Jump to content

Terminalul de gaz lichefiat aşteaptă investitori


dcp100168
 Share

Recommended Posts

Terminalul de gaz lichefiat aşteaptă investitori

Singurul terminal de gaz lichefiat de pe Dunărea românească ar putea fi construit la Galați, investiție ce s-ar putea realiza până în 2020 și care ar avea o valoare de circa 20 de milioane de euro și care ar determina o dezvoltare a activității economice a porturilor din zonă.

Potrivit lui Silviu Meterna, șef serviciu Marketing-Proiecte din cadrul Administrației Porturilor Dunării Maritime (APDM), terminalul de gaz lichefiat ar putea avea, în primă fază, o capacitate de 4.000 mc, cu posibilitate de dezvoltare până la 8.000 de mc (până în 2025), gazul lichefiat reprezentând o marfă de mare viitor având în vedere că "Australia este în prezent cel mai mare exportator de gaze lichefiate - furnizează marfă pentru Asia, urmând ca anul viitor să aibă o capacitate de furnizare a 71 de milioane de tone, iar SUA este de asemenea un mare furnizor de gaz lichefiat, cu o capacitate de furnizare a peste 60 de milioane de tone anual".

Totodată, în afară de locurile de muncă înființate cu ocazia construirii acestui terminal portuar, prin realizarea unei astfel de investiții ar crește traficul de mărfuri din Portul Galați, a adăugat reprezentantul APDM, punând însă și punctul pe "i" al acestui vis frumos: "urmează să găsim un investitor dispus să investească într-un astfel de proiect". Un investitor care ar beneficia de facilități fiscale, a completat și Costică Voicu, șeful Parcului Industrial Galați, care a precizat că "investitorul ar putea beneficia de o serie de facilități fiscale puse la dispoziție de municipalitate - scutiri de taxe și impozite locale pe teren și clădire, tarife reduse etc".

Deși pe hârtie proiectul sună foarte bine, rămâne de văzut cum vor convinge autoritățile gălățene un investitor serios să vină să construiască terminalul de gaz lichefiat în Parcul Industrial, zonă care (potrivit lui Costică Voicu) are ieșire la Dunăre, dar nu are amenajat un cheu corespunzător, deși "există trei investitori interesați să se implice într-un astfel de proiect"... De altfel, va fi interesant de urmărit cum vor explica gălățenii potențialilor investitori, cum a reușit Parcul Industrial să nu aibă nici măcar un contract încheiat, deși unitatea s-a înființat în 2003.

Gazul lichefiat, un combustibil prietenos cu mediul și care creează independență față de conducta rusească!

Ideea construirii unui terminal de gaz lichefiat la Galați a fost prezentată marți, după ce, la Galați, a avut loc un workshop în cadrul proiectului “Planul General Gaz Natural Lichefiat (GNL) pentru axa Rin-Main-Dunăre", proiect printre partenerii căruia se află și Compania Națională Administrația Porturilor Dunării Maritime Galați. Proiectul, aprobat de CE, în 2013, a beneficiat de o finanțare a UE în valoare de 17 milioane de euro (prin programul Trans-european Transport Network), sumă alocată  pentru atingerea scopului proiectului - de a ecologiza sectorul transporturilor. Scopul acțiunii este de a crea o platformă de cooperare a autorităților și a părților interesate din industrie, cu scopul de a facilita crearea unui cadru european armonizat de reglementare în privința GNL în dublă calitate,  de combustibil și marfă pentru navigația interioară, și de a promova introducerea GNL drept combustibil și marfă în domeniul transporturilor pe căile navigabile interioare.

