Jump to content

Mopediştii vor da examen de permis!


dcp100168

Recommended Posts

Mopediştii vor da examen de permis!

Conform proiectului noii legi a circulaţiei, cei care vor să conducă motoscutere nu o vor mai putea face doar în baza cursului de legislaţie

Deşi conduc vehicule de putere mică, care nu pot concura cu rapidele motociclete sau cu bolizii pe patru roţi, mulţi motoscuterişltii sunt deseori, aşa cum practica a dovedit-o, veritabili factori de stres pentru ceilalţi participanţi la trafic. Încercaţi probabil de un "mic" teribilism, cât le permit puţinii cai putere ai mopedelor, sau probabil de slaba cunoaştere, în unele cazuri, a regulilor de circulaţie, mulţi conducători ai unor astfel de vehicule se lansează în curse haotice pe drumurile publice, aventurile lor soldându-se, nu de puţine ori, cu accidente sau... autoaccidentări.

De la curs de legislaţie, la examenul de permis

În prezent, legislaţia română le permite celor care vor să conducă mopede sau alte vehicule asimilate să o facă după ce absolvă un curs de legislaţie pe care îl pot urma la orice şcoală de şoferi. După zece zile, solicitantul primeşte o simplă adeverinţă cu care poate circula. Ce-i drept, eludarea acestei prevederi pe principiul că oricine poate să conducă un motoscuter, ar putea fi costisitoare în momentul în care mopedistul ar fi oprit în trafic de poliţişti sau, mai rău, ar fi implicat într-un accident rutier: lipsa adeverinţei care să ateste cursul de legislaţie se sancţionează cu amenzi cuprinse între 420 şi 560 de lei, ceea ce înseamnă destul de mult pentru un puşti ori pentru un agricultor care şi-a luat moped ca să meargă la muncile câmpului ori dintr-un sat în altul.

Practica a arătat însă că aceste cursuri reprezintă uneori prea puţin, doar o mică parte din pericolul reprezentat de mopediştii iresponsabili fiind consemnat în statistici. "De la începutul acestui an, în judeţul Galaţi au avut loc 48 de accidente grave, soldate cu răniri grave ori decese. În trei dintre acestea au fost implicate mopede, trei persoane fiind rănite grav, iar una şi-a pierdut viaţa", a precizat Aurelian Ropotan, purtătorul de cuvânt al Poliţiei Rutiere Galaţi.

Proiectul noii legi a circulaţiei ar putea schimba condiţiile de conducere a mopedelor, iar acest fapt îi nemulţumeşte mai ales pe cei din mediul rural, ştiut fiind că cei mai mulţi dintre deţinătorii de motoscutere sunt de la sate. Sunt însă şi voci din cadrul acestei categorii care susţin schimbarea. "Eu am şi moped, şi permis de categoria B. Mi se pare normal să se introducă examenul pentru permis de motoscuter. Chiar dacă sunt vehicule mici, de putere şi viteză mici, totuşi participă la trafic, iar cei care le conduc trebuie să fie conştienţi că au puterea de a pune în pericol siguranţa lor, a celorlalţi şi a traficului în general! Nici nu bicicliştii nu mi-e ruşine! Un biciclist poate merge pe şosea băut, fără să aibă habar de legile de circulaţie, iar consecinţele se văd zilnic", ne-a spus Ionuţ (31 ani), unul dintre deţinătorii celor 1.205 de mopede înregistrate în prezent la Primăria Galaţi.

Teorie şi practică

Noua lege, care ar putea deveni operaţională de la începutul anului viitor, prevede, printre altele, introducerea unor categorii noi, "AM", destinată mopedelor şi altor vehicule asimilate. Metodologia pentru susţinerea examenului de permis pentru conducători de motoscutere ar trebui elaborată de Ministerul Administraţiei şi Internelor, aşa cum s-a întâmplat, de altfel, şi cu cele destinate celorlalte categorii. Teoretic, la examenul de permis, viitorul motoscuterist ar trebui să treacă prin probe asemănătoare celor aplicabile candidaţilor la examenul pentru actualele categorii A şi A1, destinate motocicliştilor. Cel mai simplu examen de permis constă, în prezent, în testul teoretic, care cuprinde 20 de întrebări din care examinatul trebuie să rezolve cel puţin 17, chestionarul putând să cuprindă inclusiv probleme de mecanică sau care ating conduita rutieră. Apoi, proba de foc, care le vine de hac chiar şi celor mai "tocilari" candidaţi: traseul, desfăşurat în poligon.

"Candidatul trebuie să execute o serie de manevre, prin care să demonstreze că poate stăpâni vehiculul pe două roţi. Se verifică de la modul de staţionare până la modul în care îşi pregăteşte echipamentul şi motorul, respectiv pneurile, direcţia, frânele, luminile pentru pornire. Se verifică mersul sinuos printre jaloane, deplasarea în linie dreaptă, depăşirea obstacolelor, exerciţii cu viteză mare şi frânare", explică cms. şef Antonio Petrea, din cadrul Serviciului Public Comunitar Regim Permise şi Înmatricularea Vehiculelor Galaţi.

