Jump to content

Tren vs microbuz. Cât îi costă pe gălăţeni o călătorie de "lux"


dcp100168

Recommended Posts

Tren vs microbuz. Cât îi costă pe gălăţeni o călătorie de "lux"

"Le recomandăm românilor să aleagă mijlocul de transport care li se potriveşte cel mai bine. Este normal să fie mai scump biletul de tren, în toate ţările civilizate este la fel. Trenul este un lux şi oamenii plătesc mai mult că să îl aibă", a spus Dan Costescu, ministrul Transporturilor, la începutul lunii iulie.

Dar cât costă, de fapt, o călătorie cu trenul din Galaţi spre diverse oraşe importante din ţară? "Viaţa liberă" a făcut o analiză asupra preţurilor biletelor de tren, le-a comparat cu cele pentru microbuze şi, totodată, a făcut şi o comparaţie între condiţiile de călătorie şi timpii de parcurs.

De la Galaţi la Cluj, cea mai mare distanţă cu trenul

Conform informaţiilor disponibile pe site-ul CFR Călători, trenul InterRegio care face legătura dintre Galaţi şi Cluj-Napoca parcurge cei 520 de kilometri în ceva mai mult de 14 ore, iar preţul biletului este, pentru un adult care nu beneficiază de niciun fel de reducere, 121 de lei. Bineînţeles, la vagoane de clasa a II-a, dat fiind că la clasa I un bilet doar pentru drumul dus costă 179,5 lei. La clasa a II-a, un bilet pentru un copil costă aproximativ 63 de lei, biletul pentru un elev sau student cu legitimaţie costă 76 de lei, în timp ce studenţii care au cupoane plătesc doar 60,5 lei. La clasa I, studenţii cu cupoane şi pensionarii sunt nevoiţi să plătească 120 de lei pentru un bilet. Un drum dus întors între Galaţi şi Cluj costă 320 de lei la vagoanele de clasa I, în timp ce la clasa a II-a costă 215 lei.

Prin comparaţie, călătoria cu microbuzul durează nouă ore, poate un pic mai mult dacă se iau în considerare şi pauzele, iar biletul are preţ fix pentru toată lumea, indiferent de vârstă: 100 de lei.

Galaţi - Iaşi, mai scump decât Galaţi - Braşov

Dacă un drum de patru ore cu trenul de la Galaţi la Iaşi costă 67 de lei, la un vagon clasa a II-a, un drum de cinci ore şi jumătate până la Braşov costă doar 52 de lei, la acelaşi tip de vagon. Gălăţenii care vor să călătorească până la Iaşi trebuie să ştie că biletul pentru un copil costă 35 de lei, cel pentru un elev sau student cu legitimaţie costă aproape 50 de lei, în timp ce studenţii cu cupoane plătesc 33 de lei pentru un bilet la clasa a II-a. Biletele la vagoanele de clasa I sunt mai scumpe. Biletul întreg costă 100 de lei, biletul pentru un student cu cupoane, dar şi pentru un pensionar costă 69 de lei, în timp ce studentul cu legitimaţie plăteşte 83 de lei.

Prin comparaţie, drumul cu microbuzul durează cinci ore şi costă 35 de lei, indiferent de vârstă sau statut social.

În ceea ce îi priveşte pe cei care călătoresc până la Braşov, elevii sau studenţii gălăţeni care au doar legitimaţie trebuie să scoată din buzunar aproape 53 de lei (în condiţiile în care biletul cu preţ întreg este 52 de lei!), studentul cu cupoane 37 de lei, pensionarul 39 de lei, iar copilul 29 de lei. La clasa I, biletul cu preţ întreg costă 110 lei, iar de reducerea cea mai mare, de 50 la sută, beneficiază doar copiii, a căror călătorie costă 51 de lei. Elevii sau studenţii cu legitimaţie plătesc 90 de lei pentru un bilet, în timp ce studenţii cu cupoane şi pensionarii scot din buzunar 76 de lei pentru o călătorie la clasa I.

Călătoria cu microbuzul pe distanţa Galaţi - Braşov durează tot cinci ore şi jumătate şi costă 50 de lei, pentru orice călător. Singura diferenţă apare la drumul de retur, dat fiind că studenţii Universităţii Transilvania beneficiază de o reducere de 50 la sută la microbuz.

