Jump to content

Proiectul ISPA


dcp100168
 Share

Recommended Posts

Prea tare... Adica n-are bani, dar banii europeni au intrat in alta parte?

Si mai are tupeul UE sa ne dea lectii de "ANTICORUPTIE!" Oare, macar pentru etapa II, nu vom fi obligati sa platim la fel, sa fim acuzati de coruptie tot de ei, cei care impun aceleasi reguli!

Link to comment
Share on other sites

Încă zece luni de trafic de coşmar. Lucrările ISPA vor fi gata în primăvara lui 2011

„În ritmul actual de lucru şi cu întârzierile pe care le înregistrează firmele executante, apreciem că lucrările derulate prin Proiectul ISPA pe reţelele de alimentare cu apă potabilă şi de canalizare din Galaţi vor fi gata în trimestrul II al anului 2011”, a declarat, ieri, şeful Unităţii de Implementare a Proiectului ISPA, ing. Cristian Borcea.

La reabilitarea conductelor de apă şi canalizare şi extinderea reţelei de canalizare, bugetată cu peste 42 de milioane de euro lucrează un consorţiu internaţional format din firmele Soares da Costa şi Monteadriano din Portugalia şi Vega `93 din România. Aceste lucrări sunt finalizate în proporţie de 94 la sută.

Astfel, reabilitarea conductelor de aducţiune a apei de Vrancea, reabilitarea conductelor de apă din Galaţi şi extinderea conductelor de canalizare sunt aproape gata, lucrările pe aceste segmente urmând să fie încheiate în cursul acestei luni. În schimb, reabilitarea conductelor de canalizare existente, adică exact diferenţa de 6 la sută rămasă de executat din întreg volumul de lucrări, se anunţă extrem de dificilă. „Constructorii întâlnesc probleme neprevăzute în teren: hrube şi galerii în zona centrală a oraşului sau reţele utilitare care nu existau în avize. Atunci, ei trebuie să întrerupă lucrul la conductele de canalizare. Dacă dau de o hrubă, trebuie să o plombeze şi abia apoi să-şi reia activitatea. Dacă, însă, dau de reţele care nu erau trecute în avize, trebuie să găsească o altă soluţie tehnică. Aceste probleme generează întârzieri”, a explicat ing. Cristian Borcea.

Pentru că este clar că reabilitarea conductelor de canalizare nu va fi gata la timp, adică până la sfârşitul acestui an, beneficiarul lucrărilor, societatea edilitară Apă-Canal, a cerut Uniunii Europene să extindă cu cel mult 12 luni termenul de execuţie, căci depăşirea acestuia fără acordul UE ar fi sancţionat cu obligaţia de a continua lucrările prin eforturi proprii, cu bani de la bugetul local.

A doua componentă a Proiectului ISPA este realizarea colectorului interceptor de pe latura de sud a oraşului şi a staţiei de epurare a apelor uzate din sud-vest, lângă reprezentanţa Dacia. Lucrarea, a cărei valoare se ridică la 18,8 milioane de euro, este executată de Sistem Yapi din Turcia. Firma a fost atinsă, însă, de criza financiară şi nu a mai putut asigura cash-flow-ul, aşa că lucrările s-au poticnit la 95 la sută, în cazul colectorului interceptor, şi la 74 la sută, în cazul staţiei de epurare. Sistem Yapi a găsit, totuşi, o soluţie pentru a-şi duce treaba la bun sfârşit. „În vederea continuării lucrărilor în Galaţi, Sistem Yapi a încheiat un acord de principiu cu consorţiul partener din Brăila, acord care să-i permită utilizarea garanţiei de bună execuţie pentru Brăila în scopul obţinerii de sprijin financiar pentru proiectul din Galaţi”, a afirmat şeful Unităţii de Implementare a Proiectului ISPA.

