Jump to content

Mircea Toader, afaceri de milioane cu Administraţia Portului Constanţa


dcp100168

Recommended Posts

Mircea Toader, afaceri de milioane cu Administraţia Portului Constanţa

Compania Naţională Administraţia Porturilor Maritime Constanţa este unul din obiectivele economice de importanţă strategică. Compania administrează toate porturile maritime româneşti şi are sediul în Portul Constanţa. De o lună şi jumătate instituţia este blocată de un protest sindical. Federaţia Sindicatelor Portuare, împreună cu angajaţii companiei, pichetează intrările în sediu. De la începutul conflictului ei cer demisia directorului general Aurelian Andrei Popa şi l-au impiedicat sistematic să pătrundă în clădirea companiei. De ce nu pleacă Popa? Este o întrebare la care pot să raspundă căteva persoane influente din PDL. Se pare ca Popa este menţinut pe funcţie pentru a umple "puşculiţa” unor persoane influente din PDL şi din aparatul administrativ constănţean.

Plecând pe firul unuia dintre proiectele CN APMC am ajuns la interesele financiare ale deputatului PDL Mircea Toader şi ale familiei prefectului judeţului Constanţa, Claudiu Iorga Palaz. Este vorba despre podul rutier peste Canalul Dunare - Marea Neagră ce urmează să fie construit la kilometrul 0. Despre acest proiect s-a vorbit tot timpul ca despre o prioritate în ceea ce priveşte infrastructura rutieră a Portului Constanţa. Mai exact, pentru ca autotrenurile să nu mai părăsească Portul Constanţa pentru a ajunge în Portul Constanţa Sud Agigea şi pentru a se crea o variantă accesibilă din port spre autostrada Soarelui, se impunea construcţia unui pod rutier care să unească cele două porturi despărţite de Canalul Dunăre Marea Neagră, chiar prin incinta Portului.

Influenţa politică

În acest context, la sfârşitul lunii septembrie a anului 2008 s-a organizat o licitaţie pentru construcţia podului peste Canalul Dunăre Marea-Neagră. Proiectul se numeşte: "Pod Rutier la km 0+540 al Canalului Dunăre Marea Neagră şi lucrările aferente infrastructurii rutiere şi de acces în Portul Constanţa”. Valoarea iniţială a proiectului a fost estimată la 25 de milioane de euro. Conform anunţului iniţial al CNAPMC, care este titularul proiectului, contractul de achiziţii publice trebuia încheiat pe o perioadă de 24 de luni, începând de la data atribuirii contractului. Pe lângă elaborarea proiectului tehnic, a detaliilor de execuţie, a documentaţiilor de avize se mai afla elaborarea documentaţiei de expropriere şi a documentaţiei de atribuire pentru breteaua de conectare cu DN39. Era de înţeles că persoanele care cunoşteau proiectul şi ştiau pe unde se întinde acesta aveau şi oportunitatea de a profita din afaceri imobiliare.

Proiectul nu este gata nici până în prezent pentru că, se pare, afacerile imobiliare din zona podului nu s-au finalizat aşa cum era prevăzut. Pe site-ul CN APMC, la punctual doi, apare urmatoarea specificaţie: "Valoarea estimată a proiectului (n.r. podul rutier): 30,14 milioane de euro; Stadiul fizic: Contract execuţie lucrări încheiat între CN APM SA C-TA şi SC APOLODOR COMIMPEX SRL în data de 17.06.2010. Durata de execuţie: 11 luni. Începerea lucrărilor 05.07.2010.” Probabil că unul din motivele pentru care obiectivul nu s-a finalizat este şi că exproprierile sau achizitiile terenurilor aferente construcţiei nu s-au finalizat. De la primul anunţ public până la aceasta postare, valoarea proiectului a crescut cu cinci milioane de euro. Nu ştim dacă există o relaţie de cauzalitate între această diferenţă de preţ şi ce vom relata în continuare, dar vom arata că nişte "baieţi deştepti” au avut profit din acest proiect şi încă mai au interese în acest proiect. Iată şi motivul pentru care directorul Popa este păstrat în funcţie.

