Jump to content

Cât v-a venit factura pentru căldură?


dcp100168
 Share

Recommended Posts

Facturi la încălzire cu 35 la sută mai mari în luna ianuarie

Facturile la căldură pe luna ianuarie au crescut cu cel puţin 35 la sută faţă de luna precedentă, spun datele datele furnizate de Antoneta-Magdalena Gafiţuc, reprezentantul Federaţiilor Judeţene a Asociaţiilor de Proprietari.

Astfel, conform acestora, dacă în decembrie, factura la încălzire pentru o garsonieră era de 100 de lei, în ianuarie, a crescut la 150 de lei. Şi familiile care locuiesc în apartamente cu două sau trei camere au avut mai mult de plătit: de la 230 de lei în decembrie la 335 lei în ianuarie, respectiv de la 250 de lei la 350 de lei. Pentru încălzirea a patru camere, locatarii au primit, în ianuarie, o factură în valoare de 420 lei, la fel ca cea din luna decembrie.

viata-libera.ro

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Eu am aflat acum ce factura mi-a oferit asociatia de proprietari: 650Ron/ 5 luni la un apartament nelocuit, toate caloriferele dotate cu repartitor si termostat. Asociatia a cerut ca plata caloriferului din baie pentru toti proprietari blocului sa fie trecuta la cota indiviza. Intrebarea este: care vecin a beneficiat de consum gratuit? Deci, am plecat de acasa lasind in urma un calorifer la baie cu repartitor si m-am trezit cu "o teava ingrosata" si fara calorifer in facturile de la ISTA. Administratia refuza sa imi raspunda la intrebari sau sa imi dea dimensiunile tevei care a crescut in baie. Abuzurile, aronganta si hartuiala asociatiei de proprietari sint rusinoase. S-a format un joc de piramida, in care cei care nu locuiesc permanent platesc pentru baietii destepti care fac cereri fara acordul AG si la asociatie se raspunde: facturat tevile comune. Iata, nimic neadevarat: caloriferul din baie este considerat teava comuna :) numai ca este tinut secret de administratie.

Vecinii sint indignati de ce nu inteleg ca toti nu mai au calorifer la baie :O) si trebuie sa fiu ca ei. Instinctul de turma ma dezarmeaza si ma oboseste- este un blestem sa stai la bloc.

P.S. Administratora mi-a falsificat semnatura. Ce fac? Apreciat raspuns

Link to comment
Share on other sites

Vecinii sint indignati de ce nu inteleg ca toti nu mai au calorifer la baie :O) si trebuie sa fiu ca ei. Instinctul de turma ma dezarmeaza si ma oboseste- este un blestem sa stai la bloc.

Fă o cerere către președintele asociației în care ceri răspuns scris. E obligat să-ți răspundă, tot în scris, în termen de 5 zile. Verifică dacă se încadrează la ce scrie aici.

P.S. Administratora mi-a falsificat semnatura. Ce fac? Apreciat raspuns

Fă o vizită pe la poliție... Administratoarea sigur se va speria când vreo doi polițiști îi vor călca pragul și îi vor cere explicații ;)

Ăă..., sigur n-a semnat altcineva, din familie sau prieteni, în locul tău?

Link to comment
Share on other sites

Multumesc si apreciat raspunsurile. Nu pot sa fac o vizita la politie in acest moment ( numai comunicatie prin telefon si internete e posibil) si etapele legale nu le cunosc. In consecinta apreciez daca imi spuneti unde gasesc sa fac expertiza grafologica si daca se face mai intii expertiza dupa care sesizarea politiei. Eu am confruntat situatia cu intrebare-acuzare directa (in scris) si administratora a raspuns ambiguu ca a dat o aprobare unde a semnat si stampilat- dar nu a specificat cite semnaturi a pus din condeiul fermecat si nu a dat un raspuns direct la acuzarea mea de a mi se falsifica semnatura. Eu am probe in acest sens si sursa de unde s-a "inspirat" de a falsifica semnatura.

Mai grav este faptul ca administratora impreuna cu presedintele asociatiei duc o lupta de hartuire si inselatorie (direct si indirect) impotriva mea (scopul:imobil) si folosesc o metoda mai fina de inselatorie pentru restul locatarilor.

Lista intretinerii este o inducere in eroare: la rubrica cheltuieli apa+chelt.apa/pers. este afisat suma consumului apa R+C declarat (lei) + apa pierduta calculata NU pe nr. de persoane (asa cum este trecut in tabel) ci pe cota indiviza. Gazul, apa rece, calda nu au specificatie de valoare de la furnizor (valoarea facturii ceruta de acestia). Dupa calculele mele s-a creat o schema Ponzi la aceasta asociatie, care pune la plata (o taxa de consum mic sau deloc???) imobile nelocuite, imobile cu consum mic de apa si cu nr. persoane locatari mic. Astfel ex: 1 imobil locuit de 1 pensionar mai putin activ din motive de sanatate, declara consum AR= 2m3; AC=0mc3 i se pune o plata de pierdere apa valoarea (minim) á 1mc3 apa rece sau mai mult (variaza de la luna la luna). Apartament nelolcuit: consum AR=0;AC=0 - de plata: valoarea á 1.5mc3 apa (minim), deoarece are mai multi metri patrati. Imobil (identic ca m2 cu ex. 1 pensionar) locuit de 4 persoane, apa declarata: AR=7m3;AC=3m3 la plata: valoarea consumului declarata+ 1m3 pierderi apa.

