Jump to content

Dan Nica şi Adriana Ţicău, în atenţia DNA în dosarul licenţelor Microsoft


Recommended Posts

Posted

Dan Nica şi Adriana Ţicău, în atenţia DNA în dosarul licenţelor Microsoft

Dan Nica şi Adriana Ţicău se află pe lista celor nouă persoane pentru care conducerea DNA a cerut încuviinţarea efectuării urmăririi penale în dosarul cumpărării licenţelor Microsoft. Pentru a face asta DNA are nevoie de acceptul preşedintelui României, al Senatului,şi al Camerei Deputaţilor şi Parlamentului European. Comunicatul DNA vorbeşte despre două Guverne, Năstase şi Boc, care s-ar afla acum în vizorul procurorilor. Cei nouă pentru care se doreşte efectuarea urmăririi penale sunt: Ecaterina Andronescu, Valerian Vreme, Şerban Mihăilescu, Dan Nica, Adriana Ţicău, Daniel Funeriu, Gabriel Sandu, Alexandru Athanasiu şi Mihai Tănăsescu. 

 

COMUNICAT
Procurorul şef al Direcţiei Naţionale Anticorupţie - doamna Laura Codruţa Kovesi a transmis procurorului general al P.I.C.C.J, în vederea sesizării preşedintelui României, a Senatului, a Camerei Deputaţilor şi a Parlamentului European, pentru formularea cererilor de efectuare a urmăririi penale faţă de 9 persoane care în perioada în care se presupune că au săvârşit infracţiunile au îndeplinit funcţia de ministru.

Concret, în conformitate cu prevederile legale și constituționale, procurorul şef al Direcţiei Naţionale Anticorupţie a transmis procurorului general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie referatul în vederea sesizării Senatului, respectiv a Camerei Deputaţilor pentru formularea cererii de efectuarea urmăririi penale faţă de următorii:
 

ECATERINA ANDRONESCU (în prezent senator – Parlamentul României), ministrul Educaţiei şi Cercetării în perioada 28 decembrie 2000-19 iunie 2003; 22 decembrie 2008 - 1 octombrie 2009; ministrul Educaţiei, Cercetării şi Inovării în perioada 2008-2012, sub aspectul săvârşirii infracţiunilor de abuz în serviciu, luare de mită, trafic de influenţă şi spălare de bani, în perioada în care avea calitatea de ministru.
VREME VALERIAN (în prezent deputat), ministrul Comunicaţiilor şi Societăţii Informaţionale, în perioada septembrie 2010 - februarie 2012 ministru, sub aspectul săvârşirii infracţiunii de abuz în serviciu în perioada în care avea calitatea de ministru.
MIHĂILESCU PETRU ŞERBAN (în prezent senator – Parlamentul României), ministru coordonator al SGG în perioada decembrie 2000 – octombrie 2003, sub aspectul săvârşirii infracţiunilor de instigare la abuz în serviciu, trafic de influenţă şi spălare de bani în perioada în care avea calitatea de ministru.

Procurorul şef al Direcţiei Naţionale Anticorupţie a transmis procurorului general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, în conformitate cu prevederile legale și constituționale, referatul, în vederea sesizării Parlamentului European pentru formularea cererii de efectuare a urmăririi penale faţă de:

NICA DAN (prezent membru al Parlamentului European), ministru al Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiei, în perioada 2000 – iulie 2004, sub aspectul săvârşirii infracţiunilor de abuz în serviciu, luare de mită, trafic de influenţă şi spălare de bani

În conformitate cu prevederile legale și constituționale, procurorul şef al Direcţiei Naţionale Anticorupţie a transmis procurorului general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie în vederea sesizării Preşedintelui României pentru formularea cererii de efectuare a urmăririi penale faţă de următorii:

ŢICĂU ADRIANA, ministru al Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiei în perioada iulie-decembrie 2004

SANDU GABRIEL, ministru al Comunicaţiilor şi Societăţii Informaţionale în perioada decembrie 2008 – septembrie 2010

FUNERIU PETRU - DANIEL, ministru al Educaţiei şi Cercetării în perioada 2009 – 2012

ATHANASIU ALEXANDRU, ministru al Educaţiei şi Cercetării în perioada 2003 – 2005

TĂNĂSESCU MIHAI NICOLAE, ministru al Finanţelor Publice în perioada 2000 -2004

Cererea referitoare la efectuarea urmăririi penale are în vedere faptul că, în acest moment, există aspecte din care rezultă suspiciunea rezonabilă care conturează următoarea stare de fapt:

Direcţia Naţională Anticorupţie a fost sesizată la data de 5 iunie 2013 de către Corpul de Control al Primului – Ministru, ca urmare a acţiunii de control efectuată la Ministerul pentru Societatea Informaţională şi la Ministerul Educaţiei Naţionale, în legătură cu închirierea de licenţe educaţionale.
Întrucât din Raportul de control rezultau indicii cu privire la încheierea, în condiţii nelegale, a contractului comercial de închiriere licenţe din 15.04.2004, extins ulterior pentru produse educaţionale Microsoft, a actelor adiţionale la acest contract, precum şi a contractelor aferente derulării Programul „Sistem Educaţional Informatizat” (SEI), Direcţia Naţională Anticorupţie s-a sesizat din oficiu cu privire la săvârşirea unor infracţiuni de abuz în serviciu şi respectiv a unor infracţiuni de corupţie în legătură cu derularea acestor contracte.
În acest mod, au fost obţinute probe din care rezultă că miniştrii Nica Dan, Mihăilescu Petru Şerban, Adriana Ţicău, Athanasiu Alexandru, Tănăsescu Mihai Nicolae şi Gabriel Sandu şi-au exercitat cu rea credinţă atribuţiile de serviciu, determinând încheierea contractului cadru de licenţiere din 15.04.2004 în condiţii oneroase pentru bugetul de stat, asigurând posibilitatea deturnării unui discount de circa 47% acordat de Microsoft în considerarea Guvernului României, şi implicit permiţând plata unor comisioane către persoanele implicate. Totodată, există indicii că persoanele mai sus menţionate au pretins şi primit sume de bani pentru a-şi exercita în mod defectuos atribuţiile de serviciu şi pentru a-şi exercita influenţa asupra altor persoane în vederea favorizării firmei Fujitsu Siemens Computers în legătură cu încheierea şi derularea contractului de licenţiere Microsoft.
Astfel, contractul cadru de licenţiere Microsoft s-a încheiat cu încălcarea dispoziţiilor egale privind achiziţiile publice, invocându-se în mod nereal calitatea de unic distribuitor a Fujitsu Siemens Computers, la un preţ cu cel puţin 40% mai mare faţă de preţul real, având la bază un necesar nefundamentat.
Extensia cu privire la produse educaţionale s-a realizat, de asemenea cu încălcare dispoziţiilor legale privind achiziţiile publice, având în vedere că obiectul contractului cadru viza licenţele pentru administraţia publică, Fujitsu Siemens Computers nu era distribuitor de produse educaţionale, iar de discount-ul acordat de firma Microsoft în considerarea Guvernului României au beneficiat firmele private.
Mai mult, conform scrisorilor de confort şi biletelor la ordin emise, Guvernul Român garanta creditul, în timp ce firma Fujitsu Siemens Computers, care susţinea că a venit cu oferta de finanţare, nu depunea nici măcar garanţie de bună execuţie a contractului.
Din cercetările efectuate rezultă că din cele 54 milioane USD achitate de Guvernul României în baza contractului cadru şi a extensiei din luna noiembrie 2004, suma de 20 milioane USD reprezintă comisioane pretinse de persoanele implicate în derularea proiectului din cadrul Guvernului României, din ministerele și societăţilor implicate.

Totodată, din probele administrate în cauză până în acest moment al cercetărilor şi din actele de control încheiate, rezultă că încheierea şi derularea contractului de închiriere de licenţe Microsoft de tip Enterprise Agreement Subscription cu consorţiul D-CON.NET (MCSI MS-EAS) s-a realizat cu încălcarea, de către miniştrii Daniel Petru Funeriu şi Gabriel Sandu, a dispoziţiilor legale privind achiziţiile publice, fără a exista o fundamentare din punct de vedere economic şi tehnic, în scopul de a favoriza anumite firme. Există indicii în sensul că valoarea produselor şi a serviciilor a fost supraestimată pentru că a inclus şi comisioanele pretinse de persoanele implicate în semnarea şi derularea contractelor.

De asemenea, cercetările efectuate cu privire la Programul „Sistem Educaţional Informatizat” (SEI), privind implementarea sistemului alternativ de educaţie asistată de calculator prin dotarea unităţilor de învăţământ cu laboratoare informatizate, cu o valoare estimată de 200 milioane dolari, au produs indicii rezonabile cu privire la încălcarea atribuţiilor de serviciu, precum şi săvârşirea unor infracţiuni de corupţie de către persoanele implicate.
Astfel, preţurile de achiziţie a soluţiilor software nu sunt fundamentate şi depăşesc preţurile pieţei, nu există specificaţii clare ale produselor achiziţionate, iar lipsa unor licitaţii reale a dus la preţuri de achiziţie exagerate, atât pentru echipamente, cât şi pentru software.
A reieșit din probele administrate că procedura de achiziţie a fost restricţionată, iar prin încheierea contractului şi acceptarea cesionării acestuia s-a urmărit de fapt favorizarea firmei Siveco şi a firmelor colaboratoare, în condiţiile în care specificaţiile tehnice ale livrabilelor din caietele de sarcini conduceau către firma IBM sau Compaq, iar specificaţiile tehnice pentru software către firma Siveco. Achiziţiile în cadrul Programului SEI au fost efectuate la preţuri cu până la 50% mai mari, iar continuarea proiectului cu firma Siveco, în cadrul etapei a IV-a, a fost impusă de condiţiile împovărătoare ale contractului de leasing financiar care era în derulare, deşi actele de control recomandau efectuarea unei proceduri de achiziţie.

Probele administrate în cauză au demonstrat existenţa unui mecanism care urmărea crearea unui profit cât mai mare în firmele subcontractante, profit din care erau scoase, prin intermediul unor companii off-shore, sumele de bani necesare plăţii mitelor, prin intermediul unor contracte de servicii fictive. Sumele de bani cu titlu de mită erau plătite fie prin transferuri bancare în firmele nominalizate de persoanele care reprezentau autoritatea contractantă, fie erau scoase în numerar din băncile din afara teritoriului României şi aduse tot în numerar în ţară folosind diferiţi intermediari, toate acestea făcându-se în scopul ascunderii sursei veniturilor.

