Jump to content

Fabrică de procesare a laptelui la Tecuci


dcp100168

Recommended Posts

Fabrică de procesare a laptelui la Tecuci

Oraşul Tecuci intră pe piaţa producătorilor de brânzeturi, odată cu inaugurarea unei noi fabrici de procesare a laptelui, la jumătatea lunii octombrie a acestui an. Cu zeci de reţete originale de brânzeturi şi produse lactate bazate fie pe lapte de capră, de vacă sau de oaie, produsele vândute sub marca Artesana® vor fi distribuite la nivel naţional, punând cel de-al doilea oraş ca mărime din judeţul Galaţi pe harta producătorilor importanţi de brânzeturi artizanale.

Brânzeturile Artesana® conţin doar ingrediente naturale (lapte, fermenţi lactici, cheag şi sare), fiind elaborate într-o fabrică nouă, doar cu echipamente de ultimă generaţie, fapt care asigură îndeplinirea celor mai înalte standarde de calitate şi igienă. Cu o capacitate de procesare a 2.000 de litri de lapte pe zi, Artesana® pune accentul pe calitatea produselor şi nu pe cantitate, astfel încât toate brânzeturile au parte de aceeaşi atenţie în întreg procesul de elaborare.

Investiţia în valoare de peste un milion de euro, a beneficiat de un ajutor nerambursabil din fonduri europene prin programul Programul Naţional de Dezvoltare Rurală, în valoare de 250.000 de euro. Fabrica are în prezent 10 angajaţi şi este estimat să ofere încă 5 locuri noi de muncă până la sfârşitul acestui an. Un parc auto format din 5 autoutilitare specializate, asigură transportul laptelui de la furnizorii locali şi distribuţia produselor.

„Credem că am dus la bun sfârşit un proiect de care Tecuciul poate fi mândru” a conchis la inaugurarea fabricii Alina Donici, Managing Partner al companiei Dodali, producătorul brânzeturilor Artesana®.

ziarulsemnal.ro

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
Băncile mai mult încurcă decât să sprijine fermierii

Anişoara Doici are o unitate modernă de procesarea laptelui în Tecuci, judeţul Galaţi. Cu mâhnire în suflet şi-a manisfestat nemulţumirea faţă de sistemul bancar din România care, spune ea, în loc să vină în sprijinul fermierilor, mai rău le blochează activitatea!

“Anul trecut, am încheiat două contracte de livrare de produse tradiţionale din lapte cu două lanţuri de magazine. În luna decembrie 2012, am luat legătura cu o cunoscută bancă pentru perfectarea unui împrumut necesar achiziţionării unor ambalaje specifice produselor lactate. Iniţial, ni s-a promis că ne va ajuta cu bani de rulaj sau cu o linie de creditare. Ne-am dus cu contractele, cu produsele, însă, nu ştiu din care motive, cineva din conducerea băncii a considerat pur şi simplu că nu este oportună (?!) creditarea în luna decembrie, ci anul viitor! Aşa că ne-am blocat!”, ne-a spus Anişoara Doici.
Sub brandul Artesana pe piaţa de retail sunt un număr de 12 sortimente din din lapte de capră, de oaie şi de vacă, brânzeturi, lapte proaspăt în butelii sticlă de un litru, iaurturi la borcănele de 0,22 gr., alte specialităţi.

agroinfo.ro

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Afacere cu lactate, la Tecuci, cu fonduri europene

Doi antreprenori gălăţeni au descoperit reţeta succesului, cu ajutorul fondurilor europene. În 2007, cei doi  au împrumutat 750.000 de euro, au accesat alte 250.000 şi au deschis o fabrică de lactate. Şapte ani mai târziu, fabrica din Tecuci a devenit una dintre cele mai mari unităţi de produse lactate din regiune.

Alina şi Daniel Donici au început afacerea cu lactate după ce au vizitat o mini fabrică de profil din Spania. Alina Donici, proprietar fabrică: „Ne-a plăcut foarte mult ideea de produse din lapte de capră, în special iaurturi şi creme de brânză şi atunci ne-am hotărât să facem şi noi o făbricuţă, aici în Tecuci, în oraşul nostru natal".

Au început de jos. S-au împrumutat, au accesat fonduri europene, iar apoi au început să bată ţara-n lung şi-n lat, în căutare de clienţi. Alina Donici, proprietar fabrică: "Am participat la târguri, am fost la Braşov la o serie de evenimente, dar uşor, uşor a trebuit să facem un pas înainte şi să mergem pe partea de hypermarketuri, supermarketuri."

