul de activitate «X» cu o cifra de afaceri peste un anumit nivel”).

(iv) sa defineasca aria geografica unde i se interzice salariatului sa presteze activitatile concurente

Aria geografica impusa prin clauza de neconcurenta poate fi o localitate, un judet, o tara etc.

Atentie: In functie de specificul business-ului la care se refera clauza de neconcurenta, aria geografica in care salariatul poate fi obligat sa nu presteze activitate poate fi mai larga sau mai restransa.

Este preferabil ca aria geografica sa fie stabilita in mod rezonabil, respectiv acolo unde salariatul poate fi in reala competitie cu angajatorul; daca, spre exemplu, un angajator are dezvoltat un business local, ar fi exgerat si inutil ca acesta sa impuna o clauza de neconcurenta pentru intregul teritoriu al tarii.

(v) sa fie platita

Indemnizatia pentru clauza de neconcurenta trebuie sa fie de cel putin 50% din media veniturilor salariale brute ale salariatului din ultimele 6 luni anterioare datei incetarii contractului de munca sau, in cazul in care durata contractului de munca a fost mai mica de 6 luni, din media veniturilor salariale brute cuvenite acestuia pe toata durata contractului.

Cabinet de avocat Coltuc

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Modificari ale Codului Fiscal care vor intra in vigoare de la 1 ianuarie 2014

Impozit pe profit

Contribuabilii pot opta pentru un an fiscal corespunzator unui exercitiu financiar contabil, diferit de anul calendaristic. In acest sens sunt introduse noi reglementari privind obligatiile de declarare si plata trimestriala/anuala a impozitului pe profit, atat pentru sistemul general, cat si in cazul sistemului de plati anticipate.

Urmatoarele venituri vor fi considerate neimpozabile la calculul impozitului pe profit la nivelul unei persoane juridice romane, daca aceasta detine pe o perioada neintrerupta de cel putin 1 an, minimum 10% din capitalul social al persoanei juridice la care detine participatii:

(i) Venituri din dividende primite de la:

− persoana juridica romana sau straina, situata intr-un stat membru UE;

− persoana juridica situata intr-un stat tert (care nu este membru UE) cu care Romania are incheiata o conventie de evitare a dublei impuneri („CEDI”);

(ii) Castigurile de capital realizate din vanzarea/cesionarea titlurilor de participare detinute la o persoana juridica romana sau straina, situata intr-un stat cu care Romania are incheiata o CEDI;

(iii) Veniturile obtinute din lichidarea unei alte persoane juridice romana sau straina, situata intr-un stat cu care Romania are incheiata o CEDI.

Conditia de detinere de minim 10% din capitalul social pe o perioada neintrerupta de cel putin 1 an se va aplica si in cazul scutirii impozitarii la sursa a dividendelor platite intre persoane juridice romane.

Cheltuielile cu sponsorizarile care nu sunt scazute din impozitul pe profit, vor putea fi reportate in urmatorii 7 ani consecutivi.

Sunt introduse noi reguli privind posibilitatea si conditiile de reportare a dreptului de deducere pentru cheltuielile cu dobanzile si pierderile nete din diferente de curs valutar, in situatii precum fuziuni/divizari, la nivelul societatilor cedente si beneficiare (ex. proportional cu activele si pasivele transferate, potrivit proiectului de fuziune/divizare).

Sunt reglementate posibilitatea si conditiile prin care persoanele juridice din state membre UE/Spatiul Economic European ce desfasoara activitate printr-un sediu permanent in Romania sa beneficieze de avantajul creditului fiscal extern pentru veniturile impozitate in strainatate.
Impozit pe venit

Se confirma in mod expres posibilitatea deducerii din venitul brut a contributiilor sociale obligatorii platite, in Romania sau in strainatate, in conformitate cu prevederile instrumentelor juridice internationale la care Romania este parte (regulamentele europene sau conventiile/acordurile bilaterale in domeniu).
Alinierea bazei impozabile a persoanele fizice rezidente intr-un stat UE / SEE care obtin venituri impozabile din Romania, prin permiterea acelorasi deduceri fiscale acordate contribuabililor romani (daca nu beneficiaza deja de deduceri similare in statul de rezidenta).
Daca in cadrul unei verificari fiscale se constata nedepunerea declaratiei anuale de impozit pe venit, termenul scadent pentru obligatiile de plata stabilite in urma inspectiei se considera a fi termenul-limita prevazut pentru emiterea deciziilor anuale de impunere, stabilit prin ordin al ANAF.
Se clarifica permiterea deducerii contributiilor de asigurari sociale de sanatate din veniturile anuale realizate din cedarea folosintei bunurilor, indiferent de metoda de declarare.

