dcp100168 Posted August 25, 2015 Share Posted August 25, 2015 Ştefan Forir, actorul gălăţean care a copilărit în SerbiaAm mai vorbit despre eforturile Teatrului Dramatic „Fani Tardini” de a trece peste lipsa de personal generată de legislaţia aberantă a ultimelor decenii, am început să scriem deci despre tineri absolvenţi atraşi în echipa teatrului, unde s-au montat în ultima vreme piese uimitoare prin generozitatea distribuţiei, ca „în vremurile bune”, când un personaj tânăr era jucat de un tânăr, iar un senior, de un actor experimentat…Am vorbit şi cu tânărul actor Ştefan Aleksandru Forir, remarcat în roluri variate în mai toate montările recente. Despre ce a fost, ce este şi ce va fi l-am lăsat să vorbească aşa cum a făcut-o la interviu, dintr-o suflare, cu forţa unui fluviu."Ce învăţasem în spectacole n-avea nicio legătură cu meseria""M-am născut în 1987, sunt în anul al III-lea la Actorie [la Facultatea de Arte a Universităţii „Dunărea de Jos” Galaţi], îmi dau licenţa. Sunt născut în România, unde am petrecut 18 luni de la naştere şi apoi am plecat în ţara natală a lui taică-meu - Serbia. Am crescut acolo, am făcut şcoala acolo, am făcut ceva teatru acolo, la Vârşeţ [Voivodina] - un oraş cu o puternică comunitate românească.Am făcut şcoala în limba română, inclusiv liceul în limba română acolo şi am activat pe scena profesionistă română şi sârbă în acel oraş. Au avut nevoie de cineva cu datele mele şi m-au luat într-un spectacol, apoi în altele. Primul rol a fost în piesa „Moartea mănâncă banane” de Lurro - am fost „Moartea 1”, moartea principală, cum ar veni… Eram pe role, aveam un joben de un metru şi ceva în cap; pe lângă înălţimea mea, aveam vreo trei metri în total… Apoi am jucat în „Ţara lui Gufi” de Vişniec, după aia, în piesa lui Andrei Vălean, „Eu când vreau să fluier, fluier”, am jucat rolul nepotului; am reluat spectacolul şi în limba sârbă. Am fost Chiriac, în „O noapte furtunoasă”. În teatru radiofonic, am jucat în „Frumoasa călătorie a urşilor panda”.La un moment dat, cineva mi-a propus: de ce nu m-aş duce să fac şi şcoală, să învăţ pe bune despre ce-i vorba, să nu fiu doar amator? Şi aşa am ajuns aici, la Galaţi. Am luat-o de la zero, pentru că ce învăţasem eu înainte, din câteva spectacole, practic n-avea nicio legătură cu meseria. Şi eram conştient de asta şi am venit fără nicio cunoştinţă. Mi-am şters totul din cap.""Poţi să fii remarcat şi într-un rol foarte mic""După ce am făcut noi Festivalul de teatru independent, am stat la o discuţie cu Cristi Gheorghe, era ziua lui, dacă nu mă înşel. Ne cunoşteam - el a mai venit pe la facultate, pe la diverse examene pe care le-am susţinut noi - Cehov, dramatizări… A fost invitat la fiecare examen de actorie care s-a susţinut şi a venit!Prima colaborare cu Teatrul Dramatic într-un proiect oficial a fost la piesa „Viaţă de schimb”, regizată de Cristi Gheorghe. Am jucat în „Viaţă de schimb” rolul în care şi Cristi şi eu am urmărit să nu fie stilul acela vulgar, care de fapt nici nu există. Cunosc oameni de respectiva orientare sexuală şi niciunul nu este îngroşat în comportament, lasciv şi vulgar; nu te prinzi decât dacă-i cunoşti… Primul lucru pe care îl învăţăm este să ne uităm la oameni... Dar am făcut şi spectacole de improvizaţie, cu Social Act Theatre. Am făcut şi „Buzunarul de pâine”.În „Îmblânzirea scorpiei” fac doar figuraţie - suntem cei mai prezenţi scenic, însă, din şapte, doar unul are text… Sunt însă şi actori ai Dramaticului care sunt pe aceeaşi poziţie cu noi, ba chiar au o figuraţie mai mică decât noi… Poţi să fii remarcat şi într-un rol foarte mic…""Există riscul să-i atac pe faţă pe profesori""Noi avem proiecte în cap, de film, de piese. E o vară încărcată, cred - avem liber de la teatru şi vrem să lucrăm… Eu am sentimentul că spectacolele care se pun în mediul independent sunt mai îndrăzneţe. Publicul este direct implicat, trebuie zguduit, scuturat la propriu şi la figurat. Lucrez acum un proiect în „Atelierul de idei”, care este un grup de voluntari, eleve care se luptă cu o problemă reală în Galaţi, consumul etnobotanicelor. Ne propunem să-i educăm în primul rând pe părinţi, pentru că părinţii, profesorii, adulţii în general, nu cunosc problema etnobotanicelor, consideră că sunt legale, dar sunt nişte droguri foarte nocive, ieftine, uşor de procurat. În şcoli nu se abordează subiectul, se muşamalizează, ca să nu se piardă din prestigiul unui liceu, am auzit astea de la copii. Eu cred într-un spectacol de genul acesta şi cred că poate aduce o schimbare. Există riscul să-i atac pe faţă pe profesori, pe părinţi, sistemul de învăţământ, dar merită…”viata-libera.ro Link to comment Share on other sites More sharing options...
