dcp100168 Posted November 15 Posted November 15 Sute de gălățeni pică în capcana hoților de carduri și de identități Din păcate, Galațiul bifează un nou loc fruntaș nedorit la capitolul infracționalitate. Este vorba de o creștere semnificativă a cazurilor de escrocherie care au ca obiect golirea conturilor prin diverse mijloace, de la clasica sustragere de carduri bancare, la clonarea paginilor de web. În prima jumătate a anului, aproape 290 de infracțiuni au fost sesizate de către gălățeni care și-au pierdut banii prin pseudo-investiții, furturi de date ori de carduri. Neatenția, dorința de asigurare a economiilor sau de înmulțirea rapidă a acestora și nu în ultimul rând slaba informare reprezentată de necunoașterea utilizării tehnologiei și a aplicațiilor le-a dat avânt escrocilor cibernetici, care au dezvoltat numeroase metode de înșelăciune online căruia le cad, anual, victime sute de oameni. Din păcate, Galațiul stă prost la acest capitol și o recunosc chiar polițiștii, care, numai în prima jumătate a acestui an, au înregistrat 285 de infracțiuni reclamate de cetățeni țepuiți de necunoscuți prin astfel de fraude. Fenomenul este unul în ascensiune, cunoscând o creștere cu peste 50 la sută față de aceeași perioadă a anului trecut. Mulți dintre autorii acestui gen de fapte nu sunt din Galați, specificul operațiunilor ilicite permițând acționarea de la distanță, în orice colț al țării. Cum operează escrocii Cea mai veche și mai simplă metodă prin care vi se poate goli contul bancar este să vă fie folosit cardul. Hoții nu au nevoie de codul PIN pentru a face tranzacții sub 100 de lei, care nu necesită autentificare. Dacă ați fost victima unui astfel de furt, puteți face plângere pentru efectuare de operațiuni financiare în mod fraudulos și acces ilegal la un sistem informatic. O altă situație întâlnită este cea a furtului de card și de cod PIN, fie prin tâlhărie, sustragere, sau însușire a bunului găsit. În aceste situații, hoții pot retrage sume mai mari din conturi, pe care le pot chiar goli complet înainte ca victima să își dea seama sau să apuce să blocheze cardul bancar. În aceste situații, polițiștii pot face cercetări pentru acces ilegal la un sistem informatic și efectuarea de operațiuni financiare în mod fraudulos, la care se va adăuga fapta prin care autorul a ajuns în posesia cardului, respectiv furt, tâlhărie, însușirea bunului găsit etc. Tot la banii din bancă, infractorii cibernetici pot ajunge și accesându-vă conturile din aplicațiile online, respectiv pagini de pe rețele de socializare sau conturi de e-mail, de unde vă pot lua diverse informații pe care apoi le pot folosi ca să vă acceseze depozitele bancare. Accesul ilegal la un sistem informatic se numește fapta pentru care puteți face plângere și care v-ar putea, teoretic, ajuta că vă recuperați prejudiciul. Furtul de identitate (nume, poze, adrese) urmat de crearea de conturi false în numele unor persoane fără știrea și acordul acestora sunt o altă modalitate prin care infractorii ajung la banii din cont. Cum? pretinzând că sunt altcineva și că au nevoie disperată de ajutor financiar, ori câștigându-vă, pur și simplu, încrederea. Astfel deveniți victima unui fals informatic, infracțiune prevăzută și pedepsită de Codul Penal. Site-urile pe care se comercializează cu predilecție bunuri second-hand, paginile web ale unor firme de curierat sau chiar site-urile pe care se fac rezervări de cazări sau vacanțe constituie o altă metodă, pusă în aplicare prin intermediul site-urilor de socializare. Un link fraudulos trimis pe Messenger sau Facebook este suficient pentru ca victima, înșelată de aparenta asemănare a paginii false cu cea reală, să introducă singură credențialele cardului bancar, făcând astfel o plată în beneficiul escrocilor. Fapta se numește fraudă informatică. Persoanele vârstnice, înșelate cu investiții Dacă cele descrise mai sus sunt metode relativ clasice, un trend periculos îl cunosc fraudele de investiții, care fac victime pe