Prin urmare, s-a impus
1. Sesizarea Parlamentului European pentru formularea cererii de efectuare a urmăririi penale faţă de:
NICA DAN, ministru al MCTI în perioada 2000 – iulie 2004 şi în prezent membru al Parlamentului European, pentru săvârşirea infracţiunilor de abuz în serviciu, luare de mită, trafic de influenţă şi spălare de bani, constând în aceea că ar fi procedat la aprobarea bugetului pentru derularea Programului „Sistem Educaţional Informatizat” şi respectiv pentru proiectul ce a vizat licenţierea Microsoft; ar fi iniţiat şi avizat proiecte de Hotărâri de Guvern prin care a urmărit favorizarea firmelor Fujitsu Siemens Computers şi Siveco, respectiv firmele colaboratoare ale acestora, ar fi stabilit printr-un Memorandum firmele care să participe la realizarea proiectului atestând în mod nereal că acestea fac parte dint-un consorţiu; ar fi stabilit procente de participare la proiect în favoarea anumitor firme; ar fi acceptat cesiunea contractului de către SIVECO, deşi invocase necesitatea achiziţiei de la aceeaşi sursă; ar fi înlesnit firmei SIVECO şi colaboratorilor săi încheierea contractului în condiţiile lipsei de competiţie, încheind contractul în condiţii oneroase pentru ministerul pe care îl conducea, faptele sale având drept consecinţă prejudicierea bugetului de stat ca urmare a achiziţiei de servicii şi produse la preţuri peste valoarea de piaţă: licenţe cu circa 30 – 40% mai scumpe, calculatoare şi produse software la preţuri cu până la 50% mai mari decât cele pentru aceleaşi produse sau produse similare de pe piaţă.
În perioada aprilie – noiembrie 2004, ar fi pretins şi primit o parte din suma de circa 20 milioane USD virată de Fujitsu Siemens Computers în contul unor societăţi de tip off – shore cu titlu de consultanţă şi asistenţă tehnică aferentă contractului încheiat cu Guvernul României pentru ca, în baza influenţei pe care o avea, să asigure încheierea contractului în condiţiile propuse de firma Fujitsu Siemens Computers.

2. Sesizarea Preşedintelui României pentru formularea cererii de efectuare a urmăririi penale faţă de:
ŢICĂU ADRIANA, ministru al Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiei în perioada iulie-decembrie 2004, pentru săvârşirea infracţiunilor de abuz în serviciu, luare de mită, trafic de influenţă, spălare de bani, constând în aceea că ar fi procedat la aprobarea bugetului pentru derularea Programului „Sistem Educaţional Informatizat” şi respectiv pentru proiectul ce a vizat licenţierea Microsoft; de asemenea, ar fi iniţiat şi avizat proiecte de Hotărâri de Guvern prin care a urmărit favorizarea firmelor Fujitsu Siemens Computers şi Siveco, respectiv firmele colaboratoare ale acestora, faptele sale având drept consecinţă prejudicierea bugetului de stat ca urmare a achiziţiei de servicii şi produse la preţuri peste valoarea de piaţă: licenţe cu circa 30 – 40% mai scumpe, calculatoare şi produse software la preţuri cu până la 50% mai mari decât cele pentru aceleaşi produse sau produse similare de pe piaţă;

SANDU GABRIEL, ministru al Comunicaţiilor şi Societăţii Informaţionale în perioada decembrie 2008 – septembrie 2010, pentru săvârşirea infracţiunilor de abuz în serviciu, luare de mită, trafic de influenţă şi spălare de bani, constând în aceea că ar fi iniţiat şi contrasemnat HG nr.460 din 15 aprilie 2009 pentru atribuirea competenţei MCSI de a desfăşura procedura de licitaţie deschisă, licitaţie restrânsă sau negociere cu publicare prealabilă a unui anunţ de participare, după caz, în vederea încheierii unui acord-cadru ce are ca obiect achiziţia dreptului de utilizare de produse software prin închiriere cu opţiune de cumpărare. De asemenea, ar fi încheiat Acordul cadru cu Asocierea CON.NET (lider), D-CON.NET GmbH, COMSOFT DIRECT AG, BECHTLE HOLDING SCHWEIZ, DOM SOFT SRL, în condiţiile în care documentaţia de achiziţie a inclus criterii restrictive de natură a favoriza asocierea mai sus menţionată şi fără a avea în vedere preţurile practicate de aceasta raportat la cele practicate de Microsoft în relaţia cu SC DIM SOFT SRL şi ulterior de SC DIM SOFT SRL în relaţia cu D-CON.NET GmbH; ar fi pretins de la un avocat suma de 1.800.000 de euro pentru a asigura derularea în continuare a contractului de licenţiere Microsoft; ar fi pretins şi primit de la o persoană, prin intermediar, suma de 3.000.000 de euro, bani ce i-au fost viraţi într-o societate de tip off – shore, pentru a înlesni Asocierii D-CON.NET (lider), D-CON.NET GmbH, COMSOFT DIRECT AG, BECHTLE HOLDING SCHWEIZ, DOM SOFT SRL, încheierea acordului cadru pentru 2009-2012 pentru achiziţia dreptului de utilizare produse software prin închiriere cu opţiune de cumpărare;

FUNERIU PETRU – DANIEL, ministru al Educaţiei şi Cercetării în perioada 2009 – 2012, pentru săvârşirea infracţiunii de abuz în serviciu, constând în aceea că ar fi semnat şi promovat spre aprobare „Nota privind licenţele Microsoft utilizate de către MECTS în şcoli”, în care se atesta, contrar dispoziţiilor legale privind achiziţiile publice şi a clauzelor contractuale din Acordul cadru nr.32 din 12 august 2009, că acesta „permite încheierea unui contract subsecvent referitor la suplimentarea numărului de licenţe MECTS, pentru şcoli”, toate acestea în condiţiile în care HG nr.460/2009 nu a reglementat situaţia licenţelor destinate unităţilor de învăţământ. Consecinţa a fost încheierea contractului de furnizare produse nr.108 din 17 august 2011 în baza căruia MCSI a efectuat plăţi totale de 8.825.673,50 euro; prin adresele nr.10126 din 19 ianuarie 2011 şi nr.12211 din 5 iulie 2011, ar fi comandat MCSI închirierea unui număr de 179.259 licenţe pentru pachete de tip ProDesktop şi 6.828 licenţe pentru sistemele de operare Windows Server în condiţiile în care necesarul de licenţe a fost stabilit fără a ţine seama de configuraţia hardware a computerelor, fiind luate în calcul toate staţiile de lucru şi serverele achiziţionate în perioada 2001-2008 prin programele SEI1 – SEI5 şi rural; în data de 17 august 2011, ar fi încheiat un contract de furnizare produse, în baza căruia MCSI s-a obligat să plătească preţul aferent numărului total de 179.259 licenţe mai mare cu 72.990 faţă de numărul de licenţe utilizabile în sistemul educaţional în raport cu numărul de computere compatibile cu noile produse software, având drept consecinţă crearea unei noi obligaţii de plată a unui preţ cu aproximativ 5,4 milioane euro mai mare decât preţul pentru închirierea licenţelor efectiv utilizabile;

ATHANASIU ALEXANDRU, ministru al Educaţiei şi Cercetării în perioada 2003 – 2005, pentru săvârşirea infracţiunilor de abuz în serviciu, luare de mită, trafic de influenţă şi spălare de bani, constând în aceea că ar fi procedat la aprobarea bugetului pentru derularea Programului „Sistem Educaţional Informatizat” şi respectiv pentru proiectul ce a vizat licenţierea Microsoft; ar fi iniţiat şi avizat proiecte de Hotărâri de Guvern prin care a urmărit favorizarea firmelor Compaq şi Siveco, respectiv firmele colaboratoare ale acestora, faptele sale având drept consecinţă prejudicierea bugetului de stat ca urmare a achiziţiei de servicii şi produse la preţuri peste valoarea de piaţă: licenţe cu circa 30 – 40% mai scumpe, calculatoare şi produse software la preţuri cu până la 50% mai mari decât cele pentru aceleaşi produse sau produse similare de pe piaţă;)

TĂNĂSESCU MIHAI NICOLAE, ministru al Finanţelor Publice în perioada 2000 -2004, pentru săvârşirea infracţiunilor de abuz în serviciu, luare de mită, trafic de influenţă şi spălare de bani, constând în aceea că ar fi procedat la aprobarea bugetului pentru derularea Programului „Sistem Educaţional Informatizat” şi respectiv pentru proiectul ce a vizat licenţierea Microsoft; ar fi iniţiat şi avizat proiecte de Hotărâri de Guvern prin care a urmărit favorizarea firmelor Fujitsu Siemens Computers şi Siveco, respectiv firmele colaboratoare ale acestora, faptele sale având drept consecinţă prejudicierea bugetului de stat ca urmare a achiziţiei de servicii şi produse la preţuri peste valoarea de piaţă: licenţe cu circa 30 – 40% mai scumpe, calculatoare şi produse software la preţuri cu până la 50% mai mari decât cele pentru aceleaşi produse sau produse similare de pe piaţă; în perioada iunie 2003 – noiembrie 2004, ar fi pretins şi primit de la două persoane, prin intermediari, sume de bani provenind din încasările firmei Fujitsu Siemens Computers CA, ca urmare a derulării contractului de licenţiere Microsoft. Astfel, în luna iulie 2004, în contul personal al unei persoane din familia ministrului, a fost transferată suma de 82.000 euro, din contul unei firme din Liechtenstein, sub justificarea „inv directe ale nerezidenţilor in Romania – alte capitaluri – sectorul nebancar”. Din cercetările efectuate rezultă că firma din Liechtenstein este controlată de unul din intermediari şi a primit bani de la o companie alimentată exclusiv cu fonduri obţinute de Fujitsu Siemens Computer.

3. Sesizarea Senatului României pentru formularea cererii de efectuare a urmăririi penale faţă de:
MIHĂILESCU PETRU ŞERBAN, ministru coordonator al SGG în perioada decembrie 2000 – octombrie 2003 şi în prezent senator în Parlamentul României, pentru săvârşirea infracţiunilor de instigare la abuz în serviciu, trafic de influenţă, spălare de bani, constând în aceea că l-ar fi determinat pe un alt ministru să semneze HG nr. 1473/2003, HG nr. 470/2004 şi respectiv Contractul de licenţiere Microsoft în condiţiile pe care le negociase în perioada în care îşi desfăşurase activitatea ca ministru coordonator al Secretariatului General al Guvernului, respectiv acceptând oferta tehnică şi financiară transmisă de firma Fujitsu Siemens Computers, fără a-i aduce la cunoştinţă existenţa unor impedimente juridice decurgând din faptul că această firmă nu era unic distribuitor de licenţe Microsoft (pentru a beneficia de încheierea contractului prin încredinţare directă) şi fără a detalia modalitatea de stabilire a preţului, respectiv preţul practicat de Microsoft, discount-ul acordat în considerarea Guvernului României şi preţul de vânzare al Fujitsu Siemens Computers; în perioada aprilie – noiembrie 2004, ar fi pretins şi primit o parte din suma de circa 20 milioane USD virată de Fujitsu Siemens Computers în contul unor societăţi de tip off – shore cu titlu de consultanţă şi asistenţă tehnică aferentă contractului încheiat cu Guvernul României pentru ca, în baza influenţei pe care o avea, să asigure încheierea contractului în condiţiile propuse de firma Fujitsu Siemens Computers;)

ECATERINA ANDRONESCU, ministrul Educaţiei şi Cercetării în perioada 28 decembrie 2000 - 19 iunie 2003, ministrul Educaţiei, Cercetării şi Inovării în perioada 22 decembrie 2008 - 1 octombrie 2009 şi în prezent senator în Parlamentul României, pentru săvârşirea infracţiunilor de abuz în serviciu, luare de mită, trafic de influenţă şi spălare de bani, constând în aceea că ar fi procedat la aprobarea bugetului pentru derularea Programului „Sistem Educaţional Informatizat” şi respectiv pentru proiectul ce a vizat licenţierea Microsoft; ar fi iniţiat şi avizat proiecte de Hotărâri de Guvern prin care a urmărit favorizarea firmelor Compaq şi Siveco, respectiv firmele colaboratoare ale acestora; ar fi stabilit, printr-un Memorandum, firmele care să participe la realizarea proiectului, atestând în mod nereal că acestea fac parte dintr-un consorţiu; ar fi stabilit procente de participare la proiect în favoarea anumitor firme; ar fi acceptat cesiunea contractului de către SIVECO, deşi invocase necesitatea achiziţiei de la aceeaşi sursă; ar fi înlesnit firmei SIVECO şi colaboratorilor săi încheierea contractului în condiţiile lipsei de competiţie, încheind contractul în condiţii oneroase pentru ministerul pe care îl conducea, toate acestea având drept consecinţă prejudicierea bugetului de stat ca urmare a achiziţiei de servicii şi produse la preţuri peste valoarea de piaţă: licenţe cu circa 30 – 40% mai scumpe, calculatoare şi produse software la preţuri cu până la 50% mai mari decât cele pentru aceleaşi produse sau produse similare de pe piaţă; în perioada 2001 -2009, ar fi pretins şi primit de la firma SIVECO şi firmele colaboratoare foloase necuvenite constând în sume de bani sau calculatoare, pentru sine sau pentru altul, în scopul de a le asigura derularea unor proiecte cu ministerul.

