Jump to content

Damen Galaţi construieşte nave de război pentru armata română


Recommended Posts

Posted

Romania vrea sa cumpere direct patru corvete multifunctionale produse la santierul olandez Damen din Galati: 3,6 miliarde de lei pe patru ani

Romania vrea sa cumpere patru noi corvete multifunctionale pentru a inlocuia actualele corvete depasite din punct de vedere operational si tehnic, iar Ministerul Apararii Nationale promoveaza o hotarare de guvern prin care statul sa achizitioneze direct corvetele ce vor fi construite la santierul naval de la Galati, al groupului olandez Damen. Programul ar urma sa coste circa 3,6 miliarde de lei pana in 2020, iar prima nava ar trebui sa fie livrata in 2,5 ani de la momentul semnarii contractului.

MApN, intr-un proiect de hotarare de guvern scos in dezbatere publica, vrea sa achitioneze direct patru noi corvete multifunctionale direct de la Damen Schelde Naval Shipbuilding BV, cei care detin santierul naval de la Galati. Ministerul Apararii a ales modelul produs la Damen, dar nu spune care sunt celelalte modele care ar fi corespuns criteriilor. Ministerul Apararii sustine ca, anterior, a analizat in Studiul de concept pentru produsul "Corveta multifunctionala", 13 proiecte de corvete, "din care patru proiecte pot satisface cerintele fortelor navale romane", dar nu precizeaza care ar fi acestea. Documentul promovat de MApN stabileste ca tinta doar modelul construit de Damen. MApN a determinat proiectul SIGMA 9813 ca varianta optima dintre cele patru proiecte analizate, insa ulterior analizei cei de la Damen au lansat o varianta imbunatatita, SIGMA 10514, model care va face obiectul achizitiei.

Nota de fundamentare retine ca sunt avute in considerare, cumulativ, cel putin, urmatoarele elemente:

- eliminarea riscului ca in cazul unei situatii de criza internationala sau chiar regionala, realizarea navei/navelor sa fie intrerupta/perturbata sau chiar nava/navele finalizata/e sa fie blocata/e intr-un port strain ori sa nu se permita tranzitarea unor stramtori, din motive diplomatice, politice, militare sau de orice alta natura;

- eliminarea riscului reprezentat de insecuritatea marsului catre tara, ca urmare a pericolelor generate de posibile atacuri ce pot aparea in situatia unei nave care navigheaza izolat;

- eliminarea riscului neincadrarii in termenul de 2,5 ani pentru prima corveta, respectiv 7 ani pentru gruparea de 4 corvete, in care acestea vor putea sa indeplineasca misiuni de lupta in apele Marii Negre, avand in vedere ca in situatia construirii navei/navelor, dotarii acesteia/acestora, instruirii echipajelor, testarii, evaluarii, omologarii si receptiei navei/navelor pe teritoriul national, toate aceste activitati se vor realiza intr-un interval de timp mult mai scurt;

- eliminarea riscurilor aferente constructiei si dotarii navei/navelor, prin supravegherea/controlul indeaproape al activitatilor specifice desfasurate pe teritoriul national;

- transferul de tehnologie pentru construirea/mentenanta navelor, precum si includerea acestei tehnologii in inventarul de capabilitati tehnologice la mobilizare;

- crearea premiselor constituirii unui centru de mentenanta in Romania, cu responsabilitati in realizarea mentenantei/modernizarii pe ciclul de viata al navelor."

"Prin atribuirea acordului cadru/contractului multianual pentru achizitia corvetelor din clasa SIGMA proiect 10514 catre Damen Shipyards Group-Olanda prin Santierul Naval Damen Galati S.A., statul roman, prin Ministerul Apararii Nationale/fortele navale romane, nu fac altceva decat sa valorifice, sa consolideze si sa dezvolte aceasta capabilitate industriala si expertiza existente in domeniul constructiei si dotarii navelor militare pe teritoriul national [...]", sustine MApN. Mai mult, Ministerul Apararii precizeaza ca "un fundament esential in alegerea corvetelor din clasa SIGMA proiect 10514 furnizate de Damen Shipyards Group-Olanda prin Santierul Naval Damen Galati S.A. il reprezinta intervalul de timp in care corvetele pot fi construite, dotate si furnizate fortelor navale romane, acest santier naval din Romania fiind singurul care poate  realiza prima corveta in maximum 2,5 ani, si totalul de 4 corvete in maximum 7 ani, asigurandu-se astfel capabilitatea de lupta "Corveta multifunctionala" conform termenelor avute in vedere." "Santierul Naval Damen Galati S.A. are capacitatea tehnica, logistica si organizatorica sa realizeze constructia si dotarea corvetelor din clasa SIGMA proiect 10514 pentru fortele navale romane, fiind singurul din Romania care a construit in ultimii 20 de ani nave militare noi (19 nave), pentru fortele navale apartinand tarilor NATO si UE si alte cateva nave cu destinatie militara pentru tari terte. In Romania nu exista un alt santier naval care sa posede capabilitatea industriala necesara care sa faca fata cerintelor impuse de realizarea unei corvete", se arata in nota de fundamentare.

In ceea ce priveste bugetul, nota de fundamentare detaliaza ca acesta va fi in total de 3,6 miliarde, impartit de-a lungul a patru ani 2017-2020.

Corveta Damen SGMA 10514

Lungime: 105,11 m
Latime: 14,02 m
Viteza maxima: 28 noduri
Autonomie (la 14 noduri): 5.000 mile marine
Echipaj: 120
Propulsie: CODOE 2x10000 kW + 2x1300 kW, CPP
Deplasament: 2365 tone
Armamement compatibil
    - Tun de calibru mediu - 76 mm;
    - Close in weapons system;
    - 2 x arme de calibru mic
    - 2 X lansatoare SSM (racheta sol-sol)
    - 12 celule cu lansare verticala pentru aparare antiaeriana de raza scurta
    - 2 X lansatoare de torpile
    - 2 X  decoys/chaff;
    - ECM.
Senzori/Radar:
    - 3D surveillance & target indication radar & IFF;
    - Radar/electro-optical fire control;
    - Hull mounted sonar;
    - ESM.
Heliport pentru eclioptere pana in 10 tone
Hangar pentru elicopter
Poate sustine 2 barci pentru trupe cu coca rigida (RHIB)

De ce achitioneaza Romania corvete multifunctionale?

"Cele mai eficiente nave de lupta de suprafata in zona de litoral sunt navele din clasa "corveta", cu deplasament mediu, capabile sa indeplineasca intreaga gama de misiuni in Marea Neagra si in afara acesteia, avand o autonomie corespunzatoare si calitati nautice care sa le permita executarea actiunilor inclusiv in conditii hidro-meteorologice dificile", argumenteaza Ministerul Apararii.

In prezent, fortele navale romane au in dotare patru corvete (din clasa Tetal), care sunt depasite din punct de vedere operational si tehnic, cu interoperabilitate limitata in raport cu navele altor state membre NATO, "avand resursa de viata epuizata si dotare cu echipamente si tehnica de provenienta estica, a caror modernizare nu este fezabila".

"Prin dotarea cu corvete noi, luandu-se in considerare durata de viata a acestora de aproximativ 30 de ani, care poate fi prelungita ulterior prin modernizari succesive, se asigura fortelor navale romane certitudinea operationala necesara pentru indeplinirea corespunzatoare a misiunilor specifice pe termen mediu si lung", sustine MApN.

Dintre misiunile care vor fi indeplinite de aceste corvete, MApN precizeaza:
- desfasurarea de actiuni militare, independent sau in cadrul unor grupari multinationale, pentru asigurarea integritatii spatiului maritim;
- participarea la impunerea respectarii legislatiei nationale si internationale in apele teritoriale, zona contigua si zona economica exclusiva;
- executarea operatiei de securitate maritima si a interventiei pentru cautare-salvare pe mare;
- asigurarea cercetarii permanente a litoralului si a Marii Negre;
- sprijinirea celorlalte categorii de forte ale Armatei Romaniei;
- participarea la operatii si misiuni internationale, conform planurilor aprobate.

Corvetele vor actiona ca unitate multifunctionala de lupta intr-o grupare de nave sau izolat. "Corvetele si cele doua fregate T22 vor constitui, prin rotatie, un grup de nave care sa fie pus la dispozitia NATO, in vederea indeplinirii angajamentelor asumate de Romania", arata MApN.

hotnews.ro

  • 3 weeks later...
Posted

Costul total al achizitiei celor patru corvete multirol construite la santierul Damen din Galati: 1,6 miliarde de euro, dublu fata de cat a fost vehiculat initial

Romania vrea sa cumpere patru corvete multirol de ultima generatie direct de la producatorul olandez Damen ce ar urma sa le construiasca la santierul naval pe care il detine la Galati. Programul ar urma sa se deruleze pe o perioada de sapte ani, insa, in Hotararea de Guvern pusa in dezbatere publica, valoarea contractului era prezentata defalcat doar pe patru ani - un total estimat la 800  mil. euro. In realitate, pe cei sapte ai ai programului costul estimat este de 1,6 miliarde de dolari, o suma dubla. MApN a explicat pentru HotNews.ro ca intreaga valoare este una estimata si include si achizitia munitiilor, suportul logistic initial, instruirea echipajelor, dar si o colaborare a santierului Damen in modernizarea altor nave ale Fortelor Navale.

Romania vrea sa cumpere patru noi corvete multifunctionale pentru a inlocuia actualele corvete depasite din punct de vedere operational si tehnic, iar Ministerul Apararii Nationale promoveaza o hotarare de guvern prin care statul sa achizitioneze direct corvetele ce vor fi construite la santierul naval de la Galati, al grupului olandez Damen.

Pentru acest proiect singura valoare facuta publica initial a fost cea din Nota de Fundamentare a proiectului de HG, document in care costul programului era defalcat doar pe primii patru ani, intre 2017 si 2020. Costul defalcat insuma 3,6 miliarde de lei (circa 800 de milioane de euro). Programul insa are o durata de implementare de sapte ani, cu prima corveta livrata in primii 2,5 ani de la semnarea acordului. Surse apropiate situatiei au precizat, insa, pentru HotNews.ro ca intreaga valoare estimata a proiectului pe cei sapte ani ar fi de fapt dubla si ca, la solicitarea Ministerului de Finante, proiectul Hotararii de Guvern ce va ajunge la aprobare pe masa Executivului va contine defalcarea sumei pe toata durata programului.

La solicitarea HotNews.ro, Ministerul Apararii Nationale a confirmat ca valoarea intregului program pe cei sapte ani este de 1,6 miiarde de euro, cu tot cu TVA, dar a explicat ca suma estimata contine mai multe elemente, printre care si inzestrarea cu armament ale noilor nave. "Valoarea estimata a programului, pentru un numar de 4 corvete multirol, pe intreaga perioada de sapte ani, este de 1,6 miliarde Euro (cu TVA) in care sunt cuprinse si achizitia munitiilor si suportul logistic initial, care include si instruirea echipajelor", a precizat MApN la solicitarea HotNews.ro.

Potrivit oficialilor de la Aparare, constructia si dotarea navelor vor fi realizate in Romania, la Santierul Naval Damen Galati, "atat in activitatea de realizare propriu-zisa a corvetelor, cat si in proiecte de modernizare a altor nave din dotarea Fortelor Navale Romane, respectiv a celorlalte obligatii de actiuni compensatorii (offset) ce revin companiei olandeze. Prima corveta multifunctionala ar putea fi livrata intr-un interval de timp de aproximativ 2,5 ani de la momentul semnarii contractului, ceea ce este esential pentru interesele Romaniei in contextul actual de securitate din zona Marii Negre".

De ce a ales MApN sa achizitioneze direct corvetele de la grupul Damen?