În cadrul proiectului s-a creat un consorțiu format din 33 de organizații din 12 state membre ale UE, coordonate de Pro Danube Management GmbH/Austria cu ajutorul Administrației Portului Rotterdam, în calitate de coordonator pentru zona Rin-Main. Unul din rezultatele APDM în cadrul proiectului, a fost de a pregăti studiul de prefezabilitate și conceptul tehnic preliminar pentru "Terminalul de gaz natural lichefiat din zona Dunării Maritime", stabilindu-se Portul Galați ca potențială locație pentru realizarea unui terminal GNL. Potrivit reprezentantului Pro Danube Management GmbH, Manfred Seitz, construcția de terminale portuare de gaz lichefiat se înscrie în eforturile UE de a deveni cât mai puțin dependentă de resursa de gaze naturale a statelor membre ale fostei URSS, dar și în programul de utilizare a combustibililor mai prietenoși cu mediul față de combustibilii tradiționali - benzina și motorina.

presagalatibraila.com

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Terminalul de gaz lichefiat, pe agenda primarului Pucheanu

Primarul municipiului Galaţi, Ionuţ Pucheanu, împreună cu viceprimarul Sorin Enache şi citymanagerul Marius Humelnicu s-au întâlnit, vineri, cu delegaţia de la Pro Danube International din Austria, pentru a discuta oportunitatea construirii unui terminal de gaz lichefiat în Parcul Industrial din Galaţi.

Potrivit Primăriei Galaţi, "Pro Danube International din Austria este o organizaţie care este partener lider în cadrul Proiectului LNG Masterplan for Rhine-Main-Danube în care au fost implicaţi APDM Galaţi şi Parc Industrial SRL Galaţi. Prin acest proiect s-a identificat posibilitatea realizării unui terminal de gaze naturale lichefiate în Galaţi, pe o locaţie situată în incinta Parcului Industrial. Din delegaţia străină au făcut parte Dl. Alexandru Capatu - preşedintele Pro Danube International, Dl. Manfred Setz - secretarul general şi Dl. Stian Erichsen de la firma Norconsult din Norvegia. În perioada următoare, septembrie - octombrie, se va discuta despre posibilitatea accesării fondurilor europene nerambursabile pentru acest obiectiv de investiţii. În prima fază urmând a se realiza studiul de fezabilitate referitor la abordarea integrată a modalităţilor de obţinere a gazului natural lichefiat, posibilitatea de obţinere prin prelucrarea deşeurilor solide şi lichide, şi de utilizarea a acestuia în transportul naval, transportul public urban şi obiective industriale din zona Galaţi”.

Gazul natural lichefiat este un combustibil mai ieftin (cu 20% faţă de păcură, de pildă) şi mai prietenos cu mediul faţă de cei tradiţionali, motorina şi benzina şi  se înscrie în politica europeană de a deveni cât mai puţin dependentă de resursa de gaze naturale a statelor membre ale fostei URSS. Combustibilul ar putea fi folosit pentru alimentarea navelor, alimentarea tirurilor, dar ar putea fi şi vândut clienţilor din industrie. În condiţiile în care în România nu există un astfel de terminal, ideea construcţiei unui astfel de obiectiv la Galaţi este  interesantă.

Investiţia s-ar putea realiza până în 2020

Totuşi, discuţiile făcute vineri în prezenţa primarului Ionuţ Pucheanu nu sunt o noutate pentru Galaţi. Anul trecut, reprezentanţi ai aceleiaşi organizaţii din Austria s-au întâlnit cu reprezentanţi ai administraţiei publice locale condusă la acea vreme de fostul primar Marius Stan.

Subiectul de discuţie - un proiect european în valoarea de nu mai puţin de 17 milioane de euro. Este vorba despre proiectul “Planul General Gaz Natural Lichefiat (GNL) pentru axa Rin-Main-Dunăre", proiect printre partenerii căruia s-a aflat şi Compania Naţională Administraţia Porturilor Dunării Maritime Galaţi. Proiectul, aprobat de CE, în 2013, a beneficiat de o finanţare a UE în valoare de 17 milioane de euro (prin programul Trans-european Transport Network), sumă alocată  pentru atingerea scopului proiectului - de a ecologiza sectorul transporturilor. Scopul acţiunii este de a crea o platformă de cooperare a autorităţilor şi a părţilor interesate din industrie, cu scopul de a facilita crearea unui cadru european armonizat de reglementare în privinţa GNL în dublă calitate, de combustibil şi marfă pentru navigaţia interioară, şi de a promova introducerea GNL drept combustibil şi marfă în domeniul transporturilor pe căile navigabile interioare. În cadrul proiectului s-a creat un consorţiu format din 33 de organizaţii din 12 state membre ale UE, coordonate de Pro Danube Management GmbH/Austria cu ajutorul Administraţiei Portului Rotterdam, în calitate de coordonator pentru zona Rin-Main. Unul din rezultatele APDM în cadrul proiectului a fost de a pregăti studiul de prefezabilitate şi conceptul tehnic preliminar pentru "Terminalul de gaz natural lichefiat din zona Dunării Maritime", stabilindu-se Portul Galaţi ca potenţială locaţie pentru realizarea unui terminal GNL.

