Jump to content

Recommended Posts

Posted

Acuzații de discriminare la Şcoala Nr. 10

Centrul European pentru Drepturile Copiilor cu Dizabilităţi (CEDCD) a  anunţat, printr-un comunicat de presă, că a sesizat Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării (CNCD) în cazul unei fetiţe de 8  ani din Judeţul Galaţi, diagnosticată cu tulburare de spectru autist (Sindrom Asperger), exclusă din Şcoala Gimnazială nr. 10 Petre Ţuţea din Galaţi.

În anul 2014, pe baza certificatului de orientare şcolară emis de CJRAE Galaţi, micuţa Adelina a fost înscrisă la clasa pregătitoare a Şcolii Gimnaziale nr. 10 din Galaţi, împreună cu sora ei. "Adelina ar fi trebuit dusă cu un an mai devreme, dar din cauza că doream să aibă şi suportul surioarei ei, cu un an mai mică, le-am dat pe amândouă odată. Din păcate, de la început nu a fost bine", spune Aurelia, mama fetei. Pe tot parcursul clasei pregătitoare, cele două surori au fost izolate şi supuse unui tratament diferenţiat de către învăţătoare, care a făcut în permanenţă presiuni asupra părinţilor, de retragere a Adelinei din şcoală. "Suntem extrem de îngrijoraţi cu privire la situaţia celor două fetiţe din Galaţi, cu atât mai mult cu cât aceste cazuri nu reprezintă o excepţie, ci un fenomen la nivelul sistemului de educaţie românesc. În ciuda eforturilor CEDCD şi a numeroaselor decizii ale CNCD, care sancţionează discriminarea în cazul copiilor cu dizabilităţi, Ministerul Educaţiei refuză în continuare să ia orice măsură de prevenire şi sancţionare a acestor fapte. Noi vom continua lupta pentru drepturile acestor copii şi vom apela la toate mijloacele legale, dar şi la forurile internaţionale pentru ca Ministerul Educaţiei să-şi asume incluziunea copiilor cu dizabilităţi, care este o obligaţie şi nicidecum o opţiune”, declară Mădălina Turza, preşedinte CEDCD.

”Până şi banca în care stătea Adelina a fost scoasă din clasă la finalul orelor”

În ciuda dificultăţilor, părinţii au încercat să-şi menţină copiii împreună în aceeaşi şcoală, inclusiv în clasa I. Începând cu anul şcolar 2015, faptele s-au acutizat, învăţătoarea micuţei Adelina interzicându-i acesteia să mai vină la şcoală. Mai mult decât atât, învăţătoarea a făcut toate demersurile pentru ca părinţii să o retragă pe Adelina din şcoală. Enumerăm cu titlu de exemplu: refuzul de a-i asigura un loc în bancă, refuzul de a dialoga cu asistentul personal al fetiţei şi cu părinţii, refuzul de a-i adapta curriculum-ul, jignirea şi izolarea atât a Adelinei, cât şi a surorii ei. ”Avem şi noi, părinţii copiilor speciali, drepturi. Ceea ce au făcut a fost nedrept. Pur şi simplu, până şi banca în care stătea Adelina a fost scoasă din clasă la finalul orelor. A avut de suferit din această cauză şi sora Adelinei, da. De fiecare data cand se mergea la clasă, Adelina nu avea bancă, învăţătoarea o aducea din clasele alăturate sub presiunea cuvintelor noastre. Apoi, după ore, banca iar era scoasă din sală... la nesfârşit aşa. Adelina devenea agitată în momentul în care vroia să se aşeze undeva, la fel ca şi ceilalţi copii, dar nu avea un loc al ei”, spune Aurelia, mama fetei discriminate.

Părinţii afirmă că s-au adresat conducerii şcolii, care a susţinut comportamentul învăţătoarei, refuzând explicit integrarea Adelinei în şcoală. ”La presiunea învăţătoarei şi a conducerii şcolii, părinţii au fost obligaţi să solicite transferul copiilor într-o unitate şcolară, în afara razei de domiciliu. Acest fapt îngreunează substanţial accesul copiilor la educaţie şi pune o povară suplimentară pe părinţi, care sunt nevoiţi să îi transporte zilnic cu taxiul la şcoală”, se mai arată în comunicatul CEDCD. Pe o înregistrare telefonică se aude cum asistentul Adelinei o anunţă pe învăţătoare că Adelina va veni iar la şcoală şi îi trebuie bancă, iar învăţătoarea, invocând diverse pretexte: ”Întâi să îmi aduceţi hârtia şi apoi copilul, dar să ştiţi că nu sunt de acord să vină în clasă, nu ştiu unde să vă duceţi, dar la mine nu”, se aude în înregistarea oferită de mama fetiţei, înregistrare care de altfel a fost pusă şi la dispoziţia inspectoratului.

Inspectoratul invocă disfuncţionalităţi de comunicare între părinţi şi învăţătoare

Conducerea Şcolii nr. 10 neagă orice acuzaţie de discriminare. Susţin că ei cunosc problema, dar nu au avut niciodată vreo plângere scrisă. ”Fiind un copil cu probleme, cu tulburări de comportament şi ce se mai scrie în acel certificat medical al ei, era foarte agitată. Avea un comportament neadevcat pentru o oră de curs. De aici probabil interveneau acele inadvertenţe între doamna învăţătoare şi copil. Copilul avea un însoţitor care, în momentul în care devenea prea agitată, o scotea din clasă, ca să o liniştească într-un fel. Nu am avut plîngeri. Doar mama fetei care mereu venea şi spunea că mai trebuie mai multă aplecare asupra fetei şi că doamna învăţătoare trebuie să înţeleagă acest lucru. Câteodată mama mi-a adus la cunoştinţă că suferea şi sora Adelinei, dar câteodată nu spunea asta. E un caz mai vechi şi nu îmi amintesc totul. Direcţiunea şcolii a pledat întotdeauna pentru înţelegere, nu am făcut presiuni ca să mute eleva”, a spus Laura Vasiliu, director adjunct, Şcoala nr. 10.

