Jump to content

TVA se va plăti la încasarea facturii


dcp100168

Recommended Posts

TVA se va plăti la încasarea facturii

Premierul Victor Ponta a anunţat, luni dimineaţă, o serie de măsuri care să asigure creştere economică, creare de locuri de muncă şi echitate socială”. O astfel de măsură este plata TVA la momentul încasării facturii, facilitate acordată însă numai pentru firmele cu cifră de afaceri de maximum 500.000 de euro şi numai dacă plăţile sunt efectuate prin bancă.

Conform acestui sistem, firma care emite factura va achita TVA doar la momentul încasării sumei din respectiva plată, iar firma care primeşte factura nu va mai putea deduce TVA-ul decât la momentul plăţii, au explicat pentru Mediafax surse oficiale. Data aplicării măsurii urmează să fie stabilită.

Ponta a mai precizat că TVA va fi eligibil pentru decontare în cazul proiectelor finanţate din fonduri UE şi că plafonul de deductibilitate va creşte de la 20% la 50% în cazul investiţiilor în domeniul cercetării-dezvoltării.

O primă reacție după adoptarea acestei măsuri a venit de la președintele Patronatului IMM-urilor Galați, Marian Filimon: „Iată, astăzi dimineaţă, la propunerea noastră, a Patronatului IMM (CNIPMMR), la intervenţiile pe care le-am avut personal, joi, 12 iulie, la Hotel Intercontinental, cu ocazia manifestărilor dedicate împlinirii a 20 de ani de la înfiinţarea Consiliului Naţional al Întreprinderilor Private Mici şi Mijlocii din România, la care au participat numeroşi membrii ai Guvernului, domnul prim-ministru Victor Ponta a hotărât adoptarea unor măsuri de stimulare a mediului de afaceri. Este un succes! Dacă te baţi, se poate să şi câştigi. Cert este că e o bilă albă pentru decident”, a afirmat Filimon.

Conform lui Ponta, alte măsuri ce urmează a fi implementate pentru creştere economică şi crearea de locuri de muncă sunt eliminarea contribuţiilor la pensii, şomaj, şi la fondul de sănătate pentru toţi cei care angajează persoane aflate în şomaj, cu vârsta de sub 25 sau peste 55 de ani, pe o perioadă de un an; scutirea de la plata penalităţilor pentru debitorii statului pentru obligaţiile de plată achitate între 1.09 2012 şi 31.12.2012.

presagalati.ro

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

A aparut in Monitorul Oficial Ordonanta privind plata TVA la incasarea facturii

In Monitorul Oficial (nr. 0621 din 29.08.2012) a aparut OUG nr. 15/23 August 2012, Ordonanta pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal. Documentul reglementeaza mai multe situatii fiscale - exigibilitatea TVA la incasarea facturii; modificarea procedurii de emitere a facturii, reglementarea fiscala a facturii electronice; organizarea registrului persoanelor impozabile ce aplica sistemul de TVA la incasare; cateva reformulari pentru situatiile cand se impune ajustarea TVA la bunurile de capital si pentru alte active altele decat bunurile de capital precum si modificari la aplicarea asigurarilor sociale, cateva corelatii cu prevederile din legea pensiilor.

  • Cum functioneaza mai exact colectarea si deducerea TVA la plata facturii?

Deducerea TVA de la achizitiile de bunuri si servicii se poate face numai la data platii facturii catre furnizorii de bunuri/prestatorii de servicii. Colectarea TVA se va face la data incasarii facturii, daca aceasta data este intr-un termen de 90 de zile de la data facturarii, livrarii bunurilor/prestarii serviciilor. Daca incasarea acestor facturi nu se realizeaza in acest termen de 90 de zile, exigibilitatea TVA colectata intervine in a 90 a zi de la data emiterii facturii sau de la data la care trebuia emisa factura, explica Adrian Benta, consultant fiscal. Practic, adauga Benta, voi achita acelasi TVA neincasat de la client, cu o perioada de gratie de 3 luni, insa voi pierde anumite drepturi de deducere.