Imobil cu centrala, 3 persoane, consum AR=10m3, la plata consumul apa declarat + 1m3 pierderi apa. Beneficiari directi si colaterali ale acestei imparteli sau taxe de lipsa de consum sint indentificati.

Caldura: aici este inspaimintator, intre timp am reusit sa obtin o copie dupa o cerere facuta de administratie catre firma prestare servicii (hotarire luata de administratie fara adunare generala, 50+1, etc) unde cer ca toate caloriferele din baie dotate cu repartitor (apartamentele situate in capetele blocului) sa fie trecute la plata caldurii in functie de repartitorul etalon din subsolul blocului. Locatarii au fost anuntati ca in urma unui vecin scandalagiu s-a luat aceasta masura si li s-a impus sa accepte situatia.

Adevarul este,in cerere scrie: " locatarii solicita in mod justificat sa nu se mai citeasca dupa repartioare" si "conform noilor legi" acele tevi care nu au fost puse la plata caldurii pina la aparatia ordinului 343/2010 (la acesta se refera). Cei cu care am reusit sa ii contactez si au fost intrebati daca au cunostinta de aceasta lege si consecintele ei au raspuns negativ. ( nici nu banuiam altfel). Drept urmare: 1 apartament nelocuit plateste caldura pe cota indiviza, cele locuite la fel. Intrebarea este: eu pentru cine am platit? prin aceasta cerere nu numai ( in opinia mea)se elimina existenta celorlate repartitoare din casa si cei multi stiu ca au platit dupa ce au consumat dar si abuzul celor care au cunostinta de situatie si mod de calcul astfel incit ex. presedintele blocului si piretenii stau la caldura pe banii celor care cred ca platesc dupa consum, deoarece le-a ramsa in casa 2 repartioare. Daca nu am dreptate, accept orice explicatie in care se dovedeste ca nu este o plata la caldura dupa metoda arbitrara.

  1. Din nou schema Ponzi: apartamentul presedintelui de asociatie - factura caldura pe luna martie. Factura aprox (+/- citiva mici lei,) 168,-lei in care intra consum generos de caldura. Apartament nelocuit, acelas etaj si scara cu presedintele- Factura caldura martie: 126,-lei in care intra zero consum.
  2. Am facut cerere la presedintele asociatiei de prp. - fara ecou. Nu doreste sa comunice sub nici o forma.
  3. Organizatiile implicate direct au fost sesizate.( cu totii, d ela mic la mare si protectia consumatorului). Si atit. Nici o rezolvare sau explicatie.
  4. Nu inteleg abuzurile si libertatile care aceasta asociatie le ia si isi permite. Nu stiu unde sa ma adresez si cine se ocupa de asociatia aceasta care are o lege a ei si isi permite orice nu imi trece mie prin minte. Ma pot astepta la orice.
  5. -falsificare de semnatura in care administratora si-a luat libertatea sa semneze in locul meu; (probe)
  6. -tentativa de ducere la executare silita a unui imobil vizat de presedintele asociatiei, cind acesta a cerut sa aiba in grija cheia imobilului; (probe)
  7. -inducere in eroare asupra calculelor de intretinere si sumelor alocate locatarilor; (probe)
  8. -lipsa de comunicatie sau refuzul de a da explicatii ca presedinte si administrator; (probe)
  9. -negocierea unui imobil care nu este de vinzare de catre adminstratora; (probe)
  10. -inducerea in eroare si intentionata sa bage certuri intre vecini, scotind pe front in linia 1, o persoana; (probe)
  11. Permiteti sa spun ca sint socat de puterea acestor asociatii si cum un te miri cine poate sa faca orice ca administyrator sau presedinte de asociatie (in umbra administratiei, bineinteles) deoarece pe nimeni nu intereseaza de asociatii. De la o organizatie am fost informat -off record- ca o plingere la primarie este inutila. Nu doresc sa sperii, doresc dreptate si aceste ilegalitati si abuzuri sa fie inlaturate. Nu este admisibil ce se intimpla.

Link to comment
Share on other sites

Cel mai simplu este sa te adresezi unui avocat.

El va face toate investigatiile necesare si iti va spune pasii ce trebuie urmati pentru solutionarea cauzei.

La final poti cere si despagubiri de judecata.

Link to comment
Share on other sites

Mesaj editat-

Am primit raspunsul la reclamatia mea - firma cititoare de repartitoare ma trimite in mod politicos la administratia de proprietari/locatari pentru lamuriri. Dupa cum au vocalizat mesajul si telefonic, firma are contract cu administratia (clientul) si nu cu mine sau alti locatari. In rest, se precizeaza ca au calculat si repartizat factura caldurii conform Ordinului 343/2010.

As fi dorit sa vad cum s-a repartizat caldura pe cele 5 luni de iarna pe tot blocul. Tocmai acest lucuru nu se doreste expus.

Regula de 3 simpla:

1 apt. nelocuit.......................2.10Gcal/5luni

1 apt. locuit............................x Gcal/5luni => x=2.10Gcal/5luni :O) sau 3Gcal depinde de administratie. Important este suma facturilor pe 5 luni care arata cum s-a regularizat repartitia

1Gcal=247.73,-Ron

2.10*247.73=520.25,-Ron => estimat +/- 80,-Ron pe apt./5luni ( ar trebui sa fie minim suma 520.25,-Ron/5 luni si probabil estimat max. 600,-Ron/5luni la apt. locuit) ? Gresit

1 apt. nelocuit in care conform ordinului 343/2010 caloriferul din baie ia rolul principal in factura caldurii ca "teava ingrosata" dar care nu da caldura daca nu reglezi termostatul l-) calculat cu 50% mai mult fata de apt. cu teava verticala in baie (conform listei tehnice care o am) => 1 apt. nelocuit cu "teava ingrosata" pe 5 luni are factura caldurii mai mare cu 50% fata de 1 apt. nelocuit cu teava verticala in baie (in loc de calorifer a fost proiectat cu o teava) ar rezulta dupa datele tehnice-diferenta nu este numai factura scazuta cu 50% dar si caldura degajata automat de teava verticala. Rezulta ca cei care au teava in baie consuma mai mult cu 50% care este citit la repartitor, de unde rezulta si Gcal - pe cind la cei cu teava ingrosata o parte din caldura din baie (daca se lasa usa deschisa) poate fi preluata in costul repartitoarelor din camere invecinate.

