Jump to content

Recommended Posts

Posted

Interviu cu Pieter Smit, director general al companiei RETEC Galaţi

Cum a “prins viaţă” proiectul RETEC România? Ce v-a determinat să începeţi acest proiect în România?

P.S: La începutul anilor ’90 am găsit câţiva clienţi în Olanda, care construiau nave complet echipate în România. Înainte de a înfiinţa RETEC, am pus bazele unei alte companii în Olanda pentru a sprijini acest gen de activităţi, o companie care furniza pachete electrice din Olanda către România şi Bulgaria. După părerea mea, nu era un lucru isteţ să construieşti nave în România fără valoarea adăugată adusă de proiectare sau de panourile electrice de asemenea construite aici, dar după standarde vestice, şi toate acestea pentru aceleaşi beneficii pe care le aduce construirea unei nave complet echipate în Romania. Aşa că în anul 1995 am înfiinţat RETEC. Una din primele acţiuni întreprinse a fost introducerea pe piaţa românească, în regim de exclusivitate, a producătorilor de echipamente navale din vest - precum Aqua Signal, Deif, DHR, DOSE, GK, Mastervolt, Observator, Praxis, Tyco, Untel, Zenitel. Ne-a luat mai puţin de patru ani pentru a creşte activitatea firmei şi portofoliul de proiecte la un nivel atât de înalt încât să fim nevoiţi să ne căutam un partner solid şi sigur. Aşa că în 1999, RETEC a semnat un parteneriat de încredere cu Alewijnse Group din Olanda.

Care au fost argumentele dumneavoastră pentru a fi primit şi a face parte dintr-un grup atât de “elitist”, cel al Alewijnse Group?

P.S: Alewijnse era în acea perioadă, în expansiune pe plan internaţional. Creşterea continuă a companiei nostre conducea către un alt tip de finanţare, inexistentă la acel moment în România, ceea ce însemna că nu mai erau posibilităţi de creştere pentru noi. Acest parteneriat a fost soluţia optimă pentru ambele companii.

Care au fost beneficiile companiei RETEC de a intra în acest Grup?

P.S: Doar ca să numesc câteva, sunt transferul de cunoştinţe, întreaga experienţă navală a Grupului, o creştere a numărului de clienţi şi condiţii de achiziţie mai bune.

Care sunt beneficiile clienţilor dumneavoastră, având ca partener Alewijnse RETEC România?

P.S: Compania noastră oferă calitate la nivel vestic şi preţuri la nivel estic, local şi internaţional. Şi livrăm această calitate olandeză prin filialele pe care le-am înfiinţat în diverse locaţii internaţionale, precum Vietnam, Turcia, Ucraina, Qatar, pentru a ne sprijini clienţii acolo unde aceştia au nevoie de noi. Acesta fără să mai menţionez departamentul de service, care este activ pe plan internaţional, 24/7. Aş vrea şi să mai adaug că noi nu suntem în competiţie cu alte companii româneşti, ci cu cele olandeze.

Care au fost “hopurile” peste care a trebuit să treceţi de-a lungul anilor, de la înfiinţare? ( legat de administraţia locală sau/ şi naţionala, legislaţie, finanţare, etc)

P.S: Încercările peste care a trebuit să trecem au fost legate de relaţia cu banca şi de imposibilitatea uneori de a obţine garanţii bancare, recuperarea TVA-ului, schimbări haotice ale legislaţiei, birocraţia omniprezentă. Dar pe majoritatea am reuşit să le depăşim, o data cu intrarea Romaniei în UE.

Ati incercat sa interveniţi, să modificaţi, la nivelul autorităţilor locale, aceste probleme de care v-aţi lovit? Care a fost suportul, ajutorul, facilităţile pe care vi le-au acordat? Sunteţi un operator economic stabil pe piaţă, aţi avut şi avantaje?