  • Ce se intampla cu TVA-ul de la achizitie, daca nu se plateste factura? Devine deductibil dupa cele 90 de zile?

"Daca din aceleasi motive obiective, pe care le are clientul meu ce nu imi achita factura, atunci cand societatea noastra nu plateste contravaloarea bunurilor si serviciilor catre furnizor o perioada mai mare de 90 de zile, nu isi poate exercita dreptul de deducere a TVA, insa va plati TVA de la vanzare la expirarea celor 90 de zile de la neincasarea facturilor de livrare catre clienti", spune Benta. In esenta, se acorda o perioada de gratie de 3 luni la plata TVA colectat si neincasat, fara sa pot exercita acelasi drept de deducere in mod simetric la facturile neplatite in acest termen.

Desigur, daca plata se efectueaza la o perioada mai indelungata, 1 sau 2 ani, in interiorul termenului de prescriptie, la data platii se poate exercita dreptul de deducere, mai precizeaza consultantul fiscal. Deducerea trebuie sa respecte si celelalte reglementari, respectiv trebuie urmarit scopul pentru care se efectueaza achizitia.

  • Ce se intampla daca in perioada de 90 de zile sunt incasari partiale? Cum se colecteaza TVA?

Daca in perioada aceasta de 90 de zile intervine o incasare de la client, colectarea TVA se face proportional cu valoarea incasarii in total factura. Astfel, se va utiliza urmatorul procedeu de calcul: se prezuma ca valoarea incasarii cuprinde si TVA facturat catre client si apoi se determina TVA colectata din incasare prin metoda sutei majorate. Exemplu cu procentul de 24% este 24 x 100 / 124.

  • Cum se deduce TVA la platile partiale?

In mod similar cu determinarea TVA colectata la incasari partiale, exercitarea dreptului de deducere a TVA la platile partiale catre furnizori, urmeaza procedura deducerii proportionale cu valoarea platii in total factura:

se prezuma ca valoarea platii catre furnizor cuprinde si valoarea TVA deductibil; se determina TVA de dedus prin plata facturii, cu metoda sutei majorate.

  • Cand nu se aplica masura exigibilitatii TVA la incasare?

Fac exceptie de la masurile de exigibilitate a TVA la incasare, urmatoarele tipuri de activitati:

- livrari de bunuri sau prestari de servicii supuse taxarii inverse de catre beneficiarul livrarii bunului/prestarii serviciului;

- livrari de bunuri sau prestari de servicii ce sunt scutite de TVA;

- activitatile economice supuse regimurilor speciale la TVA, cum sunt regimul agentiilor de turism, regimul bunurilor second-hand, regimul operelor de arta;

- livrari de bunuri sau prestari de servicii a caror contravaloare este incasata total sau partial cu numerar, iar platitorul facturii este o persoana juridica, persoana fizica autorizata, un liber profesionist sau o asociere fara personalitate juridica, explica Adrian Benta.

  • Pentru cine este valabila masura?

Masura este aplicabila pentru persoanele ce au realizat in anul precedent o cifra de afaceri in valoare de pana la 2.250.000 lei.

Sistemul de deducere, respectiv colectare a TVA la data platii /incasarii facturii este obligatoriu pentru persoanele cu cifra de afaceri mai mica decat aceasta suma.

Daca intr-un an se depaseste plafonul cifrei de afaceri, acest sistem se aplica pana la finele perioadei fiscale urmatoare celei in care s-a depasit plafonul (si in luna sau trimestrul urmator).

  • De cand se aplica masura?

Pentru persoanele ce se incadreaza la acest criteriu al cifrei de afaceri, masura se aplica incepand cu 01 ianuarie 2013. Astfel, incadrarea in plafonul de 2.250.000 lei se va raporta la perioada 1 octombrie 2011 - 30 septembrie 2012, iar persoana impozabila are obligatia sa depuna la autoritatea fiscala pana pe 25 octombrie 2012, o notificare din care sa rezulte cifra de afaceri pentru perioada amintita.