Ca o curiozitate, daca cineva are posibilitatea sa posteze consumul total pe 5 luni Gcal/bloc si media sumei platita pe fiecare apt/ 5 luni (adunat facturiele de caldura pe apt. care se imparte suma la 5 luni) (cu sau fara CT, locuit sau nelocuit)

Edited by coco
Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Facturile la căldură le dau fiori gălăţenilor

Factura pentru „dezmorţirea” caloriferelor  le dă  fiori reci locatarilor bun-platnici. Şi asta în condiţiile în care, la Galaţi, gigacaloria are acelaţi preţ ca şi anul trecut. În cazul unui apartament cu două camere, nota de plată pentru încălzire, aferentă lunii decembrie,  ajunge şi chiar poate depăşi 400 de lei.

Marius Stan primarul municipiului Galaţi s-a ţinut de cuvânt şi preţul gigacaloriei a rămas cel de anul trecut. Cu toate astea, locatarii conştiincioşi, care-şi plătesc în mod regulat întreţinerea, fac faţă cu greu facturilor la încălzire. Pentru a putea plăti întreţinerea pentru luna decembrie, majoritatea locatarilor, în special pensionarii, sunt nevoiţi să reducă drastic cheltuielile pentru alimente şi medicamente.

Energia termică destinată populaţiei se facturează la preţul de 247,73 de lei, tarif stabilit de Consiliul Local în octombrie 2011 şi a cărui menţinere a fost condiţionată de reducerea personalului SC Apaterm SA, distribuitorul agentului termic secundar şi apei calde.

Electrocentrale SA produce agentul termic primar pe care îl furnizează la Apaterm cu 159 de lei/gigacalorie, cu TVA. Apaterm foloseşte agentul termic primar pentru a încălzi apă transformată astfel în agent termic secundar, vândut populaţiei cu 247,73 de lei/gigacalorie.

În luna noiembrie, gălăţenii dependenţi de serviciile de termoficare au plătit în plus la întreţinere, pentru încălzirea unei garsoniere sau a unui apartament cu o cameră, între 80 şi 120 de lei. Pentru un apartament cu două camere „suplimentul a fost cuprins între 140  şi 180 de lei, iar pentru unul cu trei camere, între 220 şi 279 de lei.

În luna decembrie, aşa cum era de aşteptat, costurile încălzirii sunt substanţial mai mari. Astfel, pentru încălzirea în sistem centralizat a locuinţelor cu o cameră, gălăţenii trebuie să plătească între 173 şi 289 de lei. Diferenţa este explicată de o serie de factori între care starea instalaţiei interioare de distribuţie şi mai ales de modul în care firmele „de repartitoare” calculează şi repartizează costurile energiei termice. Pentru încălzirea a două camere, în luna decembrie, gălăţenii trebuie să plătească între 260 şi 387 de lei, iar pentru trei camere, între 326 şi 448 de lei. Încălzirea apartamentelor cu patru camere, în care sunt branşate la reţeaua de termoficare şi folosite toate caloriferele, este un adevărat lux, costurile acesteia fiind cuprinse între 413 şi 582 de lei.

Se poate şi mai rău

„Pentru trei camere, în care am cinci calorifere, factura la încălzire pentru decembrie este de 510 de lei. Este mult, dar, având în vedere că, anul trecut, am plătit chiar şi 700 de lei, ar trebui ca acum să să zic că e bine”, ne-a declarat Maria Rău, care locuieşte într-un bloc situat pe strada Portului.

Mult se poate plăti şi cu robinetele caloriferelor închise, îndurând frigul din casă. „În noiembrie, la două camere, cu un singur calorifer lăsat deschis şi doar seara şi noaptea, am platit pentru încălzire 94 de lei, în condiţiile în care locuiesc singur. Acum, pentru decembrie s-a afişat şi am de plătit 128 de lei. Ce să mai zic?”, ne-a spus la rându său Ionel Prisăcariu din Micro 19.

În spatele acestor  valori “de speriat”, exisistă o serie întreagă de explicaţii pe lângă cea a ponderii foarte mari a pierderilor: locatarii necinstiţi care „păcălesc repartitoarele” în detrimentul vecinilor corecţi (care, din cauza lor, ajung să facă infarct în faţa avizierelor), neechilibrarea hidraulică a instalaţiilor interioare de distribuţie a agentului termic, necitirea repartitoarelor-martor din subsoluri şi calculul „din burtă” al valorii unităţilor.