Morişca imobiliară PDL

În august 2008, au apărut primele materiale de presă despre acest proiect. În iulie acelaşi an, în zona unde urma să fie amplasat piciorul podului din perimetrul comunei Agigea s-au făcut câteva tranzacţii cu terenuri. Pe 11 iunie 2008, CN APMC SA a depus la Primăria Agigea cererea de eliberare a certificatului de urbanism pentru podul rutier peste canal. Pe 8 iulie 2009, Gheorghe Palaz, nimeni altul decât tatăl prefectului judeţului Constanţa, Claudiu Iorga Palaz, pe atunci subprefect, a cumpărat de la Ştefan Dilancea 85% din parcela de 67.785 cu 150.000 de euro, adică 2,6 euro/mp. Pe data de 21 iulie 2008, Primăria Agigea a eliberat certificatul de urbanism pentru podul rutier, iar nouă zile mai târziu Gheorghe Palaz a vândut cota sa de 85% împreuna cu Marioara Galan, care deţinea restul de 15%, din suprafaţa de 67.785 de mp către Trans Pec Leasing Galaţi cu preţul de 3.185 000 euro, ceea ce înseamnă 46,98 euro/mp.

Pe scurt, doar pentru că se ştia de acest proiect, o parcela în cauză s-a vandut în mai puţin de o lună de două ori, iar preţul a crescut de la 2,6 la 46,98 euro pe metru pătrat. Astfel, profitul lui Gheorghe Palaz în urma acestei tranzacţii a fost de 2.557.250 euro. Pe 18 martie 2011, Trans Pec Leasing Galaţi a vândut 5.860 mp către CN APMC SA cu 422.543 euro, adică 72,10 euro/mp, având un profit de 147.241 de euro numai pentru această parcelă. Prin comparaţie, în perioada 2010 - 2011 CN APMC SA a cumpărat teren în zonă cu preţuri cuprinse între 32 şi 41 de euro/mp, un exemplu fiind cel al Primăriei Agigea care a vândut Admistraţiei Portului 611 mp cu 41 de euro/mp.

Trans Pec, puşculiţa lui Mircea Toader

Liderul grupului parlamentar din Camera Deputaţilor, deputatul Mircea Toader, scrie în CV-ul propriu că a fost director general al SC Trans Europa SA Galaţi în perioada 1992 - 2000. Trans Pec Leasing face parte dintr-un grup de firme alături de Europec SA, Trans Europa SA, Trans Europa Port SA şi Trans Europa Management SRL, aflate în zona de influenţă a deputatului Toader. Acesta controlează grupul de firme prin finul său, Adrian Marcel Comşa, care este acţionar la Trans Pec şi Euro Pec SA, ultima numărându-se printre companiile care au cumpărat energie electrică ieftină de la stat şi a vândut-o scump consumatorilor industriali cu profituri uriaşe. Mircea Toader este şi el acţionar la Trans Europa SA.

Să revenim la tranzacţia din 24 iulie 2008, derulată la trei zile după ce Primăria Agigea a eliberat certificatul de urbanism pentru podul peste canal. Atunci, Trans Pec Leasing şi Trans Europa Management au încheiat un contract de leasing pentru terenul de 67.785 mp. Pe 30 iulie 2008, în aceeaşi zi în care Gheorghe Palaz a achiziţionat terenul, Trans Pec Leasing a ipotecat terenul în favoarea unei banci, obţinând astfel suma care a fost achitată celor doi proprietari. Acum se pare că Aurelian Popa mai are de achiziţionat teren de la Trans Pec şi de aceea nu pleacă de la CN APMC. Câştigătorii afacerii sunt tatăl prefectului de Constanţa, Claudiu Iorga Palaz, şi la final, Mircea Toader. Iar cei care încurcă treaba PDL-istă sunt sindicaliştii care cer plecarea lui Popa.

jurnalul.ro

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Mircea Toader pregăteşte afacerile finului său pe banii statului

