dcp100168 Posted January 30, 2008 Posted January 30, 2008 50 de milioane de euro se duc pe apele DunăriiAcordul dintre Administratia Fluviala a Dunarii de Jos (AFDJ) si Banca Europeana de Investitii (BEI) a expirat. Asta inseamna ca cele 50 de milioane de euro, cat valoreaza lucrarile de aparare a malurilor pe Canalul Sulina, sunt in pericol de a fi pierdute. Desi imprumutul a fost aprobat inca din 2002, institutia beneficiara nu a fost in stare nici pana astazi sa inceapa lucrarile si sa primeasca banii. Scandalurile ivite in urma licitatiilor organizate pentru desemnarea firmelor raspunzatoare pentru amenajarea malurilor Canalului Sulina, pe o portiune de 15 kilometri, dar si nepasarea directorilor care s-au “fatait” la carma AFDJ, au reprezentat cauzele pentru care siguranta navigatiei pe Dunare este pusa sub semnul intrebarii.Actualul director al AFDJ, Ionel Malenda (n.r. - cel care ocupa aceasta functie doar de cateva luni) ne-a explicat ca, din 2002 si pana in prezent, au fost doua incercari de organizare a licitatiei, dar fara ca acestea sa aiba o finalitate. Pe 8 martie 2002 a fost semnat acordul cu BEI, care a fost valabil pana la 31 decembrie 2006. La aceasta data s-a cerut o extindere a imprumutului cu un an si o luna, adica pana la 31 ianuarie 2008. Motivul: in 2005, o firma din Italia, care cumparase documentatia pentru licitatie, a depus contestatie si astfel licitatia a fost oprita timp de un an. In august 2006 licitatia a fost reluata, insa firma germana care initial castigase, Reinhold Meister, a fost ulterior descalificata in favoarea unei alte firme, societatea mixta Hidrotehnica SA Galati&Vega ’93, a carei oferta financiara era mult mai mare decat a firmei declarate castigatoare. Drept urmare, firma din Germania a contestat in instanta descalificarea, proces care se deruleaza si in prezent. In tot acest timp, la conducerea Administratiei Fluviale a Dunarii s-au perindat mai multi directori, incepand cu Mihai Ochialbescu (n.r. – care, de altfel, a fost si presedintele Comisiei de Evaluare in timpul licitatiei) si pana la Alexandros Galiatatos (n.r. - care inainte de a ajunge la conducerea AFDJ a fost secretar de stat la Ministerul Transporturilor), dar care nu au facut mai nimic pentru a rezolva acest litigiu si a pune mana pe banii BEI.Asa se face ca astazi cele 50 de milioane de euro, cu care s-ar fi rezolvat o parte dintre problemele importante privind siguranta pe Dunare, sunt in pericol de a fi pierdute. Penibil este faptul ca imprumutul ar fi putut fi salvat doar printr-o simpla hartie prin care AFDJ sa recunoasca Reinhold Meister drept castigator al licitatiei. In acest fe, procesul ar fi ramas fara obiect, BEI ar fi dat banii, iar lucrarile ar fi inceput. Acest lucru ni l-a explicat telefonic si Rainer Grafenhorst, reprezentantul firmei Reinhold Meister. “Noi vrem un acord pe cale amiabila. Nu vrem sa castigam procesul in instanta. Pentru ca, daca BEI nu va mai acorda imprumutul, nu vor mai fi banii necesari pentru efectuarea lucrarilor. Trebuie sa spun ca, de trei luni, actualul director, Ionel Malenda, si-a manifestat intentia de a incheia un acord intre firma noastra si AFDJ, insa pana astazi (n.r. - ieri, ora 15.00) nu am primit o hartie prin care sa se anuleze descalificarea noastra”, a explicat Rainer Grafenhorst.La randul lui, Ionel Malenda ne-a spus ca, de cand a ajuns la carma institutiei, a avut discutii atat cu reprezentantii firmei germane, cat si cu BEI, dar, in acelasi timp, a recunoscut ca astazi imprumutul este pierdut. “Maine (n.r. - astazi) expira acordul cu BEI. Noi am solicitat inca o extindere a imprumutului cu doi ani, insa oficialii bancii ne-au raspuns ca vor analiza cererea noastra, dar pana acum nu am mai primit un alt raspuns. De asemenea, pentru ca sa primim banii, trebuie sa existe ori o hotarare judecatoreasca prin care firma germana sa fie desemnata castigatoare, ori o conciliere intre parti, tot validata de instanta. Totodata trebuie ca firma germana sa-si mentina aceeasi oferta financiara si tehnica”, a spus Ionel Malenda.Cu toate acestea, Rainer Grafenhorst ne-a explicat ca BEI nu poate aproba o extindere a imprumutului atat timp cat proiectul pe care urmeaza sa-l finanteze are un proces pe rol. “Banca nu poate prelungi un imprumut daca AFDJ nu a ajuns la o intelegere cu firma noastra. Banca cere un acord intre cele doua parti. Eu am trimis ultima scrisoare prin care solicitam sa ne intelegem cumva. Inca mai astept, termenul expira la ora 0.00. (...) Pentru a rezolva aceasta problema ar fi putut interveni si ministrul Orban, ca doar 90% din bani raman in Romania”, a mai spus Rainer Grafenhorst.