MApN explica faptul ca a ales sa colaboreze cu Damen si santierul sau din Galati dupa ce "in Studiul de concept pentru produsul "Corveta multifunctionala", elaborat in cadrul Ministerului Apararii Nationale, au fost analizate 13 proiecte de corvete, din care patru proiecte pot satisface cerintele fortelor navale romane. Dintre toate aceste proiecte, clasa SIGMA (Ship Integrated Geometric Modular Design Approach) prezinta cele mai mari avantaje avantaje". "Conform procedurii specifice, activitatile compensatorii aferente contractului se vor desfasura prioritar in urmatoarele domenii: activitatea de modernizare a altor capabilitati ale fortelor navale romane, realizarea facilitatilor de instruire, constituirea centrului de mentenanta si a facilitatilor de depozitare a munitiilor in Romania", mai detaliaza MApN. Oficialii de la Aparare mai precizeaza ca realizarea navelor in Romania ar reprezenta "o oportunitate importanta de dezvoltare, atat pe orizontala, in industria de profil nationala, cat si in spectrul mai larg, al altor companii romanesti".

hotnews.ro

Posted

Guvernul a aprobat Hotărârea pentru achiziţia corvetelor multirol, care vor fi construite la Galaţi

Guvernul a aprobat, marţi, Hotărârea pentru achiziţia a patru corvete multirol, care vor fi produse la Şantierul Naval Damen Galaţi. Valoarea estimată a programului, pe întreaga perioadă de şapte ani, este de 1,6 miliarde Euro, inclusiv TVA, sumă în care sunt cuprinse şi achiziţia muniţiilor şi suportul logistic iniţial, care include şi instruirea echipajelor, precizează Guvernul.

Conform unui comunicat al Guvernului, prin actul normativ adoptat, Cabinetul a aprobat circumstanţele şi procedura specifică aferentă programului strategic de înzestrare "Corvetă multifuncţională" în vederea furnizării de către Damen Shipyards Group, prin Damen Schelde Naval Shipbuilding BV, a patru corvete din clasa SIGMA - proiect 10514, construite şi dotate în Şantierul Naval Damen Galaţi S.A., precum şi a suportului logistic iniţial.

"Valoarea estimată a programului, pe întreaga perioadă de şapte ani, este de 1,6 miliarde Euro (cu TVA), sumă în care sunt cuprinse şi achiziţia muniţiilor şi suportul logistic iniţial, care include şi instruirea echipajelor", precizează sursa citată.

economica.net

  • 1 month later...
Posted

Programul pentru corvete, o decizie finală pozitivă

Guvernul a aprobat programul de construire la Santierele navale Damen din Galați a patru corvete tip SIGMA care vor intra în dotarea Flotei militare a României la Marea Neagră.

Programul se derulează pe durata a șapte ani și este anunțat cu un cost de 1,6 miliarde euro în care sunt incluse corvetele, munitia, instruirea echipajelor.

 Armarea cu rachete este asigurată, potrivit surselor noastre, de compania franceză MBDA, lider european în domeniu.

 Corvetele SIGMA sunt considerate a fi cele mai moderne din clasa respectivă și au avantajul că se află deja în exploatare specific militară în Indonezia și Maroc.

 Sigma  clasa 10514  are un deplasament de 1692 tone, viteza maximă de deplasare de 52 km/h. Sistemele de rachete MBDA  asigură apărare antiaeriană și de suprafată. 

Programul include în pretul convenit și modernizarea fregatelor din dotarea flotei militare romanesti.

Procedurile de achizitie au urmat toti pasii legali si s-au conformat standardelor de transparență.

Specialisti din inginerie navală și din marina militară considera proiectul SIGMA  deosebit de eficient și corespunzător nevoilor specifice ale angajamentelor României la Marea Neagră.

 O vulnerabilitate a unor proiecte de dotare militară anterioare a fost ,,grefarea” pe produsul de bază a unor ,,modernizări” și adaptări care au căpușat contractele și au diminuat până la anulare performanțele. Cazul transportoarelor blindate Pyranha este relevant în acest sens. O repetare a acestui tip de virusare la corvetele SIGMA ar atrage, potrivit experților militari, o  dereglare a programului de livrare și schimbarea profilului compact aerodinamic al navei.

jurnalul.ro

  • 2 months later...
Posted

Guvernul renunță să mai cumpere corvetele care urmau să fie construite la Galaţi

Premierul Sorin Grindeanu a declarat, joi seara, că Executivul va abroga Hotărârea de Guvern emisă de Cabinetul Cioloş în luna noiembrie privind achiziţia corvetelor multirol, care urmau să fie construite la Galaţi, pe motiv că este ilegală. „Vom abroga hotărârea de Guvern dată în decembrie, pentru că nu a fost dată în mod legal. Trebuia să existe înainte un memorandm care să fie aprobat în Parlament. Orice investiţie în acest domeniu mai mare de 100 de milioane de euro trebuie aprobată de Parlament”, a spus Sorin Grindeanu la Antena 3. El a mai spus că ”paşii sunt cât se poate de clari”. ”Se abrogă, apoi se merge în Parlament”, a adăugat premierul.

La sfârşitul lunii februerie, Liviu Dragnea a declarat că Guvernul Grindeanu trebuie să abroge hotărârea de guvern dată de Cabinetul Cioloş prin care s-a decis cumpărarea a patru corvete noi, în valoare de 1,6 miliarde de euro, pe care firma olandeză Damen Shipyards Group ar urma să le construiască pe şantierul de a Galaţi. „În situaţia respectivă acea hotărâre de guvern nu putea fi adoptată fără să existe aprobarea Parlamentului. Ceea ce cred eu că va face Guvernul - şi trebuie să facă - să abroge acea hotărâre de guvern şi să reia procedura legală care înseamnă eventual memorandum în Guvern, solicitarea de la Parlament pentru aprobare după care să purceadă la hotărârea de guvern care să aibă un rezultat sau altul”, a declarat Dragnea.

Guvernul Cioloş a adoptat, în şedinţa din 29 noiembrie 2016, Hotărârea privind aprobarea circumstanţelor şi a procedurii specifice aferente programului strategic de înzestrare ,,Corvetă multifuncţională”. Prin actul normativ adoptat, Cabinetul a aprobat circumstanţele şi procedura specifică aferentă programului strategic de înzestrare ,,Corvetă multifuncţională” în vederea furnizării de către Damen Shipyards Group, prin Damen Schelde Naval Shipbuilding BV, a patru corvete din clasa SIGMA - proiect 10514, construite şi dotate în Şantierul Naval Damen Galaţi S.A., precum şi a suportului logistic iniţial. Valoarea estimată a programului, pe întreaga perioadă de şapte ani, este de 1,6 miliarde Euro (cu TVA), sumă în care sunt cuprinse şi achiziţia muniţiilor şi suportul logistic iniţial, care include şi instruirea echipajelor. „În Studiul de concept pentru produsul „Corvetă multifuncţională”, elaborat în cadrul Ministerului Apărării Naţionale, au fost analizate 13 proiecte de corvete, din care patru proiecte pot satisface cerinţele forţelor navale române. Dintre toate aceste proiecte, clasa SIGMA (Ship Integrated Geometric Modular Design Approach) prezintă cele mai mari avantaje avantaje”, se arată într-un comunicat al guvernului din 29 noiembrie 2016.

mediafax.ro

Posted

Procedura privind achiziția corvetelor pentru Armata Română va fi reluată

Liderul PSD, Liviu Dragnea, a declarat, luni, 13 martie, că procedura privind achiziţionarea corvetelor pentru Armata Română "va fi reluată, dat fiind că procedura anterioară nu a îndeplinit condiţiile legale". Acesta a mai explicat că procedura este "una foarte simplă". "Un memorandum adoptat de Guvern, urmat de aprobarea Parlamentului şi emiterea unei hotărâri de guvern care finalizează eventual un dialog competitiv. Rezultatul final nu îl ştie nimeni", a mai spus Dragnea.

Preşedintele Camerei Deputaţilor fusese cel care, la finalul lunii februarie, a spus despre această procedură că a fost "ilegală" şi că hotărârea de guvern emisă de Guvernul Cioloş trebuie abrogată.

Corvetele militare pentru Armata Română urmau să fie produse la Şantierul Naval din Galaţi, contra sumei de 1,6 miliarde de euro.

viata-libera.ro

  • 5 months later...
Posted

Damen Galaţi, din nou la start în cursa pentru navele militare

Proiectul de achiziţionare a patru corvete multifuncţionale a fost relansat de Guvern, un proiect de hotărâre în acest sens fiind lansat în dezbatere publice de Ministerul Apărării Naţionale. Navele ar urma să coste 1,6 miliarde de euro, unul dintre candidaţi importanţi pentru adjudecarea contractului fiind SN Damen Galaţi.

Potrivit Ministerului Apărării, interesul de securitate al statului român este consolidarea şi dezvoltarea unei capabilități industriale navale în domeniul militar care să permită livrarea în următorii şapte ani a celor patru corvete, prima dintre ele în următorii trei ani. De asemenea, constructorul va trebui să fie capabil să asigure şi mentenanţa navelor, atât a noilor nave, cât şi a navelor pe care marina militară le mai are în dotare.

Programul de înzestrare se va derula prin intermediul Companiei Naţionale Romtehnica. Corvetele vor trebui să aibă un deplasament cuprins intre 1600-3500 t, cu capabilităţi de luptă în cel puţin două domenii (luptă antiaeriană - AAW şi luptă împotriva navelor de suprafaţă - ASuW / luptă antisubmarin - ASW) şi sistem de management al luptei integrat cu sistemele de senzori şi armament, inclusiv sisteme de rachete navă-aer/navă-navă.

În cursul anului trecut, Guvernul Cioloş a ales SN Damen Galaţi pentru construirea corvetelor (model Sigma 10514), însă, după alegeri, noul Guvern a stopat procedura, pe motiv că nu s-ar fi respectat normele în vigoare privind achiziţiile publice. În acelaşi timp, la fel de adevărat este că SN Damen Galaţi este singurul şantier naval din România care a construit în ultimele două decenii nave militare noi (19 nave), pentru forţele navale aparţinând ţărilor NATO şi UE şi nu numai.

"În România nu există un alt şantier naval care să posede capabilitatea industrială necesară care să facă faţă cerinţelor impuse de realizarea unei corvete", se arăta la vremea respectivă în nota de fundamentare întocmită de Ministerul Apărării.

Cert este că achiziţia corvetelor ar fi un pas important pentru armata română, în condiţiile în care, în prezent, forţele navale au în înzestrare patru corvete, dar care sunt depăşite din punct de vedere operaţional şi tehnic.

În noul proiect de Hotărâre de Guvern privind lansarea procesului de achiziţie, Ministerul Apărării aminteşte şi de o recomandare a CSAT către Guvern ca procedura specifica de atribuire a contractului "să încurajeze implicarea capabilităţilor autohtone, cu participarea unor companii de prestigiu în domeniu pe plan internaţional şi atragerea acestora în procesul de modernizare şi privatizare a industriei de apărare." Drept urmare, navele vor fi construite, cu siguranţă, în România, iar SN Damen Galaţi păstrează, în continuare, şansele cele mai mari în atribuirea contractului, odată ce procedura de achiziţie avută în vedere de Guvern va fi avizată de Parlament.

viata-libera.ro

  • 3 months later...
Posted

Se relansează bătălia pentru achiziţia corvetelor militare. Damen Galaţi, la trântă cu italienii şi francezii

Ministerul Apărării Naţionale a reluat procesul de achiziţie a patru corvete pentru Forţele Navale, în acest sens fiind lansat în dezbatere publică un proiect de Hotărâre de Guvern. Mai exact, este vorba de aprobarea „circumstanţelor şi a procedurii specifice aferente programului esenţial de înzestrare "Corvetă multifuncţională"”, etapă procedurală în vederea atribuirii unui acord cadru de construire şi dotare a navelor militare.

Potrivit proiectului de hotărâre, procedura de atribuire a contractului, evaluat la o valoare de 3,6 miliarde de lei, va avea trei etape: etapa de calificare, etapa de dialog şi etapa de evaluare a ofertelor finale depuse. Una dintre condiţiile de bază este ca navele să fie construite într-un şantier naval din ţară. Astfel se “elimină riscului reprezentat de insecuritatea marşului de la şantierul naval către ţară, ca urmare a pericolelor generate de posibile evenimente sau atacuri ce pot apărea în situaţia unei nave care navighează izolat”, se motivează în proiectul de hotărâre. În plus, realizarea în ţară a corvetelor va permite supravegherea permanentă a procesului de construcţie, precum şi modernizarea capabilităţilor industriei navale în domeniul militar. Prima corvetă ar urma să fie livrată în termen de trei ani de la semnarea contractului, toate cele patru nave urmând să fie finalizate în termen de şapte ani.