Fabrica din Tecuci este singura din ţară unde iaurtul este ambalat în borcane de sticlă. Şi reţetele folosite de cei doi soţi sunt unice. Iaurtul cu banane, dar şi brânza de capră cu mucegai sunt cele mai căutate de cumpărători. Alina Donici, proprietar fabrică: „Vedeta fabricii este o brânză mai puţin cunoscută în România, o brânză cu un grad de maturare de trei luni. Este brânză maturată în mucegai de capră."

Iaurturile şi brânzeturile din Tecuci ajung şi în străinătate, la târgurile cu produse tradiţionale din Spania. Pentru românii aflaţi departe de casă, dar şi pentru străinii care s-au îndrăgostit de gustul iaurturilor din Tecuci, cei doi proprietari gândesc mereu reţete noi.

Daniel Donici, proprietar: „Acum avem în plan să facem un iaurt pe bază de fructe, tot aşa ceva care nu mai există, pentru a oferi varietatea pe care românii o caută."

Scopul soţilor Donici nu este de a ajunge în top pe piaţa românească, ci să păstreze mereu calitatea produselor. Pe viitor, însă, vor să cucerească noi pieţe de export.

digi24.ro

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

După facultate, s-au întors în Tecuci pentru a-şi porni propria afacere. Acum, produsele lor sunt în toate hipermarketurile

Business Magazin prezintă povestea unor români care au pornit, ăn urmă cu câţiva ani, o afacere de succes în Tecuci. Alina şi Daniel Donici au renunţat la planurile lor de carieră în multinaţionale imediat după absolvirea facultăţii pentru a se întoarce în oraşul natal şi a construi o fabrică de produse lactate tradiţionale.

“Un prieten care lucra în Spania ne-a adus brânzeturi de acolo care ne-au plăcut atât de mult, încât am mers, am vizitat mica fabrică de acolo şi am discutat cu proprietarul acesteia, un spaniol prietenos care făcea produsele după reţete tradiţionale“, explică Daniel Donici cum i-a venit ideea de a se lansa în antreprenoriat împreună cu soţia sa, prin anul 2006.

Ideea lor s-a concretizat într-o fabrică în care prelucrează zilnic circa 1.500 de litri de lapte, transformându-le în produse precum iaurt, sana, chefir, creme de brânză, brânzeturi în ulei de măsline, brânzeturi maturate şi de mucegai cu arome mediteraneene ce ajung pe rafturile hipermarketurilor Auchan, Carrefour, Cora şi Mega Image. Afacerea crescută odată cu criza a ajuns anul trecut la venituri de circa 600.000 de lei (aproximativ 140.000 euro) şi 20 de angajaţi, scrie Business Magazin.

Atât Daniel Donici, cât şi soţia sa, Alina, aveau 23 de ani şi erau încă studenţi când le-a venit ideea deschiderii fabricii: el studia administarea afacerilor, iar ea, relaţii internaţionale şi studii europene, în cadrul unor universităţi private. „Lucrarea din fiecare an de studii era un plan de afaceri“, îşi aminteşte Daniel Donici, care a absolvit facultatea ca şef de promoţie. Chiar dacă îl atrăgea antreprenoriatul, s-a angajat mai întâi într-o bancă, iar apoi a început să ofere consultanţă pentru alcătuirea planului de afaceri şi a documentaţiei necesare celor care voiau să obţină credite la bancă. Abia în 2008, cei doi soţi au făcut primul pas în direcţia aplicării propriului plan de afaceri, prin importul de brânzeturi maturate cu mucegai şi iaurturi din Spania.

"Eu lucram încă la firma de consultanţă, stăteam până la ora şase la birou, apoi, după ce îmi luam fiica de trei ani de la grădiniţă, mergeam împreună la magazine pentru samplinguri“, descrie antreprenorul modul în care au început să testeze piaţa. Au obervat că, spre deosebire de Spania, unde există o tradiţie în acest sens, laptele de capră era privit oarecum suspect de către români din cauza unor amintiri neplăcute din copilărie, precum mirosul şi gustul intens, aspecte influenţate de modul cum sunt crescute animalele. Chiar dacă produsele reprezentau o noutate la momentul respectiv, au reuşit să le introducă în câteva magazine tip bio tradiţional şi, pentru că cererea pentru produse creştea, au hotărât să construiască fabrica în oraşul natal, Tecuci. „E o zonă cu potenţial foarte bun datorită numărului mare de crescători de animale“, spune Daniel Donici, care îşi aminteşte că în zonă a existat, până prin anii ‘90, o mare fabrică de lactate.