P.S: Din păcate, nu am primit nici un fel de sprijin. Mai mult, am simţit deseori că activitatea ne-a fost mai degrabă îngreunată, decât să fim sprijiniţi. Niciodată nu am primit fonduri europene, nici măcar pentru transfer de cunoştinţe, deşi am aplicat pentru câteva programe. În momentul de faţă, ne-am propus se mărim fabrica de tablouri, unde construim tablouri de tensiune înaltă şi echiparea panourilor pentru acţionări electrice cu convertoare răcite cu aer sau apă. Acest demers va însemna 2000 de m², peste 40 de noi angajaţi şi o investiţie totală de peste 2 milioane euro. Va fi un pas nou în ceea ce priveşte domeniul electricităţii navale. Trebuie specificat că nu am primit nici un fel de fonduri pentru dezvoltarea fabricii de tablouri. Dar suntem o companie puternică şi am reuşit să găsim propria noastră linie de finanţare.

Având în vedere că sunteţi unul din operatorii economici cu o cifră de afaceri în creştere şi un număr considerabil de angajaţi, chiar şi într-o perioadă de criză, în care cele mai multe firme îşi inchid activitatea, sau reuşesc doar să supravieţuiască, care a fost cheia succesului pentru RETEC?

P.S: Factorul care a dus la succesul Alewijnse Retec Romania este unul foarte simplu: investim în valorea intelectuală şi majoritatea activităţii companiei are loc în afara ţării. Acest fapt se traduce în aproape 100% exporturi. De la începutul anului, am livrat deja 20 pachete electrice complete, împreună cu punerea în funcţiune, fără a menţiona contractele de service în diverse locaţii precum: Vietnam, Qatar, Olanda, Ucraina, Turcia, Turcia, Croaţia, China, Mexic, Tunisia, India, Singapore. În momentul de faţă, compania noastra se poate lauda cu un total de 140 de proiecte care se desfasoară în toată lumea. Mai mult, în ultimii trei ani, mai mult de jumătate din proiecte au fost în afara ţării. Desfăşurându-şi activitatea în străinătate, înseamnă uneori că specialiştii noştrii trebuie să facă transfer de cunoştinţe către personalul local. În anumite cazuri, cum ar fi la proiectele din Turcia şi Qatar, au făcut training electricienilor locali care lucrau la proiectele noastre. Şi să fi activ în planul high- tech ajută, cu siguranţă. Departamentul nostru de automatizări, compus din 10 specialişti, dezvoltă soluţii pentru controlul instalaţiilor electrice ale unei nave chiar şi din bucătărie, cum au reuşit la unul din proiectele noastre din Turcia, Lola – un yacht de 36 de metri. Împreună cu departamentul de inginerie şi cu programele dedicate, valoarea intelectuală adăugată a atins culmi înalte.

Criza afectează toate companiile. Care au fost efectele acesteia pentru RETEC? În ce fel v-au susţinut autorităţile locale sau legislaţia, pentru a supravieţui sau pentru a trece de această perioadă?

P.S: Am simţit, într-adevăr, efectele crizei - pentru noi acestea s-au tradus în preţuri mai mici decât în orice alţi ani. Nici autorităţile locale, nici legislaţia nu ne-au ajutat în nici un fel.

Cum v-a sustinut compania-mamă si celelate firme care fac parte din Grup în această perioadă? Vi se pare că ajutorul a venit mai mult din această parte, decât din partea statului român căruia îi plătiţi taxe şi angajaţi personal local, contribuind implicit la Fondul de pensii, şomaj şi sănatate?

P.S: Pe perioada crizei, noi am fost cei care au susţinut grupul. Şi acest lucru a fost posibil deoarece suntem una dintre firmele puternice din grup. Cu privire la statul român, după cum am mai spus-o, sprijinul a venit din partea noastră. Totodată, nici nu ne aşteptăm la foarte multe de pe urma vreunei colaborări.

Ce alte proiecte mai aveţi în derulare?

P.S: Portofoliul nostru înglobează o diversitate de proiecte: de la cele mai mare navă în serviciul Marinei Militare Olandeze, cum va fi nava JSS, construită în momentul de faţă la şantierul Damen Galaţi, la minunatele yachturi construite în Turcia, navele OPV la care lucrăm în Vietnam şi la remorcherele livrate către Damen, împreună cu pachete electrice complete. Ne mândrim, de asemenea, cu livrarea primei dintr-o serie de două drăgi de 750 metri cubi, pentru prima oară dotate cu sistem de propulsie electrică şi conversie de energie la bodul unei nave în România. Şi deoarece sunt mândri de realizările noastre, dorim să dăm ceva înapoi comunităţii şi angajaţilor. Ne-am propus să înfiinţăm o grădiniţă şi un program after-school pentru copii până în 12 ani. Unul din motivele pentru care dorim să facem acest lucru este pentru a le da părinţilor un motiv pentru a rămâne în România.

