Jump to content

Apa caldă şi căldura vor fi facturate şi sistate individual


dcp100168
 Share

Recommended Posts

Apa caldă şi căldura vor fi facturate şi sistate individual

* Calorgal promite să facă în câteva luni ceea ce Apaterm nu a reuşit în câteva zeci de ani, şi anume trecerea la un sistem echitabil de furnizare, facturare şi sistare

Operatorul regional Calorgal, care va prelua la începutul anului 2013 activitatea de distribuţie a apei calde şi a căldurii în municipiul Galaţi de la falimentara Apaterm, va înlocui sistemul colectiv de furnizare, facturare şi sistare cu un sistem individual. Asta înseamnă că societatea nu va mai trimite facturi la asociaţiile de proprietari, ci direct la proprietarii din asociaţie, iar aceştia din urmă nu vor mai plăti apa caldă şi căldura prin intermediul asociaţiei, ci direct la furnizor. Totodată, societatea de termoficare nu va mai opri furnizarea de servicii către o asociaţie întreagă, ci numai către rău-platnicii din asociaţie.

Calorgal va implementa acest sistem din februarie 2013, după ce instanţa de judecată va pronunţa falimentul Apaterm. Cel puţin aşa susţin oficiali din sistemul de termoficare. "De la 1 februarie 2013, Calorgal va încheia contracte de furnizare cu toate asociaţiile de proprietari şi, în acelaşi timp, va încheia convenţii de facturare cu fiecare consumator din sistemul centralizat de încălzire. Asta ne va permite nu numai să emitem facturi individual şi să încasăm banii direct de la consumatori, ci şi să operăm sistări individuale, în caz de neplată, pentru că acele convenţii vor conţine o clauză care ne va permite accesul în locuinţe pentru executarea blindării", a declarat, pentru "Viaţa liberă", directorul de producţie al societăţii Apaterm, Mircea Ispas.

Conform aceleiaşi surse, citirea indexurilor în vederea facturării consumului de apă caldă şi căldură va fi realizată tot de firmele de citire a repartitoarelor, acolo unde există contracte în derulare între asociaţiile de proprietari şi firmele de profil. În asociaţiile unde facturarea se face la pauşal, citirea va fi efectuată de reprezentanţii asociaţiilor împreună cu cei ai Calorgal.

Datornicii nu vor scăpa de restanţe

Demn de precizat este faptul că, deşi contractele dintre Calorgal şi asociaţiile de proprietari şi dintre Calorgal şi proprietari vor începe de la sold zero, datornicii nu vor scăpa de restanţe. "Datoriile pe care aceştia le-au acumulat către Apaterm vor fi recuperate de firma lichidatoare, după ce instanţa va pronunţa falimentul Apaterm", a explicat Mircea Ispas.

Apaterm are de recuperat de la populaţie peste 160 de miliarde de lei vechi, sumă care include atât datoria de bază, cât şi penalităţile de întârziere aplicate de societate.

viata-libera.ro

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Apaterm face lumină în relaţia cu consumatorii. Căldura şi apa caldă se vor factura individual!
* Societatea furnizoare de agent termic Apaterm anunţă că va trece la facturarea şi plata individuală a căldurii şi apei calde, după modelul propus pentru Calorgal * Firmele de repartitoare sunt primele scoase din schemă de această reformă a sistemului

