dcp100168 Posted August 30, 2022 Posted August 30, 2022 Automatele de reciclare, greu de găsit în Galați „Există automate de reciclare în Galați pentru PET-uri, doze de aluminiu, ulei uzat?”, ne-a întrebat unul dintre cititorii noștri. Răspunsul, pe scurt, este că da, există, dar sunt mult prea puține. Gălățenii care vor să recicleze ambalaje din plastic sau aluminiu, și să și primească ceva în schimbul acestora, nu au prea multe variante la dispoziție. Nu vorbim aici de punctele de colectare selectivă dintre blocuri, cu tomberoane colorate diferit sau inscripționate cu „hârtie”, „plastic” și „sticlă”, ci de automatele care oferă diverse beneficii celor care le folosesc. Astfel de automate au fost amplasate în Galați cu ocazia unor diferite campanii. De exemplu, la sfârșitul anului trecut, gălățenii care aduceau PET-uri și doze de aluminiu la Kaufland primeau la schimb bilete Transurb, o inițiativă inedită la vremea respectivă și care s-a bucurat de succes. Au mai fost campanii, ca aceea de acum doi ani, când Auchan a colectat ulei alimentar uzat. Gălățenii au fost atunci campioni la colectare, cei care au predat recipiente cu ulei uzat fiind răsplătiți cu detergent de vase și apă plată. Campania respectivă nu s-a derulat prin niciun fel de automat de reciclare, uleiul se aducea la biroul Servicii Clienți al hipermarketului. Și alte organizații, cum este Ecotic, de exemplu, au derulat campanii de colectare a deșeurilor, în principal electrice și electrocasnice, în schimbul unor premii. Deșeurile s-au colectat la puncte fixe, și nu prin intermediul automatelor. Singurele automate, în rețeaua Kaufland De altfel, singurele automate de reciclare care există la ora asta în Galați se pare că sunt numai la Kaufland. Rețeaua a anunțat, încă de la sfârșitul anului trecut, că a instalat astfel de aparate în toate unitățile sale din țară. Gălățenii care reciclează deșeuri prin ele primesc reduceri la diverse sortimente de marfă din magazin. Unii au primit reduceri la înghețată sau la vin, iar alții la detergenți. Fiecare, după cum îi e norocul, în funcție și de produsele oferite de magazin. Reprezentanții Shopping City ne-au confirmat că la mall nu este niciun astfel de aparat instalat și, după știința noastră, nici la vreun alt supermarket din Galați. Dacă totuși există automate și în alte magazine, le vom aduce la cunoștința cititorilor imediat ce aflăm. Deocamdată, rămânem cu opțiunea tomberoanelor Administrația locală gălățeană nu are niciun astfel de automat amplasat în oraș. Ne-au confirmat acest lucru atât Ecosalul, cât și Primăria. O sugestie ar fi amplasarea unor automate care, în schimbul unui anumit număr de doze sau PET-uri, să ofere bilete de călătorie Transurb. Ar reprezenta și un impuls pentru mulți gălățeni să folosească transportul în comun și să-și lase mașinile personale acasă. Mai puține autovehicule pe străzi, mai puțini combustibili consumați, mai puțină poluare, un oraș puțin mai „verde”. Biletele nu ar fi problemă, pentru că Transurb este tot al Primăriei, însă automatele costă, iar municipalitatea pare să nu aibă în plan, cel puțin deocamdată, astfel de cheltuieli. „În municipiul Galați există puncte de colectare selectivă a deșeurilor și nu există impedimente pentru ca populația să le poată utiliza. În același timp, Primăria municipiului Galați derulează, cu sprijinul unor parteneri, campanii de informare și conștientizare în privința beneficiilor pe care le poate aduce colectarea selectivă a deșeurilor, a electrocasnicelor uzate etc. Instalarea unor automate care să stimuleze colectarea selectivă prin diverse beneficii aduse celor care le folosesc este însă posibilă doar prin implicarea unor parteneri privați care să poată oferi aceste beneficii”, a răspuns Biroul de Presă al Primăriei Galați, la solicitarea „Vieții libere”. viata-libera.ro