Impozit pe veniturile microintreprinderilor

Impozitul se va aplica si persoanelor juridice ce realizeaza venituri din management si consultanta in proportie de maxim 20% din total venituri. Mai mult, este reglementata obligatia iesirii din acest sistem, daca ponderea de 20% este depasita pentru aceste tipuri de venituri.
Baza impozabila se modifica prin eliminarea si adaugarea unor noi tipuri de venituri (ex. reducerile comerciale acordate ulterior facturarii etc.).

Impozit cu retinere la sursa

Conditia detinerii unei participatii de minimum 10%, pentru o perioada neintrerupta de cel putin 1 an, va fi aplicabila pentru scutirea de impozitul cu retinere la sursa pe dividendele platite de catre o persoana juridica romana sau de catre o societate cu sediul social in Romania catre un strain avand rezidenta intr-un stat membru UE.

TVA Leasing

Baza de impozitare nu cuprinde costul asigurarii bunului care face obiectul unui contract de leasing, atunci cand locatorul recupereaza costul exact al asigurarii de la utilizator. In acest caz se va aplica structura de decontare plati in numele clientului.

Consideram ca implementarea acestei modificari ca urmare a deciziei Curtii Europene de Justitie in cazul C-224/11 BGZ Leasing sp. z.o.o. este eronata.
Ajustarea bazei de impozitare a TVA

Baza de impozitare se ajusteaza in cazul contractelor desfiintate, fiind inlocuita notiunea de contracte anulate. In acest mod, se extinde aria de situatii in care contribuabilul are dreptul sa ajusteze baza de impozitare a TVA.

Ajustarea deducerii initiale a TVA

Este eliminata obligatia de a ajusta TVA pentru bunuri furate, pierdute sau distruse atat timp cat acestea pot fi demonstrate sau confirmate in mod corespunzator (furtul trebuie dovedit prin acte oficiale emise de organele judiciare). Pe langa introducerea referintei catre bunuri furate, sunt eliminate situatiile de calamitati sau cauze de forta majora. Aceasta modificare are in vedere alinierea la prevederile Directivei de TVA.
De asemenea, este eliminata referinta catre dreptul de a nu ajusta TVA dedusa in cazul bunurilor de natura stocurilor degradate calitativ, al activelor corporale fixe casate, al perisabilitatilor si al pierderilor tehnologice. Ramane de clarificat masura in care s-a dorit includerea celor de mai sus in categoria bunurilor distruse, reglementate conform primului paragraf.
Se clarifica faptul ca, in cazul bunurilor de capital folosite pentru alte scopuri decat pentru activitatile economice, nu trebuie ajustat dreptul de deducere a TVA daca initial acesta a fost subiectul limitarii de 50%.

Scutirea pentru companiile nerezidente

Se va aplica scutirea de TVA in cazul achizitiilor intra-comunitare realizate de nerezidenti nestabiliti in Romania, daca efectueaza operatiuni care dau drept de deducere a TVA.

Scutirea de TVA pentru nave atribuite navigatiei in largul marii

Modificarile urmaresc alinierea prevederilor legislatiei nationale cu legislatia aplicabila la nivelul Uniunii Europene. Astfel, in definirea situatiilor in care se aplica scutirea de TVA, notiunea de transport international de persoane si bunuri a fost inlocuita cu transportul de calatori/bunuri efectuate cu plata. De asemenea, activitatile economice sunt precizate acum in mod distinct ca activitati comerciale, industriale sau de pescuit.

Rambursarea de TVA acordata persoanelor impozabile nerezidente

A fost eliminata prevederea potrivit careia rambursarea de TVA acordata persoanelor impozabile nestabilite in Romania se acorda doar in situatiile in care taxa care a fost efectiv achitata furnizorului.