Sună destul de complicat, am zice, iar cei care au trecut printr-un asemenea examen ar putea confirma că nu e atât de simplu să ajungi să ai permis pentru a zbura ca săgeata pe două roţi. O confirmă cumva şi faptul că dintre cei 49 de gălăţeni care au încercat de la începutul acestui an să intre în posesia unui permis din categoria A, 41 au reuşit să treacă de sală. Dintre aceştia, 30 au dovedit că au destule abilităţi şi pentru a trece cu bine proba de poligon.

viata-libera.ro

Link to comment
Share on other sites

Pe principiu asta, hai sa bagam permis si pentru biciclete, si pentru atelajele hipo, carutele de butelii si pentru pietoni. Incat nimeni sa nu mai poata iesi din casa fara permis, nici baba de la colt care se duce sa faca piata cu trolerul dupa ea.

Edited by George
Link to comment
Share on other sites

George, un carut de butelie nu poate accidenta mortal decat daca il arunci in cap cuiva. O bicicleta la fel.

Daca faci o comparatie cu alte tari in care permisul nu este obligatoriu ar trebui sa te gandesti ca acolo e ceva mai mult respect si mai multa civilizatie pe cand la noi orice smecher poate merge pe scuter in pielea goala si fara casca, cu viteza, strecurandu-se cum il taie capul si putand astfel sa dea peste cineva ( auto sau pieton ).

Bine, permisul nu il educa astfel insa pedeapsa care o va primi cu siguranta il va potoli.

Link to comment
Share on other sites

"Candidatul trebuie să execute o serie de manevre, prin care să demonstreze că poate stăpâni vehiculul pe două roţi.

viata-libera.ro

Si mopedele pe 4 roti ? :))

Lasa, ca-i mai bine sa dea examene decat sa crape din idiotenia lor..

Da, vor fi mai multi idioti posesori de permis .

Link to comment
Share on other sites

Pe principiu asta, hai sa bagam permis si pentru biciclete, si pentru atelajele hipo, carutele de butelii si pentru pietoni. Incat nimeni sa nu mai poata iesi din casa fara permis, nici baba de la colt care se duce sa faca piata cu trolerul dupa ea.

Nu inteleg de ce vorbesti daca nu prea ai habar ? Mai bine ai tacea... Nu te supara dar comentarile tale sunt aiurea, unele...

Bine ca baga permis dar mai dureaza din pacate...

Edited by LaurX82
Link to comment
Share on other sites

Si biciclistii ar trebui sa dea un examen prin care sa dovedeasca minimul de cunostinte rutiere! Asta daca circula pe drumurile publice.

Am vazut multi biciclisti care schimba directia de mers fara sa semnalizeze (prin ridicarea mainii drepte sau stangi, in functie de directie). Ala ori nu stie ori e dobitoc. Cum il poti feri daca el se arunca in fata ta!?

Edited by Derago
Link to comment
Share on other sites

Si biciclistii ar trebui sa dea un examen prin care sa dovedeasca minimul de cunostinte rutiere! Asta daca circula pe drumurile publice.

Am vazut multi biciclisti care schimba directia de mers fara sa semnalizeze (prin ridicarea mainii drepte sau stangi, in functie de directie). Ala ori nu stie ori e dobitoc. Cum il poti feri daca el se arunca in fata ta!?

1.sunt de acord, in totalitate, cu Andrei.

2.am vazut multe atelaje hipo, schimbat directia, fara NICI un fel de presemnalizare ori semnalizare....si nu calul e de vina! in fiecare zi vedem masini care se pun in miscare, se opresc ori schimba directia fara nici un fel de semnalizare - si totusi conducatorii auto respectivi au permis de conducere....

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Introducerea permisului de conducere pentru mopede a trecut de comisiile Camerei Deputaţilor

Comisiile juridică şi de industrii ale Camerei Deputaţilor au adoptat, marţi, un raport favorabil ;a proiectul de lege al Guvernului privind modificarea Codului rutier, care prevede introducerea permisului de conducere pentru mopede.

"Concret, cei care vor putea să conducă pe drumuri publice mopede, acele vehicule care intră în categoria mopedelor, trebuie să fie posesorii unui permis de conducere special pentru conducătorii de mopede şi vor da un examen special construit şi destinat celor care vor conduce aceste modepe", a precizat vicepreşedintele Comisiei juridice Bogdan Ciucă.

El a explicat că, dacă cel care vrea să conducă mopedul, scuterul are deja un permis de conducere pentru alte categorii de vehicule, nu va mai trebui să obţină acest permis.