Tot mai multe asociaţii de proprietari din Galaţi propun ca intermediarii dintre acestea şi Apaterm să fie eliminaţi în următoarea perioadă, astfel încât facturarea consumului şi plăţile să fie ţinute mai bine sub control.
N. Popa, administratorul Asociaţiei de Proprietari 374, ne-a transmis la redacţie un amplu memoriu, în care atrage atenţia că reorganizarea Apaterm SA Galaţi trebuie să se facă foarte temeinic. „Apaterm trebuie să preia şi citirea, calcularea şi facturarea directă a serviciilor către consumatorii de energie termică, în vederea unei mai bune relaţii între furnizorul de servicii şi consumator, ca beneficiar al serviciului. La fiecare sector de termoficare al Apaterm există angajaţi care pot fi folosiţi, lunar, pentru activităţile de citire a contoarelor, aşa cum procedează firmele de citire", ne scrie N. Popa. "Cu o bună organizare a activităţii, Apaterm ar putea face inclusiv încasările pentru plata serviciilor prestate către gălăţeni. Din experienţa de până acum, este nedrept să fie oprită apa caldă şi agentul termic tuturor locatarilor unei scări de bloc pentru un neplatnic”, mai afirmă administratorul amintitei Asociaţii de Proprietari.
Legislaţie depăşită
Propunerea este cu bătaie lungă, însă legislaţia actuală, care conţine reflexe moştenite de dinainte de 1989, nu permite deocamdată un contract direct între Apaterm şi proprietarii de apartamente de bloc. Potrivit Ordinului 483/2008 al ANRSC, în acest moment între furnizor şi consumator intervine a treia parte - asociaţia de proprietari - care asociaţie apelează la o firmă de citire a agentului termic.
Astfel, avem între Apaterm şi consumator încă doi „interpuşi” care, de regulă, încarcă nota de plată a consumatorului la "cota indiviză". Şi fie că are repartitor, fie centrală termică, consumatorul plăteşte adeseori mai mult decât consumul real.
Soluţia ieşirii din acest impas este, potrivit specialiştilor în drept, modificarea legislaţiei. Procedura este, de altfel, extrem de simplă, deoarece este vorba de anularea unui simplu ordin emis de o autoritate în reglementare.
Datoriile vechi se achită tot la asociaţii
Chiar dacă noul sistem, care presupune facturarea şi plata individuală a căldurii, se va aplica, în privinţa datoriilor istorice la întreţinere plata se va gestiona tot prin asociaţiile de proprietari.
Procedura este simplă. Administratorii vor elibera consumatorilor, în prima fază, adeverinţe din care să reiasă cuantumul datoriilor pe fiecare consumator. Dacă nu achită totul odată, ci eşalonat, penalităţile se scad proporţional.
„Dacă plata este integrală, penalităţile se vor anula. Administratorii trebuie să elibereze chitanţă şi o adeverinţă către proprietari, pentru ca oamenii să poată încheia cu Apaterm un viitor contract de furnizare a agentului termic”, ne explică Adriana Stratulat, administrator special al Apaterm SA Galaţi. Aceasta a precizat şi că societatea nu va încasa direct debitele restante la întreţinere. "Acum lucrăm la o evidenţă clară a datoriilor şi a penalităţilor. Gălăţenii trebuie să se prezinte la asociaţii să-şi achite datoriile. Asociaţiile, pe măsură ce vor plăti, vor fi scutite eşalonat de penalităţi. Au la dispoziţie şase luni până pe 31 iulie 2013”, ne-a spus Adriana Stratulat, care ne-a pus la dispoziţie un contract-cadru ce va încheia între Apaterm şi consumator, dar şi cu asociaţia de proprietari.
viata-libera.ro

Link to comment
Share on other sites

Apaterm lichidează asociaţiile de proprietari! Proiectul convenţiei de facturare individuală, în dezbatere
* Conducerea societăţii de furnizarea agentului termic spune că acest lucru s-ar putea întâmpla din vară * Noile contracte de furnizare a căldurii şi apei calde introduc deja convenţii individuale de facturare şi plată între Apaterm şi consumator * Căldura se va putea plăti şi în tranşe lunare egale, iar factura se poate contesta * Plata facturii se poate face prin bancomat, la bancă, prin poştă sau la sediul Apaterm