Turcii de la Sistem Yapi lucrează şi la componenta cu numărul trei – reabilitarea staţiei de tratare a apei potabile, a staţiilor de pompare şi a instalaţiilor conexe din Galaţi – unde progresul fizic este de numai 44%.

http://www.viata-libera.ro/articol-Lucrarile_ISPA_vor_fi_gata_in_primavara_lui_2011_2.html

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Proiecte cu bani europeni, în faliment

Edilii din Galaţi încearcă să finalizeze lucrările ISPA prin strategii stahanoviste, în condiţiile în care firma turcă ce a câştigat licitaţiile pentru 7 proiecte ISPA a intrat în insolvabilitate. Proiectul ISPA „Apă - Canalizare", pentru construirea staţiei de tratare şi a 86 km de reţele de canalizare pe străzile Galaţiului, început în 2006 şi care ar fi trebuit să fie finalizat de la începutul anului, este în mare întârziere, fiind finalizate doar 65% din lucrări. Deşi mai toate străzile din zonele centrale sunt brăzdate de şanţuri, la acest moment mai trebuie săpate şanţuri pe alte 47 de străzi, din care, conform noului grafic, 39 ar trebui rezolvate până în luna decembrie. Principala dificultate cu care se confruntă Primăria Galaţi este intrarea în faliment a firmei turceşti Yapi System, cea care a câştigat licitaţia internaţională pentru proiectele ISPA de la Galaţi şi alte 6 oraşe din România. „Din lucrarea contractată de Yapi System mai sunt de executat lucrări în valoare de 7 milioane euro, iar la lucrările contractate de Vega 93, adică partea de conducte, mai sunt de executat lucrări de 5 milioane euro. Eu nu-mi fac griji cu Vega 93. Îmi fac griji cu Yapi, pentru că ăştia în fiecare zi mai primesc câte o lovitură. Vor mai ceda din lucrări", ne-a declarat primarul Galaţiului, Dumitru Nicolae. Yapi System a obţinut contractul de 20.131.989 euro, de construire a Staţiei de Epurare a Apelor Uzate de la Galaţi, al cărei termen de predare era 20.01.2010, şi contractul pentru "Reabilitare staţie tratare apă potabilă şi staţii pompare", în valoare de 9.119.117 euro, ce trebuia finalizat până pe 02.03.2010. Primele semne ale falimentului Yapi au apărut în ianuarie 2010, când lucrările erau întârziate de la 6 luni la 2 ani pe toate cele 7 şantiere ale Yapi System din ţară şi municipalităţile în cauză erau ameninţate cu returnarea zecilor de milioane de euro la Uniunea Europeană. În martie, şeful statului a obţinut de la Comisia Europeană o prelungire a contractelor ISPA.

http://www.romanialibera.ro/actualitate/dobrogea/proiecte-cu-bani-europeni-in-faliment-202371.html

Link to comment
Share on other sites

Îmi fac griji cu Yapi, pentru că ăştia în fiecare zi mai primesc câte o lovitură.Cum adica? Nu opereaza pe baza de contract? daca acesta nu este respectat, de ce se mai continua cu ei? Si penalitatile pentru intirzieri cine le plateste? De ce nu se inchide contractul si nu se renegociaza cu alta firma? SC Vilceana eventual?

Link to comment
Share on other sites

Galaţiul, şantier în lucru şi la anul

Deşi recunoaşte că sunt anumite probleme legate de derularea programului ISPA, primarul Dumitru Nicolae şi-a menţinut optimismul, explicând că firma Vega '93 mai are de executat lucrări în valoare de 5 milioane de euro în timp ce firma Yappy mai are de executat lucrări în valoare de 7 milioane de euro. „Avem 43 de străzi de finalizat, din care 39 le vom termina anul acesta iar restul le vom termina în primul semestru al anului viitor. După terminarea lucrărilor ISPA, 90% din lungimea străzilor va fi canalizată şi asta o să fie de bine pentru că a fost unul dintre obiectivele mele de la început”, a mai spus Dumitru Nicolae.

Primarul Galaţiului a mai afirmat că firma Yappy este în faliment dar că lucrările vor continua, unele dintre ele urmând să fie încredinţate altor firme. „Mai avem de făcut două lucrări mai complicate, şi anume avem colectorul din zona Grădinii Botanice iar firma Yappy mai are de făcut nişte staţii de pompare a apei potabile”, a mai precizat Dumitru Nicolae.

În ceea ce priveşte partea de apă şi canalizare, primarul a afirmat că mai este de făcut o forare orizontală de la Elice până jos, unde este „construcţia diabolică de la Nespălata” şi mai trebuie făcut un rezervor de apă potabilă în zona unde este garajul Transurb. „Mai avem o sarcină, şi anume de a face cămine deversoare, şi anume este vorba de 5, care vor fi făcute la gurile de vărsare şi mai avem de făcut un racord la staţia de epurare de la Siret”, a mai spus primarul Galaţiului.

http://www.monitoruldegalati.ro/deschidere/galatiul-santier-in-lucru-si-la-anul.html

Link to comment
Share on other sites

Lucrările la noua staţie de epurare a Galaţiului vor fi preluate de firme locale

Primăria Galaţi va plăti 8 milioane de euro dacă nu finalizează la termen lucrările la reţelele de apă şi canalizare. Pentru a nu fi puşi în situaţia de a returna Uniunii Europene fondurile alocate pentru Proiectul ISPA, de 40 de milioane de euro, autorităţile locale încearcă să găsească soluţii „de avarie”.