Obligatia de inregistrare in scopuri de TVA

A fost introdusa obligatia de inregistrare a contribuabililor care au sediul activitatii in Romania si care desfasoara activitati de natura financiar-bancara scutite de TVA, daca beneficiarul acestora este stabilit in afara Comunitatii sau daca serviciile sunt in legatura cu bunuri care vor fi exportate.

Accize

Se introduce in mod explicit interdictia de a comercializa tigarete catre persoane fizice la un pret mai mic decat pretul de vanzare cu amanuntul declarat si contraventia aferenta.
Se subliniaza faptul ca valoarea garantiei constituite de antrepozitarii autorizati sau destinatarii autorizati poate fi redusa la cerere, iar in cazul antrepozitarilor autorizati nivelul garantiei reduse nu poate fi mai mic decat nivelul garantiei minime.
Se interzice practicarea vanzarii cu prime, pentru produsele accizabile supuse regimului de marcare prin timbre sau banderole (tutun prelucrat, alcool si bauturilor alcoolice). Vanzarile cu pret redus sunt permise doar in anumite conditii pentru aceste produse.
De asemenea, a fost introdusa si contraventia aferenta nerespectarii celor mentionate mai sus.
Se stabileste un nou mod de calcul a valorii accizelor in lei, in situatia in care cursul de schimb valutar stabilit pentru un an este mai mic decat cel aferent anului precedent.
Potrivit acestei metode, cursul aplicabil pentru anul 2014 este de 4,738 lei/euro, cu 4,77% mai mare decat in 2013.

Nivelul accizelor pentru urmatoarele produse va fi de:

- benzina cu plumb - 637,91 euro/tona (aproximativ 16% crestere);

- benzina fara plumb - 557,91 euro/tona (aproximativ 19% crestere);

- motorina - 473,85 euro/tona (aproximativ 21% crestere);

- petrolul lampant (kerosen), utilizat drept combustibil pentru motor – 557,39 euro/tona (aproximativ 18% crestere).
Impozite si taxe locale

Posibilitatea declararii valorii impozabile a cladirii pe baza raportului de evaluare emis de un evaluator autorizat este extinsa tuturor persoanelor juridice care aplica Standardele internationale de raportare financiara si aleg ca metoda de evaluare ulterioara modelul bazat pe cost.

Impozit pe constructii - impozit nou introdus

Contribuabili

Persoanele juridice romane, cu exceptia institutiilor publice, institutelor nationale de cercetare-dezvoltare, asociatiilor, fundatiilor si a celorlalte persoane juridice fara scop patrimonial, potrivit legilor de organizare si functionare;
Persoanele juridice straine care desfasoara activitate prin intermediul unui sediu permanent in Romania;
Persoanele juridice cu sediu social in Romania infiintate potrivit legislatiei europene.
Utilizatorii in cadrul contractelor de leasing financiar si locatorii in cadrul contractului de leasing operational.

Categorii de constructii

Constructii prevazute in grupa 1 din Catalogul privind clasificarea si duratele normale de functionare a mijloacelor fixe („Catalog”), cu exceptia cladirilor pentru care se datoreaza impozit pe cladiri.

Modalitate de calcul

Cota de impozitare este de 1,5% si se aplica asupra valorii constructiilor mai sus mentionate existente in patrimoniul contribuabililor la data de 31 decembrie a anului anterior, evidentiata contabil in soldul debitor al conturilor, din care se scade:

(i) valoarea cladirilor, inclusiv valoarea lucrarilor de reconstruire, modernizare etc., pentru care se datoreaza impozit pe cladiri;

(ii) valoarea constructiilor si a lucrarilor de reconstruire, modernizare etc. aflate sau care urmeaza sa fie trecute in proprietatea statului sau a unitatilor administrativ teritoriale;

(iii) valoarea constructiilor din subgrupa 1.2.9. „Terase pe arabil, plantatii pomicole si viticole” din Catalog.
Obligatii declarative si de plata

Contribuabilii sunt obligati sa calculeze si sa declare impozitul pe constructii, pana la data de 25 mai inclusiv, a anului pentru care se datoreaza impozitul.
Plata impozitului se face in doua rate egale, pana la data de 25 mai si 25 septembrie, inclusiv.
Prevederi specifice se aplica in cazul contribuabililor nou infiintati sau care inceteaza sa existe in cursul anului.

