dcp100168 Posted February 24, 2015 Share Posted February 24, 2015 Copii şi adulţi întorşi pe băncile şcolii prin programul "Civis"“Înainte mergeau călare pe cal şi visau cel mult la o căruţă, acum sunt fericiţi la volanul unei maşini străine. Mai ieri nu ştiau nici să iscălească, astăzi îşi completează cererile de angajare pentru un loc de muncă. Iată schimbarea de care suntem foarte mândri”. Sunt cuvintele profesorilor din Tecuci, judeţul Galaţi care au luptat ca sute de copii şi adulţi să se reîntoarcă la şcoală şi să scape de ruşinea analfabetismului. Totul în cadrul programului cu fonduri europene „Civis”.Geanina este o copilă de 11 ani din Tecuci. A fost la un pas de a abandona școala din cauza sărăciei de acasă. Mai are încă 7 frați, iar dacă acum știe să citească este doar meritul profesorilor care au făcut tot posibilul să o țină aproape de școală. Acum, Geanina înțelege importanța educației și are planuri mari cu viața ei.Și nu doar cei mici au fost întorși din drumul abandonului școlar, ci și oameni în toată firea. Până să beneficieze de proiectul finanțat cu fonduri europene “Civis”, soții Ioan nu știau nici să scrie, nici să citească. Lumea lor era strivită de rușinea analfabetismului. De când s-au reîntors la școală, totul s-a schimbat.Și Nicoleta din Tecuci recunoaște că reîntoarcerea la școală i-a redat încrederea în forțele proprii. Cum literele și cifrele nu-i mai sunt acum necunoscute poate să-i ajute la teme și pe cei 7 copii ai săi. Ne-a mărturisit că se simte ca o profesoară pentru ei.Gândul abandonului școlar l-a avut și Raluca, o adolescentă de 14 ani din localitatea gălățeană Buciumeni. Și-a dorit să plece cu mama sa la muncă în străinătate, dar profesorii i-au spus să aibă mare grijă pentru că un gest necugetat are urmări pentru toată viața.Rușinea lipsei de carte a simțit-o și Emanuel, tot din Buciumeni. Când colegii lui de clasă mergeau la școală, el, constrâns de sărăcia de acasă, rămânea ascuns în spatele gardului. Prin acest program s-a reîntos în bancă și este pregătit să învețe o meserie.Proiectul cu fonduri europene “Civis” își propune să readucă în băncile școlii sute de copii, dar și adulți din județele Galați și Brașov care au renunțat la educație din cauza sărăciei. Un alt obiectiv al proiectului “Civis” este acela de a preveni abandonul școlar în rândul preșcolarilor și elevilor din familii destrămate.reporterntv.ro Link to comment Share on other sites More sharing options...
dcp100168 Posted September 4, 2015 Author Share Posted September 4, 2015 Peste 200 de rromi, şcolarizaţiPeste 200 de persoane mature de etnie rromă, din cinci localităţi rurale ale judeţului Galaţi, au fost şcolarizate, în ultimele 18 luni, prin intermediul proiectului “Nu renunţa la şcoală, educaţia este şansa ta!”, derulat în cadrul programului “A doua şansă”. Beneficiarii programului (din care 30 sunt femei) provin din comunele Frumuşiţa, Folteşti, Drăguşeni, Băneasa şi Iveşti şi au vârste cuprinse între 30 şi 65 de ani. În afară de şcolarizare, programul a oferit şi consiliere şi orientare şcolară pentru 250 de tineri rromi. Pe parcursul şcolii, fiecare cursant a primit şi o subvenţie, în valoare de 195 de lei pe lună şi a primit şi o masă, la şcoală. 'Proiectul “Nu renunţa la şcoală, educaţia este şansa ta!” a avut o valoare totală de 2.099.300 de lei, din care 2.055.800 de lei - finanţare nerambursabilă - şi a fost cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Operaţional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013 “investeşte în oameni!”