Jump to content

Galaţi - oraşul fără debarcader


dcp100168
 Share

Recommended Posts

Investiţie fără noroc. De portul de ambarcaţiuni al Elenei Udrea s-a ales praful

  • Portul de agrement în care s-au băgat 3,4 milioane de lei zace pe jumătate distrus
  • Anul trecut, SC Gospodărire Urbană SRL a cheltuit 103.723 de lei pentru întreţinerea pontonului şi a încasat, de pe urma celor 13 ambarcaţiuni care au acostat acolo, doar 15.834 de lei

La portul de ambarcaţiuni de agrement al Galaţiului s-a redeschis sezonul, dar, deocamdată, nici măcar o lotcă nu a tras acolo şi nici nu s-a încheiat vreun contract în acest sens. SC Gospodărire Urbană SRL, care îl administrează, aşteaptă eventualii doritori, cu doar 30 dintre cele 80 de locuri pe care le-a avut, la inaugurare, pontonul. Aşa cum aţi mai putut citi în ziarul „Viaţa liberă”, portul a fost avariat în 2012, iar de atunci nu s-a făcut nimic pentru a remedia situaţia, ba din contră, lucrurile s-au agravat. Despre soarta acestei investiţii finanţate de ministerul condus de Elena Udrea, am încercat să aflăm de la Primăria Galaţi şi de la SC Gospodărire Urbană SRL, care îl administrează.

Poveste cu iz electoral

Pe 1 iulie 2009, prin Hotărârea Guvernului nr.762, Galaţiul a primit de la Ministerul Turismului, condus la acea vreme de Elena Udrea, 2.940.000 de lei pentru construcţia unui port de ambarcaţiuni de agrement. Investiţia a fost realizată de firma Black Sea Magic SRL Limanu şi a costat 3.431.492 de lei (3.041.751 de lei execuţia şi 389.741 de lei taxe şi avize). Însăşi ministrul Udrea a venit, în octombrie 2009, în timpul campaniei electorale pentru alegerile prezidenţiale, la Galaţi, să vadă cu ochii ei cum merg lucrările. Ocazie cu care Faleza Inferioară a Dunării a devenit... "portocalie-PDL".

Potrivit Primăriei Galaţi, recepţia portului s-a făcut pe 29 decembrie 2009, perioada de garanţie fiind de 24 de luni. După cum scria ziarul "Viaţa liberă", abia în mai 2010 portul a fost dat în funcţiune. Şi chiar a fost bătaie pe cele 80 de locuri disponibile pe ponton, peste o sută de cereri fiind depuse!

Din păcate, în februarie 2012, portul de ambarcaţiuni, abia ieşit din garanţie, a fost grav avariat de îngheţ şi de sloiurile de gheaţă. Structurile plutitoare despre care constructorii spuneau, la acea vreme, că au fost aduse din Finlanda, n-au rezistat! În prezent, din cele 80 de locuri disponibile, doar 30 mai pot fi folosite în siguranţă.

Funcţionare parţială

La începutul lunii aprilie am remarcat, pe ponton, doi angajaţi ai SC Gospodărire Urbană care inspectau investiţia, fără a purta veste de salvare, deşi, după cum arată portul, ar cam fi avut nevoie. Şi nu o spunem doar noi, ci şi societatea care îl administrează: „La ora actuală, portul de ambarcaţiuni de agrement este într-o stare tehnică total necorespunzătoare. O parte dintre coloanele metalice de susţinere a structurii plutitoare s-au înclinat, fiind scoase din aliniament, iar la cealaltă parte s-a slăbit rezistenţa, ducând astfel la nesiguranţă în exploatarea obiectivului. Sub acţiunea valurilor şi a curenţilor de apă s-a ajuns, în prezent, ca structura plutitoare să fie deplasată către şenalul navigabil cu aproximativ trei - patru metri, faţă de poziţia iniţială”, ne-a comunicat, la solicitarea noastră, societatea.

Bucată cu bucată

„În anul 2013, societatea noastră, cu forţe proprii, a înlăturat din capătul terminal, din aval, o secţiune de aproximativ 21 de metri (care se dezmembra din pontonul principal) şi a repoziţionat-o, lângă pasarela de intrare, fiind asigurată cu cabluri flexibile. În anul 2015, s-a mai înlăturat, din aceleaşi cauze, încă o secţiune, de aproximativ 20 de metri, care a fost repoziţionată alături de prima secţiune. Capătul pontonului a rămas astfel, în aval, fără piloni de susţinere, coloanele de pe aliniamentul pontonului fiind instabile”, ne-a explicat SC Gospodărire Urbană.

