dcp100168 Posted February 19, 2020 Share Posted February 19, 2020 Contul bancar al unei gălăţence, fraudat din Londra Gălăţeanca Elena Moineagu, administrator al unei firme din municipiul Galaţi, a avut un adevărat şoc în noaptea de 5 spre 6 februarie, văzând cum din contul firmei deschis la Raiffeisen Bank îi dispar aproape 24.000 de lei prin mai multe tranzacţii pe care nu le-a autorizat şi despre care nu ştia absolut nimic. Plăţile erau făcute către firme din Bucureşti, Londra, Milano şi Dublin, cele mai multe dintre acestea fiind magazine online de îmbrăcăminte. Cazul fraudei informatice căreia se pare că i-a căzut victimă Elena Moineagu poate fi un adevărat studiu de caz despre cum îţi pot lua hackerii banii din cont, chiar dacă, teoretic, crezi că nu ai lăsat nimic la voia întâmplării: cardul l-ai ţinut întotdeauna la loc sigur şi codul PIN îl ştii doar tu, orice depunere sau retragere de numerar ai făcut-o la bancomate care par supersecurizate şi absolut sigure (la mall sau la hipermarket). Din păcate, Elena Moineagu s-a convins că toate aceste precauţii n-au fost suficiente, ajungând – după cum spune – să „stau ca o dobitoacă şi să sufăr văzând pe aplicaţia smart mobile cum banca decontează banii pentru cumpărăturile hoților”. Totul a început cu o tranzacţie în valoare de 1 leu, prin care probabil că hoţii au verificat dacă datele sustrase ale cardului sunt corecte. „În data de 5 februarie, ora 23,50, m-am conectat la aplicaţia Smart Mobile Raiffeisen de pe telefonul mobil personal pentru a verifica suma din contul deschis pe societate. Am constatat că în cont nu mai figurează suma de 23.892,06 lei. Suma se afla în categoria din aplicaţie de sume reţinute, unde apăreau 11 tranzacţii din data de 5.02.2020 care nu-mi aparţineau. Nu ştiam la ce se referă aceste tranzacţii şi nici nu le autorizasem”, ne-a spus Elena Moineagu. Şase tranzacţii din 11, plătite pentru hoţi După numai câteva minute, gălăţeanca a anunţat banca, prin call-center, cum că „este vorba despre tranzacţii neaprobate şi neefectuate de mine”. A doua zi, pe 6 februarie, a contestat tranzacţiile prin document scris, la sediul Raiffeisen, iar pe 10 februarie a făcut plângere la poliţie, între timp discutând şi cu presa. „Banca mi-a sugerat că nu este necesar să merg la poliție deoarece ei vor investiga și îmi vor înapoia banii dacă se va constata că este o fraudă. Termenul de soluționare dat de bancă a fost de maximum 45 de zile. De atunci şi până pe 14 februarie, banca a plătit către hoți 6 din 11 tranzacții, în valoare de 11.788,52 lei, ceea ce mie mi s-a părut un abuz, iar celelalte 5 tranzacții au rămas în „sume reținute” pe care nu le puteam accesa. Pe 14 februarie, în cont apăreau următoarele notificări: „rezolvare contestație” în valoare de 11.770,31 lei și „rezolvare contestație” în valoare de 18,21 lei, iar la sume blocate diferența de bani. Fără să primesc vreun mesaj, fără să mă sune cineva, fără să primesc vreo notificare, mi-au virat acești bani înapoi în cont sub denumirea de „rezolvare contestație” prin două tranzacții. Apoi am primit un mesaj în care eram informată că suma contestată - referindu-se la banii din sume reținute, nu contestațiile rezolvate deja, ci diferența de sumă - mi-a fost depusă în cont anticipat, dar este în continuare în investigații și poate fi retrasă în caz că se constată că nu a fost o fraudă. La finalul zilei de 14 februarie aveam întreaga sumă inițial fraudată în cont. Dar am remarcat că tranzacţiile nerezolvate au fost pur şi simplu şterse din istoric, ca şi când n-ar fi fost. Acum nu mai apare în cont nici când mi-au luat banii, nici când mi i-au dat înapoi”, a continuat gălăţeanca. Investigaţia băncii, maximum 45 de zile Raiffeisen Bank ne-a trimis următorul punct de vedere oficial: „În situaţia în care un client sesizează faptul că a constatat că din contul lui s-au efectuat tranzacţii neaprobate şi neefectuate de acesta și a solicitat blocarea cardului/contului și anularea tranzactiilor, cardul este blocat imediat de către angajatul băncii care a primit sesizarea (agenţie sau call-center). După blocare nu se mai pot efectua tranzacţii, dar se pot posta în cont tranzacţii efectuate înainte de blocare. Acest lucru nu poate fi oprit şi este posibil pentru că, de fapt, încep să se deconteze tranzacţiile efectuate/autorizate înainte de blocare. Acesta este fluxul specific de tranzacţionare cu cardurile. Conform standardelor VISA, investigaţiile în caz de fraudă pot dura maximum 45 de zile de la iniţierea refuzului la plată (blocarea cardului). Banca, după ce încheie investigaţia şi vede că poate fi vorba de o fraudă, îi pune imediat banii pe cont clientului şi face plângere la Poliţie. Banca face investigaţii asupra plăţilor şi ţine legătura cu emitenţii de carduri, alte instituţii financiare, dar şi colaborează strâns cu autorităţille abilitate să investigheze şi să stabilească vinovaţii de fraudă”. Dosar penal „in rem” Conform purtătorului de cuvânt al Inspectoratului de Poliţie Judeţean, comisar-şef Gabriela Costin, în cauza semnalată de Elena Moineagu s-a întocmit dosar penal „in rem” sub aspectul săvârşirii infracţiunilor de efectuare de operaţiuni financiare în mod fraudulos şi acces ilegal la un sistem informatic. Întrebările rămân Elena Moineagu spune că, deşi situaţia pare a fi pe cale de a se rezolva, a rămas cu întrebări. „Cum de s-a urgentat situația? Poliția sau presa, cei care au cerut informații în numele meu, oare au avut un impact asupra băncii? S-au simțit presați? Cum de a fost posibil să-mi deblocheze sumele din reținute chiar dacă eu am cerut asta zilnic de pe 5 februarie? De ce au plătit hoților o parte din tranzacții? Nu se încurajează astfel infracționalitatea? De unde mi-au fost furate datele? Un ATM al băncii este corupt cumva? Nu știu. Sunt doar întrebări, nu acuzații. Cine sunt hoții? Cum de nu mai apar pe contul meu celelalte tranzacții încă nedecontate? Ce se întâmplă în spatele acestui caz? Cum putem preveni astfel de situații? Cum ne protejează banca banii? Ce putem face în viitor?” viata-libera.ro Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now