Jump to content

Protest spontan în Damen Galaţi, pentru salarii mai mari


Recommended Posts

Posted

Protest spontan în Damen Galaţi, pentru salarii mai mari

Primul protest din istoria „olandeză” a şantierului naval din Galaţi, de la privatizarea sa din 1999, se află în plină desfăşurare.

Protestul a izbucnit spontan, în această dimineaţă, când aproximativ 400 de muncitori, marea majoritate a lor din cadrul Secţiei 1A Corp, au refuzat să intre la lucru şi s-au adunat în faţa sediului administrativ al Damen Galaţi. La această oră (11,30), protestul continuă. În faţa sutelor de oameni a venit directorul de Resurse Umane şi Afaceri Corporatiste, Florin Spătaru, românul cu cea mai înaltă funcţie de conducere din şantierul gălăţean.

Conform liderului de sindicat Stelian Pavel, „este o grevă spontană apărută pe fondul nemulţumirilor salariale, şi nu numai. Cei mai mulţi dintre oamenii care protestează sunt de la Secţia 1A Corp. Ei sunt nemulţumiţi că sunt unii angajaţi, la firmele subcontractoare, care lucrează în societate cu salarii mai mari decât ei, deşi fac aceeaşi muncă. Acei angajaţi sunt integraţi în grupuri de maiştri în cadrul subcontractorilor şi salarizarea lor diferă substanţial. De exemplu, un angajat de la Corp are, în medie, un salariu brut de 2.500 de lei. La firmele subcontractoare, un salariat care face aceeaşi activitate primeşte 4.000 de lei”.

Deocamdată nu se ştie când se va încheia greva de la Damen Galaţi. Ceea ce se ştie este că mâine, 30 august, în şantier va sosi preşedintele Consiliului de Administraţie al Damen Galaţi, olandezul Bert Jan ter Riet, cu care sindicaliştii vor să discute revendicările pe care le au.

Salariul mediu brut lunar în Damen Galaţi este de aproximativ 3.200 de lei. La sfârşitul anului 2016, şantierul avea circa 2.200 de salariaţi numai ai săi, fără cei care lucrează la firmele subcontractoare.

viata-libera.ro

Posted

Protest spontan în Damen Galaţi, pentru salarii mai mari

A mai căzut un mit, cel al salariilor foarte bune care se dau în Şantierul Naval Damen Galaţi. Peste 400 de muncitori din şantier au declanşat, ieri, un protest spontan, refuzând să înceapă lucrul şi cerând, în primul rând, salarii mai mari. Protestul a continuat pe toată durata zilei.

Devenise un obicei pentru mulţi dintre noi ca, atunci când voiam să dăm exemplul unei firme în care totul merge ca pe roate şi toată lumea e mulţumită, să spunem Damen. Şi asta pe bună dreptate, în condiţiile în care cumpărarea şantierului naval din Galaţi de către grupul olandez Damen, în 1999, s-a dovedit a fi una dintre cele mai de succes privatizări din România. În cei 18 ani scurşi de atunci, nici măcar o singură acţiune de protest nu a avut loc în şantier. Mai mult, atunci când era vorba de a sprijini acţiunile de protest ale colegilor din Blocul Naţional Sindical sau din alte companii care au avut probleme la un moment dat, participarea celor de la Damen a fost întotdeauna una la limita minimă, ei motivându-şi „apetitul” scăzut pentru proteste prin faptul că în şantier „este bine”.

Iată, acum nu mai este aşa şi ieri a avut loc primul protest din istoria „olandeză” a şantierului naval gălăţean. Protestul a izbucnit spontan, la ora 7,30 dimineaţa, când peste 400 de muncitori, marea majoritate din cadrul Secţiei 1A Corp, au refuzat să intre la lucru şi s-au adunat în faţa sediului administrativ al Damen Galaţi. Muncitorii spuneau că şi ceilalţi colegi ai lor, aflaţi în secţii, au refuzat să lucreze.

Conform liderului de sindicat Stelian Pavel, a fost „o grevă spontană apărută pe fondul nemulţumirilor salariale, şi nu numai. Cei mai mulţi dintre oamenii care protestează sunt de la Secţia 1A Corp. Ei sunt nemulţumiţi că sunt unii angajaţi, la firmele subcontractoare, care lucrează în societate cu salarii mai mari decât ei, deşi fac aceeaşi muncă. Acei angajaţi sunt integraţi în grupuri de maiştri în cadrul subcontractorilor şi salarizarea lor diferă substanţial. De exemplu, un angajat de la Corp are, în medie, un salariu brut de 2.500 de lei. La firmele subcontractoare, un salariat care face exact aceeaşi activitate primeşte 4.000 de lei”.

"Cu ce sunt vinovat că m-am născut în 1984?"

