dcp100168 Posted November 25, 2012 Share Posted November 25, 2012 "Fabrica" de ambarcaţiuni de agrement* Românii îşi cumpără bărci de agrement, chiar dacă nu atât de multe ca în anii trecuţi * Absolvenţi de Nave care să poată învăţa cum se construiesc ambarcaţiunile uşoare sunt cu sutele, în Galaţi * Totuşi, avem doar patru-cinci firme care fac bărci de agrementLocuim la doar câţiva paşi de Dunăre, aşa că avem unde să navigăm! Şi chiar dacă e criză, s-o recunoaştem: gălăţenii care îşi permit să cheltuiască vreo câteva mii de euro după bunul plac, doar ca să-şi facă ziua mai frumoasă, nu se numără, încă, pe degetele de la o mână. Un atelier de construcţii pentru ambarcaţiuni de agrement ar trebui, deci, să fie o afacere care să-i aducă investitorului bani grei, într-un timp scurt. Mai ales că se anunţă şi investiţii de milioane de euro în agrementul pescăresc, pe Siret şi Prut, printr-un proiect implementat de Consiliul Judeţului. Va fi, deci, mare nevoie şi de bărci, în Galaţi.Pe piaţă construcţiilor de ambarcaţiuni există, însă, doar vreo patru-cinci firme autohtone active, unele mai mari, altele mai mici. De ce nu se apucă niciunul dintre zecile de absolvenţi de Nave din promoţiile fiecărui an de costruit ambarcaţiuni de agrement ? Nu neapărat din cauză că românii nu mai caută bărci. Adrian Caramatescu, administrator la SC Plasma SRL, ne spune că motivul e altul: dintr-o astfel de afacere nu te îmbogăţeşti, aşa cum visează să facă mulţi dintre tinerii investitori. În atelier, banii nu se fac nici uşor, nici repede şi e nevoie de multă pasiune şi de multă muncă pentru a-ţi mulţumi clienţii. "Nu strângi averi, dar ai satisfacţia că ceea ce gândeşti astăzi poţi pune în practică peste o săptămână, o lună sau un an", apreciază Adrian Caramatescu.Cine a creat SC Plasma SRL şi cândCapitalul cu care s-a înfiinţat firma, în urmă cu mai bine de 15 ani, a fost echivalentul a circa 10.000 de euro. Între timp, investiţia iniţială ar ajunge la aproximativ 30.000 de euro sau chiar mai mult, pentru cine şi-ar deschide un astfel de business. Fondatorul firmei a fost Constantin Caramatescu, tatăl actualului administrator, Adrian Caramatescu, acum în vârstă de 34 de ani şi care a preluat businessul în 2001, după absolvirea Facultăţii de Nave. Atelierul în care se construiesc ambarcaţiunile se întinde pe 1.000 de metri pătraţi, iar suprafaţa toală aflată în proprietatea firmei şi destinată acestei afaceri este de 2.150 de metri pătraţi."N-am numărat niciodată bărcile pe care le-am construit. Cred că sunt, totuşi, peste 10.000, de la deschiderea firmei. Au fost perioade, ca aceea din 2007-2008, în care am construit aproape 200 de bărci Laguna 480, unul dintre cele mai vândute modele ale noastre. Terminam o barcă la două zile", îşi aminteşte administratorul SC Plasma SRL. Înainte de criză, firma a avut şi 45 de angajaţi. În prezent are doar 18, dar numărul lor ar putea creşte odată cu dezvoltarea unei noi ramuri a afacerii.Inovaţie şi adaptare la cerinţele clientuluiSC Plasma SRL are în ofertă, în acest moment, circa 15 modele. Pornind de la ambarcaţiuni uşoare, care au preţuri de bază de 450 de euro, se ajunge până la cele mari, de agrement, care pot costa şi peste 46.000 de euro. Atunci când piaţa o cere, fondatorii SC Plasma SRL se întorc la planşa de proiectare şi creează modele noi."Oricât de mult ai şti despre meseria asta, suprize pot apărea, iar dezvoltarea unui nou model este întotdeauna o provocare. Vorbim despre munca de proiectare, despre crearea unei matriţe din lemn şi, bineînţeles, despre fabricarea unui prototip pentru teste. Abia apoi, când toate detaliile au fost puse la punct şi toate obstacolele depăşite, vine construcţia