Jump to content

Universitatea gălăţeană construieşte drone militare


Recommended Posts

Posted

Universitatea gălăţeană construieşte drone militare

Performanţele dronelor proiectate la Universitatea "Dunărea de Jos" sunt similare celor ale unor producători consacraţi la nivel mondial şi unice în ţară.

Puţini sunt cei care ştiu că la Facultatea de Ştiinţe şi Ingineria Mediului din cadrul Universităţii „Dunărea de Jos" funcţionează Centrul de Excelenţă pe probleme de Mediu şi mai ales că, printre proiectele „speciale" la care se lucrează în acest Centru, se remarcă cel care vizează lărgirea ariei de utilizare a dronelor - avioane fără pilot, concepute pentru a fi utilizate mai ales în scopuri militare.

La fel ca avioanele „clasice", dronele sunt de mai multe tipuri, în funcţie de destinaţie (recunoaştere, luptă, spionaj, suport). Cel mai frecvent folosite, în zonele periculoase, în care piloţii ar fi expuşi unor riscuri prea mari, sunt cele pentru recunoaştere, dotate cu camere video. Dronele au intrat în atenţia opiniei publice în special după operaţiunile militare din Afganistan.

Centrul de excelenţă pe probleme de mediu de la Universitatea „Dunărea de Jos" din Galaţi, în colaborare cu firma de cercetare ştiinţifică Reev River Aerospace, realizează atât proiectarea, cât şi construirea de avioane fără pilot (drone) cu multiple utilizări, militare, dar şi civile. „Performantele sistemelor realizate la Centru sunt comparabile cu ale celor realizate pe plan mondial şi sunt unice la nivel naţional", ne-a declarat prof. univ. dr. ing. Lucian Georgescu.

Drone folositoare şi civililor

Coordonatorul activităţii de cercetare din Centru ne-a explicat cum sunt şi cum mai pot fi utilizate în scopuri civile dronele construite la Galaţi. „De exemplu, dronele sunt extrem de utile pentru fotografierea georeferenţiată cu aplicatii cadastrale. La nivel naţional, se pregăteşte realizarea Planului de cadastru, care trebuie finalizat până în anul 2014. Contractul urmează să fie semnat cu o mare companie internaţională şi intenţionăm ca, în contextul pregătirii acestei vaste şi deosebit de importante acţiuni, să demonstrăm că dronele construite la Galaţi pot servi la realizarea hărţilor cadastrale necesare", a mai afirmat profesorul universitar Lucian Georgescu.

Delta Dunării, monitorizată din cer

Există însă şi alte aplicaţii civile pentru a căror realizare dronele îşi dovedesc utilitatea. „Cu ajutorul acestor avioane fără pilot, in colaborare cu Institutul Regal de Aeronomie Spaţială din Bruxelles, realizăm observatii de mediu, utilizând sprectroscopia de mare fineţe, la diferite altitudini. De asemenea, facem observaţii de biodiversitate. Planurile de management ale ariilor protejate din Romania necesită observarea aeriană de la joasă inalţime şi monitorizarea ecosistemelor speciale. Pe anumite arii (de exemplu Delta Dunarii, care are o suprafaţă de 560.000 de hectare, dronele sunt singura posibilitate de observare si localizare precisă, din cauza lipsei căilor de acces. Dronele noastre sunt echipate cu motoare termice şi electrice, ultimele asigurand observarea biodiversitatii fără vreun impact asupra unor ecosisteme", a mai precizat universitarul Lucian Georgescu.

Dronele realizate la Galaţi permit şi efectuarea de observatii tehnologice speciale. Astfel, după cum ne-a explicat profesorul Georgescu, echiparea dronelor cu senzori in infrarosu sau ultraviolet permite monitorizarea liniilor electrice de inalta tensiune, determinarea pierderilor de energie şi localizarea in timp real a acestora. De asemenea, pot fi monitorizate şi pierderile de gaze sau de produse petroliere pe magistralele de transport. „Există deja discuţii pentru această aplicaţie, necesară în zone din nordul Africii unde accesul este dificil" a mai afirmat profesorul Georgescu.