bandă, predilecție în rândul pensionarilor. Atrase de perspectiva înmulțirii banilor, aceste persoane, necunoscând foarte bine cum funcționează tehnologia sau mecanismele de investiții reale și fiind destul de ușor de sensibilizat, sunt cele mai vulnerabile în fața escrocilor care postează anunțuri în mediul online privind câștiguri rapide prin investiții în afaceri sau companii aparent credibile. Astfel ajung să piardă sume foarte mari de bani. ”Faptele de tipul investment fraud - fraude de investiții - au în majoritatea cazurilor prejudicii mari. În primul semestru din anul 2024, au fost înregistrate 95 de astfel de sesizări. Modul de operare investment fraud constă în racolarea, prin anunțuri pe internet, site-uri de socializare foarte cunoscute, a unor persoane care doresc să investească în acțiuni la bursă ori în criptomonede. Acestea sunt convinse inițial să transfere sume de bani cu titlul de investiție. Autorii utilizează platforme online frauduloase în care este creat un cont persoanei vătămate. Datele introduse pe platforme sunt controlate de autori, astfel că în scurt timp de la investiția inițială, în contul de pe platformă al persoanei vătămate apare o sumă consistentă ca rezultat al operațiunilor la bursă sau cu criptomonede. În acel moment, sugerează persoanei vătămate să retragă măcar o parte din profit după care solicită diferite taxe sau comisioane care trebuie plătite pentru ca persoana vătămată să primească suma retrasă”, ne-a explicat cms. George Grigoriță, șeful Biroului de Combatere a Infracțiunilor Informatice din cadrul Serviciului de Investigații Criminale al IPJ Galați. Specialistul avertizează că majoritatea celor înșelați nu știu să urmeze pașii sugerați de autori și nici nu sunt foarte familiarizați cu tehnologia, situații de care escrocii profit pentru a trece la pasul următor. Le cer victimelor să le instaleze pe telefon aplicații de control de la distanță, prin intermediul cărora au acces la toate informațiile din telefon, aplicații și conturi de e-mail. ”Fiind conectați la telefoanele persoanelor vătămate prin aplicațiile menționate, autorii solicită acestora să acceseze aplicațiile de internet banking apoi, fără ca titularii să realizeze, sunt transferate sume în mod fraudulos în conturi controlate de autori. Au existat situații când, tot din aplicația de internet banking, autorii au solicitat și obținut credite de la unitățile bancare, sumele fiind transferate ulterior tot către conturi controlate de autori”, completează comisarul Grigoriță. În final, autorii contactează persoana vătămată de la alt post telefonic și le comunică faptul că sunt reprezentanți ai unor societăți care se ocupă de recuperarea sumelor în numele acestora, determinând astfel persoanele vătămate să transfere alte sume de bani, tot cu titlul de comisioane și taxe. Hoții pot suna de pe numere de telefon copiate Dacă primiți apel de pe un număr de telefon identic cu al unei instituții publice sau bănci, iar cel de la capătul firului se recomandă chiar cu nume și prenume a fi reprezentant al unității respective, fiți vigilenți, pentru că există riscul să deveniți victima unei înșelăciuni printr-o aplicație de spoofing. ”Autorii pun în practică următorul scenariu: contactează victimele folosind (printr-o aplicație de spoofing) un număr de telefon al unei unități bancare și le anunță că le-a fost aprobat creditul solicitat anterior online. Victimele nu recunosc solicitarea de credit și sunt impacientate, motiv pentru care tot autorii vin cu soluția, anunțându-le că vor completa un formular de sesizare ce va fi transmis autorităților. În scurt timp, victimele sunt contactate telefonic din nou, de această dată fiind folosit un număr de telefon al unei unități de poliție sau al unități bancare, solicitând informații financiare sau date personale ce sunt ulterior folosite de autori pentru efectuarea de tranzacții, accesarea conturilor de internet banking sau contractarea unor credite online”, explică cms. George