Scandalizarea proprietarilor de microcentrale

Gălăţenii, care, deşi se încălzesc cu  centrale termice proprii, plătesc „căldura din părţi”, respectiv cota parte pentru pierderile de energie termică din subsol şi cădura radiată de ţevile neizolate care le străbat apartamentele, sunt şi în această iarnă revoltaţi. „Pe decembrie, sunt bun de plată 86 de lei, pentru ca două ţevi îmi trec printr-un dormitor. Este o tâmpenie. Vechii guvernanţi au vrut să facă protecţie socială pe spinarea proprietarilor de centrale şi acu văd ca şi aştia fac la fel. De fapt centrala mea încălzeşte apartamentele vecine şi cu aparatură de măsură adecvată acest lucru poate fi demonstrat, dar noi trăim în Absurdistan, se ştie!”, ne-a declarat cu năduf Sorin Anghelovici.

adevarul.ro

Link to comment
Share on other sites

Ai, n-ai contor, Apaterm tot te facturează!

Cotidianul „Viaţa liberă” îşi continuă campania în favoarea proprietarilor de apartamente, obligaţi să plătească facturi uriaşe doar pentru a acoperi nevoia de bani a angajaţilor din sistemul centralizat al furnizorilor de utilităţi sau pe a administratorilor de bloc.

Plată pe ochi frumoşi

Pierderile din sistemul centralizat trebuie acoperite într-un fel sau altul. Aşa că soluţia cea mai uşoară pentru toată lumea este să acopere aceste priederi fix din buzunarele proprietarilor.
Un caz concret a fost adus în atenţia cotidianului „Viaţa liberă” de către unul dintre proprietarii ce fac parte din asociaţia 226, mai exact blocul PS 11. Dorel Miron a explicat exact cum i-a fost umflată factura la întreţinere absolut artificial. „În luna noiembrie am primit o factură de plată la încălzire în valoare de 133,76 de lei, deşi consumul în apartament a fost zero. Defalcat, factura s-a împărţit astfel: 69,97 de lei conducte de subsol, 48,92 de lei părţi comune şi 14,88 lei serviciul de calcul ISTA ”, ne-a explicat acesta.
Având în vedere aceste cheltuieli, locatarii au încercat din răsputeri să vadă unde este problema. „Pentru a vedea de ce este factura atât de mare, am mers la ISTA, a cărui reprezentantă a spus că respectivele cheltuieli sunt împărţite conform facturii venite de la Apaterm şi s-ar putea să fie o factură aşa de mare din cauza pierderilor de la subsolul blocului”, a mai spus Dorel Miron.
„Surpriza a venit în momentul în care am constatat că lipseşte dispozitivul care ar trebui să măsoare cantitatea de agent termic folosit la încălzire. Nu înţeleg cum s-a făcut calculul la cantitatea de agent consumat”, a mai spus proprietarul.

Căldură după formulă

Reprezentanţii Apaterm recunosc faptul că respectiva scară nu este contorizată şi, de altfel, nu este singura în această situaţie. Însă, potrivit aceloraşi surse, factura se calculează după o formulă bine stabilită. „Suma ce trebuie plătită de respectiva asociaţie se calculează având în vedere celelalte asociaţii racordate la acelaşi punct termic. Diferenţele nu sunt mari faţă de ce ar înregistra contorul, a explicat inginerul şef al Apaterm, Dorin Andronachi.
Pe de altă parte, conform acestuia, asociaţia cu pricina ar avea datorii către Apaterm în valoare de aproximativ 250.000 de lei. „Noi le-am furnizat în continuare căldură, deşi au facturi neplătite încă din ianuarie 2012”, a mai spus acesta. „Factura se calculează având în vedere suprafaţa încălzită, numărul de ore în care s-a furnizat căldură şi coeficientul ce rezultă în urma calculelor noastre”, a mai spus ing. Andronachi.

Contoarele, furate de hoţii de fier vechi

Paradoxal, asociaţiile de proprietari sunt nevoite să plătească facturi calculate după formulă, în loc să plătească exact cât consumă, din cauza hoţilor. Contoarele ce înregistrează exact câtă căldură primeşte un bloc sunt din bronz, motiv suficient pentru hoţii de fier vechi de a da iama prin ele. „În acest moment avem un total de peste 200 de contoare lipsă, adică un prejudiciu de aproximativ 21.600 de lei. Am făcut inclusiv adrese către Poliţie, însă până în acest moment nu am primit nicio informare. Mai mult, avem şi peste 36.000 de metri de cablu dispărut”, a explicat inginerul Andronachi. Având în vedere toate aceste probleme, în cele din urmă, cel care trebuie să acopere într-un fel sau altul pierderile sistemului, cauzate fie de hoţi, fie de vechimea ţevilor şi de proasta lor izolare, fie de orice alţi factori este consumatorul final.

viata-libera.ro

 

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
Cât va costa căldura la iarnă, oraş cu oraş
* 1,4 milioane de case mai sunt racordate la “centralizat”

În România mai există, la această oră, peste 1,4 milioane de apartamente racordate la sistemele centralizate de distribuţie a energiei termice. Cât va costa încălzirea în iarna ce vine în oraşele mari, care sunt subvenţiile acordate de primari şi unde e cea mai ieftină gigacalorie, puteţi citi mai jos.

Numărul de apartamente racordate la sistemele de termoficare este de 1.406.906, potrivit ultimelor date ale Autorităţii Naționale de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilități Publice, valabile la data de 30 iunie. Mai mult de o treime dintre acestea sunt amplasate în Bucureşti-peste jumătate de milion.

Preţul plătit de populaţie pentru căldură este stabilit de autorităţile locale, în funcţie de capacitatea acestora a de a acorda subvenţii, astfel încât cetăţenii să plătească un preţ mai mic decât costul real al căldurii.

Potrivit ultimelor prognoze ale serviciilor meteorologice occidentale, iarna ce vine se anunţă a fi cea mai geroasă din ultima sută de ani. 

