Jump to content

"Ana are mere", exilată din Abecedar


dcp100168
 Share

Recommended Posts

"Ana are mere", exilată din Abecedar

* În locul tradiţionalei propoziţii, au apărut variantele „Ioana are un euro”, sau mai rău, într-un auxiliar, „Maria ia o lamă nouă” * Numele româneşti au fost înlocuite cu Uma, Iarin, Oni, iar bradul de Crăciun, cu laricele

În timp ce bătălia pentru licitaţia de manuale continuă între Ministerul Educaţiei şi edituri, opinia publică, învăţătorii şi elevii sunt îngroziţi de ceea ce au ajuns să conţină Abecedarul şi auxiliarele pentru clasa I.
Într-un material postat pe blogul său „Abecedar dadaist cu larice”, Adriana Săftoiu povesteşte că, deşi editura câştigătoare a ţinut în secret conţinutul manualului, a reuşit să pună mâna pe un exemplar şi s-a speriat. Poeziile care ilustrează fiecare literă sunt adevărate exerciţii de dicţie pentru bieţii elevi care abia desluşesc taina cititului. De multe ori strofele abandonează logica de dragul rimei: „Regina în roi răsare/ Şi rubin din roze are./ - Vreau, vă rog, un strop de rouă/ Ca să fac rânduri de ouă“ sau „Zeci de ouă ordonate, / În octombrie ouate,/ În cuibar se odihnesc/ În curând, puii sosesc.”

Tradiţiile româneşti au fost abandonate

Tradiţionala propoziţie „Ana are mere” din vechile Abecedare a dispărut cu desăvârşire din cel „produs” de Litera şi SIVECO. În locul acesteia, a apărut „Ioana are un euro”. Adriana Săftoiu postează pe blogul său alte câteva exemple prin care demonstrează că noua carte şcolară pentru clasa I se abate în mod clar de la tradiţiile româneşti. În primul rând, numele personajelor familiare au fost înlocuite cu Iarin, Ona, Oli, Mira, Timotei, Stan, Cela, Uma. Apoi, din lecţia „La Crăciun”, aflăm că „Mama coace o tartă cu ciocolată. Lucian taie cotletele. Tanti Lucica toacă mărarul. Tortul cu citrice e la rece. Cecilia ia colacii cu nuci.” Nici urmă de cozonaci sau de turte.

Cunoştinţe avansate de silvicultură

Partea cea mai aberantă apare însă când micilor şcolari de clasa I li se solicită noţiuni avansate de silvicultură: copiii învaţă despre „larice”, o varietate de brad destul de rară, denumire care-i va pune în dificultate chiar şi pe părinţi, în condiţiile în care ar fi fost mult mai uşor şi frumos ca lecţia să fie despre brad.

Logica exilată

Sunt şi pasaje în care chiar şi unui om mare i-ar fi greu să urmărească firul logic, ce să mai vorbim de un copil care abia a trecut de faza cu silabisitul: „Eva are un urs. Octavian are o locomotivă. Evelina cântă la vioară. Silviu e veterinar. El are vitamine pentru animale. Avram e vânător. - Eu vreau să ocrotim animalele. - Atunci sunt aviator. Am un avion verde. - Locomotiva mea are multe vagoane”.

Alternative la bancurile cu „Alinuţa sadica”

Cu toţii ne-am amuzat la bancurile cu „Alinuţa sadica”, dar nu ne-am imaginat că ai noştri copii ar putea citi aşa ceva chiar în cărţile de şcoală. Într-unul dintre caietele auxiliare ieşite deja pe piaţă elevii de clasa I sunt invitaţi să citească şi să tragă învăţăminte din următorul fragment: „Maria ia o lamă nouă. - Maria, aruncă lama! - Nu, Ileana, e lama mea! Acum Maria are o rană mare."
Acelaşi auxiliar propune o propoziţie care în loc să-i înveţe pe elevi litera „B” îi ajută să-i umfle plânsul sau le încurajează pornirile violente: „Baba îl bate cu băţul pe băiatul bolnav”.

