dcp100168 Posted August 29, 2022 Posted August 29, 2022 Despre istoria kartingului la Galați, cu prof. Cătălin Fetecău Dacă ar fi să pună cineva pe hârtie istoria recentă a orașului Galați, cu siguranță ar trebui să dedice un capitol întreg kartingului. Încă de la sfârșitul anilor ’60, începutul anilor ’70, s-a conturat în Galați un club de karting foarte puternic, susținut de existența kartodromului din apropierea liniilor de cale ferată de la Grădina Publică, un circuit modern la acea vreme. Acesta a aparținut Liceului de Transporturi Auto “Traian Vuia”, iar acum aparține unei entități private. Kartodromul din Galați este acum “uitat”, a mai fost folosit o vreme ca poligon pentru școlie auto, iar ca să poată găzdui, din nou, astfel de competiții ar avea nevoie de renovare și modernizare. Tradiția kartingului în orașul nostru s-a construit în jurul acestui kartodrom, foarte apreciat încă de la începuturile sale, care a găzduit la scurt timp de la înființare competiții naționale de karting încărcate de emoție și pasiune, la care participau sportivi adolescenți din Polonia, Cehia și din alte țări socialiste. Revista “Autoturism” anunța în iunie 1979: „Galațiul a debutat în Campionatul de karting cu o frumoasă pistă de karting la prima etapă a Campionatului republican de viteză pe circuit. La concurs au participat 88 de concurenți din majoritatea asociațiilor și cluburilor sportive cu profil de karting.” În 1980, kartodromul de la Galați a găzduit Cupa de toamnă dar și prima etapă a Campionatului Național din acel an. Au urmat numeroase competiții de viteză și anduranță dar și participări ale echipelor gălățene la competiții din țară și alte state socialiste la acea vreme. Istoria kartingului gălățean s-a încheiat în jurul anilor ’90, în glorie. Tot revista “Autoturism” anunța că piloții de karting ai echipei Danubius Galați au devenit, în 1989, campioni republicani atât la viteză pe circuit cât și la anduranță și au câștigat alte trei titluri individuale, numindu-i o împlinire a “eforturilor ce s-au făcut la Galați pentru a se construi un kartodrom și pentru a se pune bazele unei activități serioase pentru kartingul de performanță”. Dacă sunteți curioși să aflați mai multe despre această tradiție uitată a Galațiului, site-ul Centrului de Excelență pentru procesarea polimerilor (ce-pp.ugal.ro), din cadrul Facultății de Inginerie (Universitatea Dunărea de Jos Galați) găzduiește, într-o secțiune dedicată kartingului, o impresionantă colecție de articole vechi, puse laolaltă de pilotul Iulian Croitoru, un împătimit al automobilismului, accesibile sub forma a două clipuri video. Care este legătura dintre Facultatea de Inginerie și karting dar și cum s-a conturat ideea unui un proiect prin care se dorește transformarea acestei tradiții într-un spațiu de educație alternativă pentru elevii din Galați, am aflat stând de vorbă cu unul dintre mentorii proiectului, profesorul Cătălin Fetecău, preşedintele Senatului Universității “Dunărea de Jos”. FCG: De unde a plecat interesul dumneavoastră pentru acest sport? C.F.: Primele gânduri legate de reluarea tradiției kartingului în Galați au venit o dată cu înființarea, în cadrul Facultății de Inginerie, a specializării Autovehicule Rutiere. Asta s-a întâmplat în anul 2011. Ne-am dat seama, în timp, că studenții care urmau această specializare aveau nevoie să fie implicați într-un club de karting, alături de elevi de la licee de profil. Abia în anul 2017 am început să construim, concret, în jurul ideii înființării unui astfel de club la Universitate, constatând că sunt studenți pasionați de construcția unor astfel de vehicule, de motoare termice, studenți de la Tehnologia Construcțiilor de Mașini și de la Autovehicule Rutiere. În același an am format o echipă, pe care am numit-o Danube Pistons, alcătuită din cinci studenți pasionați de karting - Cristian Lefter (anul II, Tehnologia Construcțiilor de Mașini) – pilotul principal, Liviu Stoenescu (anul IV, Autovehicule Rutiere), Cătălin Boboc (anul IV, Inginerie Electrică), Cătălina Ramona Comșa (anul III, Inginerie Economică) și Mădălina Carp (anul III, Engleză-Franceză) și am achiziționat piesele pentru construcția unui kart de competiții. Un an mai târziu, în 2018, am organizat prima competiție de karting la Galați, concursul franco-român de inginerie Challenge Kart Low Cost, desfășurat la Liceul Auto ”Aurel Vlaicu”. Au participat echipe de elită din centre universitare care au specializarea aceasta de Autovehicule Rutiere din Craiova și Pitești, de la Politehnica București și Institutul Superior de Automobile și Transporturi (ISAT) din Nevers, secție