Resuscitarea SC "Apaterm" SA Galaţi a determinat noua conducere a societăţii de furnizare a căldurii şi apei calde să caute - în ciuda legislaţiei încurcate şi foarte stufoase - modalităţi de intra în relaţie directă cu consumatorul. Pornind de la legile în vigoare - respectiv, Ordinul ANRSC nr. 483/2008 - Apaterm face un pas important şi propune ca pe viitor să încheie cu consumatorul o "convenţie individuală de facturare". Convenţia, în fază de proiect, va fi înaintată spre dezbatere şi aprobare în Consiliul Local Galaţi, pentru a fi pusă în practică. Până la dezbaterea din Legislativul local, considerăm că este important ca proprietarii celor peste 70.000 de apartamente branşate la sistemul public să cunoască proiectul convenţiei.
Triunghiul căldurii: Apaterm-asociaţie-consumator
În primul rând, trebuie să spunem foarte clar că între Apaterm şi proprietarii de apartamente se vor încheia nişte convenţii şi nu nişte contracte. Aceste documente, intitulate "Convenţie de facturare individuală cu consumatorul" sunt de fapt anexe la contractelor-tip pe care societatea de furnizare a agentului termic le are încheiate cu asociaţiile de proprietari din Galaţi.
Interesant este că în aceste convenţii sunt introduse şi persoanele care au centrale termice, dar care trebuie să semneze documentele prin prisma faptului că beneficiază de căldură pentru spaţiile comune ale condomeniului (blocului).
Un alt aspect este că deşi consumatorul este cel care beneficiază de serviciile Apaterm şi tot el este cel care plăteşte serviciile prestate, el se oblică prin amintita convenţie să suporte şi cheltuielile cu administratorul asociaţiei şi, potrivit practicii, cu firma care citeşte repartitoarele.
Cotele părţi, tot la mâna unor intermediari
Proiectul de convenţie precizează că "facturarea cotei-părţi din consumul total de energie termică se face potrivit valorilor înregistrate de contoarele de energie termică (pentru încălzire şi apă caldă de consum) la branşamentul termic comun al imobilului de tip condominiu (bloc)”. Că raporturile dintre Apaterm” şi consumator „se stabilesc la punctul de delimitare dintre reţeaua interioară a utilizatorului, aflată pe proprietatea acestuia, şi reţeaua publică”. Şi că facturarea se face individual pe numele consumatorului, numai că asociaţia şi firma cititoare stabilesc „cotele părţi”, iar consumatorul trebuie să plătească.
Există şi ipoteza că, pe viitor, operaţiunea de citire va fi făcută de Apaterm, pentru a evita interesele străine dintre furnizor şi consumator. Însă deocamdată acest lucru nu este stipulat în proiectul de convenţie propus.
Factura la căldură se poate contesta
Cât priveşte „drepturile şi obligaţiile furnizorului”, respectiv ale Apaterm, reţinem că furnizorul trebuie „să factureze şi să încaseze lunar, la tarifele aflate în vigoare, cantităţile furnizate, determinate potrivit prevederilor contractului de furnizare a energiei termice; să aplice penalităţi de întârziere egale cu nivelul dobânzii datorate pentru neplata la termen a obligaţiilor bugetare, în cazul neachitării facturilor la termen”.
Capitolul IV face referire şi la drepturile şi obligaţiile consumatorului care vizează utilizarea energiei termice livrată, dar şi posibilitatea de a face contestaţie în cazul unor nemulţumiri. Contestaţia poate fi făcută de abonatul Apaterm „prin înştiinţare scrisă şi transmisă furnizorului”, potrivit capitolului IV, art. 6, alin. b,c,d.
Numai că demersul unei contestaţii nu este aşa de simplu. La un alt capitol, amintita convenţie precizează: „corectarea sumei contestate trebuie recunoscută de furnizor, de asociaţia de proprietari, dar şi firma care citeşte repartitorul”.
Practic, consumatorul este transformat într-o minge de ping-pong între cei trei aşi ai facturării individuale - furnizor, asociaţie şi cititorul de contor, iar dreptul lui la un "arbitru" independent nu este garantat în niciun fel. „Este o procedură greoaie, dar pe măsură ce Apaterm va clarifica situaţia debitelor cu asociaţiile de locatari, fapt care se va încheia în vară, vom fi în măsură să renunţăm la implicarea asociaţiilor”, precizează Adriana Stratulat, împuternicit special al Apaterm.
Noutăţi privind plata facturii
Achitarea contravalorii energie termice şi a apei calde poate fi făcută în mai multe feluri. „Consumatorul poate plăti exact ce consumă sau poate plăti lunar o sumă egală cu cea din anul precedent, urmând ca la regularizare - pe care o vom face după modelul celei de la energie electrică, dar nu trimestrial, ci o dată pe an într-o lună de vară - să se coreleze factura cu consumul real al consumatorului. Cât priveşte plata efectivă a facturii ea va putea fi făcută la bănci, la poştă sau la casieriile noastre”, spune administratorul special al Apaterm.
viata-libera.ro

Link to comment
Share on other sites

Gălăţenii nu vor mai fi debranşaţi de la căldură şi apă caldă din cauza rău-platnicilor! Vezi care e soluţia propusă de Apaterm
* Prin semnarea convenţiei individuale de plată, consumatorul se obligă să-i permită furnizorului de servicii accesul în apartament pentru sistarea căldurii şi a apei calde în caz de neplată