“Nu s-a dorit o intelegere amiabila”Reprezentantul firmei germane in instanta, avocatul Romica Artene, ne-a declarat: “am discutat in instanta posibilitatea stingerii conflictului in interesul ambelor parti. Judecati si dumneavoastra actiunile AFDJ. Pe 10 ianuarie 2008 am avut termen, iar reprezentantul AFDJ a cerut termen ca sa-si angajeze aparator. La termenul din 23 ianuarie ne-a cerut documentatia pe care am depus-o la licitatie, desi dansii au decis in baza ei ca Reinhold Meister a castigat licitatia. Dupa ce instanta le-a respins cererea, au recuzat completul de judecata ca sa traga de timp. Acum este prea tarziu pentru ca s-au pierdut 50 de milioane de euro numai pentru prima faza a lucrarilor”.Reamintim ca nemtii s-au suparat si au dat in judecata AFDJ, cerand Tribunalului Galati sa-i oblige sa semneze contractul, dar si la plata de daune cominatorii in valoare de 50.000 de lei pentru fiecare zi de intarziere pana la momentul amintit. Totul a pornit de la cererea pe care AFDJ a adresat-o firmei germane, ce viza prezentarea contractelor cu furnizorii de materii prime ce urmau sa fie utilizate la efectuarea lucrarilor de intarire a malului Dunarii. La doar o saptamana dupa primirea raspunsului, conducerea institutiei galatene ii anunta pe reprezentantii societatii germane ca au fost descalificati pe motiv ca intentionau sa execute lucrarea cu subcontractanti, urmand sa fie demarate negocieri cu firmele clasate imediat dupa aceasta la licitatie. Reinhold Meister sustine prin avocatul sau ca s-a conformat solicitarii adresate de AFDJ privind ofertele incheiate cu furnizorii de materii prime, desi aceasta nu era legala. Mai mult decat atat, firma germana precizeaza ca AFDJ confunda notiunea de furnizori de materii prime cu cea de subcontractanti.Urmatorul termen de judecata a fost fixat de Tribunalul Galati la 14 februarie, dar actiunea firmei germane in instanta devine inutila intrucat astazi a expirat termenul fixat de banca pentru plata banilor.http://www.monitoruldegalati.ro/index.p ... &articol=1
patricia Posted February 4, 2008 Posted February 4, 2008 noi cu bani, noi fara bani.mi se pare sau chiar asa e?chiar nu e trecut numele nici unei firme?cred ca mi se pare.de fapt, sunt convinsa ca mi se pare!vinovati sunt doar cei care s-au fatait pe la conducerea afdj!senzational! ce stat de 2 lei!traiasca presa libera si independenta!
Relu Posted February 4, 2008 Posted February 4, 2008 Oare dom' director ăsta, chiar nu trebuie să raporteze nişte realizări? Pe ce mama ciorilor îşi ia el salariul?
dcp100168 Posted February 12, 2008 Author Posted February 12, 2008 Tribunalul Galati a consfintit, luni, intelegerea dintre firma germana care a castigat licitatia pentru intarirea malurilor canalului Sulina si Administratia Fluviala a Dunarii de Jos (AFDJ) Galati, dupa ce luni de zile cele doua parti s-au razboit in instanta. Reamintim ca Reinhold Meister a fost declarata castigatoare a licitatiei organizate de AFDJ, dar ulterior institutia a plasat contractul de executare a lucrarilor unei alte firme.
dcp100168 Posted February 12, 2008 Author Posted February 12, 2008 Ce folos ... banii s-au dus ...S-ar putea să nu...Scandal cu happy-end, de dragul banilorScandalul legat de proiectul privind amenajarea malurilor pe Canalul Sulina pare să aibă, în cele din urmă, un final fericit, sau aproape fericit. Conflictul dintre Administraţia Fluvială a Dunării de Jos (AFDJ) Galaţi şi firma germană Reinhold Meisters Gmbh s‑a stins, însă poartă în continuare urmele unei lungi lupte prin instanţele gălăţene. Cele două părţi implicate în acest proces au ajuns la un numitor comun şi au acceptat diverse concesii în faţa judecătorilor de dragul accesării unor sume uriaşe de bani. Singurul aspect pozitiv în ceea ce putem numi o luptă tipic mioritică este acela că Banca Europeană de Investiţii (BEI) ar putea acorda totuşi finanţarea de 50 de milioane de euro, bani necesari pentru reamenajarea malurilor pe Canalul Sulina.Încurcate sunt căile licitaţiilor autohtone!Povestea dosarului Reinhold Meisters Gmbh versus AFDJ este una destul de încâlcită şi reprezentativă pentru felul în care s‑au încheiat şi se încheie licitaţiile publice în România. Dosarul 1963/121/2007 a ajuns pe masa de lucru a judecătorilor după un scandal monstru şi grave acuzaţii cu trimitere la trucarea unei licitaţii de 50 de milioane de euro. Prima tentativă de organizare a acestei licitaţiei pentru lucrări de consolidare a malurilor Canalului Sulina a avut loc în anul 2005. Destul de târziu, dacă luăm în calcul faptul că trecuseră deja trei ani de la semnarea unui acord cu Banca Europeană de Investiţii ce se angaja să acorde banii necesari acestor lucrări. În faza preliminară licitaţiei organizată la AFDJ Galaţi, procedurile au fost suspendate după ce o firmă din Italia ce voia să primească aceste lucrări a contestat documentaţia din caietele de sarcini ale licitaţiei. În luna august a anului 2006 licitaţia propriu‑zisă s‑a deschis. De aici au pornit un lung şir de neînţelegeri şi acuze care au adus AFDJ în pericolul de a pierde o sumă fabuloasă de bani din cauza unor trucuri folosite pentru a fi favorizaţi unii dintre participanţii la licitaţie.Faxul buclucaş şi necâştigătorulLicitaţia începe la finele anului 2006, iar în cursă se înscriu SAPHIR STRUCTURES 1991 din Israel, un consorţiu