Potrivit declaraţiilor făcute anul trecut de austrieci, construcţia unui astfel de terminal la Galaţi (investiţie ce s-ar putea realiza până în 2020) ar însemna o investiţie în valoare de circa 20 de milioane de euro  şi  ar determina o dezvoltare a activităţii economice a porturilor din zonă.

În 2015, dar şi acum, discuţiile despre locul în care ar putea funcţiona terminalul s-au referit la  Parcul Industrial, administrat de Primăria Galaţi. Totuşi, Parcul Industrial ar avea nevoie de oarecare sprijin din partea municipalităţii pentru a găzdui o astfel de investişie. De pildă, Parcul Industrial are ieşire la Dunăre dar  nu are amenajat un cheu corespunzător. Mai mult, de mai bine de un an, nici fostul Consiliu Local şi nici actualul nu a aprobat reducerile de taxe şi impozite locale promise în cazul marilor investiţii - facilităţi care ar atrage investitorii sau care ar crea un punctaj mai bun pentru un proiect depus  pentru finanţare. Asta, pentru că, faţă de discuţiile de anul trecut, când austriecii vorbeau de găsirea unor investitori privaţi, interesaţi să finaţeze construcţia unui astfel de terminal de gaz lichefiat, în acest an s-a vorbit de  posbilitatea obţinerii de fonduri europene, printr-un proiect, pentru acest obiectiv. Un semn că investitorii privaţi interesaţi să dea bani pentru aşa ceva se lasă aşteptaţi.

monitoruldegalati.ro

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Alternativă la „gazul rusesc”. „Masterplanul LNG” al UE prevede construirea a 9 terminale de gaz lichefiat, două fiind la Galați și Constanța

În contextul crizei din estul Ucrainei, unul din subiectele sensibile este siguranța energetică a Uniunii Europene, care este dependentă de „gazul rusesc” în condițiile în care, potrivit Eurostat, aproximativ 43% din gazul natural folosit în statele Uniunii vine din Rusia. La Conferința de Securitate de la Munchen, care a avut loc la sfârșitul săptămânii trecute, printre subiectele discutate a fost și siguranța energetică a UE. Președinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen a spus că criza din Ucraina implică un „risc clar” de reducere a volumului gazelor ruseşti livrate către UE, dar a dat asigurări că nu există un pericol pentru că „Uniunea Europeană a luat măsuri de precauţie în cazul unei întreruperi bruşte a aprovizionării cu gaze din Rusia”. Comisia Europeană e preocupată de mai mulți ani de reducerea riscului presupus de importul de gaze din Rusia și are un plan de rezervă, de diversificare a resurselor, prin asigurarea gazelor naturale lichefiate din import. În ultimele săptămâni reprezentanții Comisiei au discutat cu exportatori importanţi de gaze naturale lichefiate, în primul rând cu Statele Unite, Qatar şi Egipt.