. Proiectul se va încheia săptămâna viitoare, când se vor încheia protocoale cu şcolile din judeţul Galaţi, astfel încât beneficiarii programului “A doua şansă” să îşi poată continua studiile până la absolvirea celor zece clase – durata învăţământului de stat gratuit, asigurat de statul român. Cum proiectul se încheie, cei care vor dori să îşi continue studiile, o vor face fără a mai primi indemnizaţia de aproape 200 de lei pe lună pe care au primit-o în ultimul an de studiu."Nu mă descurcam, aveam trei clase, dar nici să citesc bine nu puteam... fata mea are 14 ani, avea nevoie să o ajut la lecţii, nu aveam cum... am vecini care nu ştiau carte, nici mama, nici tata şi plăteau pe alţii să le explice copiiilor cum să-şi facă temele... Eu nu am făcut şcoala, că mama mea a făcut şase copii şi mergea la muncă, iar noi trebuia să ne creştem fraţii. Mai veneau profesorii la poartă, să mergem la şcoală, că aşa era pe vremea aia, dar nu puteam merge, că nu aveam cui lăsa copiii. Şi de aceea nu am făcut şcoală când trebuia, şi mi-a fost foarte greu. Şi la completarea unui dosar, stăteam la rând, aşteptam să ni-l completeze alţii... acum e altfel, e mai bine, ştiu să scriu, să socotesc. Vreau să continui studiile, măcar să fac zece clase... ştiu că nu o să mai primesc bani, dar tot am să merg la şcoală... nu zic, au fost buni şi banii, că avem doar venitul garantat în familie, dar tot mă duc la şcoală", spune Mariana, de 38 de ani, din Iveşti, femeie care, în ultimul an şcolar, a mers la aceeaşi şcoală la care merge şi fiica ei, de 14 ani. A învăţat să scrie şi să socotească alături de alte 20 de persoane adulte, iar fiecare din cursanţi a primit, lunar, şi o indemnizaţie de 195 de lei, un venit frumos, căci vorbim de familii cu posibilităţi finaciare reduse. Poate şi din acest motiv, programul a avut un succes atât de mare, încât aplicanţii au fost nevoiţi să crească numărul de beneficiari.Potrivit Vioricăi Zaharciuc, directoarea Liceului Tehnologic Transporturi Căi Ferate, "iniţial am stabilit 180 de beneficiari, însă după ce am organizat consilierea, la care au venit 271 de rromi, am extins numărul de cursanţi la 212 persoane". "E bine să menţionaţi şi că vi s-a aprobat această modificare pentru că aţi fost dispuşi să lucraţi cu acelaşi buget", a adăugat şi Viorica Gotu, şefa biroului judeţean pe problemele rromilor din cadrul Prefecturii Galaţi. "Este bine de ştiut că proiectul a însemnat şi bani mai mulţi pentru cadrele didactice, care sunt plătite aşa cum ştim cu toţii, dar şi că liceul CFR a beneficiat de dotarea unei clase cu retroproiector şi alte echipamente. Este un lucru bun, pentru că în astfel de licee învaţă copiii noştri, indiferent de etnie", a adăugat Viorica Gotu, mulţumind reprezentanţilor liceului pentru buna colaborare pe care au avut-o în cadrul acestui proiect.La cei 63 de ani, Harlambie Rusu, din comuna Băneasa, a fost unul din cei mai în vârstă beneficiari ai proiectului. De ce a decis să îşi continue studiile la această vârstă, a explicat chiar el: "Am făcut eu ceva carte, dar dacă vrei să te faci zidar, dulgher, ceva, îţi trebuie carte, că trebuie să socoteşti, să calculezi şi de aceea am vrut să fac şcoala. Vreau să spun că acest program, pentru care mulţumesc tuturor, vreau să se continue, că este foarte greu fără şcoală. Atâta de drag ce mi-a fost! Am dat lucrări şi teze, am învăţat şi la şcoală şi acasă învăţam să nu iau notă mică. Am luat 8 la matematică, 10 la limba română, premiant am fost! Am vorbit şi cu domnul director de la şcoală, poate să fac şi liceul. Am copii în comună care nu ştiau nici să-l scrie pe A şi acum ştiu să scrie, merg la magazin, ştiu ce rest trebuie să le dea!".presagalatibraila.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts