dcp100168 Posted March 14, 2014 Share Posted March 14, 2014 Gălăţeni sechestraţi în TransnistriaTrei gălățeni și un focșănean sunt sechestrați într-o fabrică din Transnistria de mai bine de o săptămână. Totul a început miercurea trecută, când reprezentanții unei firme care are ca obiect de activitatea procesarea semințelor de floarea soarelui au trimis șapte cisterne pentru ulei la o firmă din localitatea transnistreană Bender. „Am avut un contract cu un grup de firme care se ocupă cu exportul în România. Cu alte cuvinte ne încărcau uleiul din Republica Moldova, Ucraina sau din Bender.În urma relațiilor comerciale, desfășurate încă din anul 2012 am avut garanție la ei 100 000 de dolari. S-au încheiat tranzacțiile financiare în luna noiembrie, iar în ianuarie ne-au contactat și ne-au spus că având în vedere că avem niște garanții la ei și vrem să ni le recuperăm, să trimitem șapte cisterne pentru ulei și mașini pentru șrot. Am trimis mașinile, iar când acestea au ajuns în Bender li s-a spus șoferilor că nu le mai încarcă nicio marfă pentru că o firmă din grupul cu care noi lucrăm are datorii la fabrică. Au oprit oamenii, după care ne-au cerut o răscumpărare de 240 000 de dolari. Ulterior, m-a contactat o doamnă din fabrică și mi-a spus că am fost atrași într-o cursă”, a spus Mariea Poclid, directorul de import al firmei gălățene. Cei patru șoferi au rămas fără mâncare, fără bani și fără credit pe telefonul mobil. Ei păstrează zilnic legătura telefonică cu reprezentanții firmei din Galați. Mai mult, consilierul juridic al firmei gălățene a urcat într-un taxi și s-a dus până la poarta firmei din Bender. „Duminică noaptea, am închiriat din Chișinău un taxi, cu șofer vorbitor de limbă rusă pe care l-am plătit 1000 de lei moldovenești. Am luat o geantă plină cu mâncare pe care le-am dus-o șoferilor. Când am ajuns acolo, nu am fost lăsat să intru în fabrică, nici șoferii nu au fost lăsați să se întâlnească cu mine. Atunci le-am aruncat geanta peste gard. La inistențele taximetristului și ale mele, li s-a permis la doi șoferi să vină și să ia mâncarea. Mi s-au părut foarte speriați. Au fost amenințați că dacă nu fac ceea ce li se zice, paza fiind militarizată, oricând s-ar putea întâmpla ceva. Dorm numai în mașini, nu au unde să se spele”, a spus Ion Olaru, consilierul juridic al firmei din Galați. Acesta împreună cu directorul de import au mers chiar la Ministerul Afacerilor Externe, în urmă cu trei zile, sperând că vor fi ajutați, iar șoferii vor fi eliberați.„Am stat patru ore într-o cameră, nu ne-a băgat nimeni în seamă. La Registratură ne-a făcut o legătură telefonică cu un anume domn Robert care ne-a recomandat să punem pe o hârtie ceea ce solicităm. Am făcut demersuri și la autoritățile din Chișinău și se pare că acestea au intervenit. Ieri după-amiază ne-a contactat telefonic un reprezentant al M.A.E. București și mi-a spus că au fost contactați de autoritățile din Chișinău”, a mai adăugat Ion Olaru. Atât familiile celor patru șoferi, cât și reprezentanții firmei la care aceștia sunt angajați speră ca până la sfârșitul săptămânii aceștia să fie eliberați.presagalati.roMAE: Patru şoferi de tir români, într-o fabrică din Tighina unde tirurile le sunt sechestratePatru şoferi români de tir se află în incinta unei fabrici de ulei din Tighina, în Republica Moldova, unde mijloacele de transport care aparţin angajatorilor lor sunt sechestrate, informează MAE, la solicitarea