4. Sesizarea Camerei Deputaţilor pentru formularea cererii de efectuare a urmăririi penale faţă de:
VREME VALERIAN, ministrul Comunicaţiilor şi Societăţii Informaţionale, în perioada septembrie 2010 - februarie 2012 şi în prezent deputat în Parlamentul României, pentru săvârşirea infracţiunii de abuz în serviciu, constând în aceea că ar fi încheiat contractul subsecvent referitor la suplimentarea numărului de licenţe MECTS, pentru şcoli - contractul de furnizare produse nr.108 din 17 august 2011 în baza căruia MCSI a efectuat plăţi totale de 8.825.673,50 euro, în condiţiile în care HG nr.460/2009 nu a reglementat situaţia licenţelor destinate unităţilor de învăţământ, iar preţul licenţelor nu reflectă discount - ul acordat de Microsoft, nu a dispus măsuri cu privire la aspectele sesizate de către FTS România prin adresa nr. 4550/02.12.2010, cu privire la servicii neprestate.

Facem precizarea că începerea urmăririi penale cu privire la faptă nu are caracterul formulării unei acuzații împotriva unei persoane, ci are doar semnificația instituirii cadrului procesual în care se pot strânge primele probe cu privire la o anumită faptă.

pna.ro

Posted

Dan Nica: Nu am cerut şi nu am condiţionat primirea de bani sau alte foloase din partea nimănui

Vicepreşedintele PSD Dan Nica, vizat de cererea DNA privind începerea urmăririi penale a nouă foşti miniştri, susţine, într-un comunicat transmis sâmbătă, că nu a cerut şi nu a condiţionat primirea de bani sau alte foloase din partea nimănui şi că nu a deţinut şi nu deţine societăţi offshore.

Dan Nica a transmis sâmbătă un comunicat în care face o serie de precizări în legătură cu informaţiile apărute în comunicatul DNA de vineri.

Potrivit fostului ministru al Comunicaţiilor, contractul din aprilie 2004 nu a fost încheiat de ministerul pe care l-a condus, iar "singura responsabilitate a fost aceea de a centraliza solicitările venite din partea instituţiilor publice beneficiare şi de a le gestiona din punct de vedere tehnic, numeric şi nicidecum din punct de vedere al preţului". "Societăţi offshore nu am deţinut şi nu deţin nici direct, nici indirect. Nu am cerut şi nu am condiţionat primirea de bani sau alte foloase din partea nimănui. Nu am avut nicio legătură cu intermediarii acestor contracte, fiind de notorietate adversitatea mea faţă de aceştia din 2000 şi până în prezent. Nu am crezut şi nu cred în necesitatea existenţei intermediarilor în relaţia cu un monopol", menţionează Nica.

El mai spune că nu cunoaşte detalii referitoare la actul adiţional din noiembrie 2004, deoarece a plecat din Guvern în iulie 2004 şi nu a mai avut acces la informaţii. "Eu am oprit procesul de închiriere a acestor licenţe în 2012 pentru că am considerat incorectă plata în continuare după 9 ani a chiriei pentru produse depăşite tehnic; ştiu că destui au fost supăraţi din cauza acestei decizii", menţionează fostul ministru.

"Regret că nu am avut posibilitatea de a da informaţiile necesare la DNA înainte de apariţia comunicatului acestei instituţii, dar sper să fiu chemat cât mai curând pentru a putea aduce toate clarificările în vederea aflării adevărului", a mai spus el.

mediafax.ro

Posted (edited)

 

 

Nu am crezut şi nu cred în necesitatea existenţei intermediarilor în relaţia cu un monopol", menţionează Nica.

Apropo de monopol: Electrica SA via RBX ELECTRIC SRL. Pe acolo intra banii si ii scoate prin off-shore. nu e nicio noutate. se aude un zanganit...

Edited by mambo
Posted

Adriana Ţicău neagă acuzaţiile DNA

Fostul ministru al Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiei în perioada iulie-decembrie 2004, Adriana Ţicău, a infirmat astăzi acuzaţiile aduse de DNA în Dosarul Microsft. Fostul demnitar a declarat: ,,Referitor la informaţiile apărute în comunicatul DNA de vineri, 26 septembrie 2014, menţionez că niciodată nu am primit şi nu am pretins, de la nimeni, mită, nu am spălat bani şi nu am făcut trafic de influenţă. Nu am companii sau fundaţii, nu am afaceri, nu deţin conturi sau societăţi offshore. Întotdeauna am fost un om corect, muncitor şi de bună credinţă”.
presagalatibraila.com

Posted

Şoc şi groază în PSD. Nica a ales să colaboreze cu DNA

Puţină lume a fost atentă, luni, după şedinţa săptămânală, când Victor Ponta a ieşit să dea declaraţii la televiziuni. Părea şocat, a fost incoerent, părea venit după altă lume. În interior se consumase un moment de mare cumpănă pentru PSD. Se dăduse, oficial, pentru şefime, vestea că Dan Nica este un trădător. Că a încheiat o înţelegere cu procurorii şi a colaborat în ancheta care a vizat Dosarul Microsoft.

Sursa noastră ne-a povestit că s-a lăsat o tăcere grea. Apoi, cel care a vorbit primul, plimbându-şi privirea pe la toţi, a fost Viorel Hrebenciuc. Care a întrebat mai degrabă retoric: Fraţilor, mai sunt mulţi ca ăştia? Apoi a început să înjure Ilie Sârbu, care părea turbat. Şi Hrebenciuc l-a rugat să nu mai înjure, că faptul e consumat şi că trebuie să iasă din rahat. Ponta i-a rugat să aibă răbdare şi să nu se grăbească. Însă tot Hrebenciuc l-a întrebat şi pe el: Să nu ne grăbim să ce, Victore? Atunci a izbucnit cearta între Sârbu şi Hrebenciuc. Tata-socru i-a strigat că e pus de Băsescu să bage ,,râca'' între ei. Iar Hrebenciuc l-a înjurat şi a început să-l imite cum ieşea şi spunea că el, adică Sârbu, negocia în 2008 cu Băsescu. Pe acest fond, Ponta a ieşit din sală la declaraţii.

Şi acesta nu este singurul scandal din PSD. Imediat după percheziţiile procurorilor DNA la tovarăşii lui de la Alexandria, Dragnea l-a arătat cu degetul pe Dan Şova. Iar temerile sale nu sunt deloc lipsite de temei. Şova îl lucrează demult.

Revenind la cazul Microsoft. Poate că şi procurorii DNA sunt atenţi la mişcările perverse care se fac pentru îngroparea subiectului până după prezidenţiale. Mai întâi prin manevra de dobitoc a lui Niţu, de a amâna cu două zile trimiterea documentelor. Apoi trimiterea lor la Ministerul Justiţiei. Pentru a se câştiga timp ca şi Senatul, luni, şi Camera Deputaţilor, marţi dimineaţă, să hotărască intrarea în vacanţă. În acest fel, legal, Ponta se spală pe mâini cu săpunul altora, ca de obicei. Această manevră are în vedere şi un alt obiectiv, ca DNA să amâne amânarea pe piaţă a episodului 2, adică Dosarul EADS.

Despre pagubele pe care le poate provoca Dan Nica, într-un material separat. Acum toţi s-au lămurit de ce a vrut el morţiş să plece la Bruxelles.

comisarul.ro
 

  • 3 weeks later...
Posted

Fostul ministru al Comunicaţiilor Adriana Ţicău, la DNA

Fostul ministru al Comunicațiilor Adriana Țicău s-a prezentat miercuri la DNA, fiind citată în dosarul Microsoft.

La intrarea în sediul DNA, Adriana Țicău nu a vrut sa facă declarații.

Direcția Națională Anticorupție a cerut la 26 septembrie ridicarea imunității pentru începerea urmăririi penale pe numele a nouă foști miniștri, în dosarul privind presupuse fapte de corupție în cazul mai multor contracte referitoare la licențe IT de sute de milioane de euro.

DNA a fost sesizată la 5 iunie 2013 de către Corpul de Control al prim-ministrului, ca urmare a acțiunii de control efectuate la Ministerul pentru Societatea Informațională și la Ministerul Educației Naționale, în legătură cu închirierea de licențe educaționale.

Întrucât din raportul de control rezultau indicii cu privire la încheierea, în condiții nelegale, a contractului comercial de închiriere licențe din 15 aprilie 2004, extins ulterior pentru produse educaționale Microsoft, a actelor adiționale la acest contract, precum și a contractelor aferente derulării Programului ''Sistem Educațional Informatizat'' (ȘEI), DNA s-a sesizat din oficiu cu privire la săvârșirea unor infracțiuni de abuz în serviciu și respectiv a unor infracțiuni de corupție în legătură cu derularea acestor contracte.

Adriana Țicău, ministru al Comunicațiilor și Tehnologiei Informației în perioada iulie-decembrie 2004, este vizată de DNA pentru săvârșirea infracțiunilor de abuz în serviciu, luare de mită, trafic de influență, spălare de bani, constând în aceea că ar fi procedat la aprobarea bugetului pentru derularea Programului SIE și respectiv pentru proiectul ce a vizat licențierea Microsoft; de asemenea, ar fi inițiat și avizat proiecte de hotărâri de Guvern prin care a urmărit favorizarea firmelor Fujitsu Siemens Computers și Siveco, respectiv firmele colaboratoare ale acestora, faptele sale având drept consecință prejudicierea bugetului de stat ca urmare a achiziției de servicii și produse la prețuri peste valoarea de piață: licențe cu circa 30 — 40% mai scumpe, calculatoare și produse software la prețuri cu până la 50% mai mari decât cele pentru aceleași produse sau produse similare de pe piață.