Sistem Yapi a încheiat un acord de principiu cu consorţiulde firme partenere din Brăila, acord care să-i permită utilizarea garanţiei de bună execuţie din oraşul vecin pentru a face rost de bani pentru proiectul din Galaţi. De asemenea, turcii au apelat şi la subcontractori.

Gelu Stan, directorul SC Apă Canal, susţine că firma turcă a apelat două firme de construcţii, care vor începe chiar din această săptămână să lucreze la Staţia de tratare a apelor uzate şi la staţiile de pompare. „Sistem Yapi este în procedură de faliment, însă Înalta Curte de Casaţie din Turcia nu s-a pronunţat până în acest moment. Am primit un document oficial din Turcia în care se specifică că firma turcă este funcţională, având posibilitatea să încheie contracte cu subcontractori”, ne-a declarat Gelu Stan. „Este vorba de două firme din Galaţi: TransPec SA şi TermRom SA. Ele vor veni cu infuzie de capital şi vor termina lucrările”, a mai adăugat directorul SC Apă Canal.

Conform aceleiaşi surse, Staţia de tratare a apelor uzate trebuia inaugurată anul acesta, la 18 februarie, însă nu este realizată decât în proporţie de76%. Lucrările de modernizare a staţiilor de pompare a apei de adâncime, de la Şerbeşti şi Fileşti, sunt realizate abia în proporţie de 46%.

„Sistem Yapi este în faliment. Sunt o serie întreagă de probleme acolo. De la Yapi mai avem de executat şapte milioane de euro, iar de la Vega 93 cinci milioane de euro. Îmi fac multe griji pentru firma turcă”, a precizat primarul Dumitru Nicolae.

Autorităţile locale se disculpă şi când vine vorba de modul în care s-a organizat licitaţia. „Nu noi am decis ca firma Sistem Yapi să fie câştigătoare, ci Ministerul Finanţelor. Noi tragem doar ponoasele. O să mă apuc de treabă în mod serios şi vom termina lucrările” , a declarat primarul Dumitru Nicolae. Dacă turcii nu finalizează la timp lucrările, Primăria va plăti contravaloarea tuturor lucrărilor nerealizate, sumele plătite în avans de UE, dar şi banii acordaţi firmei de consultanţă.

http://www.adevarul.ro/locale/galati/Solutie_de_-avarie-_Turcii_faliti_au_apelat_la_subcontractori_locali_0_352764819.html

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Chinurile ISPAşirii la o pleaşcă de 75 milioane de euro

In 2006, ISPA a devenit proiectul de infrastructura fundamentala pentru un oras care a ratat dureros de multe proiecte ambitioase: autostrada, pod peste Dunare, aeroport, spital regional, asociere metropolitana cu Braila, port de ambarcatiuni, refacerea cheului istoric, construirea terminalului de pasageri si containere si introducerea portului Galati in circuitul ”Croaziere pe Dunare”.

Doar sansa creata de ISPA - in special proiectul de reabilitare a sistemelor de aductiune apa si canalizare si de epurare a apelor uzate - parea sa mai ridice Galatii de pe un rusinos loc 16 in clasamentul national al calitatii vietii. Anul 2010 a produs insa revelatii fundamentale - cum ca nici macar gestionarea fondurilor europene nu izbaveste o administratie cu apucaturi balcanice de neputinta sau de proaste obiceiuri cu iz de coruptie.