Grigoriță. Băncile și vedetele nu vă cer plăți cu Bitcoin! Pentru că reprezintă un teritoriu încă puțin exploatat și nefamiliar publicului din Românoa, tranzacțiile cu moneda electronică au devenit o metodă preferată de infractori pentru a păcăli credulii. Sub diverse pretexte, de la scenarii în care prezintă varianta contractării de credite bancare, descris mai sus, la afaceri sentimentale, victima este determinată să achite false taxe sau comisioane prin alimentarea unor ATM-uri BTC a unor portofele electronice. Scenariile puse în practică de autori pot fi diferite, însă au la baza câștigarea încrederii victimelor prin folosirea unor numere de telefon oficiale sau chiar a unor pagini web/conturi false ale unor personalități. Lista sfaturilor care vă protejează banii Chiar dacă majoritatea escrocheriilor enumerate mai sus au ca modalitate de abordare din partea autorilor un ritm alert, care nu lasă prea mult timp de gândire victimelor și le presează psihologic, creându-le o stare emoțională care le împiedică să raționeze și să ia decizii corecte, polițiștii au întocmit un set de reguli de care toți trebuie să ținem cont când vine vorba de contactul cu străinii și protecția datelor personale. Iată care sunt acestea: Dacă ați constatat lipsa cardului bancar, blocați în cel mai scurt timp instrumentul de plată fie din aplicație, fie prin apel în callcenter-ul unității bancare; Dacă ați constatat că din contul dvs. au fost efectuate tranzacții pe internet pe care nu le recunoașteți, blocați în cel mai scurt timp instrumentul de plată și solicitați unităților bancare contestarea tranzacțiilor (procedură chargeback sau refuz la plată) astfel încât să vă fie restituiți banii; Nu accesați link-uri și nu deschideți atașamente primite din surse necunoscute; Acordați permisiuni aplicațiilor mobile în mod punctual și în funcție de necesități; Stabiliți parole puternice și diferite pentru fiecare cont online; Activați autentificarea în doi pași (presupune transmiterea unui cod pe telefonul mobil dacă se încearcă autentificarea de pe alt dispozitiv); Nu instalați pe dispozitivele dumneavoastră mobile aplicații de control la distanță; Nu transmiteți unor persoane necunoscute fotografii ale documentelor dumneavoastră de identitate, ale facturilor de utilități sau selfie-uri cu documentul de identitate poziționat în dreptul feței; În cazul în care vedeți pe site-uri de socializare de orice fel o reclamă privind investiții în acțiuni (cu randamente nerealiste de tipul unui profit de 8.000 de lei lunar, la o investiție de 1.250 de lei), raportați-o în aplicație ca fraudă, ajutând astfel alți utilizatori să nu mai pice în plasa răufăcătorilor; Pentru persoanele care nu sunt familiarizate cu domeniul crypto, să nu folosească stațiile tip ATM speciale pentru bitcoin. Dacă li s-a solicitat acest lucru, cel mai probabil este vorba despre o fraudă; Tratați cu precauție solicitările legate de furnizarea informațiilor personale și financiare; Pentru o informare corectă, accesați paginile oficiale ale Poliției Române și DNSC. În Galați se fură și carduri, se falsifică și site-uri Odată ce o victimă reclamă o astfel de infracțiune, mecanismul anchetei pentru identificarea autorului, tragerea la răspundere și, preferabil, recuperarea cât mai rapidă și complexă a prejudiciului, este o chestiune foarte complicată. Asta și deoarece, de multe ori, mai ales în cazul fraudelor complexe, escrocii nu acționează singuri, ci în grupări, a căror destructurare este greu de realizat Și totuși, la Galați a ieșit la iveală o escrocherie de proporții, care a avut un prejudiciu de 2,5 milioane de lei, bani obținuți de 54 de persoane aduse în fața justiției pentru fraude cu investiții. În dosarul instrumentat de DIICOT Galați și de Serviciul de Investigații Criminale au fost acuzați că au clonat pagini web identice cu ale unor bănci, pagini promovate pe un motor de căutare și care apăreau primele în listă, ca anunțuri, în momentul în care utilizatorii doreau să