dcp100168 Posted August 31, 2022 Author Posted August 31, 2022 Automate de reciclare și la magazinele Lidl "Viața liberă" a publicat recent articolul "Automatele de reciclare, greu de găsit în Galați", în care spuneam că singurele automate de reciclare care există la ora asta în Galați se pare că sunt numai la magazinele Kaufland. Mai spuneam în textul menționat că, dacă există astfel de automate și în alte magazine din Galați, le vom face cunoscute opiniei publice și gălățenilor interesați. Un prim semnal în acest sens a venit aproape imediat. Lăsând deoparte tonul dojenitor-profesoral folosit la umbra anonimatului ("Domnu’ autor... nu ți-ai făcut tema până la capăt"), cititorul respectiv, semnat "sitizen" (sic!), ne-a spus că magazinul Lidl din Micro 13 are un automat de reciclare de mai bine de trei săptămâni, la care pentru fiecare recipient reciclat se primesc 0,20 lei. I-am contactat pe reprezentanții Lidl România, care ne-au confirmat că, până la sfârșitul lunii septembrie 2022, fiecare din cele cinci magazine Lidl din municipiul Galați va avea instalat câte un automat de reciclare. Astfel, la magazinul din strada Oțelarilor urmează livrarea aparatului, iar la cel din str. Henri Coandă a fost livrat deja. La magazinul din strada General Ioan Dragalina, automatul a fost amplasat, dar nu e încă funcțional. La magazinul din strada Oltului, livrarea este programată până în septembrie cel târziu, la fel ca și în cazul magazinului din Nicolae Mantu. Automatele instalate la Lidl vor primi PET-uri, sticle și doze de aluminiu, cu capacități de la 0,1 la 3 litri. Pentru fiecare recipient reciclat se vor primi câte 20 de bani, pe un voucher care poate fi folosit la cumpărăturile din magazin, ne-au mai spus reprezentanții Lidl România. viata-libera.ro
dcp100168 Posted September 17, 2022 Author Posted September 17, 2022 Degeaba dai PET-ul, dacă nu s-a emis biletul! O campanie (doar) cu bune intenții În schimbul a cinci deșeuri (PET-uri, doze de aluminiu, sticlă), gălățenii ar fi trebuit să primească vineri, în intervalul orar 9,00 - 17,00, un bilet de călătorie cu mijloacele de transport ale Transurb. Procedura trebuia să fie simplă: introduceau deșeurile în aparatele de colectare puse la dispoziție de Kaufland România, iar automatele eliberau un cupon în baza căruia ar fi trebuit să primească biletul de la voluntarii prezenți la fiecare punct de colectare. Spunem "ar fi trebuit", pentru că, la numai o oră și un sfert de la startul campaniei "Schimbă PET-ul cu biletul", voluntarul de la Kauflandul din Micro 21 nu mai avea bilete... "Îmi pare rău, dar nu mai am bilete să vă dau! Aștept să mi se aducă...", l-am auzit pe voluntarul care „făcea de gardă” la aparatele de colectare deșeuri de la Kauflandul din Micro 21. Era însă, târziu, pentru că deja aparatul îmi „înghițise” cele cinci PET-uri și eliberase cuponul. Recunosc, era vina mea, pentru că nu am fost atentă la ceea ce încercase de la bun început să-mi spună tânărul. Însă eram grăbită să prind autobuzul și, cu gândul la el, n-am fost „pe recepție”. „Am avut 30 de bilete și le-am dat pe toate. Aștept să mi se aducă altele. Acum se tipăresc. Dacă puteți aștepta, vă rog, cum apare colegul cu biletele, vă dau!”, s-a scuzat voluntarul. Recunosc, am fost surprinsă când am aflat că primise doar 30 de bilete. Era evident că s-ar fi epuizat în foarte scurt timp, însă, fiind doar voluntar în cadrul campaniei, nu mi-a putut oferi date despre modul în care a fost organizată campania. Ulterior, aveam să aflu că Transurb nu a putut emite dintr-odată cele o mie de bilete pe care și le-ar fi dorit organizatorii campaniei, ba, mai mult, că se face factură pentru fiecare bilet eliberat... Motiv pentru care am încercat să aflu cum stau lucrurile de la operatorul de transport public în comun. La solicitarea noastră, reprezentanții Transurb ne-au explicat cum s-au organizat: „A fost o procedură specială. S-a deschis o cabină, cea din Țiglina II, special numai pentru această campanie. A fost aleasă această cabină pentru că era în proximitatea supermarketurilor. S-a stabilit ca, în funcție de cum se termină biletele, delegații ONG să meargă și să ia de acolo. Fiind acest sistem de ticketing, noi nu puteam lista biletele înainte, pentru că ele au un termen de valabilitate, de 24 de ore. Noi listăm câte bilete ne solicită, nu e o problemă". Reprezentanții operatorului