format din Vega *93 Galaţi împreună cu Joint Venture HIDROTEHNICA SA şi Joint Venture ASHTROM INTERNATIONAL LTD., germanii de la Reinhold Meister Gmbh şi societatea Hidroconstrucţia. Licitaţia se încheie cu un câştigător declarat: Reinhold Meister Gmbh prezintă cea mai bună ofertă financiară, cerând 29 milioane de euro pentru întreaga lucrare, iar acest lucru este recunoscut, potrivit actelor din dosarul aflat la instanţă, printr‑o adresă trimisă nemţilor prin fax şi care poartă numărul de înregistrare al AFDJ 29292/6.11.2006. După ce licitaţia s‑a încheiat, AFDJ cere o listă cu furnizorii de servicii şi materii prime pe care îi consideră subcontractanţi. Iar în baza acestei premize îi anunţă pe cei de la Reinhold Meister că au fost descalificaţi. Numai că anunţul acestei descalificări se face prin fax, un fax transmis în apropierea Crăciunului, în 22 decembrie, dată la care nici un angajat al firmei respective nu se mai afla la serviciu, iar o eventuală contestare rapidă a acestei decizii era imposibilă. Aşadar, în urma acestor mişcări, câştigător avea să fie desemnat Consorţiul din care făcea parte şi Vega 93, care solicita mult mai mulţi bani decât concurenţii din licitaţie ‑ 37 milioane de euro!Aşa că reprezentanţii firmei germane acţionează AFDJ în instanţă la începutul anului trecut, stopând încă o dată licitaţia şi cerând instanţei să oblige pârâta la plata unor daune de 50.000 de lei pentru fiecare zi de refuz nejustificat de a atribui lucrările aşa cum s‑a stabilit iniţial prin licitaţie.Împăcare"Instanţa a luat act de înţelegerea dintre clientul meu şi AFDJ şi de faptul că Administraţia Fluvială s‑a obligat să încheie acest contract, în cele din urmă", ne‑a declarat Romică Artene, avocatul ce a reprezentat în instanţă antreprenorul german. Potrivit acestuia, Reinhold Meisters nu a renunţat la cererea de a primi despăgubiri exorbitante pentru fiecare zi de întârziere, de la data la care ar fi trebuit semnat contractul şi până azi. "Nu s‑a renunţat la acele pretenţii, să nu se înţeleagă greşit, numai că ele nu constituie o prioritate în acest moment", a mai spus apărătorul societăţii germane.Cu sau fără despăgubiri?Ionel Malenda, directorul AFDJ susţine însă că s‑a căzut la acea înţelegere potrivit căreia lucrările vor fi atribuite Reinhold Meisters, dar şi că reprezentanţii germanilor în acest proces au renunţat (în cadrul acelui acord de conciliere) la pretenţia de a le fi achitate penalizările. "Am consemnat, de la discuţiile în instanţă că firma să retragă acele pretenţii financiare de 500 de milioane de lei (lei vechi) pe zi ce ar fi trebuit acordaţi pentru perioada rămânerii definitive a hotărârii judecătoreşti pronunţate, până la data semnării contractului. Regia a făcut toţi aceşti paşi în ideea de a folosi acele fonduri", ne‑a declarat Malenda. Potrivit acestuia există şanse reale ca Banca Europeană de Investiţii să arate înţelegere faţă de faptul că a fost depăşit termenul limită până la care puteau fi folosiţi cei 50 de milioane de euro pentru reamanajarea malurilor Canalului Sulina. "Am transmis către BEI în 31 ianuarie o cerere ce face referire la acordarea unui termen pentru accesarea acestor bani. Iar din partea lor am primit ca termen limită data de 15 februarie 2008, dată la care ar trebui ca acest contract să fie semnat", ne‑a mai spus directorul AFDJO concluzie tristăLucrurile par a se fi potolit acum, însă nu putem anticipa dacă după această împăcare de dragul celor 50 de milioane de euro va fi de lungă durată. Asta în condiţiile în care există păreri împărţite ale celor doi protagonişti ai acestui scandal în ce priveşte acordarea despăgubirilor. Există însă certitudini, sau mai degrabă concluzii triste: în 2008, la Galaţi, există încă scandaluri legate de licitaţii publice, există încă scandaluri legate de felul în care sunt gestionate lucrările de interes public!http://www.viata-libera.ro/index.php?pa ... l&id=22042
dcp100168 Posted March 24, 2008 Author Posted March 24, 2008 Undă verde de la Luxemburg"Am salvat un proiect de 120 de milioane de dolari"* declară directorul general al AFDJ, Ionel MalendaScandalul legat de proiectul privind amenajarea malurilor pe Canalul Sulina pare să aibă, în cele din urmă, un final fericit. Întors recent de la sediul Băncii Europene de Investiţii (BEI) de la Luxemburg, directorul general al Administraţiei Fluviale a Dunării de Jos, Ionel Malenda, anunţă că a reuşit să obţină deblocarea împrumutului de 50 de milioane de euro, care va fi extins până în aprilie 2010. Împrumutul respectiv, al cărui contract fusese semnat de AFDJ şi BEI în urmă cu patru ani, părea la un moment dat compromis, într‑o manieră tipic mioritică, iar România era în pericol nu numai să piardă o uriaşă finanţare, ci şi să fie obligată la plata unor daune de jumătate de miliard de lei vechi pe zi! Iată însă că negocierile purtate de delegaţia AFDJ la Luxemburg, care au urmat concilierii amiabile purtate de AFDJ, în februarie, cu câştigătoarea licitaţiei, firma