se logheze pe paginile de internet banking. ”În acest mod, autorii au avut acces la conturile de internet banking ale persoanelor vătămate și au reușit să efectueze tranzacții financiare în conturi deschise la alte bănci, în acest scop, controlate de aceștia. În acest dosar au fost efectuate un număr de 36 percheziţii domiciliare şi au fost puse în executare 45 mandate de aducere. Au fost trimiși în judecată 54 de inculpați, șapte dintre aceștia fiind arestați preventiv în primă fază, sub acuzațiile de constituire a unui grup infracțional organizat, efectuare de operațiuni financiare în mod fraudulos în formă continuată, acces ilegal la un sistem informatic și fals informatic”, a punctat șeful Biroului de Combatere a Infracțiunilor Informatice. Țepele cu vânzarea de bunuri, ”un clasic” în lista mijloacelor preferare de escroci online, a constituit obiectul unui alt dosar deschis la Galați, ca urmare a plângerilor venite din partea unor persoane care plătiseră 9.000 de lei și respectiv 3.100 de lei pentru telefoane de ultimă generație, oferite spre vânzare prin anunțuri plasate în secțiunea Marketplace, pe Facebook. Au plătit în avans, la solicitarea vânzătorilor, care ulterior nu le-au mai trimis comenzile. Aveau să afle, de la poliție, că fuseseră înșelați de un grup de cinci maramureșeni, care au fost trimiși în judecată la Judecătoria Galați pentru fraudă informatică. De operațiuni financiare frauduloase, acces ilegal la un sistem informatic, fals informatic și furt a fost acuzată și o asistentă de la un spital din Galați, care în nouă luni a lăsat fără carduri și bani din cont doi pacienți, o colegă asistentă și un medic. Femeia a plătit cu cardurile și la POS, cât și online, comandând diverse bunuri pe site-uri de specialitate. Ca să nu fie descoperită că folosește cardul medicului, a creat un cont fals de utilizator, pe numele unei colege, asistentă la același spital. De mult mai puțină imaginație au dat dovadă doi gălățeni, care au recurs la și mai ”clasica” metodă a jafului. În urmă cu un an, la etajul al șaselea al blocului I1 din Țiglina 1, l-au jefuit pe un cetățean srilankez, angajat al unei societăți comerciale din Galați. I-au furat cardul crezând că omul nu are cunoștințele necesare să alerteze autoritățile și au făcut 17 tranzacții la diverse magazine din oraș, fără să-și ia nici cele mai elementare măsuri de precauție. Au fost prinși după ce cetățeanul străin a povestit totul șefilor săi, care au alertat poliția. Gălățenii au fost trimiși în judecată pentru tâlhărie calificată, acces ilegal la un sistem informatic și efectuarea de operațiuni financiare în mod fraudulos, ultimele două în formă continuată. viata-libera.ro
dcp100168 Posted Friday at 06:45 PM Author Posted Friday at 06:45 PM Lăcomia şi tehnologia golesc mii de conturi bancare. Hoții s-au mutat pe internet Pandemia și izolarea care a implicat-o poate că ne-au făcut să fim mai grijulii cu sănătatea, dar nu și cu banii din buzunar. Sau din conturi, pentru că, în patru ani în care viața socială s-a mutat masiv în spațiul online, tot acolo s-au mutat și hoții. Infractorii cibernetici prosperă din spatele unor tastaturi de unde ne pot convinge cu ușurință să investim, să cumpărăm la prețuri promoționale sau să divulgăm date personale și financiare fără să ne mai gândim la securitatea propriilor finanțe. Despre cum operează escrocii, care sunt semnele care ar trebui să ne alarmeze și cum ne putem feri, am discutat cu doi specialiști din domeniul anchetării fraudelor online: inspector Ioana Toma și comisar George Grigoriță, din cadrul Serviciului de Investigații Criminale al IPJ Galați. R.: Publicul român ar trebui să fie familiarizat, pus în gardă cu scheme infracționale bazate pe înșelarea încrederii, dacă e să ne raportăm la metodele clasice de escrocherie, precum "Detergentul" sau "Accidentul". Cu toate acestea, suntem prea puțin prevăzători. Cum se explică acest succes al fenomenului de înșelăciune online? Insp. Ioana Toma: Oamenii au