Jump to content

7,1 Milioane de euro au dispărut între Primărie, Apaterm şi Electrocentrale


dcp100168
 Share

Recommended Posts

7,1 Milioane de euro au dispărut între Primărie, Apaterm şi Electrocentrale

* Banii au fost alocaţi, în anul 2014, pentru subvenţionarea energiei termice, dar nu se mai ştie unde sunt

Lăsând la o parte datoria istorică pe care cei de la Electrocentrale o au de încasat de la Apaterm, furnizorul de abur trebuie să încaseze, lună de lună, banii pentru serviciile furnizate. Banii merg ulterior către plata celor de la Romgaz, care la rândul lor au de încasat bani de la Electrocentrale pentru gazul furnizat. Dacă acest ciclu nu se respectă, Galaţiul rămâne în frig.

Unde sunt banii?

Să o luăm cu începutul. Potrivit hotărârilor de Consiliu Local postate pe site-ul Primăriei Galaţi, numai în anul 2014 au fost alocaţi, din bugetul local, peste 40 de milioane de lei către Apaterm. Potrivit datelor noastre, în aceeaşi perioadă, societatea a încasat din partea populaţiei suma de 66.318.794 de lei. Adunând aceste sume, iese un total de peste 106 milioane de lei. Pe de altă parte, numai în acest an, Electrocentrale Galaţi a emis către Apaterm facturi în valoare totală de 54.342.149 de lei. Începând cu data de 1 ianuarie 2014, Apaterm a plătit către Electrocentrale Galaţi suma de 49.537.635 de lei. Precizăm că nu vorbim despre datoriile istorice, ci doar despre ce s-a facturat în anul 2014, din ianuarie până în octombrie.

Dacă scădem din cele 106 milioane intrate în caseria Apaterm sumele plătite către Electrocentrale, rezultă un rest de 56,5 milioane de lei, rămaşi în puşculiţă. Din raportul administratorului special al Apaterm, aflăm şi sumele necesare pentru activitatea curentă a societăţii. Astfel, în perioada 25 iunie-24 septembrie a.c., plăţile pentru activitatea curentă s-au ridicat la suma de 4.511.215 lei, adică aproximativ 1,5 milioane de lei pe lună. Având în vedere că vorbim de luni de vară, pentru a fi corecţi cu toată lumea, vom lua în calcul 2,5 milioane de lei pe lună, ca medie pe primele zece luni ale anului. Rezultatul ar fi că Apaterm a avut nevoie de aproximativ 25 de milioane de lei pentru a funcţiona.

În condiţiile în care, lună de lună, săptămână de săptămână, auzim aceeaşi placă, respectiv, "Populaţia să plătească!", mergem mai departe cu calculul. Dacă din cele 56,5 milioane de lei rămase în puşculiţa celor de la Apaterm scădem suma de 25 de milioane de lei, care a fost necesară pentru funcţionarea societăţii, ajungem la concluzia că, teoretic, în acest moment, în conturile Apaterm ar trebui să mai existe cel puţin 31,5 milioane de lei. Ori aceşti bani pur şi simplu nu există, având în vedere că Apatermul a avut nevoie din nou de ajutorul Primăriei Galaţi pentru a-şi plăti datoria curentă către Electrocentrale. Această sumă se traduce, la cursul zilei, în fix 7.127.825 de euro, care şi-au pierdut urma.

Nu acuzăm pe nimeni, dar pur şi simplu acestea sunt datele contabile. Şi din nou, atenţie, după cum am arătat, vorbim despre banii ce se regăsesc în registre şi hotărâri, începând cu data de 1 ianuarie 2014 şi terminând cu 31 octombrie 2014. Informaţiile pot fi obţinute la fel de lesne şi de organele de cercetare penală. Iar dacă luăm la puricat situaţiile financiare din ultimii 20 de ani, n-ar fi exclus să constatăm că magnitudinea dezastrului este chiar mai mare.

viata-libera.ro


Apaterm a înghiţit, anul acesta, peste 9 milioane de euro din bani publici, prin decizii ale aleşilor locali

* În primele zece luni ale anului 2014, consilierii locali ai Galaţiului au alocat de şapte ori bani din bugetul local pentru Apaterm * În total, conform calculelor noastre, 9,2 milioane de euro au plecat către distribuitorul de apă caldă şi căldură