La data de 3 octombrie, președintele Traian Băsescu a aprobat cererea ministrului Justiției privind începerea urmăririi penale în cazul celor cinci foști miniștri anchetați în dosarul Microsoft pentru care a fost sesizat, printre care s-a aflat și Adriana Țicău.

agerpres.ro

 

UPDATE

Procurorii anticoruptie i-au adus la cunostinta Adrianei Ticau, miercuri, acuzatiile si faptele de care s-ar face vinovata in dosarul Microsoft, iar aceasta nu a dat nicio declaratie, au declarat surse judiciare pentru Mediafax.
Potrivit surselor citate, fostului ministru al Comunicatiilor i-au fost prezentate pe larg acuzatiile si starea de fapt concreta ce a dus la formularea lor.

Ticau nu a dat nicio declaratie in fata anchetatorilor si nici nu a depus documente in apararea sa, au mai spus aceleasi surse.
La iesirea din sediul central al Directiei Nationale Anticoruptie (DNA), fostul ministru nu a dorit sa stea de vorba cu presa.

  • 1 month later...
Posted

Cererea DNA de ridicare a imunităţii lui Dan Nica, prezentată în Parlamentul European

Preşedintele Parlamentului European, Martin Schulz, a anunţat, luni, în plen, că a primit de la autorităţile române cererea de ridicare a imunităţii europarlamentarului social-democrat Dan Nica, aceasta urmând să fie trimisă Comisiei pentru Afaceri Juridice.

Preşedintele PE, Martin Schulz, a anunţat, în sesiunea de la Strasbourg, că a primit de la DNA cererea de ridicare a imunităţii lui Dan Nica şi a precizat că o va trimite Comisiei pentru Afaceri Juridice (JURI).

Potrivit procedurilor, după ce se face un anunţ în plen privind cererea de ridicare a imunităţii pentru un eurodeputat, preşedintele PE trimite documentul la Comisia pentru Afaceri Juridice, care va numi un raportor. Acesta trebuie să fie din alt grup politic şi să aibă o altă naţionalitate decât europarlamentarul pentru care se cere ridicarea imunităţii.

Procedura de ridicare a imunităţii are loc cu uşile închise, iar persoana vizată are posibilitatea de a-şi spune punctul de vedere.

În conformitate cu articolul 9 al Protocolului nr. 7 privind privilegiile şi imunităţile Uniunii Europene, dacă presupusele infracţiuni au avut loc pe teritoriul unei ţări din UE se aplică legea acelei ţări. Acelaşi articol stipulează că, pe durata sesiunilor Parlamentului European, membrii acesteia beneficiază pe teritoriul naţional de imunităţile recunoscute membrilor Parlamentului propriei ţări, iar pe teritoriul oricărui alt stat membru de exceptare privind orice măsură de detenţie sau urmărire penală. Totodată, imunitatea este valabilă inclusiv pe perioada deplasării la locul reuniunii Parlamentului European, cât şi la întoarcere. Imunitatea nu poate fi invocată în caz de flagrant delict şi nici nu poate constitui o piedică pentru Parlamentul European de a ridica imunitatea unuia dintre membri.

Potrivit regulilor de procedură, Comisia pentru Afaceri Juridice "nu se va pronunţa, sub nicio circumstanţă, asupra vinovăţiei sau nevinovăţiei europarlamentarului şi nici asupra opiniilor sau faptelor atribuite acestuia". După ce proiectul de raport va fi votat în JURI, acesta se va duce în plen, "unde va fi votat fără a putea fi prezentate amendamente". Spre deosebire de Comisie, aici europarlamentarul vizat nu mai poate lua cuvântul.

mediafax.ro

  • 3 months later...
Posted

Imunitatea lui Dan Nica, în vizorul Parlamentului European

Președintele Comisiei pentru afaceri juridice din Parlamentul European, Pavel Svoboda, a transmis vineri conducerii Camerei Deputaților o scrisoare în care cere informații cu privire la practica din România în privința imunității parlamentare. Acestea îi sunt necesare în examinarea cazului europarlamentarului Dan Nica, pentru care ministrul Justiției a cerut ridicarea imunității, transmite Agerpres.

"Vă rog să ne oferiți mai multe informații cu privire la practica Camerei dumneavoastră în aplicarea reglementărilor privind imunitatea membrilor săi, în special aș aprecia dacă ați putea clarifica dacă membrilor Camerei Deputaților care sunt în același timp membri ai Guvernului li se aplică reglementări speciale privind imunitatea și dacă aceste reglementări speciale continuă să fie aplicabile membrilor Camerei care au fost membri ai Guvernului pentru fapte comise în exercitarea mandatului anterior de ministru", se arată în scrisoarea lui Svoboda.

El amintește că Parlamentul European a primit în noiembrie 2014 o scrisoare din partea ministrului Justiției, Robert Cazanciuc, prin care se solicită ridicarea imunității parlamentare a lui Dan Nica, fost membru al Camerei Deputaților și al Guvernului, în prezent europarlamentar.

"În conformitate cu Protocolul privind privilegiile și imunitățile al UE, membrii Parlamentului European se bucură pe teritoriul statului din care provin de imunități recunoscute membrilor Parlamentului propriei țări. Potrivit legii responsabilității ministeriale, numai Camera Deputaților, Senatul sau președintele României au dreptul să ceară urmărirea penală împotriva unui membru al Guvernului pentru faptele săvârșite în exercițiul funcției lor", a mai scris președintele Comisiei pentru afaceri juridice din PE.

Comisia juridică a Camerei Deputaților trebuie să elaboreze un răspuns pentru această scrisoare în termen de 10 zile, după care Biroul Permanent îl va transmite Parlamentului European.

cotidianul.ro

  • 4 weeks later...
Posted

Dan Nica e la un pas să rămână fără imunitate

Comisia pentru Afaceri Juridice a Parlamentului European va lua în discuţie, joi, 16 aprilie, cererea procurorilor Direcţiei Naţionale Anticorupţie (DNA) de ridicare a imunităţii europarlamentarului Dan Nica. Acesta este implicat în dosarul „Microsoft” în care sunt vizaţi alţi nouă foşti miniştri.

Tot joi, Nica va putea sa-şi expună punctul de vedere cu privire la cererea procurorilor anticorupţie. Ministerul Justiţiei a transmis Comisiei Juridice din cadrul Parlamentului European cererea procurorilor DNA de începere a urmăririi penale împotriva lui Dan Nica, în dosarul „Microsoft”.

Decizia finală va fi luată de plenul Legislativului European. Dan Nica a fost chemat la audieri la sfârşitul lui septembrie 2014, dar a refuzat să se prezinte, susţine purtătorul de cuvânt al DNA, procurorul Livia Săplăcan.

Dan Nica este suspectat că ar fi iniţiat şi avizat proiecte de Hotărâri de Guvern prin care a urmărit favorizarea firmelor Fujitsu Siemens Computers şi Siveco, respectiv firmele colaboratoare ale acestora. În perioada aprilie - noiembrie 2004, Nica ar fi pretins şi primit o parte din suma de circa 20 milioane de dolari virată de Fujitsu Siemens Computers în contul unor societăţi de tip off–shore cu titlu de consultanţă şi asistenţă tehnică aferentă contractului încheiat cu Guvernul României.

stiripesurse.ro

Posted

Camera Deputaţilor: PE nu are niciun fel de competenţă în privinţa imunităţii lui Dan Nica

Conducerea Camerei va răspunde PE în legătură cu imunitatea lui Dan Nica prin faptul că PE nu are nicio competenţă în privinţa ridicării imunităţii acestuia şi orice solicitare împotriva unui europarlamentar român în baza art.109 din Constituţie, trebuie respinsă ca fiind interpretată greşit. "Parlamentul European nu are niciun fel de competenţă în ceea ce priveşte ridicarea imunităţii domnului Nica şi pe cale de consecinţă orice solicitare făcută împotriva unui europarlamentar român făcută în baza art 109 al 2 din Constituţie trebuie respinsă ca fiind greşit interpretată, deoarece instituţia nu are atribuţii în a emite astfel de cerereri împotriva unui membru sau fost membru al Guvernului României. Aceasta este şi prevederea din legea responsabilităţii ministeriale şi aceasta este şi prevederea care rezultă din hotărârea CC nr 93/99(...)", a afirmat secretarul BP al Camerei, Nicolae Mircovici, după şedinţa de miercuri a Biroului Permanent.

El a explicat că PE nu a greşit, ci a solicitat un punct de vedere tocmai datorită faptului că nu există o astfel de reglementare la nivelul PE şi reglementările sunt cele de la nivel naţional. "La nivel naţional avem situaţia în care urmărirea penală a unui membru al Guvernului sau a unui fost membru al Guvernului poate fi solicitată de Camera Deputaţilor, în cazul în care aceast are şi calitatea de deputat, poate fi solicitată de Senatul României, în cazul în care are şi calitatea de senator sau poate fi solicitată de preşedintele României şi nu de Parlamentul European. De aici încolo noi nu avem ce răspuns să-l dăm decât cel prevăzut de Constituţie", a adăugat Mircovici. "Nu există nicio prevedere nici în Constituţia României, nici în legislaţia României prin care această solicitare de reţinere, arestare preventivă sau începrere a urmăririi penală să poată fi făcută de Parlamentul European. Neexistând o astfel de prevedere, noi nu aveam cum să răspundem domnului Svoboda. De aici încolo, este problema PE. Dacă dânşii au o astfel de prevedere în legislaţia europeană, însă din cunoştinţele noastre..., noi trebuie să răspundem la ce ne-a întrebat, nu să facem noi interpretarea legislaţiei europene. Faptele de care este acuzat domnul Nica nu sunt din perioada de europarlamentar, ci de ministru. În interpertetarea Constituţiei şi a legii pentru cei care nu au calitarea de deputat sau senator şi faptele sunt din perioada de ministru, nu Parlamentul poate să facă o astfel de solicitare", a mai spus Mircovici.

mediafax.ro

Posted

Decizia Comisiei juridice a Parlamentului European in cazul Nica, amanata din nou

Comisia Juridica (JURI) a Parlamentului European a decis, joi, sa amane din nou adoptarea unui raport privind cererea DNA de ridicare a imunitatii parlamentare a eurodeputatului roman Dan Nica, a declarat, pentru HotNews, Daniel Buda, membru supleant al JURI. Potrivit acestuia, eurodeputatii Comisiei JURI au optat pentru o amanare pentru ca miercuri seara au primit de la Camera Deputatilor de la Bucuresti un raspuns in limba romana in care forul legislativ romanesc opina ca Parlamentul European nu are competente in privinta imunitatii lui Nica (PSD, S&D). "S-a amanat din nou chestiunea legata de imunitatea domnului Dan Nica, pentru ca am primit aseara, tarziu, documentul de la Camera Deputatilor si nu era tradus in engleza. Dupa parerea mea, DNA a facut bine ca a cerut Paralemntului European ridicarea imunitatii in cazul Nica, pentru ca dansul este europarlamentar in acest moment", a declarat, pentru HotNews, europarlamentarul Daniel Buda (PNL, PPE).

hotnews.ro

Posted

Dan Nica a cerut să-i fie ridicată imunitatea

Europarlamentarul PSD Dan Nica a fost audiat joi în Comisia pentru Afaceri Juridice a PE, care urmează să întocmească un proiect de raport şi apoi să dea un vot privind cererea DNA de ridicare a imunităţii fostului ministru român al Comunicaţiilor.

