Jump to content

Primăria vrea sistem de supraveghere pe maxi-taxi şi Transurb


dcp100168

Recommended Posts

Primăria vrea sistem de supraveghere pe maxi-taxi şi Transurb

* "Trebuie gândit de acum ce vrem să facem cu SC Transurb, astfel încât societatea să aducă beneficii sau măcar să presupună cheltuială zero", a declarat viceprimarul PC Radu Cosca * "Cu cât punem la punct mai repede sistemul de management al transportului public local, cu atât mai repede putem diminua subvenţia către Transurb", susţine şi consilierul local PDL Mihai Alin

Contractele operatorilor privaţi din transportul public local de persoane expiră pe 10 mai 2015. Prin urmare, anul viitor, autorităţile locale trebuie să hotărască dacă scot din nou la licitaţie traseele operatorilor privaţi, dacă menţin transportul cu maxi-taxi şi în ce măsură, ori dacă ajută Transurb să-şi dezvolte parcul auto astfel încât să poată face faţă singură numărului de călători.
Cert este că, la fiecare şedinţă de Consiliu Local la care aleşii au de aprobat o subvenţie suplimentară pentru societatea de transport public local, discuţiile se aprind. Aşa s-a întâmplat şi la recenta întrunire a aleşilor locali, unde i s-a alocat SC Transurb, prin rectificarea bugetului local, un supliment de subvenţie. „Au venit cu o solicitare de subvenţie suplimentară în valoare de 4.270.000 de lei, dar noi o să le dăm doar 3.000.000 de lei, că atâta putem”, a precizat directorul Direcţiei de Buget-Finanţe din Primărie, Daniel Stadoleanu.
Reacţia unor aleşi a fost ironică, dar şi paradoxală: „Să facem transportul gratuit!”.

Studiul aşteaptă din februarie

Dincolo de glume, trebuie spus că, încă din mandatul trecut, consilierii locali Eugen Găvan (PC), Mihai Alin (PDL) şi fostul viceprimar liberal Mircea Cristea au demarat un proiect privind managementul transportului public local, pe baza căruia aleşii să ia o decizie. Potrivit lui Mihai Alin, studiul de fezabilitate privind managementul transportului public, realizat de o firmă din Cluj, este gata, în Primărie, şi oferă soluţii de monitorizare şi numărare a pasagerilor, de verificare a consumurilor şi a costurilor pe flota Transurb, dar şi soluţii de numărare a pasagerilor şi verificarea fizică a existenţei în traseu a transportatorilor privaţi. „Contractul de colaborare între transportatorii privaţi şi Primăria Galaţi are o prevedere care ne permite la ora actuală să instalăm mijloace electronice de supraveghere şi de monitorizare pe aceste maxi-taxi. Cu cât îl punem mai repede la punct - trebuie să fie aprobaţi indicatorii tehnico-economici pe care eu insist să fie aprobaţi din luna februarie, de când a fost terminat studiul de fezabilitate - cu atât putem discuta într-o perioadă medie de doi-trei ani de o diminuare a subvenţiei la Transurb. Nu va fi un studiu ieftin, la Braşov a costat în jurul sumei de 4,6 milioane de euro, dar s-a regăsit într-o diminuare a subvenţiei cu aproximativ 1,3 milioane de euro anual. Mai sunt şi celelalte date de luat în calcul, în sensul reînnoirii parcului Transurb, pentru că ceea ce are acum nu se poate numi parc auto, şi să vedem ce facem cu unii transportatori privaţi din 2015”, a punctat Mihai Alin.

Scump, dar merită

City-managerul Aurel Vlaicu a promis că, la viitoarea şedinţă a CL, studiul va fi supus aprobării. „Este vorba de o investiţie pe care municipalitatea va trebui să o facă în mijloace de măsurat călători şi trafic. La momentul în care am preluat acest studiu, el nu se referea decât la mijloacele Transurb şi o să supun atenţiei mărirea acestei investiţii, pentru a fi incluşi şi operatorii privaţi. Lucrul acesta se va materializa anul viitor. Vom avea o monitorizare, dar măsurile nu vor fi spectaculoase de pe o zi pe alta, ci vom şti exact cum stăm. Implementarea se duce undeva la 7,5 - 8 milioane de euro”, a explicat city-managerul.
Abia după ce sistemul va fi pus la punct autorităţile vor putea şti câţi călători circulă cu mijloacele Transurb şi câţi cu maxi-taxi, câţi cumpără bilet şi câţi nu, câţi şoferi de maxi-taxi dau bilete, ce trasee sunt mai încărcate şi care nu, cât timp şi de câte ori pe lună stau în reparaţii mijloacele Transurb şi cum circulă acestea, astfel încât să nu mai apară în staţii în „tandem”.