După cum v-am informat în paginile ziarului nostru, de acest contract este interesat şi Şantierul Naval Damen Galaţi. La sfârşitul anului trecut, în timpul Guvernului Cioloş, Damen a fost foarte aproape de atribuirea acestui contract, MApN considerând că modelul propus de navaliştii gălăţeni - SIGMA 10514 „Corvetă multifuncţională” - fiind cel mai bun din cele 13 proiecte de corvete analizate. Din păcate, procesul de achiziţie a fost stopat în Parlament, chiar înainte de alegerile din decembrie, motivele fiind unele mai degrabă de ordin politic.

Negocieri intense

Reluarea procesului de achiziţie a corvetelor a revigorat şi concurenţa pentru atribuirea contractului, în mişcare fiind puse inclusiv… „forţele” diplomatice. De exemplu, în februarie a.c., la doar câteva ore după şedinţa de bilanţ a MApN în care nu s-a spus o vorbă despre achiziţionarea corvetelor, ambasadorul Olandei, Stella Ronner-Grubacic, a făcut o vizită la minister. Potrivit unui comunicat oficial de la acea vreme, au fost „discutate cu precădere aspecte legate de colaborarea bilaterală în domeniul apărării”, inclusiv „posibilele căi de creştere a cooperării tehnico-militare”. De atunci, în spaţiul public nu au mai apărut relatări despre astfel de consultări la nivel de ambasadă, cei de la Damen au fost şi ei destul de zgârciţi în declaraţii, dar asta nu înseamnă că s-a stat cu mâinile în sân. O mutare interesantă este achiziţia de către Grupul Damen a pachetului majoritar la Şantierul Naval de la Mangalia, nefiind exclus ca tranzacţia să aibă o componentă şi în ceea ce priveşte negocierea contractului de construire a corvetelor.

Cine sunt concurenţii

Chiar dacă, teoretic, SN Damen Galaţi este favorit în atribuirea acestui contract, fiind singurul din ţară care a construit în ultimii 20 de ani nave militare noi (19 nave), pentru forţele navale aparţinând ţărilor NATO şi UE şi alte câteva nave cu destinaţie militară pentru ţări terţe, mai există şi alte companii mari care şi-ar dori aceste comenzi. Până în prezent, cei mai vizibili au fost italienii de la "Fincantieri SpA", ce deţin Şantierul Naval din Tulcea şi francezii de la Naval Group, în calitate de parteneri ai Şantierul Naval Constanţa.

În ceea ce-i priveşte pe italieni, o delegaţie condusă de ambasadorul Marco Giungi a avut, în septembrie, o serie de discuţii la MApN. Din delegaţie au făcut parte inclusiv ataşatul apărării şi cel comercial al Ambasadei Italiei în România, dar şi oficiali din conducerea "Fincantieri SpA". Conform MApN, convorbirile purtate cu firma italiana au avut un rol consultativ, astfel încât „partea română să aibă un tablou cât mai amplu al ofertelor disponibile”.

Mai vocali şi mai „agresivi” din punct de vedere mediatic au fost francezii, care au pus în mişcare o întreagă maşinărie de lobby, în care s-au implicat, alături de grupului industrial Naval Group, inclusiv ambasadorul Michèle Ramis şi reprezentanţi ai Asociaţiei Industriei Navale Franceze (GICAN). Astfel, în noiembrie, cu mare tam-tam, sub egida Ambasadei Franţei au fost organizate o serie de seminare dedicate industriei de apărare, la Bucureşti şi Constanţa, scopul fiind acela de a identifica cât mai mulţi parteneri români – inclusiv din administraţia publică sau asociaţii profesionale - pe care să-i antreneze în proiectele Naval Group.

Prin urmare, bătălia pentru atribuirea contractului de construire a corvetelor se anunţă intensă. Concurenţa nu poate fi decât benefică pentru termenii contractului pe care-i poate obţine MApN. Dar, dincolo de asta, şi mai bine pentru Galaţi ar fi dacă realizarea navelor va fi adjudecată de Grupul Damen.

viata-libera.ro

  • 4 months later...
Posted

Damen Galaţi a intrat în competiţia pentru construirea celor 4 corvete militare pentru Armata Română

După ce, în luna martie a acestui an, Departamentul pentru armamente al Ministerului Apărării Naţionale a iniţiat procedura de achiziţie pentru atribuirea acordului-cadru de furnizare a produsului "corvetă multifuncţională", iată că au apărut primele informaţii despre companiile care şi-au depus candidaturile pentru a participa la această procedură. Este vorba despre cinci mari constructori de nave: ThyssenKrupp Marine Systems Germania, Naval Group Franţa în asociere cu Şantierul Naval Constanţa, Damen Shypyards Group - Olanda (care deţine şantierul naval de la Galaţi şi, în curând, pe cel de la Mangalia), grupul Italian Fincantieri (care deţine în România şantierele navale de la Tulcea şi Brăila) şi STM Turcia.

În luna februarie, Guvernul a adoptat o hotărâre de guvern prin care Armata Română poate achiziţiona patru corvete mutifuncţionale şi modernizarea celor două fregate tip T22R din dotarea Forţelor Navale. Valoarea totală a acestor investitii este de circa 1,6 mld. Euro, inclusiv TVA şi presupune construirea într-un interval de şapte ani a celor patru corvete.

Anunţul de participare şi documentaţia de atribuire pentru această procedură au fost publicate pe pagina de internet a Companiei Naţionale Romtehnica SA, la adresa http://www.romtehnica.com.ro/site/import/. MApN notează că procedura specifică de achiziţie este bazată pe competiţie şi se va finaliza prin semnarea unui acord-cadru pentru furnizarea produselor şi serviciilor aferente Programului esenţial de înzestrare "Corvetă multifuncţională".

Reamintim că în noiembrie 2016, Guvernul României, condus pe atunci de Dacian Cioloş, aproba o Hotărâre de Guvern similară prin care deja era selectat producătorul olandez Damen să construiască în România, în şantierul de la Galaţi, patru corvete multifunctionale Sigma 10514. Costul programului era acelaşi: 1,6 miliarde de euro. Ulterior, după schimbarea guvernării, HG-ul a fost abrogat în martie 2017, cu motivul că procedura nu fusese anterior aprobată de Parlament.

monitoruldegalati.ro

  • 2 months later...
Posted

Competiția pentru corvetele multifuncționale produse în România. Ce ofertă au italienii de la Fincantieri și ce nave ar putea fi construite la șantierele din Tulcea și Brăila

Nu mai puțin de 1,6 miliarde de euro pune la bătaie România pentru a achiziționa patru corvete multifuncționale și a moderniza cele două fregate cumpărate de la britanici în urmă cu 15 ani. Condiția esențială? Navele să fie produse în România. În luptă sunt patru mari constructori europeni, dintre care doi au deja șantiere în România. Damen are șantier la Galați, iar italienii de la Fincantieri dețin șantierele navale Vard Brăila și Vard Tulcea unde au angajați 5.000 de oameni, 25% din totalul grupului la nivel mondial. În cele două șantiere din România italienii construiesc de zor nave de croazieră, vor să facă și nave militare pe termen lung și propun Armatei o corvetă special modificată pentru a indeplini specificațiile Forțelor Navale.

1.6 miliarde de euro pentru patru corvete construite în țară și modernizarea celor două fregate. Care sunt competitorii

România a demarat la începutul anului un program de circa 1,6 miliarde de euro pentru achiziția a patru corvete multifuncționale pentru dotarea Forțelor Navale. Condiția esențială? Navele să fie construite în țară și să vină la pachet cu modernizarea celor două fregate - Regele Ferdinand și Regina Maria. Aici, detalii despre program.

Pentru acest program care ar trebui să se lase cu un contract semnat anul următor, patru mari constructori s-au înscris în luptă.

- olandezii de la Damen - care dețin un șantier naval la Galați și, mai nou, 49% din șantierul de la Mangalia. Nava oferită este modelul Sigma 10514 cu soluții de înarmare americane:  rachete anti-navă de la Boeing și rachete de apărare anti-aeriană de la Raytheon.

- francezii de la Naval Group cu nava Gowind 2500 și soluții de înarmare europene cu rachete MBDA.

- nemții de la TKMS - ThyssenKrupp Marine Systems cu nava K130 Braunschweig

 - italienii de la Fincantieri cu un model de corvetă bazat pe cele din clasa Abu Dhabi - denumit Abu Dhabi Enhanced - și soluții de apărare europene cu rachete MBDA. 

Dintre cei patru ofertanți, doi au un avantaj clar dincolo de orice aspect ce ține de specificațiile tehnice ale produselor sau soluțiilor de înarmare. Damen și Fincantieri dețin deja în România șantiere navele pe care le exploateză la maxim și pot, astfel, deține controlul pe tot ce înseamna producția locală a navelor în cauză.

În România, Fincantieri - cel mai mare constructor naval din Europa și unul dintre cei mai mari din lume - e prezent cu două șantiere navale la Tulcea și Brăila pe care le deține prin firma norvegiană Vard. La cele două șantiere din Brăila și Tulcea, Fincantieri lucrează în prezent la nave de croazieră și de lux, multe din elemente, întregi secțiuni fiind construite în cele două orașe din țară. „Șantierele din România pentru Fincantieri sunt vitale. Fără Tulceau sau Brăila închidem Fincantieri”, a recunoscut directorul general al grupului Alberto Maestrini într-o întâlnire cu jurnaliștii români. „Avem multe comenzi și avem angajați direct 5.000 de persoane și alte 3.000 indirect prin subcontractori”, a declarat pentru HotNews.ro Enrico Bonetti, Senior Vice President International Fincantieri Naval Business Unit. La nivel mondial grupul are 20 de șantiere navale, dar în termeni de oameni angajați, cele două unități din România reprezintă peste 25% - 5.000 de angajați dintr-un total de 19.500.

Corvetele construite în șantierele Fincantieri din România? ”Este un aspect strategic. Un punct de plecare și pentru alte nave militare pentru Marina Română”

Dincolo de contractele private pentru nave de croazieră, Fincantieri vizează contractul de circa 1,6 miliarde de euro pentru construirea a patru corvete multifuncționale și modernizarea celor două fregate tip 22 din dotarea Forțelor Navale Române. Dincolo de suma pusă la bătaie (circa 30% din cifra de afaceri a grupului pe anul trecut), un astfel de contract ar însemna enorm prin prisma faptului că va da de lucru șantierelor din țară pe cel puțin o perioadă de 30 de ani cât timp noile nave vor fi în serviciu - vorbim de întreținere, reparații, modernizări pe viitor.

Mai mult, posibilitatea de porni producția de nave militare în România ar deschide noi posibilități pentru grup, recunosc oficialii italieni. „Pentru o companie precum Fincantieri - care are un avantaj prin portofoliul său variat - să intre pe piața militară în România este un aspect strategic. De aici putem avea un punct de plecare și pentru alte nave militare dincolo de corvetele pentru Marina Română”, a declarat Enrico Bonetti.

Ce model și ce echipare oferă Fincantieri pentru programul corvetelor? Abu Dhabi Enhanced, nava propusă României

„La început a trebuit să propunem o configurație de bază, cel puțin ca referință. Clasa Abu Dhabi a fost punctul de început. Configurația ne-a permis să ne calificăm la licitație. În prezent știm mai bine care sunt cerințele Marinei Române și suntem deschiși să facem orice personalizare și evoluție a proiectului”, a precizat Bonetti.

Într-o discuție cu jurnaliști din România, oficialii companiei italiene au detaliat că nava propusă României este o variantă îmbunătățită a actualei corvete din clasa Abu Dhabi. Mai exact, noua navă - Abu Dhabi Enhanced - va fi mai lungă (în jur de 100 de metri) și mai grea (peste 2.000 de tone), iar noile dimensiuni ar permite o autonomie sporită și un hangar fix, nu retractabil care să permită și operarea de UAV-uri (drone), pe lângă elicopterul mediu de 10 tone. În plus, și design-ul navei va fi modificat pe alocuri.