În cadrul audierilor care s-au desfăşurat cu uşile închise, Nica ar fi cerut ridicarea imunităţii, au precizat surse de la Bruxelles. Potrivit aceloraşi surse, Comisia juridică din PE a amânat redactarea raportului pe baza căruia europarlamentarii vor da un vot privind acceptarea sau respingerea cererii de ridicare a imunităţii lui Nica, pentru că documentele cerute de preşedintele forului european, Pavel Svoboda, au sosit prea târziu la Bruxelles şi, fiind în limba română, a fost necesară şi traducerea acestora în limba engleză, scrie adevarul.ro.

stiripesurse.ro

  • 1 month later...
Posted

Imunitatea lui Nica a mai rămas încă o data neatinsă

Astăzi, pe ordinea de zi a Comisiei Juridice din cadrul Parlamentului European figura la punctul 11 şi supunerea la vot a ridicării imunităţii europarlamentarului PSD de Galaţi, Dan Nica. Direcţia Naţională Anticorupţie a cerut aviz pentru începerea urmăririi penale a lui Dan Nica sub acuzaţiile de abuz în serviciu, luare de mită, trafic de influenţă şi spălare de bani. Lui Dan Nica, fost ministru al Comunicaţiilor, i se impută faptul că ar fi primit o parte din suma de 20 mililoane de dolari de la Fujitsu Siemens Computers, cu titlu de consultanţă, cu privire la contractul de licenţe Microsoft cu Guvernul, pentru ca acesta să fie încheiat în condiţiile propuse de Fujitsu.

Şedinţa de astăzi a Comisiei Juridice a început însă cu precizarea că punctul 11 de pe ordinea de zi, adică ”2014/2227(IMM) Request for the waiver of parliamentary immunity of Dan Nica” a fost anulat la cerea raportorului Marinho E Pinto António, care face pare din Alianţa Liberalilor şi Democraţilor pentru Europa (ALDE). S-ar putea zice că astrele şi ALDE au fost favorabile lui Dan Nica în dosarului Microsoft.

monitoruldegalati.ro

  • 1 month later...
Posted

Dan Nica - singurul politician din dosarul Microsoft care a scăpat până acum de DNA

Pe 26 septembrie 2014, DNA cerea aviz de la preşedinte, Senat, Camera Deputaţilor şi Parlamentul European pentru începerea urmăririi penale în cazul a nouă foşti miniştri care în perioada mandatelor ar fi săvârşit infracţiuni, în cazul licenţelor Microsoft pentru şcoli, conform stiripesurse.ro.

Opt foşti miniştri au primit aviz de începere a urmăririi penale şi sunt anchetaţi de DNA, însă unul singur a scăpat din cauza birocraţiei şi lentorii procedurilor europene, dar şi din cauza intervenţiilor din ţară. Este vorba despre europarlamentarul PSD, Dan Nica.

Procurorul şef al Direcţiei Naţionale Anticorupţie a transmis încă din septembrie procurorului general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, "în conformitate cu prevederile legale şi constituţionale, referatul, în vederea sesizării Parlamentului European pentru formularea cererii de efectuare a urmăririi penale faţă de Dan Nica, ministru al Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiei, în perioada 2000 - iulie 2004, sub aspectul săvârşirii infracţiunilor de abuz în serviciu, luare de mită, trafic de influenţă şi spălare de bani".

Abia în 24 noiembrie Parlamentul European a fost informat de această cerere prin citirea ei în plen de către preşedintele PE Martin Schulz. De atunci, procedurile s-au derulat lent, au fost tergiversate de europarlamentarul PSD care a cerut amânarea audierii sale, iar în final au fost blocate printr-o scrisoare a Camerei Deputaţilor care îi informa pe eurodeputaţi că nu ar fi de competenţa lor să decidă asupra imunităţii lui Dan Nica, întrucât acesta nu era europarlamentar la data săvârşirii faptelor.

Europarlamentarul român Siegfried Mureşan a explicat pentru stiripesurse.ro în ce stadiu se află acum procedurile în PE în cazul lui Dan Nica şi cum s-ar putea finaliza acestea: A existat o cerere a autorităţilor din România,  care conform regulilor Parlamentului, a fost citită de către preşedintele Parlamentului în plen şi după aceea transmisă Comisiei Juridice. Comisia Juridică a pus-o pe ordinea de zi. Şedinţele Comisiei juridice nu sunt foarte dese, sunt una pe lună, agenda e încărcată, deci se poate întâmpla să dureze una, două, poate chiar trei luni de zile până ajunge să fie pusă pe ordinea de zi, după care, conform regulilor de procedură, cel asupra căruia se cere ridicarea imunităţii, trebuie să se prezinte la acea Comisie şi să îşi spună punctul de vedere. Cu un motiv întemeiat poate solicita o dată amânare - poate să nu se prezinte. Din câte ştiu, punctul a fost pus pe ordinea de zi a Comisiei Juridice în luna aprilie, dar atunci cu puţin timp înainte, Parlamentul României a trimis o scrisoare Parlamentului European prin care a transmis un punct de vedere legal în care spunea că Parlamentul European nu ar avea nicio competenţă, de vreme ce acest domn suspectat de acte de corupţie nu ar fi fost membru al Parlamentului European la momentul săvârşirii faptelor. Tot ce ştiu este că serviciul juridic al PE evaluează acest punct de vedere şi trebuie să emită un punct de vedere la rândul său, dacă îşi declină competenţa.

Dacă îşi declină competenţa, atunci preşedintele României va trebui să procedeze la ridicarea imunităţii parlamentare, aşa cum s-a făcut şi în cazul celorlalte persoane puse sub urmărire penală, care nu mai îndeplinesc în momentul de faţă funcţia de membru al niciunui Parlament. Dacă PE spune că va fi competent, atunci se va da un vot în Comisia Juridică şi atunci conform regulilor de procedura ale PE, imediat, în prima şedinţă plenară care urmează votului Comisiei Juridice, se va supune la vot plenului Parlamentului. Dacă trece de Comisia Juridică, acolo Dan Nica are instrumente, a avut instrumente să tărăganeze votul câteva luni de zile, dar după ce va fi votat acolo, vine decizia în plen ca o ghilotină, automat în şedinţa de plen. Întotdeauna, toate cererile procurorilor de încuviinţare a urmăririi penale au primit avizul pozitiv al plenului Parlamentului într-un minut. Întotdeauna se votează cu foarte largă majoritate", a explicat Siegfried Mureşan.

presagalatibraila.com

  • 1 month later...
Posted

Comisia Juridică a Parlamentului European şi-a declinat competenţa în cazul Dan Nica

În deschiderea sesiunii plenare a Parlamentului European, președintele Schulz a informat că ieri, 15 septembrie 2015, Comisia Juridica și-a declinat competența privind ridicarea imunității europarlamentarului Dan Nica, deoarece acesta nu fusese parlamentar european la momentul săvârșirii faptelor pentru care DNA a cerut începerea urmăririi penale. Acest răspuns va fi transmis autorităților române”, a scris europarlamentarul român Siegfried Mureșan, pe pagina sa de Facebook.

paginaeuropeana.ro

 

Şi ajungem la Iohannis...

Posted

Europarlamentarul Dan Nica, la DNA, de bunăvoie

Deputatul european Dan Nica, preşedintele PSD Galaţi, a mers luni dimineaţă la sediul Direcţiei Naţionale Anticorupţie, pentru a se interesa de dosarul „Microsoft”, în care este suspectat de abuz în serviciu, luare de mită, trafic de influenţă şi spălare de bani. Potrivit Mediafax, şeful PSD Galaţi a declarat că a venit la DNA pentru a da lămuriri în cazul dosarului în care el a făcut o sesizare, în 2013, precizând că a vrut să lămurească situaţia. Surse judiciare au declarat, pentru Mediafax, că Dan Nica, ministru al Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiei în perioada 2000 - iulie 2004, nu a fost citat de anchetatori, ci s-a prezentat din proprie iniţiativă, pentru a afla care este stadiul dosarului "Microsoft". Nica a putut însă afla doar că în cauză nu s-a primit un răspuns oficial de la Parlamentul European, privind cererea de ridicare a imunităţii sale.

Reamintim că Dan Nica va ajunge în faţa procurorilor DNA dacă preşedintele Klaus Iohannis va aproba cererea DNA de începere a urmăririi penale. Asta după ce Comisia Juridică a parlamentului European a declinat, după aproape un an de la cererea DNA, competenţa privind ridicarea imunităţii lui Nica, întrucât, la data săvârşirii faptelor pentru care DNA a cerut începerea urmăririi penale, acesta nu era europarlamentar. Şeful PSD Galaţi nu a putut fi contactat pentru a ne oferi un punct de vedere.