a prestigioasei Universități din Burgundia. Competiția a fost un succes pentru noi, pentru că, deși echipa noastră, Danube Pistons, era la prima participare, după numai un an de experiență acumulată, a câștigat locul 3, prin munca studentului de la TCM, Cristian Lefter, pilot principat, alături de implicarea întregii echipe. Un loc meritoriu, într-o competiție foarte grea, concurând cu echipaje ale facultăților de profil mai sus menționate, competitori foarte buni, cu foarte multă experiență. Concursul a constat într-o probă teoretică – prezentarea proiectului kartului și justificarea unui buget redus în care trebuia să ne încadrăm pentru confecționarea kart-ului. Am avut sponsori, cărora aș vrea să le mulțumesc și cu ocazia asta, APAN, S.F. Tex, Ivas, Criomec SA, și Asociația Absolvenților Facultății de Mecanică. FCG: Ce a urmat după această competiție? Cum ați dus proiectul mai departe? C.F.: După această competiție, am încercat să punem bazele acestui club de karting, care urma să fie un spațiu în care studenți și elevi, împreună, să monteze, să demonteze astfel de karturi, să propună îmbunătățiri. Spațiul ar fi trebuit să fie dotat corespunzător, cu trusele de scule necesare desfășurării activității practice, și să reprezinte un loc prietenos și modern în care să aibă loc colaborări între elevi și studenți și să se închege niște echipe de lucru. Așa ar fi arătat, în viziunea noastră, acest club. Am constatat, între timp, că nu avem condițiile legislative și nici financiare care să ne permită înființarea unui astfel de club de karting la Universitatea “Dunărea de Jos”, din Galați. FCG: Fundația Comunitară Galați a aflat despre ideea a reaprinde scânteia pasiunii pentru karting și despre dorința de a oferi această oportunitate elevilor și studenților din Galați. Astfel, am identificat un scop comun cu cel al programului Științescu - nevoia de a educa altfel și a acționa înspre zona de tehnologie eficientă și sustenabilă. În această ediție a programului Științescu vom include proiecte ca cel pe care îl descrieți, care să încurajeze pactul verde (un angajament la nivel european, de a reduce emisiile, de a încuraja economia verde, circulară, energiile regenerabile verzi, mobilitate smart, sustenabilă) și să readucă, în același timp, o tematică interesantă, distractivă în Galați, care să reunească pasionații de proiecte do-it-yourself, de electronică, mecanică și energii regenerabile prin construcția unor karturi verzi. Cum vedeți implicarea dumneavoastră în inițiativa Fundației Comunitare Galați? C.F.: Îmbrățișez programul Științescu de când am avut ocazia să jurizez proiectele din ediția a doua. Rezultatele lor au fost fantastice și am avut ocazia să le vedem și în cadrul a unei transmisii live în ianuarie 2021, chiar din cadrul Centrului de Excelență pentru procesarea polimerilor, cât și în persoană la Noaptea Cercetătorilor Europeni, organizată de UDJG în parteneriat cu Fundația în data de 24 septembrie1. Așadar, fără îndoială, mă voi implica în mentorarea unui astfel de concept care să cuprindă din liceele gălățene interesate, în echipe mixte în care să participe și studenți de la Facultatea de Inginerie, în calitate de mentori. Am participat la o întâlnire consultativă organizată de către Fundația Comunitară Galați alături de reprezentanți ai Liceului Auto ”Traian Vuia”, ai Liceului cu Program Sportiv și din partea Criomec. La această întâlnire am identificat atât resurse umane (mentori, specialiști), cât și spații disponibile pentru construcția acestor karturi. Sunt multe resurse în comunitate pe care dorim să le accesăm, atât la nivel de know-how, cât și interes din partea companiilor, e nevoie de toți pentru a mișca un astfel de proiect. În acest moment Liceul Auto “Traian Vuia” deține un kart de agrement, LVA are un astfel de kart, iar Facultatea de Inginerie are două deja construite și încă trei în lucru. Aș vrea să menționez că o componentă importantă a proiectului, așa cum arată el acum, este adaptarea activității la noile realități ale anilor 2020, să contribuim prin acțiuni timpurii asupra schimbărilor climatice. Susținem construcția unor karturi electrice, sustenabile. FCG: În încheiere, spuneți-ne, în calitate de mentor pentru un astfel de proiect, cum credeți că i-ar ajuta pe elevii din Galați implicarea într-o astfel de activitate extrașcolară? C.F.: Impactul construcției de karturi în dezvoltarea elevilor este vizibil pe mai multe planuri: în primul rând, ei pot vedea dacă pentru ei kartingul este o pasiune și vor să dedice timp și muncă în acest sport, sau rămâne doar o modalitate de a-și petrece timpul