Dacă proiectul „Convenţiei individuale a consumurilor de energie termică şi apă caldă de consum”, propus dezbaterii de reînviata SC „Apaterm” SA Galaţi, va fi votat în forma actuală, se va rezolva şi problema gălăţenilor care-şi plătesc la timp facturile, dar sunt sistematic debranşaţi de la utilităţi din cauza celor care nu plătesc cu anii. În proiectul de convenţie de plată se vorbeşte de debranşarea individuală a neplatnicilor, după somarea acestora. Debranşarea, potrivit proiectului, este o măsură extremă pe care furnizorul o va putea lua individual şi numai faţă de cei care nu-şi onorează plata serviciilor, la timp.
Penalităţile curg la 30 de zile de la emiterea facturii
Achitarea oricărei facturi poate fi făcută potrivit termenului prevăzut de lege, în treizeci de zile de la emitere, perioadă după care curg şi penalităţile, reţinem din proiectul de convenţie. În ce ne priveşte pe noi, consumatorii, sperăm ca facturile să ajungă la timp. În cazul în care nu se întâmplă acest fapt, avem posibilitatea contestaţiei.
Debranşarea se face după trimiterea unei somaţii
"Până la acţiunea în instanţă, reprezentantul Apaterm va încerca să comunice cu abonatul neplatnic şi să găsească o soluţie pentru a-şi recupera contravaloarea serviciilor de la cel datornic. Prin încheierea convenţiei individuale de plată, tocmai acest aspect dorim să-l evităm, să nu-i pedepsim pe cei nevinovaţi care îşi onorează datoriile pentru serviciile prestate de noi. Dorim să luăm o măsură individuală şi nu la comun. Potrivit articolului 18 din proiectul de convenţiei, Apaterm va uza de posibilitatea ˝transmiterii unei somaţii de sistarea a energiei termice˝ şi abia după expirarea termenului prevăzut de somaţie, în cazul neachitării şi nesoluţionării situaţiei, va proceda la sistarea serviciului”, ne lămureşte Adriana Stratulat, împuternicit special al Apaterm.
Judecata - ultima soluţie
În cazul în care rău-platnicul refuză accesul celor de la APATERM ca să sisteze serviciile, acţionarea în judecată este ultima soluţie de rezolvare a situaţiei. „După obţinerea unei hotărâri judecătoreşti definitive şi irevocabile, Apaterm va avea acces pe proprietatea consumatorului pentru deconectarea, închiderea şi sigilarea instalaţiilor individuale de utilizare a energiei termice, în cazul în care nici pe parcursul procesului neplatnicul nu a reuşit să-şi onoreze datoriile şi nu a acceptat să sistăm furnizarea căldurii şi a apei calde”, spune Adriana Stratulat.
În proiectul convenţiei se mai precizează că, în cazul în care se constată că, deşi consumatorul i-au fost sistate serviciile, acesta a beneficiat de ele fără acordul operatorului, se va proceda la "refacturarea energiei termice, începând cu data sistării", se arată în articolul 23.

viata-libera.ro

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Apaterm va putea factura individual apa caldă şi căldura. Aleşii locali au dat undă verde măsurii

Aleşii locali au dat undă verde societăţii Apaterm să factureze individual apa caldă şi căldura pe care le distribuie gălăţenilor. Potrivit raportului de specialitate al hotărârii, aprobarea Convenţiei de facturare individuală a consumurilor de energie termică şi apă caldă de consum are la bază faptul că încasarea cu întârziere sau neîncasarea creanţelor de la consumatori face dificilă asigurarea continuităţii serviciului public de alimentare cu agent termic.
„O parte dintre asociaţiile de proprietari nu plătesc contravaloarea energiei termice consumate, deşi mare parte din proprietarii/chiriaşii apartamentelor îşi achită cu regularitate obligaţiile de plată, sumele încasate de către asociaţii fiind utilizate la alte plăţi (furnizorii de gaze, energie electrică, apa rece), pentru care nu sunt constituite fondurile necesare. Pentru eliminarea unor factori de blocaj în relaţiile cu asociaţiile de proprietari/locatari legiuitorul a dat posibilitatea de a se încheia convenţii individuale de facturare a energiei termice”, se arată în documentele care însoţesc hotărârea. Potrivit autorităţilor, marele avantaj al convenţiilor individuale de facturare îl constituie faptul că, în cazul în care contravaloarea serviciilor asigurate nu este achitată la termenul scadent, se poate trece la închiderea punctuală a consumatorului rău-platnic.

