dcp100168 Posted February 7, 2012 Posted February 7, 2012 Cu medii peste 7 în liceu, picaţi la bac!* Profesorii, indulgenţi sau şpăgari?* Zeci de elevi au în cursul anilor de liceu medii peste 7.00 la matematică, dar n-au reuşit să ia notă de trecere la bac * Simptomatic, elevii sunt de la aceleaşi instituţii de învăţământ şi de la aceiaşi profesori *Conducerea ISJ a efectuat la cererea Ministerului Educaţiei o situaţie a elevilor care au picat bacalaureatul la o anumită materie, deşi la obiectul respectiv au avut în anii de liceu medii generale de 7.00, sau chiar peste. Conducerea ISJ a realizat pentru Galaţi un astfel de studiu încă de anul trecut şi cum cazurile nu erau puţine, iar în mod evident elevii aflaţi în această situaţie proveneau de la aceleaşi licee şi de la aceiaşi profesori, reprezentanţii MECTS şi-au dorit să extindă experimentul la nivel naţional. Şi anul acesta la Galaţi am depistat peste 50 de astfel de situaţii doar la matematică, fără a avea pretenţia că le-am găsit pe toate.Cazurile se află deocamdată în analiza inspectorilor de specialitate, care urmează apoi să discute cu directorii de la liceele respective şi cu profesorii în cauză pentru a afla cum stau lucrurile şi pentru a lua măsurile necesare.8 pe linie în liceu, 1 la bacAvem următoarea situaţie: elev de la Colegiul de Alimentaţie şi Turism „D. Moţoc” cu medii generale de 8 pe linie la matematică în toţi anii de liceu, dar la bacalaureat nu a reuşit să ia decât 1,20. Poate nu ne-am fi minunat dacă ar fi trecut la limită clasa la matematică în toţi anii de liceu. Dar aşa? Iar uimirea nu se opreşte aici: de la acelaşi profesor, de la acelaşi liceu, un alt elev cu media generală 7,5 şi cu 1,25 la bacalaureat. Şi continuăm: acelaşi profesor, elev cu media generală 7 şi cu 1,8 la bacalaureat şi altul cu media 7 şi 1 (curat!) la bac. În total, vreo zece astfel de cazuri cu diferenţe atât de mari între notele obţinute în liceu şi cele de la examenul naţional, la acelaşi profesor. Alte cinci cazuri, tot de la „Moţoc”, dar de la alt cadru didactic.Directoarea instituţiei – Anca Diculescu – susţine că nu ştie nimic despre această analiză făcută de ISJ, dar îşi apără profesorii: „Elevii noştri care ajung la liceu fără examen de admitere, nu ştiu în clasa a IX-a nici tabla înmulţirii. De aceea, profesorii, în loc să-şi facă materia, se ocupă mai mult cu recuperarea materiei de bază pe care elevii n-o ştiu. La testările iniţiale s-a descoperit că peste 400 de elevi de-a IX-a nu ştiu tabla înmulţirii. Ce să faci cu ei?”, se plânge directoarea care a promis şi că va studia îndeaproape fenomenul. Cu toată dreptatea pe care i-o dăm, nu înţelegem însă de ce elevii care reuşesc să înveţe totuşi tabla înmulţirii nu primesc note de 5 şi sunt „gratulaţi” cu note chiar de 9 şi 8.La Grupul Şcolar Industrial din Tecuci, am găsit cinci astfel de cazuri, de la profesori diferiţi, iar aici deja conducerea unităţii ne declara că a luat măsuri, numărul elevilor corigenţi din anii terminali fiind foarte mare pe semestrul I. Poate aşa îi determină să pună burta pe carte.Tot la Tecuci, la „Ovid Caledoniu” încă alte trei cazuri, toate de la acelaşi profesor. Unul dintre ei are media 8,25 (a reuşit să obţină chiar şi 9,5 în clasa a XI-a), dar la bacalaureat a luat doar 2.Nici liceele bune n-au scăpatAlt liceu la care am găsit o incidenţă mare a cazurilor este unul considerat chiar bun - Liceul Teoretic „Dunărea”. Cei zece elevi aflaţi în această situaţie, pe care i-am descoperit pe liste, provin însă de la trei profesori diferiţi. După ce a avut la matematică 5,5 în clasa a IX-a, 7 în a X-a, 8 în a XI-a şi a păcălit-o pe profesoară să-i dea media 9 (generală!) în a XII-a, la examenul naţional a picat cu 1,90. Asemănător, un caz la „Calistrat Hogaş”: elev cu media 8 în cei patru ani de liceu a luat abia 3,5 la bac.În afară de instituţiile pe care le-am menţionat deja, am mai găsit astfel de situaţii la „Metalurgic”, „Elena Doamna”, la Liceu din Tudor Vladimirescu şi la „Marină”, însă cazurile de aici sunt sporadice.Până când reprezentanţii ISJ vor reuşi să discute cu profesorii în cauză (cărora nu le-am dat numele pentru că încă nici nu li s-a adus la cunoştinţă că sunt vizaţi), rămâne întrebarea care ne bântuie pe toţi: cum de se poate aşa ceva? Din nefericire, nu avem decât două variante, amândouă grave, dar cu anumite nuanţe: fie profesorii respectivi sunt indulgenţi, fie sunt şpăgari şi condiţionează pregătirea în particular de notele bune de la şcoală. Dar iată, se pare că nici măcar când fac ore suplimentare, plătite de părinţii elevilor, nu-şi fac datoria.Vom reveni pe subiect, într-un material despre situaţiile descoperite la limba şi literatura română.viata-libera.ro
toto Posted February 8, 2012 Posted February 8, 2012 Dar e foarte simplu. Profesorii le dau note de trecere in timpul anilor tocmai ca sa aiba "obiectul muncii", sa nu li se reduca catedra, sa n-aiba calificative proaste. Elevii "profita" - oricum nu invata caci "merge si-asa".Mentalitatea este ca - pentru BAC vad ei cum se "descurca". Asta-i sistemul si s-a tolerat de-a lungul timpului. Se stia de situatie, toata lumea o stia.S-a tolerat si numai anul trecut cand nu prea s-a putut copia a devenit "vizibila".E o ipocrizie sa te miri de aceasta situatie.