liber. De asemenea, proiectul le oferă posibilitatea să se afle în fața unui lucru practic, a unui proiect pe care îl pot duce sau nu la capăt. Apoi, își pot proba capacitatea de a lucra în echipă, își pot dezvolta aceste competențe orizontale, își testează inventivitatea, ingeniozitatea și creativitatea, competențe pe care școala tradițională nu le valorifică îndeajuns. Își pot dezvolta nivelul de responsabilitate într-o situație de muncă în echipă, își testează curajul de a-și asuma anumite decizii și solidaritatea de care pot da dovadă. În competiții, o echipă unită, pregătită, care știe să intervină rapid, face diferența între o prestație acceptabilă și una de podium. viata-libera.ro
dcp100168 Posted August 30, 2022 Author Posted August 30, 2022 Mihai Andrei, de 5 ori campion național la karting MIHAI ANDREI, 38 ani - Care este povestea karting-ului în viața dumneavoastră? Cum a început totul? - La mine a început când am văzut cu ochii mei primul kart, în incinta Palatului Copiilor de la acea vreme. Mergeam la altă disciplină dar în acel moment am renunțat, m-am înscris la karting și de acolo a început totul. La 8 ani am condus prima dată un kart. - Cum a fost prima cursă? V-ați descurcat? - Prima cursa cred ca am avut-o pe la 10 ani. A fost singurul concurs la care am participat pe kartodromul de la Galați, ulterior acestei curse s-a închis din cauza unor alunecări de teren. La prima cursă mă descurcam destul de bine, dar neavând echipamentul corespunzător si kartul setat cum trebuia, am ieșit în décor, nu din eroare de pilotaj ci din cauză că mi-au căzut ochelarii pe ochi și nu am mai văzut. Ca în filmele cu ... Mr Bean. În anii următori am recuperat și am dominat, câștigând 5 titluri de campion național. - Cât timp ați practicat acest sport? De ce ați renunțat? - Am practicat aproximativ 7 ani. Am renunțat când am atins limita la care se putea participa fără sponsori. Trebuia să ies la curse internaționale, în țară fiind lider, dar era un sport costisitor și fără sponsori serioși nu prea aveai posibilitatea financiară a unor astfel de competiții. La acel moment aspectul ăsta era o problemă, așa că am fost nevoit să mă opresc. - De la ce vârstă este potrivit acest sport pentru copii? V-ați încuraja copiii să descopere kartingul? - Campionii în pilotaj încep kartingul cam pe la 4-5 ani, majoritatea numelor mari din pilotaj așa au început, și toț,i indiferent că sunt din raliu, Formula 1, Indycar sau alte formule, toți încep cu karting. Da, i-as încuraja, chiar dacă l-ar practica la nivel de hobby, capătă deprinderi pentru toată viața. Acestea țin de condus, concentrare, mecanică și fizică. - Ce abilități dezvoltă și de ce abilități este nevoie pentru a practica cu succes? - Pe lângă lucrul evident că dezvoltă abilități de condus, ajută și la înțelegerea unor principii de mecanică, fizică, disciplină și concentrare. Abilitățile se antrenează, dar pentru performanță trebuie să ai și o înclinație, aș zice eu, să forțezi limitele pe circuit, să încerci să mai scoți un metru de frânare și să ai un anume fel de curaj. De exemplu, multe curbe trebuie să le iei într-un derapaj controlat, adică induci intenționat kartului un derapaj, ca să iei curba mai repede, dar, în același timp îl și controlezi, o tehnică care se antrenează, dar pentru care trebuie să și “simți “natural, să simți acel moment când să redresezi sau când să forțezi. - V-a ajutat în vreun aspect al vieții faptul că în copilărie ați făcut acest sport? - Pe lângă faptul ca m-a ajutat în viața de zi cu zi, atunci când conduc mașina, m-a disciplinat. Pentru performanță trebuie și un stil de viață dedicat, muncitor, trebuie să gândești strategic, să-ți pregătești cursa, startul. Consider că este un lucru foarte important faptul că m-a ajutat să-mi controlez emoțiile, în cursă este un lucru capital să fii lucid și să iei decizii într-o fracțiune de secundă. - Ce părere aveți despre proiectul din Științescu prin care un grup de elevi își propune construirea unor karturi? - Este un proiect foarte interesant, cu siguranță vor învăța lucruri valoroase, care le vor fi utile toată viața. - Cum vedeți posibilitatea ca în Galați să se înființeze din nou un kartodrom? - Ar fi o oportunitate extraordinară atât pentru tineri, care ar putea practica acest sport și altele care se pot face pe circuit, dar și pentru oraș, oferind ocazii de petrecere a timpului liber, asistând la o cursă, lucru atât palpitant, dar și educativ. Ca acest lucru să se întâmple, ar trebui o colaborare a mediului privat cu administrația locală. viata-libera.ro
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now