aflaseră că a existat o situație în care voluntarul nu a putut oferi biletele solicitate, dar au susținut că nu ține de organizarea Transurb sau a Primăriei Galați, ci de cea a campaniei. Reamintim că Săptămâna Europeană a Mobilității a fost sărbătorită la nivel național printr-o campanie inedită desfășurată în 65 de orașe din țară - „Schimbă PET-ul cu biletul”. În municipiul Galați, campania s-a desfășurat în parcările magazinelor Kaufland din localitate situate în: Micro 21 (strada Victor Vîlcovici nr. 20), Țiglina 4 (strada Brăilei nr. 144), Micro 40 (strada Henri Coandă nr. 7). Campania are ca obiective încurajarea folosirii transportului public și promovarea colectării separate a deșeurilor care vor fi transformate în noi resurse. Totodată, campania are și un obiectiv social, acela de a accesibiliza transportul public. viata-libera.ro
dcp100168 Posted September 23, 2022 Author Posted September 23, 2022 200 de gălăţeni au schimbat PET-ul cu biletul 200 de gălăţeni au luat parte vinerea trecută, 16 septembrie 2022, la cea mai amplă campanie naţională care promovează călătoriile cu transportul public, în schimbul colectării separate a deşeurilor, „România Schimbă PET-ul cu biletul”. În total, la nivel naţional peste 12.000 de persoane din 63 de oraşe au participat la campanie. "Locuitorii oraşelor în care a avut loc campania s-au mobilizat exemplar şi au colectat 87.000 de deşeuri, contribuind la dezvoltarea unor oraşe mai curate şi a un mediu mai sănătos, prin implicare şi responsabilitate. Campania dezvoltată de asociaţia Act for Tomorrow şi Kaufland România, cu sprijinul Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor, în cadrul programului naţional Vinerea Verde, s-a desfăşurat în parcările magazinelor Kaufland din ţară, iar cei dornici să participe au adus 5 deşeuri (PET-uri, doze de aluminiu, sticlă) şi le-au introdus în automatele de colectare separată puse la dispoziţie de Kaufland România. În urma acestui proces, pentru cei ce au colectat deşeurile separat, automatele au eliberat un cupon în baza căruia au primit biletul de autobuz cu două călătorii sau valabil 24 de ore, în funcţie de specificul fiecărui oraş, de la voluntarii prezenţi la fiecare punct de colectare. Toate PET-urile colectate în cadrul campaniei vor fi transmise către fabricile de reciclare, unde vor fi transformate în noi materiale", au precizat organizatorii, care îşi propun să continue campania şi anul viitor. monitoruldegalati.ro 200 de tecuceni au schimbat PET-ul cu biletul 200 de locuitori din Tecuci au luat parte la cea mai amplă campanie națională care promovează călătoriile cu transportul public, în schimbul colectării separate a deșeurilor, "România schimbă PET-ul cu biletul". La nivel național, peste 12.000 de persoane din 63 de orașe au participat la campania din 16 septembrie, dezvoltată de asociația Act for Tomorrow și Kaufland România, cu sprijinul Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor. La nivel local, în Tecuci, campania s-a bucurat de sprijinul Școlii Gimnaziale "Ștefan Octavian Iosif". Primăria Tecuci s-a alăturat ca partener local al acțiunii, fiind implicată în toate etapele de realizare a campaniei și oferind susținere în organizare și promovare. Viceprimarul Oliwer-Claudiu Drăgan a participat la acțiune în ziua evenimentului, călătorind cu transportul public în schimbul deșeurilor, pentru a da un exemplu concetățenilor săi. În schimb, campania din municipiul Galați a scârțâit serios, după cum ați putut citi în articolul "Degeaba dai PET-ul, dacă nu s-a emis biletul! O campanie (doar) cu bune intenții", semnat de Anca Melinte. Biletele s-au terminat rapid, la nici două ore, colega noastră aflând apoi că Transurb a vândut biletele pentru campanie la bucată, cu factură pentru fiecare bilet eliberat! Astfel că, la această oră, nu se știe câți gălățeni (din cei 1.000 "estimați") au putut participa efectiv la campanie. Aceasta s-a desfășurat în parcările magazinelor Kaufland. În schimbul a cinci deșeuri (PET-uri, doze de aluminiu, sticlă) introduse în automatele de colectare separată, participanții au primit un cupon în baza căruia au primit biletul de autobuz cu două călătorii sau valabil 24 de ore, în funcție de specificul fiecărui oraș, de la voluntarii prezenți la fiecare punct de colectare. În Galați, atât s-a putut! viata-libera.ro