germană Reinhold Meister Gmbh, au întors situaţia la 180 de grade, în favoarea statului român. "Este un proiect care, în total, se ridică la o valoare de aproximativ 120 de milioane de dolari. O sumă uriaşă, pe care alte state nu reuşesc să o obţină şi căreia noi eram gata să‑i dăm cu piciorul", spune Ionel Malenda.Un război fără rost"Viaţa liberă" a scris pe larg despre scandalul legat de finalizarea licitaţiei organizate de AFDJ, în 2005, pentru lucrările de consolidare a malurilor Canalului Sulina. Nu mai insistăm acum, ci spunem doar că povestea, una destul de încâlcită, este destul de reprezentativă pentru felul în care s‑au încheiat şi se încheie licitaţiile publice în România. Dosarul 1963/121/2007 a ajuns pe masa de lucru a judecătorilor după un scandal monstru şi grave acuzaţii cu trimitere la trucarea licitaţiei. Au urmat contestaţii, descalificări, anunţuri foarte importante (şi urgente!) făcute prin fax în zile nelucrătoare (în ajunul Crăciunului, de exemplu), cereri de penalităţi, concilieri etc. Cazul a intrat chiar şi în atenţia reprezentanţilor europeni ai Oficiului de Luptă Antifraudă (OLAF). În cele din urmă, chiar dacă termenul iniţial de acordare a împrumutului expirase în februarie 2008, Banca Europeană de Investiţii a acceptat prelungirea termenului până în 2010.O miză foarte importantăDeşi proiectul prevede, în principal, consolidarea malurilor Canalului Sulina, miza este mai mult decât importantă pentru întreaga Dunăre maritimă, inclusiv pentru Galaţi şi Brăila. Şi statul român nu are decât de câştigat, de executarea acestor lucrări depinzând continuarea navigaţiei navelor cu capacităţi mari pe Dunărea maritimă, între Bara Sulina şi porturile Tulcea, Galaţi şi Brăila. "În condiţiile în care ucrainenii au deschis canalul Bâstroe, ca o alternativă la canalul Sulina, lucrările sunt cu atât mai urgente pentru România. Iar dacă adăugăm aici şi viitoarea deschidere a Terminalului din Port Docuri, putem spune că Galaţiul, alături de Brăila, va deveni un port foarte important. Traficul infernal de pe şosele se va putea muta pe apă � o variantă mai puţin poluantă, mai economică, mai sigură", spune directorul general al AFDJ.Întregul proiect care va fi derulat de AFDJ cuprinde cinci etape importante: două privesc consolidarea canalului Sulina, iar o etapă a fost cea a ranfluării epavei navei "Rostock". O altă etapă o reprezintă achiziţionarea a trei nave pentru măsurători hidrografice, care au şi fost recent cumpărate; navele Donaris 1, 2 şi 3 se află în momentul de faţă în teste de marş şi vor intra cât de curând în pâine. În fine, ultima etapă a proiectului este cea a amplasării unui sistem de semnalizare modernă pe întreaga Dunăre maritimă, monitorizat prin GPS, cu geamanduri luminoase. "Se va putea circula în condiţii de deplină siguranţă şi noaptea. Cele trei nave Donaris vor avea echipamente moderne de măsurare şi de editare a planşelor hidrografice, pentru a putea monitoriza configuraţia fundului şi a şenalului navigabil. De asemenea, vom putea monitoriza şi lucrările care vor fi făcute de firma Meister, cea care a câştigat licitaţia", a încheiat Ionel Malenda.http://www.viata-libera.ro/index.php?pa ... l&id=22976
dcp100168 Posted May 8, 2008 Author Posted May 8, 2008 AFDJ GalaţiDunărea, pe valurile modernizării* În timp ce sistemele de semnalizare şi de măsurători topohidrografice sunt înnoite, pe Canalul Sulina proiectul amenajărilor de maluri bate pasul pe locDouă dintre componentele de bază ale programului de modernizare a condiţiilor de navigaţie pe Dunăre, derulat de AFDJ Galaţi, au intrat în linie dreaptă. Astfel, în ce priveşte sistemul de măsurători topohidrografice, trei nave dotate cu echipamente speciale au intrat deja în pâine. A doua componentă se referă la asigurarea unui sistem de semnalizare ultraperformant ce va permite, într-o lună de zile, navigaţia fără restricţii chiar şi pe timp de noapte. În acelaşi timp, în ce priveşte a treia componentă importantă - lucrările la apărările de maluri ale Canalului Sulina - suspansul încă se mai păstrează, contractul dintre AFDJ Galaţi şi firma germană care a câştigat licitaţia nefiind încă semnat.Siguranţă şi rapiditatePosibilitatea de a putea circula pe timp pe noapte pe Dunăre este o mai veche dorinţă a navigatorilor. "Este vorba de scurtarea timpilor de operare, foarte importanţi în economia unui transport. După finalizarea modernizării sistemului de semnalizare se va putea circula şi pe timp de noapte, ceea ce, desigur, va aduce un plus de competitivitate transportului fluvial", ne-a explicat Ionel Malenda, directorul general al AFDJ Galaţi. Investiţiile în noul sistem de semnalizare totalizează aproape două milioane de euro. Punctele forte vor fi farurile costiere şi geamandurile "high-tech", ce vor putea fi inclusiv monitorizate în timp real prin echipamentele de telecontrol. "În prezent, suntem în faza în care am instalat toate farurile costiere şi urmează să trecem la instalarea unităţilor de monitorizare