MEDIAFAX, precizând că aceştia sunt "victime colaterale ale unui litigiu comercial"."Misiunii diplomatice române i s-a semnalat că un grup de cetăţeni români, şoferi de tir, ar fi fost prezumtiv sechestraţi, împreună cu mijloacele de transport, încă de la data de 4 martie 2014, în incinta unei fabrici de ulei din localitatea Tighina (Bender) din Republica Moldova, localitate limitrofă regiunii Transnistria. Iniţial, în această situaţie s-au aflat 9 persoane, dintre care cinci au reuşit să părăsească zona şi să se repatrieze la data de 12 martie 2014, astfel încât în prezent se mai află la faţa locului patru cetăţeni români", se arată într-un răspuns al Ministerului de Externe la o solicitare MEDIAFAX.Potrivit MAE, demersurile întreprinse au evidenţiat faptul că persoanele respective sunt "victime colaterale ale unui litigiu de natură comercială". "Fabrica din Tighina se află în relaţii comerciale, în calitate de furnizor, cu agenţi economici din România şi din Republica Moldova, existând indicii că ar fi recurs la această măsură extremă pentru a exercita presiuni asupra partenerilor comerciali în vederea recuperării unui datorii substanţiale", precizează sursa citată.Ministerul de Externe susţine că, în urma unei intervenţii a poliţiei din Tighina la faţa locului, s-a stabilit că şoferii de cetăţenie română nu sunt lipsiţi de libertate, măsura sechestrării vizând exclusiv mijloacele de transport. Astfel, şoferii nu au plecat din Tighina pentru a nu abandona camioanele, în special la solicitarea angajatorilor.MAE informează că Ambasada României la Chişinău s-a aflat în permanentă legătură cu autorităţile locale competente, cu şoferii de cetăţenie română, cu familiile din ţară ale acestora şi cu agenţii economici din România.În cursul zilei de vineri, o echipă consulară se va deplasa la faţa locului pentru aprovizionare cu bunuri de primă necesitate şi pentru clarificarea situaţiei.Cetăţenii români în cauză nu au reclamat probleme de sănătate până la momentul actual.Totodată, Centrala MAE, prin intermediul Departamentului Consular, a solicitat sprijin şi menţine legătura cu Ambasada Republicii Moldova la Bucureşti pentru clarificarea şi soluţionarea situaţiei cetăţenilor români în cauză. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dcp100168 Posted March 14, 2014 Author Share Posted March 14, 2014 Unul dintre şoferii maşinilor sechestrate în Tighina spune că ei pot pleca dacă lasă acolo tirurileUnul dintre şoferii români ale căror tir-uri sunt sechestrate în incinta unei fabrici de ulei din Tighina a declarat telefonic că li s-a spus că şoferii pot pleca dacă îşi vor lăsa acolo autovehiculele în contul unei datorii a firmei din consorţiul moldovenesc cu care lucra importatorul gălăţean. "Suntem de 18 zile aici în fabrică. Nu putem ieşi cu maşinile, banii s-au terminat. Nu ne-au ameninţat, dar nu ne lasă să ieşim. Am vorbit cu familiile noastre mai mult prin sms-uri. A venit şi Poliţia din Bender şi ne-au spus că nu putem pleca cu maşinile din cauza unei datorii. Putem pleca pe jos, dar nu putem pleca cu maşinile", a declarat telefonic Petrea Paul Viorel, unul dintre şoferi, transmite corespondentul MEDIAFAX.Reprezentantul firmei din Galaţi care se ocupă de importul de ulei alimentar a declarat că şoferii firmei româneşti de transport cu care importatorul gălăţean are contract au ajuns în această situaţie după ce, miercurea trecută, a trimis şapte