viata-libera.ro

  • 1 year later...
Posted

DNA cere aviz pentru urmărirea penală a lui Dan Nica

COMUNICAT

În completarea comunicatelor, nr. 1342/VIII/3 din 26 septembrie 2014, nr. 1428/VIII/3 din 21 noiembrie 2016 și nr. 1430/VIII/3 din 21 noiembrie 2016, Biroul de Informare și Relații Publice este abilitat să transmită următoarele:
În conformitate cu prevederile legale și constituționale, procurorul șef al Direcției Naționale Anticorupție a transmis procurorului general al P.I.C.C.J referatul cauzei, în vederea sesizării Președintelui României, pentru a aprecia asupra exercitării dreptului de a cere urmărirea penală a unor persoane care au deținut calitatea de membri ai Guvernului, respectiv
NICA DAN, ministru al comunicațiilor și tehnologiei informației în perioada 2000 - iulie 2004, pentru săvârșirea infracțiunii de abuz în serviciu dacă funcționarul public a obținut pentru sine ori pentru altul un folos necuvenit,
ȚICĂU SILVIA ADRIANA, secretar de stat la Ministerul Comunicațiilor și Tehnologiei Informației în perioada 2003 - iunie 2004, respectiv de ministru al Comunicațiilor și Tehnologiei Informației în perioada iulie - decembrie 2004, pentru săvârșirea infracțiunii de abuz în serviciu dacă funcționarul public a obținut pentru sine ori pentru altul un folos necuvenit, în formă continuată,
ATHANASIU ALEXANDRU, ministru al educației și cercetării în perioada 2003-2005, pentru săvârșirea infracțiunii de abuz în serviciu dacă funcționarul public a obținut pentru sine ori pentru altul un folos necuvenit.
Solicitarea Direcției Naționale Anticorupție referitoare la efectuarea urmăririi penale față de cei trei foști miniștri are în vedere împrejurarea că, în acest moment, există aspecte din care rezultă suspiciunea rezonabilă ce conturează următoarea stare de fapt:
În calitate de ministru al Comunicațiilor și Tehnologiei Informației, Nica Dan, cu încălcarea dispozițiilor privind achizițiile publice, a inițiat și a susținut proiectele Hotărârilor de Guvern nr.1473/11.12.2003 și nr.470/01.04.2004, prin care s-a aprobat încheierea, între Guvernul României și Fujitsu Siemens Computers GmbH, a contractului comercial de închiriere de licențe referitor la produsele Microsoft. În acest sens s-a invocat, în mod nereal, calitatea Fujitsu Siemens Computers de unic distribuitor pentru aceste produse, astfel încât respectiva firmă să fie favorizată prin evitarea organizării unei licitații publice. Astfel, prin activitatea sa, Dan Nica ar fi cauzat, pe de o parte –un prejudiciu în valoare totală de 47.594.843,88 USD în dauna statului, iar pe de altă parte - un folos patrimonial necuvenit, în același cuantum, în favoarea Fujitsu Siemens Computers GmbH.
În calitate de secretar de stat la Ministerul Comunicațiilor și Tehnologiei Informației, respectiv de ministru al Comunicațiilor și Tehnologiei Informației, Țicău Silvia Adriana, cu încălcarea privind Statutul funcționarilor publici și privind achizițiile publice, a efectuat următoarele activități:
- a determinat încheierea contractului cadru de licențiere Microsoft în condiții defavorabile pentru Guvernul României, invocându-se în mod nereal calitatea de unic distribuitor a Fujitsu Siemens GmbH Austria, iar în acest sens a semnat Nota de fundamentare la Hotărârea de Guvern nr.1473/11.12.2003,
- a inițiat și susținut proiectul Hotărârii de Guvern nr.1778/21.10.2004, prin care s-a aprobat extinderea contractului comercial de închiriere de licențe încheiat la data de 15.04.2004 între Guvernul României și Fujitsu Siemens Computers GmbH și pentru produsele educaționale Microsoft, fără a exista un necesar fundamentat. În această modalitate, Țicău Silvia Adriana ar fi cauzat, pe de o parte - un prejudiciu în valoare totală de 66.965.343,88 USD în dauna statului, iar pe de altă parte - un folos patrimonial necuvenit, în același cuantum, în favoarea Fujitsu Siemens Computers GmbH.
În calitate de ministru al educației și cercetării, Athanasiu Alexandru cu încălcarea dispozițiilor privind achizițiile publice, a inițiat și a susținut proiectul Hotărârii de Guvern nr.1778/21.10.2004, prin care s-a aprobat extinderea contractului comercial de închiriere de licențe încheiat la data de 15.04.2004 între Guvernul României și Fujitsu Siemens Computers GmbH și pentru produsele educaționale Microsoft, fără a exista un necesar fundamentat. În această modalitate Athanasiu Alexandru ar fi cauzat, pe de o parte - un prejudiciu în valoare totală de 19.370.500 USD în dauna statului, iar pe de altă parte - un folos patrimonial necuvenit, în același cuantum, în favoarea Fujitsu Siemens Computers GmbH.
Cererii transmise i-au fost atașate referatul întocmit de procurorii din cadrul Direcției Naționale Anticorupție, precum și volumele (28) cuprinzând copii ale dosarului de urmărire penală.
Prezenta cerere de efectuare a urmăririi penale intră sub incidența art. 305 alin 4 din C.P.P., prin urmare, persoana față de care s-a solicitat sesizarea Președintelui României pentru formularea cererii de efectuare a urmăririi penale beneficiază de prezumția de nevinovăție.

pna.ro

Posted

Dosarul EADS din Germania a fost închis la prescripţia faptelor

Prescripţia faptelor este unul dintre motivele pentru care procurorii germani au închis dosarul EADS. Este vorba despre cercetările care îi vizau pe patru dintre managerii companiei - numită acum Airbus -, care a preluat firma contractată de statul român pentru securizarea frontierelor. Operaţiunea era obligatorie pentru aderarea la Schengen şi a costat 2 miliarde de euro. Suspiciunea procurorilor era că managerii EADS/Airbus ar fi dat milioane de euro mită oficialilor români pentru a primi contractul. Aceeaşi metodă ar fi fost aplicată şi în Arabia Saudită. Procurorii germani au răspuns întrebărilor adresate de jurnaliştii Digi24.

Dosarul a fost închis la sfârşitul lunii septembrie. Principalul suspect era Stefan Zoller, fost director EADS. Au fost cercetaţi şi trei subalterni ai săi cu funcţii importante în companie. În răspunsul oficial, transmis de procurorii germani redacţiei Digi24, sunt enumerate motivele hotărârii.

Reporter: De ce aţi luat această decizie?

Procuror: Suspiciunile la adresa domnului Zoller nu au putut fi probate.

Reporter: Decizia Parchetului din München înseamnă, practic, că nu există vinovaţi în cazul EADS?

Procuror: Decizia Parchetului München înseamnă doar că nu au putut fi probate eventuale fapte penale legate de acest caz.

Reporter: În România există o anchetă în cazul EADS. Aţi înstiinţat autorităţile române, mă refer la DNA, de clasarea cazului? Când?

Procuror: Am pregătit o înştiinţare pentru autorităţile din România şi am solicitat şi o traducere a acestei înştiinţări în limba română.

Reporter: Într-un răspuns trimis Digi24 în iunie spuneaţi că a fost semnat un acord de colaborare cu autorităţile române în acest caz, că se vor face schimburi de informaţii. Influenţează decizia procurorilor germani ancheta din România?

Procuror: Ancheta din România nu are nicio legătură cu deciziile Parchetului din München.

Reporter: Aţi primit rezultatele cercetărilor făcute de autorităţile române în cazul EADS? V-au fost de ajutor în dosar?

Procuror: Chiar şi luând în considerare rezultatele cercetărilor din România nu a putut fi probată eventuala vinovăţie a domnului Zoller.

Reporter: Dacă în urma anchetei din România sunt găsiţi vinovaţi, ar putea fi redeschis dosarul EADS în Germania?

Procuror: Cazul poate fi redeschis oricând în Germania, dar trebuie să se ţină cont şi de termenul de prescripţie a faptei.

Termenul de prescripţie a faptelor de corupţie în Germania este de 5 ani. EADS a semnat contractul cu România în anul 2004 iar acte adiţionale au fost adăugate în anul 2009. Tot în 2009, reprezentanţii EADS au fost acuzaţi, în primă fază, că ar fi plătit 13 milioane de euro mită pentru un contract semnat cu Arabia Saudită, tot pentru securizarea frontierelor de stat.

Cât despre dosarul deschis în România de DNA, procurorii anticorupţie spun că ancheta merge greoi din cauza răspunsurilor pe care le primesc cu mare întârziere prin comisii rogatorii, dar şi din cauza supraîncărcării procurorilor.

digi24.ro

Posted

Aviz pentru urmărirea penală a lui Dan Nica şi a Adrianei Ţicău

Preşedintele Klaus Iohannis a dat avizul pentru urmărirea penală faţă de foştii ministri Dan Nica, Adriana Silvia Ţicău şi Alexandru Athanasiu. Conform unui comunicat de presă postat pe site-ul Preşedinţiei, “preşedintele României, a transmis marţi, 29 noiembrie a.c., Ministrului Justiţiei cererea de urmărire penală a domnului Nica Dan, fost Ministru al Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiei în perioada 2000 - iulie 2004, a doamnei Ţicău Silvia Adriana, fost Ministru al Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiei în perioada iulie-decembrie 2004 şi a domnului Athanasiu Alexandru, fost Ministru al Educaţiei şi Cercetării în perioada 2003-2004, urmând a se proceda conform legii, având în vedere solicitarea Procurorului General al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, pentru faptele ce fac obiectul Dosarului penal nr. 237/P/2015 al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie – Direcţia Naţională Anticorupţie - Secţia de combatere a infracţiunilor asimilate infracţiunilor de corupţie, în temeiul dispoziţiilor art. 109 alin. (2) din Constituţia României, republicată, ale Legii nr. 115/1999 privind responsabilitatea ministerială, republicată, cu modificările şi completările ulterioare şi ale Deciziei Curţii Constituţionale nr. 270/2008”.

Cei trei foşti miniştri sunt acuzaţi de abuz în serviciu în dosarul Microsoft 2.

viata-libera.ro

  • 2 weeks later...
Posted

Dan Nica, sub control judiciar

Procurorii din cadrul Direcţiei Naţionale Anticorupţie - Secţia de combatere a infracţiunilor asimilate corupţiei au dispus punerea în mişcare a acţiunii penale a următorilor inculpaţi:

NICA DAN, ministru al comunicaţiilor şi tehnologiei informaţiei în perioada 2000 - iulie 2004, pentru săvârşirea infracţiunii de abuz în serviciu dacă funcţionarul public a obţinut pentru sine ori pentru altul un folos necuvenit;

ATHANASIU ALEXANDRU, ministru al educaţiei şi cercetării în perioada 2003-2005, pentru săvârşirea infracţiunii de abuz în serviciu dacă funcţionarul public a obţinut pentru sine ori pentru altul un folos necuvenit;

ŢICĂU SILVIA ADRIANA, secretar de stat la Ministerul Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiei în perioada 2003 - iunie 2004, respectiv de ministru al Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiei în perioada iulie - decembrie 2004, pentru săvârşirea infracţiunii de abuz în serviciu dacă funcţionarul public a obţinut pentru sine ori pentru altul un folos necuvenit, în formă continuată.

De asemenea, faţă de inculpaţii NICA DAN şi ATHANASIU ALEXANDRU s-a dispus şi luarea măsurii controlului judiciar pe o durată de 60 de zile. Pe timpul cât se află sub control judiciar, inculpaţii Nica Dan şi Athanasiu Alexandru trebuie să respecte următoarele obligaţii: să se prezinte la organul de urmărire, la judecătorul de cameră preliminară sau la instanţa de judecată ori de câte ori sunt chemaţi; să informeze de îndată organul judiciar cu privire la schimbarea locuinţei; să se prezinte la organul de poliţie desemnat cu supravegherea sa, conform programului de supraveghere întocmit de organul de poliţie sau ori de câte ori sunt chemaţi; să nu comunice direct sau indirect, pe nicio cale, cu persoanele menţionate în ordonanţa de dispunere a controlului judiciar; să nu deţină, să nu folosească şi să nu poarte arme.
Pe timpul cât se află sub control judiciar, inculpatul ATHANASIU ALEXANDRU, trebuie să respecte şi obligaţia de a nu depăşi teritoriul României, decât cu încuviinţarea prealabilă a organului de urmărire penală competent.
Inculpaţilor Athanasiu Alexandru şi Nica Dan li s-a atras atenţia că, în caz de încălcare cu rea-credinţă a obligaţiilor care le revin, măsura controlului judiciar se poate înlocui cu măsura arestului la domiciliu sau măsura arestării preventive.
Inculpaţilor Athanasiu Alexandru, Nica Dan şi Ţicău Silvia Adriana li s-au adus la cunoştinţă calitatea procesuală şi acuzaţiile, în conformitate cu prevederile art. 309 Cod de procedură penală.

monitoruldegalati.ro

  • 1 year later...
Posted

Dosarul Microsoft. Șapte foști miniștri scapă de acuzații. Dinu Pescariu și Claudiu Florică, trimiși în judecată

Lovitură de teatru în cea mai mare anchetă de corupţie din istoria ţării. Şapte foşti miniştri acuzaţi de tunul din afacerea Microsoft scapă pentru totdeauna de anchetă. Noul procuror care a preluat dosarul a descoperit că suspecţii au fost puşi sub acuzare după ce infracţiunile s-au prescris.