nautiq.ro

  • 6 months later...
Posted

Inginerie fără frontiere la Galaţi. De la iahturi de lux la fregate pentru marina militară

* Pieter Smit, managerul companiei Retec - Alewijnse Marine, un om de afaceri olandez cu inimă de… gălăţean * În două decenii a ridicat la Galaţi o companie de echipamente electrice şi automatizări pentru industria navală * Compania are în portofoliu peste 200 de nave din toate colţurile lumii

Afacerile mari nu se fac „peste noapte”. Şi când spunem afaceri nu ne referim la vreun „tun” dat de unul sau altul, ci la lucrul bine făcut, cu inteligenţă, cu inspiraţie, corectitudine, cu spirit de echipă. Există toate acestea şi în Galaţi. O dovadă în acest sens este compania ridicată „de la zero” de Pieter Smit, un olandez care se dovedeşte mai… gălăţean decât mulţi gălăţeni când este vorba de a realiza ceva pentru comunitatea locală: o întreprindere cu o cifră de afaceri de 30 milioane de euro, 270 de locuri de muncă şi, nu în ultimul rând, un brand care face cinste la nivel internaţional ingineriei navale gălăţene. Compania Retec - Alewijnse Marine Galaţi - este astăzi unul dintre numele mari în materie de echipamente electrice şi automatizări pentru industria navală şi se poate lăuda cu un portofoliu de comenzi de peste 200 de nave, de la remorchere şi împingătoare până la iahturi de lux şi nave destinate marinei militare din mai multe ţări!

Companie ridicată „de la zero”

Dezvoltarea Retec este legată de cursul pe care industria navală a început să-l ia la începutul anilor ’90. Existau constructori de nave interesaţi de şantierele navale de aici, dar una dintre marile probleme era procurarea unor echipamente performante.
„La acea vreme în şantierele navale se construia doar corpul navei şi finalizarea se făcea în străinătate. Ideea e că s-ar fi dorit finalizarea în România, dar echipamentele necesare nu erau disponibile pe piaţa românească sau cele care erau nu erau la nivelul celor din Vest. Prin urmare, primul pas pentru noi a fost de a deveni furnizori de echipamente electrice ale unor importante companii olandeze. Dar nu ne-am oprit aici şi am încercat, pas cu pas, să ne dezvoltăm pe partea de inginerie, proiectare, producţie, furnizare şi asistenţă a beneficiarului. Practic, în prezent, avem un sistem integrat care acoperă toate aspectele ce ţin de echipamentele electrice şi automatizările de la bordul unei nave, indiferent de complexitatea acesteia”, ne-a explicat managerul Retec - Alewijnse Marine Galaţi, Pieter Smit.
Chiar dacă, în câteva cuvinte, drumul parcurs de companie pare unul simplu, nu au lipsit dificultăţile, fie că era vorba de barierele vamale şi comerciale până să intre România în UE, fie de sistemul bancar foarte scump, fie pur şi simplu de birocraţia din administraţia publică.
Privind în urmă, pare incredibil cum, pe zona de proiectare şi producţie, Retec a reuşit să crească de la o companie ce îşi avea sediul într-un… apartament de două camere în Mazepa şi un nucleu de patru ingineri entuziaşti, la modernele hale de producţie de astăzi. „E o dezvoltare care s-a produs prin reinvestirea profitului obţinut. Tot ce se producea se reîntorcea în companie. Primele proiecte le-am avut la Russe, în Bulgaria, la Olteniţa, Mangalia, Tulcea. Primul proiect în colaborare cu Damen Galaţi l-am avut în 2000, un vas pentru Africa”, ne spune domnul Smit.