Până la mare, cu aproximativ 50 de lei

Călătoria cu trenul până la Constanţa nu este costisitoare, nici măcar pentru cei care sunt nevoiţi să achite preţul unui bilet întreg, dat fiind că acesta costă 48 de lei. Studenţii care au cupoane, însă, dar şi copiii şi pensionarii au parte de reduceri avantajoase, dat fiind că pentru un drum dus întors sunt nevoiţi să scoată din buzunar cel mult 70 de lei, la un vagon de clasa a II-a. La vagoanele clasa I, biletul costă 100 de lei. Copiii plătesc 52 de lei, elevii şi studenţii cu legitimaţie scot din buzunare 83 de lei, în timp ce pensionarii şi studenţii cu cupoane nu plătesc mai mult de 69 de lei pentru un drum dus.

Există, însă, şi variante mai ieftine. Trenul Regio care ajunge de la Galaţi la Constanţa, cu oprire la Făurei, nu are bilete mai scumpe de 33 de lei. Astfel, un student cu cupoane se poate duce şi se poate şi întoarce cu o sumă cifrată undeva la 40 de lei. Diferenţa apare la timpul de parcurs, de aproape 6 ore şi jumătate la trenul Regio, faţă de 4 ore la trenul InterRegio.

Cu microbuzul, călătoria până la Constanţa costă între 50 şi 60 de lei, iar timpul de parcurs poate fi şi de trei ore şi jumătate.

Aerul condiţionat, o necesitate care funcţionează rar

Peste 90 la sută dintre trenurile InterRegio cu plecare din Galaţi, precum şi 50 la sută dintre trenurile Regio care circulă pe raza sucursalei Galaţi, au în compunere vagoane dotate cu instalaţii de climatizare, potrivit unui comunicat al CFR Călători Galaţi. "Precizăm că, în perioadele caniculare,  se fac eforturi suplimentare pentru punerea în circulatie a tuturor unităţilor de material rulant dotate constructiv cu instalaţii de climatizare. Pe fondul temperaturilor exterioare ridicate, există şi situaţii accidentale în care componentele electronice ale acestor instalaţii îşi întrerup neprogramat funcţionarea. În acele cazuri, se iau măsuri operative de remediere imediată, dacă este posibil", se mai arată în comunicatul emis de CFR Călători.

Cu toate astea, călătorii spun că instalaţiile de climatizare nu funcţionează, mai ales în trenurile de tip Regio, acolo unde pe timp de vară, la orele de vârf, temperatura atinge valori alarmante. "Ne simţim ca în saună. Parcurg săptămânal distanţa dintre Galaţi şi Tecuci şi merg cu personalul, că e mai ieftin. Ei bine, chiar şi dimineaţa e foarte cald în vagoane. Deja când începe să bată soarele, e saună. Iar aer condiţionat, dacă există, eu nu l-am simţit", ne-a explicat Grigore Popa, un cetăţean de 47 de ani.

Este, aşadar, mersul cu trenul un lux în România? Dacă ar fi să facem o comparaţie cu ţările occidentale, am putea spune că acolo distanţele de 400 de kilometri sunt parcurse în ceva mai puţin de trei ore, în timp ce în România durează cel puţin dublu. Am mai putea face referire şi la condiţiile din tren, dat fiind că vagoanele din ţările occidentale sunt silenţioase, aerisite, cu instalaţii de climatizare funcţionale, cu prize pentru fiecare scaun şi, uneori, cu internet gratuit, în timp ce ale noastre, deşi au prize, acestea nu sunt funcţionale mereu, iar de linişte nici nu poate fi vorba. Discuţia despre lux poate fi extinsă şi la nivelul toaletelor. În multe dintre trenurile româneşti, toaletele sunt adevărate haznale, al căror miros înţepător poate fi simţit încă dinainte de a deschide uşa.

Cert este că, înainte de vorbi despre lux, trenurile româneşti ar avea nevoie de o investiţie majoră în recondiţionare, dacă nu înnoire. Şi acelaşi lucru se poate spune şi despre liniile de cale ferată, cu precădere pe porţiunile unde se circulă cu viteze extrem de reduse.

viata-libera.ro

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.