Jump to content

O gară care se construieşte de 20 de ani


dcp100168
 Share

Recommended Posts

Gara CFR Galaţi - Eurostaţie cu suspine

* Chiar dacă lucrările la noile corpuri de clădiri au fost finalizate, căile ferate rămân în şantier * Câţiva călători pe mia de metri pătraţi * Toate drumurile duc la... fast‑food * Plan de sistematizare intrat în reevaluare * Reproiectare cu final, ce mai are de aşteptat

Chiar şi după aproape 20 ani de la demararea proiectului noii Gări CFR Galaţi, epopeea lucrărilor de modernizare pare, încă, departe de a se fi încheiat. Inaugurarea clădirilor gării, ridicată la rang de Eurostaţie, s‑a făcut în urmă cu doi ani. Însă finalizarea lucrărilor de sistematizare a liniilor, peroanelor, conectarea cu restul infrastructurii feroviare mai are de aşteptat. Până atunci, călătorii care poposesc pe peronul Eurostaţiei se trezesc în mijlocului unui labirint de schelete din metal, "tranşee" săpate pe locul în care ar trebui să fie linii de cale ferată şi panouri ce dau de înţeles că "pe aici nu se trece"!

Singurătatea călătorului de cursă lungă

Vremurile în care gara era un loc plin de forfota lumii sunt, la Galaţi, de domeniul trecutului. În Eurostaţia de 3.000 mp abia de aduni călători cât să faci o echipă de fotbal. La casele de bilete domneşte mai mult liniştea, sălile de aşteptare sunt goale, iar scara rulantă rămâne, în cea mai mare parte a timpului, inertă. Singurele locuri mai animate sunt fast‑food‑ul de la etaj şi magazinul mixt de la parter. În rest, cele mai multele dintre spaţiile comerciale puse la dispoziţie întreprinzătorilor au rămas goale. O farmacie şi un mic chioşc de ziare sunt singurele puncte ce ar putea, eventual, stârni vreun interes. Pare aproape straniu că pentru a se obţine toate acestea a fost nevoie de o luptă de aproape 20 ani!

Istorie încâlcită

Proiectul la gara nouă a demarat în 1990, dar a fost sistat în 1997, prin hotărâre de guvern, din lipsă de fonduri. Lucrările s‑au reluat în 2001, cu termen de finalizare 2005, prelungit ulterior până în 2006. Noua gară şi complexul feroviar aferent au fost cuplate, într‑un proiect mai amplu, cu electrificarea căii ferate Doaga ‑ Tecuci ‑ Barboşi. Pentru lucrările la Eurostaţie, fondurile au provenit dintr‑un împrumut mai mare, încheiat la nivel ministerial cu Credit First Suisse Boston International. Galaţiului i‑au revenit aproximativ cinci milioane euro, pentru execuţia lucrărilor fiind desemnate societăţile UNICOM, pe partea de construcţii, şi ISAF Bucureşti, specializată pe instalaţii de electrificare şi centralizare căi ferate. În ceea ce priveşte gara propriu‑zisă, lucrările sunt finalizate, rezultatul fiind, într‑adevăr, la nivelul aşteptărilor, dacă ar fi să trecem peste faptul că Eurostaţia este, din păcate, mai mult pustie... Dincolo de uşile acţionate cu celulă fotoelectrică te loveşti însă tot de un şantier ce pare că nu se mai termină.

Peisaj feroviar

În primul moment, te opreşti nedumerit, cu bagajele în mână, şi te întrebi încotro este peronul. În faţa ta nu ai decât un şir de panouri albastre. În sfârşit, mâzgălit cu cretă, pe unul dintre panouri se distinge o săgeată şi o indicaţie ‑ "spre peron". De o parte şi de alta, acolo unde ar trebui să fie liniile principale nu sunt decât nişte şanţuri imense. Nişte muncitori lucrează fără prea mare entuziasm la ceea ce pare a fi un sistem de drenaj. Alături, copertinele sunt încă în faza de schelet, iar o pasarelă pietonală se întrerupe brusc şi rămâne suspendată în aer ca într‑un tablou suprarealist. Ajuns pe peron, ai în spate peisajul gării în toată splendoarea sa. Printre fierătanii, clădirea aproape că nici nu se mai vede. Undeva, mai la înălţime, acolo unde ar fi trebuit să scrie, poate, "Galaţi", nu se zăreşte decât un panou inscripţionat "Bon Voyage". Nu, nu este vorba de o urare în stil european pentru călători, ci numele fast‑food‑ului din incinta gării.

Cu reproiectarea spre peron

Încremenirea pe cale să cuprindă şantierul din jurul gării îşi are o explicaţie: planurile pentru amenajări vor fi, din nou, revizuite. "S‑a solicitat Institutului de Studii şi Proiectări Căi Ferate (ISPCF) o reproiectare, pentru că erau costurile foarte mari, iar termenele foarte lungi. Sperăm prin noua soluţie să facem economii şi să scurtăm termenele de execuţie", ne explică Florin Iordache, şef birou, diriginte de şantier în cadrul Regionalei CFR Galaţi. Ce presupune reproiectarea? În primul rând, sistematizarea nu se va mai face pe opt linii. Doar patru linii noi vor fi construite, restul de patru, deja existente, urmând a intra doar în reparaţii capitale. La fel stau lucrurile şi în cazul peroanelor. Doar două vor fi realizate de la zero, cele vechi fiind "graţiate" de la demolare, urmând să fie cosmetizate, atât cât se poate. Cât priveşte pasarela, ea rămâne "în aer", până când proiectantul va prezenta noua soluţie. "Cei de la ISCPF urmează să vină în teren, să‑şi ia noile date pentru a întocmi documentaţia necesară. E greu de spus cât vom mai fi în şantier până nu avem estimările proiectantului, dar noi sperăm ca într‑un an de zile să finalizăm lucrările", precizează reprezentantul Regionalei CFR. Termenul de un an de zile este însă unul optimist... Iar dacă lucrările în Gara Galaţi vor fi finalizate, asta nu înseamnă că lucrurile vor merge ca pe şine. Rămâne de rezolvat partea de modernizare a sectorului de cale ferată Doaga ‑ Tecuci ‑ Barboşi. "Este o sistematizare foarte complexă, care va dura până în 2011. Până în prezent, linia este electrificată până la Hanu‑Conachi, urmează să terminăm şi tronsonul următor, până la Tecuci...", ne spune dl Iordache. Se speră că toate aceste investiţii vor readuce în gări călătorii care erau odată. Deocamdată însă, spre Eurostaţia CFR Galaţi, glasul roţilor de tren rămâne o şoaptă cu suspine: "Of, nu se mai termină odată!"

http://www.viata-libera.ro/index.php?pa ... l&id=26785

Link to comment
Share on other sites

C.F.R.:Galati- Bucuresti-sageata albastra-Ora 05si15 minute=50,40 lei(primul tren spre Bucuresti)

Autogara:Galati-Bucuresti-maxi-taxi-Ora 06-00=30,00 lei

Am intrebat un nas,cum justifica conducerea C.F.R.-ului ora imposibila de plecare a primului tren spre capitala.Raspuns naucitor:Cine are bani de sageata are bani si pentru taxi pentru a ajunge sa prinda trenul!!!!!!!!

Sincer nu recomand nici maxi taxi.

O intrebare,totusi:De ce R.A.T.U. Galati nu-si coordoneaza plecarea primelor autobuze spre gara cu mersul trenurilor?????????????Este prea dimineata ptr. domnii conducatori auto(nu soferi ptr.ca se simt jigniti)????

Cred ca,din nou, este o lipsa de comunicare intre institutiile administrative ale orasului.

Insist, totusi,de ce nu pleaca nici un autobuz spre gara, care sa ajunga in timp util ptr. trenurile de Buzau,Bucuresti si chiar Timisoara???

Cred ca este o problema de analizat,macar de ziarele locale.Cu institutiile nici o nadejde...

Nici Maxi-taxi-urile de oras nu merg la ora respectiva.

Taxi tiglina 2-gara=9,00lei!!!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Reîncep lucrările în Gara Galaţi

Săptămâna viitoare încep lucrările de extindere a peroanelor din Staţia CF Galaţi, a anunţat, marţi, directorul regional al Companiei Naţionale de Căi Ferate CFR SA, Laurenţiu Seceleanu. "Este o lucrare complexă, care presupune mutarea stâlpilor de electricitate, prelungirea şi renumerotarea peroanelor, finalizarea pasarelelor de acces la peroane etc", a explicat Seceleanu.

Aceste lucrări fac parte dintr-un proiect mai amplu, aprobat în 1988 de Consiliul de Stat comunist şi demarat în 1991, care a inclus şi construirea unei gări noi şi a unui dispecerat feroviar la Galaţi şi electrificarea liniei duble de cale ferată Barboşi-Tecuci-Doaga. Proiectul nu s-a încheiat nici acum, pentru că banii de la stat au venit cu ţârâita. "Au mai rămas de executat lucrări în valoare de 123 de milioane de lei, între care se numără şi sistematizarea dispozitivului de linii şi a peroanelor din Staţia Galaţi. Lucrările vor continua în limita alocaţiei de la bugetul de stat pe 2012, în cuantum de 10,2 milioane de lei", declara, în august, Seceleanu.

Lucrările din Staţia Galaţi, demarate cu ani în urmă de Unicom, vor fi continuate de o firmă specializată în sistematizarea liniilor şi a peroanelor.

viata-libera.ro

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Gara CFR Galaţi - ruginită şi dată uitării de finanţatori

La doar o aruncătură de băţ de autogară, îşi aşteaptă clienţii o altă destinaţie a călătorilor de voie sau nevoie: Gara CFR. Uitată parcă de timp şi de oamenii, clădirea care adăposteşte cele câteva case de bilete a început deja să se deterioreze, deşi este, practic, nouă.
Anul trecut, în septembrie, se vorbea despre reînceperea lucrărilor la Gara CFR. „Este o lucrare complexă, care presupune mutarea stâlpilor de electricitate, prelungirea şi renumerotarea peroanelor, finalizarea pasarelelor de acces la peroane etc", anunţa atunci directorul Laurenţiu Seceleanu. Proiectul însă nu s-a materializat şi în teren, fiind uitat probabil într-un sertar de birou în aşteptarea finanţărilor. 

Pasageri puţini şi peisaj de coşmar

Clădirea dată în folosinţă în urmă cu câţiva ani pare acum abandonată de toată lumea. Noroc că, din când în când, câte un călător mai foloseşte uşa culisantă şi îşi îndreaptă agale paşii către peron, semn că activitatea nu a fost încă suspendată.
În interior mai toţi comercianţii şi-au închis afacerile, probabil şi din cauza chiriilor foarte mari. Un singur magazin mixt oferă călătorilor posibilitatea de a-şi cumpăra o sticlă de apă şi ceva de mâncare, în cazul în care nu au venit cu provizii.  Drumul spre peron este o adevărată provocare. Pasarela de lemn ce traversează două linii de cale ferată este singura posibilitate de a ajunge linia de unde trebuie să urci în tren. Şi asta dacă ai norocul de a avea trenul tras la prima linie. Dacă nu, urmează o cursă cu obstacole, printre liniile de cale ferată sau prin trenul care tocmai şi-a adus călătorii la destinaţie.

Banii sunt aşteptaţi de la stat

Lucrările începute în urmă cu câţiva ani par că au încremenit în timp. Panourile care ascund de ochii lumii liniile cucerite de buruieni au ruginit demult şi creează impresia unui tablou de ev mediu. Chiar dacă se trece relativ repede de această zonă, ceea ce urmează nu ajută prea mult la schimbarea registrului. Peroane denivelate, bănci stricate sau din care a mai rămas doar suportul sunt doar câteva dintre imaginile care-i întâmpină pe călătorii rătăciţi prin Gara CFR Galaţi.
La toate acestea se mai adaugă şi acoperişul ruginit şi, pe alocuri, găurit. Să nu uităm nici de pasarela construită şi din care bucăţile de lemn au început deja să se rupă. Peisajul dezolant i-a speriat chiar şi pe hoţii de fier vechi, care au renunţat să mai fure din zonă, deşi în trecut era o sursă bună de venit. Cei mai fideli clienţi ai gării şi ai peroanelor sunt, după cum probabil toată lumea ştie, câinii. Ei sunt singurii care nu se sfiesc să traverseze liniile de cale ferată pentru a trece de pe un peron pe altul, singurii care nu sunt deranjaţi că gardurile de protecţie sunt ruginite sau că linia de tren nu se mai vede din cauza buruienilor.
În condiţiile descrise mai sus, cei care ne guvernează vor ca CFR-ul să atragă clienţi şi să facă profit. Noi credem însă că, atâta timp cât banii pentru terminarea lucrărilor la gară se lasă aşteptaţi, şi clienţii fideli ai trenurilor întârzie să apară. Mai ales că preţurile la maxitaxi sunt greu de concurat.  

Ce părere au gălăţenii despre cum arată Gara CFR

"Nu îmi place cum arată gara. Nu sunt bani pentru investiţii şi cred că de aceea şi arată aşa această locaţie. Este un mastodont care nu reprezintă oraşul. Circul destul de des cu trenul, dar nu îmi face plăcere să stau pe acest peron. Repet, aici e nevoie de investiţii serioase.  Guvernul ar trebui să aloce bani din buget pentru ca Regionala CFR Galaţi să poată continua lucrările începute în urmă cu mulţi ani. Dar, ca de obicei, în România nu sunt bani pentru aşa ceva, aşa că nu putem face nimic”, ne-a spus Ionel Popa.
„Nu circul foarte des cu trenul pentru că nu îmi permit, dar de fiecare dată când călătoresc mă lovesc de acelaşi aspect dezolant. Ar trebui mai multe bănci pe care să poţi să aştepţi. Gara noastră arată oribil faţă de alte gări. Am fost în Bucureşti şi mi-a plăcut cum arată locaţia, cu restaurante, are alt aspect. Parcă te atrage gara acolo, nu ca la noi. Acesta este probabil şi motivul pentru care nu sunt nici foarte mulţi călători. Mulţi preferă să meargă cu maxi-taxi sau cu ocazii. Asta nu e o gară de oraş. Îţi e frică să vii cu un copil mic aici că se poate răni oricând”, ne-a explicat Marcela Frone.
„Este curăţenie în clădire, dar aspectul exterior, acelaşi de 20 de ani, lasă de dorit. Treci podul de lemn ca pe vremea mohicanilor ca să ajungi la tren. Mai este mult de lucru în această gară. Ne-am dori să arate frumos şi la noi. Până şi Tecuciul are o gară mai frumoasă. Ar trebui construite pasarele subterane ca să poţi circula civilizat, bănci, chioşcuri de la care poţi să îţi cumperi ceea ce ai nevoie”, susţine Mihai Ştefan, călător cu vechime.

viata-libera.ro

Link to comment
Share on other sites

la ce trebuie gara, daca nici trenuri nu circula :d

Asa cam ai dreptate, noroc de navetisti ca alfel...  Era un tren compus din locomotiva si un vagon si nici acel vagon nu prea avea oameni :)):)) E trist...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Gara CFR, de un sfert de veac în chinurile facerii

* Deşi s-au cheltuit peste 150 de milioane de lei, adică peste 30 de milioane de euro, lucrările la Gara CFR nu sunt nici astăzi finalizate * Nu lipsa banilor a fost, totuşi, principala problemă, ci falimentul constructorului, UNICOM SA * Pentru finalizare ar mai fi nevoie de încă aproximativ 5 milioane de euro * Actuala conducere a CFR Infrastructură crede că totul ar putea fi gata la sfârşitul anului 2015

Construcţia Gării CFR a împlinit anul acesta nu mai puţin de 25 de ani. Un sfert de secol de chinuri, un sfert de secol în care s-au băgat bani cu nemiluita, iar lucrările sunt în continuare departe de a fi terminate. Cu toate că ultimii 25 de ani au însemnat piedici peste piedici în calea acestui proiect, actuala conducere a CFR Infrastructură nu duce lipsă de optimism. Iar optimismul e alimentat de faptul că, în sfârşit, a fost reziliat contractul cu UNICOM, firma falimentară care a tărăgănat lucrările atâta amar de vreme.
Scurt istoric al investiţiei
Gara CFR Galaţi este unul dintre ultimele proiecte ale epocii Ceauşescu. Aprobat cu un an şi jumătate înainte de Revoluţia din Decembrie, proiectul a continuat cu nenumărate sincope şi în capitalism. "Investiţia a fost aprobată în luna aprilie a anului 1988, având o valoare iniţială de 450 milioane de lei (vechi, n.r.). Lucrările de execuţie au fost întrerupte apoi în perioada 1997-2000. Între 2001 şi 2003 au fost reproiectate soluţiile tehnice de execuţie la majoritatea obiectivelor neterminate pentru a fi în concordanţă cu actualele cerinţe şi tehnologii. De asemenea, a fost recalculat devizul general al obiectivului, acesta fiind stabilit în 2002 la suma de 310 milioane de lei noi, fără TVA. Termenul programat pentru finalizarea lucrărilor era 2013, însă din diverse motive acesta a fost depăşit", este scurtul istoric al investiţiei, relatat de actualul director al CFR Infrastructură, Laurenţiu Seceleanu.
UNICOM a dat faliment, totul a rămas ca-n gară
Motivul principal pentru care nici la această dată lucrările nu au fost finalizate este legat de soarta constructorului care a avut pe mână investiţia. "UNICOM a fost mai întâi în reorganizare, apoi a intrat în insolvenţă, iar apoi a fost declarat falimentul. În ultimii doi-trei ani nu au mai lucrat nimic, iar anul acesta contractul a fost sistat de drept, a fost anulat pe motiv de faliment", a explicat Laurenţiu Seceleanu. UNICOM nu a fost singura firmă care trebuia să facă lucrări, însă avea cea mai mare parte a investiţiei. Conducerea CFR Infrastructură susţine că, din cauza întârzierilor UNICOM, şi celelalte două firme au fost nevoite să oprească lucrările. Este vorba despre SCCF Buzău, cea care trebuia să facă liniile din gară, şi ISAF Bucureşti, care trebuia să se ocupe de liniile electrice, de firele de contact. Cele două firme, spune Laurenţiu Seceleanu, nu şi-au putut face partea lor de lucrări din cauză că UNICOM nu a finalizat nişte obiective fără de care nu se putea merge mai departe.
În noiembrie se va afla numele noului constructor
În aceste condiţii, singura soluţie pentru ca gara să fie, totuşi, finalizată, a fost rezilierea contractului cu UNICOM. Conducerea CFR Infrastructură este, în acest moment, optimistă tocmai pentru că s-a depăşit acest "obstacol". "Am început deja procedura de atribuire a lucrărilor prin licitaţie publică pe SEAP. În acest moment ne aflăm în stadiul introducerii documentelor în sistem. Estimez că, undeva în a doua jumătate a lunii noiembrie, vom avea un câştigător, iar lucrurile vor reintra astfel în normal. Dacă nu mai sunt sincope, dacă nu vor mai fi alte piedici, dacă nu vom avea contestaţii, dacă nu vom avea probleme cu firma câştigătoare, în mod normal în doi ani ar trebui să terminăm toată investiţia. Sper să fie gata totul la sfârşitul anului 2015. Eu zic că este un termen realist", a subliniat directorul Laurenţiu Seceleanu.
Ce mai este de făcut
Conducerea companiei susţine că ar mai fi de investit în jur de 5 milioane de euro. Trebuie făcute toate cele şapte linii, câte va avea gara, trebuie făcute peroanele, acoperişurile, pasarela pentru accesul către peroane, trebuie montate scările rulante, precum şi o serie de alte utilităţi. Dar investiţia nu se referă doar la ceea ce se vede în gară. Întregul proiect cuprinde şi electrificarea liniei de cale ferată Doaga - Tecuci - Barboşi, lucrare făcută totuşi într-o proporţie destul de mare, dar, de asemenea, nefinalizată. "Liniile sunt electrificate propriu-zis, dar este nevoie şi de o substaţie de tracţiune electrică din staţia Hanu Conachi, obiectiv la care s-au făcut o serie de lucrări de construcţii în perioada 1992-1995 şi care acum trebuie complet reproiectat", a mai spus Laurenţiu Seceleanu.
În 25 de ani s-au schimbat tehnologiile
Din păcate, timpul foarte mare scurs de când au fost începute lucrările a însemnat şi o creştere pe măsură a cheltuielilor. "Durata foarte mare de timp care s-a scurs de la data începerii lucrărilor a condus la schimbarea unora dintre soluţiile tehnice, reproiectări de instalaţii. Noi trebuie să avem acum în vedere performanţele la zi ale materialelor, echipamentelor şi tehnologiilor, pentru că nu mai putem construi pe baza unor proiecte elaborate în urmă cu 25 de ani. Chiar şi aşa, consider că faza la care au ajuns lucrările în acest moment impune continuarea lor. Actuala fază a lucrărilor, pe de o parte, nu asigură siguranţa şi conservarea a ceea ce s-a făcut, iar pe de altă parte, capacitatea staţiei este afectată prin desfiinţarea a trei linii pe amplasamentul cărora se realizează noua sistematizare", a mai spus directorul Laurenţiu Seceleanu.

viata-libera.ro

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

CFR estimează că va plăti până la 20 milioane lei pentru lucrări de reparaţii la staţia din Galaţi

(MEDIAFAX) - CFR va organiza în luna iunie o licitaţie deshisă pentru continuarea lucrărilor de reparaţii în staţia CF Galaţi Călători, contractul estimat la 20 milioane lei, fără TVA, urmând să fie finanţat cu bani de la bugetul de stat.

Contractul de achiziţie prevede lucrări de reparaţii la pasarela care facilitează accesul la peroane, reparaţii la peroane şi copertine, lucrări de sistematizare pe verticală, lucrări de reparaţii la reţele de apă, de canalizare şi la instalaţiile electrice, de supraveghere video şi de alarmare, se arată într-un comunicat al administratorului reţelei feroviare publice.

Durata de valabilitate a contractului este de doi ani, iar criteriul de atribuire este preţul cel mai scăzut.

Termenul limită pentru primirea ofertelor este 16 iunie, deschiderea acestora urmând să aibă loc în aceeaşi zi.

Link to comment
Share on other sites

26 de milioane de lei pentru Gară!

Începute în 1988, lucrările de modernizare a Gării Galaţi - care au inclus construcţia unei noi gări, a unui dispecerat şi electrificarea liniei de cale ferată Doaga - Tecuci - Barboşi - nu s-au finalizat nici în zilele noastre, în ciuda sumei cheltuite până acum - în jur de 30 de milioane de euro.

Dar nu doar că lucrările nu s-au finalizat, dar şi cele terminate - parţial - s-au degradat atât de mult în timp, încât acum necesită reparaţii. De pildă, sediul cel nou al Gării CFR - inaugurat doar în urmă cu câţiva ani - arată jalnic: uşile de acces, cu celulă fotoelectrică nu funcţioneză de peste trei ani, iar scara rulantă din interior nu a funcţionat decât la inaugurare. Chiar şi zidurile exterioare ale gării s-au deteriorat, ca să nu mai vorbim de pasarela metalică, începută şi niciodată finalizată. Concepută - cel puţin în proiect - pentru ca pasagerii să poată trece uşor peste liniile CFR - pasarela rugineşte de ani de zile în soare şi ploi, în timp ce călătorii trag după ei valizele pe pasarele improvizate, din lemn.

Totuşi, potrivit site-ului CFR Infrastructură începe în acest an modernizarea gărilor din ţară - unele vechi, altele reabilitate parţial, pe fonduri europene. Proiectul, în valoare totală de aproape 400 de milioane de lei (90 de milioane de euro), este susţinut în proporţie de 85% din fonduri europene, prin programul TEN-T. Nu mai puţin de 14 gări vor fi modernizate, printre care Piteşti - unde se alocă 58 de milioane de lei, Bistriţa - 45 de milioane de lei, şi Brăila - 40 de milioane de lei. Printre alocările inferioare se numără şi electrificarea liniei de cale ferată Doaga - Tecuci - Barboşi, inclusiv Dispecer Feroviar Galaţi (82 km), pentru care se alocă 6 milioane lei.

La aceşti bani mai trebuie adăugate ale 20 de milioane de lei pe care Compania Natională de Cai Ferate “CFR” SA le alocă pentru repararea staţiei CF Galaţi Călători. Potrivit site-ului CFR, în această lună se va organiza o licitaţie deschisă pentru continuarea lucrărilor de reparaţii în staţia CF Galaţi Călători. Valoarea totală estimată a lucrărilor este de 20.000.000 lei, fără TVA, iar sursa de finanţare este asigurată din fonduri de la bugetul de stat.

presagalatibraila.com

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Lucrările la Gara CFR vor fi reluate, după 25 de ani de stagnare

* O firmă din Buzău va finaliza, în doi ani, contra sumei de 16 milioane de lei, lucrările rămase neterminat * Se vor repara peroanele, pasarelele de acces şi reţelele de utilităţi, dar se va electrifica şi linia Doaga - Tecuci - Barboşi

Imediat după Revoluţie, gălăţenii au sperat că vor putea circula civilizat, la fel ca în Vest, mai ales după ce începuseră lucrările la noua gară. În cei mai bine de 25 de ani care au trecut de atunci, lucrările au stagnat însă de mai multe ori. Chiar dacă s-a construit o nouă clădire, s-a terminat şi construcţia sediului Regionalei, totuşi fondurile nu au fost niciodată suficiente pentru finalizarea lucrărilor.

