Jump to content

Festivalul internaţional "Leonard"


Recommended Posts

Posted

Galaţiul, pe acorduri de jazz şi blues, trei zile de muzică de calitate

  • Nouă banduri din şase ţări vor cânta pentru gălăţeni pe scena Teatrului Muzical "N. Leonard", în cadrul Festivalului "Jazz şi Blues la Dunăre"

Cu a treia ediţie a Festivalului "Danubian Jazz and Blues" se reînnoadă mai strâns tradiţia anilor '80, când Galaţiul găzduia unul dintre cele mai aşteptate evenimente de gen. Aşa cum ne-am obişnuit deja, în cadrul Festivalului Internaţional "Leonard", organizat de Teatrul Muzical, sunt programate, în trei zile de jazz şi blues, nouă band-uri din şase ţări: România, Moldova, Ungaria, Bulgaria, Franţa şi SUA. În fiecare seară de 27, 28 şi 29 octombrie, de joi până sâmbătă, începând cu ora 19,00, sunteţi aşteptaţi să faceţi o cură de muzică jazz şi blues, genuri care, din nefericire, poposesc rar în oraşul nostru, aşa că nu rataţi ocazia acum.
Preţul biletelor este accesibil: 32,4 lei întreg, 21,6 lei cu reducere.

Prima seară, o varietate de stiluri cu artişti de talie internaţională

Astăzi, festivalul debutează în forţă cu artişti obişnuiţi ai scenelor internaţionale. În deschidere Mihai Neniţă Free Experience. Alături de muzicianul din Chişinău Mihai Neniţă vor cânta instrumentişti aleşi pe sprânceană: Mălin Cristache - chitară, Ciprian Parghel - bas (fiul regretatei Anca Parghel, cea care a făcut la Galaţi seri de neuitat în ediţiile de festival de dinainte de '89) Gilberto Ortega - percuţie, Alexandru Borşan - pian. Mihai Neniţă a absolvit Universitatea Naţională de Muzică din Bucureşti, după care a obţinut o bursă la Universitatea de Muzică din Koln. În acest nou proiect alt său, „Mihai Neniţă Free Experience”, ne va duce într-o călătorie muzicală la propriu şi la figurat, traseele sale trecând prin diferite genuri muzicale: clasic, rock, jazz, manouche.

AG Weinberger, artistul care ne-a vizitat Galaţiul în primăvară, cu concertul "Gringo de România" la Teatrul Dramatic, a fost invitat acum şi la Danubian Jazz and Blues. Orădean la origine, chitarist, vocalist, interpret la muzicuţă, producător şi realizator de emisiuni radio şi producător de albume, iniţiator al mişcării de cluburi, el este o certă autoritate în domeniu. În seria playlist-urilor se vor regăsi cele mai valoroase compoziţii de blues, jazz, soul şi funk ale tuturor timpurilor, precum şi piese din repertoriul lui BB King, Eric Clapton, Robert Johnson, Willie Dixon sau Muddy Waters. Dincolo de show-ul muzical impecabil, Weinberger oferă la orice concert al său şi o preţioasă lecţie de istorie şi cultură muzicală. Considerat cel mai mare chitarist de blues din România, A.G. Weinberger ajunge prima oară în SUA, în 1996, la Memphis, Tennessee, cu scopul de a lua contact cu industria americană de blues. La început, a cântat în cluburile din Chicago, după care s-a mutat în New York, unde a concertat în cluburi celebre ca Decade, Bitter End, Red Lion. Împreună cu o cântăreaţă de country din Nashville a colindat toată America parcurgând aproape 30 de mii de mile. În 1998, este invitat la Festivalul Bluestock, fiind singurul artist non-american acceptat să participe la celebra manifestare. În mai 2000, pleacă “în exil cultural” în Statele Unite, intrând astfel în marea competiţie a pieţei muzicale din America. În noiembrie 2003, A.G. Weinberger a semnat un contract cu o casă de discuri americană, Heart And Soul Records, unde scoate, în 2006, primul său album înregistrat în America - "Nashville calling", care este propus pentru nominalizare la Premiile Grammy, la şapte categorii, fiind singurul artist de blues din România care a atins o astfel de performanţă artistică la nivel mondial. În 2011, a fost realizatorul şi gazda emisiunii "Acadeaua - cea mai dulce emisiune", difuzata în fiecare duminică seara pe TVR2 şi a fost decorat cu "Ordinul Meritul Cultural în grad de Cavaler", de cǎtre Preşedinţia României, ca apreciere pentru cariera muzicală deosebită şi pentru eforturile constante de a descoperi şi de a promova noi talente. A. G. Weinberger este primul care lansează, în 1996, un album blues în România "Good morning, Mr. Blues". În 1997, lansează cel de-al doilea album, "Standard Weinberger", care a obţinut premiul “Cel mai bun disc de jazz al anului '97”, oferit de revista “Actualitatea Muzicală”. În 1999, la discografia artistului se adaugă cel de-al treilea album, “Transylvania Avenue”, înregistrat la Budapesta, iar în 2008 apare dublul album “Guitar Man". A. G. Weinberger a colaborat cu numeroase teatre din ţarǎ, scriind muzica pentru 17 spectacole.

Seara se va încheia cu Butterfly Effect, o trupă relativ tânără din Ungaria, formată însă din muzicieni consacraţi şi experienţă internaţională. A fost înfiinţată în anul 2010 şi combină elemente de  jazz, folk, hip-hop şi muzică clasică într-un stil unic şi original. A participat la numeroase festivaluri şi concerte la Viena, Paris şi Bruxells. Trupa Butterfly Effect îi are ca membrii pe: Janos Vazsonyi (saxofonist de renume mondial, a lansat mai multe albume de muzica clasică, jazz şi electro); Daniel Kardos (chitarist şi compozitor, câştigător a numeroase premii); Tamas Dömötör - (campion la mondiale beatbox); Bori Magyar (combină muzica balcanică, gipsy, cu sunete folclorice maghiare şi a cântat alături de Bobby McFerrin la concertele de la Moscova şi Budapesta) Lombos Pál (membru al Orchestrei Simfonice Dohnányi a cunoscut cele mai prestigioase scene din lume cum ar fi Carnegie Hall din New York, Opera din Hong Kong).

Cel mai bun cântăreţ la muzicuţă şi francezii care au pus pe jar Galaţiul

Seara de vineri, 28 octombrie, de la ora 19,00, o aduce pe scena liricului gălăţean pe Geta Burlacu, născută în oraşul Bălţi din Republica Moldova. A început să cânte la vârsta de şapte ani şi tot de atunci a început studiul viorii la şcoala de muzică din Bălţi. În 1993, Geta a intrat la Conservatorul din Chişinău. În mai 2000, participa la un master-class „Jazz-Duo”, cu Anca Parghel, în Belgia, iar în 2006 a fost bursieră a Fundaţiei Soros. Geta Burlacu, interpreta din Republica Moldova, este câştigătoarea a numeroase premii la festivaluri naţionale şi internaţionale (Moldova, România, Franţa, Germania, Spania, Danemarca, Ucraina, Belarus) în perimetrul muzicii jazz, pop şi folk. Ea a reprezentat Republica Moldova la concursul Eurovision din anul 2008 cu cântecul „A Century of Love”. Cei care cântă alături de Geta Burlacu sunt: Dmitrii Sergheev – saxofon, Anatolie Covalenco – clape, Marcel Sucevean – tobe, Vladimir Bolocan – contrabass, Vladimir Colesnicov – chitară, Petru Haruba - trompetă.

Storytellers (Povestitorii) este trupa fondată de Marcian Petrescu - în prezent cel mai bun cântăreţ la muzicuţă de blues, folk şi country din România şi Florin Giuglea, cel mai valoros chitarist din tânăra generaţie. Colaborarea dintre cei doi a început încă din 2006, când au susţinut sub titulatura Electric Storytellers, un recital experimental în cadrul Festivalului de Blues de la Buzău, primit cu mare entuziasm de către public. În august 2007, cei doi au decis să înregistreze sub titulatura "Trenul de noapte" (numele formaţiei înfiinţată de Marcian Petrescu în anul 2000) un prim album, intitulat "Dependent de Blues", care s-a bucurat de succes şi s-a epuizat în mai puţin de şase luni. Marcian Petrescu şi Florin Giuglea se bucură de succes la public, concertând până acum în 40 de oraşe. Pe lângă sunetul ultra profesional şi spectaculozitatea solo-urilor de muzicuţă ale lui Marcian Petrescu (părţile de muzicuţă sunt atât acustice, cât şi electrice, trecute prin amplificator), proiectul Storytellers aduce în atenţie, în mod egal, şi abilităţile şi subtilităţile chitaristice ale lui Florin Giuglea, acesta folosind în concerte două chitare acustice, una acordaj normal, iar a doua este un model special, numit resonator guitar, cunoscut în mod popular sub numele de dobro guitar. Este o chitară cu un sunet unic, devenită legendară în blues, pe care Florin o foloseşte în mod deosebit pentru părţile de chitară slide. În repertoriul celor doi muzicieni se găsesc piese ale unor muzicieni cum ar fi Ray Charles, Muddy Waters, Elmore James, Robert Johnson, Sonny Boy Williamson, Jimi Hendrix, Johnny Cash.

The Swing Shouters sunt francezii care la ediţia trecută a festivalului i-au pus pe jar pe gălăţeni, concertul lor terminându-se într-o scenă demnă de film, cu toţi spectatorii dansând, cântând şi aplaudând membrii band-ului. Aşa cum se ştie deja, este un cvintet de o energie debordantă şi comunicativă care preia marile standarde Jazz Swing din anii 30', 40'. Ideal pentru dans, grupul s-a format în jurul asociaţiei de dans "Swing &Shout". După mai mult de 200 de concerte în Franţa şi Europa, formaţia reia marile standarde consacrate în anii 30' de Louis Armstrong, Thomas Fats Walter, Sidney Bechet. Cei care vor readuce gălăţenilor atmosfera incendiară a swingului sunt Sylvain Roudier - saxofon tenor, Benoist Pasquier - trombon, Carl Cordelier - contrabas, Aban Aupert - tobe,  David Ménager - chitară.

A treia seară aduce artişti cu experienţă, alături de noul val

Sâmbătă, 29 octombrie, ultima seară de Jazz şi Blues la Dunăre, va debuta la ora 19,00 cu trupa Koszika & The HotShots, care s-a format în 2011 în jurul solistei Koszika, deţinătoarea trofeului Best Singer din cadrul Festivalului Internaţional de Jazz de la Tg. Mureş, 2015, şi premiului Best Vocalist de la Sibiu Jazz Festival 2016. Sub semnul multiculturalităţii şi al interculturalităţii, ei cânta în patru limbi, mixează genuri îndepărtate ca bossa nova din Brazilia, cu folclor unguresc, muzica ţigănească cu reggae sau ritmuri de mahala cu swing, toate presărate cu acorduri jazzy şi ritmuri funky. Membrii trupei au o experienţă vastă, având un background în muzica clasică, rock, jazz şi în muzica folclorică, dar păstrând o curiozitate pentru nou. Trupa Koszika & The HotShots a câştigat premiul cel mare la Festivalul de Muzică de Stradă din Satu Mare în 2015 şi în prezent pregătesc primul album şi primul videoclip. Membrii  trupei sunt Szász Csaba – chitară, Zonda Attila – bas, Cristina László – pian, synth şi backing vocals, Éltes Áron – saxofon, Asztalos Zsolt – tobe, Krisztina Koszorus “Koszika” – voce.

Rareş Totu (născut în 1965) a fost membru sau a colaborat cu grupuri de elită ale vremii: Semnal M, Compact, Rodion GA sau Progresiv TM. Desemnat în mai multe rânduri "Chitaristul anului", atât în România, cât şi în Ungaria, unde decide să se mute pentru o perioadă de timp, Rareş Totu înfiinţează  în 2004 trupa "Midnight Express", alături de care concertează la mai multe festivaluri din Europa, dar şi la cele mai importante manifestări de gen din ţară. Din 2014, formaţia colaborează în ocazii speciale cu solistul american Dean Bowman, fost component al legendarului grup newyorkez de fusion Screaming Headless Torsos. Dean Bowman a mai lucrat cu mari nume ale jazzului american (Don Byron, Charlie Hunter). Alăturarea cu solistul american produce o muzică variată, cu elemente funk, dar şi blues, fiecare membru punându-şi amprentă specifică pe produsul final, care devine un amestec surprinzator de energie şi fineţe. Alături de ei vor urca pe scenă Cosmin Farcaş – orgă, vocal, Paul Baciu – bass, Hanes Radu – tobe.

Festivalul se va încheia cu trupa bulgărească Bulgara, care a luat naştere în 2002, într-o manieră neobişnuită. Specialistul în folclor şi cântăreţ la kaval, Kostadin Kostadinov şi toboşarul de heavy metal Kiril Dobrev au decis să combine folclorul cu muzica rock. A ieşit o trupă puternică şi originală, cu multe recunoaşteri naţionale şi internaţionale. Concertele trupei sunt unice şi explozive pentru public, combinând folclorul cu jazz, rock şi fink. Bulgara înseamnă Kostadin Genchev – kaval, Dimitar Hristov – tamboura, Hristina Beleva – gadulka, Petio Kostadinov – gayda, Chavdar Asenov - chitară bas, Kiril Dobrev – tobe, Stoyan Pavlov – percuţie, Eva Perchemlieva - vocal, percuţie.

viata-libera.ro

  • 11 months later...
Posted

Începe Festivalul Internaţional Leonard 2017, la Teatrul Muzical

Şapte spectacole, dar şi trei seri de jazz vor umple de muzică sufletele gălăţenilor care vor participa la cea de-a XIV-a ediţie a Festivalului Internaţional "Leonard", ce  se  va desfăşura, timp de o lună, în perioada 29 octombrie - 26 noiembrie.

Vor fi abordate genuri diverse de muzică, pentru toate gusturile, de la operă şi operetă la jazz, de la recitaluri simfonice la balet, prin urmare perioada va fi una interesantă pentru melomani.
Festivalul va debuta duminică, 29 octombrie, la ora 18,00, cu premiera celebrului musical "My Fair Lady", în regia directorului instituţiei Teodor Niţă şi sub bagheta dirijorului Dan Eugen Drăgoi.
După sfârşitul de săptămână alocat pentru Danubian Jazz Festival (3-5 noiembrie), seria spectacolelor va fi reluată cu un recital susţinut de Eduard Kunz, cel supranumit şi "prinţul rus al pianului", clasat de "BBC Music Magazine" în primii zece cei mai buni tineri pianişti din lume. Pe 12 noiembrie, suntem invitaţi la o altă  premieră, "Bal mascat", de Verdi, în regia italianului Paolo Bosisio, care a mai montat la Galaţi. Spectacolul se bucură  şi de  prezenţa unor invitaţi de marcă: Cristian Bălăşescu, Roberto Bortaluzzi, Cristina Radu şi Andrada Roşu.
Pe 18 noiembrie, Opera Naţională din Cluj Napoca va veni cu un spectacol de balet, "Zorba", iar duminică, 19 noiembrie, a fost programată opera "Cenerentola" (Cenuşăreasa), tot în regia lui Paolo Bosisio.
Sâmbătă, 25 noiembrie, gălăţenii sunt invitaţi la un recital de lied, cu soprana Adelina Diaconu şi Trio ProArte. Festivalul se va încheia cu spectacolul "Traviata", duminică, 26 noiembrie.
Cu excepţia spectacolului de balet al Operei din Cluj, la care biletul este 120 de lei preţ întreg şi 100 de lei cu reducere, la celelalte spectacole intrarea costă 32,4 lei preţ întreg şi 21,6 lei cu reducere.

Trei zile de jazz la Dunăre

A devenit tradiţie ca, în cadrul Festivalului "Leonard", să se desfăşoare şi Danubian Jazz and Blues Festival, ajuns anul acesta la ediţia a IV-a. În cele trei seri de jazz (3-5 noiembrie) au fost invitate trupe din ţară şi din Moldova, Serbia şi Bulgaria: New Levites, Cyfer, Alex Calancea Band (Moldova), Leonard Theatre Band, Luiza Zan, Eyot (Serbia), When Violin Meets Quitar, Vasco the Patch (Bullgaria) şi Nightloosers.
Preţul pentru fiecare seară va fi de 32,4 lei întreg şi 21,6 lei cu reducere. Un abonament petru toate cele trei spectacole va costa 64,8 lei.

viata-libera.ro

  • 1 year later...
Posted

Festivalul Internaţional ”Leonard”, la ediţie aniversară - a 15-a

Festivalul Internaţional "Leonard" a ajuns anul acesta la a XV-a ediţie, una aniversară, motiv pentru care, timp de cinci săptămâni, în perioada 4 noiembrie - 9 decembrie, publicul gălăţean va putea participa la 15 seri de recitaluri, concerte, opere şi operete, dar şi spectacole de revistă.

Festivalul se deschide pe 4 noiembrie, de la ora 18,00, cu opera "Turandot", de Giacomo Puccini, în regia lui Paolo Bosisio (Italia) şi avându-l dirijor pe maestrul Gheorghe Stanciu (Constanţa). Decorurile şi costumele sunt semnate de Domenico Franchi (Italia), iar coregrafia de Gabriela Gegea. Invitaţi speciali în această reprezentaţie sunt soprana Olga Hristea-Stan (Republica Moldova), tenorul Antonino Interisano (Italia) şi basul Viorel Trofin (Constanţa).

Serile Festivalului continuă cu Recitalul de lied, pe 9 noiembrie, de la ora 19,00, care le va aduce pe scenă pe sopranele Mihaela Alexa şi Adelina Diaconu, dar şi pe mezzosopranele Florentina Soare şi Cosmina Stancu, acompaniate la pian de Ludmila Calalb.

Pe 10 noiembrie, începând cu ora 18,00, va urma un alt spectacol din repertoriul curent al teatrului, "Cabaret", în regia lui Bogdan Drăgulescu. Scenografia poartă semnătura Danielei Drăgulescu, coregrafia îi aparţine Gabrielei Gegea, iar conducerea muzicală este asigurată de Nicolae Mantu.

Pe 11 noiembrie, de la ora 18,00, a fost programat musicalul lui Frederick Loewe, "My Fair Lady", reluat în premieră anul trecut, în regia lui Teodor Niţă, sub bagheta dirijorului Eugen Dan Drăgoi.

Copiii sunt aşteptaţi  pe 16 noiembrie, de la ora 11,00, la "Frumoasa din Pădurea Adormită", un musical celebru de Marius Țeicu şi Silvia Kerim, în regia lui Nicolae Ciubuc.

Pe 17 noiembrie, de la ora 19,00, va fi un recital cameral cu două capodopere ale cvartetului de coarde cu clarinet, în interpretarea cvartetului gălţean "L’amour", unde solistul la clarinet va fi Gheorghe Constantinescu, vioara I - Cornelia Gheorghiu, vioara a II-a - Iulia Titea Sava, violă - Gabriela Lăzăroiu şi violoncel - Tereza Gânju.

Pe 18 noiembrie, de la ora 18,00, va avea loc reprezentaţia operei "Madama Butterfly", marcată de nota de autenticitate dată de evoluţia sopranei Hidemi Tajima (Japonia), avându-i ca parteneri pe tenorul Florin Guzgă (Iaşi) şi baritonul Roberto Bortoluzzi (Italia). Regia poartă semnătura lui Giampiero Zazzara.

Concertul vocal-simfonic programat pe data de 22 noiembrie, începând cu ora 19,00, va avea două părţi, dedicate marilor compozitori Wolfgang Amadeus Mozart şi Ludwig van Beethoven.

Nelipsit în cadrul Festivalului "Leonard", Danube Jazz & Blues Festival, aflat la a V-a ediţie, va fi mai sărac, desfăşurându-se în două seri, în loc de trei, cum se întâmpla până  acum, pe 23 şi 24 noiembrie. Vor concerta trupe din ţară şi străinătate: Hot Leeks, Mongooz and the Magnet, FreeTet Jazz Project, Django Sound Quintet, Groove Garden Sorin Zlat Sextet, Mike Godoroja and the Blue Spirit.

Artişti din Republica Moldova sunt invitaţi în festival, pe 25 noiembrie, ora 18,00, cu o Seară de balet cu ansamblul "Tânărul Balet Moldovenesc" din Chişinău, al Colegiului Naţional de Coregrafie, cotat ca a şasea şcoală vocaţional-coregrafică din lume.

Premiera "Crai nou", prima operetă cultă românească, compusă de Ciprian Porumbescu, va avea loc pe 1 decembrie, de la ora 18,00, de Ziua Naţională şi a Centenarului Marii Uniri.

Maestrul Tudor Gheorghe este invitat la Galaţi pe 7 decembrie, de la ora 9,00, cu un nou spectacol "Tot ce-i românesc nu piere".

"Poveşti muzicale de iarnă" este un spectacol de revistă (8 decembrie, de la ora 18,00) care ne va aminti faptul că sărbătorile de iarnă se apropie.

Gongul de final al festivalului va fi dat pe 9 decembrie, de "Traviata", în care rolurile principale vor reveni sopranei Diana Bucur (Iaşi) şi tenorului Liviu Iftene (Braşov), sub bagheta maestrului Cristian Sandu (Cluj-Napoca).

Preţurile întregi la spectacolele din cadrul Festivalului Internaţional "Leonard" variază între 21,6 lei şi 120 de lei, iar prețurile reduse pentru studenţi, elevi şi pensionari variază între 5,4 lei şi 32,4 lei. Abonamentul pentru participarea la Danube Jazz & Blues Festival costă 64,8 lei.

viata-libera.ro

  • 11 months later...
Posted

11 spectacole, la cea de-a XVI-a ediţie a Festivalului Internaţional "Leonard"

Un număr de 11 spectacole, dintre care o premieră cu 2 reprezentaţii, vor putea fi vizionate în perioada 2 noiembrie - 8 decembrie pe scena Teatrului Naţional de Operă şi Operetă "Nae Leonard" Galaţi, cu prilejul desfăşurării celei de-a XVI-a ediţii a Festivalului Internaţional "Leonard", se arată într-un comunicat transmis, joi, de organizatori.

Potrivit sursei citate, ediţia din acest an este dedicată tinerilor artişti români care s-au afirmat în ultimul timp atât în ţară cât şi peste hotare. "Un prilej de a aduce în faţa publicului gălăţean exemplul tinereţii şi al excelenţei în artă, valori cu care ne mândrim. Evenimentul este organizat de către instituţia omonimă, cu sprijinul Primăriei Municipiului Galaţi şi în parteneriat cu Universitatea 'Dunărea de Jos' şi Facultatea de Arte din Galaţi", se mai spune în comunicat.

Sâmbătă, 2 noiembrie, va avea loc deschidere oficială a Festivalului Internaţional "Leonard" cu premiera "Voievodul Ţiganilor", operetă de Johann Strauss. Vineri,
8 noiembrie, va avea loc recitalul "Pian la patru mâini" susţinut de pianiştii Corina Răducanu şi Eugen Dumitrescu, iar sâmbătă, 9 noiembrie, va fi spectacolul de balet "Poveste persană", regia, coregrafia şi scenografia: Gabriela Gegea.

Sâmbătă, 16 noiembrie, este programat spectacol de revistă "Cabaret", regia artistică: Bogdan Drăguleascu, iar duminică, 17 noiembrie, opera "La Traviata", de Giuseppe Verdi.

Vineri, 22 noiembrie, va fi prezentată comedia muzicală "Chiriţa în provincie", de Vasile Alecsandri, iar sâmbătă, 23 noiembrie, opera "Carmen" de Georges Bizet.

Vineri, 29 noiembrie, este programat "Degeaba 30", concert Tudor Gheorghe, iar duminică, 1 decembrie, va fi prezentată opereta "Crai Nou", de Ciprian Porumbescu.

Sâmbătă, 7 decembrie, va fi inaugurat Studioul de Operă "Leonard", iar duminică, 8 decembrie, va avea loc închiderea oficială a festivalului cu opera "Elixirul dragostei", de Gaetano Donizetti.

Biletele pentru spectacolele din cadrul Festivalului Internaţional "Leonard" - ediţia a XVI-a au fost puse în vânzare pe www.blt.ro şi la casa de bilete a Teatrului Naţional de Operă şi Operetă "Nae Leonard" Galaţi. Ele variază între 75.6 lei şi 32.4 lei (preţ întreg) şi între 54 lei şi 21.6 lei (preţ redus). Spectacolul prezentat de Tudor Gheorghe are preţ unic-130 lei.

Festivalul Internaţional "Leonard" a luat fiinţă în anul 2004 din dorinţa de a promova în lume personalitatea marelui tenor român Nae Leonard, născut la Galaţi, dar şi de a crea o punte către lumea muzicală internaţională, aducând artişti şi colective din străinătate, pentru a demonstra că în urbea de la Dunăre există o bogată tradiţie culturală şi un teatru cu un potenţial repertorial de un înalt nivel profesionist. "Susţinut an de an, acest festival s-a impus ca un eveniment emblematic pentru cultura gălăţeană, contribuind la promovarea artei interpretative locale în contextul valorilor muzicale ale Uniunii Europene. Spectacolele susţinute în cele cincisprezece ediţii ale Festivalului de până acum au adus pe scena Liricului colective artistice de prestigiu din ţară şi străinătate cum ar fi Teatrul Naţional de Operă 'Oleg Danovski' Constanţa, Teatrul Naţional de Operetă şi Musical din Bucureşti, Teatrul 'Constantin Tănase' din Bucureşti, Teatrul Academic de Operă şi Balet din Odessa, dar şi renuminiţi artişti din ţară şi străinătate, solişti de operă, de muzică uşoară, de jazz, actori, regizori, scenografi, dirijori şi coregrafi de marcă", se mai spune în comunicat.

agerpres.ro

  • 3 weeks later...
Posted

Festivalul "Leonard" 2019 se va deschide cu premiera "Voievodul Ţiganilor"

Cea de-a XVI-a ediţie a Festivalului Internaţional "Leonard" se va deschide cu premiera "Voievodul Ţiganilor", operetă de Johann Strauss, în regia lui Octavian Jighirgiu, dirijor Dan Drăgoi, a declarat marţi, într-o conferinţă de presă, directorul Teatrului Naţional de Operă şi Operetă "Nae Leonard" Galaţi, organizatorul manifestării, Florin Niţă. Potrivit acestuia, premiera "Voievodul Ţiganilor" va avea două reprezentaţii, pe 2 şi 3 noiembrie, iar pe 9 noiembrie publicul gălăţean va putea vedea o altă premieră, baletul "Poveste persană". "Este un festival foarte bogat. Este printre puţinele dăţi când putem prezenta două premiere în acest festival. Începem festivalul cu o premieră, 'Voievodul Ţiganilor', operetă de Johann Strauss, şi pe 9 noiembrie vom mai avea o premieră de balet, 'Poveste persană', produsă de teatrul nostru în parteneriat cu Liceul de Arte 'Dimitrie Cuclin' din Galaţi", a precizat Niţă.

Despre premiera "Voievodul Ţiganilor", regizorul Octavian Jighirgiu a spus că spectacolul l-a obligat la o reinventare din punct de vedere regizoral. "Un spectacol care m-a obligat la o reinventare din punct de vedere regizoral, pentru că opereta este un gen dificil. Scriitura muzicală presupune o serie de rigori peste care, oricât ar fi de inovativ un regizor, nu poate trece, motiv pentru care am apelat la o formulă în care atmosfera de epocă să fie adusă mai aproape de un anumit spirit pe care publicul de astăzi să îl poată percepe şi de care să se îndrăgostească", a spus regizorul.

Dirijorul Dan Drăgoi a adăugat că spectacolul va beneficia la cele două reprezentaţii de două distribuţii diferite în rolurile principale. "În 'Voievodul Ţiganilor' avem de-a face cu o muzică de operă şi cu o proză de operetă, o îmbinare extrem de interesantă care va face deliciul publicului şi care presupune o provocare extraordinară pentru artiştii interpreţi. Suntem un teatru norocos pentru că avem posibilitatea ca la cele două reprezentaţii ale premierei să avem două distribuţii pe rolurile principale", a spus Drăgoi.

Un număr de 11 spectacole vor putea fi vizionate în perioada 2 noiembrie - 8 decembrie pe scena Teatrului Naţional de Operă şi Operetă "Nae Leonard" Galaţi, cu prilejul desfăşurării celei de-a XVI-a ediţii a Festivalului Internaţional "Leonard". Pe 2 noiembrie va avea loc deschidere oficială a Festivalului Internaţional "Leonard" cu premiera "Voievodul Ţiganilor", operetă de Johann Strauss. Duminică, 3 noiembrie, va fi a doua reprezentaţie cu premiera "Voievodul Ţiganilor". Vineri, 8 noiembrie, va avea loc recitalul "Pian la patru mâini" susţinut de pianiştii Corina Răducanu şi Eugen Dumitrescu, iar pe 9 noiembrie va fi spectacolul de balet "Poveste persană", regia, coregrafia şi scenografia: Gabriela Gegea. Sâmbătă, 16 noiembrie, este programat spectacolul de revistă "Cabaret", regia artistică Bogdan Drăguleascu, iar duminică, 17 noiembrie, opera "La Traviata", de Giuseppe Verdi. Vineri, 22 noiembrie, va fi prezentată comedia muzicală "Chiriţa în provincie", de Vasile Alecsandri, iar sâmbătă, 23 noiembrie, opera "Carmen" de Georges Bizet. Pe 29 noiembrie este programat "Degeaba 30", concert Tudor Gheorghe, iar duminică, 1 decembrie, va fi prezentată opereta "Crai Nou", de Ciprian Porumbescu. Sâmbătă, 7 decembrie, va fi inaugurat Studioul de Operă "Leonard", iar duminică va avea loc închiderea oficială a festivalului cu opera "Elixirul dragostei", de Gaetano Donizetti.

Biletele pentru spectacolele din cadrul Festivalului Internaţional "Leonard" - ediţia a XVI-a au fost puse în vânzare pe www.blt.ro şi la casa de bilete a Teatrului Naţional de Operă şi Operetă "Nae Leonard" Galaţi. Ele variază între 75.6 lei şi 32.4 lei (preţ întreg) şi între 54 lei şi 21.6 lei (preţ redus). Spectacolul prezentat de Tudor Gheorghe are preţ unic - 130 lei.

agerpres.ro

  • 2 years later...
Posted

Cinci weekenduri de festival la Galați

După doi ani în care organizarea şi susţinerea Festivalului Internaţional Leonard nu a mai fost posibilă, începând cu această primăvară, în luna mai, Teatrului Naţional de Operă şi Operetă „Nae Leonard” reia şirul manifestărilor, prezentând gălăţenilor cea de a XVII-a ediţie, o pledoarie muzicală pentru performanţă, perseverenţă şi succes.

În deschidere, vom asista la o adevărată paradă a forţelor artistice ale teatrului, într-o Gală aniversară cu un repertoriu divers, ce va pune în valoare profesionalismul colectivelor ce promovează repertoriul de operă şi operetă: solişti, orchestra simfonică, cor, balet, iar Revista va avea dedicată o seară specială, cu o reprezentaţie extraordinară a spectacolului de mare succes, Édith Piaf-o viaţă.

Agenda evenimentelor cuprinde două premiere  a unor lucrări de operă reprezentative,  din creaţia universală, Pescuitorii de perle de Georges Bizet şi Don Giovanni de Wolfgang Amadeus Mozart, prezentate pentru prima oară de colectivul teatrului nostru, montări regizorale realizate de maestrul italian de renume european, Paolo Bosisio, care onorează cu prezenţa sa, la această ediţie, preşedenţia festivalului. Din acelaşi segment repertorial, o seară este dedicată operei La Bohéme de Giacomo Puccini, o experienţă unică de a asculta această bijuterie muzicală, interpretată de invitaţi de marcă precum soprana Young Ju Kim (Italia), tenorul Florin Guzgă (Iaşi) şi întregul colectiv al teatrului sub bagheta Maestrului Gheorghe Victor Dumănescu, personalitatea etalon a artei muzicale actuale, ce exprimă deopotrivă măiestrie, filozofie în construcţia frazelor muzicale şi o înaltă tehnică dirijorală.

Apropierea publicului larg şi a tinerilor, de muzica clasică, este unul din obiectivele importante ale politicii repertoriale a Liricului gălăţean, programul din acest an al  festivalului oferind trei evenimente care, prin combinaţiile vocale, instrumentale şi orchestrale, oferă noi viziuni interpretative, atractive. Seara cu muzică de film aduce o serie de invitaţi cunoscuţi dar şi artişti care păşesc pentru prima oară pe scena gălăţeană: orchestra de suflători Danubius, dirijor Petrea Gogu şi soliştii: Adriana Babin - la nai  (Republica Moldova), mezzosoprana Magda Dutu şi baritonul Cătălin Petrescu. Seara de muzică spaniolă şi Seara muzicală romantică, ambele susţinute în majoritate de solişti şi instrumentişti ai teatrului, invitată fiind pianista Ioana Ionescu (Bucureşti), vor aduce un repertoriu divers, cu formule inovative de acompaniament instrumental, alături de cele clasice. Muzica de cameră va fi prezentă în programul Recitalului Viola Fantasia propus de doi solişti concertişti renumiţi în plan naţional şi internaţional, pianistul Horia Mihail şi violistul Lucian Moraru.

Aşadar, în perioada 15 mai - 12 iunie, în fiecare weekend, vă aşteptăm la sediul nostru de lângă Grădina Publică, pentru a redescoperi  împreună  adevăratele valori ale artei, emoţiile artistice, frumuseţile şi culorile sonorităţilor muzicale, în combinaţie cu imaginea scenică şi dansul.

Biletele se pot achiziţiona online sau fizic, de la casieria Teatrului, în intervalul orar afişat pe site, sau de la punctul de vânzare bilete din incinta Shopping City Galați (parter).

Teatrul Naţional de Operă şi Operetă „Nae Leonard”

  • 2 weeks later...
Posted

Programul Festivalului Internaţional Leonard Ediţia a XVII-a

D, 22 mai ‘22 ora 18:30
Preţ bilet: unic 32,4
VIOLA FANTASIA
Recital cameral
LUCIAN MORARU- violă
HORIA MIHAIL- pian
În program: lucrări de Antonio Vivaldi, Franz Schubert, George Enescu, Giacomo Puccini, Erik Satie,  Astor Piazzolla,  Adrian Connell, ş.a.

S, 28 mai ‘22 ora 18:30
Preţ bilet: 32,4, 21,6
Edith Piaf… o viaţă
Musical
Un spectacol de Dan Mirea
Conducerea muzicală: Nicolae Mantu
Mişcarea scenică: Gabriela Gegea
Proiecţii video: Alexandru Andrei Roşu
Instrumentiştii, soliştii şi actorii de Revistă, corul şi baletul Teatrului

D, 29 mai ‘22 ora 18:30
Preţ bilet: 32,4, 21,6
Seară cu Muzică de film
Concert vocal-instrumental
Dirijor: Petrea Gogu
Solişti: Adriana Babin (nai), Magda Duţu (mezzosoprană), Cătălin Petrescu (bariton)
Orchestra de suflători „Danubius”

S, 4 iunie ‘22 ora 18:30
Preţ bilet: unic 21,6
Seară muzicală romantică
Recital vocal-instrumental
Solişti: Silvia-Alice Niţă (soprană), Constantin Lupu (bariton), Tereza Elena Gânju (violoncel), Ludmila Calalb (pian)
Invitat: pianista Ioana Ionescu (Bucureşti)

D, 5 iunie ‘22 ora 18:30
Preţ bilet: 54, 32,4
La Bohéme de Giacomo Puccini
Opera
Dirijor: Gheorghe V. Dumănescu
Regia artistică: Paolo Bosisio (Italia)
Scenografia: Gheorghe Andreescu
Coregrafia: Fănică Lupu
Invitaţi: soprano Young Ju Kim (Italia), tenorul Florin Guzgă (Iaşi) şi baritonul Alin Munteanu
Soliştii, corul, orchestra şi baletul Teatrului

S, 11 iunie ‘22 ora 18:30
Preţ bilet: unic 21,6
Seară de muzică spaniolă
Recital vocal-instrumental
Solişti: Lorena Sanda (soprană), Cristina Boghici (mezzo-soprană), Adrian Mărginean (tenor)
La pian: Ciprian Oloi

D, 12 iunie ‘22 ora 18:30
Preţ bilet: 54, 32,4
PREMIERA Don Giovanni de Wolfgang Amadeus Mozart
Opera
Dirijor: Cristian Sandu
Regia şi luminile: Paolo Bosisio (Italia)
Structuri: Domenico Franchi (Italia)
Coregrafia: Gabriela Gegea
Soliştii, corul, orchestra şi baletul Teatrului

 

  • 3 weeks later...
Posted

Gală aniversară în deschiderea Festivalului Internațional "Leonard"

Duminică, 15 mai, de la ora 18,30, pe scena Teatrului Național de Operă și Operetă "Nae Leonard" Galați va avea loc deschiderea celei de-a XVII-a ediții a Festivalului Internațional "Leonard". Evenimentul cultural va debuta cu o gală aniversară, prilejuită de împlinirea a 66 de ani de la înființarea teatrului.

Gala aniversară care dă startul ediției din acest an a Festivalului "Leonard" este o ocazie unică prin care publicul spectator va avea ocazia să vizioneze o serie de momente muzicale de referință din repertoriul curent al teatrului.

"Gala va avea loc în interpretarea tinerilor și talentaților soliști, a orchestrei simfonice, corului, baletului și Revistei, sub coordonarea muzicală a maestrului Eugen Dan Drăgoi. Avem onoarea și bucuria, totodată, ca un important moment al spectacolului să-l dedicăm maestrului coregraf Constantin Floriean, care, în acest an, aniversează 80 de ani de viață și 60 de ani de activitatea artistică", se arată într-un comunicat de presă al Teatrului "Leonard".

Din distribuția concertului fac parte soliștii: Ana Băcanu, Cristina Bleandură, Cristina Boghici, Lăcrămioara Crihană, Cristina Isabela Ionașcu, Adina Lazăr, Silvia Alice Niță, Mariana Pisică, Irina Popa, Lorena Sanda, Mihail Anton, Florin Bobei, Dominic Cristea, Constantin Lupu, Adrian Mărginean, Teodor Niță, Tudorel State, Valentin Vasopol. Maestrul de balet este Gabriela Gegea, dirijorul corului este Daniel Nistor, iar de pregătirea muzicală se ocupă Tatiana Ionașcu și Ciprian Oloi. Pregătirea muzicală a corului este asigurată de Georgiana Diaconescu, regia tehnică îi aparține Tanței Micu, iar videoproiecțiile sunt asigurate de Alexandra Roșu.

În fiecare an, la 15 mai, Liricul gălățean aniversează înființarea instituției, marcată prin apariția, în 1956, a Teatrului de Operetă și Estradă. Momentul respectiv a însemnat prima atestare oficială, în Galați, a unei instituții profesioniste de spectacole muzicale. De-a lungul vremii, portofoliul teatrului a acumulat peste 40 de lucrări de operă, 42 de operete, zece comedii muzicale, 20 de balete, 15 spectacole muzicale pentru copii și peste 50 de spectacole de estradă și revistă.

Pentru gala de duminică seară, biletele se pot achiziționa online, accesând linkul https://www.blt.ro/gala-leonard.html, sau fizic, de la casieria teatrului (0236.465.599 și 0753.312.308), în intervalul orar afișat pe site-ul www.naeleonard.ro, sau de la punctul de vânzare bilete din incinta Shopping City Galați (parter).

viata-libera.ro

  • 5 months later...
Posted

"Gâlcevile din Chioggia", la Teatrul "Nae Leonard"

Teatrul Național de Operă și Operetă "Nae Leonard" din Galați este gata să își ridice cortina pentru debutul unei noi ediţii a Festivalului Internațional "Leonard", duminică, 23 octombrie 2022, începând cu ora 18,30. Seria de spectacole debutează cu piesa "Gâlcevile din Chioggia", adaptare după Carlo Goldoni, în regia lui Cristian Gheorghe. Alături de actori, regizorul le transmite gălățenilor că va fi un spectacol inedit, cu muzică, artă și îmbinarea modernismului cu tradiționalul.