Acuzațiile la adresa a șapte foști miniștri ai educației au fost clasate. Este vorba despre Ecaterina Andronescu, Alexandru Athanasiu și Daniel Funeriu, foști miniștri ai educației, Mihai Tănăsescu, fost ministru al Finanțelor, Șerban Mihăilescu, ministru coordonator al SGG, Dan Nica și Adriana Țicău, foști miniștri ai Comunicațiilor. Noul procuror care a preluat dosarul a descoperit că suspecţii au fost puşi sub acuzare după ce infracţiunile s-au prescris. În cazul lui Daniel Funeriu, s-a constatat că „fapta nu este prevăzută de legea penală ori nu a fost săvârșită cu vinovăția prevăzută de lege”.

Pe de altă parte, oamenii de afaceri Dinu Pescariu și Claudiu Florică au fost trimiși în judecată în dosarul Microsoft, pentru spălare de bani. Dosarul a fost trimis spre judecare Tribunalului Bucureşti.

DNA amintește că fostul ministru al comunicațiilor Valerian Vreme a fost trimis în judecată în septembrie 2017, pentru abuz în serviciu.

Potrivit procurorilor, „în perioada decembrie 2003 - octombrie 2004, reprezentanții Guvernului României (Nica Dan, în calitate de ministru al comunicațiilor și tehnologiei informației, Țicău Silvia Adriana, în calitate de secretar de stat la Ministerul Comunicațiilor și Tehnologiei Informației, respectiv de ministru al comunicațiilor și tehnologiei informației și Athanasiu Alexandru, în calitate de ministru al educației și cercetării), au inițiat și susținut după caz, proiectele Hotărârilor de Guvern nr.1473/11.12.2003, nr.470/01.04.2004 și nr.1778/21.10.2004, prin care s-a aprobat încheierea între Guvernul României și Fujitsu Siemens Computers a contractului comercial de închiriere de licențe nr. 0115RO/15.04.2004, referitor la produsele Microsoft, respectiv s-a aprobat extinderea contractului comercial de închiriere de licențe și pentru produsele educaționale Microsoft. În scopul de a favoriza Fujitsu Siemens Computers prin evitarea organizării unei licitații publice, în cuprinsul Hotărârilor de Guvern menționate s-a invocat, în mod nereal, calitatea acestei firme de unic distribuitor pentru licențele Microsoft. Extinderea contractului comercial de închiriere de licențe și pentru produsele educaționale Microsoft a fost aprobată prin Hotărârea de Guvern nr. 1778/21.10.2004 fără a exista un necesar fundamentat. Aprobarea încheierii între Guvernul României și Fujitsu Siemens Computers a contractului comercial de închiriere de licențe nr. 0115RO/15.04.2004, referitor la produsele Microsoft, precum și extinderea contractului comercial de închiriere de licențe și pentru produsele educaționale, s-au făcut cu încălcarea dispozițiilor legale privind achizițiile publice, invocându-se în mod nereal calitatea de unic distribuitor a Fujitsu Siemens Computers pentru licențele Microsoft, iar de discount-ul acordat de firma Microsoft în considerarea Guvernului României a beneficiat Fujitsu Siemens Computers.

Prin fapta reprezentanților Guvernului României, faptă care întrunește elementele constitutive ale infracțiunii de abuz în serviciu (prescrisă), s-a cauzat, pe de o parte - un prejudiciu în valoare totală de 66.965.343,88 USD repercutat în patrimoniul Secretariatului General al Guvernului, respectiv Ministerului Comunicației și Tehnologiei Informației, iar pe de altă parte - un folos necuvenit, în același cuantum, în favoarea Fujitsu Siemens Computers. Suma de 22.787.515 USD, reprezentând o parte (aproximativ o treime) din folosul necuvenit obținut din infracțiunea de abuz în serviciu de către Fujitsu Siemens Computers a făcut obiectul infracțiunii de spălare de bani. Concret, în vederea disimulării originii ilicite a sumei de 22.787.515 USD, a fost încheiat un contract de consultanță fictiv între Fujitsu Siemens Computers și Profinet AG. În baza acestui contract, au fost transferate în contul Profinet AG, suma de 15.553.878,86 USD la data de 11.05.2004 și suma de 7.233.510,86 USD la data de 30.11.2004. În perioada mai – decembrie 2014, prin subcontractarea succesivă în mod fictiv a unor servicii de consultanță, sumele de bani au tranzitat o serie de conturi ale unor firme off-shore (Slytehrin Marketing Ltd, Zonko Overseas Ltd). Persoanele implicate în operațiunile privind disimularea originii ilicite a sumei totale de 22.787.515 USD, reprezentând o parte din folosul patrimonial necuvenit obținut din infracțiunea de abuz în serviciu de către Fujitsu Siemens Computers, au fost inculpații Florică Claudiu Ionuț și Pescariu Dinu Mihail, acesta din urmă fiind și beneficiarul final al unei părți din această sumă. Prin contribuția la înființarea firmelor offshore Profinet AG și Slytehrin Marketing Ltd, precum și la încheierea contractelor fictive de prestări servicii dintre Fujitsu Siemens Computers și Profinet AG, respectiv dintre Profinet AG și Slytehrin Marketing Ltd, inculpații au contribuit la/au dispus realizarea transferurilor bancare menționate, care nu s-ar fi putut realiza în lipsa acestor elemente. În vederea confiscării speciale, în cauză s-a dispus instituirea măsurii asiguratorii a sechestrului asigurător asupra sumelor de bani aparținând inculpatului PESCARIU DINU MIHAIL.

digi24.ro

Posted

COMUNICATUL DNA, varianta integrală

În cauza mediatizată prin comunicatul nr. 1342/VIII/3 din 26 septembrie 2014, referitoare la atribuirea presupus nelegală a unor contracte de închiriere de licențe IT, Biroul de Informare și Relații Publice este abilitat să transmită următoarele:
În cauza respectivă, constituită ca urmare a unei sesizări a Corpului de control al primului – ministru, rezultau indicii cu privire la încheierea, în data de 15.04.2004, în condiții nelegale, a unui contract de închiriere licențe IT și ulterior a actelor adiționale la acest contract, precum și a contractelor aferente derulării Programul „Sistem Educațional Informatizat” (SEI). Ulterior, complexitatea cauzei (volumul mare de informații, perioada mare de timp în care s-au comis infracțiunile, numărul de persoane implicate, etc.) a impus disjungerea dosarului respectiv în mai multe cauze în care, până în prezent, au fost dispuse următoarele soluții:

1. La data de 24 martie 2015, s-a dispus trimiterea în judecată a următorilor inculpați:
GHEORGHE ȘTEFAN, la data faptelor primar al municipiului Piatra Neamț, COCOȘ DORIN, SANDU GABRIEL, ministru al Comunicațiilor și Societății Informaționale (MCSI) în perioada decembrie 2008 – septembrie 2010, pentru săvârșirea infracțiunii de trafic de influență și a lui DUMITRU NICOLAE, pentru săvârșirea infracțiunii de trafic de influență în formă continuată (două acte materiale).
Cei patru inculpați au săvârșit faptele menționate mai sus în contextul încheierii, în anul 2009, a unui contract de închiriere licențe Microsoft cu opțiune de cumpărare.
În această cauză, la data de 03 octombrie 2016, Înalta Curte de Casație și Justiție a dispus pedepse de până la 6 ani închisoare.

2. La data de 27 septembrie 2017, s-a dispus trimiterea în judecată, a inculpaților:
SANDU GABRIEL (aflat în executarea unei pedepse privative de libertate) la data faptei ministru al Comunicațiilor și Societății Informaționale, pentru infracțiunea de abuz în serviciu cu obținere de foloase necuvenite pentru sine sau pentru altul,
FLORICĂ CLAUDIU IONUȚ, la data faptelor reprezentant al D.Con-Net AG, cercetat sub control judiciar pentru săvârșirea infracțiunilor de:
- instigare la abuz în serviciu dacă funcționarul public a obținut pentru sine ori pentru altul un folos necuvenit,
- spălare a banilor (2 fapte),
PESCARIU DINU MIHAIL, la data faptelor reprezentant al D.Con-Net AG, cercetat sub control judiciar pentru săvârșirea infracțiunilor de:
- instigare la abuz în serviciu dacă funcționarul public a obținut pentru sine ori pentru altul un folos necuvenit,
- spălare a banilor,
TATOMIR CĂLIN, la data faptelor director general Microsoft România SRL, cercetat sub control judiciar pentru săvârșirea infracțiunilor de:
- complicitate la abuz în serviciu dacă funcționarul public a obținut pentru sine ori pentru altul un folos necuvenit,
- spălare a banilor.
Faptele reținute în sarcina acestora au fost comise în cursul anului 2009, în contextul organizării licitației ce avut ca urmare încheierea de către Ministerul Comunicațiilor și Societății Informaționale și firma D.Con.Net AG a contractului de închiriere licențe Microsoft (în anul 2009, a unui contract de închiriere licențe Microsoft cu opțiune de cumpărare).
Dosarul se află în curs de judecare la Înalta Curte de Casație și Justiție, în acest moment, cei patru inculpați beneficiind de prezumția de nevinovăție.

3. La data de 12 septembrie 2017, s-a dispus trimiterea în judecată a inculpatului VREME VALERIAN, la data faptelor ministru al Tehnologiei Informației și Comunicațiilor, sub aspectul săvârșirii infracțiunii de abuz în serviciu dacă funcționarul public a obținut pentru sine ori pentru altul un folos necuvenit.
În această cauză, cercetările au vizat condițiile în care, în perioada septembrie 2010 – februarie 2012, a fost încheiat un contract ce avea ca obiect închirierea, pe o durată de 16 luni și 13 zile, cu opțiunea de cumpărare, a drepturilor neexclusive de utilizare a produselor software Microsoft în școli.
Dosarul se află în curs de judecare la Înalta Curte de Casație și Justiție, inculpatul beneficiind de prezumția de nevinovăție.

Prin același rechizitoriu, față de FUNERIU PETRU – DANIEL, ministru al Educației și Cercetării în perioada 2009 – 2012, s-a dispus soluția clasării, în conformitate cu prevederile art. 16 alin. 1 lit. b din Codul de Procedură Penală („fapta nu este prevăzută de legea penală ori nu a fost săvârșită cu vinovăția prevăzută de lege”), întrucât semnarea de către acesta a „Notei privind licențele pentru produse Microsoft utilizate de către MECTS în școli”, nu era de natură să producă efecte juridice, aceasta fiind întocmită în „scopul exclusiv al raportării și al informării cu privire la evoluția procesului de soluționare a unor probleme specifice, la stadiul implementării documentelor de politici publice și/sau a actelor normative”.