Unul dintre muncitorii cu care am vorbit şi care a participat la protestul de ieri ne-a spus că nemulţumirile oamenilor mai vizează modul în care se acordă categoriile, plata insuficientă a orelor suplimentare, precum şi diferenţa mare de salarizare dintre categorii: „Categoriile se dau pe ascuns, pe relaţii, iar noi, cei cu salarii foarte mici, sunt nevoiţi să facem ore suplimentare. În iunie am lucrat 17 ore suplimentare şi am primit 1.250 de lei. În iulie, la 47 de ore suplimentare lucrat, am luat 1.320 de lei. Deci, 70 de lei în plus pentru 30 de ore suplimentare lucrate? Am cerut să se elimine categoriile I şi II şi să se înceapă direct cu a III-a. Şi sunt diferenţe foarte mari la salariu, între categorii: 1.800 de lei brut la prima (ceea ce înseamnă cam 1.100 de lei net), 2.100 de lei pentru a II-a şi 2.400 de lei pentru a III-a. De la categoria a V-a, diferenţele sunt mai mici, de numai 100 de lei, şi se ajunge la 3.400 de lei la cat. a VII-a, 3.500 de lei la a VIII-a şi 3.600 de lei la categoria a IX-a. Cu cât ai categoria mai mare, chiar dacă lucrezi la acelaşi loc de muncă şi ai aceleaşi sarcini şi poate chiar mai puţine, cu atât iei mai mulţi bani. Cu ce sunt vinovat eu că m-am născut în 1984, comparativ cu ăla care e născut în 1960?”.

Sute de oameni au continuat să protesteze şi ieri după-amiază, în pofida eforturilor administraţiei şantierului de a-i convinge să reia lucrul. Astăzi, 30 august, în şantier este aşteptat preşedintele Consiliului de Administraţie al Damen Galaţi, olandezul Bert Jan ter Riet, cu care sindicaliştii vor să discute revendicările pe care le au.

Administraţia Damen Galaţi a refuzat să comenteze deocamdată situaţia, afirmând că este vorba despre o chestiune internă. Este aşteptat totuşi un comunicat de presă, după clarificarea situaţiei, care s-ar putea produce astăzi.

Salariul mediu brut lunar în Damen Galaţi este de aproximativ 3.200 de lei.

La sfârşitul anului 2016, şantierul avea circa 2.200 de salariaţi proprii, fără cei care lucrează la firmele subcontractoare.

viata-libera.ro

Posted

Protestele de la Damen Galaţi continuă

UPDATE, 30 august. Prima ofertă a administraţiei a fost refuzată de protestatari. Se pare că s-a propus un salariu de 5.500 lei brut pentru 200 dintre grevişti, iar ceilalţi să aştepte până pe 15 septembrie să se facă toate calculele pentru mărire. Oamenii rămân în continuare la protest.

UPDATE, 30 august, ora 15,30. Nimeni nu a mai lucrat astăzi în şantierul gălăţean. Sute de protestatari sunt în continuare adunaţi în faţa sediului, iar muncitorii rămaşi în secţii stau fără să lucreze. La ora 16,00, urmează să înceapă o nouă rundă de negocieri.

Conducerea Damen Galaţi a refuzat în continuare să facă vreun comentariu.

Vă reamintim că protestul spontan a început marţi dimineaţă, pe fondul nemulţumirilor salariale. Oamenii acuză diferenţele mari de salarizare de la o categoria la alta, precum şi pe cele dintre angajaţii proprii ai şantierului şi cei ai firmelor subcontractoare. De asemenea, există nemulţumiri şi cu privire la plata orelor suplimentare.

viata-libera.ro

Posted

De ce sunt nemulțumiți navaliștii de la „Damen”: „Îți muncesc? Dă-mi banul, nu-mi lua din salariu!”

Protestul declanșat de muncitorii de la Șantierul Naval „Damen” a luat prin surprindere pe toată lumea, pentru că era de notorietate faptul că Șantierul Naval este cea mai stabilă companie din Galați și nu ar fi trebuit să fie probleme salariale sau cu privire la condițiile de muncă.

Dacă la Combinat au fost după 1990 zeci de greve și proteste, fiind chiar luate cu asalt birourile directorilor, la Șantierul Naval a mai fost un protest în 1988, când muncitorii de la Secția 1 Corp Navă au întrerupt lucrul pentru că erau nemulțumiți de salarii și condițiile de muncă și un alt protest în ianuarie 1990, când au fost izgoniți din șantier toți directorii de la vremea aceea, cărora li se reproșau abuzurile comise în ultimii ani de comunism.

Nemulțumirile de acum ale navaliștilor sunt legate în special de nivelul salariilor și de condițiile de muncă, dar și de ritmul epuizant în care sunt obligați să lucreze pentru a se face față comenzilor, în condițiile în care există un deficit destul de mare de personal. Asta rezultă din cele ce ne-au spus o parte dintre protestari.

