Jump to content

Dispecerat de urgenţe integrat, la Galați


dcp100168

Recommended Posts

Galaţiul nu are încă un dispecerat de urgenţe integrat

* Pentru că Galaţiul nu are încă un dispecerat integrat de preluare a urgenţelor medicale, la fiecare solicitare primită la numărul 112 se pierd minute preţioase până la ajungerea echipajelor de intervenţie * Deşi spaţiul în care ar urma să funcţioneze un astfel de serviciu există, lucrurile încă stagnează * La nivel naţional, 26 de judeţe dispun deja de dispecerate medicale integrate

Un clujean, victimă a unui accident de circulaţie, a murit în judeţul Cluj în toamna anului trecut, după ce echipajul de intervenţie care trebuia să ajungă la locul accidentului nu a venit la timp. În astfel de cazuri, vina nu este atât una umană, ci mai degrabă una de organizare a sistemului de urgenţă. Probabil că dacă Clujul ar fi dispus în acel moment de un dispecerat medical integrat, bărbatul ar fi putut fi salvat. Mai ales în cazuri de accidente care necesită descarcerarea victimelor, orice secundă redusă din timpul de intervenţie poate reprezenta bariera dintre viaţă şi moarte. Situaţia este similară, însă, şi în cazul urgenţelor medicale propriu-zise, cum ar fi infarctele miocardice sau accidentele vasculare cerebrale.

Timpi de intervenţie reduşi, momentan doar pe hârtie

În judeţul Galaţi, în prezent, când cineva sună la 112, apelul este preluat de un operator de la dispeceratul din cadrul Serviciului Judeţean de Ambulanţă Galaţi. În funcţie de tipul urgenţei, operatorul dirijează apelul către Serviciul Mobil de Urgenţă Reanimare şi Descarcerare (SMURD) sau îl păstrează pentru echipajele de Ambulanţă. „Tocmai pentru că urgenţa trece pe la mai mulţi operatori, pot apărea erori şi întârzieri până la pornirea efectivă a maşinii de intervenţie. Odată ce dispeceratul integrat va deveni funcţional, astfel de erori nu vor mai fi posibile. Atât operatorii de la SMURD, cât şi cei de la SJA Galaţi îşi vor desfăşura activitatea în aceeaşi cameră. Preconizăm astfel o reducere de ordinul minutelor a timpilor de intervenţie”, explică colonelul Vasile Balaban, comandantul Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă Galaţi. În anii din urmă au fost exemple de intervenţii la care, din cauza erorilor de comunicare, echipaje ale SMURD s-au deplasat acolo unde trebuia să se ducă Ambulanţă şi invers.

Actualul dispecerat al ISU este depăşit

Viitorul serviciu integrat urmează să fie înfiinţat la sediul ISU Galaţi. „Unul dintre actualele dormitoare ale cadrelor va fi transformat în spaţiul potrivit pentru dispeceratul integrat. Actualul dispecerat pe care noi îl avem aici, la ISU, este oricum depăşit. Practic, vorbim doar de reamenajarea unui spaţiu deja existent. Mai trebuie să construim o podea tehnologică, un grup electrogen şi să aducem mobilier. Noi am estimat că lucrările vor costa undeva la 200.000 de lei şi, din momentul începerii, vor fi finalizate în aproximativ o lună. Banii urmează să vină de la administraţia gălăţeană, de la Asociaţia SMURD şi de la potenţialii sponsori. În cazul sponsorizărilor, banii deja au început să se adune”, continuă col. Balaban.
Contactaţi telefonic, atât dr. Mihai Polinschi (directorul Serviciului Judeţean de Ambulanţă Galaţi), cât şi dr. Angel Trifan (medic-şef coordonator UPU-SMURD Galaţi) sunt de părere că un dispecerat integrat este absolut necesar în judeţul Galaţi.

Beneficiu dublu

Avantajele înfiinţării unui dispecerat integrat nu se opresc însă aici. Indirect, şi Pompierii vor ajunge mult mai repede la solicitări. Conducerea ISU Galaţi pregăteşte acum mutarea a patru autospeciale de la sediul de pe Mihai Bravu în patru pichete de intervenţie din municipiul Galaţi. Prima subunitate se găseşte la intersecţia străzilor Tecuci şi Basarabiei, în apropierea proaspăt înfiinţatului inel de rocadă. Al doilea pichet este situat în apropierea Liceului cu Program Sportiv, în timp ce ultimele două vor funcţiona în apropierea Liceului nr. 9 „Anghel Saligny” (Viaductul spre Combinat) şi, respectiv, în cartierul Micro 38, lângă Talcioc. Potrivit col. Balaban, va fi acoperită eficient astfel, toată partea de nord-vest a municipiului. „Timpul de intervenţie este acum mai mare decât noi ne-am dori. După ce pichetele vor deveni funcţionale, durata intervenţiei va putea scădea de la 20 de minute, cât este în prezent, şi până la cinci minute. Cele patru subunităţi trebuie mobilate şi dotate cu autospecialele care acum se află la sediul din Mihai Bravu. Vrem ca până la 15 martie, cel târziu, acest lucru să se întâmple. Apoi, vom demara şi lucrările de modernizare pentru dispeceratul integrat”, concluzionează comandantul ISU Galaţi.