Săptămâna trecută însă, CFR SA a făcut anunţul aşteptat de toţi gălăţenii ce îşi doreau să poată circula în condiţii civilizate. Astfel, potrivit informării primite din partea companiei, o firmă din Buzău va termina, în doi ani, contra sumei de 16 milioane de lei, lucrările începute de mai bine de un sfert de secol.
Potrivit oficialilor companiei, cu aceşti bani se va realiza „electrificarea liniei CF Doaga-Tecuci-Barboşi, inclusiv un dispecerat pentru coordonarea activităţii în complexul CF Galaţi”. De asemenea, potrivit purtătorului de cuvânt al CFR SA, Oana Brânzan, peste doi ani gălăţenii vor putea aştepta trenul în condiţii cât se poate de civilizate. “În cadrul proiectului se vor executa lucrări de construcţii noi de peroane, copertine şi pasarela de acces la peroane, reparaţii la peroanele şi copertinele existente, lucrări de sistematizare pe verticală, reţele de apă, canalizare şi electrice, instalaţii de supraveghere video şi alarmare, conform proiectului tehnic de execuţie pus la dispozitie de beneficiar”, a declarat, pentru "Viaţa liberă", reprezentanta CFR SA.

Poveste fără sfârşit

Modernizarea gării din Galaţi a început în urmă cu mai bine de un sfert de secol. Proiectul iniţial prevedea punerea la pământ a vechii clădiri, care la momentul respectiv era considerată prea mică pentru necesităţile unui oraş precum Galaţiul, şi înlocuirea ei cu o alta, înaltă de două etaje. De asemenea, urmau să fie reabilitate şi peroanele existente, dar să se şi construiască unele noi. Investiţia a fost aprobată în luna aprilie a anului 1988, fiind unul dintre ultimele proiecte ale epocii comuniste, având o valoare iniţială de 450 milioane de lei (vechi, n.r.). Lucrările de execuţie au fost întrerupte apoi în perioada 1997 - 2000. Între 2001 şi 2003 au fost reproiectate soluţiile tehnice de execuţie la majoritatea obiectivelor neterminate, pentru a fi în concordanţă cu actualele cerinţe şi tehnologii. De asemenea, a fost recalculat devizul general al obiectivului, acesta fiind stabilit în 2002 la suma de 310 milioane de lei noi, fără TVA. Termenul programat pentru finalizarea lucrărilor era 2013, însă din diverse motive acesta a fost depăşit. Motivul principal pentru care nici la această dată lucrările nu au fost finalizate este însă legat de soarta constructorului care a avut pe mână investiţia, respectiv UNICOM, societate intrată în faliment.

Firmă specializată în... autostrăzi

Potrivit Registrului Comerţului, SC Construcţii Complexe Buzău SA, firma care va relua lucrările la Gara CFR Galaţi este o firmă specializată în construcţia de drumuri şi autostrăzi, înfiinţată în anul 2000, cu o cifră de afaceri pe anul 2013 situată la valoarea de 4.617.143 de lei. În ultimul an, cei 35 de angajaţi ai firmei au reuşit să producă un profit brut cifrat la 182.202 lei.

viata-libera.ro

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...
  • 6 months later...

Lucrările din Gara Galaţi mai au nevoie de bani

În ultimii ani, Gara CF Galaţi a trecut prin mai multe procese de modernizare. S-a început cu interiorul, acolo unde s-au montat scări rulante, s-au modernizat ghişeele de bilete, abonamente şi informaţii, s-au deschis diverse magazinaşe, chiar şi o mică secţie de poliţie, s-au făcut toalete mai curate, pentru că în trecut mirosul de urină din jurul gării era greu de suportat şi s-a deschis chiar şi o filială a Bibliotecii "V.A. Urechia", pentru gălăţenii care vor să citească în tren.

Toate bune şi frumoase în interior, aparent, numai că ochiul critic al gălăţenilor este greu de mulţumit. "Sigur, s-au făcut îmbunătăţiri, dar scările rulante nu funcţionează sau merg foarte rar, iar multe dintre magazinele de la etaj sunt închise. De ce oare, nu ştiu. O fi din cauza chiriei mari, poate!", ne-a spus Dumitru Daniel, un cetăţean de 48 de ani, care tocmai se pregătea să meargă la ghişeu să îşi ia bilet. "Singurul lucru cu adevărat bun în gară este rapiditatea cu care se mişcă lucrurile la ghişeu. Asta îmi place şi cred că aşa ar trebui să funcţioneze totul. Ceas, ca la ghişeu", ne-a mai explicat bărbatul.

În exterior, mai sunt lucrări de făcut

În ceea ce priveşte peroanele gării, dar şi accesul către ele, mai sunt încă multe lucruri de făcut. Conform unui comunicat al CFR SA, "lucrările care se derulează în staţia CF Galaţi fac parte din obiectivul de investiţie Electrificarea liniei CF Doaga - Tecuci - Barboşi, inclusiv Dispecerat pentru coordonarea activităţii de exploatare în complexul CF Galaţi. Lucrările sunt finanţate de la bugetul statului. Au fost executate lucrări la clădirile Corp C (clădirea de călători) şi Corp E (clădire de exploatare în care sunt concentrate echipamentele şi structurile de organizare şi dirijare a traficului feroviar, de alimentare cu energie electrică a liniei de contact şi de asigurare a telecomunicaţiilor feroviare)".