După dezvăluirile din Jurnalul Naţional cu privire la afacerea Toader-Palaz, prefectul judeţului Constanţa, Claudiu Iorga Palaz a fost eliberat din funcţie. Mircea Toader pregăteşte afacerea finului său Adrian Marcel Comşa, care este proiectată pe terenul cumpărat de compania Trans Pec Leasing de la Gheorghe Palaz, cu bani de la stat. Directorul Administraţiei Porturilor Maritime Constanţa, Aurelian Popa şi-a dat demisia din data de 23 martie, iar Consiliul de Administraţie i-a confirmat-o azi. Popa a fost artizanul planului de privatizare a Portului Constanţa pe nimic prin modificarea statutului companiei. El este pionul principal în angrenajul caracatiţei create de Mircea Toader în portul Constanţa.

Într-un material anterior am arătat încrengătura de interese creată în Ministerul Transporturilor şi Portul Constanţa de liderul grupului parlamentar PDL din Camera Deputaţilor, deputatul Mircea Toader. Una dintre afacerile în care filiera "Toader" şi-a demonstrat efecienţa în a face bani din combinaţii cu statul este afacerea "Podul" din portul Constanţa. Maşinăria pusă la punct în laboratoarele PDL a vizat un proiect util pentru infrastructura rutiera din Portul Constanţa din care să se scotă nişte bani şi pentru puşculiţa băieţilor deştepţi. Cu această dublă motivaţie s-a trecut la construcţia unui pod peste Canalul Dunăre-Marea Neagră. În vara anului 2008, proiectul a fost anunţat de Compania Naţională Administraţia Porturilor Maritime Constanţa SA şi urma să fie finanţat din fonduri europene şi fonduri proprii. Detaliile tehnice ale proiectului erau cunoscute într-un cerc restrâns. Unul dintre cei care a profitat de acest proiect a fost ex prefectul de Constanţa, Claudiu Iorga Palaz, eliberat din funcţie după dezvăluirile din Jurnalul Naţional într-una din ultimele şedinţe ale Guvernul Ungureanu.

Sunt mai bun ca tatăl meu

Pe 08 iulie 2009, Palaz Gheorghe, tatăl fostului prefect al judeţului Constanţa, Claudiu Iorga Palaz, pe atunci subprefect, a cumparat de la Dilancea Stefan 85% din de parcela de 67.785 cu 150.000 de Euro, adica 2,6 Euro/mp. Pe 30 iulie 2008, Gheorghe Palaz a vândut acelaşi teren societăţii Trans Pec Leasing Galaţi cu preţul de 3 185 000 Euro. Adică 46,98 Euro/mp. În doar 22 de zile Gheorghe Palaz, prin această vânzare, a obţinut un profit de 2.557.250 Euro. Pe 18 martie 2011, Trans Pec Leasing Galaţi a vândut 5860 mp către CN APMC SA cu 422 543 Euro, adică 72,10 Euro/mp. Doar pentru aceasta parcelă Trans Pec a avut un profit de 147.241 de Euro. Celebra sintagmă: "Cine deţine informaţia, deţine puterea" a fost valabilă pentru Claudiu Iorga Palaz dar şi pentru Mircea Toader. Democrat liberalul a pus la punct, prin interpuşi, o afacere profitabilă pentru un grup de firme din Galaţi care este controlat de finul său, Adrian Marcel Comşa. În câştig a ieşit familia Palaz, care la momentul tranzacţiei era subprefect de Constanţa, iar după ce tătăl său a încasat milioanele de euro a ajuns prefect al judeţului Constanţa.

