Jump to content

Palatul Navigaţiei din Galaţi, o emblemă a Dunării


Recommended Posts

Posted

Palatul Navigaţiei din Galaţi, o emblemă a Dunării

* Opera arhitectului Petre Antonescu rezistă bine după 100 de ani * "Ar fi un punct de interes, dacă am intra într-un circuit turistic european", afirmă ing. Dumitru Bahamat

Clădire emblematică a Galaţiului, Palatul Navigaţiei, ridicat între anii 1911-1913, a fost proiectat de renumitul arhitect Petre Antonescu, rector al Academiei Române de Arhitectură în perioada interbelică.
Deşi oraşul nostru era, pe atunci, cel mai mare port al României, pe malul Dunării gălăţene se găseau doar agenţii de navigaţie străine. De-abia în 1890 a luat  fiinţă Societatea de Navigaţie Fluvială Română, cu sediul la Galaţi. Însă nu avea un sediu care să reprezinte atât oraşul, cât şi importanţa portului şi societatea înfiinţată. Problema construirii unui edificiu reprezentativ se pune de-abia în 1909, lucrarea fiindu-i atribuită discipolului lui Ion Mincu, arhitectul Petre Antonescu.
Construcţia Palatul Navigaţiei este executată din zidărie de cărămidă cu planşee din beton armat. Datorită terenului, loess macroporic, aflat la malul Dunării, fundaţia clădirii este pe piloţi.

Din turn putea fi admirată panorama portului

După cum aflăm de la Marius Mitrof, consilier în cadrul Direcţiei Judeţene pentru Cultură, "clădirea a fost concepută să deservească o societate de navigaţie fluvială. Ea se dezvoltă pe patru nivele. Pe colţul de nord-est se detaşează un turn, mai înalt decât acoperişul clădirii, în care se află o scară de onoare. Din turn putea fi admirată panorama portului. În zona centrală a clădirii, la parter se afla sala de aşteptare şi ghişeele de unde călătorii cumpărau biletele pentru călătoria cu vaporul. Sala este spaţioasă, bine luminată de ferestrele înalte, arcuite în partea superioară. La nivelele superioare se aflau încăperile cu destinaţie de locuit pentru „amploaiaţii” societăţii de navigaţie, iar ulterior aceste încăperi au fost transformate în birouri. Este o construcţie unicat în zonă, cu un program de arhitectură determinat de destinaţie şi de natura terenului, având o decoraţie simplă, realizată cu motive specifice arhitecturii româneşti. Toate acestea au determinat ca imobilul să fie clasat ca monument istoric, figurând în Lista monumentelor istorice cu codul GL-II-m-B-03064”.

A fost consolidat după cutremure

Proprietarul actual al Gării Fluviale este C.N.A.P.D.M., potrivit  H.G. 518 din 1998. În urma cutremurului din 1986, la cererea beneficiarului, Institutul de Proiectări a efectuat o verificare  a stării tehnice a clădirii şi a elaborat un memoriu de expertiză. S-a întocmit un proiect de consolidare, realizat parţial. După cutremurul din 1990, proprietarul clădirii, A.P.D.M. Galaţi, a solicitat proiectantului întocmirea unui proiect pentru consolidarea întregii construcţii. S.C. Proiect S.A. Galaţi elaborează proiectul, şeful acestuia fiind dr. Coşovliu Octavian.
Pentru finanţarea lucrărilor de consolidare nu s-au alocat fonduri de la bugetul de stat sau local, singura posibilitate fiind resursele proprii ale proprietarului. În aceste condiţii, lucrările de consolidare şi reparare s-au executat în trei etape (1995-1996, executant S.C. Confort S.A. Galaţi; 2000-2001, executant S.C. Dedal-Bahamat Galaţi, societate agreată de Ministerul Culturii pentru lucrări la monumente istorice). Cea de-a treia etapă cuprindea consolidarea părţii de mijloc a clădirii, fiind executată din fondurile proprii ale beneficiarului.
"De atunci şi până în prezent, mai spune Marius Mitrof, monumentul istoric a mai trecut prin prefaceri, pentru toate primind avizul Comisiei Zonale a Monumentelor Istorice. Scăderea traficului de pasageri pe Dunăre, care a condus până la anularea acestuia, a determinat proprietarul să caute soluţii pentru întreţinerea şi funcţionarea clădirii. Astfel, primul etaj a fost închiriat SC Navrom, iar o parte din sala de aşteptare pentru pasageri a fost închiriată unor firme particulare.
Inundaţiile puternice din ultima perioadă nu au afectat clădirea, gândirea arhitectului Petre Antonescu pentru o construcţie de o asemenea amploare pe malul Dunării găsindu-şi eficienţa şi după un secol de existenţă”.

"E păcat să nu-l valorificăm"

Vorbind despre valoarea clădirii Palatului Navigaţiei, ing. Dumitru Bahamat, specialist în restaurare arhitectură şi structuri istorice, declară:  „Valoarea clădirii este greu de stabilit. Un monument nu poate nimeni să-l evalueze valoric. Cine spune că poate, minte. De aceea se spune că monumentul are o valoare inestimabilă. Dacă vrei să-l vinzi, acolo poţi vorbi despre o valoare de vânzare, ceea ce e cu totul altceva. Este o clădire emblematică şi, totodată, una dintre cele mai deosebite de pe cursul Dunării. Petre Antonescu nu poate fi comentat, lucrările sale sunt total deosebite, atât prin structura de rezistenţă cât şi prin forma arhitecturală. Atâtea cutremure mari şi-au spus cuvântul, în timp, asupra acestei clădiri. Noi am lucrat, la consolidare, totul pe interior, păstrând intactă faţada, pe care am reabilitat-o. Acum am auzit că proprietarii vor să refacă învelitoarea de deasupra şi îi felicit că vor să păstreze acelaşi tip şi aceeaşi formă. La fel şi tâmplăria. Se poate pune din lemn stratificat, dar trebuie păstrată forma arhitecturală”.
Referindu-se la destinaţia pe care ar putea să o primească acum această clădire emblematică, ing. Dumitru Bahamat afirmă: „Se pot face multe: are un hol superb, unde se pot face activităţi culturale. Dacă Dunărea ar intra într-un circuit turistic european, unul dintre punctele de interes poate fi Palatul Navigaţiei. Se pot face întruniri, de orice fel. Obligatoriu, ar trebui să conţină un punct de informare turistic, cu toată zona Galaţiului, acolo să găsească turistul tot ce vrea.  E păcat să nu-l valorificăm”, conchide specialistul.
Alţii ar da orice să aibă o asemenea clădire, cu care ar şti ce să facă pentru a o pune în valoare.

Valoarea de inventar a clădirii

În acte, valoarea de inventar a clădirii Palatului Navigaţiei, potrivit ultimei evaluări, din decembrie 2013, întocmită de cel mai mare evaluator independent de pe piaţa românească, SC Darian DRS SA Cluj Napoca, este de 2.866.365 lei, după cum am aflat de la directorul economic al CN APDM Galaţi, doamna Dumitriţa Tichileşteanu.

viata-libera.ro

  • 3 years later...
Posted

După ani de tărăgănări, acoperișul Gării Fluviale va fi refăcut

Compania Naţională Administraţia Porturilor Dunării Maritime SA a lansat pe SEAP licitaţia pentru găsirea unei societăţi care să refacă acoperişul Gării Fluviale Galaţi care în prezent este într-o stare de degradare avansată. Clădirea Gării Fluviale Galaţi a fost construită între anii 1912 - 1915 după proiectul arhitectului român Petre Antonescu şi este monument istoric de categoria B. După 1989, edificiul a avut parte de unele reabilitări şi consolidări, însă unele din ele nu au avut efectul scontat, iar clădirea a continuat să se degradeze, permiţând apelor pluviale să pătrundă prin acoperiş şi să afecteze astereala, elementele structurale ale şarpantei, precum şi elementele de arhitectură. Lucrările efectuate între 1995-1996 şi între anii 2000 - 2001, dar şi cele din 2013 au vizat consolidarea clădirii, dar nu şi acoperişul. Perioada totală a execuţiei va fi de 24 de luni. Lucrările scoase la licitaţie vizează reabilitarea şarpantei şi înlocuirea totală a asterelei şi a tablei. Valoare estimată totală este de 1.095.637 lei, iar data limită de depunere a ofertelor este 12 martie 2018.

monitoruldegalati.ro

  • 5 years later...
Posted

(17 mai)

Se lucrează la acoperișul Palatului Navigației

În prezent, Compania Națională Administrația Porturilor Dunării Maritime SA are în derulare un contract privind reabilitarea acoperișului imobilului în care își desfășoară activitatea. Marți, 16 mai, echipele de muncitori amplasaseră deja schelele necesare pentru intervenție.

Conform directorului general al CN APDM SA, Marcela Daniela Costea, aceste reparații sunt estimate să coste în jur de 3,11 milioane de lei, exclusiv TVA, fonduri asigurate din bugetul propriu al companiei naționale. ”Deținem toate documentele prevăzute de lege pentru intervenția de reabilitare. În funcție de disponibilitățile financiare, pe viitor, este necesar să facem și alte lucrări, evident, tot cu întrunirea tuturor condițiilor specifice prevăzute de lege”, a precizat directorul general al APDM SA, contactată de ”Viața liberă”. Potrivit aceleiași surse, executantul lucrării este firma gălățeană Perfecta Impex SRL, iar termenul de finalizare este la mijlocul lunii octombrie.

Reamintim că sediul APDM, cunoscut ca Palatul Navigației, o clădire simbol pentru Galați, se află în proprietatea companiei încă din anul 1998. Din 2004, imobilul, cu o vechime de peste un secol, se regăseşte pe lista monumentelor istorice. Practic, din 1909-1912, până în perioada 1914-1915, monumentul a fost proiectat și construit sub supravegherea tânărului arhitect Petre Antonescu, discipol al maestrului Ion Mincu.

viata-libera.ro

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.