La finele lunii trecute, consilierii locali au rectificat bugetul local şi au alocat Apaterm 3.000.000 de lei, ca avans la subvenţie, pentru a se începe furnizarea agentului termic. Cinci zile mai târziu, într-o şedinţă de îndată, aleşii au mai alocat 3.000.000 de lei, pentru acoperirea parţială a pierderilor induse de furnizarea agentului termic. Cele 6.000.000 de lei reprezintă doar un „mezelic” faţă de sumele care s-au alocat de la bugetul local al oraşului de-a lungul acestui an şi care ajung la peste 40.000.000 de lei.

Vă prezentăm o analiză a alocărilor financiare către Apaterm, conform hotărârilor de Consiliu Local, care sunt publice pe site-ul Primăriei Galaţi.

14,6 milioane de lei din start

Pe 30 ianuarie 2014, Legislativul Galaţiului a aprobat, în şedinţă ordinară, bugetul de venituri şi cheltuieli al Apaterm pe 2014 (HCL nr. 32). Conform documentului votat, subvenţia de la bugetul local pe care miza Apaterm că îi este suficientă se ridica la 14.696.000 de lei.

„Mărţişor” de 6,7 milioane de lei

Pe 7 martie, întruniţi în şedinţă de îndată, aleşii locali au luat două decizii (HCL nr. 67 şi HCL nr. 68) pentru acoperirea parţială a pierderilor induse de prestarea serviciilor publice de distribuţie şi furnizare a energiei termice pentru populaţie în sistem centralizat din municipiul Galaţi. Prin primul proiect s-au alocat 1.703.000 de lei din avansul acordat de la bugetul local pentru perioada octombrie - decembrie 2013. Ce s-a întâmplat? Printr-o rectificare de buget votată la finele lunii octombrie, societăţii i s-a aprobat acordarea unui avans de 6.000.000 de lei, de la bugetul local, pentru perioada octombrie - decembrie 2013, pentru subvenţia la energia termică pentru populaţie. Numai că, în urma deconturilor, a rezultat neacoperirea sumei acordate cu valoarea de 1.703.000 de lei. Tocmai de aceea s-a propus acoperirea acestei găuri prin redistribuirea fondurilor primite de la bugetul local.

Cea de-a doua decizie a fost mult mai simplă: acoperirea parţială a pierderilor induse de prestarea serviciilor publice de distribuţie şi furnizare a energiei termice pentru populaţie în sistem centralizat, în valoare de 5.000.000 de lei din bugetul local.

Mai dă-le nişte bani, Primărie!

Pe 9 mai, Apaterm dădea publicităţii următorul comunicat de presă: „SC Electrocentrale Galaţi SA a notificat atât Apaterm, cât şi Primăria Galaţi că, în cazul în care, în cel mai scurt timp, nu va fi plătită suma de 10 milioane lei, se va afla în imposibilitatea achitării consumului de gaze naturale şi, implicit, sistarea producţiei de energie electrică şi termică este iminentă”. Întruniţi „de îndată”, aleşii au rezolvat situaţia cu două hotărâri de Consiliu Local (HCL nr. 171 şi HCL nr. 172). Concret, au rectificat bugetului general de venituri şi cheltuieli pe anul 2014 al oraşului şi au retras din fondul de rezervă suma de 10.100.000 de lei, din care au dat 10.000.000 de lei pentru subvenţii şi acoperirea diferenţelor de preţ la energia termică.

În aceeaşi şedinţă s-au alocat şi 3.500.000 de lei, tot de la bugetul local, pentru acoperirea parţială a pierderilor induse de prestarea serviciilor publice de distribuţie şi furnizare a energiei termice pentru populaţie în sistem centralizat, aferente anului 2013 şi trimestrului I al anului 2014.

Hei-rup financiar şi în octombrie

La finalul şedinţei ordinare a Consiliului Local din 23 octombrie, primarul Marius Stan anunţa că, printr-o rectificare bugetară, s-au alocat 6.000.000 de lei, în mare parte bani luaţi de la investiţii, pentru a începe furnizarea căldurii în Galaţi. În realitate, însă, suma este mult mai mică, de 3.000.000 de lei, avans din subvenţia la energia termică pentru iarna 2014-2015.