Filiera "Toader" şi Portul Constanţa

Activitatea Companiei Naţionale Administraţia Porturilor Maritime Constanţa este blocată de grevişti de aproximativ două luni şi jumătate. Sindicatele portuare s-au mobilizat şi au blocat intrarea în companie. Cel vizat de protestatari a fost şi a rămas Aurelian Popa, directorul companiei. Ieri, demisia lui Popa a fost confirmată de Consiliul de Administraţie al CN APMC şi se pare în prezent criza dintre sindicalişti şi Administraţia Porturilor Maritime s-a stins. Toate revendicările sindicaliştilor portuari au fost acceptate de Ministerul Transporturilor în timpul mandatului ministrului Alexandru Nazare. Demisia lui Popa rămăsese singura revendicare. El părea intangibil. Se pare că Popa a fost unealta perfectă pentru filiera lui Mircea Toader. Popa trebuia să asigure finanţarea pentru finalizarea afacerii "Podul" şi mai avea ca temă pregătirea terenului pentru privatizarea Administraţiei Porturilor Maritime Constanţa SA.

Popa, unealta perfectă pentru privatizarea Portului Constanţa

Pe data de 13 martie a avut loc o Adunare Generală a Acţionarilor CNAPMC în care s-a pus la punct "lucrarea" începută de băieţii deştepţi prin "cozile lor de topor" din port. În această sedinţă, reprezentantul Primăriei Constanţa şi cel al Fondului Proprietatea au votat modificarea Statutului CNAPMC. Reprezentantul Ministerului Transporturilor a lipsit de la această şedinţă AGA. El ar fi trebuit să apere interesele şi patrimoniul statului. Pe 29 martie, a fost convocată o nouă AGA, numai că, între timp, a fost numit Mircea Staicu ca reprezentat al statului în AGA CNAPMC. El mai deţine şi funcţia de secretar general adjunct în Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii. Despre Mircea Staicu se vehiculează că ar fi omul lui Mircea Toader. În această şedinţă Mircea Staicu a votat la rândul său schimbarea statutului CNAPMC, iar directorul Aurelian Popa a fost reconfirmat pe funcţie până în 2015. A urmat o nouă AGA în luna aprilie în care s-au discutat lucruri foarte interesante:

● s-a arătat că proiectul podului peste canal se află în impas din cauza proiectantului care a schimbat soluţia.

● s-a arătat că este nevoie de finanţare pentru finalizarea proiectului. Administraţia Portului îl consideră responsabil pentru întârzierea de aproape doi ani a proiectului pe proiectant.

● s-a discutat despre finanţarea proiectului. În acest context Administraţia Portului a cerut opinia Autorităţii de Management a POS-T care asigura finanţarea din fonduri europene a proiectului. Răspunsul a fost că, pentru lucrările suplimentare justificate aferente obiectului, CN APM SA trebuie să se limiteze, în cadrul finanţării aprobate, la 20% din valoarea contractată cu Antreprenorul General, adică aproximativ patru milioane de Euro, restul costurilor neacoperite prin contractul de finanţare necesare finalizării rămân în sarcina companiei.

● s-a cerut şedinţă împuternicirea directorului Popa pentru a lua un credit de la o bancă străină care să permită finalizarea podului şi a căilor de acces aferente.

● s-a iniţiat o Hotărâre de Guvern pentru finanţarea proiectului şi realizarea expropierilor în vederea asigurării definitivării proiectului.

Pe scurt băieţii deştepţi îşi pregăteau terenul pentru finalizarea afacerilor.

Statutul CNAPMC, platforma de diminuat patrimoniul statului

Prin modificările propuse la statutul CNAPMC SA se crează o breşă prin care se pot externaliza mai multe servicii ale Administraţiei Porturilor şi se introduce posibilitatea gajării activelor companiei peste limita de 50% din valoarea contabilă. De asemenea se introducea votul prin corespondenţă sau prin mijloace electrnice şi luarea unor decizii în situaţii excepţionale fără consensul tuturor acţionarilor. Una dintre cele mai interesante modificări era cu privire la desemnarea directorului CNAPMC, care nu mai era numit prin ordin al ministrului transporturilor. Măsura era inventată de Popa pentru ca după schimbarea guvernului el să fie securizat pe funcţia de director al CNAPMC. În acelaşi registru, noul statut prevede că directorii nu pot fi acţionaţi în justiţie decât cu aprobarea AGA. Mai exact, dacă se stabileşte un prejudiciu în sarcina directorului, acesta nu poate fi trans la raspundere penal decât dacă acţionarii doresc şi stabileşte AGA.