Este o comedie despre viața unor oameni de rând

Regizorul Cristian Gheorghe ne-a prezentat, în cadrul unei conferințe de presă, secrete din culisele spectacolului ce va avea loc în weekend. "Este o comedie muzicală despre oameni, despre dragoste, despre lupta pentru a nu pierde iubirea, despre cât de vulnerabili suntem. Este un musical de excepție, compus din 14 melodii, de o muzicalitate aparte. Iar Chioggia (orașul în care se desfășoară acțiunea piesei) poate fi Galați, București sau orice alt oraș din lume. Oferim două ore de muzică, dans și bună dispoziție și sper ca spectacolul nostru să ajungă la inima gălățenilor. Spectatorii se vor bucura să audă orchestra teatrului, condusă de dirijorul Nicolae Mantu, scenografia poartă semnătura lui Ionuț Mitrofan și coregrafia aparține Gabrielei Gegea", ne-a explicat actorul.
Directorul Teatrului "Nae Leonard", artistul și profesorul Teodor Niță, ne-a declarat că susține munca colegilor săi de scenă, pe care îi felicită pentru efortul pe care îl depun pentru realizarea unui festival de teatru care să fie pe placul unui public de orice vârstă.

"Este singura lor rațiune de a fi!"

În calitate de profesor, Teodor Niță a transmis un mesaj tinerilor pe care își dorește să îi vadă în sălile de spectacole, mai ales că o stagiune de spectacole include și programe artistice pentru tineret. "Este singura lor rațiune de a fi! Să vină la teatru, să crească frumos. Îi așteptăm lângă noi și ne dorim să iasă din lumea calculatoarelor și a preocupărilor cotidiene și-așa destul de amestecate și să vină la teatru", a conchis directorul teatrului din Galați.
Seria reprezentațiilor de la "Nae Leonard" va continua până pe 20 noiembrie cu spectacole ca "Don Giovanni" de W.A. Mozart, "Pescuitorii de perle" de G. Bizet, "Traviata" de G. Verdi și "Tosca" de G. Puccini.
Inedit pentru această stagiune este prezența pe scena gălățeană a sopranei Elena Moșuc (Zurich), de origine română, desemnată cea mai bună soprană a lumii, după ce, la finalul lunii martie 2019, aceasta a reușit extraordinara performanță de a câștiga "Oscar della Lirica", cea mai prestigioasă distincție internațională a muzicii de operă, echivalentul muzical al Premiilor Oscar pentru cinematografie.

viata-libera.ro

  • 11 months later...
Posted

Festivalul Internaţional "Leonard", ediţia 2023

În fiecare an, Teatrul Naţional de Operă şi Operetă "Nae Leonard" aduce publicului de la malul Dunării un eveniment muzical emblematic de înaltă ţinută artistică - Festivalul Internaţional "Leonard".

Anul acest, timp de o lună, în perioada 22 octombrie - 29 noiembrie, scena liricului gălăţean găzduieşte un adevărat regal muzical ce va cuprinde unele dintre cele mai importante titluri de operă, recitaluri camerale susţinute de instrumentişti afirmaţi atât în plan naţional cât şi internaţional, un concert rafinat de jazz, un spectacol de divertisment plin de culoare şi umor, iar în final, o operetă savuroasă.

Ediţia din acest an, ediţia a XIX-a, este dedicată regizorului artistic Anda Tabacaru, pentru împlinirea a 35 de ani de activitate artistică începută pe scena instituţiei muzicale gălăţene. Un important reprezentat al artei regizorale româneşti, Anda Tabacaru a contribuit la consolidarea unor instituţii muzicale de prim rang din ţară, fiind în permanenţă conectată la evoluţia Teatrului "Nae Leonard".

Duminică, 22 octombrie, ora 18:30, echipa Teatrului Naţional de Operă şi Operetă "Nae Leonard" aniversează cariera fructuoasă a doamnei Anda Tabacaru, marcând totodată deschiderea ediţiei a XIX-a Festivalului Internaţional "Leonard" cât şi premiera operei "Adriana Lecouvreur" de Francesco Cilea. Subiectul acestei opere ne poartă în lumea plină de trăiri contradictorii ale unei artiste consacrate, aducând în prim plan arta şi viaţa tumultoasă a oamenilor din spatele cortinelor teatrale. Excepţionala melodicitate, expresivitatea şi înlănţuirea dramaturgică a operei "Adriana Lecouvreur" va cuceri fiecare ascultător. Regia artistică este realizată cu multă creativitate şi implicare de doamna Anda Tabacaru, iar la pupitrul dirijoral va fi maestrul Gheorghe Victor Dumănescu, unul dintre cei mai importanţi reprezentanţi ai artei dirijorale româneşti.

Pe scenă, alături de orchestra simfonică, corul şi baletul operei publicul îi va putea urmări pe: Ana Băcanu, Doru Iftene (Constanţa), Florentina Soare (Braşov), Alin Munteanu, Dominic Cristea, Florin Bobei, Valeria Drăguş, Mădălina Munteanu, Valentin Vasopol şi Elvis Butunoi. Întreaga echipă artistică şi tehnică a Teatrului "Nae Leonard" va evolua la potenţial maxim, dând întreaga măsură a profesionalismului său actual.

Aşadar, publicul este aşteptat să ia parte la momente inedite, trăiri şi emoţii unice, să se bucure de fiecare surpriză muzicală pregătită de echipa liricului gălăţean în cadrul Festivalului Internaţional "Leonard", ediţia a XIX-a.

agerpres.ro

  • 1 year later...
Posted

Premieră mondială absolută şi alte surprize în Festivalul Internaţional „Leonard”

La o nouă ediție a emisiunii SPOT ON la "Viaţa liberă" - Galațiul sub reflector, am discutat cu directorul Teatrului Național de Operă și Operetă “Nae Leonard”, Teodor Niță, despre Festivalul Internaţional "Leonard", care începe duminică, 27 octombrie 2024.

-  Festivalul Internațional “Leonard” a ajuns la ediția a XX-a, o ediție aniversară, care ne dă ocazia să ne bucurăm anul acesta de niște spectacole cu o tematică în comun. La ce se pot aştepta gălățenii?  

- Este o dublă aniversare, noi împlinim 20 de ani de festival internațional de operă în anul în care se împlinesc 100 de ani de la trecerea în neființă a marelui Giacomo Puccini. Deci va fi un festival aniversar Nae Leonard și Giacomo Puccini. Dacă, de fiecare data, programul nostru de sală îl are, bineînțeles, pe prima pagină pe Leonard, patronul spiritual al teatrului, de data aceasta, pentru că o dată la o sută de ani ne putem permite, îi facem această “favoare” lui Puccini. Este o aniversare importantă în toată lumea muzicală. De altfel, noi în anul acesta nu participăm doar la festivalul nostru internațional de operă “Nae Leonard”, deja am fost la încă două festivaluri internaționale.

-  Ştiu că spectacolul care va încheia anul acesta Festivalul "Leonard" a fost un mare succes la București. S-a întâmplat la sfârșitul stagiunii trecute și n-am apucat să detaliem. Despre ce spectacol este vorba?

- Atunci, la sfârșitul stagiului, tot într-un festival Puccini, Festivalul Internațional de Operă organizat de Teatrul Național de Operă București, am fost invitaţi cu o operă de Puccini. Erau invitate toate teatrele de operă din țară, adică zece. Și, ca opere importante, care sunt deja în memoria publicului, sunt sub zece ale lui Puccini.  A fost o negociere între noi și conducerea organizatorului festivalului şi s-a decis ca două dintre opere să fie jucate de două teatre de operă din țară. Acestea au fost ”Tosca” și ”Boema”, unele dintre cele mai iubite de public. Noi am mers cu opera „Boema” şi ni s-a făcut onoarea să fim sâmbăta seară pe scenă. Și, din fericire, am fost cât se poate de bine primiți. Și am avut și o presă internațională prezentă, pentru că exact în acel weekend puteau veni câțiva critici muzicali. Unul de la Covent Garden, din Londra, și unul din New York. Și am apărut și în ziarele de peste ocean, cu o critică laudativă. 

- Cu Peter Quantrill am discutat şi eu, după evoluţia de la Bucureşti, a fost o mare reuşită...

-Da, da. Datorită succesului important pe care l-am avut, am fost invitați acum două săptămâni la Sibiu, unde, tot în onoarea anului Puccini, ni s-a cerut să venim cu opera „Boema”. În închiderea festivalului nostru, o vom aduce și publicului gălățean, fiindcă, evident, nu putem să văduvim exact publicul nostru, fidel, iubitor de operă, de acest succes pe care l-am avut. 

- Am vorbit întâi de închidere, dar spectacolul din deschiderea festivalului este o surpriză cu marca lui Paolo Bosisio, în care dumneavoastră aveţi un rol aparte. Cum decurg lucrurile la repetiții și care sunt emoțiile personale vis-a-vis de acest rol pe care îl jucați în seara de deschidere?

- De la dumneavoastră, direct pe scenă plec, la repetiții. Este pentru mine un rol cât se poate de ofertant și pentru că va trebui să-l interpretez exact pe Puccini. Paolo Bosisio a vrut să scrie ceva despre maestru (Puccini n.a.), el fiind și un istoric de artă și de teatru și fost director al școlii doctorale de arte din Milano, o personalitate culturală și un mare prieten al Galațiului. Și, în spiritul său, a scris acest libret în care este evocată viața lui Puccini în imagini muzicale, de la anonimul Puccini, până la gloria eternă. Este un rol foarte frumos. Practic, Puccini este tot timpul în scenă și îşi rememorează întreaga viață, și viața socială, nu numai pe cea muzicală. Spectacolul este, 80 la sută sau chiar mai mult, doar muzică, dar sunt câteva intervenții ale lui Puccini care își aduce aminte momentul în care a compus, de exemplu, ”Edgar”, o operă mai puțin cunoscută, sau „Le Villi” (operă-balet în două acte n.a.) Sunt câteva opere pucciniene mai puțin jucate, faţă de celebrele „Boema” sau „Madama Butterfly” sau „Tosca”. Își aduce aminte ce l-a influențat să scrie acea operă, cum a apărut ea. Viața lui Puccini este o viață absolut de film. De fapt, Paolo Bosisio a făcut, iată, un spectacol, dar este o viață de libret de opere. Puccini a avut o viață foarte tumultoasă și o dispariție, din viața fizică, destul de neplăcută și rapidă. Dar el a rămas în eternitate. Acest spectacol, în sine, este realizat ca un film. Puccini este în mod real aici, de față cu spectatorii, și ceea ce își aduce el aminte este făcut în așa fel să ni se pară că este un film. Toţi soliștii cântă live, toată muzica va fi live, cu orchestră în scenă. Este un spectacol foarte greu. Din punct de vedere tehnic a pus şi pune în continuare foarte, foarte mari probleme. Această imagine, de a apărea dintr-o dată soliștii, ca și cum tu ai deschide televizorul...