maşini pentru a fi încărcate cu ulei şi şrot la firma transnistreană cu care aveau legături comerciale mai vechi. "Am avut un contract cu un grup de firme care se ocupă cu exportul în România. Ei ne încărcau uleiul din Republica Moldova, Ucraina sau din Bender. Grupul acesta de firme lucrează doar cu garanţie, aşa că am plătit la ei garanţie de 100.000 de dolari încă din anul 2012. Apoi am plătit o altă garanţie de încă 147.000 de euro. Apoi, în ianuarie ne-au contactat şi ne-au spus că, având în vedere că avem nişte garanţii la ei, să ni le recuperăm şi să trimitem cisterne pentru ulei şi maşini pentru şrot. Noi am trimis maşinile la fabrica cu care lucrează acest grup de firme, iar când maşinile au ajuns în Bender li s-a spus şoferilor că nu le mai încarcă nicio marfă pentru că o firmă din grupul cu care noi lucrăm are datorii la fabrică", a declarat Mariea Poclid, directorul firmei gălăţene.Poclid a adăugat că societatea care administrează fabrica unde au fost oprite maşinile au cerut răscumpărări. "Întâi au cerut 80.000 de dolari să ne luăm maşinile, ulterior ne-au cerut 180 şi acum ne cer 240.000 de dolari să răscumparăm maşinile", a mai spus Mariea Poclid.Societatea gălăţeană a solicitat şi sprijinul autorităţilor române, cerând Ministerului Afacerilor Externe să se implice în rezolvarea cazului.Totodată, reprezentanţii firmei din Galaţi spun că se află permanent în contact telefonic cu şoferii de acolo, iar consilierul juridic al firmei chiar a ajuns până la fabrica din Tighina la începutul săptămânii, ducând mâncare şoferilor.În ultimele zile, în acest caz s-au implicat şi Poliţia şi Consulatul român din Chişinău. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dcp100168 Posted March 14, 2014 Author Share Posted March 14, 2014 Patru şoferi de TIR români sunt ţinuţi sub ameninţarea armelor în TransnistriaPatru soferi romani, angajati ai unei fabrici producatoare de ulei din Galati, sunt sechestrati de aproape doua saptamani, sub paza armata, intr-un depozit din Bender, oras controlat de fortele separatiste transnistrene. Paraschiv Petrea se teme pentru viata fratelui sau Paul Viorel Petrea, unul dintre soferii sechestrati, le-a trimis rudelor mesaje prin care le cerea ajutorul Paul Viorel Petrea (36 de ani), Dumitrel Bucur (35 de ani), Stelea Patilea (47 de ani), din judetul Galati, si Valentin Istrate (51 de ani), din Vrancea, sunt cei patru romani care sustin ca sunt sechestrati cu tot cu masinile lor in fabrica de pe teritoriul Transnistriei.Aceştia sunt angajaţii unei uzine gălăţene care produce ulei şi îşi ia materia primă de la o firmă din Republica Moldova, care la rândul ei colaborează cu unitatea transnistreană cu pricina. Oamenii s-au plâns apropiaţilor că sunt păziţi de agenţi care au pistoale şi că au fost ameninţaţi că, dacă încearcă să plece, vor fi împuşcaţi.Sechestratorii i-au transmis firmei din Galaţi că trebuie să plătească 240.000 de dolari pentru a le elibera oamenii şi maşinile. “Vă rugăm, vrem acasă, scoateţi-ne de aici”, implora ieri, la telefon, Paul Viorel Petrea, unul dintre şoferii sechestraţi.Rudele angajaţilor nu mai au linişte de când au primit aceste veşti despre situaţia celor patru. “Sunt foarte speriat. Mi-e teamă pentru el. Nu am mai reuşit să vorbesc cu el decât prin sms, dar nu multe. Vreau să îi aducă acasă. Am auzit că se cer 240.000 de dolari ca să îi elibereze, pe el şi pe ceilalţi”, ne-a spus Paraschiv Petrea, fratele