Cel mai important plan al Uniunii Europene este crearea unei infrastructuri pentru importul, transportarea și distribuția gazului natural lichefiat, iar pentru punerea în practică a acestuia a fost realizat un Masterplan, în cadrul căruia au fost conturate reglementările și soluțiile tehnice referitoare la realizarea unei astfel de infrastructuri. Masterplanul a reunit 33 de beneficiari și 70 de companii specializate în construcția terminalelor și navelor pentru gaz lichefiat. Proiectul „LNG Masterplan for Rhin-Main-Danube”, a avut ca principal obiectiv creşterea utilizării gazului natural lichefiat, atât ca marfă transportată pe căile navigabile interioare din Europa, fiind un combustibil mai ieftin şi mai puţin poluant, cât și în varianta de carburant utilizat de nave și de alte echipamente, până la TIR-urile de transport de mărfuri. Bugetul proiectului a fost de 62 milioane euro, din care 17 milioane euro a fost finanţarea UE prin Programul Transport Network (TEN-T). Acest proiect a abordat Proiectul Prioritar Nr. 18 „Axa căii navigabile Rhin/Meuse/Main/Dunăre” a rețelei TEN-T și a implicat participarea a 33 de beneficiari, din 12 țări (Austria, Olanda, România, Bulgaria, Belgia, Cehia, Germania, Franța, Luxemburg, Slovacia, Italia și Cipru) și peste 70 de companii care fac parte dintr-un „grup de sprijin” al industriei, format din furnizori de echipamente și constructori de terminale de gaz lichefiat și de nave specializate pentru acest tip de transport. Partenerii din cadrul proiectului investesc sume importante în construirea de nave speciale pentru transportarea gazului lichefiat, pentru achiziția de echipamente și construirea de terminale.

Dintre cele 9 terminale pentru gaz lichefiat construite în porturile europene, două terminale vor fi la Galați și Constanța

În Masterplanul LNG al UE este prevăzută construirea a nouă terminale pentru gaze lichefiate, dintre care șapte vor fi la Rotterdam, Antwerpen, Strasbourg, Mannheim, Linz, Komarno, Russe, pe sectorul românesc al Dunării fiind prevăzute un terminal la Galați și un altul la Constanța.

Proiectul „LNG Masterplan for Rhin-Main-Danube” a fost inițiat de Pro Danube Management GmbHdin Viena, Austria și Portul Rotterdam. Echipa de coordonare a proiectului a fost formată din președintele Pro Danube Management GmBH din Viena, Alexandru Capatu, secretarul general al Pro Danube, Manfred Setz și Stian Erichsen, de la firma Norconsult din Norvegia. Președintele Pro Danube Management GmBH Viena, Alexandru Capatu, s-a născut la Galați și a plecat în Austria în urmă cu mulți ani. Printre partenerii din proiect s-au aflat Administrația Porturilor Dunării Maritime din Galați, Administrația Portului Constanța și Asociația Constructorilor de Nave din România (CERONAV). Un alt partener român a fost Parcul Industrial Galați, care funcționează sub autoritatea Primăriei Galați și va pune la dispoziție, pentru construirea terminalului, terenul cu acces la malul Dunării.

Teminalul de la Galați va avea opt rezevoare de 1.000 de metri cubi de gaz lichefiat

În echipa de proiect s-a aflat și Silviu Meternă, șeful Serviciului Marketing-Proiecte din cadrul Administrației Porturilor Dunării Maritime din Galați. Potrivit acestuia, terminalul care urmează să fie construit la Galați va avea inițial o capacitate de 4.000 mc, dar pe parcursul implementării proiectului acest terminal va fi upgradat. El va fi format din rezervoare de 1.000 de metri cubi și pe măsură ce cererea de gaz natural lichefiat va crește se vor adăuga noi rezervoare, capacitatea urmând să fie dezvoltată în funcție de creșterea consumului până la 8.000 mc. Investiția în terminalul de la Galați este estimată la aproximativ 17,4 milioane de euro, la care se vor mai adăuga câteva sute de mii de euro pentru autorizații și taxe.

Elaborarea Masterplanului LNG al UE pentru Rhin – Main – Dunăre, a fost doar o primă etapă în dezvoltarea proiectului rețetelei de terminale de gaz lichefiat de pe apele interioare ale Europei. Masterplanul a fost realizat pentru identificarera piețelor și clienților din apropierea celor nouă porturi, transferarea know-how-ului din navigația maritimă în sectorul navigației pe apele interioare ale Europei și furnizarea unor noi concepte de nave moderne specializate la transportul gazului lichefiat și propulsia cu gaz lichefiat, dar și elaborarea unor reglementări de natură legislativă, economică și tehnică.

puterea.ro

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.