"Dacă aceştia nu deţin niciun permis de conducere pentru niciun tip de autovehicul pe drumurile publice, vor trebui să dea un examen special organizat cu reguli speciale destinate celor care doresc să conducă aceste mopede", a agăugat Ciucă.

Ciucă a arătat că această modificare este necesară având în vedere că, statistic, au fost foarte multe accidente, unele cu urmări foarte grave în care au fost implicaţi cei care conduceau mopede deoarece nu aveau cunoştinţe nici despre semne de circulaţie, nici despre reguli de prioritate.

Camera Deputaţilor este for decizional la acest proiect.

Proiectul a fost adoptat de Senat în 17 septembrie.

Proprietarii de mopede şi tricicluri cu motor care vor conduce aceste vehicule din ianuarie 2013 fără să deţină permis de conducere se vor alege cu dosar penal, declara, în 12 septembrie, şeful Direcţiei Rutiere, Lucian Diniţă, precizând că sunt înregistrate aproximativ 200.000 de mopede.

În luna aprilie, Guvernul a decis introducerea, începând din 2013, a permisului de conducere obligatoriu pentru mopede şi alte vehicule ai căror proprietari sunt scutiţi în prezent de această obligaţie, proiectul de lege fiind transmis Parlamentului spre adoptare.

Şeful Direcţiei Rutiere declara atunci că din ianuarie 2013 va fi introdus obligatoriu permis de conducere pentru mopede, tricicluri cu motor de până la 15 kilowaţi, precum şi pentru motociclete A1 şi A2.

Permisul de conducere va avea o valabilitate de cinci-zece ani, iar la fiecare reînnoire, şoferii vor fi obligaţi să facă un control medical.

Proiectul vizează, începând cu data de 19 ianuarie 2013, reglementarea vârstei minime pentru obţinerea permisului de conducere astfel: pentru categoriile A2, B, BE, C1 şi C1E, 18 ani împliniţi; pentru categoriile AM, A1 şi B1 - 16 ani; 20 de ani şi o experienţă de cel puţin doi ani de conducere a motocicletelor din categoria A2 sau cel puţin 24 de ani pentru motocicletele din categoria A.

În plus, pentru categoriile C, CE, D1 şi D1E, precum şi pentru triciclurile cu motor cu putere de peste 15kW, vârsta minimă pentru obţinerea permisului este de 21 ani, în timp ce, pentru categoriile D şi DE, este de 24 de ani.

În prezent, pentru obţinerea permisului de conducere se prevede vârsta minimă de 18 ani pentru toate categoriile şi subcategoriile de vehicule, cu excepţia subcategoriilor A1 şi B1, pentru care se poate obţine permisul de conducere după împlinirea vârstei de 16 ani, precum şi a conducătorilor de autovehicule care efectuează transport public de persoane, conduc autovehicule cu masa maximă mai mare de 7,5 tone ori care transportă substanţe periculoase, care trebuie să aibă vârsta minimă de 21 de ani împliniţi.

Link to comment
Share on other sites

Va creste numarul idiotilor cu permis, in schimb va scadea numarul celor care au dificultati in obtinerea permisului pentru ca nu au timp sa alerge dupa acte birocratice sau nu au sefi intelegatori care sa inteleaga ca o scoala de soferi ia timp, iar cursurile incep in general inainte de ora 16.

De acord sa se faca scoli pentru toate tipurile de "trotinete", dar sa se faca ca lumea!

Link to comment
Share on other sites

Nu stiu ce scoala face inainte de ora 16, dar eu cand am facut scoala incepea cursul dupa ora 17.00 si cam asa era la multe scoli unde am fost. De timp nu e vorba ca nu esti obligat sa mergi la cursuri, doar la examen. Si face foarte bine cu permis la mopede...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Camera Deputaţilor a aprobat legea privind introducerea permisului de conducere pentru mopede

Camera Deputaţilor a adoptat, marţi, cu 185 voturi "pentru" şi o abţinere, ordonanţa care prevede că aceia care doresc să conducă mopede, scutere, pe drumurile publice vor trebui să dea un examen de conducere şi să obţină un permis special.

Comisiile juridică şi de industrii ale Camerei Deputaţilor au stabilit, în raport, că aceia care doresc să conducă mopede, scutere, pe drumurile publice vor trebui să dea un examen de conducere şi să obţină un permis special, modificând, astfel, Ordonanţa privind circulaţia de drumurile publice.

Dacă cel care vrea să conducă mopedul, scuterul are deja un permis de conducere pentru alte categorii de vehicule, nu va mai trebui să obţină acest permis.

Camera Deputaţilor este for decizional în cazul acestui text legislativ.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Tocmai am vazut la stiri ceea ce  constatasem inca de la  momentul  la care auzisem despre priectul de lege:  nu exista o legislatie  dupa care se va  da  examenul. Adica trebuie permis, dar nimeni nu  stie ce se  invata si  cum  se da examen.

Bravo Romania !

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.