Prea puţin, spun oamenii, care vor să vadă finalizate pasarelele pentru călători, dar şi peroanele, aflate într-o stare precară. "Nu e normal să stăm să aşteptăm trenul fără un acoperiş  deasupra capului. În alte oraşe, fie că vorbim de Braşov, Sibiu sau chiar Brăila şi Focşani, gările arată super. Peroanele sunt acoperite, ca să nu te plouă în cap când aştepţi. La Braşov, spre exemplu, accesul spre peroane se face prin subteran, ca să nu existe riscul de a traversa calea ferată şi de a te împiedica sau, Doamne fereşte, de a te arunca în faţa vreunui tren. La noi, Dumnezeu cu mila! De ani buni, ni s-a tot promis că se vor face lucruri bune în gară şi totuşi în exterior nu se vede nimic. Se vede doar că au început lucrările, dar au început cam de mult timp", ne-a spus şi Tincuţa Vasile, o doamnă de 56 de ani, care aştepta trenul TFG, spre Bârlad. La linia 4, unde trage acest tren, peronul este, de fapt, o linie de plăci de beton, fără acoperiş, fără scaune, fără nimic. Doar primele două linii sunt dotate cu aşa ceva. Dar şi acolo totul e vechi şi ponosit.

În 2016, buget de 28,6 milioane de lei

Dacă investiţiile făcute până acum au costat CFR SA aproximativ 65 milioane de lei, inclusiv TVA, iar valoarea investiţiilor necesare se ridică la încă 60 milioane de lei, pentru 2016 a fost alocată doar jumătate din această sumă - 28,6 milioane de lei, conform datelor primite de la compania de transport feroviar. "Pentru 2016, în Gara Galaţi sunt programate lucrări la pasarela de acces persoane, peste patru linii de cale ferată, peroane şi copertine noi la liniile 1-5, precum şi sistematizarea liniilor de primire-expediere a trenurilor de călători (terasamente, linii, drenuri şi suprastructură CF nouă), inclusiv adaptarea instalaţiilor feroviare (linie de contact, centralizare electrodinamică, instalaţii de telecomunicaţii). Tot în limita bugetului alocat, în staţia Galaţi Călători vor fi finalizate pasarela de acces peste liniile CF şi peroanele de la liniile 1, 2 şi 3 care vor fi date în exploatare. De asemenea, vor fi executate lucrările de sistematizare a liniilor şi macazurilor din capătul dinspre Bucureşti al staţiei Galaţi Călători. Acestor lucrări li s-a alocat o sumă de circa 14 milioane de lei. Restul sumei alocate obiectivului de investiţie va fi utilizată pentru execuţia substaţiei de tracţiune din staţia Hanu Conachi, care va alimenta linia de contact a liniei CF Barboşi - Tecuci pentru circulaţia trenurilor cu locomotive electrice", ne-a explicat Oana Brânzan, şef serviciu Mass Media al CFR SA.

Pentru conducerea companiei, Gara Galaţi este finalizată

Cu toate acestea, într-un material apărut la începutul lunii martie pe Agerpres, Marius Chiper, directorul general al CFR SA, spunea că "Noi am reuşit, în cadrul POS-T şi din alte surse (credite externe) să reabilităm 35 de gări din cele 41 din reşedinţele de judeţ şi vrem să închidem acest program. Mai avem şapte gări: Timişoara, Baia Mare, Satu Mare, Miercurea Ciuc, Târgovişte, Târgu Jiu şi Alexandria. Bucureştiul nu face parte din lotul acesta. Pentru Bucureşti trebuie să avem o altă abordare, dar pe celelalte le-am propus să continuăm reabilitarea în cadrul Programului Operaţional Infrastructură Mare". Aparent, nu doar Bucureştiul nu face parte din acest program operaţional, ci şi Galaţiul, care a fost omis din discuţie.

viata-libera.ro

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Infrastructură cu vicii de proiectare. Lucrările din Gara Galați, între modernizare şi nemulţumiri

  • Călătorii reclamă diferenţa mare de nivel dintre peroane şi vagoane

După ani buni în care primele două linii ale gării CFR Galaţi au fost închise pentru refacere, accesul pe acestea a fost, în sfârşit, deschis publicului, dar şi garniturilor de tren. Pentru călători, sunt câteva lucruri bune: covor asfaltic nou, pasarele pentru ocolire, lifturi pentru persoanele cu dizabilităţi, pentru mamele cu copii în cărucior ori bătrâni. Pe de altă parte, noile peroane ale gării gălăţene stârnesc, deja, şi nemulţumiri. De exemplu, conform unei sesizări primite la redacţie, gălăţenii care călătoresc cu trenul sunt nemulţumiţi de diferenţa prea mare de nivel dintre marginea peronului şi linia de cale ferată (de aproximativ 1,20 metri). Practic, peronul este uneori mai înalt decât trenul, dificultăţi apărând în special la deschiderea uşilor care nu sunt culisante.

"Arată frumos, nimic de zis, dar e greu câteodată la deschiderea uşilor. Nu toate se trag, pe unele le mai şi împingi în exterior, şi din cauza diferenţei de nivel se lovesc de marginea peronului. Plus că e greu de coborât pentru cei în căruţ, în cârje, chiar şi pentru bătrâni", ne-a explicat domnul Vasile P., un cetăţean de 64 de ani cu care ne-am întâlnit în gară, pe peronul de la linia 1.

O altă problemă a celor care aşteaptă trenul la primele două peroane este lipsa scaunelor de aşteptare. Dacă la liniile vechi sunt zeci de locuri unde călătorii se pot aşeza în aşteptarea garniturii, pe primele două peroane sunt doar câteva scăunele, vreo opt la număr. "Scaunele sunt la linia 2! Dacă eu trebuie să prind trenul de la linia 1, dar vreau să stau jos, mă duc la linia 2, după care urc pe pasarelă, înconjor şi vin la linia 1? Nu mi se pare normal", ne-a mai explicat un cetăţean.