Planurile lor s-au dovedit însă mai greu de aplicat decât în teoria planurilor de afaceri construite pentru alte firme, mai ales pentru că sosise criza, iar băncile nu mai voiau să îşi asume riscuri. Abia după trei ani, în 2011, au reuşit să obţină o finanţare de 750.000 de euro de la o bancă, pe care au completat-o cu alţi 250.000 de euro bani din fonduri europene, obţinuţi prin progamul de dezvoltare rurală. Anterior, cumpăraseră un teren şi o clădire dezafectată, fostul SMA Tecuci, aflat în lichidare. "Cred că am condus 100.000 de kilometri, numai pentru aprobarea proiectului, în Galaţi, Constanţa, Bucureşti, pentru toate autorizaţiile", spune Daniel Donici.

Timp de un an s-au ocupat de renovarea clădirii, au cumpărat utilajele pentru o linie de producţie şi, în 2012, au început să facă produsele mult visate, cu doar opt angajaţi. În primul an, au vândut specialităţi din brânzeturi şi iaurt din lapte de capră în cadrul târgurilor de profil, precum cel din zona Agronomiei din Bucureşti, unde aveau o rulotă, dar şi prin intermediul unui magazin online. Primul an le-a adus un număr mic de vânzări, din cauza căruia făceau cu faţă greu cheltuielilor fixe de producţie, şi au fost tentaţi să treacă la producţia în masă a lactatelor clasice. Anul 2013 a venit însă cu mai mult optimism şi le-a adus participarea la trei târguri, prin care au strâns suficiente resurse astfel încât să cumpere şi ambalajele necesare comercializării. Ideea unui ambalaj tip borcan din sticlă, atât pentru iaurturi, cât şi pentru brânzeturi, i-a ajutat nu doar la diferenţierea pe piaţă, dar şi la menţinerea valabilităţii produsului mai mult timp în mod natural.

gandul.info

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Dodali, printre campionii în business din Moldova

Zece antreprenori din Moldova au fost premiaţi ieri pentru performanţa în afaceri la Iaşi, în cadrul proiectului „Campioni în business“, organizat de Ziarul Financiar împreună cu fondul de investiţii Enterprise Investors, BCR- cea mai mare bancă locală, firma de audit PwC şi Fundaţia Triple Helix.

Dedeman din Bacău (retail bricolaj), Köber din Neamţ (producţie vopsele), Pan­dora Prod din Focşani (tex­tile), Electric Plus din Bacău (tâm­plă­rie din PVC), Balcanic Prod din Focşani (ambalaje), Auto­nom Services din Piatra Neamţ (închirieri auto), Iu­lius Mana­ge­ment Cen­ter din Iaşi (retail), Betty Ice din Su­ceava (producţia de în­gheţată), Dodali din Galaţi (lactate) şi Suin­prod din Roman (industria cărnii) au fost premi­anţii „Campioni în business“ din Moldova anul acesta.

Alina Donici,  cofondator Dodali (Artesana): "Veneam din zona consultanţei de fonduri europene, iar ideea fondării acestei afaceri a venit după o vizită la o fabrică din Spania. Întâi am testat piaţa cu produse importate, pentru a vedea dacă există potenţial de produse din lapte de capră în România, iar apoi, văzând că se cumpără, am accesat finanţare europeană şi am făcut o fabrică la Tecuci."

zf.ro

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Producătorul de lactate Artesana din Tecuci vrea să investească într-o nouă fabrică şi ia în calcul să apeleze la bursă

Artesana, producător de lapte din Tecuci controlat de familia Donici, vrea să investească într-o nouă unitate de producţie după ce până acum a investit peste două milioane de euro în unitatea de procesare din judeţul Galaţi. "Pentru anul viitor, avem în plan o nouă fabrică, însemnând minimum 2 milioane de euro, pentru care intenţionăm să apelăm la bursă (cel mai probabil o emisiune de obligaţiuni)”, a declarat Daniel Donici, care alături de Alina Donici a clădit o companie care în 2018 a ajuns la o cifră de afaceri de 2,8 milioane de euro.