dcp100168 Posted October 1, 2022 Author Posted October 1, 2022 Încă două zile de plată cu PET-uri la Carrefour "La plata cu PET-ul poți primi fructe și legume: 1 PET/doză de aluminiu/ambalaj de sticlă, 1 bucată!" Aşa sună anunțul făcut de reprezentanții hipermarketului Carrefour, care atrag atenția că mai sunt doar două zile până la finalul campaniei. ”Clienții Carrefour din Galați vor putea face din nou plata cu PET-ul în perioada 30 septembrie - 2 octombrie, la hipermarketul aflat pe bulevardul G. Coșbuc nr. 251. O noutate adusă anul acesta în campanie o reprezintă echipamentele inteligente de colectare separată a ambalajelor de băuturi (Reverse Vending Machines), tehnologie care oferă consumatorilor posibilitatea de a colecta separat atât PET-uri, cât și doze de aluminiu și ambalaje de sticlă”, se precizează în comunicatul trimis presei de către reprezentanții magazinului. Acțiunea inițiată de Carrefour are ca scop dezvoltarea practicilor care pot îmbunătăți calitatea vieții. Alina Gamauf, membru în Comitetul Executiv Carrefour România, susține că, în primele două ediții ale programului, gălățenii au colectat peste 8.000 de PET-uri, primind în schimb peste 2.000 de kilograme de fructe și legume de la producătorii locali. viata-libera.ro
dcp100168 Posted October 3, 2023 Author Posted October 3, 2023 Reciclare „prelungită”. La Kaufland este coadă și la civilizație! „Să reciclezi e mai ușor decât crezi” – este mesajul scris pe voucherele primite de cei care reciclează ambalaje din PET, sticlă sau aluminiu la automatul amplasat în parcarea magazinului Kaufland din apropierea rondoului de la Ultimul Leu. Nu e întotdeauna așa, iar marți, 3 octombrie, au fost trei ceasuri rele, la propriu: nu mai puțin de trei ore și 15 minute a fost nevoit să aștepte un gălățean pentru a recicla ambalaje în schimbul cărora a primit un voucher de 13 lei. Kaufland a desfășurat la Galați, în perioada 27 septembrie – 3 octombrie, o campanie de reciclare selectivă în cadrul căreia, pentru fiecare recipient colectat (PET, sticlă sau doză de aluminiu), s-a acordat câte un voucher de 50 de bani, care să fie folosit la cumpărăturile din magazin. Au fost foarte mulți gălățeni care au dorit să profite de această ofertă, unii pentru reducerile oferite, iar alții, pur și simplu, pentru că au vrut să scape într-un mod cât mai civilizat de ambalajele din casă. Nu știm cum a fost în celelalte zile ale campaniei, dar marți, în ultima zi, s-a stat serios la coadă. Numai cei cu nervii tari au rezistat până au ajuns cu ambalajele în fața automatelor de reciclare. Unul dintre ei a fost și un cititor fidel al ziarului „Viața liberă”, care ne-a dat detalii despre experiență: „Pentru 13 lei am așteptat mai bine de trei ore. Era foarte multă lume la rând, unii dintre ei au și renunțat când au văzut cât aveau de așteptat. A fost și o camionetă cu sticle la descărcare, care a blocat, pentru un timp, unul dintre tonomate. Mai erau și... întreprinzători care luau ambalajele de la cei care nu mai aveau răbdare să aștepte. În concluzie, am venit la Kaufland la 9,13 și am plecat la 12,30, cu un voucher de 13 lei”, ne-a spus gălățeanul. Fără îndoială, campaniile de reciclare de acest gen sunt de toată lauda și sunt foarte mulți gălățeni interesați să participe. Însă ar trebui „umblat” puțin la organizarea lor, pentru că nu e normal să stai ore în șir la coadă ca să predai niște „sticle și borcane”. Simțul civic trebuie stimulat, nu descurajat cu ore întregi de așteptare. viata-libera.ro