propriu-zisă a modelului care urmează să fie vândut. Nu scoatem modele noi chiar în fiecare an, dar atunci când vedem că mai mulţi clienţi ne cer lucruri similiare pe care noi nu le-am inclus încă în ofertă, reîncepem munca de creaţie! Acum lucrăm, spre exemplu, la o ambarcaţiune pentru intervenţii de urgenţă. Nu cred că s-a mai construit aşa ceva în România până acum. Dar a fost o provocare pe care noi am acceptat-o”, ne spune Adrian Caramatescu.Gama de servicii se completează tot în funcţie de cererile proprietarilor de ambarcaţiuni. "Asigurăm şi service şi toate lucrările de întreţinere şi transport. Dacă nu le-am face noi, clienţii şi-ar găsi alţi furnizori de servicii, aşa că trebuie să ne adaptăm ceinţelor pe care le au ei. Încercăm, de asemenea, prin intermediul unor dealeri din ţară, să externalizăm, într-un fel, partea de comerţ şi să ne concentrăm mult mai mult pe procesele de producţie", apreciază administratorul PLASMA SRL.Cea mai mare ambarcaţiune creată în atelierul gălăţenilor a avut peste 17 metri lungime şi este folosită, în prezent, de o firmă de comerţ din Tulcea. Produsele SC Plasma SRL au ajuns şi proprietatea grănicerilor şi jandarmilor, dar şi până în Italia sau chiar în Islanda.Cheltuieli lunare de mii de euroÎntr-un atelier de producţie se consumă curent electric din belşug şi e nevoie de încălzire şi de ventilaţie. Oamenii trebuie plătiţi, iar mâna de lucru calificată sau în curs de calificare în hală nu e deloc ieftină. Apoi, automobilele trebuie să fie destul de puternice pentru a putea asigura transportul bărcilor. Iar maşinile mari presupun taxe şi consum de carburant pe măsură! "Cu totul, putem spune că întreţinerea lunară a afacerii se ridică pe puţin la câteva mii de euro. Asta, în condiţiile în care pot trece şase-şapte luni între momentul în care începi să creezi un nou model de barcă şi cel în care o vinzi şi eşti plătit. Materialele, care nu sunt ieftine, se pot importa sau le putem cumpăra de la distribuitori autorizaţi din Bucureşti. Per total, nu avem nici cele mai mari, nici cele mai mici preţuri de pe piaţa de profil", a declarat Adrian Caramatescu. Cifra totală de afaceri a firmei, pe anul trecut, a depăşit 1.300.000 de lei.Atelier pentru manechine din fibră de sticlăDe curând, SC Plasma SRL a câştigat perspectiva dezvoltării şi în domeniul fabricării articolelor din fibră de sticlă. Un partener geman doreşte să îşi desfăşoare toată producţia de manechine aici şi să facă din sediul firmei un centru de producţie din care produsele finite să nu mai treacă prin Germania, ci să poată lua direct drumul clienţilor din alte state. "Acest lucru implica o extindere a activităţii, dar şi una a spaţiului de lucru. Probabil vom mai construi un etaj pentru hală. Astfel, producţia de ambarcaţiuni va rămâne la parter, iar cea de manechine se va desfăşura la nivelul superior", conchide administratorul SC Plasma SRL. Semn că cine se gândeşte mai mult la ce produce şi cum decât la sumele încasate rezistă pe piaţă şi poate chiar să se dezvolte!Fişa afaceriiInvestitori: Constantin Caramatescu şi Adrian Caramateascu (actualul administrator al firmei)Domeniu de activitate: construcţie de ambarcaţiuni şi articole din fibră de sticlăInvestiţie iniţială: echivalentul a circa 10.000 de euro în anul 1994. Circa 30.000 de euro, pentru cine ar vrea să investească astăzi într-o astfel de afacereSpaţiu: 2.150 metri pătraţi, proprietatea firmei; hala de producţie de 1.000 metri pătraţiCheltuieli de administrare: câteva mii de euro pe lunăNumăr de angajaţi: 18Planuri de extindere: dezvoltarea producţiei de manechine din fibră de sticlăviata-libera.ro Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now