Investiţia iniţială în fabrica de lactate Artesana din Tecuci a fost de peste 1 milion de euro, din care 250.000 euro obţinuţi din fonduri europene şi restul credite bancare. De-a lungul celor şapte ani de la deschidere, împliniţi anul acesta în primăvară, Alina şi Daniel Donici au investit încă aproximativ 1 milion de euro, din profit, credite bancare şi leasinguri.

Artesana a înregistrat o cifră de afaceri de 2,8 milioane de euro, iar în ceea ce priveşte estimările pentru anul în curs, managementul a prognozat o cifră de afaceri de 3,4 milioane de euro. „Cele mai mari creşteri au fost înregistrate la vânzarea produselor din lapte de capră, în medie de 6 ori mai multe iaurturi de băut şi, în medie, de 2 ori mai multe iaurturi la borcan, simple sau cu probiotice. De asemenea, vânzările la smântână s-au dublat, iar la restul articolelor am avut creşteri cuprinse între 30-80%”, a spus Alina Donici, partener fondator la Artesana.

”Am avut şi articole care nu au performat, aşa că am luat decizia să le excludem din gamă, mai ales pentru a eficientiza producţia: iaurturile degresate, care au scăzut cu aproximativ 40%, şi iaurtul cu banane, care deşi avea vânzări constante, acestea erau în volum foarte redus comparativ cu restul produselor”, a continuat Alina.

Pe partea de acidofile (iaurt, sana, kefir, smântână), Artesana a înregistrat o creştere de 74% în volum (unităţi vândute) în 2018 faţă de 2017.

 În 2018, Artesana a vândut 3,4 milioane recipiente din sticlă (borcane si sticle), din care aproximativ 10% au mers catre mărci private ale retailerilor (Artesana este în spatele unora dintre produsele lactate ale mărcii Gusturi Româneşti, vândută de Mega Image).

În plus, Artesana a lansat de la începutul anului trei noi produse – lapte bio în sticlă – o continuare a gamei bio lansată anul trecut, brânză mató – o specialitate spaniolă – în recipient 100% biodegradabil, obţinut din plante, şi iaurt în acelaşi timp de ambalaj.

zf.ro

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Producătorul de lactate Artesana din Tecuci anunţă vânzări de 3,7 mil. euro pentru 2020

Artesana, producător de lactate din Tecuci (jud. Galaţi), estimează pentru anul 2020 o cifră de afaceri de 3,7 mi­lioane de euro, în creştere cu 23% faţă de anul pre­cedent, după ce com­­pa­nia Arte­sana Inter­naţio­nal a reînnoit brandul, schimbând eti­chetele produselor, care se găsesc în peste 700 de magazine în toată ţara, în majoritatea reţelelor de retail modern dar şi în reţele locale sau băcănii specializate.

„Pe lângă noua identitate, proiectul vi­zează relansarea şi repoziţionarea com­pa­niei prin cercetări de piaţă, corporate bran­ding, redesignul etiche­telor, precum şi de­finirea unei strategii integrate de trade, de brand şi de produs, pentru urmă­torii ani“, spun reprezentanţii companiei.

zf.ro

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Producătorul de lactate artizanale Artesana investeşte 5 milioane de euro pentru construirea unei noi fabrici în Tecuci

Producătorul de lactate artizanale Artesana investeşte 5 milioane de euro pentru construirea unei noi fabrici în Tecuci care va tripla producţia de lactate a companiei, începând cu luna aprilie 2022, se arată într-un comunicat al companiei. “Investiţia totală în noua fabrică de producţie se ridică la peste 5 milioane de euro şi a fost posibilă prin susţinerea companiei de private equity, Roca Investments, printr-o finanţare bancară şi prin grantul nerambursabil obţinut prin schema de ajutor de stat nr. 807/ 2014, în valoare de aproximativ 2,3 milioane euro”, anunţă compania. În obţinerea grantului nerambursabil, Artesana a colaborat cu echipa Noerr, specializată în consultanţă pentru obţinerea de ajutoare de stat, iar termenul scurs din momentul depunerii aplicaţiei şi până la decizia de aprobare a fost de aproximativ 6 luni.