Problema a fost rezolvată "de îndată", pe 28 octombrie, când aleşii locali au alocat alte 3.000.000 de lei, pentru acoperirea parţială a pierderilor induse de prestarea serviciilor publice de distribuţie şi furnizare a energiei termice pentru populaţie în sistem centralizat din municipiul Galaţi aferente anului 2014.

Însumând valorile alocate, rezultă că de la bugetul local au fost alocate Apaterm 40.899.000 de lei, dintre care 23.209.000 de lei numai în şedinţe "de îndată", adică mai degrabă "pe şest"!

Viramente. Apaterm susţine că a primit de la Primărie mult mai puţini bani

Biroul de Presă al Apaterm ne-a comunicat care sunt sumele care i-au fost virate de la bugetul local şi ce-a făcut cu ele. Surprinzător, nu pomeneşte nimic despre subvenţia de 14,6 milioane de lei trecută în bugetul propriu, ci doar de 1.703.000 de lei convertit din avans la subvenţie în acoperirea pierderilor induse, bani pe care spune că i-a virat mai departe către CET.

Următorul virament de la bugetul local a fost de 5.000.000 de lei pentru acoperirea pierderilor alocaţi prin HCL nr. 68, pe care i-a dat, de asemenea, către CET.

Cele 3.500.000 de lei primite prin HCL nr. 172 pentru pierderi au fost împărţite în două tranşe: 1.947.489 de lei pentru pierderile anilor anteriori şi 1.552.511 de lei pentru acoperirea pierderilor pe trimestrul I al anului 2014. Şi aceşti bani, spune Apaterm, au ajuns la CET.

Apaterm nu spune nimic despre cele 10.000.000 de lei primite ca subvenţie din fondul de rezervă al bugetului local, prin HCL nr. 171. În schimb, precizează că a primit la finele lunii mai şi la începutul lunii iunie 3.000.000 şi apoi 3.500.000 de lei ca avans la subvenţie, bani pe care i-a virat la CET.

Din banii alocaţi în octombrie, Apaterm spune că n-a primit, deocamdată, decât 3.000.000 de lei, în două tranşe egale, pentru acoperirea parţială a pierderilor.

În total, reiese că societăţii Apaterm i s-au virat doar 19.703.000 de lei de la bugetul local. Ce s-a întâmplat cu restul până la 40.899.000 de lei, cât însumează alocările de la buget prin hotărârile Consiliului Local, rămâne, deocamdată, un mister.

viata-libera.ro

Link to comment
Share on other sites

Justificări postate pe site-ul Apaterm...

 

PRECIZĂRI
În urma materialelor publicate astazi în cotidianul “Viaţă Liberă” sub titlurile “Pe circuitul dintre Primărie, Apaterm şi Electrocentrale au dispărut 7,1 milioane de euro” şi “Apaterm a înghiţit peste 9 milioane de euro din bani publici”, Departamentul Comunicare Apaterm face următoarele precizări:

A. Calculul asumat de Viaţa Liberă induce ideea că prin HCL 32/ 30.01.2014, Apaterm ar fi primit 14,6 milioane lei.

Fals.

HCL 32/ 30.01.2014 reprezintă documentul de aprobare a bugetului şi, ca orice document de aprobare a oricărui buget, nu reprezintă nicidecum un document în baza căruia s-au făcut automat plăţi în suma prevăzută pentru subvenţie. Fiind doar aprobare şi nu transfer efectiv de lichidităţi Viaţa Liberă a greşit atunci când a inclus suma respectivă în calculul unor sume deja încasate.

B. Deasemenea, calculul asumat de Viaţa Liberă induce şi ideea că, prin HCL 67/07.03.2014, Apaterm ar fi primit pentru anul 2014 suma de 1.703.000 lei.

Fals.

HCL 67/07.03.2014 reprezintă aprobarea schimbării destinaţiei sumei de 1.703.000 lei încasată de Apaterm de la Primărie în perioada oct - dec 2013 de la subvenţie la acoperire pierdere. Odată ce a fost încasată efectiv în anul 2013, suma a fost eronat înclusă în calculul încasărilor pe 2014. Dealtfel, această precizare este cuprinsă în textul Hotărârii 67/ 07.03.2014, la articolul 1.

C. Viaţa Liberă înduce ideea că HCL 171/ 09.05.2014 reprezintă aprobarea suplimentării în bugetul local a cheltuielilor din capitolul “Cheltuieli şi energie” cu suma de 10.000.000 lei.

Fals.

HCL 171/09.05.2014 reprezintă aprobarea suplimentării în bugetul local a cheltuielilor din capitolul „Combustibil si energie” cu suma de 10.000.000 lei. Fiind doar aprobare şi nu transfer efectiv de lichidităţi, suma a fost eronat inclusă în calculul unor sume deja încasate. Asa cum rezultă şi din textul hotărârii, din acest capitol vor fi scăzute plăţile viitoare privind subvenţia şi acoperirea pierderii induse de prestarea serviciului către populaţie.

În temeiul acestei aprobări s-au efectuat două viramente catre totalizează nu 10 milioane lei ci 6,5 milioane lei pentru subvenţie diferenţă de preţ:

3.500.000 lei în data de 16.05.2014 – sumă virată integral, în aceeaşi zi către Electrocentrale Galaţi SA;

3.000.000 lei în data de 26.05.2014 – sumă virată integral, în aceeaşi zi către Electrocentrale Galaţi SA;

Este vădit eronată includerea în calculul sumelor de care a beneficiat Apaterm a documentelor de aprobare; posibilitatea de a beneficia de sume intervenind doar dacă şi doar atunci când este efectuată plata sumelor respective.

În ceea ce priveşte hotărârea luată în şedinţa Consiliului Local din 23 octombrie, aceasta reprezintă o rectificare bugetară (aşa cum a fost şi HCL 171/09.05.2014) şi nicidecum o plată. Plata a intervenit ulterior, în urma aprobării acesteia în sedinţa din 28 oct 2014, includerea ambelor sume în calcul fiind o eroare evidentă. Practic, aceeaşi sumă a fost adunată de două ori.

Prezumăm, conform dicţionarului, că termenul “alocare” are drept sens acţiunea de a prevedea, a destina şi nicidecum, mod explicit, de a beneficia.

D. Viaţa Liberă afirmă că totalitatea sumelor încasate de Apaterm în cursul anului 2014 se ridica la suma de “peste 106 milioane lei”.

Fals.

Pentru buna informare atât a opiniei publice cât şi a redacţiei Vieţii Libere, precizăm că totalitatea sumelor încasate de Apaterm în cursul anului 2014 [ 1 ianuarie – 31 octombrie ] se ridică la 73.031.043 lei.

E. Viaţa Liberă afirmă că, în aceeaşi perioadă, Apaterm a încasat din partea populaţiei suma de 66.318.794 lei.

Din nou, fals.

Suma încasată, în perioada invocată, de la clienţii Apaterm se ridică la 50.381.375 lei.

F. Viaţa Liberă afirmă că facturile emise de SC Electrocentrale se ridică, “numai în acest an, la 54.342.149 lei”.

Fals.

Suma facturilor emise de SC Electrocentrale în 2014 este de 49.342.148 [din care 9 milioane sunt aferente consumului lunii decembrie 2013, conform unei facturi emise în luna ianuarie 2014]

G. Viaţa Liberă afirmă că “Începând cu data de 1 ianuarie 2014, Apaterm a plătit către Electrocentrale Galaţi suma de 49.537.635 lei”.

Fals.

Suma plăţilor Apaterm către SC Electrocentrale, de la 1 ianuarie şi până la 31 octombrie este de 44.562.635 lei

H. Viaţa Liberă calculează media plăţilor pentru activitatea curentă [ orice plăţi înafara celor către SC Electrocentrale ] la valoarea de “2,5 milioane de lei pe lună.”

Fals.

Pe primele zece luni ale anului 2014, media lunăra a plăţilor pentru celelalte cheltuieli de operare este de 2.844.925 lei.

În concluzie, atât suma de “peste 106 milioane de lei” ca încasări cât şi cea de “56,5 milioane lei rămase în puşculiţa Apaterm”, pe care Viaţa Liberă îşi întemeiază argumentaţia “dispariţiei a 7,1 milioane de euro” nu pot reprezenta decât fie erori de calcul ale Vieţii Libere fie speculaţii preluate şi nu se regăsesc în niciun document al Apaterm.