dcp100168 Posted October 4, 2023 Author Posted October 4, 2023 Sistemul de garanţie-returnare devine funcţional din 30 noiembrie 2023 Începând cu data de 30 noiembrie 2023, sistemul de garanţie-returnare (SGR) devine funcţional şi în România, conform prevederilor legale naţionale. Este, de fapt, data de la care consumatorii vor plăti o garanţie de 0,50 lei la cumpărarea unei băuturi îmbuteliate, urmând ca, după golirea ambalajului, să îl predea într-un punct de returnare organizat de comercianţi, pentru a primi valoarea garanţiei plătite iniţial, informează Mediafax. SGR pentru ambalaje primare nereutilizabile a fost creat în ideea de a încuraja reciclarea şi gestionarea eficientă a deşeurilor ambalajelor, deopotrivă de către populaţie şi companii. Sistemul este aplicabil pentru ambalaje primare nereutilizabile din sticlă, plastic sau metal, cu volume cuprinse între 0,1 l şi 3 l inclusiv, utilizat pentru bere, mixuri de bere, mixuri de băuturi alcoolice, cidru, alte băuturi fermentate, sucuri, nectaruri, băuturi răcoritoare, ape minerale şi ape de băut de orice fel, vinuri şi spirtoase, care vor trebui să fie etichetate cu un marcaj specific. Din punct de vedere legislativ, a fost impusă companiilor producătoare, importatorilor şi comercianţilor de produse ambalate participarea la un sistem de colectare şi reciclare a ambalajelor primare nereutilizabile şi au fost stabilite obiective minime anuale de returnare a ambalajelor SGR. În România, acest sistem este reglementat prin Hotărârea de Guvern nr. 1074/2021 privind stabilirea sistemului de garanţie-returnare pentru ambalaje primare nereutilizabile (publicată în MO 955/06.10.2021). Garanţia trebuie să fie evidenţiată distinct în documentele fiscale, respectiv factura sau bonul fiscal. Legislaţia românească nu prevede un tratament fiscal specific aplicabil garanţiei SGR. În România, aproximativ 38% din deșeurile abandonate reprezintă deşeuri de plastic, sticlă şi metal. viata-libera.ro
dcp100168 Posted July 4 Author Posted July 4 Reciclare în stil românesc. Deșeuri în loc de spațiu verde O fotografie extrem de sugestivă despre modul în care se face reciclarea la Galați și, în general, în România, împreună cu un text scris excelent, dar cu o notă de tristețe aproape palpabilă, ne-au fost trimise pe adresa redacției de gălățeanca Ligia Pintilie. Redăm integral mesajul primit, cu mențiunea că titlul - „Reciclare în stil românesc” - îi aparține tot Ligiei Pintilie. „Bună ziua! Sunt un cetățean de bună-credință al acestui oraș, care îmi plătesc în mod corect datoriile, respect legile acestei țări și regulile de bun-simț. Când au fost lansate centrele de reciclare Returo, am privit cu optimism acest proiect, însă la foarte scurt timp mi-am dat seama că și această campanie este tipic românească. Ce concluzii trag eu din această poveste: centre de reciclare insuficiente și sunt foarte mulți oameni care încă nu reciclează. Se pare că a dat norocul peste căutătorii de gunoaie. Aceste centre sunt suprasolicitate zilnic de aceștia, care vin cu saci întregi de sticle, bidoane și PET-uri și care de cele mai multe ori blochează automatele. Nu există astfel de centre în împrejurimile orașului și vin oameni din toate localitățile din apropiere, că dorința de a recicla există totuși, dar, ca de fiecare dată în această țară, cetățenii plătesc un preț al umilinței, fiind nevoiți să stea la cozi pentru o cauză bună. În plus, observ un dezinteres total față de colectarea deșeurilor, întrucât o zonă care până de curând era o bucățică de spațiu verde s-a transformat în depozit de deșeuri, în mijlocul unui cartier. Sunt zile întregi de când nu au fost ridicate deșeurile și se tot adună. Mă declar tristă și fără speranță de mai bine, deoarece observ că lucrurile merg prost la toate nivelurile. Ne dorim o țară ca afară, dar întotdeauna ne împiedicăm de propriul gunoi. Nu știu dacă semnalul acesta pe care încerc să îl transmit va avea ecou, dar măcar am încercat. V-am scris dumneavoastră, în speranța că ce v-am spus în acest text poate constitui un subiect de presă și reușiți să interveniți la nivelul autorităților pentru eficientizarea sistemului de reciclare”, este mesajul primit de la Ligia Pintilie. Dezinteresul are mai multe forme O altă situație ne-a fost semnalată cu mai multe zile în urmă de Vlad Marcu Țepeș. Subiectul îl reprezintă tot reciclarea. „Pe 8 iunie am mers la magazinul Supeco Galați pentru a-mi face aprovizionarea săptămânală și a depune bidoanele SGR. Surpriză, automatul de colectare nu funcționa, iar la casa de marcat casierele nu au vrut să primească bidoanele goale, aproximativ 80% cumpărate de la ei. Reprezentanții magazinului, casiera și omul de la pază mi-au recomandat pe un ton nu prea civilizat să merg la magazinul Kaufland. E corect așa ceva? În România legea o respectă doar fraierii, iar ceilalți se cred șmecheri?”, ne-a scris Vlad Marcu Țepeș. viata-libera.ro