o aviditate și o dorință să câștige ușor și rapid sume de bani. Aceștia ori sunt în dificultăți financiare, ori nu au experiența financiară necesară pentru a analiza în detaliu ceea ce li se propune în mediul online. Reclamele propuse prin rețelele de socializare și la care ei vor să participe creează chiar o frică și o presiune a timpului. Deoarece infractorii chiar le acordă un termen, vorbim de ore - în timp de câteva ore să facem asta, pentru un câștig rapid. Vorbim de randamente nerealiste, de tipul unui profit de 8.000 de lei lunar, pentru o primă investiție de 1.200 de lei. Astfel, oamenii pot lua decizii impulsive, ceea ce duce la prejudicii uriașe. Cms. George Grigoriță: Împărțim aceste investiții în două categorii. Autorii folosesc, în primul rând, pretextul, povestea investițiilor în acțiuni la bursă, iar aici sunt atractive pentru persoanele de vârsta a treia companiile românești listate, companii cu cifră de afaceri foarte mare, din domeniul energetic, din domeniul extractiv. A doua categorie de investiții ar fi cele în criptomonede, care au imaginea de a oferi randamente foarte mari, într-o perioadă foarte scurtă. R: Aveți o statistică? Cum stă Galațiul la astfel de înșelăciuni sesizate? G.G.: Tendința este una de creștere accelerată, de la an la an numărul sesizărilor crește. Pot să vă spun că la nivelul IPJ Galați, în semestrul întâi din 2023, am înregistrat 181 de sesizări privind infracțiuni informatice. Comparativ, în primul semestru din 2024, am înregistrat 285 de astfel de sesizări. Procentual, creșterea este de peste 57 la sută, adică foarte mare. Din cele 285 de sesizări primite în primul semestru din anul 2024, 95 sunt cu fraude de investiții. R: Cum decurge contractul dintre infractor și victimă? G.G.: Autorii postează anunțuri pe rețelele de socializare, Facebook, TikTok, apar și ca anunțuri pe Google. E plin internetul. Multe persoane primesc notificări foarte multe pe Google, odată ce accesează niște site-uri sau niște anunțuri. Cu privire la aceste notificări, eu aș sfătui pe toată lumea ca atunci când accesează o pagină web de pe telefonul mobil, să nu permită să îi trimită notificări respectiva pagină. I.T.: Majoritatea site-urilor folosesc cookie-uri. Pe acelea nu le acceptăm pe toate. E indicat să le selectăm. Majoritatea au prestabilite toate cookie-urile, așa ne permit accesul pe site. Dar toate datele acelea sunt colectate de cineva. G.G.: Revenind la modalitatea în care se produce contractul autor - parte vătămată, oamenii văd anunțul, îl accesează și se deschide o pagină web cu rubrici presetate, în care își completează datele personale: nume, prenume, număr de telefon, adresă de mail. În scurt timp sunt contactați telefonic, atât prin apel GSM, cât și prin apeluri sau mesaje WhatsApp de un reprezentant al companiei de investiții. Și aici începe munca autorilor. În sensul că prima persoană care contactează persoana vătămată îi prezintă o ofertă de investiții. Persoana vătămată este îndrumată să facă o investiție inițială de 250 de euro sau de dolari, echivalentul, zic autorii, a 1.250 lei. După ce persoana vătămată face această plată, de multe ori disimulată într-un transfer către altă persoană fizică, persoana vătămată e preluată de un consultant financiar. Persoana vătămată, când aude acest termen de consultant financiar sau de expert financiar, capătă încredere, crede că discută cu cineva pregătit, care cu asta se ocupă. În plus, pot transmite așa-zisele contracte făcute de ei, ștampilate și semnate. Acestea le câștigă încrederea. Mai departe avem mai multe variante. În prima variantă omul e determinat să facă transferuri de bani cu titlul de investiție. Autorii le comunică coduri IBAN ale unor conturi controlate de ei. Altă variantă e cea în care persoanelor vătămate li se cere să meargă la ATM-uri de bitcoin și să depună sume de bani într-un portofel electronic, primind pe WhatsApp codul QR al respectivului portofel electronic. Dacă vi se solicită să depuneți bani la