Nu contestăm buna credinţă a autorilor materialelor, bună credinţă pusă în slujba interesului public de a nominaliza problemele finanţării sistemului de termie şi de a identifica posibile soluţii.

Atragem însă atenţia, în cel mai serios mod, că dacă buna credinţă nu este dublată constant de cunoştinte solide şi expertizate de contabilitate sau/ şi juridice, efectul este unul contrar intenţiei generale.

Deasemenea, precizăm că Apaterm îşi rezervă dreptul de a evalua eventualele daune în relaţia cu clienţii cauzate în mod direct de publicarea unor astfel de informaţii false.

Ataşăm o însumare care cuprinde nu doar încasările Apaterm şi sursa lor în intervalul 2014 ci şi plăţile, în valori şi destinaţii, în acelaşi interval de timp.

tabel-incasari-07.11.2014.png

Reafirmăm disponibilitatea noastră de a continua furnizarea de informaţii corecte şi complete.

Deasemenea, pentru buna cunoaştere a problematicilor sistemului de termie, înafara situaţiei Apaterm, vă invitam să căutaţi aceleaşi repere de încasări şi cheltuieli atât la asociaţiile de proprietari cu datorii foarte mari, a căror listă o puteţi găsi pe site-ul www.apatermgl.ro cât şi la SC Electrocentrale Galaţi, ca operator în cadrul sistemului public.

Departamentul Comunicare Apaterm Galaţi

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Câţi bani s-au dat în 2014 pentru căldură în Galaţi: 428 de lei pentru fiecare apartament branşat

Atât s-a plătit efectiv, de la bugetul local, pentru fiecare dintre cele 63.036 de apartamente pe care SC Apaterm le încălzeşte. Cum am ajuns la această concluzie? Pe baza datelor oficiale furnizate de Primăria Galaţi. Municipalitatea susţine că suma virată de la bugetul local societăţii Apaterm de la 1 ianuarie şi până pe 12 decembrie 2014 este de 27.000.000 de lei. Din aceşti bani, 6.500.000 de lei s-au dat pentru acoperirea diferenţelor de preţ pentru populaţie la energia termică, 11.500.000 de lei - pentru acoperirea parţială a pierderilor induse de prestarea serviciilor publice de distribuţie şi furnizare a energiei termice pentru populaţie în sistem centralizat, şi 9.000.000 de lei (primite de la bugetul de stat) pentru asigurarea plăţilor unor cheltuieli urgente, în condiţiile, legii, pentru buna desfăşurare a activităţilor specifice sezonului rece.

viata-libera.ro
 

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Peste 70 de milioane de lei, subvenţie de la bugetul local

Informaţia a fost făcută publică de primarul Marius Stan, de îndată ce aleşii au rectificat bugetul local de venituri şi cheltuieli pentru a majora capitalul social al SC Calorgal SA la suma de 4,9 milioane de lei. Astfel, 1,5 milioane de lei au fost scoase din fondul de rezervă al bugetului şi virate în conturile Calorgal, de unde au ajuns integral în contul ArcelorMittal, cu titlu de avans la contravaloarea energiei termice livrate sub formă de apă fierbinte.

Nu este prima dată când banii de la bugetul local sunt cheltuiţi pentru agentul termic al gălăţenilor. „Pe o evaluare făcută, aşa, grosso modo, în trei ani din acest mandat am dat peste 70 de milioane de lei pentru subvenţie. Pe bună dreptate, orice alt cetăţean care nu e dependent de sistemul centralizat ne poate întreba cu ce drept noi, Consiliul Local, Primăria, am refuzat să ducem aceşti bani în dezvoltarea oraşului şi i-am dus pe subvenţie. E o întrebare foarte serioasă la care, pe mai departe, dacă sistemul se opreşte, nu vom mai putea da un răspuns care să permită celor care abuzează de sistemul centralizat să fiinţăm aşa”, a declarat Marius Stan.

Declaraţia edilului l-a determinat pe consilierul local PSD Zanfir Ilie să propună monitorizarea lunară a activităţii Calorgal.

viata-libera.ro

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.