Florentina Stoian, directoarea şcolii, susţine că deşi ei, personal, nu i-au fost adresate plângeri niciodată, nici măcar verbale, în acest caz, va deschide o anchetă ca urmare a apariţiei comunicatului CEDCD.

Inspectorul şcolar adjunct, Diamanta Bulai, a precizat că, la fel, nu există plîngeri scrise de la familie, ci de la părinţii celorlalţi copii din clasă, care reclamau imposibilitatea desfăşurării orelor. ”Au fost, în acest caz, şi multe dificultăţi care au apărut, poate pe o disfuncţionalitate de comunicare între părinţi şi doamna învăţătoare. Noi am susţinut această integrare în învăţământul de masă la Şcoala 10. Mai existau în acea clasă şi alţi doi copii cu dificultăţi ce aveau şi certificat şi de aceea au existat în acea clasă dificultăţi de abordare a procesului educaţional la nivelul respectiv“, a precizat Diamanta Bulai, ISJ Galaţi.

Mama fetiţei are de gînd să dea şcoala în judecată.

monitoruldegalati.ro

Posted

Fara suparare, dar cred ca parintii ar fi trebuit sa se consulte cu cineva din sistem (de ex. cu dna. Bulai) INAINTE de a inscrie copiii la scoala. Nici prin tarile civilizate (sa zicem...) nu sunt toate lucrurile perfecte in invatamant.

  • 1 year later...
Posted

Educatoarea şi directoarele unei fetiţe cu sindromul Asperger, sancţionate cu amenzi de 1.000 de lei pentru discriminare

Educatoarea şi directoarele unei fetiţe, din Galaţi, cu sindrom Asperger, au fost sancţionate cu amenzi de 1.000 de lei fiecare pentru discriminare activă şi pasivă, de Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării, a anunţat Centrul European pentru Drepturile Copiilor cu Dizabilităţi (CEDCD).

În urmă cu un an, o fetiţă, de 8 ani, de la Şcoala nr. 10, din Galaţi, cu sindrom Asperger - tulburare de spectru autist înalt funcţional - a fost supusă unor umilinţe grave de învăţătoarea ei şi izolată de restul clasei din cauza dizabilităţii, potrivit unui comunicat al CEDCD. Astfel, potrivit sursei citate, conducerea Şcolii nr. 10, Petre Ţuţea, din Galaţi, prin cele 2 directoare, a rămas pasivă la aceste întâmplări semnalate de mama fetiţei. În urma evenimentelor, micuţa a suferit traume emoţionale severe, iar părinţii au fost nevoiţi să o transfere la o şcoală mult mai departe de casă. „Astfel, conform deciziei Consiliului Naţional pentru Combaterea Discriminării, educatoarea şi cele 2 directoare au fost sancţionate cu amenda de 1.000 lei fiecare şi au fost obligate la publicarea hotărârii de sancţionare într-un ziar de circulaţie locală”, se arată în comunicatul CEDCD.

În continuare se precizează că un aspect foarte important şi o premieră pentru cazurile de discriminare a copiilor cu dizabilităţi din România este sancţionarea conducerii şcolii pentru pasivitate, în condiţiile în care incluziunea şcolară a copiilor cu nevoi speciale este responsabilitatea şcolii în ansamblul ei, atât prin profesori, la clasă, cât şi prin persoanele (directori de şcoală) sau instituţiile (Inspectorat Şcolar, Ministerul Educaţiei) care le supraveghează activitatea şi au rolul de a media eventuale conflicte sau de a regla derapaje.

În cazul de faţă, potrivit comunicatului CEDCD, Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării a constatat „lipsa de cooperare şi comportamentul pasiv manifestat de conducerea unităţii şcolare care, prin efectele pe care le-a generat, a supus minora la un tratament injust. Colegiul director constată că nu a fost luată nicio măsură de către conducerea unităţii şcolare la problemele semnalate de mama minorei.” De asemenea, Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării a reţinut că învăţătoarea fetiţei “a manifestat un comportament opoziţionist faţă de integrarea minorei în colectiv, manifestat prin refuzul colaborării cu părinţii”, iar „reclamata muta zilnic banca în care stătea minora într-o sală alăturată, a comunicat diagnosticul minorei în faţa celorlaţi părinţi şi a demarat acţiunea de convingere în vederea excluderii copilului din clasă.”

Conducerea CEDCD atrage totodată atenţia profesorilor că fapte precum comunicarea diagnosticului copilului către alţi părinţi şi coalizarea acestora pentru excluderea copilului din clasă şi şcoală reprezintă o formă gravă de discriminare, precum şi un atentat la protecţia datelor cu caracter personal, prevăzute şi pedepsite de legislaţia în vigoare. „Dat fiind faptul că astfel de fapte ne sunt relatate constant de către părinţii copiilor, vom continua să facem demersurile legale pentru sancţionarea agresorilor”, declară, în finalul comunicatului, Mădălina Turza, preşedintele Centrului European pentru Drepturile Copiilor cu Dizabilităţi.

impartial.ro

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.