un ATM de bitcoin, cel mai probabil e vorba de o fraudă. Această metodă de plată nu a devenit atât de populară încât să fie utilizată de marile companii de investiții. Persoanele implicate trebuie să discute cu familia, cu prietenii, cu persoane din cercul de cunoștințe, cu vecinul de pe scară, cu oricine despre situații de genul ăsta. Autorii îi instruiesc exact pe dos și le spun că această activitate ar trebui să rămână secretă, că băncile sunt împotriva investițiilor în criptomonede. Deci banca e dușmanul. I.T.: Un amănunt important este faptul că, prin instalarea unor aplicații de control la distanță de către persoanele vătămate în telefoanele lor mobile, autorii au acces la tot ce este în telefonul respectiv, inclusiv la aplicațiile de bancă. Dar tot persoana vătămată comunică codul de acces prin intermediul aplicației respective. După ce se fac transferurile și oamenii pierd cam toți banii din conturi, autorii nu se limitează aici și, prin intermediul aplicațiilor bancare, solicită credite la bănci în numele persoanei vătămate, pentru că le cer acestora copia cărților de identitate, fotografii ale facturilor de utilități, chiar selfie-uri cu cartea de identitate în dreptul feței, pentru a obține ușor creditul respectiv. R.: Există acest concept de "inginerie socială", prin care specialiștii denumesc totalitatea mijloacelor folosite de infractori în determinarea persoanelor vătămate să investească. La ce trebuie să fie oamenii atenți în momentul în care sunt contactați? G.G.: Ingineria socială presupune manipularea persoanei vădămate, înșelarea ei astfel încât ea să dea autorilor cât mai multe date. În ingineria socială contează mai mult abilitățile de comunicare, modalitatea în care autorii reușesc să convingă persoana vătămată doar din vorbe, deci fără abilități tehnice. Folosesc în primul rând simpatia. Expertul, consultantul financiar devine o persoană simpatică, amabilă în relația cu persoana vătămată. Cumva modurile de operare se întrepătrund, de la "Investment Fraud" se trece la "Romance Scam", fapta prin care autorul, care poate fi în spatele unui cont de pe o rețea de socializare, nu e neapărat persoana care apare în fotografii. Și persoanele vătămate au impresia că au găsit dragostea vieții lor, respectiv persoana din fotografii, care teoretic ar fi utilizatorul contului respectiv, doar că nu e așa. Autorul mai poate convinge persoana vătămată să transmită fotografii personale, intime, apoi recurge la șantaj. Merge cât se poate de departe pentru a obține bani. Ar mai fi reciprocitatea, în sensul că expertul, consultantul financiar dă impresia că ajută persoana vătămată și atunci persoana vătămată simte nevoia la rândul ei să răspundă solicitărilor expertului financiar. Ar mai fi dovada socială care presupune faptul că autorul prezintă persoanei vătămate diferite statistici sau mărturii ale altor persoane care au investit și au câștigat zeci de mii, sute de mii de lei. După ce persoana vătămată pierde banii, este contactat de o altă persoană, tot din anturajul autorului, care, în schimbul unui comision, îi propune să recupereze suma pierdută, prezentându-se drept funcționar sau lucrător la un departament specializat de recuperarea sumelor. O altă modalitate ar fi urgența. Autorii creează contextul în care aceasta este o ofertă deosebită și va expira în curând, trebuie neapărat să faci investițiile acum, dacă o să vrei mâine nu o să mai poți. Ar mai fi și inducerea unui sentiment de frică. Atunci când persoana vătămată, la un moment dat, simte că ceva nu e în regulă, autorii spun "compania noastră o să vă dea în judecată, ați început un proces cu noi, un proces de investiții, trebuie să-l duceți la capăt". Mulți dintre ei folosesc, la un moment dat, și o atitudine de autoritate față de persoanele vătămate, spunându-le "eu sunt expert financiar, tu trebuie să faci cum îți zic eu, dacă vrei să câștigi bani în felul ăsta". R: Vorbind acum de cumpărăturile online, că suntem în plin sezon, cum trebuie să