pe geamanduri şi amplasarea acestora pe sectoarele Dunării. Cam într-o lună de zile lucrările vor fi finalizate şi astfel vor realiza condiţiile tehnice ce vor permite deopotrivă circulaţia pe timp de noapte şi pe ceaţă", a precizat Ionel Malenda. "Merită însă subliniat că, pe lângă timpii mai scurţi de operare, noul sistem de semnalizare va oferi o protecţie în plus şi pentru vieţile oamenilor. Deja avem aprecieri pozitive din partea piloţilor, a Căpităniilor. Practic, pregătim acest culoar european, mai puţin poluant, mai ieftin, mai sigur, pentru a degreva transporturile pe uscat şi de a oferi o perspectivă mai bună pentru dezvoltarea porturilor de la Dunăre", a mai arătat directorul AFDJ Galaţi.Flotila "Donaris"Pentru sistemul de măsurători topohidrografice, nu este nicio exagerare dacă spunem că noile nave ale AFDJ Galaţi, trei la număr, construite şi echipate în Germania, sunt nişte veritabile bijuterii. Ce-i drept, şi investiţiile au fost pe măsură: 3,4 milioane euro. Avantajele principale ar fi că noile nave sunt mai economicoase decât cele folosite până acum, sunt mult mai bine echipate şi, fiind mai rapide, pot fi făcute mai multe măsurători într-un timp mai scurt. În plus, vor avea şi posibilitatea de a repoziţiona geamandurile, dacă situaţia din teren o impune: "Aceste nave - botezate - sunt amplasate la Sulina, Galaţi şi Giurgiu şi supraveghează în permanenţă şenalul navigabil. Se pot identifica rapid punctele critice, unde trebuie să intervenim cu lucrări de dragaj. Mai mult, graţie instrumentelor de care dispun aceste nave, vom putea verifica şi modul în care s-au făcut lucrările de dragaj."Ghinion pe valuriDacă în materie de semnalizare şi topografie lucrurile merg bine, rămâne de văzut ce se va întâmpla cu faza I a lucrărilor la apărarea de maluri pe Canalul Sulina, proiect finanţat prin Banca Europeană de Investiţii (BEI). După cum v-am relatat în paginile ziarului nostru, atribuirea contractului în urma licitaţiei desfăşurate în urmă cu un an şi jumătate a dat naştere la un litigiu între AFDJ Galaţi şi firma germană Reinhold Meister. Firma germană a prezentat, în 2006, în cadrul licitaţiei, oferta financiară cea mai avantajoasă, teoretic ar fi trebuit să i se atribuie lucrările, însă negocierile cu AFDJ pentru încheierea contractului au eşuat în circumstanţe destul de controversate. Astfel, în postura de câştigător se contura un concern autohton, însă Reinhold Meister a deschis o acţiune în instanţă, cerând obligarea AFDJ la încheierea contractului şi la plata a 500 milioane lei vechi pentru fiecare zi de întârziere. Noua conducere a AFDJ Galaţi a reuşit recent să ajungă la un Acord de Conciliere cu firma germană. Pe de o parte, Reinhold Meister a renunţat să mai ceară daune, în timp ce AFDJ a invitat firma germană să semneze mult disputatul contract. Invitaţia a fost pentru data de 24 aprilie, dar firma a comunicat că, din cauza altor obligaţii, reprezentanţii firmei nu se pot prezenta şi a rămas că vor propune o nouă dată. Problema e că, în scrisorile trimise de firma germană, nu se vorbeşte de o semnare imediată a contractului, ci de o actualizare a preţurilor! Licitaţia a fost adjudecată la suma de 24,6 milioane euro, iar directorul AFDJ Galaţi spune că, potrivit normelor în vigoare, nu poate fi acceptată altă sumă decât cea oferită în timpul licitaţiei. Rămâne, aşadar, de văzut cum se vor desfăşura discuţiile în noua întâlnire de afaceri. Canalul Sulina are, se pare, ghinion. Culmea, dacă lucrurile ar fi decurs normal, lucrările de amenajare a malurilor ar fi fost, astăzi, aproape finalizate�http://www.viata-libera.ro/index.php?pa ... l&id=24022
dcp100168 Posted June 5, 2008 Author Posted June 5, 2008 Pentru transport mai sigurDunărea - modernizată nemţeşte* După doi ani de suspans, licitaţie cu happy‑end pentru lucrările de amenajare a Canalului Sulina * AFDJ Galaţi a bătut palma cu firma germană Reinhold Meister* Investiţii de 30 milioane euro, cu finanţare europeană, în dezvoltarea infrastructurii de transport navalDupă aproape doi ani de suspans şi controverse vizavi de licitaţia pentru atribuirea lucrărilor de modernizare a Canalului Sulina - faza I a lucrărilor la apărarea de maluri -, AFDJ Galaţi şi nemţii de la Reinhold Meister au bătut palma, iar proiectul în valoare de 30 milioane euro, finanţat prin Banca Europeană de Investiţii (BEI), va fi pus în practică.Litigiu aplanatPrin intermediul consultantului tehnic, Louis Berger Group Trapec, reprezentanţii AFDJ Galaţi şi cei ai firmei Reinhold Meister vor avea, pe 11 iunie, o întâlnire în care vor pune la punct planul de lucru şi organizarea de şantier pentru demarare, până la sfârşitul lunii, a lucrărilor pe Canalul Sulina. Drumul până aici nu a fost deloc uşor. După cum v‑am relatat în paginile ziarului nostru, atribuirea contractului în urma licitaţiei desfăşurate în 2006 a dat naştere la un litigiu între AFDJ Galaţi şi firma germană. Nemţii au prezentat, în 2006, în cadrul licitaţiei, oferta financiară