„Number 1” şi după standardele olandeze

Un pas important pentru compania gălăţeană a fost intrarea în grupul olandez Alewijnse. A fost unul dintre momentele-cheie în ceea ce priveşte extinderea companiei la nivel internaţional. „Am intrat în Alewijnse Group în 1999, la patru ani de la înfiinţare, iar acest parteneriat a fost benefic pentru ambele părţi. Ideea înaintată partenerilor noştri a fost aceea că putem realiza echipamente la fel de performante precum cele produse din Olanda, dar la preţuri mai avantajoase, ceea ce, desigur, ne face mai competitivi pe piaţă. Apartenenţa la grup ne-a adus transfer de know-how, acces la noi pieţe şi o consolidare a poziţiei noastre”, explică Pieter Smit. Fie şi parte a unui grup olandez, compania gălăţeană este, totuşi, cea care dă tonul în afaceri şi este „nr.1” în cadrul grupului. Mai mult, compania a avut o creştere accelerată şi a ajuns să aibă filiale sau proiecte derulate şi în străinătate, în ţări precum Ucraina, Turcia, Vietnam, Qatar.
„Suntem o companie gălăţeană, dar lucrăm la nivel global, suntem orientaţi spre export. Şi cred că România, în general, Galaţiul în particular, este excelent pentru a face export. Am explicat asta şi ambasadorului nostru şi oricui a venit aici, că nu există nici o diferenţă între produsele făcute aici şi cele din Olanda. Criza a fost bună pentru noi, pentru că în criză se caută alternative, iar noi am fost cea mai bună alternativă. Dar un lucru e clar: lumea ne alege în primul rând pe noi nu pentru că suntem mai ieftini, ci pentru că facem lucruri de calitate. Iar aici, desigur, este în primul rând meritul oamenilor din această companie. Practic, valoarea unei companii nu se măsoară în euro, nu este dată de clădiri, utilaje, ci de oameni, iar din acest punct de vedere sunt foarte mândru de colectivul care s-a format aici”, spune Pieter Smit.

Flota de război

Încrederea de care se bucură compania gălăţeană se vede şi din comenzile din ce în ce mai complexe pe care le primeşte. Dacă ar fi să facem un top, cea mai importantă comandă de până acum a fost cea pentru echipamentele destinate unui lot de patru nave de patrulare ale Marinei Militare Olandeze, construite în şantierele Damen. Mai nou, chiar la Galaţi, Retec colaborează cu Damen la construirea şi echiparea navei tip JSS – „HNLMS Karel Doorman”, cea mai complexă navă construită în ultimele două decenii în România şi care va deveni cea mai mare navă din dotarea marinei militare olandeze!
„Practic, abordarea proiectelor destinate marinei militare este cel mai înalt nivel la care se poate ajunge în industria navală. Ca să vă faceţi o idee, la nava JSS, dincolo de echipamentele în sine, numai cablurile electrice au o lungime de 600 km!”, ni se explică. De altfel, tot în domeniul marinei militare, Retec colaborează cu Damen Schelde, pe partea de echipamente electrice şi automatizări, şi pentru realizarea a două fregate (PKR) destinate Marinei din Indonezia!
„Ne orientăm spre navele cu o valoare adăugată mare, nave speciale. Nu lucrăm la cargouri… De exemplu, unele dintre proiectele noastre cele mai interesante sunt lucrările pe care le avem în şantiere din Turcia, la două iahturi de lux, unul de 22 metri şi unul de 61 metri, precum şi o navă şcoală care se află în lucru chiar aici, la Galaţi”, precizează managerul Pieter Smit. Capacitatea de a onora astfel de comenzi ţine atât de capacităţile de producţie, cât şi de disponibilitatea angajaţilor de a lucra în străinătate. „Concurenţa este acerbă şi încercăm să fim cât mai aproape de beneficiari. Pentru acest lucru ai nevoie de o forţă de muncă flexibilă. Iar din acest punct de vedere, angajaţii noştri sunt dornici să lucreze în străinătate, dat fiind că, desigur, că asta le aduce venituri suplimentare. Este un lucru care ne permite să fim prezenţi în centrele navale care încep să se dezvolte în lume”, ne spune managerul Retec - Alewijnse Marine Galaţi.
Dezvoltarea în plan internaţional este principala direcţie pe care compania gălăţeană a luat-o pentru viitor. După cum spunea dl Pieter Smit, totul este să vezi Galaţiul nu ca pe o „staţie finală”, ci ca pe un loc din care poate pleca totul.

viata-libera.ro

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.