- Această juxtapoziție a fost greu de realizat...

- Exact. Cu mijloace tehnice pe care, din fericire, acum în ultimul moment am reușit să le achiziționăm. Chiar cu sprijinul lui Paolo Bosisio, care în loc să ia, a adus bani și ne-a cumpărat și ne-a donat niște chestiuni. Sunt amănunte picante, dar care toate contribuie la, sper eu, un spectacol de mare succes, la care invit cu toată dragostea publicul meloman.

 -  Am făcut un pic de investigație să văd cum se vând biletele la spectacolele din festival, care se desfășoară pe parcursul unei luni, în weekend, așa încât toată lumea să poată să participe. Eu zic că la momentul ăsta cam jumătate dintre biletele la toate spectacolele sunt vândute. 

- Da, deşi am făcut și un preț un pic mai mare, pentru că avem și invitați dintre cei mai importanti și din țară, şi din străinătate. Dar chiar și așa prețurile nu sunt mari. Adică sunt 75,6 lei sau 54 de lei pentru pensionari, elevi, studenți.

-  Și categoria VIP am văzut, erau 108 lei, dar sunt puține.

-  Da, dar să nu uităm că vorbim despre operă, regina spectacolului, unde ai de la dramă, muzică simfonică, muzică de operă, balet, absolut tot. Intrăm într-o sală în care vedem în scenă o sută de oameni. Nu poți compara opera cu tot felul de altfel de spectacole. Vedem bilete de 150-200 de lei cu doi oameni în scenă. La noi vorbim de o muncă titanică, în spatele căreia sunt sute de oameni, efectiv, pentru că la producția acestei premiere, de exemplu, mai avem și încă vreo 50 de oameni în spate. Și alții pe care noi îi vedem, de la mașinişti, tehnicul. Deci este o echipă enormă în spatele teatrului de operă. Practic, noi suntem 240 de oameni și aproape toți cu o contribuție.

-  Şi trebuie spus că și când se fac deplasări cu spectacolele, asta presupune o cheltuială destul de mare.

-  Pe cei din Sibiu, ultima deplasare a noastră i-a costat în jur de 80.000 de lei. Asta ne-au dat nouă, ca să ne achităm tot ce înseamnă transporturi, invitați, tot, absolut. Plus cazarea oferită de ei. Deci peste 100.000 de lei costă un spectacol ca al nostru, am mers acolo 150 de oameni.

-   Sunt spectacole, inclusiv de teatru, care au doi, trei artişti, un decor minimal...

-   Exact. Pui într-o mașină trei interpreţi, iar decorul poate fi chiar absolut minimalist. Am văzut multe spectacole aşa, unele chiar bune, dar cele mai multe nu. Nu sunt adeptul acestui gen de spectacol, pentru că eu iubesc spectacolul clasic. Modernismul îl vedem zi de zi. Este în jurul nostru.

-  Aici v-am prins (râde n.a.). Știu sigur că în festival anul acesta aveți și un spectacol mai puțin clasic. Care este în premieră, dacă nu mă înșel. Și despre care gălățenii nu știu cât au aflat sau cât știu exact. 

-   Vă referiți la Cinestezia? 

- Da, la Cinestezia mă refer şi mi se pare o idee foarte bună să ieşim puţin din obişnuit.

- Da, pe 15 noiembrie este la Galaţi un spectacol cu muzică clasică de film interpretat în scenă de o pianistă și cu foarte mulți interpreți, cu viori. Este un spectacol inedit, foarte frumos, în care primordială este muzica de film, o noutate pentru noi și pentru spectatori. Dar acesta are loc fiindcă în timpul festivalului nostru noi mai participăm la un alt festival, la Braşov. Repetăm zi de zi operele lui Puccini, dar acolo vom merge cu opera „Adriana Lecouvreur” de Francesco Cilea. Va fi pentru noi un efort extraordinar să mai facem trei zile de repetiții cu altceva, în timpul festivalului, și să plecăm la Brașov, dar nu putem să refuzăm o invitație importantă.

-  Nu văduviţi nici publicul de la Galaţi de spectacole în acel weekend...

-  Da, weekend în care, dacă nu aveam invitaţi, ar fi trebuit să nu se întâmple nimic. Noi jucăm și atunci, cine vrea să vină la Brașov, să vină (râde n.a.). 

-  Sunt convinsă că sunt destui gălățeni care s-au mutat la Brașov. Deci aveți și acolo public, fără discuție.

-  Exact așa spunea directorul Operei din București, când am avut, într-o sâmbătă seară, sala de 1.200 de locuri arhiplină şi, cronometrate, 16 minute de aplauze. Spunea că am adus noi publicul de la Galaţi şi de asta am avut succes. Bineînțeles, glumea. Nu e chiar atât de ușor.

-   Mai este un spectacol care iese din sfera lui Puccini, să zicem, și anume „Vioara lui Enescu”, un spectacol care nu cred că s-a mai întâmplat, cel puţin nu în formula asta, la Galaţi.

- Nu, pentru că este un proiect absolut nou. Vorbim de Gabriel Croitoru, unul dintre cei mai importanti violoniști români, dar vor fi patru violoniști în acea zi la Galați. Am ținut foarte mult să aduc acest proiect aici. Gabriel Croitoru este pentru a doua oară câștigătorul, prin concurs, al viorii lui Enescu, valoroasă fiindcă i-a aparținut lui Enescu, dar și fiindcă este un Stradivarius. Dar mai este încă o vioară a lui Enescu. Sunt două pe care George Enescu le folosea în mod uzual și care sunt în patrimoniul României. Și de data aceasta, Gabriel Croitoru va interpreta pe ambele viori ale lui Enescu sau la un moment dat un alt violonist va lua cealaltă vioară și vom auzi un cvartet de coarde pe două viori ale lui Enescu. Va fi, din punctul meu de vedere, iarăși un lucru foarte interesant pentru acest festival, așa cum aţi spus și dumneavoastră, un lucru inedit. Și pentru prima dată se întâmplă așa ceva în țară, nu neapărat la Galaţi.

-  Noi avem bucuria să avem spectacolele astea aici, să se întâmple aici. Voiam doar să vă mai întreb un singur lucru. Știu că am discutat, apropo de ce spuneați, de critica internațională și critica națională laudativă la adresa „Boemei”. Și voiam să vă întreb dacă la festivalul de anul acesta ați invitat pe cineva din zona asta, din București sau din afară, să scrie despre spectacole. 

- Este greu să faci critică muzicală. Oamenii care fac asta nu sunt foarte mulți, pentru că este o specializare care se face la Conservator, în cadrul facultăţilor de muzică. Nu-i chiar atât de uşor, nu-i ca la fotbal: ”Hai să facem un comentariu!”. Nu se pricepe toată lumea. Nu numai că vor veni critici, dar sunt chiar mai mulţi. Nu numai că vor veni, dar vor fi nume. Peter Quantrill va fi prezent. Face toate eforturile și va fi prezent. La „Un bel di vedrem” va fi prezent TVR Cultural, care îl va transmite apoi. Au fost dispuși să vină să-l preia în direct. Numai că, din cauza faptului că este acest format de film-operă, nu putea fi preluat direct, trebuia să stea aici 3-4 zile televiziunea ca să poată să-și facă și ei anumite lumini. Nu știau dacă puteau să-l transmită în direct, să focalizeze bine. Au spus că preferă să preia imaginea, să o prelucreze un pic și după aceea să o dea următoarea săptămână. Este și bine, este și rău. Este bine că se mai şterge acolo unde imaginea nu este perfectă. Lor de imagine le-a fost frică, nu de sunet, că nu iese...

- Ne bucurăm și noi că Doamne ferește mai sună un telefon în timpul spectacolului...

-  Da, mă gândeam că, Doamne, dacă auzi pe la TVR așa frumos şi sună telefonul...

-  Se mai întâmplă. Eu aș pune niște aparate de bruiaj la intrarea în sală.

-  Da, din păcate se întâmplă aproape la fiecare spectacol. Nu avem voie să facem așa ceva, dar eu am încercat. Numai că telefoanele astea noi nu pot fi bruiate. La noi exista în teatrul un astfel de aparat și am zis hai să-l punem într-o zi, măcar să vedem, că ajunsesem la exasperare. Plus faptul că fiecare vrea să-și facă o poză cu artistul... Este neplăcut, prinzi artistul poate într-o postură nefavorabilă și îi faci publicitate negativă, deşi poate tu vrei să-i faci un bine. Plus faptul că îi deranjezi pe toți cei din jur. Tu începi să ții telefonul sus, cel din spate se uită în telefonul tău în loc să vadă scena. Nu de asta venim la operă. Venim la operă să ne întoarcem un pic în timp, să trăim totul live, să uităm de telefonul ăsta. Pentru că, după aceea te uiți pe Facebook-ul teatrului și găsești absolut toate imaginile făcute de profesionisti şi poți să le ai să le postezi așa cum trebuie.

- Exact, stai şi asculţi, că de aceea ai venit...

- Vii la operă și e exact ca în biserică. Liniște și ascultăm slujba. Slujba e acolo pe scenă, da? Bine, că și în biserică îi mai sună Dumnezeu pe câte unii... Îi sună în direct, așa... Deci avem la deschidere chiar TVR, care ne va prelua întreg spectacolul și jurnalista cea mai importantă, Claudia Robu, realizatoarea emisiunii „Vă place opera?”. La „Madame Butterfly”, cu Elena Moșuc, vin doi critici de la Zurich, îi așteptăm cu mare drag să fie alături de noi și sperăm să fie un spectacol foarte bun. Când o ai pe Elena Moșuc în rolul principal, toate premisele sunt bune. Eu am inițiat acest lucru, Elena Moșuc nu a cântat niciodată Butterfly, este premieră absolută pentru ea, aici, la Galaţi. După aceea, va veni Peter Quantrill, care este curios să vadă „Tosca”. În următoarea săptămână noi plecăm la Brașov, apoi avem „Turandot”, în care invitata principală, protagonista, soprana Haning Tso, este din China, din satul în care se petrece acţiunea din „Turandot”.  „Turandot” este ultima operă a lui Puccini, rămasă neterminată la moartea sa, finalul fiind scris de un colaborator al său. Maestrul a studiat muzica tradiţională şi a scris exact după influențele muzicii din China, deci faptul că rolul este interpretat, sub bagheta dirijorului Nicolae Dohotaru, directorul Operei Naționale din Chişinău, de această soprană, care trăiește în Italia, dar este de origine chineză, este un plus. Încheiem cu „Boema”, cum am spus, nu duminică, fiindcă ar fi fost exact de Sfântul Andrei şi nu mi s-a părut foarte potrivit, ci vineri, aşa încât să aibă şi colegii noştri două zile de relaxare, după un festival atât de lung.  

