dcp100168 Posted January 31, 2008 Posted January 31, 2008 CNSAS se va desfiintaCurtea Constitutionala a acceptat joi exceptiile de neconstitutionalitate ridicate de Dan Voiculescu la Legea 187. Este vorba de trei de articole care vizeaza existenta institutiei. Avocatul Poporului, Ioan Muraru, a sustinut desfiintarea CNSAS in termeni de "eliminarea acestui venin anticonstitutional". De la publicarea deciziei in Monitorul Oficial, CNSAS isi va inceta activitatea. Votul Curtii a fost in unanimitate pentru acceptarea exceptiilor lui Voiculescu. In urma acestei decizii, peste 2.000 de ofiteri de securitate si turnatori vor fi albiti. Printre ei nume grele, de la generalii Nicolae Plesita si Ilie Merce, la Rodica Stanoiu, Mona Musca si Balaceanu Stolnici.Primele declaratii:* Mircea Dinescu: "Au triumfat securistii. Vreau sa vad cum iese societatea civila in strada"* Lidia Barbulescu, presedinta CSM: "Verdictele CNSAS sint lovite de nulitate. Deciziile Curtii Constitutionale sint retroactive"Cum avem şi noi "albiţii" noştri, decizia va avea consecinţe şi la nivelul Galaţiului.
Relu Posted January 31, 2008 Posted January 31, 2008 Din partea mea, ducă-se pe pustii. Mulţi foşti membri PCR semnau pe vremuri tot felul de angajamente şi dădeau declaraţii, de regulă la numirea în vreo funcţie importantă. Cu toţii o consideram o simplă formalitate. Cine a fost turnător pe vremea aia, e şi în zilele noastre ... lupu schimbă părul, dar năravul ba!
Relu Posted February 1, 2008 Posted February 1, 2008 TICU DUMITRESCU: OAMENII CARE LUCREAZĂ ÎN CNSAS VOR SĂ INTRE ÎN GREVA FOAMEI „Nu se doreşte aflarea adevărului, ăsta este motivul pentru care Legea CNSAS a fost declarată neconstituţională”. După o şedinţă a Colegiului, fondatorul legii şi al instituţiei – Constantin Ticu Dumitrescu – a ieşit cu o declaraţie prin care a condamnat dur decizia Curţii Constituţionale. „În aceste dosare putem găsi orice fel de surprize. Au fost 2 - 3 cazuri importante, când dosarele respectivelor figuri au fost distruse şi deconspirarea lor a fost făcută prin dosare colaterale. Aici este marea frică”, a avertizat Ticu Dumitrescu. Mai mult, fondatorul CNSAS a precizat că „majoritatea oamenilor care lucrează aici au spus că de mâine vor să intre în greva foamei”. Instituţia nu a dat vreodată hotărâri cu valoare juridică, iar deciziile sale puteau fi oricând atacate în instanţă. În ceea ce priveşte lezarea imaginii publice a celor care primesc verdicte de colaborare de la CNSAS, dar cărora instanţa le dă dreptate, Ticu Dumitrescu a explicat că vina o poartă scurgerile de informaţie. „Trăim într-o eră în care sursele funcţionează peste tot, de la preşedinţie şi până la servicii secrete. Şi atâta timp cât legea este de partea surselor, nu avem ce să facem”, a conchis acesta.Sursa: Antena3
dcp100168 Posted February 4, 2008 Author Posted February 4, 2008 Executivul va emite o hotărâre prin care va permite CNSAS să funcţioneze în continuare, fără a trece în subordinea Guvernului, a declarat luni premierul Tăriceanu. Premierul a declarat că activitatea CNSAS trebuie să continue în zona civilă. "Dosarele trebuie să rămâna în zona interesului public. Doresc foarte mult ca Romania să nu facă notă discordantă faţă de celelalte ţări fost-comuniste cu privire la desecretizarea dosarelor", a explicat Tăriceanu.
dcp100168 Posted February 5, 2008 Author Posted February 5, 2008 CNSAS mai are o singura atributie: accesul la propriul dosarOrdonanta propusa de Executiv asigura administrarea arhivelor de catre CNSAS, dar ii ia toate atributiile cu exceptia accesului la propriul dosar. Nu vor mai fi date verdicte, nu se vor mai face verificari din oficiu ale candidatilor si nici ale altor demnitari. Nu este reglementata nici deconspirarea ofiterilor de securitate. Ordonanta se discuta cu reprezentantii societatii civile, fiind posibil sa apara unele modificari si va fi adoptata in sedinta de guvern de miercuri. Colegiul CNSAS va continua sa administreze arhivele si pina la aparitia unei alte legi va avea atributii strict legate de accesul la propriul dosar, asa reiese din draftul Ordonantei de Urgenta pe care guvernul a pregatit-o. "CNSAS continua sa functioneze in structura, cu patrimoniul si bugetul existente la data in intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta", se arata la primul articol al documentului. Accesul la propriul dosar intocmit de fosta Securitate se face prin " studierea nemijlocita, eliberarea de copii dupa dosare si dupa inscrisurile doveditoare despre cuprinsul dosarului". Draftul Ordonantei are citeva lipsuri si neclaritati majore, care insa ar putea fi corectate la intilnirea de marti seara cu ONG-urile care si-au declarat sustinerea pentru CNSAS. Intilnirea are loc la sediul Guvernului si mai multe ONG-uri si-au exprimat deja nemultumirea fata de forma documentului, pe care spera sa o poata modifica. 1. Ministerul Justitiei nu vrea deconspirarea informatorii din propriul dosar al cetatenilor. In discutie este insa aliniatul 2, litera b, referitor la deconspirarea turnatorilor din aceste dosare. Mai exact, paragraful prin care CNSAS poate sa "furnizeze la cerere identitatea persoanelor care, utilizind nume conspirative, au contribuit cu informatii la completarea dosarului numai daca acestia pot fi stabiliti cu certitudine". Ministerul Justitiei ar dori eliminarea deconspirarii informatorilor din dosarele cetatenilor, fara a-si motiva insa demersul.2. Verificarea demnitarilor se poate face doar pe legea accesului la informatii. Verificarea din oficiu a candidatilor in alegeri sau a celorlalte persoane prevazute de legea 187 nu va mai intra printre atributiile noului CNSAS. Mai mult, verificarea tuturor celor care ocupa functii de demnitate in publica in stat se va mai putea face doar pe baza legii accesului la informatii, se spune in articolul 2, litera c, al Ordonantei. Acest lucru este insa sortit esecului, deoarece dosarele Securitatii contin in buna parte si date din viata privata, motiv suficient de puternic pentru ca astfel de cereri sa fie refuzate.3.Ofiterii de securitate nu vor fi deconspirati, ci doar "organele". Deconspirarea ofiterilor de securitate nu este reglementata in nici un fel in proiectul de Ordonanta, desi la intilnirea dintre Calin Popescu Tariceanu si membrii CNSAS, premierul a promis acest lucru. Exista un singur paragraf ( litera d) care spune ca CNSAS " da publicitatii informatiile si documentele care atesta implicarea organelor de securitate si a altor structuri politice si represive ale regimului totalitar comunist in savirsirea unor fapte grave impotriva vietii, integritatii fizice si liberatatii persoanelor, precum si a unor acte de tradare a intereselor nationale". Prevederea vorbeste doar de "organele de securitate", deci de forma "administrativa" a acestora si nu de ofiterii de securitate, si precizeaza ca trebuie sa fie vorba de "fapte grave", neprecizind cine anume stabileste gravitatea acestora. 4. Colegiul, administrator de arhiva si curier. Articolul care se refera la atributiile Colegiului, arata ca acesta va fi un simplu gestionar de arhiva, un curier si un coordoantor al cercetatorilor. Unica prevedere care dadea o oarecare relevanta Colegiului, cea prin care putea sa "constate, in virtutea dreptului de acces la propriul dosar, a identitatii persoanelor care, utilizind de nume conspirative, au contribuit cu informatii la completarea dosarului", pe linga faptul ca straluceste prin confuzie, este pe cale sa fie eliminat, tot la cererea Ministerului Justitiei. Nici Colegiul, nici CNSAS nu ar mai avea astfel dreptul sa verifice informatorii din dosare si sa ii comunice petentilor. 5. Sesizarea instantelor lipseste cu desavirsire. Premierul Tariceanu si consilierul sau pe probleme de securitate, Marius Oprea, au spus ca vor cauta o solutie prin care CNSAS sa poata sesiza instantele in cazurile colaboratorilor sau ofiterilor de securitate care au incalcat drepturile omului. O asemenea prevedere nu se regaseste insa in draftul Ordonantei. Nici posibilitatea de a publica pe Net dosarele ofiterilor sau colaboratorilor nu apare. http://www.hotnews.ro/stiri-esential-22 ... tafalc.htm
dcp100168 Posted February 6, 2008 Author Posted February 6, 2008 Ordonanta care reglementeaza functionarea CNSAS a suferit modificari de substanta fata de forma de marti seara. La insistentele societatii civile a fost reintrodusa verifcarea tuturor celor care ocupa functii de demnitate publica in stat. Acestia vor fi verificati de Directia de Investigatii a CNSAS si vor avea dreptul sa conteste comunicarea direct in instanta. Textul noii Ordonante prevede in afara de accesul la propriul dosar de securitate si verificarea, din oficiu sau la cerere, a tuturor persoanelor care ocupa functii de demnitate publica in stat, prevazute si in fosta lege a CNSAS. Vor fi verificati din oficiu presedintele Romanei, deputatii, senatorii, membrii Guvernului, primarii, prefectii, directorii SRI si SIE. Verificarea la cerere ii vizeaza pe ceilalti demnitari, de la directorii institutiilor aflate in subordinea Guvernului sau a Parlamentului, cum ar fi Televiziunea publica, Curtea de Conturi si alte, plus decanii si rectorii universitatilor, sefii partidelor. Verificarile vor fi facute de Directia de Investigatii a CNSAS, care va comunica persoanelor asupra carora exista dovezi de colaborare cu securitatea acest lucru. Comunicarea va putea fi atacata in termen de 30 zile fie la CNSAS, fie direct in instanta. Colegiul nu va mai emitedecizii de politie politica, comunicarile Directiei de Investigatie avind un caracter pur administrativ.
Relu Posted February 6, 2008 Posted February 6, 2008 În opinia lui Ticu Dumitrescu, CNSAS-ul a devenit un institut de cercetare. După umila mea părere, aşa trebuia să fie de la bun început. Nu poţi condamna un om pe baza unui simplu angajament ...
Recommended Posts