Jump to content

Butan Grup Galaţi face afaceri cu... greutate


dcp100168

Recommended Posts

Butan Grup Galaţi face afaceri cu... greutate

Greutăţi de sute de tone ridicate ca un fulg, forţă cât cuprinde, tendoane de oţel şi muşchi de fier, cam asta înseamnă, pe scurt, o macara sau un pod rulant într-o întreprindere. Dar dincolo de forţa de tracţiune în sine, fiecare astfel de utilaj e o veritabilă uzină pe roţi, controlată prin sisteme complexe de automatizări ce pot ajunge la o valoare de 3-4 milioane de euro!.Chiar dacă astfel de mastodonţi nu sunt tocmai o jucărie, o firmă gălăţeană a găsit în acest domeniu oportunitatea de a se lansa în afaceri cu greutate.

SC Butan Grup SRL a pornit la drum cu o echipă de doar zece angajaţi şi a ajuns în prezent la un colectiv de 140 de persoane şi o cifră anuală de afaceri de aproximativ patru milioane de euro. „Eu şi alţi colegi lucram la ICMRSG. În 1999 ne-am săturat, vedeam că lucram, vedeam că producem, pe hârtie aveam bani, dar în practică nu prea ştia nimeni de ei… Împreună cu nişte colegi de la fostul ICPPAM am zis că, dacă tot ne pricepem la treaba asta, hai s-o facem pentru noi şi pentru oamenii care vor face parte din echipă. Am început cu reparaţii de poduri rulante, iar ulterior am trecut pe proiectare şi chiar producţie de poduri rulante şi macarale industriale”, ne-a explicat Jorj Butan, managerul Butan Grup.

Macarale de calibru greu

Încă din start, firma gălăţeană a intrat în economia de calibru greu, în colaborări cu companii una şi una din industrie. „Am început cu fabricile Lafarge. Ulterior, brandul nostru a început să fie din ce în ce mai cunoscut şi am ajuns în prezent să lucrăm, cam 90 la sută, cu companii private foarte mari: şantierele navale Daewoo Mangalia şi Damen, OMV, Lukoil, Arabesque, ArcelorMittal etc. Cum de au apelat la o firmă din Galaţi? În fapt, ei apelează la specialişti. Iar noi avem ingineri care au participat chiar şi la elaborarea prescripţiilor tehnice ale ISCIR, prin urmare avem cu ce ne lăuda. Practic, în momentul de faţă putem face tot, de la săpătură la proiectare, montare şi punerea în funcţiune la cheie!”, a mai arătat managerul firmei gălăţene. Pe lângă livrarea de echipamente noi, o pondere însemnată în activitatea firmei gălăţene o constituie şi modernizarea unor utilaje mai vechi. La acest capitol, una dintre comenzile cele mai importante a fost cea care a vizat modernizarea a două poduri rulante de 350 de tone de la uzina Doosan Bucureşti (fostul IMGB). „Un astfel de utilaj este, practic, o uzină. Noi ne-am ocupat la aceste poduri rulante, foarte mari, de modernizarea completă a părţii electrice cu reparaţiile de rigoare pe partea mecanică. În prezent sunt utilaje automatizate, pentru forja grea”, ne spune Jorj Butan.

Aventură industrială în stil american

Dar cea mai complexă, mai spectaculoasă şi mai grea lucrare a fost cea care s-a referit la o macara Goliat, de 1.200 de tone. Colosul de metal, el însuşi cântărind 3.500 de tone, este „macaraua tuturor macaralelor”! Goliat a fost una dintre piesele de rezistenţă, un veritabil simbol în ultimele decenii al şantierului naval „Fore River” din Quincy (Boston, Statele Unite). În ciuda forţei uriaşe, capabile să ridice o navă cu totul, super-macaraua nu a mai fost folosită în ultimii ani şi astfel s-a ajuns ca, în 2008, să fie achiziţionată de Şantierul Naval Daewoo Constanţa. Firma gălăţeană Butan Grup a avut misiunea de a se ocupa de planurile de demontare şi ulterior de montare a utilajului la Constanţa. „A fost, într-adevăr, o muncă titanică. Demontarea, transportul peste Ocean şi ulterior lucrările de montaj au durat, cu totul, mai bine de un an de zile”, a precizat Jorj Butan. Epopeea macaralei Goliat a atras atenţia şi presei americane, în paginile ziarelor din Boston fiind relatate pe larg toate operaţiunile. Foarte plastică este relatarea din ziarul „The Patriot Ledger”: „Înaltă cât un zgârie-nori, lungă cât un teren de fotbal şi masivă precum multe dintre navele construite aici, silueta de oţel a lui Goilat surprinde ochiul încă din depărtare. Plecarea lui Goliat stârneşte nostalgia celor care au lucrat în şantierul naval (…), dar aceştia măcar se consolează cu gândul că, fie şi la 4.500 de mile depărtare de Quincy, gigantul va funcţiona din nou.” Într-adevăr, sub mâna specialiştilor de la Butan Grup, Goliatul american şi-a regăsit a doua tinereţe, devenind un veritabil simbol al Şantierul Naval Daewoo Constanţa!