riaji Posted February 8, 2012 Posted February 8, 2012 E o ipocrizie si sa te prefaci ca-ti pasa. Pana la urma.. ori ca are media 5, ori ca are media 10 la un obiect, ce importanta are pentru vacarii din Inspectoratele Scolare, cata vreme respectivul nu poate trece mai departe?
dcp100168 Posted February 15, 2012 Author Posted February 15, 2012 Profesorii de română, mai obiectivi decât cei de matematică?Cazurile de elevi cu diferenţe foarte mari între notele din anii de liceu şi cele obţinute la bacalaureat sunt mai puţine la limba şi literatura română.Se ştie că limba şi literatura română este disciplina unde subiectivismul în notare poate surveni mai mult decât în cazul celorlalte obiecte de studiu. Din situaţia realizată de ISJ cu privire la elevii care au picat bacalaureatul la o disciplină la care au obţinut medii peste 7.00, se poate observa că la limba şi literatura română numărul cazurilor este semnificativ mai mic decât la matematică. Dar şi aici se observă că sunt profesori care se pot lăuda cu mai multe asemenea „performanţe”.De asemenea, se mai poate constata că la limba română sunt diferenţe mai puţin spectaculoase, aşa cum s-au descoperit la matematică elevi cu medii generale de aproape 8, iar la bacalaureat n-au reuşit să ia decât 1.00.Medie peste 8 la şcoală, nota 3 la bacalaureatŞi la limba română înregistrăm următoarea situaţie: un elev de la Colegiul „Calistrat Hogaş” din Tecuci, cu 8,65 media generală în toţi cei patru ani de liceu la această disciplină, dar cu numai 3,85 la bacalaureat. Colegul său de la acelaşi liceu şi de la acelaşi profesor are o situaţie asemănătoare: 8,50 media generală la română şi 3,85 la bacalaureat.Cazurile înregistrate la „Hogaş” nu se opresc aici. Sunt în total şapte şi elevii provin de la două cadre didactice, cărora nu le vom da numele, pentru că nici acum ISJ nu a finalizat cercetările şi nu a discutat cu profesorii respectivi.Sportivul, Bereştiul, Agricolul şi „Elena Doamna”Cu toate că incidenţa acestor situaţii este mult mai mică la română, există şi instituţii campioane la elevi eminenţi în liceu, dar picaţi la bacalaureat. Aşa cum am mai văzut, unităţile de elită, cum ar fi Colegiul „Hogaş” nu sunt ocolite de aceste discrepanţe. Dar ele apar şi la alte licee: Grupul Şcolar din Bereşti, Colegiul de Agricultură şi Economie din Tecuci, Liceul cu Program Sportiv şi Colegiul de Alimentaţie Publică „Elena Doamna”.„Voi încerca să văd care sunt cauzele”De la inspectoarea de specialitate, profesoara Nicoleta Crânganu, am aflat că este posibil ca frecvenţa acestor cazuri la anumiţi profesori să se datoreze unei grile de notare mai lejere: „Voi încerca să văd care sunt cauzele şi vom încerca să facem în aşa fel încât aceste situaţii să nu se mai repete”, ne-a spus inspectoarea de limba şi literatura română.Indiferent care ar fi motivele, important este că elevii respectivi au avut pe tot parcursul liceului o imagine deformată asupra nivelului lor de cunoştinţe. Nu este vorba de o singură notă, luată într-o anumită circumstanţă favorabilă. E vorba de patru ani de zile în care elevii respectivi au fost evaluaţi uneori chiar cu medii de 8 şi 9 (medii, nu note!), iar la bacalaureat n-au reuşit să promoveze.Fiind vorba de cazuri ale aceloraşi cadre didactice, ne-am gândit că două ar putea fi cauzele: indulgenţa sau şpaga. Voi ce părere aveţi?viata-libera.ro
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now