Costuri mari, încasări mici

Potrivit SC Gospodărire Urbană, în anul 2015, din cauza condiţiilor tehnice, portul a funcţionat parţial şi a realizat, din taxele de utilizare, venituri în sumă de 15.834 de lei. „În 2015 au acostat un număr de 13 ambarcaţiuni de diferite mărimi. Menţionăm faptul că investiţia a fost proiectată pentru a asigura acostarea unui număr de 80 de ambarcaţiuni, iar în situaţia actuală exista posibilitatea ancorării unui număr de maximum 30 de ambarcaţiuni. Cheltuielile cu întreţinerea obiectivului, în anul 2015, au fost în cuantum de 103.723 de lei şi au fost suportate din veniturile proprii ale societăţii”, ne-a comunicat, tot la cererea noastră, Gospodărire Urbană SRL.

Doar note de constatare

Aceasta fiind starea de fapt, am încercat să aflăm ce s-a făcut din 2012 şi până acum. Atât Primăria Galaţi, cât şi SC Gospodărire Urbană ne-au precizat că, în martie 2012, s-a făcut o evaluare a avariilor produse şi s-a întocmit o notă de constatare încheiată de reprezentanţii proiectantului, Iptana Bucureşti, ai constructorului - Black Sea Magic şi oamenii administraţiei locale.

„S-a întocmit un referat prin care şi-au expus punctul de vedere privind starea investiţiei, remedierile care sunt necesare a se efectua în cel mai scurt timp, pentru a se evita ulterioarele agravări ale deteriorării tehnice a investiţiei şi devizul privind costul reparaţiilor. În ceea ce priveşte costurile reparaţiilor şi sursele financiare din care vor fi realizate, nu deţinem informaţii, acestea fiind în sarcina municipiului Galaţi. În ceea ce priveşte planurile de viitor pentru portul de ambarcaţiuni de agrement, menţionăm faptul că societatea noastră a făcut demersurile necesare către municipiul Galaţi, în vederea reabilitării obiectivului şi sperăm ca, în perioada imediat următoare, să se găsească soluţiile necesare pentru aducerea la capacitatea iniţială, a acestui obiectiv”, a precizat SC Gospodărire Urbană.

viata-libera.ro

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Portul de Ambarcaţiuni urmează să fie relocat

Iniţiativele de reabilitare ale portului de mici ambarcaţiuni din Galaţi nu vor avea o finalitate, deoarece specialiştii din Primăria Galaţi, cea care are portul în concesiune, au ajuns la concluzia că zona nu este foarte sigură din cauza unor fenomene naturale. De aceea, portul urmează a fi relocat.

Poziţionat prost, într-o zonă ce are curenţi puternici, portul de ambarcaţiuni inaugurat de Elena Udrea, trebuia să aibă iniţial 80 de locuri de ancorare. Prima oară, portul a fost avariat în 2010, la inundaţii, dar lovitura de graţie a primit-o în 2012, când gheaţa de pe Dunăre l-a distrus în mare parte. Au mai rămas 30 de locuri de ancorare, care însă niciodată nu au fost ocupate în totalitate. Portul a fost dat în concesiune către municipalitate, iar acum este în administrarea Societăţii de Gospodărire Urbană. Portul devine funcţional în luna mai şi de regulă poate fi folosit, în funcţie de vreme, până la finele lunii noiembrie. Anul acesta au fost înregistrate 21 de contracte de închiriere, dintre acestea acum mai sunt valabile doar 8.

„Din 2012 totul s-a deteriorat, valurile îl ondulează, ar fi cereri, dar acum oamenii spun că nu mai au siguranţă“, a spus Doru Chiriac, administratorul Portului de Ambarcaţiuni. Taxa care se percepe pentru locurile de ambarcare este în funcţie de lungimea ambarcaţiunilor şi variază de la 302 lei fără tva pe lună, la 660 lei tva pe lună. Un preţ mult prea mare pentru ca un proprietar de barcă să o lase într-un loc extrem de nesigur.