unuia dintre sechestraţi.Cei patru şoferi de TIR fuseseră trimişi cu maşinile goale să încarce materie primă de la o fabrică din Chişinău, cu care angajatorul lor lucra de mult şi faţă de care, susţin reprezentanţii companiei, nu avea nici o datorie, ba chiar plătiseră marfa în avans. Din capitala Moldovei însă, oamenii au fost redirecţionaţi spre oraşul Bender, din Transnistria, unde a început coşmarul şoferilor. “Am făcut plângere la Poliţia din Chişinău, dar slabe speranţe. S-au implicat mult cei de la Consulatul României din Moldova, dar vorbim de Transnistria... Am luat legătura şi cu Ministerul de Externe, dar nici o reacţie. Nu vreau să îmi dea banii plătiţi în avans, ci oamenii şi maşinile”, ne-a spus Maria Poclid, director al firmei gălăţene.libertatea.ro Link to comment Share on other sites More sharing options...
dcp100168 Posted March 15, 2014 Author Share Posted March 15, 2014 Cei patru români ţinuţi în Transnistria cu forţa au ajuns acasăCei patru şoferi români care au fost ţinuţi zece zile într-o fabrică de ulei din Bender, Transnistria, au ajuns în sfârşit acasă.Sâmbătă dimineaţă, aceştia au fost anunţaţi chiar de directorul fabricii că pot pleca. ”Timp de zece zile, nici nu am ştiut că vorbeşte româneşte. Astăzi ne-a spus în limba română că putem pleca şi să terminăm o dată cu scandalul ăsta”, ne-a spus Paul Petrea, unul dintre şoferi.Cei patru cetăţeni români au putut pleca după ce o echipă consulară a Ambasadei României la Chişinău s-a deplasat la fabrica din Bender pentru le-a acorda asistenţă. ”S-a constatat că toţi cei patru sunt într-o stare de sănătate bună şi nu au fost supuşi unor rele tratamente. De asemenea, acestora le-au fost înmânate alimente de primă necesitate şi apă potabilă”, se arată într-un comunicat al Ministerului Afacerilor Externe.Şoferii confirmă că în toate zilele în care au fost obligaţi să rămână în fabrica de ulei din Bender nu au fost ameninţaţi şi că au avut acces la duşuri şi la toaletă. ”Nu aveam voie să plecăm toţi odată din fabrică. Puteam ieşi câte unul sau maximum doi, câte 20 de minute, nu mai mult. Nu ne permiteam să întârziem. Nu m-am gândit niciodată că o să ajung într-o astfel de situaţie”, ne-a explicat Paul Petrea.Cei patru şoferi au ajuns în România după mai bine de 12 ore de drum. S-au arătat foarte emoţionaţi şi au mărturist că abia aşteaptă să ajungă acasă, la familii, mai ales că în cele zece zile au vorbit foarte puţin cu cei dragi. ”Vorbeam mai mult prin mesaje cu familia. Convorbirile sunt foarte scumpe acolo. Am ţinut legătura cu cei de la firmă şi pe cei dragi îi anunţam doar că suntem bine. Abia aşteptăm să ajungem acasă şi să uităm de acest coşmar”, ne-a declarat Stelea Paţilea. ”Mai am încă de mers până acasă. Cel puţin o oră şi jumătate. Primul lucru pe care îl fac când ajung acasă este să fac o baie. Am avut acces la duşuri, dar vă daţi seama cum ne-am spălat”, ne-a spus Valentin Istrate, şoferul din Focşani.Ioan Olaru, consilierul juridic al firmei din Galaţi, cel care a ţinut legătura în permanenţă cu cei patru, a explicat faptul că şoferii au venit în ţară fără să mai ia marfă de la firma din Bender. ”Cei de la consulat au văzut că noi nu aveam datorii către firma din Bender şi că litigiul era de fapt cu o firmă din Republica Moldova. Noi vom apela la justiţie pentru a ne recupera banii”, a explicat Olaru. viata-libera.ro Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now