Daca persoana respectiva nu depune notificarea, autoritatile fiscale au obligatia sa il incadreze in Registrul operatorilor cu TVA la incasare, din oficiu.

hotnews.ro

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Înscrieţi-vă la Fisc pentru plata TVA la încasare

Firmele care au cifre de afaceri mai mici de 2,25 milioane de lei pe an trebuie să depună la Fisc, azi, Formularul 097 apărut recent în „Monitorul Oficial“.

Aveţi o firmă mică? Aţi putea beneficia de amânarea cu 90 de zile a plăţii TVA după facturare, mai exact până la momentul încasării banilor, dar pentru asta trebuie să urmaţi câteva proceduri fiscale. Mai multe instrucţiuni în acest sens, ca şi formularul ce trebuie completat de către cei vizaţi au apărut în „Monitorul Oficial“, astfel că suntem în măsură să vă prezentăm pe scurt procedurile necesare.

Cel mai important lucru de ştiut este că ar cam trebui să vă grăbiţi, pentru că primul termen-limită de depunere a documentaţiei este joi, 25 octombrie. Până atunci va trebui să vă calculaţi cifra de afaceri realizată în perioada 1 octombrie 2011 – 30 septembrie 2012, pentru a vedea dacă vă încadraţi în categoria plătitorilor de TVA la încasare, mai exact dacă vânzările din perioada amintită nu depăşesc plafonul de 2,25 milioane de lei (500.000 de euro).

Înscrierea este obligatorie

Consultanţii fiscali avertizează că înscrierea la Fisc în vederea aplicării sistemului „TVA la încasare“ nu este o opţiune, ci e o obligaţie a tuturor contribuabililor care se încadrează în limita prevăzută pentru cifra de afaceri. Astfel, dacă în perioada 1 octombrie 2011 – 30 septembrie 2012 aveţi cifra de afaceri de până la 2,25 milioane de lei, trebuie să vă înscrieţi până la data de 25 octombrie 2012. Dacă la sfârşitul anului constataţi că aţi depăşit acest plafon, puteţi cere retragerea din registru. „Pentru ieşirea din sistem, documentaţia se depune până la data de 25 inclusiv a lunii următoare perioadei fiscale în care persoana impozabilă a depăşit plafonul“, se arată în normativul citat.

Ce sumă poţi trece pe o factură, astfel încât să plăteşti TVA doar la încasarea banilor? Acest lucru nu este reglementat, cu toate că oamenii de afaceri care de-a lungul timpului au cerut introducerea plăţii TVA la încasare au arătat că facturile ar trebui să fie, totuşi, plafonate, pentru a nu lăsa loc de abuzuri. Deocamdată însă, nu este impus un astfel de plafon, adică teoretic se va putea trece şi, să zicem, un miliard de euro pe factură. TVA aferentă se va plăti în condiţii similare sumei de 100 de lei.

„Contribuabilii care obţin venituri majoritare din cultura cerealelor, a plantelor tehnice şi a cartofului, pomicultură şi viticultură au obligaţia de a declara şi de a plăti impozitul pe profit anual, până la data de 25 februarie inclusiv a anului următor celui pentru care se calculează impozitul“. Asta prevede ultima modificare adusă Codului Fiscal, apărută recent în „Monitorul Oficial“. Cultivatorii vizaţi sunt extrem de neplăcut surprinşi de această modificare şi avertizează că aplicarea ei va bulversa întreaga piaţă a produselor agricole primare şi semipreparate.

monitoruldegalati.ro

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

„Victime colaterale” în aplicarea TVA la încasare
* Menită să deblocheze financiar activitatea IMM-urilor cu o cifră de afaceri sub 500.000 euro, măsura este considerată discriminatorie de ceilalţi agenţi economici * Unele companii susţin şi că procesul de verificare şi ţinere a evidenţei plăţilor a devenit mai costisitor şi mai stufos * Obiecţiile ridicate de companii au determinat Ministerul Finanţelor să ia în calcul o nouă corecţie a sistemului fiscal