Singura soluţie găsită de actuala administraţie gălăţeană este mutarea portului şi, în paralel, găsirea unor surse de finanţare pentru relocare. Repararea nu mai este luată în discuţie. „Din păcate s-a ajuns la concluzia că portul de mici ambarcaţiuni se află într-o zonă nefavorabilă, unde există o serie de fenomene ce ţin de natură, dovada faptului că în 2012, după inundaţii şi sloiurile care au curs pe Dunăre, s-au produs acele pagube. În acest moment, specialiştii Primăriei Galaţi lucrează la un plan de relocare a acestui port de ambarcaţiuni. Se doreşte ca acesta să fie mutat într-o zonă care să fie mai protejat. Se vor găsi ulterior şi sursele de finanţare, dar până atunci vom funcţiona cu ceea ce avem în acest moment”, a declarat Raluca Ardean, purtătorul de cuvânt al Primăriei Galaţi.

Primăria Galaţi afirmă că unul dintre pontoanele stricate nu afectează în niciun fel şenalul navigabil. Anul acesta, până la 30 august au fost încasări de 17.646 de lei şi pierderi de 65.765 de lei. Aşa că s-au cheltuit din start degeaba sute de mii de euro, bani europeni, când, din start, trebuia analizată cu atenţie amplasarea.

presagalatibraila.com

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Cum s-a ales praful de singura investiţie turistică din Galaţi

Din 80 de locuri de acostare, câte erau prevăzute iniţial, au mai rămas în exploatare doar 26. Atunci când partea interioară a arealului portuar este colmatată, iar nivelul Dunării scade, alte aproximativ zece locuri de ancorare rămân pe uscat şi nu mai pot fi folosite. Asta s-a ales în zece ani din Portul de ambarcaţiuni de agrement de la Galaţi, o investiţie de 3.431.492 de lei, realizată cu finanţare de la Ministerul Turismului condus de Elena Udrea. În condiţiile în care, până pe 1 septembrie 2019, veniturile încasate din exploatarea lui se ridică la 23.555 de lei, iar cheltuielile ajung la 102.375 de lei, nu-i de mirare că s-ar dori casarea a aceea ce-a mai rămas din portul de ambarcaţiuni.

Nu mai puţin de 715 lei/lună pentru ambarcaţiuni mari, 502 lei/lună pentru ambarcaţiuni mijlocii şi 327 lei/lună pentru ambarcaţiuni mici. Acestea sunt tarifele fără TVA pe care, conform datelor postate pe site-ul propriu, SC Gospodărire Urbană SRL le practică în prezent pentru Portul de ambarcaţiuni de agrement de la Galaţi. Sau, mai bine spus, pentru ce-a mai rămas din el, după zece ani de existenţă.

Pentru că nu puţini sunt gălăţenii care se plâng că oraşul nu are o infrastructură turistică, vom încerca să vă oferim astăzi povestea singurei investiţii de acest gen din Galaţi.

Născut în vremuri electorale

Prin Hotărârea Guvernului nr. 762 din 1 iulie 2009, semnată de prim-ministrul Emil Boc şi contrasemnată de Ministrul Turismului, Elena Udrea, municipiul Galaţi a primit 2.940.000 de lei pentru „finanţarea proiectelor de investiţii în turism pe anul 2009”. În cazul nostru era vorba despre construcţia unui Port de ambarcaţiuni de agrement.

În dimineaţa duminicii de 25 octombrie 2009, a treia zi a campaniei electorale prezidenţiale, la Galaţi a descins însăşi Elena Udrea, pentru a verifica personal cum decurg lucrările la viitorul port. În aerul umed şi mirosul de canalizare desfundată, ministrul a putut vedea vreo doi muncitori sudând, alene, două ţevi. Tot acolo fusese pusă pe un panou şi planşa investiţiei.

Aşa cum aţi mai putut citi în ziarul „Viaţa liberă”, Portul a fost construit de firma Black Sea Magic SRL Limanu şi a costat 3.431.492 de lei (3.041.751 de lei execuţia şi 389.741 de lei taxe şi avize).

Conform datelor oficiale, recepţia portului s-a făcut pe 29 decembrie 2009, perioada de garanţie fiind de 24 de luni.