Popa, indispensabil pentru băieţii deştepţi

În condiţiile în care era nevoie de finanţare pentru afacerea "Podul" care şi-a mărit artificial preţul şi se mai urmărea şi externalizarea altor servicii cum ar fi utilităţile în Portul Constanţa, Uzina Electrică şi altele, Aurelian Popa a devenit indispensabil pentru "băieţii deştepţi". Dar Mircea Toader mai avea şi alte interese. Pe terenul din zona Agigea, de aproximativ 60 000 de metri pătraţi ce aparţine Trans Pec Leasing IFN, aflat în administrarea SC Trans Europa Management SA Galaţi, se prefigurează un proiect de anvergură. După ce în martie 2011, Trans Pec Leasing a vândut la CN APMC 5800 de metri pătraţi, din terenul cumpărat de la Gheorghe Palaz, cu un profit bunicel, la sfârşitul lui noiembrie 2012, Trans Pec Leasing a solicitat CN APMC să-i concesioneze parcela numărul 10, în suprafaţă de 8642 mp care se învecinează cu cei 60 000 de metri pătraţi ai companiei şi cu cheiul Canalului Dunăre-Marea Neagră. De asemenea Trans Pec a mai solicitat construirea unei dane duble de acostare în zona cheiului anterior menţionat şi pe considerentul că CN APMC avea în plan mărirea adâncimii şenalului navigabil în zonă de la şapte la nouă metri. Astfel se crea posibilitatea operării navelor mari şi se dădea valoare terenului de 60 000 de metri pătraţi care va avea acces la podul rutier şi căile de acces către Autostrada Soarelui. Danele de acostare solicitate de Trans Pec Administraţiei Porturilor Maritime care sunt chiar în zona maritimă a canalului şi fac din aceast teren amplasamentul ideal pentru un terminal de cereale şi îngraşaminte. După numai opt zile, pe 06 decembrie 2011, la Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii a ajuns o adresă a companiei Agrium Agroport Romania SA, cu sediul în Galaţi, subsiadiară a concernului multinaţional Agrium, care solicită sprijin pentru construirea unui terminal de cereale şi îngrăşăminte chimice şi care cere concesionarea parcelei de 8000 de mp de la CN APMC. Agrium a cerut acealeaşi lucruri ca şi Trans Pec Leasing. După cum decurg lucrurile este din ce în ce mai evident că Trans Pec Leasing, care este condusă de finul lui Mircea Toader, Adrian Marcel Comşa, se pregăteşte de o tranzacţie cu Agrium. Dar probabil că, prin influenţa lui Mircea Toader, încearcă să asigure toate facilităţile partenerului Agrium pe costurile Administraţiei Porturilor Maritime.

Cum plăteşte statul proiecte private

Există deja un proiect al IPTANA Bucureşti pentru un terminal de produse chimice (îngrăşaminte) şi cereale situat în zona deţinută de firma finului lui Mircea Toader. În proiect este prevăzut a fi construit dana dublă cerută de Trans Pec CN APM SA.

În consecinţă CN APM SA Constanţa a comandat un master plan nou. Este posibil ca proiectul comandat de Trans Pec la IPTANA să fie plătit de CNAPMC SA care a comandat acelaşi proiect pentru noul master plan. Ca să nu se întocmească două, Administraţia porturilor este pe punctul să-l plătească pe cel al Trans Pec.

Afacerea cu cei 5860 mp, vanduţi catre Administraţia Porturilor Maritime a fost un fleac pentru grupul de firme PEC controlat de Adrian Marcel Comşa.

De fapt s-a modificat proiectul de investiţii referitor la adâncimea bazinelor portuare care va urma să fie dragate, care, în proiectul iniţial era prevăzut a fi efectuat doar în portul de lucru. De fapt, pe banii CNAPMC se aranjează afacerea grupului de firme Pec. Aurelian Popa, directorul CN APMC şi-a dat demisia de pe 23 martie şi se pare că este o pierdere importanţă pentru afacerea lui Mircea Toader.

jurnalul.ro

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.