4.La data de 08 ianuarie 2018, față de ANDRONESCU ECATERINA, ministrul Educației și Cercetării în perioada 28 decembrie 2000-19 iunie 2003; 22 decembrie 2008 - 1 octombrie 2009; ministrul Educației, Cercetării și Inovării în perioada 2008-2012, TĂNĂSESCU MIHAI-NICOLAE, ministru al Finanțelor Publice în perioada 2000-2004 șiMIHĂILESCU PETRU ȘERBAN, ministru coordonator al SGG în perioada decembrie 2000 – octombrie 2003, s-a dispus soluția clasării conform art. 16 alin. 1 lit. f din Codul de Procedură Penală, întrucât în cazul infracțiunilor reținute în sarcina lor (constând în inițierea, avizarea cu nerespectarea prevederilor legale a unor hotărâri de guvern, în perioada 2000- 2004, prin care erau favorizate anumite firme în contextul menționat mai sus) s-a împlinit termenul de prescripție a răspunderii penale.
Aceeași soluție a clasării s-a dispus față de TĂNĂSESCU MIHAI-NICOLAE pentru săvârșirea infracțiunilor de luare de mită și spălarea banilor, constând în faptul că în perioada iunie 2003 – noiembrie 2004, a pretins și primit de la Florică Claudiu Ionuț și de la o altă persoană, prin intermediari, sume de bani provenind din încasările firmei Fujitsu Siemens Computers, ca urmare a derulării contractului de licențiere Microsoft. Astfel, în contul unei persoane din familia ministrului, a fost transferată suma de 82.000 euro, din contul unei firme din Liechtenstein. Din cercetările efectuate a rezultat că firma din Liechtenstein este controlată de unul din intermediari, care la rândul lui a primit bani de la o companie alimentată exclusiv cu fonduri obținute de Fujitsu Siemens Computers.
În cazul lui MIHĂILESCU PETRU ȘERBAN s-a mai dispus soluția clasării față de alte fapte, conform art. 16 alin. 1 lit. c din Codul de Procedură Penală, întrucât în cauză nu au rezultat probe din care să reiasă că, în baza influenței pe care ar fi avut-o, a asigurat încheierea unui contract de închiriere licențe IT în condițiile propuse de firma Fujitsu Siemens Computers și derularea acestuia în bune condiții. De asemenea nu au existat probe din care să reiasă că suspectul ar fi primit de la aceeași societate foloase necuvenite (sume de bani), o parte din ele fiind virate în contul unor societăți de tip off-shore cu titlu de consultanță și asistență tehnică.

5. La data de 01 februarie 2018, au dispus trimiterea în judecată a inculpaților:
FLORICĂ CLAUDIU IONUȚ și PESCARIU DINU MIHAIL, reprezentanți în fapt/drept ai societăților Profinet AG și Slytehrin Marketing Ltd, fiecare pentru săvârșirea infracțiunii de spălare a banilor.

În rechizitoriul întocmit în prezentul dosar, procurorii au reținut următoarea stare de fapt:

În perioada decembrie 2003 - octombrie 2004, reprezentanții Guvernului României (Nica Dan, în calitate de ministru al comunicațiilor și tehnologiei informației, Țicău Silvia Adriana, în calitate de secretar de stat la Ministerul Comunicațiilor și Tehnologiei Informației, respectiv de ministru al comunicațiilor și tehnologiei informației și Athanasiu Alexandru, în calitate de ministru al educației și cercetării), au inițiat și susținut după caz, proiectele Hotărârilor de Guvern nr.1473/11.12.2003, nr.470/01.04.2004 și nr.1778/21.10.2004, prin care s-a aprobat încheierea între Guvernul României și Fujitsu Siemens Computers a contractului comercial de închiriere de licențe nr. 0115RO/15.04.2004, referitor la produsele Microsoft, respectiv s-a aprobat extinderea contractului comercial de închiriere de licențe și pentru produsele educaționale Microsoft.
În scopul de a favoriza Fujitsu Siemens Computers prin evitarea organizării unei licitații publice, în cuprinsul Hotărârilor de Guvern menționate s-a invocat, în mod nereal, calitatea acestei firme de unic distribuitor pentru licențele Microsoft.
Extinderea contractului comercial de închiriere de licențe și pentru produsele educaționale Microsoft a fost aprobată prin Hotărârea de Guvern nr. 1778/21.10.2004 fără a exista un necesar fundamentat.

Aprobarea încheierii între Guvernul României și Fujitsu Siemens Computers a contractului comercial de închiriere de licențe nr. 0115RO/15.04.2004, referitor la produsele Microsoft, precum și extinderea contractului comercial de închiriere de licențe și pentru produsele educaționale, s-au făcut cu încălcarea dispozițiilor legale privind achizițiile publice, invocându-se în mod nereal calitatea de unic distribuitor a Fujitsu Siemens Computers pentru licențele Microsoft, iar de discount-ul acordat de firma Microsoft în considerarea Guvernului României a beneficiat Fujitsu Siemens Computers.

Prin fapta reprezentanților Guvernului României, faptă care întrunește elementele constitutive ale infracțiunii de abuz în serviciu (prescrisă), s-a cauzat, pe de o parte - un prejudiciu în valoare totală de 66.965.343,88 USD repercutat în patrimoniul Secretariatului General al Guvernului, respectiv Ministerului Comunicației și Tehnologiei Informației, iar pe de altă parte - un folos necuvenit, în același cuantum, în favoarea Fujitsu Siemens Computers.

Suma de 22.787.515 USD, reprezentând o parte (aproximativ o treime) din folosul necuvenit obținut din infracțiunea de abuz în serviciu de către Fujitsu Siemens Computers a făcut obiectul infracțiunii de spălare de bani.
Concret, în vederea disimulării originii ilicite a sumei de 22.787.515 USD, a fost încheiat un contract de consultanță fictiv între Fujitsu Siemens Computers și Profinet AG.
În baza acestui contract, au fost transferate în contul Profinet AG, suma de 15.553.878,86 USD la data de 11.05.2004 și suma de 7.233.510,86 USD la data de 30.11.2004.
În perioada mai – decembrie 2014, prin subcontractarea succesivă în mod fictiv a unor servicii de consultanță, sumele de bani au tranzitat o serie de conturi ale unor firme off-shore (Slytehrin Marketing Ltd, Zonko Overseas Ltd).
Persoanele implicate în operațiunile privind disimularea originii ilicite a sumei totale de 22.787.515 USD, reprezentând o parte din folosul patrimonial necuvenit obținut din infracțiunea de abuz în serviciu de către Fujitsu Siemens Computers, au fost inculpații Florică Claudiu Ionuț și Pescariu Dinu Mihail, acesta din urmă fiind și beneficiarul final al unei părți din această sumă.

Prin contribuția la înființarea firmelor offshore Profinet AG și Slytehrin Marketing Ltd, precum și la încheierea contractelor fictive de prestări servicii dintre Fujitsu Siemens Computers și Profinet AG, respectiv dintre Profinet AG și Slytehrin Marketing Ltd, inculpații au contribuit la/au dispus realizarea transferurilor bancare menționate, care nu s-ar fi putut realiza în lipsa acestor elemente.

În vederea confiscării speciale, în cauză s-a dispus instituirea măsurii asiguratorii a sechestrului asigurător asupra sumelor de bani aparținând inculpatului PESCARIU DINU MIHAIL.

Dosarul a fost trimis spre judecare Tribunalului București, cu propunere de a se menține măsurile asigurătorii dispuse în cauză.

Facem precizarea că, referitor la inculpații FLORICĂ CLAUDIU IONUȚ și PESCARIU DINU MIHAIL, această etapă a procesului penal reprezintă, conform Codului de procedură penală, finalizarea anchetei penale și trimiterea rechizitoriului la instanță spre judecare, situație care nu poate să înfrângă principiul prezumției de nevinovăție.

De asemenea, în acest dosar, s-a dispus clasarea cauzei față de următorii:
- NICA DAN, ministru al Comunicațiilor și Tehnologiei Informației, în perioada 2000 – iulie 2004, pentru săvârșirea infracțiunii de abuz în serviciu, deoarece fapta este prescrisă.
- ȚICĂU SILVIA ADRIANA, ministru al Comunicațiilor și Tehnologiei Informației în perioada iulie-decembrie 2004, iar anterior secretar de stat la același minister, pentru săvârșirea infracțiunii de abuz în serviciu, deoarece fapta este prescrisă.
- ATHANASIU ALEXANDRU, ministru al Educației și Cercetării în perioada 2003 – 2005, pentru săvârșirea infracțiunii de abuz în serviciu, deoarece fapta este prescrisă.
Termenul general de prescripție pentru infracțiunea de abuz în serviciu este de 10 ani. Referitor la această infracțiune, data săvârșirii ultimei acțiuni este 21.10.2004, data adoptării Hotărârii de Guvern nr.1778/21.10.2004, moment de la care a început să curgă termenul general de prescripție a răspunderii penale (și nu de la data producerii prejudiciului efectiv, respectiv data de 15 aprilie 2009, momentul plății ultimei rate aferente contractului nr. 0115RO/15.04.2004) - Conform Deciziei nr. 18/30.01.2014 pronunțată de Î.C.C.J. - Completul de 5 Judecători în dosarul nr. 4963/1/2013 în ceea ce privește momentul consumării infracțiunii de abuz în serviciu.

Notă: În legătură cu împrejurarea că față de unele fapte s-a dispus efectuarea urmăririi penale in personam după împlinirea termenului de prescripție, dar și cu privire la alte aspecte legate de modul de efectuare/neefectuare a unor acte, la data de 17 iulie 2017, procurorul șef al DNA a solicitat Inspecției Judiciare să facă verificări sub aspectul respectării normelor de procedură penală de către procurorul de caz care a instrumentat inițial această cauză (mediatizată prin comunicatul nr 1342/VIII/3 din 26 septembrie 2014), pentru a se stabili dacă au fost sau nu săvârșite abateri disciplinare din cele prevăzute de Legea privind statutul judecătorilor și procurorilor.

pna.ro

Posted

COMUNICAT

Având în vedere comunicatul Direcției Naționale Anticorupție nr. 106/VIII/3 din 1 februarie 2018 privind instrumentarea cauzei cunoscută generic sub denumirea “dosarul Microsoft”, precum și solicitările mass-media de a furniza un punct de vedere în legătură cu soluțiile de clasare dispuse, Biroul de informare şi relaţii publice este abilitat să aducă la cunoștința opiniei publice următoarele:

Procurorul general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție a primit o informare din partea procurorului șef al Direcției Naționale Anticorupție în legătură cu  modul de instrumentare a cauzei cunoscută generic sub denumirea “dosarul Microsoft”, precum și cu măsurile întreprinse de către conducerea DNA  în data de 17 iulie 2017. 

În data de 20 septembrie 2017 - pe baza actelor înaintate de către conducerea DNA anterior, respectiv pe 5 septembrie 2017 - procurorul general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție a sesizat, în calitate de titular al acțiunii disciplinare, Inspecția Judiciară cu privire la săvârșirea abaterii disciplinare prev. de art. 99 lit. t coroborat cu art. 991 alin. (1) și (2) din Legea 303/2004 privind statutul judecătorilor și procurorilor (exercitarea funcţiei cu rea-credinţă sau gravă neglijenţă) de către procurorul Moraru Iorga Mihaela.  Sesizarea privește mai multe aspecte, printre care și modul de instrumentare a cauzei menționate anterior.

mpublic.ro

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.