arate un site sigur? Au apărut în ultima vreme tot felul de adrese mai ciudate, care duc utilizatorii spre niște nișe unde pot fi înșelați. G.G.: Magazinele online mari, cele pe care le cunoaștem în general sunt de încredere, dar putem găsi pe internet fel și fel de magazine online mai mici, care de cele mai multe ori nu au în spate o societate comercială sau o companie reală. Sunt, de fapt, pagini web menite doar să ne atragă atenția, pe care noi vedem oferte tentante, cu produse care în mod normal sunt scumpe și le găsim doar pe site-ul ăla la niște prețuri nerealiste. Informațiile sunt incomplete pe astfel de site-uri. Modalitatea de plată în general este doar cu cardul în mediul online, nu ramburs. Sunt foarte multe site-uri, chiar și mari care practică această metodă și lumea nu prea face diferența în situația asta. Firma respectivă nu are un sediu sau date de contact ale societății. E recomandat în general, dacă vedem o ofertă care pare nerealistă, să o evităm. I.T.: Mai există varianta în care sunt propuse spre comercializare telefoane de tip smartphone, care costă foarte mult în mod normal, dar se vând pe 2 euro. Persona vătămată se încântă, crede că a câștigat, introduce credințialele cardurilor, se face o primă plată de 2 euro, dar în continuare, lunar, i se va retrage din cont suma respectivă. Pentru că suma este mică, nu-și dă seama, trece și a doua lună și după aia, când se uită pe extrasul de cont sau în aplicație, observă că banii sunt luați în continuare. G.G.: Dacă nu reușim să ne dăm seama în felul ăsta că o pagină web, de fapt, colectează datele cardurilor bancare, am putea să verificăm și recomandăm ca oricine vrea să facă cumpărături de pe o pagină web de la un magazin online să verifice adresa online a magazinului respectiv. Luăm cu copy-paste adresa magazinului online din bara de adresă, dăm o căutare pe Google și scriem ”who is domain” sau ”who is IP”, copiem acolo adresa magazinului online și vedem câteva date despre acea pagină web. De cele mai multe ori, paginile web frauduloase nu au istoric, adică vedem că o pagină a fost postată acum trei zile sau acum o lună sau acum două luni. Un magazin online cunoscut are istoric cinci ani, șapte ani, zece ani. Ce mai putem să vedem? Că pagina web e postată, să zicem, pe un server din Rusia. Asta ar trebui să ne atragă atenția și să nu băgăm datele cardului acolo. Cred că cel mai bine ar fi să ne orientăm după pagini web care sunt postate pe servere din România, să aibă domeniu .ro. În felul ăsta avem mai multă siguranță. Atenție și la denumirea exactă a magazinului, pentru că în bara de adresă s-ar putea să ne apară o denumire care nouă ne pare că e cea reală. De fapt, e modificat un caracter, dar e o chestiune insesizabilă sau trebuie să ne uităm cu atenție ca să ne dăm seama. Pagina web este identică. Utilizatorul introduce credențiale de acces la contul de internet banking, numit de utilizator și parolă, îi apare un mesaj că pagina se încarcă. Îi apare și cerculețul care se tot învârte. În timpul ăsta, autorii se conectează la contul de internet banking al persoanei vătămate, folosind datele pe care chiar persoana vătămată le dau și efectuează tranzacții. Ce mai urmărim la un magazin online? Să aibă secțiune de contact preferabil în limba română, preferabil cu număr de telefon din România, cu adresă de e-mail, cu adresă fizică a companiei în România. Un magazin online obligatoriu trebuie să aibă în spate o societate comercială. R: Ce poate face o persoană care a fost vătămată, i s-a golit contul și a constatat că pe cont au început să apară operațiuni? G.G.: Aici avem mai multe recomandări pe care le diferențiem în funcție de modul de operare. Dacă luăm situația standard, în care omul fără să facă nimic găsește în extrasul de cont o tranzacție pe care nu o recunoaște, intră în aplicația bancară, blochează instrumentul de plată, cardul bancar. Asta e situația în care utilizează o aplicație de mobile banking, dacă nu, apelează call centerul