dcp100168 Posted July 4 Author Posted July 4 Ce părere au gălățenii despre programul de reciclare RetuRO Programul de reciclare retuRO a stârnit reacții mixte în rândul gălățenilor. Deși mulți apreciază eforturile de a reduce deșeurile și de a proteja mediul, unii au semnalat probleme cu aparatele de reciclare, care nu acceptă toate tipurile de sticle de același fel. Unii gălățeni au sesizat că aparatele de reciclare nu acceptă toate tipurile de sticle de plastic sau sticlă, chiar dacă sunt marcate cu simbolul retuRO. Acest lucru poate duce la frustrare și la abandonarea efortului de reciclare. Au fost raportate cazuri în care aparatele de reciclare au respins sticle care ar fi trebuit să fie acceptate sau au acceptat sticle care nu ar fi trebuit să fie acceptate. Iată și câteva dintre opiniile acestora referitoare la programul de reciclare. Andrei Covaci, 35 de ani, inginer: „Sunt încântat că în sfârșit avem un program de reciclare bine structurat. Este un pas important spre protejarea mediului și reducerea deșeurilor. Cu toate acestea, m-am lovit de câteva probleme cu aparatele de reciclare. Unele dintre ele nu acceptă sticlele de plastic, chiar dacă sunt marcate cu simbolul retuRO. Sper ca aceste probleme să fie remediate rapid pentru a încuraja mai mulți oameni să participe." Maria Arsenie, 28 de ani, educatoare: „Îmi place ideea de reciclare și sunt bucuroasă că avem acest program. Cu toate acestea, am observat că unele aparate de reciclare resping sticle care ar trebui să fie acceptate. Este frustrant și cred că ar trebui să existe o campanie de informare mai clară pentru a evita astfel de confuzii. În general, cred că retuRO este un proiect bun, dar mai este loc de îmbunătățiri." Ioan Vintilă, 45 de ani, antreprenor: „Programul retuRO este un concept excelent, dar implementarea lasă de dorit. Am avut mai multe experiențe în care aparatele de reciclare nu au acceptat sticlele corecte. Acest lucru descurajează oamenii să recicleze. Cred că trebuie să se investească mai mult în mentenanța acestor aparate și în educarea publicului despre cum să le folosească în mod corect." Elena Grigoriu, 60 de ani, pensionară: „Sunt foarte mândră că orașul nostru are un program de reciclare. Este o inițiativă necesară pentru protejarea mediului. Totuși, am întâmpinat probleme cu aparatele de reciclare care nu acceptă toate tipurile de sticle. Ar trebui să fie mai clare regulile și poate ar trebui să existe mai multe tipuri de ambalaje incluse în program. În plus, niște stimulente pentru a încuraja reciclarea ar fi binevenite." Mihai Cristian, 22 de ani, student: „Consider că retuRO este o idee grozavă și am fost entuziasmat să particip. Din păcate, aparatele de reciclare nu funcționează întotdeauna corect și am avut sticle respinse fără motiv. Este frustrant și cred că aceste probleme ar trebui rezolvate cât mai curând. De asemenea, o campanie de informare ar ajuta mult pentru a clarifica ce poate fi reciclat și cum." viata-libera.ro
dcp100168 Posted July 17 Author Posted July 17 Supermarket din Galați, amendat pentru gestionarea defectuoasă a deșeurilor Un nou supermarket din Galați a plătit pentru modul defectuos în care gestionează problema deșeurilor SGR preluate de la populație. Dacă zilele trecute am scris despre amenzi aplicate de Direcția de Sănătate Publică, acum vorbim despre sancțiuni aplicate de Garda de Mediu Galați. "Garda Națională de Mediu - Comisariatul Județean Galați a efectuat recent un control la un operator economic din Galați. În urma inspecției, s-au constatat multiple nereguli care au condus la măsuri drastice", informează Garda de Mediu. Comisarii gălățeni au constatat că operatorul economic nu