Modificari aduse redeventelor prevazute in Legea minelor nr. 85/2003

Se majoreaza cota redeventelor cu 25% fata de cotele in vigoare, exceptie facand exploatarea metalelor nobile, aici cresterea fiind de 50%.

Cabinet de avocat Coltuc

Link to comment
Share on other sites

Proceduri legale pentru beneficiarii legilor 290/2003 si 9/1998 petru anul 2014

Sute de familii care au deţinut terenuri în Bulgaria, Basarabia, Bucovina de Nord, Ţinutul Herţa aşteaptă, de ani întregi, despăgubiri pentru proprietăţile sechestrate sau reţinute. Este şi cazul unei femei trecute de 90 de ani ce a deţinut proprietăţi în Basarabia, evaluate la aproximativ 48.000 de lei, căreia i-a fost aprobat dosarul de despăgubiri încă din 2008 şi de atunci aşteaptă compensaţiile financiare fără ca cineva să-i dea vreun răspuns legat de întârziere. Perioada de crizăşi indolenţa statului au lăsat bugetul fără bani, astfel încât din 2010 Autoritatea Naţională pentru Restituirea Proprietăţilor (ANRP) nu a mai alocat nici un leu pentru foştii proprietari.

Forţat de Curtea Europeană a Drepturilor Omului (CEDO), Guvernul României a stabilit că banii se vor acorda începând cu data de 1 ianuarie 2014, în tranşe anuale egale, eşalonat pe o perioadă de 10 ani, începând cu anul următor datei emiterii titlului de plată. Ceea ce înseamnă că mare parte din proprietari nu vor mai vedea nici un ban, având în vedere vârsta înaintată şi bine-cunoscuta lene a aparatului de stat când vine vorba de drepturile oamenilor. Pentru bătrâni, nici pic de respect! Statul are bani doar pentru proiecte fantasmagorice, pentru studii de fezabilitate de milioane de euro ale autostrăzilor care nu se mai construiesc etc. Uneori,

statul are fonduri şi pentru despăgubiri, dar numai în cazul vreunui afacerist care a aflat pe unde se construieşte viitoarea autostradă şi a cumpărat toate terenurile din zonă, pentru ca ulterior să primească banii înzecit la expropriere.

Potrivit Ordonanţei nr. 10/2013, titlurile de plată emise şi neachitate integral până la data intrării în vigoare a actului normativ vor fi despăgubite tot începând cu aceeaşi dată. De asemenea, “sumele acordate cu titlul de despăgubiri (…) se actualizează prin aplicarea indicelui preţurilor de consum aferent perioadei cuprinse între începutul lunii următoare celei în care a fost emis titlul de plată şi sfârşitul lunii anterioare datei plăţii efective a fiecărei tranşe”, mai menţionează Ordonanţa.

Prin titlul de plată se înţelege hotărârea comisiei judeţene sau a municipiului Bucureşti pentru aplicarea Legii nr. 290/2003, cu modificările şi completările ulterioare, şi Legii nr. 393/2006, respective decizia de plată emisă de vicepreşedintele Autorităţii Naţionale pentru Restituirea Proprietăţilor care coordonează aplicarea Legii nr. 9/1998, Legii nr. 290/2003 şi Legii nr. 393/2006.

De prevederile legii beneficiază toţi foştii proprietari, moştenitorii legali ai acestora, până la gradul al IV-lea inclusiv, sau moştenitorii testamentari ai acestora, dacă au la data formulării cererii cetăţenia română. Actul normativ aduce completări cu privire la documentele care fac dovada calităţii de moştenitor, pentru persoanele care beneficiază de despăgubirile stabilite prin această lege. “În acest sens, dovada calităţii de moştenitor se va face prin certificatul de moştenitor, prin certificatul de calitate de moştenitor sau prin hotărâre judecătorească definitivă şi irevocabilă prin care se atestă calitatea de moştenitor”. Se mai precizează că cererile de despăgubiri trebuie însoţite de acte doveditoare, certificate de autorităţi, care pot fi completate cu declaraţii autentificate.

În forma anterioară a legii se prevedea că cererile trebuiau însoţite de acte doveditoare, certificate de autorităţi, sau de declaraţia autentică a petentului, însoţită de declaraţiile a cel puţin 2 martori, de asemenea, autentificate.