Avioane teleghidate pentru un plus de securizare a frontierelor

Evident că dronele gălăţenilor de la Universitatea „Dunărea de Jos" sunt utile şi în aplicaţii care privesc siguranţa naţională. Astfel, potrivit coordonatorului activităţii doctoranzilor care fac cercetare la Centrul de excelenţă pe probleme de mediu, observatiile video pe frontiera de stat a României s-ar putea realiza cu costuri mult reduse, transmiţându-se imagini în timp real şi cu acoperirea unor suprafeţe foarte mari, folosindu-se camere video ataşate dronelor.

Luni, 10 septembrie, cu începere de la ora 11, la Baza Aeriană „Pegas" (fostul Aviasan) cercetătorii Centrului de excelenţă pe probleme de mediu, de la Universitatea „Dunărea de Jos", îşi vor prezenta avioanele fără pilot şi vor face o demonstraţie a utilităţii acestora. Sunt aşteptaţi să participe toţi gălăţenii pasionaţi de aeronautică şi de ştiinţă în general.

adevarul.ro

Posted

Parerea mea e ca domnul profesor Georgescu (inteligent si bine pus la punct cu tot ceea ce se intampla in Universitatea si mediul universitar, in general) va iesi cu o declaratie in care sa spuna foarte clar ca nu e vorba de nicio drona militara si ca toate "misiunile" vor fi civile...

Posted

Proiect de cercetare la Universitatea "Dunărea de Jos" - Avioane fără pilot pentru cadastru, mediu şi armată

* Tehnologie de ultimă oră, dezvoltată de o echipă de cercetători din Galaţi

Universitatea "Dunărea de Jos" produce cercetare de top. O dovedeşte cea mai recentă demonstraţie a câtorva doctoranzi, împreună cu profesorii lor coordonatori. Centrul de Excelenţă pe probleme de Mediu de la Facultatea de Ştiinţe şi Mediu, în colaborare cu o firmă de cercetare care le aparţine doctoranzilor, a proiectat şi produs o serie de avioane fără pilot, cu multiple utilizări civile şi militare. Performanţele sistemelor realizate sunt, după cum susţin coordonatorii proiectului, comparabile cu cele de pe plan mondial şi sunt unice la nivel naţional.

Tehnologie pentru administraţia locală

Echipa formată din doctoranzii Florin Mingireanu, Ionuţ Mocanu şi Daniel Constantin, coordonată de şef lucrări dr. Gabriel Murariu şi prof. dr. Lucian Georgescu, susţine că tehnologia dezvoltată poate fi utilizată în determinările cadastrale, în observaţiile de mediu sau de biodiversitate, în agricultură, în securitatea frontierelor şi chiar în armată.

În timp ce-i prezenta echipamentul primarului Marius Stan, coordonatorul proiectului, profesorul Lucian Georgescu, a şi propus o colaborare cu administraţia locală pentru cadastrul municipiului Galaţi. "Totul se poate face, în aer, în doar două zile. Ar mai fi nevoie doar de câteva zile înainte pentru lucrul în diverse puncte terestre", a spus profesorul Georgescu. "Consideraţi că deja e încheiat contractul", a răspuns prompt primarul Marius Stan, vizibil impresionat de munca cercetătorilor gălăţeni.

Tot împreună cu municipalitatea locală se mai poate realiza, prin intermediul acestei tehnologii, o monitorizare a calităţii aerului din oraş. "După prelucrarea datelor obţinute cu ajutorul echipamentelor revoluţionare de pe aceste avioane fără pilot se poate face o hartă a poluării atmosferice aproape de sol, putând fi observate şi determinate cantitativ emisiile la nivel de străzi sau artere intens circulate de către vehiculule auto. Cu acest instrument mai pot fi determinate emisiile industriale, cele din transportul fluvio-maritim, dar şi emisiile vulcanice", a declarat profesorul Lucian Georgescu.

Contract cu Armata

Dezvoltatorii proiectului au vorbit şi despre utilizările în domeniul militar. De exemplu, cu ajutorul imaginilor video transmise prin intermediul acestor avioane fără pilot se poate determina, cu o eroare de câţiva milimetri, dacă un proiectil militar şi-a atins ţinta. "Despre contractul cu Armata română nu vă pot da detalii", a precizat profesorul Georgescu.

Întreaga activitate a echipei de doctoranzi se desfăşoară în cadrul proiectului Top Academic, un program POSDRU de burse doctorale derulat de Universitatea "Dunărea de Jos" din Galaţi.

viata-libera.ro

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.