viata-libera.ro

Link to comment
Share on other sites

Un nou sistem de facturare la apă caldă şi căldură. Cum se încheie contracte individuale cu Apaterm

* Teoretic, prin încheierea convenţiilor de plată individuale, Apaterm obţine încasări mai mari de la populaţie * La rândul lor, proprietarii au garanţia că, dacă îşi plătesc datoriile la timp, nimeni nu le mai poate opri apa caldă sau căldura * Apaterm încearcă şi un mic şiretlic: sub masca unor plăţi liniare pe parcursul unui an, clienţilor li se oferă "facilitatea" de a plăti nişte bani în avans

Apaterm încearcă să-şi rezolve măcar o parte dintre problemele financiare, prin introducerea unei noi modalităţi de facturare. Este vorba despre facturarea individuală către fiecare consumator în parte a apei calde şi a agentului termic, prin intermediul unor convenţii al căror conţinut a fost aprobat de Consiliul Local în urmă cu o săptămână. "Viaţa liberă" vă explică astăzi ce presupun aceste convenţii, cine şi ce are de câştigat de pe urma semnării unui astfel de document.

Nu vor mai exista "victime colaterale"

Marele avantaj al convenţiilor de facturare individuală îl reprezintă faptul că Apaterm va avea dreptul să blindeze doar proprietarii rău-platinci. Dacă toţi consumatorii vor semna aceste acte, furnizorul public de agent termic nu va mai fi nevoit să închidă robinetul pentru întreaga asociaţie din care fac parte rău-platincii, caz în care ar fi afectaţi inclusiv cei care sunt cu plăţile la zi. Practic, Apaterm propune un sistem care deja se aplică la celelalte utilităţi şi servicii (gaz metan, internet, cablu TV, telefonie), cu singura diferenţă că nu există un contract direct între furnizor şi beneficiar, ci doar o simplă convenţie de achitare a facturilor. "Un avantaj însemnat al convenţiilor individuale de facturare îl constituie faptul că, în cazul în care contravaloarea serviciilor asigurate nu este achitată la termenul scadent, se poate trece la închiderea punctuală a consumatorului rău-platnic", se arată în raportul de specialitate al Consiliului Local.

Apaterm "sare" asociaţiile de proprietari

Deşi, în continuare, contractul de furnizare va fi între furnizorul de agent termic şi asociaţiile de proprietari, acestea din urmă vor avea un rol mai degrabă decorativ, pentru că Apaterm îşi propune să încaseze banii direct de la populaţie. Motivul pentru care Consiliul Local a hotărât să scoată asociaţiile de pe traseul banilor este legat de blocajele care au apărut în ultimii ani din cauza acestui sistem. "Analiza în detaliu a modului de plată a contravalorii energiei termice scoate în evidenţă faptul că, o parte din asociaţiile de proprietari nu plătesc contravaloarea energiei termice consumate, deşi mare parte din proprietarii/chiriaşii apartamentelor îşi achită cu regularitate obligaţiile de plată, sumele încasate de către asociaţii fiind utilizate la alte plăţi, pentru care nu sunt constituite fondurile necesare", se mai arată în raportul de specialitate.
Practic, prin semnarea acestor convenţii, Apaterm îşi propune să elimine intermediarul şi să primească bani direct de la consumator, întrucât, după cum susţin autorităţile locale, în ultimii ani s-a stabilit în cadrul asociaţiilor o regulă nescrisă prin care se plătesc apa rece, gazul, lumina, curăţenia şi salariile, iar ce rămâne se dă la Apaterm.

Cum se blindează rău-platnicii

Prin semnarea unei convenţii de facturare individuală, clientul Apaterm se obligă să permită accesul echipelor de blindare, care să le blocheze accesul la apă caldă şi căldură în cazul în care nu se achită o factură în termen de 30 de zile de la expirarea termenului de plată. "Apaterm are dreptul de acces pe proprietatea consumatorului, pentru închiderea şi sigilarea instalaţiilor individuale de utilizare a energiei termice, în cazul în care consumatorul nu achită contravaloarea energiei termice furnizate în cel mult 30 de zile calendaristice de la data expirării termenului de plată a facturilor, şi să solicite în instanţă recuperarea debitelor şi, după caz, accesul pe proprietatea consumatorului pentru închiderea şi sigilarea instalaţiilor de utilizare a energiei termice, în cazul în care consumatorul refuză accesul pe proprietatea sa", se arată în convenţia de facturare individuală, la capitolul "drepturile furnizorului", conţinutul acestui articol fiind reluat, sub o formă restrânsă, şi la capitolul "obligaţiile consumatorului".