Sume acordate până în 2010

Legea nr. 290/2003 prevede acordarea de despăgubiri sau compensaţii cetăţenilor români pentru bunurile proprietate a acestora sechestrate, reţinute sau rămase în Basarabia, Bucovina de Nord şi Ţinutul Herţa, ca urmare a stării de război şi a aplicării Tratatului de Pace între România şi Puterile Aliate şi Asociate, semnat la Paris la 10 februarie 1947.

2005 – 14.611.791,00 lei

2006 – 20.864.479,57 lei

2007 – 52.911.909,15 lei

2008 – 17.567.560,94 lei

2009 – 20.389.425,80 lei

2010 – 38.849.328,80 lei

Total – 165.194.495,26 lei

Imobilele preluate in mod abuziv in perioada regimului comunist se restituie fostilor proprietari sau mostenitorilor acestora in natura, conform reglementarilor in vigoare. Totusi, in situatia in care restituirea in natura nu mai este posibila, compensarea prin puncte este singura masura reparatorie in echivalent care se acorda. Aceasta regula va fi, insa, modificata, astfel incat compensarea prin puncte sa nu mai fie singura masura reparatorie, ci sa mai existe si varianta compensarii cu bunuri oferite in echivalent, dupa ce parlamentarii au dat unda verde unui proiect de lege in acest sens. Pentru ca noile prevederi sa se aplice, actul normativ mai trebuie doar promulgat de presedintele Romaniei si publicat in Monitorul Oficial.

Cabinet de avocat Coltuc

Link to comment
Share on other sites

Un nou proces colectiv sta sa izbucneasca - rezilierea contractelor de arenda de la 01.01.2014

 

Dupa cum stiti de la 01.01.2014 se liberalizeaza cumpararea de terenuri agricole de catre straini.Exista un proiect de lege al ministerului agriculturii dar acesta cu siguranta nu va intra in vigoare pana atunci.

Care va fi prima reactie a oamenilor proprietari de terenuri agricole: sa isi retraga terenurile date in arenda si sa le vanda.

Cum pot rezilia acest contract de arenda:

  1. Daca arenda este facuta pe durata nedeterminata - Se poate face oricand.

Dacă durata nu este determinată, arendarea se consideră a fi făcută pentru toată perioada necesară recoltării fructelor pe care bunul agricol urmează să le producă în anul agricol în care se încheie contractul.

  1. Cand s-a schimbat destinatia terenului:

Arendaşul poate schimba categoria de folosinţă a terenului arendat numai cu acordul prealabil dat în scris de către proprietar şi cu respectarea dispoziţiilor legale în vigoare.

Aici trebuie facuta o sedinta de informare si apoi cerere de chemare in judecata in instanta pentru reziliere.

  1. Nu s-a acordat nicio redeventa:

Caracterul executoriu

Contractele de arendare încheiate în formă autentică, precum şi cele înregistrate la consiliul local constituie, în condiţiile legii, titluri executorii pentru plata arendei la termenele şi în modalităţile stabilite în contract.

Se poate pune direct in executare silita fara interventia instantei.

  1. Arendasul a subarendat:

Interdicţia subarendării

(1) Nu sunt permise oficiile de arendaşi.

(2) Subarendarea totală sau parţială este interzisă, sub sancţiunea nulităţii absolute.

Poate fi ceruta rezilierea la instant.

  1. Reinnoirea de drept a contractului de arenda:

Reînnoirea arendării

(1) Contractul de arendare se reînnoieşte de drept, pentru aceeaşi durată, dacă niciuna dintre părţi nu a comunicat cocontractantului, în scris, refuzul său cu cel puţin 6 luni înainte de expirarea termenului, iar în cazul terenurilor cu destinaţie agricolă, cu cel puţin un an.

(2) Dacă durata contractului de arendare este de un an sau mai scurtă, termenele de refuz al reînnoirii prevăzute la alin. (1) se reduc la jumătate. Trebuie depusa notificarea in termenul legal.

  1. Atentie la dreptul de preemtiune al arendasului.

Daca doriti rezilierea si apoi vinderea trebuie sa respectati acest drept.

Dreptul de preempţiune - Arendaşul are drept de preempţiune cu privire la bunurile agricole arendate.