Planuri de viitor

În prezent, dorinţa celor de la Butan Grup este de a construi poduri rulante de la zero, piesă cu piesă. „Acum, noi proiectăm utilajele, dar mecanismele de ridicare, roţile şi macaralele le aducem din import, în special din Germania. Dorinţa noastră este să facem noi tot. Asta ar face şi produsele mai competitive ca preţ”, explică Jorj Butan. Primii paşi în această direcţie au fost deja făcuţi. Firma gălăţeană a întocmit un proiect în valoare de un milion de euro cu finanţare europeană prin POS Creşterea Competitivităţii Economice. Proiectul, ce va fi finalizat la începutul anului viitor, cuprinde construirea unei hale de producţie şi achiziţionarea de utilaje de sudură a podurilor rulante, maşini unelte - strunguri, freze, maşini de găurit - un cuptor de tratament termic, cabină de sablare şi vopsire pentru structuri metalice etc. „Este un proiect al nostru la care este foarte posibil să colaborăm şi cu o firmă americană care este deja prezentă în România şi care ar dori să facă aici şi producţie. Dacă vor veni şi americanii lângă gălăţeni va fi mai bine şi pentru unii, şi pentru alţii”, ne mai spune managerul Butan Grup. Prin urmare, să mai spună cineva că din… greutăţi nu se pot face afaceri bune!

viata-libera.ro

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

La Butan Grup, afaceri de top cu macarale industriale

* Compania gălăţeană este una dintre cele mai mari din ţară în domeniul proiectării şi fabricării macaralelor şi a podurilor rulante * Pornită la drum cu 10 salariaţi, compania are în prezent 150 de angajaţi * Investiţii de un milion de euro pentru dezvoltarea afacerii

Veritabili coloşi pe roţi, podurile rulante, macaralele portal, transportoarele sunt elemente indispensabile oricărei întreprinderi din domeniul industriei grele. Aceasta este nişa pe care gălăţeanul Jorj Butan - desemnat „Managerul Anului” la recenta ediţie a „Topul Naţional al Firmelor”, realizat de patronatele din CNIPMMR - a identificat-o pentru a clădi SC Butan Grup SRL, societate care în prezent are 150 de angajaţi şi o cifră de afaceri anuală de peste 12 milioane de lei.

Începuturile companiei

SC Butan Grup SRL a plecat la drum, în 1999, cu o echipă formată din doar zece oameni, ce-i drept unul şi unul. „În acea perioadă, eu lucram la ICMRSG, unii dintre colegii împreună cu care am pus bazele firmei lucrau la fostul ICPPAM. Unde eram noi iniţial, ştiam ce putem să facem, ce produceam, dar de roadele muncii noastre profitau alţii. Aşa că am hotărât să ne luăm soarta în propriile mâini”, ne-a explicat Jorj Butan, managerul SC Butan Grup SRL.

Firma s-a lansat pe piaţă cu lucrări de reparaţii şi modernizare la o serie de instalaţii deja existente, dar în timp a trecut şi la partea de proiectare şi realizare a unor noi echipamente. „Am început pur şi simplu bătând din uşă în uşă, la companiile din industrie, transporturi, domeniul portuar şi ne-am oferit serviciile. După primele lucrări, pentru că am dat dovadă de seriozitate, din beneficiar în beneficiar s-a dus vorba despre noi şi am început să primim din ce în ce mai multe comenzi”, ne-a explicat managerul SC Butan Grup SRL.

Compania gălăţeană a reuşit să-şi treacă în palmares contracte cu multinaţionale de renume, precum Daewoo Mangalia, Lafarge, ArcelorMittal, Arabesque, Doosan Bucureşti (fostul IMGB), şantierele navale din Tulcea şi Brăila.

Evoluţia afacerii

Soliditatea companiei a fost pusă la încercare, la fel ca şi în cazul altor societăţi din zona industrială, odată cu izbucnirea crizei economice şi restrângerea drastică a pieţelor de desfacere. SC Butan Grup SRL a reuşit însă să facă faţă tăvălugului, graţie diversităţii activităţilor pe care le putea desfăşura. „După izbucnirea crizei, investiţiile în noi hale de producţie s-au redus. Cu mai puţine investiţii în halele industriale, s-au redus şi investiţiile în instalaţiile de ridicat şi manipulat. Un segment mai activ a fost cel al modernizării unor utilaje; abia de anul acesta, lucrurile încep să meargă ceva mai bine şi pe zona instalaţiilor noi şi asta graţie, în general, tot investiţiilor unor companii mari”, a arătat managerul Jorj Butan.

Firma gălăţeană a reuşit să-şi consolideze poziţia pe piaţă. În anul 2012, cu o cifră de afaceri de 11,48 milioane de lei, a obţinut un profit brut de 2,49 milioane de lei, ceea ce a plasat-o pe locul doi în „Topul Naţional al Firmelor” pe domeniul ei de activitate. Anul 2013 se anunţă a fi unul şi mai bun, după primele şase luni înregistrându-se o cifră de afaceri de 7,4 milioane de lei, faţă de 5,5 milioane de lei în aceeaşi perioadă a anului trecut.