viata-libera.ro

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

O nouă amânare. Galaţiul va avea dispecerat unic abia din februarie 2014

Chiar dacă majoritatea judeţelor din ţară au deja dispecerate unice integrate de urgenţă, care funcţionează de cel puţin jumătate de an, Galaţiul va avea un asemenea serviciu abia de la începutul lui februarie 2014. Autorităţile gălăţene pun din nou întârzierea pe seama lipsei banilor. „Lucrările de amenajare a spaţiului sunt în plină desfăşurare. Urmează apoi aducerea aparaturii. Cu certitudine vă spun că, până la începutul lui februarie anul viitor, dispeceratul pentru situaţii de urgenţă de la Galaţi va deveni funcţional”, a declarat colonelul Vasile Balaban, comandantul Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă (ISU) Galaţi. Investiţia a fost în jur de 280.000 de euro.
Dispeceratul unic presupune mutarea actualului dispecerat de la Serviciul Judeţean de Ambulanţă Galaţi la ISU Galaţi, unde va funcţiona într-un spaţiu comun cu dispeceratul ISU.
După ce va deveni operaţional, dispeceratul unic integrat va asigura timpi mai scurţi de intervenţie atât pentru echipajele medicale şi de descarcerare, cât şi pentru cele de pompieri.

viata-libera.ro

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Confesiunea unui dispecer la 112: „Nu suntem insensibili. Dacă ne-am panica, n-am reuşi să ajutăm“

Oamenii care lucrează la preluarea apelurile de urgenţă trebuie să fie stabili emoţional şi să aibă capacitatea de a se concentra pe termen lung pentru a face faţă turelor lungi, în timpul cărora sunt confruntaţi frecvent cu situaţii de viaţă şi de moarte.

Dispecerii angajaţi în punctele de preluarea ale apelurilor la numărul unic de urgenţă 112 muncesc în ture de 24 de ore. „La ora 7.45 ne prezentăm la unitate, când facem schimb de tură cu colegii care au venit la serviciu cu o zi înainte. După o zi de muncă, urmează 48 de ore de recuperare. Până în februarie 2015, recuperam 72 de ore, dar lipsa de personal a impus schimbarea programului. La pompieri nu avem o oră anume în care începe un vârf al solicitărilor, departamentul nostru este apelat în permanenţă pe tot parcursul zilei“, a spus plutonierul major George Ciprian Sava, subofiţer operativ la Dispeceratul Unic Integrat 112.

În ziua în care reporterii „Adevărul“ au vizitat dispeceratul din Galaţi, primul apel a fost preluat la ora 8.01. A fost nevoie ca un echipaj al Ambulanţei să meargă într-un cartier din Galaţi pentru a prelua un bărbat căzut de pe o schelă, de la înălţime. Victima suferise un traumatism cranio-cerebral şi la coloana cervicală. Subofiţerul operativ a trimis la faţa locului un medic şi maşina de terapie intensivă, alertând în acelaşi timp şi personalul Unităţii de Primiri Urgenţe a Spitalului Judeţean Galaţi.

Sângele rece, esenţial în meserie

„Noi ne-am obişnuit să reacţionăm cu calm şi încercăm să liniştim omul care ne apelează pentru a putea obţine informaţii cât mai precise. Trebuie să privim fiecare situaţie de urgenţă cu obiectivism pentru a şti ce mijloace tehnice să trimitem. Nu suntem insensibili, dar dacă la rândul nostru ne-am panica, nu am reuşi să ajutăm“, a explicat plt. maj. George Ciprian Sava, subofiţer operativ la Dispeceratul unic integrat 112.

Pe parcursul unei ture complete, dispecerii au la dispoziţie patru ore pentru odihnă. „Niciodată nu plecăm toţi odată, deci nu există pauză în preluarea apelurilor de urgenţă. Pe parcursul celor 24 de ore, avem patru ore de repaus, pe care ni le luăm când simţim nevoia. Vârful oboselii este noaptea, când suntem deja cu toţii epuizaţi. De când a fost creat dispeceratul integrat, ni s-au creat şi condiţii. Acum avem dormitoare, bucătărie, duş“, a spus căpitanul Marcel Gavrilă, ofiţer specialist în Centrul Operaţional din cadrul ISU Galaţi.