a gestionat corespunzător punctul de returnare prin sistemul electronic de numărare al echipamentelor automate de preluare a deșeurilor SGR. De asemenea, au fost identificate deficiențe în gestionarea deșeurilor și în respectarea normelor de protecție a mediului. Sacii cu ambalaje SGR returnate erau depozitați necorespunzător, iar recipienții de colectare a ambalajelor refuzate lipseau. În ciuda avertismentelor anterioare și a măsurilor stabilite pentru remedierea situației, operatorul economic a continuat să nu respecte reglementările de mediu, ceea ce a dus la aplicarea unei sancțiuni financiare de 40.000 de lei pentru nerespectarea regimului deșeurilor conform OUG 92/2021 și a unui avertisment pentru neconformitățile privind sistemul de garanție-returnare conform HG 1074/2021". La fel ca în cazurile anterioare, Garda de Mediu Galați nu a făcut public numele operatorului economic sancționat. Însă, tot ca în cazurile anterioare, fotografia cu care Garda de Mediu a ilustrat situația de la "locul faptei" cuprinde detaliile locației prin GPS, iar acestea sunt str. Domnească nr. 191, Galați. La adresa respectivă funcționează un magazin Penny Market. "Pălărie într-un picior..." viata-libera.ro
dcp100168 Posted August 15 Author Posted August 15 La returnare de ambalaje, cu camioneta. Gălăţenii, indignaţi pe reciclatorii profesionişti Reciclarea ambalajelor de plastic şi metal prin programul RetuRo le dă în continuare bătăi de cap gălăţenilor. Dacă, la capitolul folosit aparatele de recuperat ambalaje, oamenii s-au mai specializat, inclusiv "vânzându-şi" unii altora ponturi în timp ce aşteaptă la coadă, iar angajaţii marilor magazine au devenit şi ei mai experţi în ceea ce priveşte hachiţele maşinăriilor, există şi aspecte care ţin de un vid legislativ şi pe care, în lipsa bunului-simţ din dotare, nu prea are cine şi cum să le reglementeze. Câte ambalaje poţi recicla o dată? Chiar şi o camionetă, dacă nu te ia nimeni la ochi! Am primit în ultima perioadă la redacţie zeci de sesizări referitoare la folosirea abuzivă a aparatelor de preluare a ambalajelor care sunt situate în afara magazinelor, fie în spaţii amenajate separat, fie direct în parcări. Gălăţenii ne-au trimis fotografii şi filmări din care reiese că anumite persoane, profitând de faptul că regulamentul programului de reciclare nu le interzice acest fapt, vin să recicleze pe puţin sute de ambalaje odată, ceea ce creează adevărate busculade la punctele de preluare. Un recent asemenea exemplu este cel de la magazinul Lidl de pe strada Oltului, unde veniseră la returnat ambalaje nişte persoane cu o camionetă, din care descărcau saci uriaşi plini cu ambalaje, care în mod clar nu puteau proveni de la o singură gospodărie. Evident, oamenii care deja aşteptau la coadă i-au apostrofat pe recliclatorii de tip industrial, spiritele s-au încins, iar până la urmă cei cu camionul au plecat, însă, evident, asta nu înseamnă că nu s-au dus la alt magazin, unde au luat-o de la capăt. Gălăţenii care se duc la returnare, normal, cu maximum 30-40 de ambalaje, cât se strâng într-o familie obişnuită în două, trei săptămâni, sunt supăraţi că, la returnare, se lovesc de multe ori de situaţii în care persoane care şi-au făcut de mai mult timp o meserie din recuperarea acestui tip de ambalaje vin să returneze zeci de saci de ambalaje, blocând uneori şi câte o oră singurul aparat funcţional (fiindcă, e drept, chiar şi în locurile unde există mai multe, rareori funcţionează toate, aşa cum am constatat şi eu - n.a.). Situaţia este frustrantă pentru cine returnează, uneori în drum spre serviciu, câteva ambalaje, pe care, de multe ori, este forţat de situaţie să le abandoneze fără a mai recupera contravaloarea, fiindcă nu are timpul necesar să aştepte la coadă după cineva care face acest lucru cu sute de sticle sau doze de aluminiu o dată. "Eram în drum spre serviciu, cu bicicleta, efectiv nu aveam cum să le mai iau cu mine, le-am abandonat într-un coş de gunoi de la marginea parcării, nici nu m-am mai dus până la punct, când am văzut ce aglomeraţie era", ne-a spus unul dintre cititori. Situaţia nu este