Program european cu suspine

Unul dintre „motoarele” de dezvoltare a companiei a fost derularea, în perioada 2011-2012, a unui proiect cu finanţare europeană prin POS Creşterea Competitivităţii Economice. Investiţia, cu o valoare de peste un milion de euro, a cuprins modernizarea halei de la Tuluceşti pe care o deţine societatea şi construirea uneia noi, precum şi achiziţia unor utilaje. Toate au fost investiţii menite să ducă la creşterea capacităţii de producţie. De exemplu, au fost achiziţionate utilaje pentru prelucrări mecanice, o maşină de sudat automată pentru grinzile principale ale podurilor rulante, un cuptor pentru tratamente termice şi o cabină de sablare şi vopsire pentru structuri metalice. Nu în ultimul rând, a fost construită şi o macara de 32 de tone forţă pentru activităţile proprii.

Pe de altă parte, pe cât de bine arată investiţia, pe atât de dificilă a fost implementarea proiectului, ne-a mărturisit Jorj Butan: „Ne-am chinuit din cauza rambursărilor. A trebuit să ne luptăm mult cu Bucureştiul, pentru că altfel am fi avut necazuri mari. Abia după şase luni peste termenul normal am reuşit să obţinem rambursarea cheltuielilor. După această experienţă, dacă ar fi să fac cuiva o recomandare, aceasta ar fi să aibă fonduri puse deoparte, pentru că dacă merge pe ideea că poate apela la bănci până i se rambursează investiţia, atunci e foarte posibil să-l omoare banca până îi vin banii europeni. Cel mai bine ar fi de mers pe nişte investiţii care oricum sunt în plan şi, dacă se poate, să fie făcute printr-un proiect european.”

Dezvoltarea producţiei

Chiar dacă întârzierile la rambursarea fondurilor pe programul POS CCE i-au adus destule dureri de cap, acum, că greutăţile au fost depăşite, managerul SC Butan Grup SRL nu regretă pasul pe care l-a făcut: „La final sunt mulţumit de ceea ce am realizat, pentru că durerile de cap se uită… Rămâne însă investiţia făcută în companie, iar aceasta va fi bună în viitor.”

Graţie investiţiilor făcute, SC Butan Grup SRL va avea posibilitatea ca, din 2014, să-şi extindă portofoliul de produse. „Vrem să ne dezvoltăm pe partea de producere a echipamentelor. Mai exact, dacă până acum, în producţia de utilaje noi, cam 50 la sută din componente erau importate din Germania sau Italia şi restul de 50 la sută erau realizate la noi, vrem să ajungem la o proporţie de 80 la sută din componente producţie proprie. Deja, de anul acesta, mecanismele de translaţie le facem aici, nu mai importăm decât mecanismele de ridicare. De la anul vrem să facem şi mecanismele de ridicare. Acest lucru ne-ar face mai competitivi şi mai flexibili pe piaţă”, ne-a declarat managerul SC Butan Grup SRL.

Fiscalitatea, prea apăsătoare

În primele nouă luni ale anului, SC Butan Grup SRL a plătit taxe şi impozite la bugetul de stat în valoare de peste 2,44 milioane de lei, iar la bugetele locale din Galaţi şi Tuluceşti au mers peste 50.000 lei. Şi chiar dacă regimul fiscal nu este unul tocmai uşor, managerul SC Butan Grup SRL consideră că ar trebui cel puţin să fie unul predictibil. „Atât pe zona fiscală, cât şi pe cea legislativă trebuie mai multă stabilitate, să putem face o prognoză pe doi, trei ani. Schimbările, adesea de la o lună la alta, nu fac bine mediului privat. Nu pot să fac un calcul, să închei un contract şi apoi să mă ducă să-l schimb, pentru că s-au mai băgat nişte taxe sau pentru că au mai crescut nişte preţuri”, a arătat Jorj Butan. Managerul consideră că autorităţile ar trebui, pentru încurajarea investiţiilor, să ţină cont şi de regimul fiscal mai relaxat al ţărilor din regiune. Altfel, spre deosebire de alţii, riscăm să rămânem cu taxe mari şi investiţii mici.

Jorj Butan, 33 de ani de experienţă profesională

În vârstă de 57 ani, Jorj Butan şi-a început cariera profesională în 1980, în calitate de inginer proiectant la ICEPRONAV, după absolvirea cursurilor Facultăţii de Mecanică din Galaţi, secţia TCM. Ulterior, în perioada 1983-1999, a ocupat mai multe funcţii în cadrul ICMRS Galaţi, cea mai importanţă poziţie fiind cea de şef al secţiei Reparaţii şi Modernizări. În 1999 a pornit propria afacere, Butan Grup devenind unul dintre brandurile cele mai apreciate în domeniul proiectării şi fabricării macaralelor industriale.

viata-libera.ro

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.