Cât privește soluția de înarmare, oficialii Fincantieri au indicat că au propus inițial configurația de bază a clasei Abu Dhabi care vine cu echipamente de la MBDA, cel mai mare producător european de rachete.Astfel, nava Abu Dhabi Enhanced prezentată oficialilor români ar putea fi cu rachete anti-navă Exocet Block 3 și rachete anti-aeriene lansate vertical VL Mica, însă italienii spun că rămân deschiși și la alte opâiuni, în funcție de ce cere Armata. „Daca vă uitați la portofoliul nostru de nave militare MBDA este unul dintre partenerii obișnuiți. Configurația de bază a clasei Abu Shabi vine cu echipamentele MBDA. Trebuie însă să spun că suntem o companie internațională. În alte state, precum în SUA lucrăm cu alți parteneri. E doar o chestiune de a îndeplini cerințele clientului”, a mai precizat pentru HotNews.ro Enrico Bonetti, reprezentant al Fincantieri.

Cât privește construcția navelor, oficialii italieni spun că, dacă vor căștiga contractul, vor împărți volumul de muncă între cele două șantiere, cu cel din Brăila fiind vârf de lance. „Atenție, navele vor fi construite în România de o companie românească, chit că se numește Vard sau Fincantieri. Compania e VARD Holding SRL, deci e o companie românească, care plătește taxe aici și va angaja muncitori români”, au detaliat oficialii companiei italiene.

Cât privește modernizarea fregatelor tip 22 - F221 Regele Ferdinand și F222 Regina Maria - nave mai mari, reprezentanții companiei italiene recunosc că ar putea colabora cu alte șantiere din țară din zona Constanța-Mangalia pentru aceste lucrări. „Vom profita de ambele șantiere navale, dar vom considera cum să împărțim munca de producție între ele. Suntem deschiși și la o colaborare cu alte entități [n.r. companii sau șantiere], atâta timp cât cerințele de calitate și program sunt respectate”, a precizat Bonetti.

Programul de livrări impus de MApN pentru cele patru corvete este unul destul de strict - prima nava livrată după primii trei ani, iar toate patru navele gata de luptă după maxim șapte ani. Este realizabil? ”Absolut. În trei ani putem avea prima navă gata”, au declarat oficialii Fincantieri.

Notă: Articolul a fost documentat în cadrul unui tur de presă organizat de Fincantieri pentru jurnaliști din România.

hotnews.ro

  • 3 months later...
Posted

Operaţiunea “Corveta”. Cât costă navele de luptă din care trebuie să aleagă România

Ministerul Apărării Naţionale va anunţa mâine numele ofertantului cu care va începe negocierea finală pentru contractul de 1,6 miliarde de euro privind construcţia celor patru corvete militare care vor intra în dotarea forţelor navale române. Statul va alege dintre Damen - Olanda, Fincantieri - Italia şi Naval Group - Franţa, fiecare venind cu cea mai bună corvetă din portofoliul lor. Dincolo de considerentele de preţ şi dotări, este interesant de văzut care va fi opţiunea României cu privire la armament, în condiţiile în care Fincantieri şi Naval Group vin cu un sistem de luptă european, în timp ce Damen merge pe mâna americanilor.

Olandezii de la Damen vin cu vârful lor de gamă, corveta multirol Sigma 10514, care optează pentru soluţii de înarmare americane, fiind dotată cu rachete antinavă Boeing Harpoon Bk II, rachete de apărare antiaeriană de la Raytheon, sisteme AA/antirachetă RAM şi ESSM, radare de la Thales şi sonar General Dynamic. Nava olandeză are 2.365 de tone, 105 metri lungime, o viteză de 28 de noduri şi poate găzdui un echipaj alcătuit din 120 de persoane.

220.000.000 de euro este preţul unei variante de top al fregatei olandeze, Sigma 10514 PKR

Damen a luat naştere în 1927 ca o afacere de familie, a construit peste 5.000 de nave, iar în prezent deţine 35 de şantiere, pe care lucrează 12.000 de angajaţi, care au realizat anul trecut venituri de 2,5 miliarde de euro. Damen deţine în România şantierul naval de la Galaţi, iar recent a preluat şi şantierul din Mangalia, unde vor lucra din 2019 peste 3.000 de angajaţi, devenind astfel cel mai mare din portofoliul companiei.

Italienii instalează armament la cerere

Italienii de la Fincantieri oferă Armatei Române corveta AbuDhabi Enhanced, dotată cu armament MBDA (companie franco-britanică-italiană, deţinută de Airbus, BAE Systems şi Finnmecanica): rachete antinavă Exocet Bk III, sistem AA/antirachetă MICA VL (12 sau 16 rachete în lansatoare verticale) şi radare de la Leonardo. Corveta italiană are 2.000 de tone, o lungime de minimum 100 de metri, o viteză de 25 de noduri şi poate adăposti un echipaj de 70 de oameni.

120.000.000 este preţul corvetei AbuDhabi Enhanced, neverosmil de mic raportat la ceilalţi doi competitori, dar în care nu intră însă o parte din dotările militare, clientul având posibilitatea de a cere ce armament vrea să îi fie instalat.

Fincantieri a fost înfiinţată în 1959, cu acţionariat privat 100% italian, are 20 de şantiere pe care lucrează 19.500 de angajaţi şi a derulat în 2017 afaceri de peste cinci miliarde de euro. În România, italienii de la Fincantieri deţin şantierele navale de la Brăila şi Tulcea.

Companie înfiinţată de Cardinalul Richelieu

Francezii de la Naval Group oferă corveta Gowind 2500, dotată tot cu armament european de la MBDA (rachete Exocet Block 3 şi VL MICA), radare şi sonare de la Thales, nava fiind prezentată ca singura platformă exclusiv militară din competiţia organizată de MApN. Corveta franţuzească are 2.600 de tone (cea mai mare din cele înscrise în cursă), 102 metri lungime, dezvoltă o viteză de 25 de noduri şi poate adăposti un echipaj de 65 de oameni, cu posibilitatea integrării a încă 15 persoane.

248.000.000 de euro este preţul corvetei Gowind 2500, care este astfel şi cea mai scumpă din cele trei înscrise în cursă

Naval Group este probabil cea mai veche companie militară din lume, fiind înfiinţată în 1631 de Cardinalul Richelieu. Grupul are ca acţionar majoritar statul francez, derulează operaţiuni în 18 ţări şi are 12.700 de angajaţi, care au adus companiei venituri de 3,2 miliarde de euro. Naval Group este principalul furnizor al marinei franceze, din portofoliul său făcând parte portavionul Charles de Gaulle, submarinele nucleare şi aproape toate navele militare din dotarea Franţei. În România, Naval Group s-a asociat pentru acest contract cu Şantierul Naval Constanţa, deţinut de omul de afaceri Gheorghe Bosânceanu.

Cât ne costă înarmarea

La cererea NATO şi UE, Parlamentul român a aprobat în martie 2017 planul de înzestrare a armatei în valoare de 9,3 miliarde de euro, din care 4,64 miliarde costă sistemele de apărare antiaeriană şi antirachetă Patriot, achiziţionate din SUA, iar 1,6 miliarde de euro revin forţelor navale. Câştigătorul licitaţiei va construi cele patru corvete în România, iar prin programul offset aferent va moderniza şi cele două fregate tip T22, Regele Ferdinand şi Regina Maria, pe lângă transferul de tehnologie militară şi asigurarea serviciilor de întreţinere, reparaţie şi dezvoltare ulterioră a corvetelor, pe întreaga lor durată de viaţă, estimată la cel puţin 30 de ani.

jurnalul.antena3.ro

  • 1 month later...
Posted

Directorul Damen Galaţi despre corvete: Suntem optimişti în aşteptarea deciziei Guvernului român

Directorul general al Şantierului Naval Damen Galaţi, Rino Brugge, a declarat miercuri presei că este ‘destul de optimist’ în aşteptarea deciziei Guvernului de la Bucureşti privind contractul de construcţie a corvetelor pentru Forţele Navale Române, în condiţiile în care consideră că oferta depusă este potrivită pentru flota românească.

El a subliniat că Şantierul Naval Damen Galaţi este expert în construcţia de nave militare, lucru dovedit de faptul că în ultimii 20 de ani a livrat 29 de astfel de nave în 13 ţări din lume, şi ar fi o mândrie pentru compania gălăţeană dacă i s-ar oferi posibilitatea să construiască cele patru corvete pentru Marina României.

Rino Brugge consideră că sunt cel puţin trei motive care-l fac optimist în ceea ce priveşte acceptarea ofertei grupului Damen de către Guvernul României. ‘Noi am venit cu o ofertă, cu o cotaţie comercială, una tehnică, iar bugetul de licitaţie ne dă şi un termen pentru aceasta şi ei (Guvernul României-n.r) au nevoie de o perioadă de timp în care să analizeze şi să dea un răspuns cu privire la participanţi. În momentul de faţă suntem încă în perioada de analiză şi noi suntem siguri că Guvernul României priveşte cu atenţie, în detaliu, toate ofertele pe care le-a primit. Fireşte că noi suntem destul de optimişti, aşteptăm, ne-am dori ca decizia lor să fie în favoarea noastră, dar aceasta depind de Guvernul României. Dacă ne uităm la propunerea pe care am făcut-o noi, pentru că nu pot vorbi despre ceilalţi ce propuneri au făcut, vă pot spune că propunerea noastră este una dintre cele mai adecvate şi potrivite pentru flota statului român. Şi asta din mai multe motive’, a afirmat directorul general al Şantierului Naval Damen.

El a arătat că aceste motive ţin de condiţia ca navele să fie construite în România, de nivelul adecvat al modelului de corvetă cu cerinţele tehnice ale părţii române, dar şi de partenerii din SUA şi Europa ai grupului, care vor asigura sistemele integrate cu care vor fi dotate navele. ‘Unul dintre ele ar fi că Guvernul României a precizat că ar dori ca navele să fie construite în România, iar dacă ţinem cont de acest criteriu noi suntem singurul şantier din România care este capabil să construiască nave militare şi a făcut-o cu succes în ultimii 20 de ani. În ultimii 20 de ani am livrat nave militare către 13 ţări diferite. În plus de asta, noi considerăm că avem un model şi un produs care este foarte potrivit pentru ceea ce doreşte Guvernul României. Chiar şi în procedură s-a specificat că trebuie să fie un design aprobat, iar Damen este un grup care şi-a dovedit până acum expertiza în nave stadardizate şi în proiecte deja dovedite, iar plaforma pe care noi am oferit-o şi care se numeşte Sigma, a fost construită până acum cu succes de 11 ori. Mai mult decât atât, noi ştim că Guvernul României nu îşi doreşte o navă care să se plimbe şi să navigheze de plăcere, ci doreşte o navă cu capacităţi superioare de apărare. Şi un al treilea criteriu ar fi că noi avem nişte parteneri foarte puternici. Este vorba de americani, de Boeing, Raytheon, General Dynamic, dar colaborăm şi cu partenerii noştri din Europa, de exemplu Thales, pentru sisteme integrate. Aşadar, dacă ţinem cont de toate aceste criterii, noi ne considerăm foarte siguri pe noi, pentru că avem produsul, avem şantierul care poate construi imediat acest tip de navă şi avem şi partenerii, care, fireşte, contează foarte mult pentru că sistemele de armament sunt destul de importante pentru capacitatea de apărare a navei’, a spus Brugge.

Întrebat de ce crede că s-a întârziat atât de mult în luarea unei decizii privind acest proiect, Brugge a răspuns că trebuie înţeles că este vorba despre capacitatea de apărare a României, NATO şi Europei. ‘Sunt foarte încrezător în decizia pe care o va lua Guvernul României, dar nu sunt la curent cu toate detaliile care se întâmplă acolo. Ideea e că ne putem explica această întârziere prin faptul că e în joc o sumă destul de mare de bani şi în al doilea rând este vorba despre capacitatea de apărare a României, a Europei şi a NATO’.

El a precizat că şantierul are o experienţă foarte bună în materie de construcţie de nave militare, iar atribuirea construcţiei corvetelor ar însemna o mândrie pentru Galaţi şi pentru România. ‘Navele militare cer o experienţă foarte bună şi foarte mare. Navele vor fi construite doar la Galaţi. Ideea construcţiei acestor corvete ar însemna pe de o parte o mândrie, pentru că vă imaginaţi ce frumos ar fi să construim aceste nave pentru România, într-un şantier din România, cu forţă de muncă românească, cu tablă tot din România de la Arcelor Mittal, cu proiectarea asigurată tot de o firmă românească. Noi am construit până acum 29 de nave militare pentru 13 ţări din lumea asta, una singură în România, cu atât mai mult ne-am simţi mai mândri ca aceste corvete să fie construite în totalitate la noi. Noi suntem experţi în construcţia de nave militare. Acest transfer de cunoştinţe militare a început de prin anii 2000 şi, da, noi suntem în stare să construim nave militare, iar cei de la proiectare au această capacitate ca să înceapă imediat construcţia unor astfel de nave pe care, de altfel, le-am construit şi încă le avem în construcţie. Dacă e vorba de iahturi, de super-iahturi, acestea se construiesc aici, dacă e vorba de nave militare, aşijderea, tot aici, dacă e vorba de nave mai complexe, cum este spărgătorul de gheaţă, iarăşi aici le construim, şi asta se datorează experienţei şi tradiţiei pe care o avem de atâţia şi atâţia ani’, a precizat Brugge.

Pe platforma Şantierului Naval Damen Galaţi lucrează 2.400 de angajaţi, la care se adaugă alţi 900 aparţinând firmelor subcontractoare. De la privatizare, din 1999 când şantierul a fost preluat de la statul român de grupul Damen, au fost construite peste 400 de nave, cu o medie de 20 pe an. Tot de la momentul privatizării au fost făcute investiţii de peste 100 milioane euro.

radioiasi.ro

  • 3 weeks later...
Posted

Şantierul naval de la Galaţi ”joacă” în ”Liga Campionilor”. În 2019, ”flotă” de 19 nave în construcţie

Şantierul Naval Damen Galaţi a intrat în 2019 cu o "flotă" de 19 nave, aflate în diferite stadii de execuţie. Mai mult decât atât, navaliştii gălăţeni dovedesc o versatilitate remarcabilă în abordarea proiectelor, chiar dacă e vorba de comenzi dintre cele mai complexe: nave off-shore pentru platformele marine sau centralele eoliene, iahturi de lux, remorchere multifuncţionale, nave ştiinţifice şi de cercetare şi, nu în ultimul rând, nave militare.

"Această versatilitate în abordarea proiectelor face din şantierul naval nu numai cel mai performant şantier al Grupului Damen, dar şi unul dintre cele mai performante din Europa. Dacă este să facem o paralelă cu competiţiile sportive, SN Damen Galaţi joacă în Liga Campionilor industriei navale!", a declarat, în cadrul unei conferinţe de presă, directorul general al şantierului naval gălăţean, Rino Brugge.

Demn de remarcat este că versatilitatea în abordarea proiectelor complexe, axată pe nave speciale, s-a accelerat mai ales după… criza economică, declanşată în urmă cu zece ani. "Industria navală este o piaţă globală. Noi ne-am axat, pentru a rezista, pe nave speciale, nave ce înglobează un know-how deosebit, pe care nu le poate face oricine. În acest demers ne-a ajutat şi tradiţia pe care industria navală o are la Galaţi. De altfel, în 2018, şantierul a împlinit 125 ani de existenţă! Ştiu familii de navalişti din tată-n fiu, avem şi un centru universitar puternic, avem aici inclusiv, tot ca parte a Damen, compania Marine Engineering Galaţi (MEGA), aflată în centrul tuturor proiectelor militare realizate la nivel de grup", a explicat Rino Brugge.

Navele speciale, secretul succesului

În total, din 1999, de când şantierul a fost intrat în grupul Damen, la Galaţi s-au realizat peste 400 de nave, adică, în medie, în jur de 20 de nave pe an. "Dar, desigur, faptul că putem aborda proiecte tot mai complexe, precum, iată, "Maersk Connector", ce a fost declarată, în 2017, cea mai bună navă off-shore din lume, JSS "Karel Doorman" - cea mai mare navă a Marinei Militare Olandeze sau spărgătorul de gheaţă "Nuyina" destinat Diviziei Antarctice a Australiei - nave cu adevărat remarcabile, unice, sunt reale motive de mândrie pentru navaliştii gălăţeni", a arătat directorul general al SN Damen Galaţi.

Suspans în contractul corvetelor

Unul dinte momentele cele mai aşteptate din industria navală este, desigur, desemnarea unui constructor pentru cele patru corvete destinate Forţelor Navale Române, proiect estimat la 1,6 miliarde de euro. SN Damen Galaţi este unul dintre principalii competitori, mai ales că portofoliul său în domeniul militar este unul impresionant. Şantierul gălăţean este singurul din ţară care în ultimele decenii a construit nave militare - 29 de nave militare pentru diferite ţări ale lumii. Printre beneficiari s-au numărat, de exemplu, Marina Regală Olandeză, Paza de Coastă din Suedia, Germania, Forţele Navale din Indonezia, Tunisia, Emiratele Arabe, Africa de Sud etc.

Modelul de corvetă propus de Damen - SIGMA - a fost deja realizat, în diferite variante, de 11 ori, iar dacă Damen va câştiga acest contract, corvetele pentru Forţele Navale Române tot la Galaţi se vor realiza. "În momentul de faţă, suntem încă în perioada de analiză şi suntem siguri că Guvernul României priveşte cu atenţie toate ofertele pe care le-a primit. Fireşte, noi suntem optimişti, dat fiind faptul că propunerea noastră cred că este una dintre cele mai potrivite pentru necesităţile avute în vedere. Dar, desigur, decizia finală le aparţine autorităţilor române, dat fiind faptul că este în joc şi o valoare destul de mare a contractului, dar mai ales pentru că este vorba de capacitatea de apărare a României, a Europei şi a NATO", a explicat directorul general Rino Brugge.

Dacă cele patru corvete pentru România vor fi construite la Galaţi, rămâne să aflăm în perioada următoare. Cert este că, până în prezent, în vreme ce alte şantiere se bazează mai mult pe promisiuni şi declaraţii de intenţie, SN Damen Galaţi este singurul din ţară care a demonstrat, la modul concret, că poate construi nave militare.

viata-libera.ro

Posted

Ministerul Apărării Naționale a suspendat achiziția corvetelor. A fost sesizat Parchetul Militar

Vineri, 11 ianuarie 2019, secretarul de stat pentru Armamente, Andrei Ignat, responsabil cu derularea procedurii de achiziţie aferentă Programului de înzestrare esențial „Corvetă multifuncțională”, a prezentat ministrului apărării naţionale un raport de informare cu privire la acest subiect.
Astfel, secretarul de stat a adus la cunoştinţă faptul că Departamentul pentru Armamente, prin semnătura sa, a sesizat Parchetul Militar de pe lângă Curtea Militară de Apel, în temeiul unor suspiciuni rezonabile privind derularea în deplină legalitate a procedurii, de natură să afecteze realizarea interesului naţional de securitate în ceea ce priveşte Programul de înzestrare esențial „Corvetă multifuncțională”.
Având în vedere acest aspect, precum şi faptul că, la această dată, există un litigiu pe rolul Curţii de Apel Constanţa prin care Şantierul Naval Constanţa S.A., ca parte la „Asocierea dintre Naval Grup Franţa şi Şantierul Naval Constanţa S.A.”, solicită „anularea în tot a HG nr. 48 / 2018”, act normativ care fundamentează derularea procedurii mai sus amintite, secretarul de stat pentru Armamente, Andrei Ignat, a informat cu privire la suspendarea procedurii de achiziţie, până la clarificarea aspectelor semnalate.
Biroul presă
Ministerul Apărării Naţionale

mapn.ro

Posted

Damen, despre suspendarea licitaţiei de corvete

Compania Damen a precizat sâmbătă că până în prezent nu a primit informaţii oficiale de la autorităţile române privind suspendarea licitaţiei de corvete multifuncţionale. "Până la acest moment, nu au fost primite informaţii oficiale de la autorităţile române privind suspendarea licitaţiei. Acest lucru va întârzia şi mai mult întregul program de reînnoire a flotei navale române. Aşteptăm comunicarea ulterioară din partea autorităţilor române privind licitaţia şi despre această suspendare. Suntem disponibili pentru clarificări suplimentare, iar Damen va coopera pe deplin şi în mod transparent cu autorităţile române în această chestiune, dacă ni se va cere. Susţinem pe deplin autorităţile române în desfăşurarea investigaţiei privind informaţiile prezentate în mod repetat de o parte a presei româneşti şi care ar putea fi considerate confidenţiale. Înţelegem necesitatea unor proceduri de verificare şi sprijinim în totalitate autorităţile române, reafirmând că oferta Damen respectă cu stricteţe procedurile de licitaţie şi normele în vigoare", precizează compania, într-un comunicat transmis AGERPRES.

În context, Damen subliniază "că oferta sa este pe deplin conformă cu întregul program de reînnoire a flotei Forţelor Navale Române". "Suntem încrezători în experienţa noastră vastă în cadrul Şantierului naval Damen Galaţi", se mai arată în comunicatul citat.

Vineri, MApN anunţa că secretarul de stat pentru Armamente, Andrei Ignat, i-a adus la cunoştinţă ministrului Apărării, Gabriel Leş, că a sesizat Parchetul Militar de pe lângă Curtea Militară de Apel în legătură cu derularea programului de înzestrare cu corvete, procedura fiind suspendată. "Secretarul de stat pentru Armamente, Andrei Ignat, responsabil cu derularea procedurii de achiziţie aferentă Programului de înzestrare esenţial 'Corvetă multifuncţională', a prezentat ministrului Apărării Naţionale un raport de informare cu privire la acest subiect. Astfel, secretarul de stat a adus la cunoştinţă faptul că Departamentul pentru Armamente, prin semnătura sa, a sesizat Parchetul Militar de pe lângă Curtea Militară de Apel, în temeiul unor suspiciuni rezonabile privind derularea în deplină legalitate a procedurii, de natură să afecteze realizarea interesului naţional de securitate în ceea ce priveşte Programul de înzestrare esenţial 'Corvetă multifuncţională'", preciza un comunicat al MApN.

Conform ministerului, procedura de achiziţionare a corvetelor a fost suspendată. "Având în vedere acest aspect, precum şi faptul că, la această dată, există un litigiu pe rolul Curţii de Apel Constanţa prin care Şantierul Naval Constanţa SA, ca parte la 'Asocierea dintre Naval Grup Franţa şi Şantierul Naval Constanţa SA', solicită 'anularea în tot a HG nr. 48/ 2018', act normativ care fundamentează derularea procedurii mai sus amintite, secretarul de stat pentru Armamente, Andrei Ignat, a informat cu privire la suspendarea procedurii de achiziţie, până la clarificarea aspectelor semnalate", afirma comunicatul MApN.

agerpres.ro/

  • 1 month later...
Posted

Șantierul Naval Constanța renunţă la procesul cu MApN pentru a debloca achiziția de corvete

Procesul prin care Șantierul Naval Constanța (SNC) a dat în judecată Guvernul și MApN, cerând anularea HG 48/2018, privind Programul de înzestrare esențial "Corvetă multifuncțională", a încetat la cererea reclamantului. Conducerea SNC dorește, astfel, să deblocheze achiziția corvetelor, MApN condiționând anunțarea câștigătorului de finalizarea procesului, deși acțiunea în instanță nu presupunea întreruperea procedurilor de desemnare a contractantului

Cererea de renunțare la procesul în contencios administrativ a fost depusă, astăzi, la Curtea de Apel Constanța, de către Șantierul Naval Constanța, a confirmat, pentru EVZ, directorul SNC, Radu Rusen.“Din punctul nostru de vedere, acțiunea în instanță nu trebuia să întrerupă procesul de achiziție Și dacă toată lumea a zis că din cauza acestui proces stagnează achiziția, până la urmă s-a hotărât să nu mai fie o piedică acest proces. În 20 februarie, la termenul de judecată stabilit de Curtea de Apel se va constata doar că ne-am retras acțiunea”, a precizat Radu Rusen.