Iată preţul gigacaloriei în oraşele cu cele mai multe apartamente racordate la sistemele centralizate de distribuţie a energiei termice, cu menţiunea că au fost luate în calcul oraşele cu peste 30.000 de apartamente racordate:

Bucureşti: RADET Bucureşti asigură alimentarea cu agent termic a 566.000 de apartamente. Preţul care va fi plătit de populaţie este de 169 de lei/gigacaloria, aproape la jumătate faţă de costul total de producţie şi distribuţie, adică 337 de lei. De altfel, cea mai mare parte a bugetului Bucureştiului se duce pe subvenţii la căldură şi transport public.

Constanţa: RADET Constanţa vinde energia termică la un preţ de 358 de lei pe gigacalorie. Potrivit ultimelor date ANRSC, valabile pentru sfârşitul lunii iunie, acest preţ de facturare este egal cu preţul de cost, aşadar Primăria Constanţei nu subvenţionează agentul termic. 

Oradea: Preţul cu care Electrocentrale Oradea facturează energia termică la populaţie este de 235,5 lei, doar cu puţin sub cost: 256 de lei. În Oradea sunt racordate 64.300 de apartamente.

Cluj: Regia de termoficare din Cluj vinde populaţiei agent termic la un preţ de 165 de lei, mult mai mic decât preţul de cost. În Cluj sunt racordate la sistemul de termoficare 32.000 de apartamente.

Timişoara: Compania locală de distribuţie a agentului termic din Timişoara asigură alimentarea a 72.400 de apartamente care mai sunt racordate la sistemul centralizat. Preţul de facturare la populaţie este de 252 de lei, diferenţa de 70 de lei până la costul total reprezentând subvenţia acordată de primar.

Arad: CET Hidrocarburi Arad SA distribuie către cele 34.600 de apartamente racordate gigacaloria la un preţ de 290 de lei. Costul total este de 307 lei, iar diferenţa este subvenţie de la autorităţile locale.

Craiova: Termo Craiova SRL vinde celor 64.700 de apartamente gigacaloria la un preţ de 220 de lei, cu până la 115 lei sub costul de producţie din centralele termice.

Ploieşti: Dalkia Termo Prahova deserveşte 60.000 de apartamente din Ploieşti, racordate la sistemul centralizat de termoficare. Preţul cu care se facturează către populaţie este de 231 de lei, în condiţiile în care costul este de 275 de lei.

Galaţi: Apaterm SA Galaţi vinde gigacaloria la un preţ de 247 de lei, şi el mai mic decât costul. Compania deserveşte 77.000 de apartamente racordate.

Unde este cea mai ieftină gigacalorie

Dintre toţi românii care au mai rămas racordaţi la sistemele centralizate de distribuţie a energiei termice, cel mai puţin vor plăti bucovinenii din Vatra Dornei. Regia locală de distribuţie a energiei termice vinde gigacaloria cu doar 108 lei, în condiţiile în care costul este de 175 de lei. În Vatra Dornei sunt circa 1.600 de apartamente racordate la sistemul centralizat.

economica.net

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Preţul apei calde iscă un nou scandal. Aberaţii prin facturile emise de Apaterm

* S-a ajuns la situaţia absurdă că metrul cub de apă caldă costă diferit de la un bloc la altul, deşi, după logică şi după lege, tariful ar trebui să fie unic * Apaterm promite că va face verificări cu privire la situaţia semnalată

Pe 14 august s-au încheiat oficial debranşările de la sistemul de apă caldă şi căldură, sistem patronat de Apaterm.  Pe lângă multele hibe pe care le are sistemul centralizat de furnizare a agentului termic şi despre care noi am scris constant, unul dintre motivele de disperare ale gălăţenilor îl reprezintă modul în care este calculată factura. De multe ori, aceasta îi determină să decidă că vor să renunţe la serviciile Apaterm.
Un exemplu cât se poate de simplu vine de la un administrator din cartierul Mazepa, care ne-a semnalat un fapt absolut aberant: preţul gigacaloriei diferă de la o scară la alta ale aceluiaşi bloc. "Cum este posibil ca la blocul BR 3, la scara 1, 58,450 metri cubi de apă caldă să se folosească 1,451710 gigacalorii, iar la scara doi, pentru 58,010 metri cubi să se folosească  2,44371 gigacalorii?" se întreabă domnul Răzghin.
Practic pentru transformarea aceleiaşi cantităţi de apă rece în apă caldă se foloseşte o cantitate aproape dublă de căldură.
"Explicaţia s-ar putea pune pe seama aparatelor de măsură ale Apaterm, care înregistrează defectuos consumurile, aparate care practic generează lună de lună acel adaos pe care îl suportă populaţia", mai explică administratorul Asociaţiei 177 din Galaţi.

Facturi fundamental diferite

Luând ca etalon asociaţia 177, se poate observa cum, în aceleaşi condiţii, gălăţenii care locuiesc în blocurile deservite de aceeaşi asociaţie de locatari sunt nevoiţi să scoată din buzunar sume diferite pentru acelaşi consum. Aşa se face că, în luna iulie a anului 2014, consumul total de apă caldă facturat pentru blocul BR 3, scara 1, se ridică, potrivit facturilor emise de Apaterm, la 58,450 metri cubi. Pentru această cantitate, proprietarii trebuie să scoată din buzunare, în total, 762 de lei. La acelaşi bloc, însă la scara 2, consumul se ridică la 58,010 metri cubi. Deşi este un consum puţin mai mic, proprietarii ce locuiesc în această scară trebuie să plătească, în total, 1005,19 lei.
Potrivit administratorului, la BR 2, scara 3, un metru cub de apă caldă costă 11,119 lei, la BR 3, scara 1, costă 13,042 de lei, la Br 3, scara 2 - 17, 318 lei, la BR 3, scara 3 - 11,035 de lei, la BR 3, scara 4 - 10,439 de lei, în timp ce la BR 3, scara 5, un metru cub de apă caldă este facturat cu 12,130 de lei. Practic, pentru acelaşi serviciu, nu există un preţ unitar.

Ce scrie pe site-ul Apaterm 

Datele oficiale arată cum este calculat preţul apei calde pentru populaţie. Acesta se compune din: preţul energiei termice necesară preparării apei şi din preţul apei reci folosită la preparare. Acesta din urmă este stabilit de S.C. APĂ CANAL S.A. Galaţi, conform Hotărârii nr. 38/2011, astfel: pentru populaţie 4,29 lei/metru cub preţ apă potabilă, 2,17 lei/mc tarif canalizare epurare. Total 6,46 lei/mc, cu menţiunea că acest preţ are inclus TVA de 24 la sută. Pentru restul utilizatorilor, preţul este 3,46 lei/mc pentru apă potabilă şi  1,75 lei/mc tariful pentru  canalizare/epurare.  Total 5,21 lei/mc, cu menţiunea că acest tarif nu are inclus TVA de 24 la sută.
"A fost dispusă verificarea calculului pentru a elimina suspiciunea existenţei diferenţelor dintre consumul înregistrat la branşament şi consumul declarat de consumatori", a declarat Mihai Costache, purtătorul de cuvânt al Apaterm.

viata-libera.ro

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Calorgal, acuzată că îşi bate joc de propriii clienţi. Câţiva gălăţeni reclamă facturi umflate la căldură

Mai mulţi gălăţeni care locuiesc în scara 3 a blocului PM 7, din cartierul Micro 14 (cei care au reuşit în premieră la Galaţi să îşi pună la punct un sistem de contorizare individuală a energiei termice la nivel de scară), se plâng că societatea de termoficare le-a pus în cârcă, pentru luna ianuarie, facturi umflate, care nu reflectă de fapt consumul înregistrat de contoarele celor 12 apartamente racordate la sistemul centralizat. Asta după ce Calorgal a ridicat, pe 4 ianuarie, gigacalorimetrul de la intrarea în scară, ce aparţine societăţii, întrucât acestuia îi expirase durata de viaţă şi, prin urmare, trebuia înlocuit. Numai că reprezentanţii Calorgal au montat un alt gigacalorimetru abia pe 18 ianuarie, astfel că, timp de două săptămâni, oamenilor li s-a calculat un consum „la pauşal”. Colac peste pupăză, după ce s-au trezit cu o factură „care nu reflectă realitatea”, după cum spun oamenii, cei care locuiesc în blocul amintit au constatat că nici noul gigacalorimetru al Calorgal nu funcţionează cum ar trebui, întrucât consumul înregistrat de acesta este sensibil ceva mai mare faţă de cel rezultat din contoarele apartamentelor.

"Ei ne-au calculat jumătate de lună fără contor şi jumătate de lună cu contor, ieşind o diferenţă de aproape 1,7 gigacalorii. Am sunat ieri (luni - n.r.) toţi factorii de conducere de la Calorgal. Cu un domn Dima Nicuşor nu m-am înţeles sub nicio formă, apoi am sunat inginerul-şef Brandabur, care am înţeles că îi ţine locul domnului director Ispas, în această perioadă. Dumnealui mi-a închis pur şi simplu telefonul în nas. Am sunat şi la doamna Vârlan, cu care am vorbit, de asemenea. Ei trebuiau să schimbe contorul pe 4 ianuarie şi l-au schimbat pe 18 ianuarie. Ne-au calculat consum la pauşal. Avem de plătit aproape 1,7 gigacalorii, însemnând aproximativ 300 de lei. Sunt nişte bani furaţi, care pentru noi contează. Până la schimbarea aparatului lor, nu au fost nici un fel de probleme. Noi suntem conştienţi că sunt nişte pierderi pe care le suportăm, dar infime, nu cum ne-au taxat ei, cu aproape două gigacalorii. Noi am înţeles că Primăria a făcut un efort pentru ca oraşul să aibă căldură în această iarnă, am fost înţelegători şi am trecut cu vederea faptul că anumite prevederi contractuale nu au fost respectate. Mă refer aici la temperatura furnizării agentului termic. Dar cerem şi noi, la rândul nostru, să fim înţeleşi şi să existe cooperare, nu să ni se închidă telefonul în nas”, a reclamat Viorel Busuioc.

Oamenii vor plăti doar cât au consumat

Reprezentanţii distribuitorului de căldură şi apă caldă au dat asigurări însă că oamenii nu vor fi obligaţi să plătească mai mult decât au consumat. După reclamaţiile celor care locuiesc în scară, facturarea „la pauşal” a fost eliminată, iar noul gigacalorimetru este, în prezent, monitorizat şi verificat. „În urma sesizărilor locatarilor, am hotărât să renunţăm la partea de pauşal, media orară, şi să luăm în consideraţie numai contoarele de apartament. Deci, problema aceasta a fost rezolvată. Plătesc exact ceea ce au înregistrat în apartament (…) De comun acord cu locatarii, am făcut ieri o citire intermediară. Diferenţa este de 0,235 gigacalorii. S-a luat legătura cu secţia Contorizări, au trimis o echipă să analizeze funcţionarea acestui contor, care va fi monitorizat trei zile consecutiv. În funcţie de indicaţiile aparatului, ei vor decide dacă este bun sau nu. Conform prevederilor contractuale, la cererea dânşilor se va face o verificare metrologică. Dacă reiese că acel contor este bun, plata va fi suportată de către locatari, dacă este defect - de către Calorgal”, ne-a spus ing. Dragomir, şef Sector Termoficare în cadrul Calorgal.

Întrebat de ce societatea nu a înlocuit imediat vechiul gigacalorimetru cu un altul, reprezentantul Calorgal a afirmat că distribuitorul nu deţine un stoc „necesar” de gigacalorimetre şi, prin urmare, a fost nevoie să treacă mai multe zile până ca acesta să fie procurat şi instalat.

„Eu am pus întrebarea dacă factorii responsabili de la Calorgal nu se gândesc serios că este ceva în neregulă cu acest gigacalorimetru. Trei ani nu au fost probleme, iar după ce a apărut cel de-al doilea aparat, au apărut şi problemele. Deja pe două săptămâni este înregistrat un consum care nu se regăseşte în consumul nostru. Monitorizarea aparatului este irelevantă, din punctul meu de vedere. Trebuie verificat. Noi, când am obţinut aprobare de la Apaterm, am fost obligaţi să achiziţionăm aparate de ultimă generaţie, cu radio-citire, care sunt cele mai scumpe de pe piaţă. În mod logic, şi Calorgal ar fi trebuit să aibă aparat de aceeaşi precizie. La gigacalorimetrul Calorgal este garanţie de trei ani, iar la ale noastre de zece ani”, a spus Viorel Busuioc.

viata-libera.ro

Link to comment
Share on other sites

Erori de calcul sau hoție? Cum sunt înşelaţi gălăţenii de propriii administratori

Mai multe familii din Micro 17 au fost obligate de administratorul asociaţiei, cu "binecuvântarea" cenzorului, să plătească de două ori căldura consumată în luna noiembrie

Cei ce ar trebui să le reprezinte interesele oamenilor care locuiesc la bloc, pentru ale căror servicii sunt remuneraţi, de altfel, se dovedesc a fi, nu de puţine ori, tocmai „călăii” acestora. Că o fac cu bună ştiinţă sau nu, calculele eronate ale cheltuielilor lunare repartizate proprietarilor de apartamente de către administratorii asociaţiilor de proprietari, cu concursul cenzorilor, de multe ori, se dovedesc a fi adevărate pietre de moară pe termen mediu şi lung pentru oameni şi buzunarele lor.

Plecând de la o banală sesizare, ”Viaţa liberă” a descoperit cum gălăţenii care locuiesc la scara 1 a blocului C13, din cadrul Asociaţiei de proprietari nr. 842, din cartierul Micro 17, au fost obligaţi să plătească, pentru luna decembrie, facturi nejustificat de mari la căldură.
Totul a pornit de la Vasile Toma, un proprietar de apartament care locuieşte în blocul amintit. Bărbatul ni s-a plâns că, deşi racordat la sistemul centralizat de termoficare, nu s-a folosit de căldura livrată în reţeaua publică, însă s-a trezit că are de plătit, conform cheltuielilor de întreţinere de la asociaţie, peste 193 de lei pentru căldură. Asta în condiţiile în care, la citirea repartitoarelor de către reprezentanţii Techem, aceştia, potrivit lui Vasile Toma, au constatat că nu fusese înregistrat niciun consum. Bărbatul a depus o sesizare la firma care se ocupă cu citirea repartitoarelor şi calcularea costurilor, căreia i-a cerut să facă un nou calcul. Administratoarea Asociaţiei de proprietari nr. 842, Paula Rotaru, ne-a declarat că i-a recomandat acest lucru, iar reprezentanţii Techem Galaţi ne-au confirmat că plângerea a fost depusă şi că urmează ca firma să facă o regularizare.

Încărcaţi la facturi

Întrucât Vasile Toma ne-a pus la dispoziţie listele de plată pentru lunile noiembrie şi decembrie, obţinute de la asociaţia de proprietari, am vrut să vedem dacă facturile de căldură prevăzute în documentele asociaţiei, aferente scării în care locuieşte, coincid cu cele emise de către Calorgal, aşa că i-am solicitat distribuitorului de căldură şi apă caldă să ne spună care este valoarea facturilor la căldură emise către scara 1 a blocului C13 în lunile noiembrie şi decembrie.
Pentru luna noiembrie, Calorgal a facturat 341,46 de lei, sumă care se regăsea şi la asociaţie, conform fişelor de plată. Surpriza a venit însă la cea aferentă lunii decembrie: conform aociaţiei, factura la căldură pentru scara 1 este de 1.949,43 de lei. Calorgal însă a emis o factură în sumă de 1.522,08 lei.

Am întrebat-o pe administratoarea Paula Rotaru (care figurează în evidenţele online ale Primăriei ca neavând atestat) de ce nu coincid cele două facturi. Iniţial, administratoarea ne-a declarat că firma Techem se ocupă de calcule şi, pentru că nu era în timpul programului de lucru, a promis să verifice documentele şi să ne ofere lămuriri a doua zi. Între timp, reprezentanţii Techem Galaţi ne-au declarat că au comasat facturile lunilor noiembrie şi decembrie şi au înaintat o singură sumă de plată către asociaţie, în contul acestora, la care s-au adăugat costurile de citire şi calcul. A doua zi, administratoarea Paula Rotaru ne-a declarat acelaşi lucru, precizând că am avut dreptate, recunoscând totodată că i-a taxat pe oameni de două ori pentru căldura furnizată în luna noiembrie. Întrebată cum va proceda în continuare, administratoarea a promis că le va da oamenilor banii înapoi.