cea mai avantajoasă, teoretic ar fi trebuit să i se atribuie lucrările, însă negocierile pentru încheierea contractului cu conducerea AFDJ Galaţi de la acea vreme au eşuat în circumstanţe controversate. Astfel, în postura de câştigător se contura un concern autohton, însă Reinhold Meister a deschis o acţiune în instanţă, cerând obligarea AFDJ la încheierea contractului şi la plata a 500 milioane lei vechi pentru fiecare zi de întârziere. "Din fericire pentru ambele părţi, acest conflict a fost aplanat în cele din urmă pe cale amiabilă, ajungându‑se la un Acord de Conciliere cu firma germană. Pe de o parte, Reinhold Meister a renunţat să mai ceară daune, în timp ce AFDJ a invitat firma germană să semneze contractul", a explicat Ionel Malenda, actualul director general al AFDJ Galaţi. Ce‑i drept, suspansul a mai durat un timp, dat fiind faptul că firma germană a solicitat o reajustare a valorii contractului, invocând faptul că, din 2006 şi până în prezent, preţuri precum cele ale combustibililor şi al mâinii de lucru s‑au majorat. "O astfel de reajustare nu putea fi pusă în discuţie, pentru că, potrivit normelor în vigoare, nu poate fi acceptată altă sumă decât cea oferită în timpul licitaţiei. În fine, dumnealor au înţeles acest lucru, iar contractul s‑a semnat, în cursul lunii mai, la valoarea fixată iniţial", a precizat Ionel Malenda.Beneficii multipleLucrările pe Canalul Sulina sunt deosebit de importante pentru condiţiile de navigaţie pe Dunărea Maritimă şi, implicit, pentru navele ce tranzitează porturile riverane, precum cele de la Galaţi şi Brăila. Prima fază a amenajărilor de maluri presupune lucrări de consolidare, reajustare, pietruire pe o porţiune de 15 km, în completarea unor amenajări deja existente. "Beneficiile vor fi multiple. În primul rând, prin aceste lucrări se va asigura o autodragare naturală a Dunării şi asta înseamnă că vor fi necesare mai puţine intervenţii pentru înlăturarea eventualelor puncte critice, iar economiile astfel realizate vor lăsa un financiar mai larg pentru investiţii în alte sectoare. De asemenea, amenajările vor completa sistemul modern de semnalizare pe care l‑am introdus pe Dunăre, cei mai câştigaţi fiind, desigur, transportatorii", a declarat directorul AFDJ Galaţi.Semnal pentru transportatoriDincolo de îmbunătăţirea condiţiilor de navigaţie pe Dunăre, demararea lucrărilor la amenajarea de maluri pe Canalul Sulina este şi un semnal pozitiv atât pentru instituţiile financiare, cât şi pentru transportatori: �Pe partea financiară, deblocarea contractului era esenţială pentru păstrarea colaborării cu BEI. O carte de vizită onorabilă este cu atât mai importantă cu cât dorim, pentru continuarea programului de modernizare, să accesăm pe viitor noi fonduri europene, cum ar fi cele puse la dispoziţie prin Programul Operaţional Sectorial - Transporturi. Un al doilea aspect este legat de rolul Dunării ca unul dintre culoarele principale de transport european. Modernizarea acestuia dă un semnal că autorităţile române se preocupă pentru punerea lui în valoare. De altfel, prin strategia avută la nivelul Ministerului Transporturilor, se doreşte ca Dunărea să preia o parte din traficul rutier de marfă, iar efectele nu vor fi numai pe partea de protejare a mediului, de exemplu, ci şi de stimulare a activităţii economice în porturile Dunărene."Potrivit graficului convenit între AFDJ Galaţi şi Reinhold Meister, lucrările pe Canalul Sulina vor fi finalizate într‑o perioadă de 32 de luni de la notificarea de începere a acestora.http://www.viata-libera.ro/index.php?pa ... l&id=24630
webstar Posted June 6, 2008 Posted June 6, 2008 Ce bine ar fi fost sa se duca pe apa Dunarii, problema e ca banii nu ajung in dunare ci pe apa Sambetei. Daca firma germana castiga procesul Parchetul de pe langa Judecatoria Galati ar trebui sa se autosesizeze, si sa demareze o ancheta(asta e treaba SRI, ca e pusa in pericol siguranta statului, infractiuni economice la varf,etc...bla bla bla) si apoi arestati cu toti acolitii si sefii politici. Nu cred ca e asa(daca as crede ar fi calomnie si s-ar autosesiza PJG)
dcp100168 Posted December 22, 2008 Author Posted December 22, 2008 Dunarea de Jos n-are fund* Lucrarile de aparare a malurilor pe canalul Sulina bat pasul pe loc * AFDJ Galati trebuie sa plateasca 1,3 milioane de euro pentru prelungirea contractului de consultantaAdministratia Fluviala a Dunarii de Jos Galati (AFDJ) este un exemplu elocvent al modului in care incompetenta sau interesele aduc dupa sine pierderi de milioane de euro. Contractul pentru executarea lucrarilor de aparare a malurilor canalului Sulina, in valoare de 25 de milioane de euro, a fost semnat abia in luna mai 2008 deoarece conducerea AFDJ a incercat sa inlature, cu orice pret, pe castigatorii licitatiei.In acest timp, a expirat contractul de consultanta si asistenta tehnica semnat in februarie 2004 cu firma Louis Berger & Trapec SA. Aceasta solicita o plata suplimentara de circa 1,3 milioane euro, pentru prelungirea