Noua fabrică Artesana va fi construită lângă cea existentă şi va avea o suprafaţă totală de 3.100 mp, din care suprafaţa de producţie va ocupa circa 2.350 mp şi va asigura o capacitate suplimentară de producţie de aproximativ 40 tone de lapte pe zi, de trei ori mai mult faţă de producţia actuală. Astfel, numărul total al angajaţilor Artesana va creşte până la aproximativ 100 de persoane, în acelaşi ritm cu creşterea graduală a producţiei estimată să ajungă la capacitate maximă la finalul anului 2022.

”Construcţia noii fabrici reprezintă un moment extrem de important, care marchează o nouă etapă în dezvoltarea Artesana. În ultimii ani, am simţit o creştere a interesului consumatorilor pentru produsele lactate premium şi ne doream să putem răspunde cererii tot mai mari din piaţă. Extinderea capacităţii de producţie exista în planurile noastre de dezvoltare încă de acum 3 ani. Credem însă că acum este momentul pentru această investiţie, beneficiind de oportunitatea grantului nearmbursabil şi bazându-ne pe parteneriatul solid cu Roca Investments alături de care putem să accelerăm scalarea companiei şi să amplificăm potenţialul brandului nostru”, a declarat co-fondatorul Artesana, Daniel Donici.  

Pe lângă zona de producţie, noua construcţie a fost proiectată să încorporeze spaţii extinse de birouri, mai multe săli de întâlniri şi de evenimente, precum şi un mini-atelier artizanal destinat activităţilor de team building unde grupurile de participanţi vor învăţa să producă lactate artizanale, sub îndrumarea specialiştilor Artesana. 

Artesana a încheiat anul 2020 cu o cifră de afaceri de aproximativ 3,7 milioane de euro, în creştere cu 21% faţă de anul anterior, şi şi-a extins distribuţia în peste 700 de magazine din retailul modern, precum şi în lanţuri locale şi băcănii specializate.

Noua fabrică de producţie Artesana face parte din planul de dezvoltare al companiei pentru următorii 5 ani, care mai cuprinde diversificarea portofoliului de produse şi deschiderea către pieţe externe de desfacere. 

Artesana este cel mai mare producător de lactate artizanale şi unicul producător de lactate integrale şi neomogenizate din România cu sediul în oraşul Tecuci, judeţul Galaţi. Fondatorii Companiei, Alina şi Daniel Donici, au deschis prima fabrică de producţie în luna august 2012 cu o investiţie iniţială de aproximativ 750.000 euro folosiţi pentru cumpărarea terenului, a echipamentelor şi pentru reconstruirea şi amenajarea clădirii existente. În decembrie 2020, Roca Investments, a intrat în acţionariatul Artesana prin achiziţia unui pachet de 20% de acţiuni. 

news.ro

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Artesana vrea să-şi dubleze producţia în 2022 cu noua fabrică şi se pregăteşte să intre în producţia de brânzeturi

♦ Cifra de afaceri a companiei s-a situat la 4,3 mil. euro în 2021, plus 16%, iar pentru 2022 ţinteşte o creştere de 30-50%.

Producătorul lactatelor Artesana va pune în funcţiune a doua fabrică din Tecuci, judeţul Galaţi, şi vrea să dubleze cantitatea de lapte procesat până la finalul anului, în timp ce se pregăteşte de producţia de brân­ze­turi în fabrica veche, a explicat Daniel Donici, cofondator şi managing partner al Artesana, în emisiunea ZF Investiţi în România!, realizată în parteneriat cu CEC Bank.

„A doua fabrică este în plin proces de de­fi­nitivare să zicem, chiar acum avem o echipă mixtă româno-italiană care pune la punct ulti­mele detalii legate de conectarea la utili­tăţi. În această fază suntem, sperăm până la fi­nalul lunii să începem probele şi în două-trei luni să ieşim cu noile produse“.  Astfel, a doua fabrică ar trebui să devină operaţională în luna iunie şi vine cu o capacitate de procesare de 5.000 de litri de lapte pe oră, de cinci ori mai mare decât în vechea fabrică. „Dar corelat cu celelalte capacităţi şi cu unele upgrade-uri pe care le-am prevăzut încă din proiectare, putem ajunge până la 100.000 de litri pe zi de la 12.000 de litri în medie acum. Deci putem creşte teoretic de zece ori dacă ne dorim, dar o vom lua treptat. (...) Estimarea şi obiectivul este să reuşim să dublăm până la finalul anului cantitatea de lapte procesat“.