Scări rulante, doar la urcare

Pentru că lucrările nu sunt încă finalizate, pasarelele sunt deschise doar pe jumătate. Pe partea dreaptă, cum urci pe pasarele, se pot vedea încă echipe de muncitori care lucrează la montarea scărilor rulante, însă din ce ne-au explicat călătorii, acestea sunt doar pentru urcare. "Practic, vom urca pe scările alea cu bagajele şi vom coborî pe la astea normale. Că la lift sigur va fi coadă", ne-a mai spus Vasile P.

Liftul care a fost făcut special pentru cei care nu pot folosi scările dintr-un motiv sau altul este relativ spaţios, putând intra în el, concomitent, trei persoane în scaun cu rotile. Atât timp cât nu se blochează de la parter până la singurul etaj sau invers, este una dintre investiţiile cu adevărat utile din Gara Galaţi.

Lucrări de peste 80 de milioane de lei

Dacă investiţiile făcute până acum au costat CFR SA aproximativ 65 milioane de lei, inclusiv TVA, iar valoarea investiţiilor necesare se ridică la încă 60 milioane de lei, pentru 2016 a fost alocată doar jumătate din această sumă - 28,6 milioane de lei, conform datelor primite de la compania de transport feroviar.

"Pentru 2016, în Gara Galaţi sunt programate lucrări la pasarela de acces persoane, peste patru linii de cale ferată, peroane şi copertine noi la liniile 1-5, precum şi sistematizarea liniilor de primire-expediere a trenurilor de călători (terasamente, linii, drenuri şi suprastructură CF nouă), inclusiv adaptarea instalaţiilor feroviare (linie de contact, centralizare electrodinamică, instalaţii de telecomunicaţii). Tot în limita bugetului alocat, în staţia Galaţi Călători vor fi finalizate pasarela de acces peste liniile CF şi peroanele de la liniile 1, 2 şi 3 care vor fi date în exploatare. De asemenea, vor fi executate lucrările de sistematizare a liniilor şi macazurilor din capătul dinspre Bucureşti al staţiei Galaţi Călători. Acestor lucrări li s-a alocat o sumă de circa 14 milioane de lei. Restul sumei alocate obiectivului de investiţie va fi utilizată pentru execuţia substaţiei de tracţiune din staţia Hanu Conachi, care va alimenta linia de contact a liniei CF Barboşi - Tecuci pentru circulaţia trenurilor cu locomotive electrice", ne explica prin luna martie Oana Brânzan, şef serviciu Mass Media al CFR SA, în luna martie a acestui an.

Din păcate, vizavi de problemele sesizate în prezent de cetăţeni, până la ora redactării acestui material la numărul de telefon al serviciului Mass Media al CFR SA nu a răspuns nimeni pentru a ne da un punct de vedere.

viata-libera.ro

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...

De ce arată Gara CFR Galaţi, una dintre principalele porţi de intrare în oraş, ca după război

Principala gară CFR din oraşul Galaţi arată într-o stare deplorabilă: tencuiala căzută, burlanele sunt ruginite, iar scările rulante din interior nu funcţionează. Reprezentanţii CFR au o explicaţie şi spun că nu găsesc piese de schimb sau nu au bani incluşi în bugetul pe anul acesta.

Deşi este una dintre principalele porţi în oraşul Galaţi, aspectul Garii CFR Galaţi lăsă de dorit, iar călătorii care ajung aici pleacă dezamăgiţi mai departe. Pereţii exteriori sunt măcinaţi, iar tencuiala căzută nu-i fac deloc cinste clădirii. În plus, cele două scări rulante din interiorul clădirii nu funcţionează de câteva luni, astfel că oamenii sunt nevoiţi să urce şi să coboare cu mare greutate treptele. Şi asta pentru că, firma care asigură mentenanţa scărilor rulante încă nu a găsit, pe piaţa producătorilor din Europa, piesele care trebuie înlocuite la scara rulantă de coborâre.

„Am probleme cu spatele şi cu greu am urcat aceaste scări. Nu funcţionează de câteva luni şi nici nu cred că le vor repara prea curând. Este dificil deoarece sunt multe trepte şi abrupte. Păcat că nu se investeşte în această clădire, mai ales că este o etichetă a oraşului”, spune, revoltată, o călătoare. 

Probleme au apărut, în ultima perioadă, şi la pasarelele care fac legătura dintre peroane şi gară. Potrivit reprezentanţilor CFR, din cele şase instalaţii care facilitează accesul călătorilor de pe pasarelă la liniile de cale ferată, doar una nu funcţionează. Este vorba de scara rulantă de la peronul trei. Aceasta are banda de cauciuc fisurată pe lungime, motiv pentru care a fost oprită din funcţionare, la sfârşitul lunii iunie 2022, pentru a se evita accidentarea călătorilor. Înlocuirea benzii de cauciuc, costă aproximativ 22.000 lei, sumă care depăşeşte valoarea contractului de întreţinere, aflat în derulare până la data 30.09.2022.

Cât despre zidurile măcinate şi tencuiala căzută, cei de la CFR spun că au nevoie de 700.000 de lei pentru reparaţii, bani care nu sunt însă incluşi în bugetul pe anul acesta.

adevarul.ro

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.