dcp100168 Posted May 8, 2008 Posted May 8, 2008 Românii au cu ce!Materia cenuşie n-a murit* Invenţii şi premiere la Salonul Regional al CercetăriiDeschis pentru public până sâmbătă inclusiv, în holul Universităţii "Dunărea de Jos", Salonul Regional al Cercetării, ajuns la cea de-a doua ediţie, ne demonstrează că, în România, "materia cenuşie" n-a murit. Ba chiar e la mare cinste. Aproximativ treizeci de expozanţi, de la firme comerciale din Galaţi, Brăila, Tulcea, Bucureşti, Iaşi şi până la prestigioase institute de cercetare, au răspuns invitaţiei de participare lansate de Camera de Comerţ, Industrie şi Agricultură, Parcul de Soft, Universitatea "Dunărea de Jos" şi Autoritatea Naţională pentru Cercetare Ştiinţifică. Oferta salonului este extrem de variată: de la IT şi calculatoare (pentru că, în paralel, se desfăşoară şi a opta ediţie a târgului IT&C Expo), până la sturioni, kinetoterapie şi echipamente de securitate a navigaţiei aeriene.În locul cutiei negre a avioanelorÎn premieră pentru România, compania Ecso&Exo prezintă, în cadrul salonului de la Galaţi, un sistem destinat aeronavelor uşoare şi ultrauşoare, care înlocuieşte cutia neagră şi poate aduce economii de până la 80.000 de euro. Mai multe amănunte ne-a oferit pilotul comandant Gelu Frunză: "Este o colaborare cu Institutul de Cercetare pentru Electrotehnică - Cercetări Avansate (ICPE-CA), concretizată într-un sistem pentru procesarea datelor aeronautice, care, practic, substituie cutia neagră a aeronavelor uşoare. În primul rând, o cutie neagră ajunge între 35.000 şi 80.000 de euro - adică jumătate din preţul aeronavei. Echipamentul nostru nu depăşeşte 4.000 de euro. Un alt avantaj: în cazul în care aeronava suferă un impact la sol, există o probabilitate destul de mică, dar care există, ca această cutie neagră să se deterioreze, ceea ce nu se întâmplă în cazul sistemului nostru, deoarece informaţiile sunt transmise în timpul zborului, on line, la sol şi sunt memorate, atât în sistemul electronic al aparaturii de bord, cât şi la sol, pe un server specializat. Mai mult decât atât, dacă accesaţi adresa www.ecsoexo.ro, puteţi să vedeţi de oriunde din lume zborul pe care îl face o aeronavă; dacă e o persoană cunoscută, puteţi vedea cam unde se află în acel moment, cu ce viteză zboară, la ce înălţime�". Acest sistem, bazat pe un Pocket PC dotat cu receptor GPS, se adresează unui segment de piaţă foarte clar delimitat: aviaţia ultrauşoară, care nu presupune, în dotarea standard, cutiile negre, nici măcar pentru aeronavele de lux. "Piaţa e în creştere, am mai aflat de la Gelu Frunză. Dacă în 2004, în România existau circa 18 aeronave uşoare, acum sunt peste o sută şi se estimează că, până la sfârşitul lui 2008, vor fi cu siguranţă peste 120". Astăzi, de la ora 15,00, trei aeronave vor zbura deasupra Galaţiului, iar cei de la sol le vor putea urmări traiectoria, parametrii de zbor - barograma, viteza de deplasare, înălţimea de zbor etc.Aparat pentru depistarea dezechilibrelor musculareUniversitatea ,,Dunărea de Jos" participă la această ediţie a Salonului Regional al Cercetării cu două invenţii. Prima este un produs software pentru întocmirea bilanţului energetic al marilor consumatori, dezvoltat de Ciprian Bălăuţă, preparator în cadrul Facultăţii de Inginerie Electrică şi Electronică, la catedra Electrotehnică, Maşini şi Instalaţii Electrice din cadrul Facultăţii de Inginerie Electrică şi Electronică; pe baza măsurării consumurilor şi a pierderilor, se poate propune optimizarea sau modernizarea respectivelor sisteme.O a doua invenţie este aparatul pentru determinarea dezechilibrelor musculare prezente la nivelul trunchiului, realizat de lect.dr. Zenovia Stan şi lect.dr. Eugen Baştiurea, de la Facultatea de Educaţie Fizică şi Sport (UDJG), prof.dr. Vasile Marcu de la DPPD Oradea şi asist.drd.ing. Claudiu Chiculiţă, de la Facultatea de Inginerie Electrică şi Electronică (UDJG). Sistemul este înregistrat la OSIM, fiind în curs de obţinere a brevetului de invenţie, şi are rolul de a evidenţia dezechilibrele forţelor de natură musculară ce acţionează asupra staticii şi dinamicii coloanei vertebrale în scopul aplicării unei terapii profilactice cât mai eficiente. Metoda şi aparatura propusă vizează kinetoprofilaxia primară, oferind posibilitatea de a acţiona înaintea instalării oricărei deficienţe funcţionale sau anatomice a coloanei vertebrale. Sistemul este foarte accesibil, atât ca preţ, cât şi ca utilizare de către persoanele avizate.Salonul Regional al Cercetării şi IT&C Expo mai pot fi vizitate astăzi, între orele 10,00-18,00 şi sâmbătă, între 10,00 şi 16,00.http://www.viata-libera.ro/index.php?pa ... l&id=24021
Recommended Posts