În cauză, Șantierul Naval Constanța, ca parte la „Asocierea dintre Naval Grup Franţa şi Şantierul Naval Constanţa S.A.”, solicitase, în luna octombrie 2018, anularea în tot a HG 48/2018”, act normativ care fundamentează derularea procedurii de achiziție pentru proiectul MApN, Corveta Multifuncțională”. Unul dintre motivele pentru care SNC a cerut anularea HG privind derularea achiziției pentru proiectul MApN Corveta multifuncțională a fost, datorită criteriilor impuse de beneficiar, excludere participării societăților românești ca și contractant principal.

La primul termen, din 16 ianuarie, Damen făcuse cerere de intervenție în favoarea Guvernului României. In cursa pentru dotarea Forțelor Navale Române cu patru corvete multifuncționale, proiect în valoare de 1,6 miliarde de euro, au fost acceptate companiile Naval Group din Franța în asociere cu Șantierul Naval Constanța, olandezii de la Damen, care în România au șantiere la Galați și Mangalia, și italienii de la Fincantieri. Unul dintre criterii a fost ca “realizarea lucrărilor de construcţie a celor patru corvete să se facă în România”, putând participa operatori economici din state membre NATO care au construit nave similare”. Desemnarea câștigătorului a fost amânată de trei ori.

evz.ro

  • 4 months later...
Posted

Naval Group a câştigat contractul pentru corvetele Forţelor Navale

Asocierea dintre compania franceză Naval Group şi Şantierul Naval Constanţa a fost anunţată că a câştigat contractul pentru furnizarea corvetelor multirol destinate Forţelor Navale Române, au declarat surse militare. Cele două companii au aflat că au câştigat procedura chiar de la organizatorul licitaţiei, Romtehnica SA. În paralel au fost anunţaţi şi cei care au pierdut licitaţia că procedura s-a finalizat. ”Vă facem cunoscut că în urma finalizării procesului de evaluare a ofertelor finale depuse în cadrul procedurii specifice pentru atribuirea acordului – cadru de furnizare a produsului Corvetă multifuncţională, oferta dumneavoastră a fost declarată câştigătoare. (…) Având în vedere că achiziţia se realizează din fonduri publice, vă informăm că autoritatea contractantă intenţionează să facă public preţul total al ofertei câştigătoare”, erau anunţate companiille printr-un document citat de g4media.com. 

Totul după ce, în afacerea celor patru corvete multirol pentru Forţele Navale Române, cu ceva timp în urmă, Consiliul Naţional de Soluţionare a  Contestaţiilor (CNSC) a comunicat Fincantieri că sesizarea companiei cu privire la unele nereguli care s-ar fi înregistrat în timpul procedurii de achiziţie a fost depusă prea târziu, în afara termenului legal. Drept urmare reprezentaţii Fincantieri au şi retras contestaţia, aşa că cel mai probabil, procedura de dotare a Forţelor Navale va face paşi spre finalizare.  

Reamintim că procedura pentru achiziţionarea corvetelor are drept criteriu unic de departajare preţul cel mai mic. Concret, propunând un preţ de 1,2 miliarde de euro, câştigători ar fi ieşit francezii de la Naval Group cu nava Gowind 2500 şi soluţii de înarmare franceze (MBDA), singurul competitor din cei trei rămaşi în cursă care nu deţine un şantier naval în România. Naval Group are, totuşi, semnat un parteneriat cu Şantierul Naval Constanţa pentru a construi navele în ţară. Pe locul doi, conform preţului ofertat, 1,25 miliarede euro, ar fi olandezii de la Damen cu nava Sigma 10514 şi soluţii de înarmare amricane (Boeing şi Raytheon).  Compania deţine şantierul naval de la Galaţi, acolo unde au tot construit nave militare pentru export de-a lungul anilor. Cu 1,34 milioane de euro, pe trei s-ar situa italienii de la Fincantieri cu nava Abu Dhabi Enhanced şi soluţii de înarmare franceze (MBDA) şi care deţin şantierele de la Brăila şi Tulcea.

Programul în valoare de 1,6 miliarde de euro (1,85 miliarde de dolari) acoperă achiziţionarea a patru corvete, precum şi modernizarea sistemelor de luptă ale fregatelor Regina Maria şi Regele Ferdinand.

adevarul.ro

Posted

Reacția Damen privind rezultatul licitației de corvete

Damen a fost anunțat de către autoritățile române privind rezultatul programului de înzestrare esențial „Corvetă multifuncțională”. Facem următoarele declarații cu privire la acest subiect:
- Ieri, 2 Iulie 2019, autoritățile române ne-au informat oficial despre rezultatele licitației privind Programul de înzestrare esențial „Corvetă multifuncțională”.
- Damen este hotărât să rămână în continuare un partener pentru România: suntem de 25 de ani în România, cu o experiență de peste 90 de ani în toată
lumea. Damen investește pe termen lung în România!
- Damen este mai hotărât ca niciodată și dorește să rămână un partener de nădejde pentru România; Damen a investit continuu în Galați și – de anul
acesta – a readus la viață șantierul naval Mangalia și va continua să aloce resurse importante astfel încât România să devină unul dintre cele mai
importante huburi de construcție de nave de la Marea Neagră, din Europa și din lume;
- Damen consideră că oferta sa este cea mai potrivită soluție pentru necesitățile navale românești: conține sisteme de armament din Statele Unite ale Americii care
sunt interoperabile la nivelul alianței NATO, aducând împreună cele mai bune companii din industriile de apărare din Statele Unite ale Americii (BOEING,
RAYTHEON, GENERAL DYNAMICS) și din Uniunea Europeana. Această soluție poate să fie construită în România, de către un șantier naval din România, cu forță de
muncă românească - cu experiență în domeniu, gata să înceapă construcția navelor imediat după atribuirea contractului și în termenele stabilite.
- Damen oferă o soluție recunoscută la nivel global care va putea fi folosită zeci de ani, construită la timp și în România. Acest contract ar fi creat locuri de muncă
suplimentare în ambele șantiere navale din Galați și Mangalia, pe lângă cele 4500 de locuri de muncă deja existente și 1500 subcontractori; acest lucru ar fi menținut
România ca fiind cea mai importantă țară pentru șantierele navale Damen și de asemenea de la Marea Neagră;
- Oferta Damen este pe deplin compatibilă cu întregul program de reînnoire a flotei Marinei Române, fiind încrezător în experiența noastră extinsă la șantierul naval
Damen Galati, oferind nu numai un produs tehnologic avansat, ci și unul construit în termenul limită și costurile specificate.
- Șantierul Naval din Galați este singurul exportator de nave militare din România către numeroase marine militare NATO și non-NATO. Șantierul Naval a beneficiat în mod extraordinar de experiența găsită la Galați, managerii fiind români și bazându-se pe o lungă tradiție de construcție a navelor.
- Damen urmărește cu interes și preocupare majoră anunțul MApN referitor la atribuirea produsului Corveta Multifuncțională mai ales că acesta vine la un moment în care multiple chestiuni (inclusiv de legalitate, încălcare a confidentialității etc), invocate chiar de către MapN ca temeiuri pentru suspendarea procedurii sunt în continuare nelămurite. Damen analizează următorii pași de urmat.
Damen

Posted

Damen Galaţi contestă licitaţia pentru corvete

Damen Galaţi a anunţat, marţi, că a înaintat o plângere la Consiliul Naţional pentru Soluţionarea Contestaţiilor (CNSC), continuând un litigiu iniţiat anterior de italienii de la Fincantieri, şi - în paralel - a sesizat Curtea de Apel Bucureşti pentru ”multiple nereguli” care ar fi afectat rezultatul Programului de înzestrare „Corvetă multifuncţională”, o licitaţie de peste 1 miliard euro.

Licitaţia corvetelor destinate Marinei Militare Române, de peste 1 miliard de euro, rămâne controversată şi după ce asocierea Şantierul Naval Constanţa - Naval Group a fost anunţată oficial câştigătoare a contractului, documente de la CNSC, unde procedura a fost contestată, relevând că Ordonanţa de Urgenţă 114/2011, care reglementează atribuirea anumitor contracte de achiziţii publice în domeniile apărării şi securităţii şi care include obligaţii de anulare a contractului şi principii precum nediscriminarea, transparenţa, eficienţa utilizării fondurilor publice şi asumarea răspunderii nu este considerată de autorităţi ca aplicabilă în acest caz, scrie Profit.ro.

Licitaţia face obiectul mai multor suspiciuni prin care sunt reclamate nereguli, fiind una extrem de controversată, în contextul în care şeful Departamentului pentru Armamente din Ministerul Apărării, cel care a sesizat Parchetul Militar de pe lângă Curtea Militară de Apel pentru "suspiciuni rezonabile" privind derularea în deplină legalitate a licitaţiei corvetelor, a fost demis recent la propunerea ministrului de resort. De asemenea, la acest moment, dosarul corvetelor a ajuns la Direcţia Naţională Anticorupţie. Naval Group (Franţa), Damen (Olanda) şi Fincantieri (Italia) au fost cei trei competitori în această licitaţie.

Marţi, Damen Galaţi a anunţat că a depus o contestaţie în acest caz.

”Decizia Damen vine ca urmare a faptului că toate părţile implicate în licitaţie, inclusiv autoritatea contractantă, au ridicat multiple aspecte de legalitate şi de încălcare a confidenţialităţii, unele dintre ele fiind invocate ca temei pentru suspendarea procedurii în trecut, chiar de către Ministerul Apărării Naţionale”, se arată în comunicat.

Astfel, în loc să fie suspendată licitaţia până la momentul la care ar fi fost încheiate toate anchetele privind modul în care s-a derulat programul de înzestrare, licitaţia ridică şi mai multe suspiciuni, incertitudini şi controverse care au impact asupra reputaţiei României şi asupra programelor de achiziţii publice atât în ţară cât şi în străinătate, potrivit Damen.

Damen a atras atenţia că acţiunea vine în contextul în care autorităţile nu au reuşit să clarifice definitiv aceste preocupări, ducând de asemenea la întrebări de natură etică cu privire la licitaţie.

”Procedura a stat sub semnul unor scurgeri inacceptabile de informaţii clasificate, inclusiv cu privire la elemente din ofertele financiare care au fost confirmate săptămâna trecută de autorităţi. În plus, multiple anchete jurnalistice arată că unul dintre dintre participanţii la licitaţie nu a îndeplinit criteriile necesare pentru a se înscrie în această procedură. In plus, corvetele riscă să nu fie construite în întregime în România, ci doar asamblate într-un şantier naval de pe teritoriul ţării, fapt care este contrar cerinţelor licitaţiei”, se arată în comunicat.

Damen este, de asemenea, de părere că o cooperare între doi participanţi la licitaţie ar trebui să fie baza pentru descalificarea acestora. Renunţarea la o procedură legală iniţiată de către unul dintre participanţi a fost în beneficiul celuilalt participant, câteva zile mai târziu.

”În condiţiile în care autorităţile au declarat public faptul că preţul nu a fost singurul criteriu de desemnare a câştigătorului, Damen consideră că a oferit cea mai potrivită soluţie pentru necesităţile navale româneşti: conţine sisteme de armament interoperabile la nivelul alianţei NATO, aducând împreună cele mai bune companii din industriile de apărare din Europa şi Statele Unite ale Americii (BOEING, RAYTHEON, GENERAL DYNAMICS). Această soluţie poate să fie construită în România, de către un şantier naval din România, cu forţă de muncă românească şi cu experienţă în domeniu, gata să înceapă construcţia navelor imediat şi în termenele de buget şi de timp stabilite”, se arată în comunicat.

news.ro

  • 2 months later...
Posted

Contestația Damen după anunțarea câștigătorului, respinsă de instanță

Contestația depusă de grupul olandez Damen, după ce MApN a anunțat că oferta câștigătoare a contractului de achiziţie a celor 4 corvete multifuncţionale a fost cea depusă de asocierea dintre Naval Group şi Santierul Naval Constanţa, a fost respinsă de către Tribunalul București. Decizia însă nu este una definitivă.