Dacă nu primiţi căldură, beneficiaţi de despăgubiri

Un alt element de noutate pe care îl aduce semnarea unei astfel de convenţii este posibilitatea consumatorului de a cere socoteală furnizorului în cazul în care acesta nu îşi livrează produsele. În textul convenţiei se stipulează clar nu numai că un client nemulţumit poate cere despăgubiri dacă i se întrerupe apa caldă şi căldura, ci şi faptul că "furnizorul (Apaterm, n.r.) are obligaţia să acorde despăgubiri pentru daunele provocate de întreruperi în alimentare ce au survenit din vina sa, conform prevederilor legale în vigoare", după cum se mai arată în convenţia aprobată de municipalitate. Practic, prin aceste prevederi, convenţiile individuale de plată depăşesc cumva limitele unei convenţii de facturare, apropiindu-se foarte mult de conţinutul unui contract în toată regula.

Vicleşugul Apaterm: plăţi liniare = bani în avans

În plus, un alt capitol cuprins de legislativul local în conţinutul convenţiilor vine să ofere un sprijin consumatorilor, deşi ajută în cel puţin aceeaşi măsură şi Apaterm. Este vorba despre posibilitatea de a face plăţi liniare pe tot parcursul anului, adică sume egale şi vara, şi iarna, pentru a se evita în acest fel facturile consistente din timpul iernii. "Consumatorul poate opta pentru facturarea şi plata în tranşe egale pe perioada unui an calendaristic, pe baza cantităţilor medii lunare de energie termică pentru încălzire consumate în anul calendaristic anterior, în cazul consumatorilor care nu beneficiază de ajutoare pentru încălzirea locuinţei (...)", se arată în convenţie. Numai că, perioada de referinţă aleasă de legiuitor face în aşa fel încât consumatorii care aleg plăţile liniare să dea, practic, bani în avans către Apaterm. "Perioada de referinţă pentru facturarea şi plata în tranşe lunare egale este 1 iulie a anului curent - 31 martie a anului următor. În termen de 15 zile de la încheierea perioadei de furnizare a energiei termice pentru încălzire, furnizorul în baza consumurilor efectiv realizate de consumator va emite factură de regularizare", se mai spune în convenţie, consumatorul urmând să informeze Apaterm până la 1 iunie în fiecare an dacă plăteşte în acest fel sau vrea pur şi simplu să i se factureze lunar ce a consumat.
Factura va putea fi plătită şi pe internet
Potrivit conţinutului convenţiilor de plată, consumatorii îşi vor putea plăti facturile atât direct, cât şi prin transfer bancar. Modalităţile de plată prevăzute sunt următoarele: în numerar la casieria furnizorului, cu filă cec, cu ordin de plată şi prin internet.

viata-libera.ro

Link to comment
Share on other sites

Start la încheierea convenţiilor individuale de facturare şi plată cu Apaterm

Începând din această lună, Apaterm pune în aplicare modificările Planului de Reorganizare confirmate de Tribunalul Galaţi în 25 martie 2014, conform cărora locatarii cu apartamente conectate la sistemul public de termoficare pot încheia convenţii individuale de facturare şi convenţii individuale de plată, se arată într-un comunicat de presă remis de Departamentul Comunicare al Apaterm Galaţi.

„Primul avantaj al convenţiilor individuale este eliminarea riscului sistării energiei termice în cazul în care asociaţia nu plăteşte la timp către Apaterm sumele încasate de la locatari. Un alt mare avantaj este şi eliminarea riscului unor facturi nejustificat de mari, deoarece calculul va putea fi efectuat de Apaterm, în cazul celor care nu au montate sisteme de repartizare a costurilor; în cazul celor care folosesc astfel de sisteme, în baza unor protocoale cu firmele prestatoare, Apaterm va solicita acestora ca valorile consumurilor să nu depăşească normativele tehnice în vigoare”, se arată în comunicat.