- Vă mulțumesc pentru detalii. Gălăţenilor, le spunem să intre și să-și ia bilete online sau să meargă la casieria teatrului. Merită!

viata-libera.ro

Posted

Paolo Bosisio: "Un spectacol pentru publicul care iubeşte opera"

Regizorul artistic Paolo Bosisio ne-a transmis câteva gânduri, filmate, despre spectacolul din deschiderea Festivalului Internaţional "Leonard", "Un bel di vedremo", care va avea loc pe 27 octombrie 2024, de la 18,30. Iată-le, mai jos, în traducerea şi adaptarea noastră.

"Am avut onoarea de a participa, în trecut, la alte ediţii, cu câteva dintre spectacolele regizate de mine. Anul acesta, am fost invitat să îl deschid şi, cum în 2024 se împlinesc 100 de ani de la moartea lui Giacomo Puccini, festivalul îi va fi dedicat acestui mare compozitor. Spectacolul care a fost ales pentru a inaugura festivalul, intitulat, nu întâmplător, „Un bel di vredremo”, citat din una dintre cele mai faimoase arii ale maestrului, este un spectacol al cărui text l-am scris anul trecut, cu gândul chiar la centenar. E un text care îl prezintă pe Puccini pe moarte, în clinica din Bruxelles, după ce a fost diagnosticat cu o tumoră la laringe. Sunt ultimele zile din viaţa lui Puccini, care, fără să se oprească o clipă din fumat, fiindcă ţigările erau drogul său, se gândeşte la momente din viaţa sa. Spectacolul este o alternanţă de realităţi, de amintiri, de momente şi de gânduri, aşa că îl vom avea în avanscenă pe Puccini în persoană, interpretat de maestrul Teodor Niţă, şi în spatele său, printr-o perdea de tul, pe care vor fi proiectate imagini, vor apărea, treptat, amintirile maestrului Puccini, ariile, duetele, terţetele din opera sa muzicală completă. Este un spectacol pe care eu îl definesc drept popular, fiindcă este pentru toată lumea, nu doar pentru cunoscători. Este un spectacol pentru publicul care iubeşte opera, iar publicul nostru din Galaţi iubeşte opera."

viata-libera.ro

Posted

Nouă spectacole extraordinare pentru gălăţeni, la Festivalul Internațional „Leonard”

La sfârşitul acestei săptămâni, debutează cea de-a XX-a ediţie a Festivalului Internaţional "Leonard", care va aduce în faţa gălăţenilor spectacole extraordinare ale Teatrului Naţional de Operă şi Operetă "Nae Leonard" şi ale invitaţilor săi, premiere mondiale şi formule muzicale noi, în onoarea compozitorului Giacomo Puccini, la 100 de ani de la dispariţie. Iată, în continuare, programul complet al festivalului, potrivit informaţiilor furnizate de organizatori.

DUMINICĂ, 27 octombrie - "Un bel dì vedremo", ora 18,30 - Întrucât în acest an întreaga lume muzicală comemorează împlinirea a 100 de ani de la moartea lui Giacomo Puccini, cea de-a XX-a ediție a Festivalului Internațional "Leonard" îi este dedicată. În deschidere, soliștii, orchestra, corul și baletul operei aduc în fața publicului, în premieră absolută, un spectacol inedit și emoționant despre viața și creația marelui compozitor italian, intitulat sugestiv "Un bel dì vedremo", care face trimitere la una dintre cele mai faimoase arii din repertoriul puccinian. Libretul acestei operei a fost scris de Paolo Bosisio, președintele de onoare al festivalului și ilustrează ultimele zile din viața lui Puccini. Spectatorii vor avea ocazia să pătrundă în universul său, în viața, gândurile și trăirile sale creatoare, în timp ce vor asculta unele dintre cele mai reprezentative fragmente muzicale din creația sa.
Regia artistică a fost realizată de asemenea de Paolo Bosisio. Scenografia, semnată de Domenico Franchi, utilizează tehnici inovatoare, creând un context vizual spectaculos, care completează natura introspectivă a spectacolului.
Alături de colectivul teatrului, la această premieră de excepție vor participa și invitați de prestigiu - soprana Elena Moșuc și tenorul Daniel Magdal. Sub bagheta maestrului Nicolae Dohotaru, directorul Teatrului Național de Operă și Balet "Maria Bieșu" din Chișinău, muzica lui Puccini va încălzi și emoționa fiecare spectator.

SÂMBĂTĂ, 2 noiembrie, ora 19,00 - recital instrumental susținut de TRIO ACADEMIK, ansamblu alcătuit din profesori de renume ai Universității Naționale de Arte "George Enescu" din Iași: Petrea Gîscă - corn; Aurelia Simion - pian și Ion Urdeș - tenor. Ansamblul are o sonoritate inedită și o prestație artistică de înaltă ținută, ce vor aduce în fața publicului un repertoriu divers, atât din creația muzicală universală, cât și din repertoriul de gen aparținând școlii românești.

DUMINICĂ, 3 noiembrie, ora 18,30 - "Madama Butterfly" - În cea de-a doua săptămână a Festivalului "Leonard", o poveste ce reflectă în mod fidel realitățile societății japoneze de la începutul secolului al XX-lea, cea a micuței Cio-Cio-San. Această capodoperă a marelui compozitor Giacomo Puccini, apreciată pentru tematica vie și actuală, se remarcă prin complexitatea psihologică a personajelor și prin tensiunea dramatică a conflictului, păstrând totodată accente de romantism.
Alături de soliștii, orchestra și corul operei gălăţene, vor evolua invitați de prestigiu internațional, precum soprana Elena Moșuc (Zürich), tenorul Florin Guzgă (Iași), mezzosoprana Florentina Soare (Brașov) și basul Valeriu Cojocaru (Chișinău), sub bagheta maestrului Cristian Sandu (Cluj-Napoca).

SÂMBĂTĂ, 9 noiembrie, ora 19,00 - recitalul vocal-instrumental "Zâmbetul muzicii" aduce pe scenă un trio de înaltă ținută artistică, alcătuit din două personalități remarcabile ale scenei lirice internaționale - soprana Teodora Gheorghiu, stabilită în Elveția, și bas-baritonul Sorin Coliban, stabilit în Austria, acompaniați cu rafinament și măiestrie de pianista Diana Ionescu. Acest recital face parte dintr-un turneu național susținut de cei trei artiști, continuând tradiția inițiată de soprana Teodora Gheorghiu, care de mai mulți ani promovează astfel de evenimente în România. Turneul "Zâmbetul muzicii" nu se limitează la un simplu periplu muzical, ci reprezintă o invitație la redescoperirea bucuriei prin intermediul muzicii. Programul, ales cu grijă pentru a satisface o gamă variată de preferințe muzicale, oferă o incursiune inedită în istoria cântului vocal, cu o interpretare plină de căldură și finețe artistică.

DUMINICĂ, 10 noiembrie, ora 18,30 - Cu o muzică remarcabilă, cu o montare impresionantă, semnată de regizorul Paolo Bosisio și cu decoruri și costume spectaculoase concepute de Domenico Franchi, opera "Turandot" este o capodoperă atemporală, ce îmbină un spectacol grandios cu o poveste profund emoționantă. Fiecare act este construit pe baza tensiunii și dramatismului, evidențiind eliberarea prin intermediul iubirii.
Autenticitatea culturală a Chinei va fi adusă în prim-plan de soprana Hanying Tso, născută în apropierea locurilor evocate de Puccini. Alături de soliștii, orchestra, corul, corul de copii și baletul liricului gălțean vor fi tenorul Adrian Dumitru (București) și bas-baritonul Valeriu Cojocaru (Chișinău), sub conducerea maestrului Nicolae Dohotaru (Chișinău).

JOI - 14 noiembrie, ora 19,00 - O șansă unică pentru publicul gălățean este recitalul "Vioara lui Enescu", în care patru violoniști de înaltă ținută artistică vor cânta pe instrumentele istorice ale lui George Enescu, pentru prima dată reunite într-un concert. Instrumentiști de marcă, cei patru violoniști sunt: Gabriel Croitoru - va cânta pe vioara Guarneri del Gesù, supranumită Catedrala din 1731, Simina Croitoru - pe vioara Paul Kaul 1931, Paul Răducanu - pe vioara Paul Kaul 1930 și Mircea Dumitrescu - pe o vioară Frères Pierre şi Hippolyte Silvestre din 1835. Ei vor fi acompaniați de pianistul Alexandru Burcă.

SÂMBĂTĂ - 16 noiembrie, ora 19,00 - Cea de a XX-a ediție a Festivalul „Leonard” își menține tradiția de a aduce elemente inovatoare și, în acest an, va prezenta un concert inedit - "Cinestezia", parte din turneul național al artistei Leyah. Stilul abordat de aceasta, cinematic-pop, redefinește regulile muzicii în țara noastră, printr-o sinteză între muzica pop, muzica de film și influențele clasice, oferind o experiență artistică originală.

DUMINICĂ - 24 noiembrie, ora 18,30 - Soliștii, orchestra și corul teatrului vor prezenta "TOSCA", una dintre cele mai apreciate opere din repertoriul liric mondial. Inspirată de piesa dramatică omonimă a lui Victorien Sardou, capodopera lui Giacomo Puccini reprezintă o sinteză magistrală între tradiția operei italiene și curentul verist, îmbinând momente de profund lirism cu scene tragice, în care temele iubirii, lăcomiei, crimei și intrigii politice sunt armonios integrate.
Această reprezentație va beneficia de invitați de excepție: soprana Bianca Mărgean (București), tenorul Doru Iftene (Constanța) și baritonul Lucian Petrean (București). La pupitrul dirijoral va fi maestrul Cristian Spătaru, invitat din Viena.