"Respinge excepţia inadmisibilităţii excepţiei de nelegalitate a Deciziei de numire a membrilor comisiei de evaluare nr. A3/1356/22.02.2018. Admite excepţia inadmisibilităţii excepţiei de nelegalitate a Ordinelor de zi pe unitate nr. 29/13.02.2018 şi nr. 36/22.02.2018. Respinge excepţia de nelegalitate a Ordinelor de zi pe unitate nr. 29/13.02.2018 şi nr. 36/22.02.2018, ca inadmisibilă. Respinge excepţia tardivităţii capetelor de cerere nr. 2 – 2.4 şi nr. 3 din acţiune. Respinge excepţia de nelegalitate a Deciziei de numire a membrilor comisiei de evaluare nr. A3/1356/22.02.2018, ca neîntemeiată. Respinge acţiunea ca neîntemeiată", se arată în minuta deciziei magistraților Tribunalului București, conform portalului instanțelor, transmite Mediafax.

Hotărârea magistraților poate fi atacată cu recurs în termen de 10 zile de la comunicare, cererea de recurs urmând a fi depusă la Tribunalul Bucuresti - Secţia a II-a Contencios Administrativ şi Fiscal.

Reacția Damen

„La acest moment, așteptăm motivarea hotararii de catre instanta. Chiar si asa insa, hotararea cuprinde cateva puncte fundamentale, favorabile Damen, pe care vom dezvolta în recurs”, transmite compania Damen într-un comunicat.

„Acesta este un dosar uriaș și extrem de complex prin anvergura sa. Din cauza urgentei cu care instantele trebuie sa judece litigiile în cazul achizitiilor publice, judecătorul a fost nevoit să examineze mai mult de un an și jumătate de procedură în doar cateva termene. O astfel de presiune nu ajută atunci cand se dezbat chestiuni de legalitate a unei achiziții militare de mai multe miliarde, în care accesul la informații, timpul de studiu și analiza amănunțită sunt, in mod firesc, esentiale. Chiar si asa, aceasta faza procesuala a fondului a scos la iveala mai multe chestiuni importante, iar faza procesuala a recursului va fi un cadru excelent pentru abordarea acestora.

DAMEN rămâne ferm în asigurarea respectării legii și a principiilor generale privind achizițiile publice.

Indiferent de decizia finală, DAMEN rămâne în România. În ciuda procesului, DAMEN a continuat să construiască nave în MANGALIA și GALAȚI, la timp și la standarde globale, și va continua să facă acest lucru în continuare”, notează compania.

hotnews.ro

Posted

Ministrul Apărării reacționează virulent după ce Damen a făcut recurs: „Entități străine blochează interesele de securitate ale României”

Ministrul Apărării a reacționat virulent pe Facebook după ce compania olandeză Damen, care deține șantierul Galați și administrarea șantierului naval Mangalia, a făcut recurs la decizia prin care i-a fost respinsă contestația privind rezultatul procedurii prin care MApN a acordat contractul de construcție a celor 4 corvete multifuncţionale către asocierea dintre Naval Group şi Santierul Naval Constanţa. Leș acuză că „entități străine blochează interesele strategice de securitate ale României” și menționează Olanda care ar bloca „intrarea României în Schengen pentru a nu-și periclita afacerile în portul Rotterdam”.

„România militează pentru consolidarea posturii de apărare și descurajare a NATO pe flancul estic al Alianței, ca o reacție firească de adaptare la evoluțiile mediului regional de securitate. Totodată, țara noastră și-a înțeles rolul într-un spațiu geopolitic atât de complex și provocator, demonstrând angajamente pe toate palierele: fonduri, contribuții și capabilități”, scrie Gabriel Leș pe Facebook.

„Alocarea pentru cel de-al treilea an consecutiv a 2 procente din PIB pentru Apărare a demonstrat că România este determinată să aducă o contribuție consistentă la îndeplinirea misiunilor Alianței. Deși, decizia la nivel politic a fost asumată, iar alocările bugetare au fost asigurate deplin, avem de-a face cu un adevărat război juridic de uzură, prin care entități străine blochează efectiv interesele strategice de securitate ale României. Companiei olandeze Damen i-a fost respinsă ieri, la instanța de fond, contestația prin care se încearcă blocarea atribuirii contractului de realizare a corvetelor multifuncționale. Demersurile de tergiversare nu se opresc însă aici, compania anunțând deja că va înainta recurs”, acuză Leș.

„Putem înțelege că sumele puse în joc de statul român sunt extrem de atractive pentru companii, însă găsesc inacceptabil ca interesele de securitate ale României, și ale Alianței deopotrivă, să fie sacrificate în goana după profit ale unor companii mânate de interese obscure. Este deja un fapt cunoscut că Olanda blochează intrarea României în Schengen pentru a nu-și periclita afacerile în portul Rotterdam, însă prin obstrucționarea programului de dezvoltare și modernizare a forțelor navale române îi spunem că a mers prea departe”, spune Ministrul Apărării.

hotnews.ro

  • 9 months later...
Posted

Achiziția corvetelor: MApN nu va semna contractul cu Naval Group până când nu se vor închide definitv alte trei contestații în instanță depuse de Damen

Decizia Curții de Apel București prin care contestația grupului naval Damen împotriva atribuirii contractului de circa 1,2 miliarde de euro pentru cele patru corvete către asocierea dintre Naval Group şi Santierul Naval Constanţa a fost respinsă definitiv este „un pas major în clarificarea aspectelor legale referitoare la achiziția corvetelor multifuncționale”, anunță MApN. Cu toate acestea, ministerul precizează că pe rolul instanțelor mai sunt încă trei contestații depuse de Damen care mai sunt de judecat.

„Înzestrarea Forțelor Navale Române cu nave moderne, care să contribuie la întărirea securității naționale ca stat riveran la Marea Neagră, reprezintă o prioritate pentru Ministerul Apărării Naționale. Precizăm că Ministerul Apărării Naționale va depune toate eforturile pentru finalizarea tuturor dosarelor aflate pe rolul instanțelor în conexiune cu acest program esențial de înzestrare, astfel încât procedura de achiziție să poată fi finalizată în cel mai scurt timp posibil, în condițiile legii, cu maximă transparență și cu protejarea intereselor esenţiale de securitate ale României”, anunță MApN.

În acest moment, pe rolul instanțelor de judecată sunt înregistrate în total trei dosare în care compania Damen Schelde Naval Shipbuilding (SNS) BV, a formulat cereri în contradictoriu cu Guvernul României sau Ministerul Apărării Naționale, astfel:

1. Dosarul nr. 4113/2/2019, aflat pe rolul Curții de Apel București – contestație atribuire Decizia 1026/26/06/2019 emisă de Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor. Acest dosar a fost suspendat până la soluționarea definitivă a dosarului 21131/3/2019. MApN a formulat, la data de 14 iulie 2020, cerere de repunere pe rol;

2. Dosarul nr. 6869/2/2019, înregistrat la Curtea de Apel București, având ca obiect cererea formulată de Damen SNS BV pentru anulare act administrativ (adresa nr. A3/10084/28.10.2019). Prin Sentința nr. 558/08/07/2020, Curtea de Apel București a respins ca neîntemeiată acțiunea. Hotărârea instanței nu este încă motivată;

3. Dosarul nr. 47/2/2020, aflat pe rolul Curții de Apel București, formulat de Damen SNS BV în contradictoriu cu Guvernul României, pentru anularea Hotărârii de Guvern nr. 48 din 2018 privind aprobarea circumstanţelor şi a procedurii specifice aferente programului esenţial de înzestrare ,,Corvetă multifuncţională”. În cauză, MApN a formulat cerere de intervenție principală. Primul termen de judecată a fost fixat la data de 22 septembrie 2020.

„După soluționarea definitivă a dosarelor menționate, Ministerul Apărării Naționale va avea temeiul legal pentru finalizarea procedurii de achiziție”, anunță MApN.

Scopul acestui program de înzestrare este achiziția a patru corvete multifuncționale pentru Forțele Navale și achiziția de muniții și a suportului logistic inițial aferent navelor (pentru primii doi ani de la livrarea fiecărei nave), detaliază MApN. Corvetele vor fi capabile să execute misiuni în următoarele domenii de luptă: AAW (lupta împotriva amenințărilor aeriene), ASuW (lupta împotriva navelor de suprafață), ASW (lupta împotriva amenințărilor submarine), EW (război electronic), NGS (sprijin cu foc la litoral). Construcția și dotarea navelor se va realiza într-un șantier naval din România. În cadrul operațiunilor compensatorii este inclus un program offset ce include modernizarea fregatelor T22R cu un sistem de luptă similar cu cel al corvetelor, program ce are ca scop investiţii în industria românească de apărare.

Damen: Neclaritatea privind corectitudinea procedurilor de licitație publică afectează reputația programelor de achiziții din România atât în țară, cât și în străinătate

„Damen a primit decizia Curții de Apel București ca urmare a apelui formulat în instanță în ceea ce privește rezultatul Programului de înzestrare esențial „Corvetă multifuncțională”. Pe tot parcursul procedurii, Damen a urmărit principiile unui proces echitabil dorindu-și transparență, condiții de concurență corecte și clarificări cu privire la licitație, pe care am sperat ca instanța să le ofere în motivarea sa. În acest sens, deși cu dezamăgire, am primit cu respect decizia Curții de Apel București”, transmite Damen într-un comunicat.

„După anunțul deciziei, Damen reiterează că acțiunile noastre au fost în spiritul consolidării statului de drept și a procedurilor de licitație și vom căuta în continuare o clarificare definitivă a suspiciunilor publice, a scurgerilor de informații clasificate și a controverselor nefondate din media. Neclaritatea privind corectitudinea procedurilor de licitație publică afectează reputația programelor de achiziții din România atât în țară, cât și în străinătate și este o consecință îngrijorătoare”, mai transmite compania care deține șantierul Galați și administrarea șantierului naval Mangalia.

„În spiritul transparenței și al clarității, Damen a solicitat în instanță accesul la documentele ofertelor de licitație. Acest lucru a fost refuzat până acum, obligând compania Damen să înceapă noi demersuri în justiție pentru rezolvarea acestor aspecte”, potrivit Damen.

„Damen este mai hotărât ca niciodată să rămână un partener de încredere al României pentru construcția de nave civile și militare cu peste 6500 de angajați și subcontractanți în România. Damen este singurul constructor de nave din România care și-a dovedit capacitatea de a livra la timp, respectând bugetele și parametrii contractați. Din momentul începerii licitației, șantierele navale Damen din România au livrat mai multe nave pentru forțe navale din întreaga lume. Doar anul acesta, Șantierul Naval Damen Galati livrează pentru Australia unul dintre cele mai moderne și avansate spărgătoare de gheață din lume și o a doua corvetă pentru Marina Pakistanului după ce prima dintre ele a fost livrată anul trecut. Șantierul Naval Damen Mangalia este unul dintre cele mai importante șantiere navale din Europa care poate face din România un lider la nivel european și mondial. Damen rămâne puternic ancorat în România!”, mai transmite Damen.

Naval Group - Șantierul Naval Constanța și corveta Gowind 2500

Pe 3 iunie 2019 MApN a anunțat că asocierea dintre compania franceză Naval Group și Șantierul Naval Constanța a câștigat licitația pentru furnizarea de corvete multifuncționale.

La licitație, Ministerul Apărării Naționale primise oferte din partea companiei olandeze Damen, a firmei italiene Fincantieri şi a Grupului Naval din Franţa.

Prețul oferit de asocierea câștigătoare, 1,2 miliarde de euro (inclusiv TVA), considerat de mulți specialiști unul foarte bun, va include construirea în țară a tuturor celor patru corvete și modernizarea cu aceleași sisteme a celor două fregate, precum și dotarea inițială cu armament (tunuri, rachete și torpile).

Procedura de achiziție a avut ca factor de departajare prețul cel mai mic, atâta timp cât cerințele tehnice solicitate au fost îndeplinite de ofertanți. Condiții tehnice de bază cereau ca nava să poate să lupte în cel puțin două medii diferite (anti-aer/anti-submarin/anti-navă) și să poată să opereze într-un hangar un elicopter mediu de 10 tone, dar și drone.