unității bancare. După care solicită să îi fie eliberat alt card atașat aceluiași cont și obligatoriu să formuleze refuz la plată. Termenul în care se poate face refuz la plată diferă de la bancă la bancă, 20-30 de zile. De cele mai multe ori, în urma verificărilor pe care banca le face, persoanei îi sunt restituite sumele, astfel încât își recuperează prejudiciul. La fraudele de investiții e important ca persoanele vătămate să anunțe organele de poliție, dar și banca, într-un timp cât mai scurt după ce s-au întâmplat tranzacțiile. În funcție de perioada de timp care a trecut de la data la care au fost efectuate tranzacțiile, banca poate sau nu să blocheze. Sumele pot să se mai afle sau pot să nu se mai afle în contul în care au fost transferate. Dacă persoana vătămată realizează în foarte scurt timp că a fost fraudată, sună repede la banca sau merge la o agenție bancară și comunică ce s-a întâmplat. În schimb, dacă au trecut 3 zile, 5 zile, 7 zile de când au fost efectuate tranzacțiile și persoana vătămată vine la poliție după perioada asta, noi facem solicitare și la banca persoanei vătămate și la banca acceptatoare a plății, dar banii nu mai sunt de mult acolo. Adică banii se transferă din cont în cont în cont, de cele mai multe ori ajung și în conturi Revolut, să zicem, și apoi sunt convertiţi în criptomonede. R: Ce măsuri putem lua în zona aplicațiilor a paginilor de socializare a conturilor din social media, unde putem fi accesați de către astfel de infractori? I.T.: Ne putem seta parole puternice, minim 15 caractere cu litere mici, litere mari, simboluri. Recomandăm să nu utilizăm aceeași parolă pentru toate conturile pe care le utilizăm, pentru adrese de mail, să fie diferite, dacă se poate. Autentificare în doi pași. Înseamnă, atunci când vreau să mă autentific de pe alt dispozitiv, voi primi pe numărul meu de telefon, pe telefonul meu mobil, un cod pe care va trebui să-l introduc acolo și astfel se face accesarea contului. Astea ar fi cele două recomandări. Și instalarea unui antivirus, dacă este posibil, în dispozitivele mobile, în laptop, în calculatoare ajută foarte mult. De asemenea, telefoanele au setări care pot crește securitatea în momentul când accesăm site-uri care deja au fost raportate la Directoratul Național de Securitate Cibernetică. G.G.: Foarte important referitor la fraudele de investiții. Îndemnăm pe toată lumea și noi facem la fel. În situația în care, navigând pe internet sau scrollând pe o aplicație de socializare, vedem un anunț cu o astfel de reclamă, să o raportăm. Astfel, scad șansele ca acea reclamă să fie vizibilă pentru alți utilizatori. În felul ăsta contribuim și noi la prevenirea unor astfel de fapte. R. În susținerea multora din aceste anunțuri, cât sunt folosite mai nou chipuri, persoane, imagini, discursuri, cât de mult intervine acum inteligența artificială în toată povestea asta? G.G.: Mijloacele tehnice au avansat suficient de mult încât persoane de vârsta a treia sunt cele mai predispuse să cadă în astfel de capcane. Persoanele cred că într-adevăr cel care apare în imagini a spus și a făcut reclamă companiei de investiții. De fapt sunt filmulețe generate cu inteligența artificială, cu diferite programele, softuri, aplicații care utilizează inteligența artificială și care reușesc să creeze astfel de conținut în care persoane cunoscute, persoane pe care le vedem la televizor, fac reclamă companiei de investiții. I.T.: Încrederea mai e câștigată acum printr-un mod de operare, printr-o aplicație denumită spoofing. Folosesc aplicația asta și au ca mască un număr de telefon al unei unități bancare, chiar al unor unități de poliție. Astfel, când sunt sunată prin această modalitate, pe telefon îmi apare numărul poliției sau numărul unității bancare și astfel am încredere. Răspund și intră în posesia credențialelor. Modalitatea de a verifica este una foarte ușoară. Putem să închidem și să sunăm înapoi. viata-libera.ro
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now