Businessul Artesana a fost fondat de Daniel şi Alina Donici şi s-a remarcat în piaţă prin produse lactate artizanale. Pentru a doua fabrică, antreprenorii au obţinut un ajutor de stat de circa 2,3 mil. euro, iar compania a contractat ulterior un credit de circa 5 mil. euro de la CEC Bank pentru a demara investiţia. Concret, finanţarea de la bancă a venit cu un credit de investiţii de 13,5 mil. lei, dar şi cu prefinanţarea ajutorului de stat printr-un credit-punte.

Totodată, producătorul Artesana are în acţionariat şi fondul de private equity ROCA Investments, care a preluat un pachet de 20% din companie la finalul anului 2020.

Odată cu noua fabrică, producătorul vizează o „relansare“ a produselor deja existente, dar se îndreaptă şi spre produse noi, mai exact brânzeturi. „Momentan schimbăm puţin şi gramajele, încercăm să relansăm produsele consacrate, dar avem posibilitatea ca pe viitor să facem şi iaurturi cu fructe sau preparate diverse precum laptele cu arome. Asta ne dorim, iar eu sunt în mod particular entuziasmat de faptul că fabrica veche va rămâne pentru visele mele de la început, să fac acele brânzeturi, specialităţile pe care le-am gustat în Spania şi cu care sperăm să ajungem la inima acelor consumatori care ar putea renunţa la brânzeturile franţuzeşti sau spaniole din import şi să le încerce pe ale noastre“.

Antreprenorul a povestit că într-un magazin dintr-o „zonă bună“ a Bucureştiului a observat că în vitrina asistată pentru produse alimentare erau prezente doar trei tipuri de brânză telemea, o brânză proaspătă şi un caşcaval. În acest sens, susţine că românii au nevoie de educaţie gastronomică. „Aici văd un potenţial foarte mare şi se leagă şi de planurile noastre de a dezvolta brânzeturi. Ne lipseşte educaţia asta gastronomică, aici aş vrea să lucrăm, să învăţăm să mâncăm şi altfel de brânză, nu doar telemea şi caşcaval. Şi produsă în România“.

Echipamentele moderne din noua fabrică îi aduc producătorului avantajul unui termen de expirare mai lung cu 20-30%, adică 7-10 zile, ceea ce dă şansa unor planuri de export. „Am primit o invitaţie la Anuga în Germania şi am hotărât să mergem să luăm pulsul, să vedem ce se mai întâmplă. Este unul dintre cele mai mari târguri de agrifood, sunt acolo şi furnizori de echipamente, dar se întâlnesc şi clienţi, distribuitori de produse alimentare în general, să luăm puţin pulsul. Ne pregătim şi aici, chiar ne interesează acest canal“.

Cifra de afaceri a companiei s-a situat la 4,3 mil. euro în 2021, după o creştere de 16%, în contextul în care produce la capacitate maximă deja de aproape doi ani. Pentru 2022 ţinteşte o creştere cuprinsă între 30% şi 50%. Numărul de angajaţi se situează în prezent la 75 de persoane, urmând a fi angajaţi încă zece oameni odată cu pornirea noii fabrici.

zf.ro

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Producătorul de lactate Artesana a pus în funcţiune noua fabrică din Tecuci în luna martie, după investiţii de 6 mil. euro

♦ Artesana înregistrat o cifră de afaceri de 24,6 mil. lei în 2022, o pierdere netă de 1,8 mil. lei, respectiv o pierdere operaţională de 690.000 de lei.

Producătorul Artesana a pus în func­ţiune noua fabrică de lactate din Tecuci, judeţul Galaţi, în luna martie, după investiţii totale de 6 mil. euro, iar în prezent mută pro­ducţia treptat în noua facilitate, a explicat Daniel Donici, cofondator Artesana, în emi­siunea ZF Investiţi în România!, reali­zată în parteneriat cu CEC Bank.
„Prima întâlnire din Italia, când scrutam piaţa pentru poten­ţiali furnizori, a fost în octombrie 2019, în 2020 am purtat discuţiile şi am început efec­tiv proiectul în martie 2021. Am pornit fabri­ca în martie 2023, de o lună lucrăm acolo, facem treptat tranziţia din fabrica veche“.