  1. Cazuri de incetare contract:

Contractul de arendare încetează prin decesul, incapacitatea sau falimentul arendaşului.

Trebuie verificat daca arendasul este in insolventa.Se verifica pe portal.just.ro la tribunalul de la sediu arendasului

Deci din ianuarie 2014 vom avea un nou scandal si o piata de vanzare terenuri agricole.

Cabinet de avocat Coltuc

Link to comment
Share on other sites

Modificari importante privind inscrierea imobilelor in Cartea Funciara din 2014

In Monitorul Oficial al Romaniei nr. 246, din 29 aprilie 2013, a fost publicata Legea nr. 127/2013 privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 121/2011 pentru modificarea si completarea unor acte normative.

Prin acest act normativ, printre altele, se aduc anumite modificari importante cu privire la conditiile de inscriere in Cartea Funciara a imobilelor, dupa cum urmeaza:

1) Inscrierea constructiilor realizate fara autorizatie de construire

Prin actul normativ mentionat se modifica Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executarii lucrarilor de constructii. Astfel, in ceea ce priveste constructiile realizate inainte de 1 august 2001, fara autorizatie de construire sau cu nerespectarea prevederilor acesteia, se stabileste ca acestea se intabuleaza in baza certificatului de atestare fiscala prin care se atesta achitarea tuturor obligatiilor fiscale de plata datorate autoritatii administratiei publice locale in a carei raza se afla situata constructia, precum si a documentatiei cadastrale.

In cazul in care constructiile nu sunt inregistrate la autoritatea administratiei publice locale competente, acestea se inregistreaza daca se achita impozitul aferent pe ultimii 5 ani anteriori depunerii declaratiei fiscale, inclusiv pentru anul in curs.

Contribuabilii care depun declaratia fiscala la autoritatea administratiei publice locale competente potrivit specificatiilor de mai sus si care efectueaza plata in termen de 90 de zile de la data intrarii in vigoare a noii legi nu datoreaza obligatii fiscale accesorii.

2) Forma autentica pentru antecontracte

Prin actul normativ mentionat se modifica totodata si anumite prevederi ale Legii nr. 7/1996 privind cadastrul si publicitatea imobiliara.

Astfel, se introduce o prevedere conform careia ca promisiunea de a incheia un contract avand ca obiect dreptul de proprietate asupra imobilului sau un alt drept real in legatura cu acesta si actele de alipire si dezlipire a imobilelor inscrise in cartea funciara se incheie in forma autentica, sub sanctiunea nulitatii absolute.

3) Incasarea tarifelor de publicitate imobiliara

Prin noul act normativ se aduc clarificari cu privire la tarifele de publicitate imobiliara incasate de catre notarii publici in numele si pe seama Agentiei  Nationale de Cadastru si Publicitate Imobiliara.

Astfel, tarifele pentru cererile avand ca obiect furnizarea serviciilor prestate de ANCPI si unitatile sale subordonate pot fi incasate de notarii publici in numele si pe seama Agentiei Nationale, pe chitantiere si facturiere ale acestei institutii sau pe bonuri fiscale proprii. In vederea acoperirii cheltuielilor de incasare si virare, se percepe un comision din tarifele incasate.

Chitantierele si facturierele sunt puse la dispozitie de catre Agentia Nationala si sunt inscriptionate cu datele sale de identificare.

Tarifele incasate de notarii publici sunt virate, pana la data de 25 a lunii urmatoare, in contul ANCPI deschis la Trezoreria Statului. Metodologia de incasare si virare a tarifelor de publicitate imobiliara se stabileste de ANCPI si Uniunea Nationala a Notarilor Publici din Romania prin protocol. Evidenta tarifelor incasate de notarii publici pentru serviciile prestate de ANCPI se tine separat de evident financiar-contabila a biroului notarial.

Versiunea oficiala a Legii nr. 127/2013 poate fi consultata timp de 10 zile de la publicare, in mod gratuit, folosind serviciul e-monitor administrat de catre Monitorul Oficial. Acceseaza aici caseta Monitorului Oficial din Centrul de Informare Pro-Legal pentru a vizualiza gratuit Legea nr. 127/2013 precum si alte acte normative importante prin intermediul serviciului e-monitor.

Cabinet de avocat Coltuc

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.