VINERI - 29 noiembrie, ora 18,30 - În finalul celei de-a XX-a ediții a Festivalului Internațional „Leonard”, soliștii, orchestra, corul și baletul operei vor oferi publicului gălățean "La Bohème", un spectacol ce a cucerit publicul în cadrul a două evenimente de prestigiu - Bucharest Opera Festival și Sibiu Opera Festival. Această producție se remarcă nu doar prin valoarea artistică, ci și prin calităților interpretative ale tinerilor soliști din distribuție. Acești artiști, cu vârste cuprinse între 23 și 30 de ani, se apropie de vârsta personajelor gândite de Puccini, reușind să aducă autenticitate și profunzime interpretării lor.

Biletele la spectacole pot fi achiziţionate online sau de la casieria teatrului, neexistând varianta de abonament. Preţurile biletelor sunt: Un bel di vedremo - 75,6 lei (întreg)/ 54 lei (redus), Recital Trio Academik - 54 lei/ 32,4 lei, Madama Butterfly - 75,6 lei/ 54 lei, Recital Zâmbetul muzicii - 54 lei/ 32,4 lei, Turandot - 75,6 lei/ 54 lei, Recital Vioara lui Enescu - 75,6 lei/ 54 lei, Concert Cinestezia - 54 lei/ 32,4 lei, Tosca - 75,6 lei/ 54 lei, La Bohème - 75,6 lei/ 54 lei.

viata-libera.ro

  • 3 weeks later...
Posted

Festivalul „Leonard” şi Galaţiul, prin ochii unui critic englez

Festivalul Internaţional "Leonard", ediţia 2024, a XX-a, este marcată şi de prezenţa la Galaţi, pentru a cântări greutatea artistică a spectacolelor prezentate, a unor critici naţionali şi internaţionali de marcă, printre care se numără şi Peter Quantrill, jurnalist muzical englez, autor, editor, manager de proiecte, cu peste 20 de ani de experienţă în domeniu. Ne bucurăm nu doar că managerul Teatrului Naţional de Operă şi Operetă "Nae Leonard", Teodor Niţă, a îmbrăţişat cu bucurie ideea noastră de a-l invita la Galaţi, dar şi că experienţa a fost pentru oaspetele britanic una plăcută. Mai jos, reproducem cronica sa la "Madama Butterfly", precum şi gândurile sale despre vizita în oraşul nostru, cu menţiunea că traducerea şi adaptarea ne aparţin. 

"Opera suspendă timpul pe măsură ce-l umple. Elena Moşuc, o Cio-Cio-San credibil vulnerabilă, dar strălucitoare vocal la Galaţi"

Într-o epocă în care opera în Marea Britanie este mai puţin susţinută şi mai marginalizată ca niciodată, o vizită la Festivalul Puccini din Galaţi serveşte drept un puternic motiv să ne reamintim cât de unificatoare şi accesibilă poate fi această formă de artă. Pusă în scenă cu onestitatea și sensibilitatea fidele filozofiei dramatice a verismului lui Puccini, reprezentația de duminică, 3 noiembrie, cu „Madama Butterfly” a exemplificat capacitatea specifică operei de a suspenda timpul pe măsură ce îl umple; de a invoca diferența culturală în timp ce o transcende; de a da glas tensiunilor și contradicțiilor care se luptă pentru supremație în noi toți.

Puccini strecoară aceste tensiuni în fiecare măsură a partiturii sale. În 1904, Butterfly a atins o coardă sensibilă a publicului încă îmbătat de Wagner, dar și proaspăt fascinat de japonism și de moda orientală. În 2024, unii spectatori și companii de operă consideră că temele din „M. Butterfly” sunt prea fierbinți pentru a fi atinse. O adolescentă sedusă și abandonată de un marinar; cultura şi obiceiurile japoneze exploatate pentru plăcerea voyeuristă a publicului european și american.

Dar, dacă suntem șocați de tragedia Madamei Butterfly, de strângerea treptată, dar fără remușcări, a șurubului, pe măsură ce fiecare frază și episod ne aduce mai aproape de momentul când eroina îşi conștientizează propria soartă, este pentru că Puccini a vrut să fim șocați. „Fă-i să râdă, fă-i să plângă” - Puccini a fost în aceeaşi măsură un cititor de suflete și un impresar mereu cu un ochi lacom pe soldul contului său bancar.

Fiecare element al reprezentaţiei companiei Teatrului “Nae Leonard” a “conspirat” să ne aducă mai aproape de adevărurile crude şi devastatoare ale operei M. Butterfly. În rolul titular, Elena Moşuc a fost credibil vulnerabilă, dar strălucitoare vocal, din ce în ce mai magnetică într-un portret al M. Butterfly în care ea devine stăpâna propriului destin şi nu doar victima circumstanţelor sale. În fosă, dirijorul Cristian Sandu a adus o precizie relaxată şi o profundă afinitate pentru complexul flux/reflux al pulsului şi armoniei.

O producţie stilată (în regia originală a lui Giampiero Zazzara, efectiv readusă la viaţă de Adrian Mărginean) a lăsat scena liberă pentru interpreţi să spună povestea cu o caligrafie a gestului și mișcării autentic reținută și formală. Cele mai grăitoare dintre toate, poate, intimitatea teatrului și spiritul colectiv al interpreţilor vocali și al instrumentiștilor au proiectat drama într-o formă distilată, concentrată. Când am văzut reprezentaţia teatrului cu La bohème, la Bucharest Opera Festival în iunie, exact această iscusinţă şi spirit, atribute colective ale echipei, m-au surprins drept extraordinare. Nu este nici loc, nici nevoie de scuze privind scara fizică restrânsă a teatrului liric atunci când toate elementele sale se mişcă într-o armonie atât de strânsă.

Probabil că acest spirit aparţine identităţii oraşului în sens mai larg. În trei zile, un vizitator poate doar să scrijelească suprafaţa Galaţiului, luând bacul peste Dunăre, plimbându-se prin Grădina Botanică, cumpărând mere de la piaţă. Şi totuşi, un vizitator englez poate simţi o înrudire a Galaţiului cu vechile zone industriale din Birmingham, Manchester şi Sheffield. Căldura sufletească şi mândria civică sunt mai la ele acasă în asemenea oraşe, decât în capitalele internaţionalizate şi cosmopolite. În orice caz, gălăţenii au toate motivele să se mândrească cu realizarea teatrului lor de operă de a organiza un festival atât de ambiţios şi satisfăcător din punct de vedere artistic."

viata-libera.ro

  • 2 months later...
Posted

Opera gălățeană a primit Premiul de Excelență la Gala Premiilor "MUSICRIT"

Gala Premiilor "MUSICRIT", desfășurată la Ateneul Român, pe 14 ianuarie, chiar înainte de Ziua Culturii Naționale, i-au adus Teatrului Național de Operă și Operetă "Nae Leonard" un premiu important, pentru unul dintre cele mai interesante spectacole din ediția a XX-a a Festivalului Internațional "Leonard". 

Astfel, teatrul nostru liric a fost recompensat cu Premiul de Excelență pentru cea de-a XX-a ediție a Festivalului "Leonard", dar și pentru spectacolul extraordinar "Un bel di vedremo", premieră care a văzut luminile rampei în 2024, anul împlinirii a 100 de ani de la moartea lui Giacomo Puccini.

Spectacolul, realizat cu orchestra și soliștii gălățeni, alături de invitați din țară și străinătate, pe o idee și cu concursul extraordinar al regizorului italian Paolo Bosisio, l-a avut la pupitrul dirijoral pe maestrul Nicolae Dohotaru, directorul general al Teatrului Național de Operă și Balet "Maria Bieșu" din Chișinău, Republica Moldova.

În toamnă, regizorul artistic Paolo Bosisio ne-a transmis, pentru emisiunea SPOT ON la "Viaţa liberă" - Galaţiul sub reflector, câteva gânduri, filmate, despre spectacolul din deschiderea Festivalului Internaţional "Leonard", "Un bel di vedremo". 

Echivalentul pentru muzică clasică al Premiilor UNITER

Organizată de Uniunea Criticilor, Redactorilor și Realizatorilor Muzicali din România (UCRRM), în parteneriat cu Filarmonica "George Enescu", Centrul Național de Artă "Tinerimea Română" şi ARTEXIM, Gala Premiilor "MUSICRIT" reprezintă singura inițiativă din peisajul cultural românesc care recompensează excelenţa - atât în domeniul artistic, cât şi în domeniile jurnalismului şi managementului din muzica clasică. Este, practic, echivalentul pentru muzică clasică al premiilor UNITER din arta dramatică.

Teatrul Național de Operă și Operetă "Nae Leonard" a obținut unul dintre cele cinci Premii de Excelență acordate pentru anul 2024, o performanță onorantă, cu atât mai mult cu cât a recompensat un spectacol inovativ, care, pe lângă celebrele arii lirice din operele lui Puccini, a adus pe scenă mijloace moderne, o realizare de excepție, într-un cuvânt, un spectacol de mare succes atât la publicul meloman, cât și la critica de specialitate.

Acceptând distincția oferită de Claudia Robu, realizatoare de emisiuni la TVR Cultural și manager al UCRRM, Teodor Niță, managerul Teatrului Național de Operă și Operetă "Nae Leonard", a declarat: "Mulțumim Uniunii pentru acest premiu, oferit istoriei Galațiului și înaintașilor noștri, Nae Leonard, Iosif Ivanovici, Dimitrie Cuclin și, pentru cei care nu știu, Ștefan Gheorghiu, Valentin Gheorghiu, Radu Lupu, toți fii iluștri ai Galațiului. Vă mulțumesc dumneavoastră, le mulțumesc colegilor de la Opera din Galați, care au depus eforturi extraordinare pentru realizarea spectacolelor, publicului, pentru că a fost alături de noi în fiecare seară, dându-ne emoțiile sale și primindu-le pe ale noastre, mulțumesc Galațiului pentru că a început să investească în cultură în ultima perioadă, lucru foarte important, și, evident, mulțumesc ideii geniale pe care a avut-o acest realizator italian, Paolo Bosio, și scenografului Domenico Franchi, care au realizat acest spectacol-document despre viața lui Giacomo Puccini, așa cum spunea Claudia Robu. Și, pentru că este Ziua Culturii Naționale, vă rog să nu uitați că arta este rațiunea noastră de a trăi!"

viata-libera.ro

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.