Considerat iniţial drept „măsura fiscală a anului”, noul sistem de aplicare a Taxei pe Valoare Adăugată (TVA) la încasare, aplicat de la 1 ianuarie pentru afaceri sub 500.000 euro, a început să-şi dea la iveală şi slăbiciunile odată cu trecerea efectivă de la teorie la practică.
La nivelul Galaţiului, peste 10.000 de agenţi economici se află sub incidenţele noilor proceduri, iar impactul acestora s-a făcut simţit la întocmirea primelor deconturi de TVA din 2013, pentru contribuabilii cu perioada fiscală luna calendaristică. Acestea au avut termenul limită de depunere ziua de 25 februarie, pentru operaţiunile aferente lunii ianuarie 2013 şi, potrivit multor companii, cele mari mai ales, noul sistem a dus la complicarea procesului de verificare şi ţinere a evidenţei documentelor, dar şi la înmulţirea operaţiunilor de contabilitate.
Taxa la nivelul IMM-urilor
Plata TVA la încasare şi nu la emiterea facturii a fost una dintre măsurile cel mai des solicitate de reprezentanţii mediului de afaceri, în special la nivelul IMM-urilor. S-a plecat de la constatarea că, pe fondul problemelor generale din economie, vechiul sistem de încasare a TVA avea la nivelul IMM-urilor un efect nefast asupra fluxurilor de lichidităţi sau se adăugau costuri bancare suplimentare, cu efecte asupra competitivităţii şi viabilităţii pe piaţă a întreprinderilor. În Ordonanţa de Guvern nr.15/2012 privind modificarea Codului Fiscal s-a ţinut cont de aceste observaţii şi, iniţial cel puţin, toată lumea părea mulţumită, inclusiv la nivelul Patronatului IMM-urilor Galaţi.
„Noi am salutat măsura amânării plăţii TVA-ului pe o perioadă de 90 de zile, având în vedere efectele pozitive ale acestei măsuri. Aici putem vorbi de îmbunătăţirea cash-flow-ului (lichidităţile) microîntreprinderilor, dar şi de eliminarea unor penalităţi, dat fiind faptul că, în condiţiile financiare, bugetare actuale, multe firme aveau plăţile întârziate în tranzacţiile comerciale private, dar chiar şi în contractele de achiziţie publică. Practic, se creează premizele deblocării unor resurse financiare semnificative - 24 la sută din valoarea facturii plătite în avans la buget, raportat la încasarea plăţilor, pe o perioadă de 90 de zile. Prin urmare, fundamentul unei astfel de sistem ar fi stimularea creşterii economice şi, implicit, crearea de noi locuri de muncă, dar şi creşterea vitezei de circulaţie a banilor în economie”, ne-a declarat preşedintele Patronatului IMM-urilor Galaţi, Marian Filimon. Acesta a precizat însă că, într-adevăr, măsura a generat nemulţumirea companiilor mari, dat fiind faptul că multe îşi plăteau facturile uneori şi la un termen mai mare de 90 de zile, iar noile norme implică angajamente mai ferme în combaterea plăţilor întârziate.
Evidenţe mai greu de urmărit
Lucrurile sunt însă ceva mai complicate decât par la prima vedere şi o serie de consultanţii financiari au început să atragă atenţia asupra costurilor ascunse pe care noul sistem de aplicare a TVA la încasare le are. Una dintre principalele obiecţii ridicate de companii, mai ales de cele care au multe operaţiuni, este aceea că ţinerea evidenţei documentelor devine mai stufoasă.
„Se complică procedura de înregistrare a facturilor, ducând, în medie, la o triplare a timpului alocat şi punând astfel presiune pe resursele dedicate acestei activităţi (…). Companiile se văd nevoite să-şi adapteze sistemele interne de facturare şi raportare din mers, într-o perioadă scurtă, fără a putea să prevadă şi să integreze din timp efectele acestor schimbări”, se arată într-un raport întocmit de compania independentă de consultanţă fiscală şi financiară Adevaris.