„Suntem pontați pe anumite coduri, neproductive, ni se taie ore de lucru. Câștigăm cu 10-15% mai puțin decât acum 5-6 ani”

„Nemulțumirile noastre sunt legate și de condițiile de muncă, ce seamănă cu cele dintr-un lagăr de pe vremea comuniștilor, pentru că conducerea este cu aceeași mentalitate. Sunt condiții dificile din punct de vedere fizic și psihic. Din punct de vedere psihic suntem supra-stresați. Unii s-au îmbolnăvit datorită stresului, pentru că ni se impune să finalizăm niște lucrări într-un timp imposibil de realizat.

Suntem pontați pe anumite coduri, neproductive, ni se taie ore de lucru fără ca măcar să fim anunțați. Banii pe care îi câștigăm acum sunt mult mai puțini decât cei pe care îi câștigam acum 5-6 ani. Vorbind în procente, câștigăm cu 10-15% mai puțin”, ne-a declarat un navalist.

„Se știe că afară se lucrează mult mai puțin și la o calitate mai slabă decât ceea ce fac românii. Ei au salarii mult mai mari decât noi. Noi avem salarii mult mai mici și facem o calitate mult mai ridicată decât cei din șantierele din țările din Vest și avem o productivitate net superioară față de cei din Vest”, a completat alt muncitor.

„Condiții grele sunt peste tot, în tot șantierul, pentru că oamenii s-au împuținat”

Într-un șantier naval, cele mai grele condiții de muncă sunt la secțiile de construire a corpului navei, pentru că se lucrează în arșiță, ploaie sau viscol, la construirea și asamblarea bloc-secțiilor (blocuri din care este asamblat corpul de navă - n. red.). Însă navaliștii spun că acum condiții de muncă dificile sunt în întreg șantierul naval, pentru că trebuie acoperite lucrări care ar trebui realizate de un număr mai mare de muncitori: „Condiții grele sunt peste tot, în tot șantierul, pentru că oamenii s-au împuținat. Au plecat la șantierele navale de ”afară” datorită condițiilor de muncă de aici. Datorită presiunii puse de directorii de producție, maiștrii, la rândul lor, fac presiuni asupra muncitorilor. Dacă o bloc-secție are 500 de ore, la noi ajunge de 250 de ore. Maistrul este obligat să se comporte foarte urât, foarte dur. Ne amenință că va fi din ce în ce mai greu. Ne spun ”dacă nu vă convine puteți pleca!”. Unii chiar ne jignesc. Nu așa trebuie să se poarte cu noi”.

Altă nemulțumire: „vouchere pentru spor de efort”, de 6 lei pe zi

Un alt navalist ne-a declarat că mari nemulțumiri sunt și în legătură cu modul în care administrația șantierului le acordă compensații pentru condițiile grele în care lucrează: „Condițiile de muncă sunt foarte grele. Ni se dă un voucher pentru spor de efort. Un voucher pentru spor de efort are valoarea de 6 lei pe ziua de muncă, indiferent că lucrăm 8 ore ori 12 ore. Acest voucher nu este trecut pe fluturașul de salariu, nu are legătură cu partea financiară, pentru că noi să nu avem nicio dovadă la mână precum că avem un spor de efort greu”.

Mentalitate de „întrecere socialistă”

Alte nemulțumiri sunt în legătură cu diverse abuzuri ale maiștrilor care fac pontajele, muncitori cu aceleași calificări și același program de lucru ajungând să încaseze salarii diferite. Asta se întâmplă pe fondul unor presiuni ale administrației pentru ca lucrările să fie realizate într-un timp mult mic decât cel prevăzut de normele tehnologice care prevăd timpii alocați pentru fiecare operațiune.

„Nu sunt egale sumele de bani de la o gradație. Spre exemplu, la gradația a 4-a, eu și colegul meu nu luăm aceeași bani dacă lucrăm la 8 ore și lucrăm același program, în aceeași lună. Este diferită salarizarea, datorită pontajului pe care îl face maistrul și datorită acestei mentalități pe care directorii de producție și tehnologii o implementează, că dacă o bloc-secție are 1.000 de ore de lucru, hai să încercăm să o facem în 800 de ore luna asta. Luna viitoare mai tăiem 100 de ore. Dar, la un moment dat, omul, practic, nu poate realiza asta, este peste puterile lui. Și atunci, unde se intervine? La salariul muncitorului. I se taie orele”.