De asemenea, convenţia individuală de facturare propusă clienţilor Apaterm dă posibilitatea calculării penalităţilor la valoarea de 0,04% pe zi, o valoare de 5 ori mică decât cea de 0,2% calculată în prezent de asociaţii.

Nu în ultimul rând, conform comunicatului, gălăţenii vor putea beneficia de facturarea şi plata în tranşe lunare egale, pe baza cantităţilor medii lunare de energie termică pentru încălzire consumată în anul calendaristic anterior. Astfel, vor fi eliminate nu numai vârfurile de plată care apar în perioada de iarnă dar şi penalităţile de întârziere generate de neachitarea integrală a facturilor deja emise. 

presadegalati.ro

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Apaterm vrea să-i blindeze individual pe rău-platinci

Apaterm susţine că a găsit soluţia pentru a furniza agent termic bun-platnicilor captivi în asociaţii cu datorii mari. Conducerea societăţii a anunţat că va lucra împreună cu asociaţiile de proprietari din oraş pentru ca rău-platnicii să fie blindaţi individual, restul vecinilor urmând să primească apă caldă şi căldură la iarnă.

"Pentru mine, protejarea bun-platnicilor este prioritară. Din iarna 2014-2015 vom începe blindarea selectivă a rău-platincilor, cu sprijinul asociaţiilor de proprietari. Vom discuta pentru a găsi modalitatea de a-i convinge pe cei cu datorii mari să accepte să li se blindeze doar lor caloriferele. Este singura soluţie în acest moment", a declarat directorul Apaterm, Didi Dumitru.
Soluţia a fost deja aplicată cu succes în iarna care a trecut. La Asociaţia de proprietari 843, din cartierul Micro 14, cu acceptul proprietarilor, au fost blindate caloriferele din 19 apartamente ale celor cu datorii mari. În acest fel, asociaţia a primit căldură doar pentru acei locatari care erau cu întreţinerea la zi.

viata-libera.ro
 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Gălăţenii încă visează. De ce nu se fac instalaţii individuale la căldură

* În vreme ce Galaţiul nu a reuşit să rezolve pe deplin nici măcar contorizarea individuală a apei reci, în Vestul ţării deja se pune problema individualizării consumurilor la căldură * Şi asta nu prin celebrele şi controversatele repartitoare, ci printr-un nou sistem de distribuţie a căldurii, care permite nu doar o repartizare corectă a consumului, ci şi debranşarea individuală a celor care nu îşi achită datoriile

Proiect aflat deja în derulare la Timişoara

Cel mai recent exemplu este oraşul Timişoara, unde societatea Colterm, echivalentul local al Apaterm, a trecut deja la redimensionarea instalaţiilor interioare din blocuri. Mai mult, investiţia în cadrul imobilului se face pe cheltuiala distribuitorului local de agent termic, locatarii urmând să îşi achite proiectele şi instalaţiile interioare, cele aflate pe proprietatea lor. "Săptămânal, avem undeva la 17 cereri pentru contorizări individuale cu distribuţie pe orizontală. Proiectele de redimensionare a instalaţiei, de perimetrale interioare sunt făcute cu titlu gratuit de către Colterm, iar asociaţia rămâne să decidă dacă se implică. Manopera poate să o facă cu noi sau o poate face cu o firmă terţă, noi nu le impunem nimic. Am făcut un bloc de pe strada Storojinet, zona Bucovina. Investiţia a ţinut strict de Colterm, am investit cam 20.000 de lei. A fost primul bloc care a avut o cerere depusă pentru a trece la acest sistem, era primul venit, primul servit, fără alte criterii. În acel bloc nu era nimeni debranşat", a declarat Cristian Mircea, director interimar la Colterm Timişoara, citat de opiniatimisoarei.ro.

O variantă ar fi atragerea de fonduri europene

Reprezentanţii administraţiei locale din Timişoara susţin că există nenumărate avantaje ale acestui sistem, între care cele mai importante sunt scăderea consumurilor şi o investiţie de doar 4.500 de lei, adică la jumătate din costurile unei centrale termice. "Câteva calcule au fost făcute de către Colterm şi există şi un bloc pilot, unde scăderile au fost semnificative la factură. În condiţiile în care programele europene ne vor putea oferi finanţare pentru lucrările de contorizare individuală şi distribuţie pe orizontală, ar fi cea mai uşoară variantă în care am putea sprijini proprietarii pentru aceste costuri. Asta nu înseamnă că asociaţiile de proprietari nu pot să o facă, doar că trebuie să-şi acopere costurile schimbării tuturor instalaţiilor pentru contorizarea individuală. Au fost făcute şi calcule, asta înseamnă undeva la 1.000 de euro pe apartament, erau costuri estimative", a explicat viceprimarul Timişoarei, Dan Diaconu, citat de aceeaşi sursă.