contractului, ne-au declarat surse din AFDJ. Banca Europeana de Investitii, finantatorul lucrarii, a solicitat "de urgenta, o negociere cinstita pentru prelungirea contractului de consultanta". Pentru a putea prelungi contractul, obligatoriu pentru derularea lucrarilor, dupa 31 ianurie 2009, AFDJ trebuie sa accepte plata suplimentara.Canalul Sulina, erodat de intereseLicitatia pentru protectia malurilor Canalului Sulina a intrat in impas dupa ce societatea Reinhold Meister Gmbh, castigatoarea licitatiei, a reclamat ca a fost indepartata ilegal de catre conducerea Administratiei Fluviale "Dunarea de Jos" (AFDJ) Galati.Firma germana a fost anuntata ca are oferta castigatoare a licitatiei pentru protectia malurilor Canalului Sulina la data de 22 noiembrie 2006. Aceasta avusese cea mai buna oferta financiara, ea angajandu-se sa execute lucrarile pentru suma de 24.638.806 euro. Celelalte doua oferte, apartinand unor concerne romanesti, au fost mai mari cu 50.000, respectiv, cu 6,7 milioane de euro mai scumpe.Nemtii nu s-au mai putut apuca insa de treaba deoarece nu au mai primit "scrisoarea de acceptare", ultima faza dinaintea semnarii contractului de achizitie publica. Mihai Ochialbescu, directorul general de atunci al AFDJ, a cerut firmei germane sa prezinte o lista cu subcontractorii pentru lucrarea care facuse obiectul licitatiei chiar daca in oferta firmei germane era inscris ca executarea contractului va fi realizata fara subcontractanti.La data de 22 decembrie 2006, Ochialbescu a anuntat firma germana ca au esuat si ca vor continua cu reprezentantii consortiului de pe locul al doilea. Rainer Grafenhorst, reprezentantul firmei germane, a acuzat atunci ca toata operatiunea ar fi fost o "regie", castigator urmand a fi declarat cel mai scump ofertant.Scenariul firmei germane a parut a se confirma, consortiul de pe locul doi crescand pretentiile financiare la aproape 30 milioane de euro, pe motivul scumpirii motorinei si devalorizarii monedei euro in raport cu leul.Afacerea a intrat in atentia Oficiului European Antifrauda, iar firma germana a actionat AFDJ in judecata cerand daune de 500 de milioane de lei vechi pentru fiecare zi de intarziere a semnarii contractului. Totodata, Banca Europeana de Investitii a dat semne ca ar putea sa retraga finantarea proiectului (cofinantat din resurse bugetare). Actuala conducere a reusit reconcilierea cu germanii, semnand cu acestia contractul, la data de 10 mai 2008. Lucrarea nu poate fi realizata fara consultant, iar contractul cu acesta a expirat in luna aprilie. Contractul a fost prelungit, prin acte succesive, pana la data de 31 ianuarie. Surse din AFDJ ne-au declarat ca, dupa aceasta data, nu se mai poate trage de timp. "Platim sau ramanem fara finantare!", ne-au spus sursele. Actualul director, Ionel Malenda, a refuzat sa comenteze cele de mai sus: "Eu mi-am indeplinit mandatul, am realizat indicatorii de performanta. Am mostenit aici niste bombe cu efect intarziat - contractul cu firma de consultanta, cazul Rostok, Sulina si m-am descurcat cum am putut mai bine", a declarat Malenda.Amenintarea RostokAngajatii AFDJ vorbesc, de la o zi la alta, cu tot mai multa teama, de cazul Rostok, despre care spun ca ar fi intrat in linie dreapta la Curtea de arbitraj de la Paris. Consortiul romano-olandezo-american "Rostok Wreck Removal" solicita plata suplimentara a circa 7,5 milioane euro, peste cele 5 milioane primite pentru indepartarea epavei ucrainene Rostok de pe senalul navigabil al Canalului Sulina. AFDJ porneste deja in litigiu cu handicapul "bunei-credinte", dat fiind ca a refuzat sa recunoasca competenta Curtii.http://www.ziua.ro/display.php?id=24723 ... 2008-12-23
vhycs Posted June 11, 2009 Posted June 11, 2009 Reinhold Meister - Nein Me(i)ster Abia s-au stins ecourile conflictului dintre Reinhold Meister si AFDJ pe tema incheierii contractului de lucrari de aparari pe canalul Sulina ca, dupa ce au acuzat in stanga si-n dreapta, la BEI, OLAF si alte organisme europene ca ei, cetateni europeni, sunt curati si noi romanii nu-i lasam sa castige contractele finantate cu fonduri de la bancile europene, ca nu sunt lasati sa ne invete cum se modernizeaza nemteste malurile canalului Sulina, se intrezareste un alt scandal, de data aceasta generat de lucrarile (ne)efectuate de firma germana conform contractului. Peste 1 an de tergiversari, actionari prin instante, judecati de valoare cu privire la mentalitati romanesti si incapacitatea noastra de a ne conforma spiritului, transparentei europene - acuzatii grave asupra moralitatii societatii romanesti - aduse de Reiner Grafenhorst - reprezentantul Reinhold Meister sustinut de nea Mironescu, cooptat pentru transportul de piatra in cadrul contractului desi nu a existat un raport oficial al Oficiului Antifrauda a UE. Investitia pe Canalul Sulina parea, in sfarsit, asigurata, finantarea contractului ''Aparari de maluri pe Canalul Sulina - Faza I'', in valoare de peste 30 milioane de euro, fiind salvata de