dcp100168 Posted June 22, 2022 Author Posted June 22, 2022 Scumpirile carburanților continuă: La Galați, și benzina a sărit de 9 lei litrul! Prețul litrului de benzină a sărit de 9 lei, miercuri, în Galați. Deocamdată, numai sortimentele de benzină premium se vând la unele benzinării cu mai mult de 9 lei pe litru. Însă și benzina "regular" s-a scumpit binișor, făcându-ne să ne întrebăm nu dacă, ci când va depăși și ea pragul psihologic pe care motorina l-a sărit de mult. Statul este principalul beneficiar al scumpirii carburanților, se arată într-o analiză realizată de Asociaţia Energia Inteligentă. Două rețele de distribuție din Galați, Mol și OMV, precum și stația Petrom de pe Saturn vindeau, miercuri, benzină premium la prețuri mai mari de 9 lei pe litru. Conform Monitorului Prețurilor, platformă creată de Consiliul Concurenței, miercuri, în Galați, prețul benzinei premium era de 8,77 lei/litru la Lukoil, 9,08 lei/litru la Petrom Saturn și 9,33 lei/litru la OMV și Mol. Benzina standard avea prețuri de 8,62 lei/litru la Lukoil și Petrom și 8,68 lei/litru la Mol și OMV. Deocamdată, scumpirea benzinei premium nu este atât de vizibilă, stațiile de carburanți preferând să afișeze, la intrare, prețurile mai mici ale sortimentelor "regular". Dacă intri însă într-o benzinărie din rețeaua Mol, ceea ce noi am făcut ieri, și ridici pompa de la benzina premium, îți apare afișat prețul: 9,33 lei/litrul. Tot ieri, motorina standard se vindea cu 9,19 lei la Lukoil, 9,22 lei/litru la Petrom și 9,28 lei lei/litru la Mol și OMV. La aceleași benzinării, prețurile motorinei premium erau de 9,55 lei/litru, 9,58 lei/litru și, respectiv, 9,77 lei/litru. Doar ca o comparație, litrul de GPL (gaz petrolier lichefiat) se vindea cu 4,11 lei la stațiile Lukoil și Petrom. Statul, cel mai mare beneficiar al scumpirii carburanților Statul român este principalul beneficiar al scumpirii carburanţilor, astfel că măsura cea mai bună pentru scăderea preţurilor ar fi reducerea accizei şi a TVA, în timp ce plafonarea ar face mai mult rău decât bine, se arată într-o analiză realizată de Asociaţia Energia Inteligentă (AEI), remisă agenției Agerpres. Urmărind cotaţiile benzinei în anul 2022, acestea au crescut cu 75%, mai mult decât dublu faţă de creşterea de preţ din România. În acelaşi timp, statul a profitat din plin de pe urma acestei creşteri, banii încasaţi din TVA în acest an din vânzarea benzinei crescând cu 40%. În ceea ce priveşte cotaţiile motorinei, în anul 2022, acestea au crescut cu 80%, mai mult decât dublu faţă de creşterea de preţ din România. Banii încasaţi din TVA de către stat în acest an din vânzarea motorinei au crescut cu 40%, se arată în analiza citată. "Statul, în cazul combustibililor, la fel ca şi în cazul gazelor şi energiei electrice, este cel mai mare câştigător în urma scumpirilor. Concret, statul a câştigat suplimentar, faţă de perioada similară a anului trecut (primele şase luni din anul 2022), 600 milioane de euro din scumpirea benzinei şi a motorinei la pompă. Firmele care vând combustibil probabil au câştigat suplimentar faţă de perioada similară a anului trecut, estimativ, a zecea parte din cât a câştigat suplimentar statul", susțin autorii analizei. În aceste condiţii, ei consideră că era normal să se iniţieze măsuri încă de la începutul anului 2022, astfel încât aceste câştiguri suplimentare faţă de anul trecut să fie împărţite consumatorului român. În situaţia în care aceşti bani suplimentari, încasaţi fără niciun efort, erau daţi consumatorilor, preţul ar fi fost în prezent la un nivel de 7,3 - 7,4 lei/litru. "Măsurile pe care România le-ar putea lua pentru a combate actuala situaţie din benzinării, dar mai ales posibilele efecte în securitatea energetică a României, trebuie astfel gândite încât să nu ajungem în situaţia mult mai rea decât ne găsim în prezent şi anume să ajungem în situaţia lipsei efective a carburanţilor la pompă. Una dintre măsurile care ar face mai mult rău decât bine este plafonarea preţului la pompă. Ar fi momentul în care unele companii din România ar reduce eforturile uriaşe pe care le fac în momentul de faţă pentru a găsi soluţii să aducă ţiţei din alte părţi ale lumii decât din Federaţia Rusă, respectiv, folosind infrastructura rusească", spun autorii studiului. viata-libera.ro