În mai 2010, investiţia a fost dată în funcţiune, fiind transmisă în administrarea Serviciului Administrarea Domeniului Public, devenit în acelaşi an SC Gospodărire Urbană SRL. Conform Hotărârii Consiliului Local Galaţi nr. 80 din 2010, „la data finalizării lucrărilor investiţiei “Port ambarcaţiuni de agrement” şi a înregistrării acesteia în evidenţele contabile”, investiţia avea valoarea de 3.431.492,31 de lei”. De asemenea, potrivit datelor de la acea vreme, imediat s-au ocupat 75 din cele 80 de locuri disponibile pe ponton, în condiţiile în care tarifele aprobate de consilierii locali erau mai mari decât la Brăila: 570 lei/lună pentru ambarcaţiuni mari (lungime 12 metri, lăţime 2,40 metri), 400 lei/lună pentru ambarcaţiuni mijlocii (lungime 9 metri, lăţime 2,20 metri) şi 260 lei/lună pentru ambarcaţiuni mici (lungime 6 metri, lăţime 2,20 metri).

Scump şi păgubos

În iunie 2010, „Viaţa liberă” atrăgea atenţia că, în comparaţie cu volumul investiţiei, care s-a cifrat la 800.000 de euro, portul este surprinzător de mic, putând găzdui doar 80 de ambarcaţiuni. Şi concluziona că, „matematic, amenajarea unui singur loc de acostare ar fi costat 10.000 de euro, cât o şalupă mai de Doamne-ajută”! Estimările optimiste arătau că, la încărcare maximă, portul ar putea genera din închirierea locurilor de acostare venituri totale de 30.000 de lei pe lună, adică 240.000 de lei în tot sezonul aprilie-noiembrie. Vise!

Din păcate, în februarie 2012, portul de ambarcaţiuni, abia ieşit din garanţie, a fost grav avariat de îngheţ şi de sloiurile de gheaţă de pe Dunăre. Structurile plutitoare despre care presa scria că au fost aduse din Finlanda şi pasarela de acces, adusă chipurile din Spania, n-au rezistat!

Începutul sfârşitului

Iată ce declară acum, la solicitarea noastră, SC Gospodărire Urbană SRL: „Începând cu anul 2012, obiectivul a suferit deteriorări din cauza efectelor îngheţului şi a deplasării sloiurilor de gheaţă pe fluviul Dunărea. Astfel, o parte dintre coloanele metalice s-au înclinat şi s-au curbat sub acţiunea sloiurilor de gheaţă, ieşind din verticalitate, fiind scoase din aliniament, iar la cealaltă parte s-a slăbit rezistenţa şi siguranţa în exploatare. Deoarece la momentul oportun nu s-au efectuat reparaţiile/ intervenţiile necesare, acest fenomen s-a perpetuat de-a lungul timpului, sub acţiunea valurilor şi a curenţilor de apă, ajungându-se în prezent ca structura plutitoare să fie parţial deteriorată şi deplasată către şenalul navigabil”, se arată în documentul semnat de directorul general al SC Gospodărire Urbană, Dragoş-Lucian Magearu.

Ce s-a mai putut face

„În anii 2013 şi 2016, deoarece structura plutitoare s-a deteriorat iremediabil, riscând ca părţi din acestea să se desprindă, SC Gospodărire Urbană SRL a ajustat cu forţe proprii pontonul, prin înlăturarea din capătul terminal al acestuia a două porţiuni de aproximativ 50 de metri, rămânând în prezent în exploatare aproximativ 160 de metri. Secţiunile rezultate au fost poziţionate lângă pasarela de intrare pe ponton şi asigurate cu sisteme de ancorare. Capătul pontonului a rămas astfel în aval fără piloni de susţinere. Coloanele de susţinere rămase pe aliniamentul pontonului, o parte (şapte bucăţi) sunt instabile şi se înclină de-o parte şi de alta, din cauza slăbirii rezistenţei la bază, şi o altă parte (două bucăţi) s-au înclinat şi sunt acoperite parţial sau în totalitate de apă, prezentând un real pericol în ceea ce priveşte producerea de incidente nedorite pentru ambarcaţiunile care circulă în zonă.

Fingerele laterale desprinse din structura propriu-zisă au fost ridicate şi depozitate, pentru a se evita pierderea acestora”, explică firma care administrează portul de ambarcaţiuni.

Ce-a mai rămas din ce-a fost

Ca urmare a acestei situaţii, numărul de locuri de ancorare a scăzut de la punerea în funcţiune a obiectivului, ajungându-se în prezent ca din 80 de locuri, cât erau prevăzute în investiţia iniţială, să se exploateze doar 26, ne-a transmis SC Gospodărire Urbană. „Partea interioară a arealului portuar este colmatată şi, în momentul în care nivelul apei din fluviul Dunărea scade, aproximativ zece locuri de ancorare rămân pe uscat şi nu mai pot fi folosite”, precizează societatea.