Cum reacţionează oamenii în nevoie

Persoanele care se află într-o situaţie-limită percep timpul într-un mod diferit, arată studiile psihologice. Din acest motiv, se întâmplă ca, de multe ore, solicitanţii de ajutor să reclame că salvatorii au ajuns cu întârziere. „De fiecare dată trebuie verficată veridicitatea apelului, iar oamenii care ne cer ajutorul trebuie să îşi păstreze calmul şi să asculte dispecerul. Aceştia au impresia că dispecerul trage de timp. De fapt, are nevoie să afle informaţiile cu acurateţe pentru a decide lucid dimensionarea forţelor pe care să le trimită în teren“, a explicat căpitanul Marcel Gavrilă.

Capacitatea de concentrare pe termen lung este un atu obligatoriu al angajatului la 112. „Uneori, cei care sună nu ştiu ce să relateze. Cea mai grea zi din cariera de dispecer, în care m-am implicat emoţional, a avut loc luna aceasta, când am fost alertat că o femeie care născuse recent este inconştientă şi trebuie resuscitată. Pe măsură ce timpul se scurgea, am aflat că aceasta îşi ucisese gemenele la scurt timp după ce le-a adus pe lume“, ne-a povestit Nicu Frătiţa, operator SMURD Galaţi.

Efectele traumatizante ale meseriei

Colegii din Dispeceratul Unic Integrat le ştiu toate nefericirile care merg pe teren şi încearcă să-i consilieze psihologic cu o discuţie ca între camarazi. „Unul dintre cele mai grele intervenţii a fost în localitatea Iveşti, unde au ars şapte case, iar trei copii şi-au pierdut viaţa. Era groaznic, ne suna în dispecerat şeful gărzii şi ne spunea că a mai găsit un copil mort“, ne-a povestit plutonierul major George Ciprian Sava, subofiţer operativ la Dispeceratul unic integrat 112.

Un alt coleg îl completează spunând că cele mai dificile cazuri pentru pompieri sunt cele în care sunt implicaţi copii. „Eşti om, iar până să te aduni pentru a interveni, prima trăire este acea emoţie care rămâne imprimată în subconştient“, explică căpitanul Marcel Gavrilă, ofiţer specialist în Centrul Operaţional din cadrul ISU Galaţi. „Din cauza impactului emoţional, un coleg de la Brăila a făcut accident vascular în timpul unei intervenţii. În urma unui grav accident rutier, în care un autocar s-a răsturnat, mai mulţi copii îşi pierduseră viaţa. Imaginile de la faţa locului au fost cumplite şi pentru salvatori şi l-au afectat pe unul din pompieri“, a spus maiorul Eugen Chiriţă, purtător de cuvânt ISU Galaţi.

Seria solicitărilor haioase la 112

Sunt zile în care cetăţenii sună la 112 şi cer ajutorul salvatorilor pentru situaţii care stârnesc râsul. Aceste momente sunt cele care îi relaxează pe dispeceri. „Cel mai haioase solicitări pe care le primim în dispecerat sunt cele pentru salvarea pisicilor din copaci. Noi nu avem legislaţie pentru a interveni în astfel de cazuri, deoarece ele sunt în mediul lor natural, aşa că oamenii se supără pe noi şi uneori ne ameninţă. Curând, am preluat un apel în care un cetăţean turmentat ne anunţa că are mâna blocată la pat şi are nevoie de ajutorul nostru. Am trimis la faţa locului un echipaj, pompierii fiind nevoiţi să intre pe geam. L-au ajutat pe bărbat să îşi scoată mâna dintre perete şi pat, iar imaginea de la faţa locului a fost amuzantă“, a precizat George Ciprian Sava, subofiţer operativ la Dispeceratul unic integrat 112.

Un alt incident relatat de operatorii de la 112 este cel în care un gălăţean a reclamat că a luat foc casa vecinului. Pompierii ajunşi la adresa indicată au constatat că, de fapt, vecinul făcea un grătar, iar reclamantul era deranjat de miros. A fost considerat un apel fals, iar gălăţeanul care a sunat a fost amendat.

Inundaţiile din toamna anului 2013 au însemnat vremuri grele pentru dispecerii din Galaţi. „În astfel de situaţii, trebuie să ţinem legătura cu comandamentul de la Bucureşti şi cu prefectul judeţului. Cele mai rele lucruri se petrec noaptea. Avem utilaje în mai multe puncte din oraş şi din judeţ şi fiecare apel în parte este analizat, iar noi trimitem oameni şi resurse acolo unde trebuie. Sunt situaţii foarte rare când se epuizează toată tehnica din dotare“, a mai spus plutonierul major Sava.

adevarul.ro

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.