dcp100168 Posted January 24 Author Share Posted January 24 Actorul Ştefan Forir citeşte cărţi de Stephen King, Arthur C. Clarke, Matt Haig pentru AudioTribe.ro Ştefan Forir este actor al teatrului dramatic „Fani Tardini” din Galaţi şi narator de cărţi audio. Într-un interviu pentru News.ro, el vorbeşte despre cum înregistrează, cum se pregăteşte şi care este cartea preferată citită la microfon. Este îndrăgostit din copilărie de science-fiction şi thriller, printre scriitorii lui preferaţi numărându-se Arthur C. Clarke, Isaac Asimov, Orson Scott Card şi, fireşte, Stephen King. La AudioTribe a narat unele dintre cele mai importante opere ale lui Stephen King: „Anotimpuri diferite” (cuprinde şi nuvela care a stat la baza celebrului film „Shawshank Redemption”, cu Tim Robbins şi Morgan Freeman), „Cujo”, „Shining”, „Holly” şi „Un basm”, printre multe altele. În repertoriu are şi lectura unor cărţi de C.J Tudor, Matt Haig, Arthur C. Clarke şi C.J. Tudor. În 2023, consumul de carte audio în limba română a crescut de trei ori faţă de anul trecut. Pentru 84% dintre români formatul audio este unul care li se pare atractiv, în creştere cu 12% faţă de 2022, conform unui studiu realizat de AHA Moments în 2023 (pe populaţia urbană digitalizată, 18 - 55 de ani, din România). Recordul absolut este deţinut de cartea audio „Rezervă”, memoir-ul fenomen lansat de Prinţul Harry. Audiobook-ul a fost ascultat de peste 1500 de ori numai în prima săptămână de la lansare. Un studiu intern a arătat la finalul anului că 9 din 10 persoane simt că îşi folosesc timpul mai productiv de când au inclus în rutina lor ascultatul cărţilor. Topul ascultărilor în 2023 În 2023 cele mai ascultate cărţi au fost cele exclusive AudioTribe, dintre care majoritatea sunt bestsellere la nivel mondial. „La AudioTribe, ne-am concentrat mereu să aducem cât mai multe titluri cu relevanţă internaţională. Aş zice că avem un portofoliu foarte generos, cu peste 20.000 de audiobook-uri şi eBook-uri, dar nu cantitatea este prioritară. În acest moment, peste jumătate dintre cărţile aflate acum în topurile străine se află în portofoliul nostru şi am introdus în catalogul nelimitat toate titlurile la care acest lucru a fost permis contractual.”, spune Radu Nicolau, manager general şi co-fondator AudioTribe.ro. Ce ascultăm în 2024 Recent, Grupul Editorial Art s-a alăturat platformei AudioTribe cu titluri exclusive semnate de cei mai ceruţi autori ai momentului. Printre aceştia este şi Fredrik Backman, scriitorul care a înduioşat întreaga planetă cu romanele sale. În planurile de înregistrare urmează şi alte cărţi celebre: „Farenheit 451”, „Povestea slujitoarei”, „Circe” sau seria „Fundaţia” a lui Isaac Asimov. În prima parte a anului, fanii vor relua audiobook-urile „Dune” şi „Totul începe cu noi” odată cu apariţia celor mai aşteptate ecranizări din 2024 după cărţile lui Colleen Hoover şi Frank Herbert. Iar spre final de an, se aşteaptă lansări simultane în toate cele trei formate - tipar, audiobook şi eBook pentru cele mai importante noutăţi editoriale. News.ro: Pare că actorilor le este uşor să citească o carte, ei au dicţie, intonaţie… Dar care sunt cele mai mari provocări în lectura cărţii? Ştefan Forir: Cred că cea mai mare provocare în a citi o carte pentru a crea un audiobook este dobândirea unei înţelegeri bune a textului. A stilului scriitorului, a genului căruia aparţine cartea. Un mare plus este şi un ataşament, existent sau dobândit, pe care naratorul îl poate avea faţă de lectura unei cărţi audio. Până acum am lucrat romane fantasy, sci-fi şi horror. Mi se potrivesc, eu fiind un mare fan al acestor genuri (nu doar când vine vorba de cărţi). Un lucru important este şi răbdarea de a spune povestea în ritmul ei. Vorbiţi-ne despre cât timp petreceţi la înregistrări, de câte ori reluaţi un capitol, paragraf, cum abordaţi diverse personaje, cum alegeţi să transpuneţi povestea mai departe către ascultător, cum vă pregătiţi? S.F.: Sesiunile de înregistrare le împart în câteva calupuri de câte o oră fiecare. De obicei nu mai mult de trei. Fiindcă nu există posibilitatea de a citi de pe hârtie - microfonul captează tot, orice foşnet sau dat de pagină - trebuie să recurg la o tabletă. Aşa cum vă puteţi imagina, după câteva ore, oboseşti. Apropo de reluări, încerc să am un flow constant, un ritm pe care sa-l pot menţine. Orice sacadare a acestui ritm este în detrimentul eficienţei lecturii. De aceea, pentru a evita reluările, înainte de înregistrări, îmi fac un plan clar pe baza felului în care înţeleg materialul. Ce vrea să fie cutare capitol în economia întregului, unde se acumulează tensiunea, unde este eliberată. Este un soi de regie rudimentară, presupun. Când vine vorba de personaje, cele cărora le dau mai multă atenţie (evident) sunt cele principale, cele care pot fi spectaculoase. Un om are un set limitat de voci în sine, aşa că, pentru personajele de umplutură nu fac efortul de a le deosebi prea mult unele de celălalte. Pentru personajele unde aleg să creez voci, caut particularităţile date de descrierea lor. Un discurs bolovănos pentru unii, un mod de a vorbi aproape urlat la alţii, uşor robotizat în alte cazuri, mai răguşit, mai şoptit. D-astea. Emoţiile personajelor sunt esenţiale aici. Ce vreau să ajungă la ascultător, este, presupun, un produs care mi-ar fi şi mie pe plac. De aceea, într-un mod ciudat, îmi citesc mie însumi cu voce tare o poveste, în aşa fel încât să mă prindă. Care este cartea citită pentru AudioTribe care v-a plăcut cel mai mult şi de ce? S.F.: Cartea preferată este „Pistolarul”. Mi se pare o introducere excelentă în universul seriei „Turnul Întunecat”. Şi „Turnul Întunecat” este seria mea preferată din adolescenţă. O nebunie cu lumi paralele, pistolari magici, vampiri, AI, legende, monştri... Deşi, trebuie să recunosc că aş fi preferat varianta nerevizuită, prima ediţie. Era mai misterioasă. Surpriza felului în care se continua era mai mare, mai plăcută. Cum arată, din punctul dumneavoastră de vedere, un stil de viaţă în care cartea să fie în centru? Cum să fie atraşi cei mici mai mult către lectură? S.F.: Problema lecturii în zilele noastre este, evident, faptul că a ajuns să concureze cu forme mult mai facile de divertisment. Forme mult mai scurte, mai accesibile tuturor într-o epocă când nimeni nu are timp. Sau răbdare. Cred că stilul de viaţă care să se învârtă în jurul lecturii este unul relaxat, echilibrat, sănătos. Provocarea de a atrage copiii spre lectură este mai mare ca niciodată. Nu sunt părinte, dar mă pot raporta la mine însumi. Maică-mea mi-a citit foarte mult înainte să mă apuc să citesc singur şi recunosc că fur un pic din stilul ei când înregistrez. Dar, dacă eram un puşti al anilor ’20 (2020), cred că aş fi fost destul de greu de convins să citesc. Pe lângă tot vacarmul din jur, da, cred că nu sunt uşor de convins copiii. Ce relaţie sau conexiune credeţi că se formează între ascultător şi vocea care narează cartea? S.F.:Sper că este o relaţie de căldură, sper că simt că lor le spun povestea. Mi-aş dori să cred că se naşte o familiaritate între ei şi vocea din difuzor. Top 5 al cărţilor citite de Ştefan Forir la AudioTribe.ro în 2023: 1. „Un basm”, de Stephen King 2. „Holly”,de Stephen King 3. „JFK 22.11.63”, de Stephen King 4. „Anotimpuri diferite”, de Stephen King 5. „Umanii”, de Matt Haig Toate aceste cărţi se pot asculta nelimitat şi gratuit în primele 7 zile de la crearea contului şi activarea perioadei de trial pe www.audiotribe.ro. În catalogul Unlimited se regăsesc peste 15.000 de cărţi audio şi eBooks. Cele mai accesate cărţi din acest catalog sunt seria autoarei Brianna Wiest („Tu eşti muntele”, „Vindecarea începe cu tine”), seria „Dune”, colecţia de autor Matt Haig („Biblioteca de la Miezul Nopţii”), seria „Witcher” şi cărţi de dezvoltare personală precum „Terapie 1 la 1 cu sinele tău”, de Raluca Anton, „Gânduri către sine însuşi”, de Marcus Aurelius (în lectura lui Marcel Iureş), „Tată bogat, tată sărac”, de Robert T. Kiyosaki, „Arta subtilă a nepăsării”, de Mark Manson. AudioTribe.ro oferă gratuit primele 7 zile, cu acces nelimitat la un catalog cu peste 15.000 de cărţi audio şi eBooks. news.ro Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now