dcp100168 Posted November 8, 2022 Author Posted November 8, 2022 Prețurile combustibililor „anulează” compensarea În ultima lună, prețurile carburanților auto au crescut din nou, ”anulând” compensarea de la pompă de 50 de bani, prelungită de Guvern. Marți, 8 noiembrie, stațiile PECO de pe raza municipiului Galați, afișau costuri la benzina standard cuprinse între 7,63 lei/litru (preț necompensat), la Lukoil și 7,74 lei/litru la OMV și Petrom, conform datelor afișate de Monitorul Prețurilor. În ceea ce privește motorina standard, aceasta a depășit, din nou, valoarea de 9 lei fără compensare, prețurile la pompă fiind la Galați între 9,02 lei/litru la Lukoil și 9,11 lei/litru la stațiile MOL. Prețul la GPL (amestec de propan și butan) se menține în jurul valorii de 4 lei/litru. În anul pandemic 2020, benzina a atins minimul ultimilor zece ani, în timp ce motorina, un minim al ultimilor cinci. În doar doi ani de creștere, carburanții au atins maxime istorice în România. viata-libera.ro
dcp100168 Posted August 18, 2023 Author Posted August 18, 2023 La benzinăriile din Galați, prețurile au sărit de 7 lei/litru. Noi scumpiri la pompă Prețurile la combustibili au început din nou să crească, iar șoferii trebuie să scoată mai mult din buzunar pentru un plin de benzină sau de motorină. Creșterile medii de preț față de acum o lună sunt în jurul a 50 de bani la litrul de benzină și de 70 la litrul de motorină, astfel că ambele tipuri de combustibili au sărit de pragul psihologic de 7 lei/litru. Scumpirile urmează unei serii de creșteri mai ample care se manifestă pe piețele internaționale. Desigur, nici "bursa" benzinăriilor din Galați nu a rămas în afara creșterilor de prețuri, atât la motorină, cât și la benzină, lucru evidențiat și de cotațiile zilnice disponibile pe www.peco-online.ro. În cazul benzinei standard, cel mai mic preț practicat vineri, 18 august, era la benzinăria Metropoli, amplasată spre ieșirea din Galați, pe DN 26, cu 6,88 lei/litru. La benzinăriile Lukoil prețul era de 7,18 lei/litru, iar la Petrom - 7,20 lei/litru. În ceea ce privește stațiile OMV, Rompetrol și Mol, prețul benzinei standard era același, de 7,26 lei/litru. La motorina standard, în cursul zilei de vineri, cel mai mic preț era, de asemenea, la stația Metropoli de pe DN 26, cu 7,05 lei/litru. Aceeași companie practica, însă, un preț de 7,34 lei/litru la stația de pe strada Ana Ipătescu. În stațiile Lukoil, prețul la motorină standard era de 7,39 lei/litru, iar la Petrom era de 7,40 lei/litru. La stațiile Rompetrol și Mol, prețurile practicate erau de 7,46 lei/litru. Nu în ultimul rând, la pompele din Galați, prețul benzinei superioare varia între 7,66 lei/litru și 7,92 lei/litru, iar la motorina superioară se practicau prețuri între 7,75 lei/litru și 7,97 lei/litru. Pentru cei interesați "să despice firul în patru" în ceea ce privește aceste scumpiri, amintim faptul că, potrivit unui raport recent al Agenției Internaționale pentru Energie (IEA), "cererea mondială de petrol este la niveluri record, stimulată de revigorarea călătoriilor aeriene din această vară, de utilizarea crescută a petrolului în generarea de energie și de creșterea activității petrochimice din China". Scăderea ofertei de petrol din partea OPEC+ ține, de asemenea, prețurile ridicate. Țițeiul Brent se tranzacționa vineri dimineață cu 84,3 dolari pe baril. Mai trebuie luată în calcul și vremea extremă care a afectat operațiunile multor rafinării americane (iar sezonul uraganelor ar putea dura până în septembrie). Când e posibil ca prețul la combustibil să revină pe un trend descrescător? Holdingul bancar Goldman Sachs și-a actualizat prognoza pentru prețurile la pompă, mizând pe o reducere a acestora din luna octombrie până în decembrie. Dincolo de asta, să mai amintim că prețul benzinei este determinat cu mult timp înainte ca ea să ajungă la pompa de la care alimentați. El reflectă rareori condițiile pieței din ziua în care puneți benzina în rezervor, mai degrabă reflectând costuri din urmă cu săptămâni sau chiar luni. Acest decalaj face ca prețurile să crească mai încet sau să scadă mai încet decât cotațiile de la un anumit moment. Revenind la piața internă, creșterea prețurilor la combustibili înseamnă un singur lucru: creșteri de prețuri pe întregul lanț economic. Prin urmare, într-o măsură mai mare sau mai mică, în ciuda demersurilor făcute la nivelul autorităților pentru a mai calma creșterea de prețuri la anumite produse, "nota de plată" la nivelul consumatorilor nu numai că va rămâne, per ansamblu, ridicată, dar nu e exclus să asistăm la noi și noi majorări de prețuri. viata-libera.ro
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now