dcp100168 Posted May 28, 2008 Posted May 28, 2008 Statul ia totNebunia taxelor de timbru* Legile se schimbă, oamenii se plimbă * Taxele judiciare de timbru la alte ghişee * Şi vărsate de la bugetul local la cel naţional * Anul trecut Primăria Galaţi încasa 25 de milioane de lei vechi din taxele de timbruIeri, în jurul orei 10,00, biroul primăriei din cadrul palatului de Justiţie, locul unde gălăţenii plăteau taxele judiciare de timbru era închis. Pe geam era afişat că taxele se achită la Trezorerie. Numai că, până la acea oră, se încasaseră deja 70 de taxe de la justiţiabili. Misterul din spatele încurcăturii? Nimeni nu a ştiut, timp de trei zile, că aceşti bani nu se mai plătesc la biroul primăriei, ci la trezorerie, care aparţine de Direcţia Generală a Finanţelor Publice a judeţului Galaţi. Mai precis, două instituţii ale statului, ambele cu atribuţii în încasarea banilor proveniţi din taxe şi impozite, nu au aflat că s-a schimbat legea. La o lună de la publicarea ei în Monitorul Oficial.Când s-a schimbat legeaÎncepând de pe 26 mai, cu o săptămână înainte de alegeri, a intrat în vigoare Ordonanţa de Urgenţă nr. 51/2008 ( publicată în M.O. acum o lună) care stabileşte că taxele judiciare de timbru, care până acum intrau în bugetele locale ale primăriilor, sunt transferate către bugetul Ministerului Justiţiei. Conform art. 51 din această ordonanţă "sumele provenind din taxele judiciare de timbru, amenzile judiciare, impozitele încasate din onorariile avocaţilor, ale notarilor publici şi ale executorilor judecătoreşti constituie venituri la bugetul de stat şi se cuprind distinct în bugetul de venituri şi cheltuieli al Ministerului de Justiţie şi vor fi folosite pentru finanţarea sistemului de ajutor public judiciar". Interesant este că acelaşi lucru era prevăzut şi în art. 26 din legea 146/1997. Numai că, în unsprezece ani, banii au luat-o şi în alte direcţii. Ne lămureşte Sofica Alexandru, manager economist la Curtea de Apel Galaţi: "Atât legea 146/1997, cât şi Ordonanţa 51/2008 prevăd acelaşi lucru. Numai că, între timp, a existat un act normativ (N.A. De natură fiscală) care a schimbat acest aspect. Conform acestui act normativ, taxele judiciare de timbru se încasau la birourile primăriilor şi constituiau venit la bugetul local. Începând de pe 26 mai 2008, aceste venituri se virează la bugetul de stat. Noi am făcut mai multe demersuri pentru ca Ministerul de justiţie să aloce fonduri pentru asistenţa publică judiciară. Ministerul ne-a răspuns deja că se fac demersuri şi că se vor lua măsuri să se aloce bani pentru asistenţa publică judiciară. Cu această ordonanţă s-au luat măsurile promise".De ce însă n-au aflat şi cei de la Primărie că pierd banii şi cei de la Finanţele Publice că trebuie să-i încaseze? Sofica Alexandru precizează: "Cei de la Primărie nu se pun la punct cu legislaţia. Noi am anunţat aceste modificări. Deja la Finanţe se încasează aceşti bani, iar dacă primăria a făcut, în aceste trei zile, încasări va trebui să vireze aceşti bani la bugetul de stat pentru că nu li se cuvin".Mariana Ghena, preşedinta Curţii de Apel Galaţi, întăreşte: "Am făcut demersuri şi am stabilit un grefier care să ţină o evidenţă a acestor taxe. Mai mult decât atât, am dat dispoziţie ca pe citaţiile pe care le primesc oamenii acasă să se precizeze exact locul unde se plătesc taxele judiciare de timbru ca să nu punem oamenii pe drumuri". De când?Finanţele nu pot detaşa un om la PalatDin păcate, oamenii fuseseră deja puşi pe drumuri. La Finanţe, ieri, la una dintre casierii, un domn era foarte revoltat pentru că a fost la Primărie să plătească, dar a fost trimis la Trezorerie. "Ne-au înnebunit cu aceste taxe. Abia de azi se plătesc la noi şi e o întreagă nebunie", s-a auzit şi vocea doamnei din spatele ghişeului. Deci, până la urmă cine a fost informat pe 26 mai de schimbările aduse de ordonanţa 51? "Noi am aflat abia marţi despre aceste modificări, şi începând de astăzi (n.r. ieri) aceste taxe se vor încasa la noi. Nu avem un om disponibil care să fie detaşat la biroul de la Palatul de Justiţie, aşa că cei care au nevoie vor veni aici să îşi rezolve problema taxelor judiciare de timbru. Aşa stabileşte noua ordonanţă, aşa facem", ne-a declarat George Marinescu, purtătorul de cuvânt de la Direcţia Generală a Finanţelor Publice a judeţului Galaţi.Pierderi la bugetul localAşa că, la trei zile după intrarea legii în vigoare, abia se organizează treaba. Oamenii nu mai au la îndemână biroul din Palatul de Justiţie, fug la trezorerie şi nu prea par informaţi privind direcţia.Pe de altă parte, este de neînţeles cum şi Primăria, şi Finanţele publice află de modificările legislative atât de târziu. Cu toate că au o armată de jurişti. Monitorul Oficial, în care se publica OU nr.51 a apărut pe 25 aprilie 2008, cu numărul 327. El nu ajunge la toate instituţiile statului? Sau cel puţin la cele direct interesate. Pentru că Primăria Galaţi, de exemplu, pierde dintr-un condei o sursă de finanţare serioasă. Anul trecut s-au încasat la bugetul local 25 de miliarde de lei vechi din taxa judiciară de timbru�Sumele colectate de primării nu sunt, aşadar, neglijabile. Ele primeau procente de până la zece la sută din valoarea unei acţiuni sau cereri în instanţă, aşa că a exista chiar un protest al primarilor în acest sens. De la începutul anului 2008, bugetele locale au mai pierdut nişte bani în favoarea bugetului de stat. Este vorba despre sumele datorate ca urmare a transferul dreptului de proprietate etc, unde "contribuabilii datorau un impozit din care o cotă de 40 la sută ajungea venit la bugetul local. După 1 ianuarie 2008, prin modificarea făcută de Ordonanţa de urgenţă nr. 106/2007, pentru modificarea şi completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, impozitul se virează şi se reţine integral la bugetul de stat", ne-a explicat domnul notar George Schin.În concluzie, statul ia tot şi nici oamenilor nu le este, măcar, mai uşor să-şi plătească taxele. Că aşa e la noi.http://www.viata-libera.ro/index.php?pa ... l&id=24458
Recommended Posts