A rămas tot ca-n tren...

Viceprimarul PC Radu Cosca crede că acest studiu de transport se va realiza la începutul anului 2015, dar până atunci trebuie gândită, totuşi, o strategie pe termen mediu şi lung vizavi de Transurb. „Contractele cu operatorii se vor termina şi atunci va trebui să gândim ce facem, investim în Transurb să luăm mijloace auto pentru transport de călători sau mergem în continuare pe parteneriatele private, astfel încât să nu rămânem descoperiţi. La anul ne vom trezi că va trebui iarăşi să organizăm licitaţii pentru transport privat, fiindcă nu avem suficiente mijloace de transport pentru municipiul Galaţi. Şi atunci trebuie gândit de acum ce vrem să facem cu această societate, astfel încât să nu mai pompăm bani şi să gândim o strategie care să aducă beneficii sau măcar să presupună cheltuială zero sau profit”, a punctat vicele.
Deci încotro va merge transportul public local de persoane vom afla abia în 2014!

viata-libera.ro

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Şapte milioane de euro pentru eliminarea fraudelor

O subvenţie necontrolabilă de la bugetul local, evaziune fiscală, anomalii în rezerva de motorină a unităţii, ba chiar consumuri excesive faţă de parcursul planificat, parcurs care nu este mereu respectat de către operatorul public de transport local de Transurb. Acestea sunt motivele pentru care municipalitatea va investi într-un sistem de management al transportului public local. E drept că despre acest management se vorbeşte, parcă, de o veşnicie, cel puţin în Consiliul Local al Galaţiului, unde s-a pus de nenumărate ori problema gratuităţii totale a transportului cu mijloacele Transurb. Asta nu înseamnă că operatorii privaţi - microbuzele care circulă adesea supraîncărcate de călători, şi unde biletul de călătorie se dă foarte rar, şi de regulă doar dacă sunt anunţate controale - scapă de sub lupă. Dimpotrivă, până la finele anului autorităţile trebuie să hotărască dacă începând de anul viitor microbuzele private vor mai face transport de persoane sau va rămâne pe trasee doar Transurb. La recenta şedinţă a Consiliului Local a fost aprobată documentaţia tehnico-economică pentru „Eficientizarea transportului public local”.

Realitatea alarmantă

„În acest moment municipalitatea acordă subvenţii către SC Transurb SA care nivelează bilanţul. Transurb nu dispune de instrumentele adecvate pentru îmbunătăţirea propriei rentabilităţi. În acelaşi timp municipalitatea nu dispune de mecanismele adecvate de control asupra Transurb. În mod deosebit este vorba despre: nivelul de evaziune fiscală foarte ridicat (din cauză că nu se eliberează bilete de către şoferi), anomalii în rezerva de motorină, evidenţiate consumuri excesive faţă de parcursul planificat, parcursuri şi activităţi planificate care nu sunt mereu respectate. Transportul public operează în regim de concurenţă cu transporturile private. Nici în acest caz municipalitatea nu dispune de mecanismele adecvate de control asupra transportatorilor privaţi”, se arată negru pe alb în hotărârea Consiliului Local.

Toate acestea dovedesc că „este nevoie de un sistem care să arate: câte persoane sunt prezente în fiecare mijloc de transport şi dacă toţi călătorii au bilet”, se arată în raportul de specialitate al hotărârii. Aleşii au decis că în vederea creşterii veniturilor din transport, a diminuării subvenţiilor anuale către Transurb, a scăderii evaziunii fiscale din transportul privat şi pentru îmbunătăţirea acestei activităţi este nevoie de un sistem de management.

Ticketing şi GPS

Potrivit hotărârii CL, „în sediul Transurb se va instala şi configura un sistem de back-office compus dintr-o serie de module funcţionale: ticketing (sistem emisie, vânzare şi verificare biletelor şi abonamentelor de călătorie), configurarea liniilor, staţiilor, rutelor, curselor, turelor de personal şi de maşini, o centrală operativă care să permită localizarea mijloacelor de transport şi certificarea serviciului efectuat prin sistemele de bord ale maşinilor, atelier mecanic şi gestionarea stocului de piese de schimb". Valoarea totală a investiţiei este estimată la 7.192.000 de euro cu TVA (5.800.000 euro fără TVA), bani de la bugetul local, iar durata de realizare este de 24 de luni.
„Deocamdată, am prevăzut nişte indicatori tehnico-economici pentru managementul transportului public. Vrem să-l licităm cât mai repede pentru ca acest studiu să ne arate exact ceea ce trebuie să facem. O variantă ar fi să eliminăm transportatorii privaţi, şi să avem numai transport public, asta însemnând dotări superioare nu numai din punct de vedere al maşinilor, ci şi al dotărilor acestor maşini care să ne reducă mult din subvenţia pe care o acordăm la Transurb, care consider că este mult umflată şi nejustificată, necontrolabilă la momentul de faţă”, a declarat primarul Marius Stan.