Prima fabrică a producătorului de lactate a fost pusă în funcţiune în urmă cu circa zece ani, la iniţiativa antreprenorilor Daniel şi Alina Donici. În timpul pandemiei, antrepre­norii au decis să construiască a doua fabrică, au atras ROCA Investments în acţionariat, au obţinut un ajutor de stat de circa 2,3 mil. euro, respectiv un credit de 5 mil. euro de la CEC Bank – reprezentând un credit de in­vestiţii şi prefinanţarea ajutorului de stat prin credit punte.
Chiar şi aşa, compania s-a con­fruntat cu în­târzieri neaşteptate, precum cele legate de con­strucţie, utilităţi, lipsa unor com­ponete pre­văzute în legislaţia locală sau pu­nerea în funcţiune a echipamentelor. Acum, produc­ţia se mută treptat în noua fabrică, iar fabrica veche – situată lângă cea nouă – va servi în viitor pentru alte proiecte, precum producţia de brânzeturi.
„În 2019 ne gândeam să bugetăm 2 mili­oane de euro pentru fabrică, între timp a tre­cut de 6 milioane de euro fără TVA, cu toate echipamentele, construcţia şi ce a mai apărut pe lângă, alte echipamente care să ne ajute“.

Anul 2022 a adus începutul unei peri­oade complicate pentru întreg lanţul de a­pro­vizonare din industria alimentară, întru­cât de la fermieri la procesatori şi retaileri toată lu­mea s-a confruntat cu creşteri mai mari şi cu o piaţă în care inflaţia a început să erodeze con­sumul. Artesana spune că dacă preţul lap­te­lui a crescut la fermier, procesatorul nu a putut să majoreze la fel de repede preţurile, iar când preţul laptelui scade, nici această scă­dere nu ajunge să fie operată imediat în preţ.
„Anul trecut am avut pierdere operaţională EBITDA de aproape 700.000 de lei, nu mai vorbesc de cea netă, unde am avut dobânzi la creditul de investiţii. O mare parte din piedere a venit de aici, pentru că preţurile au crescut accelerat, în câteva luni cred că s-a dublat preţul laptelui, a ajuns la peste 3 lei în iarnă, iar noi preţul la raft l-am majorat în etape, cu o întârziere de 6 luni în unele cazuri“.

Acum are loc reversul, iar preţul laptelui este mai jos decât era anul trecut înainte să crească. Producătorul procesează în medie 15.000 de litri de lapte pe zi, în cea mai mare parte lapte de vacă, dar are şi produse din lapte de capră. Astăzi, preţul laptelui pentru Artesana este între 2 şi 2,5 lei la vacă şi între 3 şi 4 lei la capră. Anul trecut laptele de vacă a ajuns şi la un preţ de 3,2 lei.
„Lucrăm mai degrabă cu ferme medii spre mari care au o anumită putere şi experienţă, sunt şi ei foarte afectaţi, am încercat să îi ajutăm, chiar i-am ajutat cu plăţi în avans, atunci când a fost nevoie să cumpere mâncare pentru iarnă şi chiar şi acum în primăvară pe fondul scăderilor masive pe care trebuiau să le opereze ca să ne ajutăm reciproc. Anul trecut în toamnă i-am ajutat şi am acceptat creşterile de preţ, deşi nu le-am implementat în piaţă, iar acum au răspuns la fel de pozitiv, ne-au dat un preţ mai jos. Avem şi variante de a cumpăra din Ucraina, Ungaria sau Polonia chiar mult mai ietin, dar am ales să nu o facem“.

Per total, Artesana înregistrat o cifră de afaceri de 24,6 mil. lei în 2022, o pierdere netă de 1,8 mil. lei, respectiv o pierdere operaţională de 690.000 de lei. Compania lucrează cu circa 75 de angajaţi. Pentru context, compania avea în 2021 afaceri de 20,8 mil. lei şi un profit net de circa 20.000 de lei.
„În 2023 urmează să ne stabilizăm în primul rând, să putem avea o bază de producţie şi apoi explorăm şi alte canale, cum ar fi exportul, iar dacă dăm drumul la fabrica veche şi o eliberăm pentru brânzeturi putem face ceva specializat şi pentru partea de HoReCa, cu altfel de ambalaje“.

Producătorul a început de câteva luni exporturile în Londra, Luxemburg şi în Belgia, către magazine destinate Diasporei. În următoarele luni, compania se pregăteşte să lanseze produse noi, precum un iaurt cu fructe.

zf.ro

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.