sentinta civila nr. 329 din 13.02.2008, cand Tribunalul Galati a luat act de concilierea partilor, erou Ionel Malenda, atunci director general al RA AFDJ. Si daca noi n-am adoptat rigoarea nemteasca au invatat ei spiritul antreprenorial romanesc... Dupa toata tevatura cu termene peste termene, justitie, OLAF, lupta cu frauda, plus amenintarea pentru statul roman de a plati 8 milioane de lei firmei germane, timp de 5 luni reprezentantii REINHOLD MEISTER au amanat incheierea contractului in lipsa unei reajustari a valorii contractului de 20%, invocand faptul ca, din 2006, preturi precum cele ale combustibililor si al mainii de lucru s-au majorat. Cu toate ca in perioada negocierilor, Malenda Ionel a adoptat o pozitie prin care, oficial, nu a admis pretentiile financiare inaintate de societatea germana, in particular a propus partenerilor germani semnarea contractului in conditiile financiare initiale, urmand ca acestea sa fie suplimentate prin incheierea unor acte aditionale, pana la nivelul solicitat de REINHOLD MEISTER Gmbh. Prin semnarea la data de 10 mai 2008 a contractului de executie nr. 49/2008, nemtii s-au angajat sa execute 15 km de aparari de maluri pe Canalul Sulina intr-o perioada de 32 de luni de la data notificarii de incepere a lucrarilor. Pretul contractului a ramas acelasi cu cel din oferta de pret de la procedura de licitatie, adica 24.638.806 euro fara TVA, executantul garantand calitatea lucrarilor printr-o scrisoare de garantie de buna executie in valoare de 1,2 milioane de euro, deschisa la o banca din Germania. ''Noi am facut dovada capacitatilor noastre, castigand proiecte de anvergura in multe alte tari europene'', spunea prin presa vremii Reiner Grafenhorst - fara a mentiona daca le-a si facut ??? caci tot pe bani de la BEI s-a lucrat. Cu ce le faci, frate!!!?? Materiale - NICHT ''Cine sapa groapa altuia nu are de unde lua materiale pentru constructii'' caci, de la semnarea contractului nemtii incearca sa gaseasca un subcontractant pentru furnizarea de materiale, ceea ce denota neseriozitate caci invocand preturile ridicol de mici inaintate in cadrul unor oferte preliminare nici o firma de profil din zona nu vrea sa se asocieze. Utilaje? Oameni? KLEINE In luna februarie 2009, firma germana a inchiriat 2 hidroclapuri de la firma Canal Service Constanta insa din lipsa de personal, nemtii duc tratative cu AFDJ -ul, pentru inchirierea de personal care sa lucreze pe respectivele hidroclapuri (aproximativ 8 oameni), fiind posibil ca angajatii sa fie transferati /detasati de la S.C.N. Sulina Rigoare nemteasca aplicata romaneste.... La noi se vede din pozele alaturate ca dupa aproape un an de la inceputul contractului, conform caruia lucrarile trebuiau incepute pana la data de 30 iunie 2008 cel tarziu, rastimp in care au si primit avans din contract, nemtii nu au facut nimic care sa semene a aparari de maluri, taind in schimb niste frunze la caini din Papadia, pe malurile Dunarii, care vor sa aduca a lucrari de defrisare. Din septembrie pana in noiembrie 2008, ca sa se creada in buna intentie de a demara in tromba lucrarile la contract, angajatii de la Reinhold impreuna cu cei ai unei firme din Constanta au masurat in lung si-n lat perimetrul viitoarelor lucrari, mai mult cu pasul decat cu compasul si cu GPS-ul. De atunci invoca ba ca nu se potrivesc masuratorile facute in 2004 de IPTANA - consultantul proiectului, cu cele facute de ei ba ca nu... Ba(ca)nu inapoi domnule Reiner caci fraiele (rein) sunt la statul roman!!! Poate cine vrea sa auda, sa auda, ca daca vrem sa navigam pe Sulina si nu pe Bastroe n-avem nevoie de cineva care muta pamantul din loc doar pe la OLAF si BEI, trebuie cineva care sa stie sa puna pamantul, piatra sparta si betonul la locul lui pe malurile Dunarii, nu in ape. Dunarea noastra, unde utilajele lor proaspat vopsite pot fi atinse de cine stie ce obstacole submerse nesemnalizate, mai neagra spre iesire, nu seamana cu Donau-ul nemtesc fatuit fara sa le pese de mediu si alte alea pentru care ne arata cu degetu'. La umbra presiunilor OLAF si BEI asupra statului roman, ME(i)STER- ii au invatat ca secretul marilor succese pe malurile romanesti ale Dunarii sunt pauzele lungi si dese! Nimeni nu mai sesizeaza Departamentul de lupta Antifrauda, Mironescu tace malc in baltile tulcene, Reiner nu mai muta pamantul din loc!? Vorbea deunazi domnul Berceanu de faptul ca Bei-ul monitorizeaza atent toate lucrarile care se deruleaza in cadrul unor contracte finantate cu fonduri de la UE si acestea nu se pot rezilia decat foarte greu..... In speranta ca malurile romanesti ale Dunarii vor fi modernizate in 32 luni de la data semnarii contractului si nu in 4 ani, de acum incolo, cat spun unii ca ar dura in realitate lucrarile, am fi interesati ca banca sa priveasca atent volumul de lucrari facut de Reinhold Meister intr-un an de zile si sa decida singura...O serie de poze sugestive se gasesc la adresa:http://picasaweb.google.com/vhycs33/DunareaCanalSulina#
Recommended Posts