Jump to content

Elevii tecuceni au reconstituit câte un tablou-portret


dcp100168

Recommended Posts

Temă originală la desen, pe vreme de pandemie

S-a spus că pandemia de coronavirus va schimba total lumea. Cel puţin, într-un domeniu acest lucru este vizibil: educaţia. Profesorii au fost nevoiţi să se reinventeze, pentru a se adapta la şcoala on-line. Aşa se face că unii elevi au primit în această perioadă nişte sarcini inedite, pe care, probabil, nu le-ar fi avut de rezolvat în condiţii de şcoală normală.

Profesorul de desen Constantin Ilaş, de la Colegiul Naţional "Spiru Haret" din Tecuci, le-a cerut elevilor să realizeze aşa-numitele "tablouri vivante". Fiecare elev şi-a ales câte un tablou-portret pe care a trebuit să-l reconstituie printr-o fotografie proprie. Deşi, mai ales pe timp de izolare forţată, nu a fost un lucru uşor, elevilor le-a plăcut provocarea, iar rezultatul a fost surprinzător. Au căutat recuzită, costume, au recreat decorul şi atmosfera, au căutat să imite atitudinea şi starea modelului. Unii s-au preocupat chiar mai mult. Au creat propria variantă parodică şi, cu umor, au găsit ocazia să imortalizeze în fotografie trimiteri la perioada pandemiei. De exemplu, o fată a reconstituit peruca albă cu bucle a unui personaj din suluri de hârtie igienică, în timp ce altă elevă, în loc de un sifon albastru, prezent în pictura iniţială, a folosit o sticlă de spirt "Mona".
Profesorul Constantin Ilaş susţine că ideea nu-i aparţine, ci a fost preluată de la un prieten de Facebook din Rusia, ţară unde tablourile vivante au dezlănţuit o adevărată modă. "Această perioadă de pandemie ne-a obligat să ne resetăm, mai ales pe noi, profesorii de arte. La desen e greu să faci o oră cum trebuie on-line, când nu eşti alături de elevi pentru a le transmite şi altceva decât cunoştinţe. Pentru că noi lucrăm cu emoţia şi sensibilitatea. De aceea, am fost obligaţi să fim creativi, astfel încât să suplinim această lipsă. Să facem din nimic ceva care să le trezească interesul", spune profesorul de la "Spiru Haret".
Constantin Ilaş susţine că a fost plăcut surprins de soluţiile găsite de elevi şi că, din 100 de tablouri vivante de la toate clasele, 70 au fost absolut impresionante. "Este meritul elevilor, în afară de idee, eu nu i-am putut ajuta cu nimic. Nu am putut merge în casele lor să le aranjez ţinuta sau draperia sau să le explic ce atitudine trebuie să adopte în acord cu opera de artă aleasă. Toată povestea asta a presupus documentare, a presupus să rezoneze fiecare cu tabloul ales, să găsească singuri soluţiile pentru a-l reda cât mai fidel. Dar, când ai copii receptivi, munca noastră, a profesorilor, este mult mai uşoară. Avem colegi de la şcoli unde copiii nu sunt atât de cooperanţi, iar ei muncesc de trei ori mai mult", explică profesorul de desen.
Acesta susţine că, pentru a putea publica fotografiile pe pagina de Facebook a colegiului a cerut acordul scris al familiilor copiilor, procedură destul de anevoioasă. Însă reacţiile stârnite de fotografii a meritat toată osteneala. "Au fost foşti elevi ai liceului care m-au contactat pentru a mă felicita pentru idee şi pentru a-mi spune că şi-ar fi dorit ca şi ei să fi avut parte de tablourile lor vivante. Pentru că această simplă temă a avut atât de mult succes, m-am gândit s-o transform într-un concurs. Va fi un juriu, iar elevul care va câştiga va primi ca premiu o pictură realizată de mine", a adăugat Constantin Ilaş.