„Ne-au luat din salarii, ca să acoperim salariile lor”

Unii dintre participanții la protest sunt nemulțumiți de faptul că muncitorilor li se iau bani din salarii, în timp ce personalul tehnic a beneficiat de majorări de salarii: „Partea cea mai dureroasă a noastră este că s-au mărit salariile de la maiștri, ingineri, șefi de ateliere, șefi de secții, directori. Însă nouă, practic, ne-au luat din salarii, ca să acoperim salariile lor”.

„Îți muncesc? Dă-mi banul, nu-mi lua din salariu! Îți muncesc? Nu veni și mă-njura, nu veni să dai în mine!”, a completat alt participant la protest.

Administrația Damen, în „silenzio stampa”

Reprezentanții administrației Șantierului Naval Damen refuză să comenteze motivele protestului spontan, considerând că este o chestiune internă a companiei.

A sosit la Galați o echipă a bordului director al Grupului „Damen”, condusă de președintele Consiliului de Administrație al Grupului, Bert Jan ter Riet, care încearcă să negocieze cu participații la protest.

presagalati.ro

Posted

Greva din Damen s-a încheiat

Activitatea din Şantierul Naval Damen Galaţi va fi reluată astăzi, 31 august, după ce, timp de 2 zile, şantierul a fost paralizat în urma protestului spontan declanşat marţi dimineaţă.

Surse din cadrul angajaţilor ne-au declarat că a fost acceptată oferta administraţiei şi că, la această oră (11,00), toţi oamenii aflaţi în faţa sediului au plecat la locurile de muncă.

Neoficial, se pare că a fost propusă o nouă grilă de salarizare, care prevede acordarea unui salariu individual cu 300 de lei mai mare decât cel din şantierele Vard din România, plus o creştere de 5-6% negociată cu fiecare muncitor în parte. De asemenea, se pare că va fi reintrodus sporul de vechime şi se va acorda sporul de toxicitate, de exemplu pentru sudori. Nu în ultimul rând, va fi introdusă pe fluturaşii de salariu tarifarea la oră.

S-a convenit ca negocierile să continue până pe 15 septembrie cu sindicatul din Damen, dar şi cu cei 10 reprezentanţi ai protestatarilor care au negociat în aceste zile cu preşedintele Consiliului de Administraţie, Bert Jan ter Riet.

Repetăm, acestea sunt informaţii neoficiale. Un punct de vedere oficial al administraţiei Damen Galaţi este aşteptat în cursul acestei zile.

viata-libera.ro

  • 1 month later...
Posted

Creşteri salariale la Damen, ca urmare a grevei spontane

După ce, la sfârşitul lunii august, navaliştii din Şantierul Naval Damen Galaţi au ieşit cu sutele în faţa sediului administrativ într-un protest spontan nemulţumiţi de nivelul de salarizare, iată că negocieri asidue între sindicalişti şi conducere s-a reuşit negocierea contractului colectiv de muncă. În acest context, în luna septembrie s-a semnat protocolul privind majorările salariale convenite între cele două părţi în baza căruia s-a parafat şi semnat Contractul Colectiv de Muncă (CCM) pentru perioada 1 septembrie 2017 - 31 decembrie 2018.

”Am încheiat negocierile Contractului Colectiv de muncă pentru 2018, inclusiv pentru cele patru luni din 2017, deci este valabil contractul începând cu 1 septembrie 2017 până la 31 decembrie 2018. S-a reuşit să se obţină majorarea salarială care era cea mai importantă. Am obţinut pentru salariaţii direct productivi o majorare a salariului brut cu sume între 300 şi 350 lei, iar pentru restul personalului cu sume între 150 şi 220 lei. Spun ”între” deoarece majorările se aplică conform unor criterii şi de aceea sumele diferă. S-a majorat valoarea primei de vacanţă pe tranşe de vechime, cu 50 de lei pe fiecare tranşă”, a precizat liderulul de sindicat, Pavel Stelian.

Potrivit declaraţiilor acestuia, s-a negociat şi acordarea unei prime de fidelitate de 600 de lei pentru cei care au vechime cuprinsă între 5 şi 10 ani, iar pentru cei care au o vechime neîntreruptă în societate de peste 10 ani, vor beneficia de o primă de 1.200 de lei, aceste sume urmând a fi plătite în ianuarie 2018. În plus, a fost majorată şi valoarea alimentaţiei de producţie de la 6 lei/zi lucrătoare, la 8 lei, care va fi acordată în baza aceloraşi criterii ca şi până acum.

Reamintim că începând cu data de 29 august 2017, câteva sute de navalişti au întrerupt munca timp de câteva zile. Protestul spontan de la Şantierul Naval Damen Galaţi a fost generat de nemulţumirile muncitorilor legate de salarizare. În şantierul naval gălăţean există un deficit de personal de aproximativ 15 - 20 %, iar în aceste condiţii muncitorii sunt nevoiţi să muncească astfel încât să acopere lipsa de personal.

monitoruldegalati.ro

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.