viata-libera.ro

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Şapte milioane de euro pentru sistemul de ticketing în transportul local

* Din 2016, locul biletelor de autobuz şi tramvai va fi luat de „titlurile de călătorie”, încărcate pe carduri

Prin Hotărârea nr. 6/30.01.2014, Consiliul Municipal Galaţi a aprobat alocarea sumei de 7.192.000 euro pentru informatizarea sistemului de transport public de persoane, prin introducerea unui „sistem central (server, sisteme operative)”, completat de „sisteme de depozit, hardware şi software; sistem de emisie, vânzare, reîncărcare, titluri de călătorie; sisteme de bord, sisteme de control”. Durata de punere la punct a sistemului este de doi ani.

Cum funcţionează sistemul?

Principiul de funcţionare a unui sistem de ticketing are la bază instrumentul principal, un card, asemănător cardului bancar, în care sunt încărcate „titlurile de călătorie”, care sunt bilete de transport în format electronic. Potrivit ofertei societăţii de transport, pot fi încărcate un anumit număr de călătorii sau un abonament lunar pentru un anumit traseu sau pe mai multe trasee, această primă încărcare şi reîncărcările ulterioare dând şi valoarea cardului, pe care utilizatorul o plăteşte la ghişeul societăţii de transport.

Pot fi carduri pentru transportul lunar, dar şi carduri valabile o zi sau şapte zile. În cazul Bucureştiului sunt emise carduri care includ 62 de călătorii cu mijloacele de transport ale RATB, dar şi un număr de călătorii cu metroul. După ce a urcat în mijlocul de transport, utilizatorul apropie cardul de un echipament de validare, care îi validează călătoria prin „consumarea” unui titlu de călătorie sau confirmarea valabilităţii abonamentului. Validarea corectă a titlului de călătorie este confirmată de un semnal sonor. Un card permite includerea mai multor operatori de transport, astfel că în cazul Galaţiului vor putea fi incluse titluri de călătorie atât pentru călătoriile cu autobuzele, troleele şi tramvaiele Transurb, cât şi titluri pentru călătoriile în sistem maxi-taxi.

Cardul poate fi nominal sau nenominal

Cardul are la bază o tehnologie contactless şi poate fi nominal sau nenominal. Cardul nominal este netransmisibil, la cumpărare fiind inscripţionate pe card datele personale ale posesorului. La prima procurare a cardului, călătorului nu i se percepe o taxă pentru suportul de plastic propriu-zis, acesta achitând doar contravaloarea titlurilor de călătorie pe care solicită să îi fie încărcate pe card. Operaţiunile de încărcare se realizează cu ajutorul unor dispozitive electronice specializate, securizate împotriva fraudelor. Sunt emise şi carduri nenominale, care pot fi utilizate individual şi de alte persoane, nu numai de către cumpărătorul cardului. Sistemul cu carduri nenominale este convenabil pentru firmele ai căror angajaţi fac deplasări individuale multiple, dar şi pentru membrii unei familii care se deplasează cu mijloacele de transport în comun la ore diferite.

Portofelul electronic

Un card pentru transportul public are prevăzută şi opţiunea „Portofel electronic”, care permite utilizatorului să încarce un număr suplimentar de titluri de călătorie, pe care să le poată utiliza, spre exemplu, atunci când este însoţit. Într-o astfel de situaţie, procedura de validare este următoarea: pentru prima persoană se recurge la validarea obişnuită, prin apropierea cardului de validator, după care, pentru celelalte persoane din grup, se va apăsa un buton şi se va efectua o nouă validare. Această operaţiune poate fi repetată pentru fiecare persoană din grup, în limita disponibilului de titluri de călătorie din „portofelul electronic”.

Recuperarea soldului neutilizat

Pentru recuperarea soldului neutilizat de pe un card nominal care a fost pierdut, furat sau distrus, posesorul trebuie să solicite, printr-un formular completat la ghişeul societăţii de transport, blocarea cardului. Călătorul poate achiziţiona un alt card, care costă aproximativ 5 lei, pe noul card fiind transferat soldul neutilizat. Transferul se efectuează pe loc în cazul abonamentului şi în 24 de ore pentru „portofelului electronic” al vechiului card.

presagalati.ro

Link to comment
Share on other sites

De 7 milioane de euro merg gratis toti galatenii cu autobuzul pentru vreo 5 ani de zile.. Lasand la o parte prajiturile casei si alte spagi, nu renteaza dpdv economic o astfel de masura, avand in vedere numarul mic de mijloace de transport in comun. Chiar atat de mult sa coste lenea de a composta un bilet? :)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.