viata-libera.ro

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Fotografii cu liceeni după mari tablouri ale lumii, într-un exerciţiu de imaginaţie şi educaţie care a devenit viral

Arta este pentru toţi. Mai mulţi liceeni din Galaţi o demonstrează, într-un exerciţiu de imaginaţie şi educaţie care a devenit viral. Elevii au reinterpretat tablouri faimoase, după sufletul şi personalitatea lor. Totul, sub îndrumarea unei profesoare, care le dă cea mai mare lecţie: deşi liceul nu e printre cele de top din oraş, oamenii trebuie văzuţi dincolo de etichete şi prejudecăţi.

Sub îndrumarea profesoarei de engleză, liceeni au făcut un tur virtual al celor mai faimoase picturi ale lumii şi apoi le-au adaptat în fotografii. În timp ce unele fotografii sunt copii extrem de fidele ale originalului, altele surprind prin creativitate. Rubens, Vermeer, Picasso, Bansky, Tonitza şi Grigorescu - cu toţii au devenit obiect de studiu la Liceul "Sfânta Maria" din Galaţi în săptămâna Şcoala Altfel. Sub îndrumarea profesoarei de engleză, liceeni au făcut un tur virtual al celor mai faimoase picturi ale lumii şi apoi le-au  adaptat în fotografii.

”Nu am vrut doar să reproducem identic un tablou, ci am vrut să-l traducem în secolul XXI şi în felul în care îl simţim noi”, spune Otilia Machedon, profesoară de engleză.

Elevii s-au documentat şi au ales să reintrepreteze, cu imaginaţie, tabloul preferat. Părinţii şi fraţii s-au transformat în costumieri şi fotografi, iar animalele de casă au devenit personaje de tablou. ”Pot să zic că m-am regăsit foarte mult în tabloul respectiv. Mama mi-a ţinut telefonul, mi-a făcut pozele, era un unghi destul de complicat”, spune Ana Maria Iosif, elevă la liceul din Galați. ”E un pic de artă urbană, o ironie care m-a surprins plăcut, mai ales că adolescenţii sunt foarte atenţi cu imaginea de sine”, a mai spus profesoara de engleză.

Fotografiile liceenilor s-au viralizat rapid. Unele sunt copii extrem de fidele ale originalului, altele surprind prin creativitate: adolescenţii s-au folosit de tot ce au găsit prin casă - prosoape, milieuri, lămpi şi pămătufuri - ca să dea o tuşă modernă.

Daria a folosit hârtie igienică. ”Am încercat să fiu creativă, să îmi pun imaginaţia la contribuţie şi să fiu cât mai simplă. Am fost ajutată şi de mama”, spune Daria.

Alţii au mizat pe look. ”Chiar am vrut să arăt fiecare detaliu din acea poză, mai ales ochii, acea faţă gravă să zic aşa”, spune Rareş Marian Felea, elev în Galați.

Liceul teoretic Sfânta Maria din Galaţi este cotat drept unul dintre cele mai slabe din oraş. Anul acesta, ultimele medii de admitere au fost între 6,75 şi 7,61. Sunt note care vin automat şi cu etichete.

Eu cred că fiecare dintre noi avem puterea să facem lucruri frumoase, să ne motivăm, să lucrăm împreună cu ceilalţi şi să creştem”, a spus Otilia Machedon, profesoară de engleză. Aşa că prin artă, liceenii depăşesc prejudecăţi.

observatornews.ro

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Cum îi împrieteneşti pe elevi cu arta de acum sute de ani. Experiment la Liceul ”Sf. Maria”

Ideea "tablourilor vivante" nu este una nouă. Însă şcoala nu este numai inovaţie, e în primul rând oportunitatea de a te folosi de căi bătute de alţii pentru a crea pentru elevii proprii experienţe noi şi oportunităţi să evolueze.