viata-libera.ro

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Matematica donatorilor de organe, la clasa I
* În loc de portocale sau de floricele, elevii din clasa I au de numărat rinichi, ficaţi, inimi sau plămâni
Învăţătorii care predau la clasele I şi a II-a au "răsfoit" febril, zilele acestea, platformele unde au fost publicate manualele noi, pentru a-şi alege cărţile după care vor lucra în cursul anului şcolar.
Un ficat, zece ficaţi
Învăţătoarele de la clasa I ne-au declarat că au fost realmente oripilate când au pus mâna pe un manual de matematică, în care jumătate din carte elevii aveau ca imagini suport pentru numărat  şi operaţii aritmetice rinichi, ficaţi, plămâni sau inimi.
"Este înfiorător să lucrezi cu aşa ceva! Eu înţeleg că numeraţia se face în aceeaşi unitate în care la ştiinţe învăţăm despre corpul omenesc, dar este oribil să pui nişte copii de clasa I să numere organe, în loc de floricele, gărgăriţe şi fluturaşi, cum se făcea până acum. Nici nu s-a pus problema să comand aşa ceva. În alt manual, imediat după adunări şi scăderi cu numere de la 1 la 10, facem adunări şi scăderi cu trecere peste ordin, fără să fi consolidat bine noţiunile anterioare. În plus, la ştiinţe, se fac prea devreme aceste noţiuni despre corpul uman şi funcţiile organelor interne, lucruri care se făceau abia în clasa a III-a. Sunt oare copiii de clasa I pregătiţi să asimileze aceste lucruri?", ne-a spus o învăţătoare de la Şcoala Nr. 12.
Alfabetizare fără carte
Pe de altă parte, pentru că Abecedarele noi au fost amânate pentru o dată care nu se cunoaşte, iar cele vechi nu au sosit, mai multe dăscăliţe s-au plâns că nu este normal ca alfabetizarea elevilor să se facă fără o carte: "De la Creangă încoace, nu s-a mai întâmplat aşa ceva. În loc ca elevul să pună şi el degetul pe o carte când citeşte, face acest lucru în aer, pe imaginea pe care o proiectez eu la tablă. Deja am făcut patru litere aşa şi simt că ceva nu merge. Nu se poate să stăm fără manual", consideră o altă învăţătoare de la Şcoala Nr. 12.
Puţine exerciţii la matematică, texte prea scurte la română
Dascălii gălăţeni ne-au declarat că s-au bucurat că Ministerul Educaţiei a selectat mai multe manuale, pentru că sunt inegale din punctul de vedere al calităţii. "La unele edituri, textele din manualul de Comunicare în limba română sunt imposibil de interpretat, nu transmit nimic frumos. Cum să-i dezvolţi copilului dragostea pentru lectură cu asemenea texte realizate de autorul cărţii", ne-a spus un cadru didactic de la Şcoala Nr. 29.
Acesta susţine că la editura unde i-au plăcut textele alese, reprezentanţii nu i-au putut arăta partea a doua a manualului, pe site-uri fiind publicată doar partea I: "I-am sunat să le solicit partea a doua, dar nu mi-au trimis-o. I-am întrebat dacă au şi auxiliare, dar nu mi-au putut răspunde la întrebare. Aşa că am fost nevoită să aleg altă editură, care nu s-a zgârcit în a-mi furniza aceste date. Nu poţi face o comandă în orb", spune învăţătoarea.
Alte cadre didactice de la aceeaşi şcoală ne-au spus că la Matematică se insistă prea mult pe partea de ştiinţe în detrimentul exerciţiilor la matematică: "Cărţile au în jur de 60 de pagini. E normal să aibă aceste noţiuni de ştiinţe, dar nu să n-ai după ce să lucrezi, dat fiind că matematica se fixează prin multe exerciţii."
O altă problemă semnalată de dascălii gălăţeni este aceea a textelor scurte din cartea de Comunicare în limba română, neconforme cu ceea ce se dă la evaluarea naţională de clasa a II-a. "Lecturile au 120, maximum 150 de cuvinte, iar la evaluarea naţională elevii vor primi texte suport de 400 de cuvinte, ceea ce nu mi se pare normal. Practic, noi nu reuşim să-i pregătim cum trebuie pentru aceste testări. Pe de altă parte, elevii mei sunt în al treilea an de citit. Cum poţi să le pui în faţă texte mai scurte decât cele care se făceau în Abecedar, în perioada post-Abecedar?
Învăţători agasaţi de edituri
Un alt lucru care i-au supărat pe învăţători este modul agresiv în care editurile au ales să-şi facă reclamă: "M-au sunat pe mobil, mi-au trimis zeci de mesaje, şi pe telefon, şi pe mail. De unde au avut datele mele?", se întreabă retoric dăscăliţa de la Şcoala Nr. 12.
viata-libera.ro

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.