Nu ştim, deocamdată, dacă acest lucru s-a şi întâmplat, însă ne punem întrebarea cum a avizat cenzorul Florentina Tănase cheltuielile de plată ale oamenilor şi cum a verificat calculul făcut de administratoare.

”Viaţa liberă” a verificat, dintr-o curiozitate strict jurnalistică, doar facturile emise scării 1 a blocului C13, nu şi pe ale celorlalte scări, astfel că există suspiciunea ca acesta să nu fie un caz singular.

Totodată, nu putem să nu remarcăm că reprezentanţii asociaţiilor nu au grijă să evidenţieze cumva, într-o rubrică separat, costurile de citire şi calcul percepute de firmele Techem sau Ista (după caz) pentru căldură, pentru o mai bună informare a oamenilor. Dacă astfel de cazuri se vor înmulţi, ar fi util ca societatea de termoficare, Calorgal, să ia în calcul publicarea pe propriul site a facturilor emise către asociaţiile de proprietari, respectiv firmele care se ocupă cu citirea repartitoarelor.

Până atunci, gălăţeni, fiţi vigilenţi şi solicitaţi chiar şi distribuitorului facturile emise către asociaţiile din care faceţi parte!      

viata-libera.ro

Link to comment
Share on other sites

Reacţii după sesizarea ”Vieţii libere”. Gălăţenii din Micro 17 nu vor plăti căldura din noiembrie de două ori

Gălăţenii din cartierul Micro 17, din cadrul Asociaţiei nr.842, despre care „Viaţa liberă” a arătat, în urmă cu doar câteva zile, cum, conform listelor de plată a întreţinerii, afişate la avizier, erau obligaţi să achite de două ori căldura consumată în luna noiembrie, au parte de o regularizare, astfel că la asociaţie, conform administratorului Paula Rotaru şi cenzorului Florentina Tănase, oamenilor li se va reţine doar suma aferentă consumului de căldură din luna decembrie.

Unul dintre gălăţenii care locuiesc în scara 1 a blocului C13, Vasile Toma, ne-a confirmat că, săptămâna trecută, când a mers să achite întreţinerea aferentă lunii decembrie, din suma de 193,31 de lei (care i-a revenit de plată pentru căldură, conform listei afişate la avizier) i s-au scăzut 43 de lei (pentru consumul din noiembrie, pe care deja îl plătise).

Cenzorul asociaţiei, Florentina Tănase, a precizat că modificările au fost deja operate în fişele de plată ale oamenilor. Pentru că firma "Techem", care citeşte repartitoarele, cumulase facturilor lunilor noiembrie şi decembrie, asociaţia s-a văzut obligată ca, în ciuda faptului că încasase de la oameni bani pentru căldura consumată în noiembrie, să afişeze la avizier căldura din decembrie cumulată cu noiembrie.

Întrebată de ce asociaţia nu a precizat, pe lista de plată, negru pe alb acest aspect, cenzorul ne-a declarat: „Pentru că nu mai are unde, nu mai are rubrici, nu mai are cum şi orice modificare care se face, se face în fişa proprietarului. Acestea sunt listele de plată, ca să vadă oamenii cheltuielile, iar în momentul în care nu sunt de acord, să vină şi să facă sesizările de rigoare. Este posibil să se greşească, se remediază, este mult de muncă la o asociaţie. Însă s-a procedat corect în acte”.

Reamintim că „Viaţa liberă” a descoperit, confruntând listele de plată ale celor care locuiesc în scara 1 a blocului C13 cu facturile emise de Calorgal, cum oamenii erau taxaţi, cel puţin pe hârtie, de două ori pentru căldura consumată în luna noiembrie şi, în consecinţă, a tras un semnal de alarmă.

viata-libera.ro

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Pe site-ul Calorgal, puteţi vedea cât aveţi de plată pentru apă caldă şi căldură

Gălăţenii pot afla, mai nou, printr-un simplu click, care este valoarea facturii la apă caldă şi căldură ce a fost emisă de Calorgal asociaţiei de proprietari din care fac parte. După ce zeci de consumatori au solicitat distribuitorului, în repetate rânduri, informaţii privind facturile emise asociaţiilor, în condiţiile în care oamenii aveau suspiciuni că erau obligaţi să plătească mai mult decât ar fi trebuit, reprezentanţii Calorgal au decis să posteze pe propriul site valoarea facturilor. Din păcate, sumele de plată pe care le veţi putea afla accesând secţiunea Comunicate - Facturi asociaţii, se referă strict la totalul de plată la nivelul fiecărei asociaţii şi nu sunt evidenţiate separat facturile pentru apă caldă şi căldură sau către scările de bloc. Aşa că, în cazul în care veţi dori să aflaţi mai multe, va trebui să vă adresaţi totuşi reprezentanţilor societăţii de termoficare. Deocamdată, pe site-ul Calorgal au fost publicate sumele de plată pentru luna ianuarie, urmând ca în zilele următoare să fie postate şi cele aferente lunii februarie 2016.

Reamintim că "Viaţa liberă" a recomandat conducerii Calorgal, în urmă cu trei săptămâni, să ia în calcul publicarea pe propriul site a facturilor emise către asociaţiile de proprietari şi le-a recomandat oamenilor să fie vigilenţi şi să solicite chiar şi distribuitorului facturile emise către asociaţiile din care faceţi parte. Ceea ce s-a şi întâmplat.

viata-libera.ro

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.