Ce înseamnă distribuţia orizontală

Noul model de distribuţie a căldurii înseamnă montarea unor noi coloane pe scara blocului, cu racorduri individuale, robinete de izolare şi contoare de energie termică pentru fiecare apartament. Sunt asemănătoare cu instalaţiile de gaz individuale, asta însemnând că agentul termic nu mai trece dintr-un apartament în altul, ci vine pe casa scării şi fiecare se branşează individual. În interiorul locuinţei, instalaţiile de încălzire sunt identice cu cele utilizate de posesorii centralelor termice. Fiecare apartament este contorizat separat, astfel încât clienţii îşi gestionează singuri consumul şi valoarea facturii de încălzire.

Care sunt avantajele şi costurile

Principalul câştig este că factura de energie termică scade, în unele cazuri chiar şi la o treime faţă de valorile anterioare. Scăderea este determinată în primul rând de dispariţia pierderilor din subsol şi de pe coloanele vechi de încălzire. Apoi, proprietarii îşi gestionează singuri consumul de energie termică şi astfel se elimină risipa. Pentru fiecare apartament se facturează consumul exact şi nu mai există posibilitatea ca cineva să plătească un consum nedeclarat al altui vecin. Mai trebuie spus că valoarea facturii este influenţată substanţial şi de izolaţia exterioară a imobilului. Realizarea instalaţiei costă, potrivit unor estimări, cam jumătate din valoarea unei investiţii într-o centrală termică şi se amortizează, doar din diferenţa de preţ, în doi sau trei ani. Totodată, durata de viaţă a unei astfel de instalaţii este cu mult mai mare decât a unei centrale pe gaz şi nici nu are nevoie de verificări periodice obligatorii, autorizări speciale sau lucrări de service.

Există un astfel de proiect şi la Galaţi?

Potrivit unor surse din administraţia locală, şi la Galaţi ar exista un astfel de proiect, realizat în urmă cu câţiva ani. Din păcate, din cauze pe care nu am reuşit încă să le identificăm, acest proiect zace undeva prin sertarele administraţiei locale.

viata-libera.ro

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Avantajele contorizării individuale la căldură. Primăria nu exclude o astfel de variantă

Odată cu anunţatul faliment al Apaterm, Primăria a pus pe masă trei variante de resuscitare a sistemului de termoficare din Galaţi. În zilele care urmează le vom prezenta pe toate, cu plusuri şi minusuri.

"Una dintre ipoteze este activarea proiectului Calorgal, în cadrul căruia abonaţii pot face convenţii de plată individuale direct cu furnizorul de servicii de termoficare. Astfel, banii nu mai trec prin asociaţiile de proprietari şi gradul de colectare a contravalorii facturilor va fi unul mult mai bun", declara primarul Marius Stan, săptămâna trecută.

Avantajul acestei soluţii este că s-ar merge pe structura deja existentă a actualului Apaterm, cel puţin până la noi investiţii. Dezavantajul ar fi că, practic, aceiaşi oameni care au dus Apaterm în faliment se vor ocupa de noul proiect.

Surse din cadrul Apaterm au susţinut în nenumărate rânduri că soluţia contorizării individuale a apartamentelor a fost pusă pe masa aleşilor locali de cel puţin opt ani, însă municipalitatea nu a acceptat-o din varii motive.

Pe de altă parte, contorizarea individuală ar presupune noi costuri pentru noua firmă, având în vedere că este greu de crezut că un proprietar deja dator va fi de acord să scoată bani din buzunar pentru un nou aparat. De asemenea, prin contorizarea individuală, s-ar putea controla mult mai bine costurile pentru fiecare apartament.

Practic, în acest moment, abonaţii Apaterm plătesc, pe lângă căldura consumată, şi pierderile din reţea, dar şi o parte din datoriile vecinilor. În plus, prin contorizarea individuală, abonaţii nu ar mai depinde de restul vecinilor.

viata-libera.ro

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.