reglementată decât de bunul-simţ. Mi s-a întâmplat să fiu lăsată să trec în faţă de către persoane care reciclau o cantitate mult mai mare de ambalaje, ba, mai mult, oamenii mi-au dat şi indicaţii cum să fac să-mi citească aparatul mai bine sticlele de mici dimensiuni, inclusiv pe cele cu forme uşor atipice, dar, în acelaşi timp, există şi reciclatori cu care îţi este frică să intri în discuţii, iar pe aceştia îi ştim cu toţii. Obişnuiau să-i pună pe cei mai necăjiţi să scormonească prin gunoaie după plastic şi aluminiu, pe care ulterior le predau la centrele mari de reciclare. Acum, misiunea e şi mai bănoasă, fiindcă fiecare ambalaj aduce automat 0,50 lei şi nici nu e nevoie să mergi în afara oraşului cu el. În consecinţă, oportunitatea de "afaceri" a fost exploatată rapid de diverse persoane, care fie recuperează din gunoi ambalajele pe care gălăţenii care nu au timp şi chef să recicleze le aruncă la grămadă cu resturile menajere, fie le preiau, contra unui comision, de la restaurante sau alte tipuri de firme care nu sunt obligate să îşi înfiinţeze punct de returnare. Una peste alta, sistemul RetuRo, înfiinţat pentru a încuraja cetăţenii obişnuiţi să recicleze ambalajele de plastic şi metal, este exploatat la maxim mai ales de recuperatorii profesionişti de asemenea materiale. Pe timpul şi pe nervii noştri, fiindcă nu s-a luat în calcul această posibilitate şi nu există nicio regulă care să interzică practica sau să o limiteze. viata-libera.ro
dcp100168 Posted Wednesday at 07:23 AM Author Posted Wednesday at 07:23 AM Peste trei miliarde de ambalaje colectate într-un an La un an de la lansarea programului național de economie circulară RetuRO SGR, marcat pe 30 septembrie, rezultatele confirmă succesul sistemului, cu peste trei miliarde de ambalaje SGR returnate de consumatori până în prezent, revoluționând gestionarea deșeurilor de ambalaje și motivând cetățenii să contribuie la protejarea mediului, potrivit unui comunicat remis de RetuRO, administratorul Sistemului de Garanție-Returnare (SGR). "Încă de la lansare, Sistemul de Garanție-Returnare a înregistrat rezultate în creștere de la o lună la alta. În octombrie a.c., SGR a atins un nou record, cu o rată lunară de colectare de 84%, în creștere față de septembrie (80%) și august (78%). Până în prezent, RetuRO a predat către reciclatori peste 200.000 de tone de ambalaje sortate și procesate în centrele RetuRO din țară, stimulând industria reciclării și susținând reintegrarea materialelor pentru ambalaje în circuitul economic", se afirmă în comunicat. Pentru a finanța implementarea și dezvoltarea sistemului, compania a contractat, în vara anului 2023, un credit verde în valoare de 85 milioane de euro, garantat de către producătorii-acționari prin garanții corporative. Anul acesta, RetuRO a investit 60 milioane de euro din bugetul alocat exclusiv pentru investiții în dezvoltarea infrastructurii, pentru a susține operațiunile sistemului: o rețea de șapte centre operaționale de numărare și sortare a ambalajelor SGR, amplasate în județele Prahova, Dolj, Bacău, Brașov, Cluj, Ilfov și Timiș, cu o capacitate anuală de procesare de peste 7 miliarde de ambalaje. Alte două centre regionale vor fi deschise în următoarele luni. Conform comunicatului, RetuRO SGR a creat și peste 800 de joburi verzi, la nivel național, contribuind în mod semnificativ la dezvoltarea socială și economică a comunităților locale. Întregul sistem are, însă, un impact mult mai mare asupra pieței muncii, deoarece implică numeroși furnizori terți, care recrutează personal dedicat funcționării SGR. Astfel, SGR are un impact indirect în diverse industrii, precum logistică, transport sau sectorul reciclării. România a fost cea de-a 11-a țară din Europa care a implementat un sistem de tip SGR, după Norvegia, Danemarca, Germania, Belgia, Islanda, Estonia, Slovacia, Republica Cehă, Letonia şi Lituania. Sistemul de Garanție-Returnare din România este cel mai mare sistem complet integrat la nivel global și al doilea ca mărime, după cel din Germania. viata-libera.ro
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now