Profesoara de Limba şi literatura engleză Otilia Machedon, de la Liceul Teoretic "Sfânta Maria", a înţeles pe deplin acest lucru când le-a cerut elevilor săi de la trei clase să-şi aleagă câte o pictură celebră pe care s-o interpreteze şi s-o recreeze în stil propriu, într-o fotografie. Rezultatul a fost unul spectaculos, nu numai din prisma "operelor" ingenioase realizate de elevi, ci şi pentru că aceştia au reuşit astfel să se "împrietenească" cu arta. Cel mai important a fost că o asemenea activitate a reuşit să-i ofere profesoarei o nouă perspectivă asupra elevillor săi, dar şi o nouă lumină în care elevii se descoperă pe ei înşişi, căpătând încredere în forţele proprii.

"Cum te împrieteneşti cu pictura, cu muzica clasică, cu poezia, cu artele acelea mari şi grele, care parcă de-abia aşteaptă să se uite la tine de sus? Întâi te apropii curajos și le răsfoieşti. Fără să-ți pese de cuvinte mari. Apoi vezi dacă-ți vorbesc, chiar după o sută și mai bine de ani. Asculți şi, dacă ce-ţi spun se regăseşte în realitatea ta, iei câteva lucruri, le aranjezi puțin şi le vorbești tu lor. În final pui totul într-un colaj și vezi dacă s-au înţeles. Nu trișezi și nu încerci să copiezi!", e reţeta pe care o rezumă în câteva cuvinte profesoara Otilia Machedon.

Elevii au apelat la tot felul de obiecte din dotare pentru recuzită, şi-au transformat familia şi prietenii în costumieri, scenografi, luminişti, fotografi sau sfătuitori. Animăluţele de companie au pus şi ele o lăbuţă de ajutor şi aşa au ieşit câteva zeci de tablouri vivante demne de toată lauda.

Ce legătură au toate acestea cu limba engleză, am fost curioasă să aflu de la profesoara de la Liceul Teoretic "Sfânta Maria". "Aş putea spune că totul are legătura cu limba engleză. Ceea ce ni se întâmplă nouă acum, felul în care mă raportez, de exemplu, la pandemia acesta are legătura cu ora de limba engleză. Pentru mine, dacă eu trăiesc un eveniment important şi nu fac decât să întorc pagină după pagină din manualul de engleză, fără să formez elevilor mei, pe lângă competenţe specifice şi o gândire critică sau să-i fac să-şi înţeleagă reacţiile la anumiţi stimuli, este o lecţie oarecum ratată. Nu-i nevoie să citeşti sau să asculţi neapărat materialul oferit de manual. Orice limbă este cel mai bun mod de raportare la realitate", explică profesoara Otilia Machedon.

Aceasta susţine că tema a fost primită cu entuziasm de aproape toţi elevii şi că, deşi a cerut doar o reinterpretare, s-a trezit că unii au făcut chiar şi trei lucrări. Aşa a ajuns să-i descopere într-o altă lumină pe unii dintre elevi: “S-a schimbat relaţia cu ei după acest proiect. Le-am spus că sunt geniali şi că sunt foarte mândră de ce au făcut. Fiecare copil are o legătură a lui emoţională cu învăţarea, cu şcoala şi nici nu m-am aşteptat ca unele execuţii să fie aşa spectaculoase".

Profesoara e conştientă că demersul său a avut şi un alt efect, dincolo de cunoştinţe acumulate, unul care e poate cel mai important: elevii au descoperit la rândul loc că au potenţial şi motive să fie mândri de ei înşişi, lucruri care le-au dat încredere în forţele proprii. “Suntem la un liceu care nu e cotat ca fiind cel mai bun din Galaţi. Şi mă doare eticheta pe care o are asupra elevilor noştri, pentru că le răpeşte din încrederea în sine. Vreau să spun că eu aş fi fost foarte mândră de copiii aceştia şi dacă lucrurile nu ieşeau aşa de frumos", concluzionează Otilia Machedon.

viata-libera.ro

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.