De exemplu, una dintre prevederile noul sistem de aplicare a TVA este aceea că, pentru fiecare factură, trebuie să se verifice mai întâi dacă furnizorul care a emis documentul figurează în Registrul firmelor plătitoare de TVA la încasare, publicat pe pagina web a ANAF. Pentru fiecare document cu TVA la încasare, se urmăreşte dacă s-a făcut plata facturii respective şi cât anume din sumă s-a plătit. Copia documentului care confirmă verificarea furnizorului emitent în Registrul ANAF trebuie îndosariată. La fel, pentru toate facturile plătite, este nevoie de copii îndosariate ale documentelor care dovedesc aceste plăţi. În cazul plăţilor parţiale, se face alocarea TVA aferentă de dedus pentru fiecare sumă plătită.
La rândul ei, ARSIT (Asociaţia pentru Reforma Sistemului de Impozite şi Taxe) atrage atenţia asupra faptului că noul sistem, bazat în aplicare şi pe acel plafon al cifrei de afaceri de 500.000 euro, încalcă aşa-numitul principiu al neutralităţii fiscale în materie de TVA (adică, toate activităţile economice trebuie tratate de aceeaşi manieră; operatorii economici nu pot fi trataţi diferit din punct de vedere al TVA - n.r.) şi se induc efecte negative în mediul de afaceri.
Drept soluţie pentru eliminarea acestor distorsiuni, ARSIT vine cu două variante. Prima dintre ele ar consta în aplicarea unui sistem de TVA la încasare pur, în care TVA aferent livrărilor să fie colectat strict la încasare, fără impunerea termenului de maxim 90 de zile de la data emiterii facturii, iar TVA aferent achiziţiei să fie dedus strict la plată. A doua variantă propusă este cea în care se aplică un sistem de TVA la încasare în care dacă se obligă colectarea TVA aferentă livrărilor în maxim 90 de zile de la emiterea facturii, atunci să se permită şi deducerea TVA aferentă achiziţiilor în maxim 90 de zile de la emiterea facturii. Una peste alta, ideea ar fi că, potrivit simulărilor ARSIT, în ambele variante costurile administrative ar fi mai mici decât cele actuale. Mai mult, se avansează ideea că, în fapt, pentru a se veni în ajutorul mediului de afaceri, intrarea şi ieşirea din sistemul de încasare a TVA la încasare ar trebui să fie opţională, idee susţinute de mai multe organizaţii patronale sau de consultanţă fiscală.
Se coace un nou sistem de plată a TVA
Realitatea din piaţă a demonstrat că, într-adevăr, în noile condiţii de încasare/deducere a TVA, sunt companii mari tentate să renunţe la colaborarea cu firmele mici de teamă să nu-şi blocheze resurse financiare importante şi să aibă probleme de lichiditate. Până acum, posibilitatea de a amâna plata facturilor a reprezentat pentru companiile mari un debuşeu financiar, iar prin noua abordare de plată a TVA, această administrare a banilor nu mai poate să funcţioneze.
Pus în faţa acestei situaţii, Ministerul Finanţelor Publice nu exclude o nouă corecţie a sistemului de plată a TVA. Secretarul de stat în MFP, Dan Manolescu, a avansat chiar data de 1 aprilie ca termen pentru aplicarea unor eventuale corecţii. Sunt avansate două variante de lucru, respectiv ca sistemul de TVA la încasare să fie opţional şi nu obligatoriu sau să fie extins termenul de 90 de zile la care TVA devine exigibilă (se poate solicita achitarea ei - n.r.), chiar dacă factura nu a fost încasată. De asemenea, nu este exclusă nici posibilitatea unei combinaţii între cele două variante. Cert este că, înainte de a lua o decizie, Ministerul Finanţelor doreşte să facă o cuantificare a efectelor pe care măsurile deja luate le-au avut asupra bugetului de stat, dat fiind faptul că deconturile de TVA au avut ca termen de depunere data de 25 februarie. Dar, indiferent ce s-ar întâmpla, se vede că predictibilitatea nu e chiar una dintre virtuţile sistemului nostru fiscal.

viata-libera.ro

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.