Cheltuieli mari, încasări infime

Conform datelor oficiale, transmise de administrator, în cursul anului 2019 au acostat sau acostează în Portul de ambarcaţiuni de agrement un număr de 24 de ambarcaţiuni, în baza contractelor încheiate. „Veniturile încasate până la data de 1 septembrie 2019 din exploatarea portului de ambarcaţiuni de agrement sunt în sumă de 23.555 de lei, iar până la data de 1 septembrie 2019 suma cheltuită este de 102.375 lei. Costurile de întreţinere a portului în anul 2018 au fost în sumă de 189.180 de lei (venituri - 35.369 lei)”, a mai spus SC Gospodărire Urbană.

Cine e de vină

Neoficial, se spune că locul în care a fost amplasat portul nu este deloc propice, că ar fi trebuit construit într-un golf, ferit de curenţi. Pentru că este un activ care merge pe pierdere, nu îşi susţine nici măcar cheltuielile pe care le necesită cu reparaţii, personal şi paza care trebuie asigurată, SC Gospodărire Urbană a mai încercat, cu forţe proprii, să-i facă mici extinderi, să-i mai îmbunătăţească situaţia. Degeaba!

Mai mult, nici dacă portul a fi funcţional la capacitate maximă, aşa cum a fost prevăzut, se pare că tot nu ar fi acoperite din încasări cheltuielile pe care le impune an de an, mai cu seamă reparaţiile pe care le necesită în mod constant! Aşa că, potrivit datelor noastre, foştii directori ai SC Gospodărire Urbană au făcut demersuri către Primărie pentru casarea portului, care atârnă în balanţa pierderilor societăţii, dar deocamdată nu s-a luat vreo decizie.

Cert este că şi acum, când sezonul nu s-a încheiat, portul de ambarcaţiuni oferă atât de pe mal, cât şi de pe Dunăre, o imagine dezolantă.

viata-libera.ro

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

„Pontonul lui Udrea” putrezește în Dunăre. Dovada lucrului prost făcut și a risipirii banului public

Inaugurat cu fast în 2009 de Elena Udrea, ministrul Turismului de la acea vreme, portul de ambarcațiuni de la Galați, o investiție de 900.000 de euro a ministerului, s-a dovedit a fi o investiție foarte proastă.

Portul de ambarcațiuni a fost inaugurat în 2009, însă din cauza unor erori de amplasament nu a avut viață lungă.  Astfel, în iarna anului 2012, pontonul a fost grav avariat de sloiurile de gheață de pe Dunăre. De atunci, obiectivul a fost  lăsat să deterioreze şi mai mult. Sloiurile de gheaţă au smuls pilonii de susţinere, iar o treime din ponton a fost ruptă. Totodată, o parte din stâlpii de susţinere a portului s-au îndoit din cauza greutății gheții și au fost lăsați să putrezească în apă. 

Portul de ambarcaţiuni se află chiar la intrare pe Faleza Inferioară şi ar fi putut oferi o privelişte frumoasă. Din păcate, imaginea pare a fi desprinsă dintr-un film horror. 

Funcționează în pierdere de ani buni, însă societatea care îl administrează spune că nu vrea să desființeze locurile de muncă ale celor trei angajați. În prezent, pontonul are un administrator, doi marinari și este păzit de o firmă privată, care are contract cu Societatea edilitară Gospodărire Urbană.

„Acolo a fost o eroare de amplasare, nu trebuie amplasat în curent. Avem cerere foarte mare, însă doar 30 de locuri putem să asigurăm. Portul de ambarcațiuni merge în pierdere, nu rentează, dar nu vreau să renunț la niște locuri de muncă, deocamdată. Avem acolo doi marinari angajați și un administrator. Nu rentează să-l reabilităm deoarece poziționarea lui nu este bună, este expus viiturilor și ghețurilor”, susține Dragoș Magearu, directorul SC Gospodărire Urbană.

„Pontonul lui Udrea” va fi închis definitiv, atunci când se va concretiza proiectul Primăriei Galați. Acela de a construi un nou port ambarcațiuni, într-o zonă mult mai sigură.

adevarul.ro

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.