Conform cerințelor, navele vor trebui construite în România în decurs de șapte ani, iar prima trebuie livrată după doar trei ani de la contractare.

Va putea Șantierul Naval Constanța să livreze navele în calendarul stabilit la licitație?

Surse apropiate situației au declarat în iunie 2019 pentru HotNews.ro că din punct de vedere al specificațiilor și capabilităților navei și armamentului propus nu există vreo grijă, însă un mare semn de întrebare se leagă de capacitatea asocierii Naval Group - Șantierul Naval Constanța de a construi cele patru nave, împreună cu modernizarea celor două fregate T22 la Constanța, în cadrul calendarului asumat.

Capacitatea constructorului francez de a face transferul de tehnologie necesar într-un șantier pe care nu-l deține, precum și posibilitatea SNC de a angaja suficient personal calificat care să poată duce la bun sfârșit construcția de nave militare pun sub semnul îndoielii respectarea graficului de a livra prima navă după trei ani de la semnarea contractului și toate cele patru în decurs de șapte ani.

Care au fost ofertanții care s-au calificat în procedura de achiziție a corvetelor și ce soluții au propus:

- Naval Group - nava Gowind 2500 cu propulsie hibridă diesel-electrică CODLAD și soluții de înarmare europene cu rachete MBDA: rachete anti-aer VL Mica și rachete anti-navă Exocet. Preț ofertat (pe surse): 1,2 miliarde de euro.

- Damen - corveta Sigma 10514 cu propulsie hibridă diesel-electrică CODOE cu soluții de înarmare americane: rachete anti-navă Harpoon de la Boeing, rachete de apărare anti-aeriană de la Raytheon, sonar de la General Dynamics și sistem tactic Thales. Preț ofertat (pe surse): 1,25 miliarde de euro.

- Fincantieri - o corvetă bazată pe clasa Abu Dhabi - denumită Abu Dhabi Enhanced - cu propulsie diesel-diesel CODAD și soluții de apărare europene cu rachete MBDA: rachete anti-aer VL Mica și rachete anti-navă Exocet. Preț ofertat (pe surse): 1,34 miliarde euro.

Detaliile tehnice ale procedurii de achiziție a corvetelor:
- Valoare estimată (maximă): 1,6 miliarde de euro cu tot cu TVA.
- Procedura de achiziție are ca factor de departajare prețul cel mai mic, atâta timp cât cerințele tehnice solicitate de statul român sunt îndeplinite de ofertanți.
- Navele vor trebui construite în România în decurs de șapte ani, iar prima trebuie livrată după doar trei ani de la contractare.
- Componenta de offset: modernizarea și înarmarea celor două fregate Type 22 - Regele Ferdinand și Regina Maria.
- Condiții tehnice de bază: să poată să lupte în cel puțin două medii diferite (anti-aer/anti-submarin/anti-navă) și să poată să opereze într-un hangar un elicopter mediu de 10 tone, dar și drone.

hotnews.ro

Posted

O nouă înfrângere pentru Damen, în ”Războiul corvetelor”. Documente ”ţinute la secret”

Curtea de Apel Bucureşti a respins acţiunea formulată în instanţă de Grupul Damen, privind contestarea rezultatului procedurii de atribuire a contractului din cadrul programului de înzestrare a Forţelor Naale Românie, miza fiind construirea a patru corvete multifuncţionale, dar şi o serie de lucrări de modernizare a flotei militare aflate în prezent în serviciu.

După cum v-am informat în paginile ziarului "Viaţa liberă", în cursa pentru atribuirea contractului privind construirea corvetelor au intrat Naval Group (Franţa), Damen (Olanda) şi Fincantieri (Italia). Potrivit unor informaţii ajunse "pe surse" în presă, Naval Group ar fi depus o ofertă de 1,2 miliarde de euro, celelalte oferte fiind de 1,25 miliarde de euro (Damen) şi 1,34 miliarde de euro (Fincantieri). Pe de altă parte, termenii financiari nu erau singurii indicatori de departajare.
Astfel, unul dintre atuurile Damen - prin Şantierul Naval de la Galaţi, pe lângă o ofertă tehnică extrem de competitivă, era că, în ultimii 30 de ani, a fost singurul şantier din ţară care a construit nave militare, şi-a construit o infrastructură şi a format personal pentru astfel de lucrări, având în portofoliu 35 de nave de acest fel!
Cu toate acestea, în iulie 2019, MApN, prin Romtehnica, în circumstanţe extrem de controversate, marcate inclusiv de o serie de scurgeri de informaţii privind ofertele depuse, a desemnat drept câştigător al contractului asocierea dintre Naval Group şi Şantierul Naval Constanţa, asociere care, deşi beneficia de "brandul" companiei franceze, în România nu deţinea nici un fel de facilităţi şi nici experienţă în construirea navelor militare!
În prezent, decizia Curţii de Apel Bucureşti întăreşte decizia luată în primă instanţă de Tribunalul Bucureşti. Însă nici demersurile în instanţă nu au fost lipsite de "bizarerii". Astfel, deşi Damen a solicitat accesul la documentele ofertelor de licitaţie - conform principiului unui proces echitabil, în condiţii de transparenţă şi condiţii de concurenţă corecte - acest lucru i-a fost refuzat până în prezent, pe motiv că ar fi vorba de documente confidenţiale.
Interesant este că, după ce a ajuns la Curtea de Apel Bucureşti, unde Damen a avut mai multe solicitări pentru transmiterea unor documente de la MApN, magistraţii au stabilit ca actele privitoare la licitaţii să fie puse la dispoziţia tuturor participanţilor la licitaţie, Numai că, la termenul din martie, MApN nu şi-a respectat obligaţia procesuală instituită de magistraţii Curţii de Apel Bucureşti, refuzând să pună la dispoziţia reclamanţilor sau instanţei copii după oferte, deoarece acestea au fost clasificate de Departamentul pentru Armamente (care a realizat achiziţia publică), cu aprobarea ministrului de resort. În schimb, profitând de o serie de prevederi instituite pe perioada stării de urgenţă cauzate de pandemie, MApN a solicitat judecarea în regim de urgenţă a procesului în cauză.
Damen nu a primit nici accesul la documentele licitaţiei şi nici decizia Curţii de Apel nu vine cu mai multe lămuriri în motivarea deciziei luate.
După anunțul deciziei Curţii de Apel Bucureşti, într-un comunicat de presă, Damen reiterează că "acțiunile noastre au fost în spiritul consolidării statului de drept și a procedurilor de licitație și vom căuta în continuare o clarificare definitivă a suspiciunilor publice, a scurgerilor de informații clasificate și a controverselor nefondate din media. Neclaritatea privind corectitudinea procedurilor de licitație publică afectează reputația programelor de achiziții din România atât în țară, cât și în străinătate și este o consecință îngrijorătoare".
"În spiritul transparenței și al clarității, Damen a solicitat în instanță accesul la documentele ofertelor de licitație. Acest lucru a fost refuzat până acum, obligând compania Damen să înceapă noi demersuri în justiție pentru rezolvarea acestor aspecte", se precizează în comunicatul de presă al companiei. Altfel spus, urmează un nou proces.
Dincolo de aceste controverse legate de contractul corvetelor, Damen îşi afirmă hotărârea "să rămână un partener de încredere al României pentru construcția de nave civile și militare".
În contextul afacerii corvetelor, demn de menţionat este, poate, şi faptul că, de când se discută de acest contract, Şantierul Naval Damen Galaţi a construit deja, pentru alte ţări, mai multe nave speciale sau militare. De exemplu, în februarie, a fost livrată a doua corvetă destinată marinei pakistaneze, iar în cursul acestui an se vor finaliza lucrările la spărgătorul de gheaţă destinat Diviziei Antarctice a Australiei. De asemenea, în timp ce în România contractele pentru Forţele Navale bat pasul pe loc, Grupul Damen a semnat, luna trecută, contractul pentru construcția a cel puțin patru fregate militare pentru marina Germaniei.

viata-libera.ro

  • 8 months later...
Posted

Dosarul corvetelor României ajunge la Curtea Constituţională

Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a hotărât să trimită la Curtea Constituţională dosarul prin care Damen a contestat modul în care Curtea de Apel a închis dosarul prin care constructorul francez Naval Group şi Şantierul Naval Constanţa au fost declaraţi câştigători în iulie 2019 în programul „Corveta multifuncţională“.

„Soluţiile Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie creează premisele rediscutării corectitudinii modului în care Curtea de Apel a soluţionat în dosarul principal, prin care Damen a contestat legalitatea achiziţiei publice (prin care constructorul francez Naval Group şi Şantierul Naval Constanţa au fost declaraţi câştigători în iulie 2019)“, au transmis surse apropiate dosarului publicaţiei defenseromania.ro.

În cazul în care Curtea Constituţională va admite excepţiile de neconstituţionalitate formulate de Damen, soluţia dată de Curtea de Apel în dosarul principal va putea fi contestată pe cale extraordinară, iar dosarul să fie redeschis.

Povestea corvetelor multifuncţionale începe în anul 2016, când contractul pentru corvete a fost atribuit direct companiei olandeze Damen, aceasta urmând să realizeze cele patru nave la şantierul său din Galaţi. Ulterior, în 2017, procedura a fost reluată şi a fost organizată o licitaţie publică. În iulie 2019, câştigător al licitaţiei a fost desemnat parteneriatul dintre constructorul francez Naval Group şi Şantierul Naval Constanţa la care s-a alăturat şi Ficantieri SPA. După doi ani de la finalizarea licitaţiei pentru corvete, contractul în valoare de 1,2 miliarde de euro nu a fost încă semnat, pe rolul instanţelor fiind o serie de contestaţii.

monitoruldegalati.ro

  • 8 months later...
Posted

Incredibilă lovitură de teatru! După ce au fost declarați câștigători ai licitației, francezii de la Naval Group refuză să semneze mega-contractul cu MApN pentru corvetele multifuncționale

Epopeea corvetelor muntifuncționale a căror achiziție costă România 1,2 miliarde de euro cunoaște o răsturnare uluitoare de situație. Declarat, în sfârșit, câștigător al licitației după ce, inițial, în 2016, contractul fusese încredințat olandezilor de la Damen, constructul francez Naval Group refuză să semneze înțelegerea cu statul român. Surse de încredere au declarat pentru GÂNDUL că, la capătul unui lung șir de contestații, Ministerul Apărării Naționale a întocmit întreaga documentație, dar partea franceză a anunțat că refuză să semneze contractul, invocând ”anumite probleme interne”.

Decizia este una de neînțeleles, extrem de dubioasă, în condițiile în care discutăm despre cea mai mare licitație atribuită în ultimii ani în România. Mai mult, în contextul geopolitic actual, refuzul Naval Group așază sub semnul întrebării și securitatea în zona Mării Negre.

Totodată, acest ”pas înapoi” al Naval Group îl pune într-o lumină total nefavorabilă pe președintele Emmanuel Macron, căruia i s-a reproșat și faptul că a gestionat defectuos și povestea submarinelor franțuzești refuzate de Australia. Acolo a fost vorba despre „contractul secolului”, pe care aceeași companie franceză, Naval Group, l-a ratat, afacerea transformându-se într-un scandal diplomatic de proporții. Numai de un nou scandal n-ar avea acum nevoie Macron, care în aprilie 2022 va intra în campanie electorală pentru un alt mandat de președinte al Franței.

Amintim că procedura specifică de achiziție a produsului „Corvetă multifuncțională” s-a finalizat în anul 2019, prin declararea Asocierii formate din Naval Group din Franța și S.C. Șantierul Naval Constanța S.A. din România drept operator economic câștigător.

Povestea începuse însă în anul 2016, când contractul pentru corvete a fost atribuit direct companiei olandeze Damen, aceasta urmând să realizeze cele patru nave la șantierul său din Galați. Ulterior, în 2017, procedura a fost reluată, fiind organizată o licitație publică.

În iulie 2019, câștigător al licitației a fost desemnat parteneriatul dintre constructorul francez Naval Group și Șantierul Naval Constanța. Dar Damen a atacat rezultatul licitației în instanță, iar acum, după ce Curtea de Apel s-a pronunțat în favoarea Naval Group, francezii par să ezite în semnarea contractului.

gandul.ro

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.