De la “Cea mai mare catastrofa urbana” la catastrofele ISPA

Toata Romania isi tinea respiratia, in iulie 2010, ingrozita de formula de inundatie “Cea mai mare catastrofa urbana”, lansata de viceprimarul de Galati, Mircea Cristea. Este personajul care ingrozise anterior si proiectul ISPA, declarand relaxat ca termenele de predare sunt intarziate cu un an si jumatate. Desemnat de Primarul Dumitru Nicolae sa coordoneze angrenajul proiectelor ISPA, viceprimarul Mircea Cristea spune ca de un an el nu mai este sef la ISPA apa canal si epurare ape uzate si se preface ca nu stie ca proiectul ISPA se rateaza incet, dar sigur. Sau ca necesita prelungirea termenului de finalizare (decembrie 2010) cu un an. Daca nu va fi prelungire de termen, se risca intreruperea finantarii de la UE si sarcina continuarii lucrarilor revine municipalitatii. Asta era situatia la inceputul lui 2010. La mijlocul lui, un raport al Unitatii de Implementare a proiectului ISPA (UIP) catre Prefectura Galati fixeaza datele crizei: contractorul principalelor lucrari de la Galati, firma turceasca Sistem Yapi Insaat Ve Ticaret As din Turcia este in faliment. Falimentul a fost cerut de 31 de firme din Turcia, dar de nici unul dintre cei peste 100 de furnizori de materiale si servicii din Romania.

Tonul optimist al UIP dispare: 1. lipseste finantarea lucrarilor din partea Sistem Yapi: 2. este nevoie de urgentarea de catre comisiile CL Galati a unor avize privind intabulari si compensari; 3. Primaria Municipiului Galati nu a rezolvat Avizele Tehnice de Racordare. Sunt enuntate si avertismente: situatia financiara precara a firmei Sistem Yapi prezinta un grad ridicat de risc.

Alerta generala a produs efecte: a fost semnat adendumul nr. 13 la contract privind instituirea unui cont escrow, care sa faciliteze platile catre creditorii constructorului Sistem Yapi si a fost initiata procedura de extindere de timp pana in 2011 a Memorandumului de Finantare. Fara echivoc este consemnata in Raport si stagnarea de pe santiere: ”In prezent, ritmul de executie este in continuare necorespunzator. Este de asteptat ca dupa preluarea firmei Sistem Yapi de catre compania Gryfon Investment Group, in urma infuziei de capital preconizata, sa se revina la un ritm de lucru normal.”

La inceputul lunii septembrie 2010 nu se revenise la normal si nici nu s-au analizat serios consecintele falimentului Yapi. Verner Michalleck, seful Asistentei Tehnice la lucrarile ISPA, critica Primaria Galati, dar cam cu jumatate de gura. Situatia a produs dispute in Consiliul Local si actiuni in instanta. Interese obscure fac ca chiar cei care sunt sefi sa paseze raspunderea de la unul la altul. Unii spun ca sef este directorul de la ApaCanal, Gelu Stan, altii ca ar fi viceprimarul Nicusor Ciumacenco, destul de multi il arata implicat pe city managerul Florin Popa si toti cei de mai sus ii arata cu degetul, cand pe viceprimarul Mircea Cristea, cand pe Primarul Dumitru Nicolae.

Decat totul din nimic, mai bine nimic din tot

Reabilitarea sistemelor de apa si canalizare si constructia noii statii de epurare apa uzata in Galati a fost aprobata prin Memorandumul de finantare incheiat intre Comisia Europeana si Guvernul Romaniei, semnat la Buxelles, in data de 17 octombrie 2005 si la Bucuresti, in data de 26 februarie 2006. Scopul acestui proiect este imbunatatirea sectorului de apa si apa uzata in municipiul Galati si prestarea catre populatie a serviciilor de alimentare cu apa potabila, colectare ape uzate si tratarea acestora la calitatea prevazuta de standardele europene.

Valoarea totala a proiectului ISPA era de cca. 75 milioane euro din care: cca. 42 mil. euro reprezinta imprumut nerambursabil de la CE; cca. 18 mil euro imprumut contractat de Primaria Galati de la Banca Europeana de Investitii; cca. 15 mil euro diferenta de buget rezultata in urma negocierilor, finantata de la bugetul de stat. Costurile suplimentare sunt suportate din bugetul propriu al SC Apa - Canal SA Galati.

Stadiul fizic inregistrat la sfarsitul lunii iulie 2010 pentru lucrarile de constructie la noua statie de epurare a apelor uzate si colector interceptor asociat pentru municipiului Galati - 73.6 %. Obiectivele sunt generoase: constructia unei statii de epurare cu treapta mecanica si partial biologica de tratare; constructia colectorului interceptor aferent acesteia. Completarea treptei biologice presupune eliminarea materiilor organice precum si inlaturarea fosforului si azotului, si se va realiza pe un proiect cofinantat in proportie de cca. 85% de Uniunea Europeana, prin Fondul de Coeziune.

Efectul constructiei statiei se va simti intr-o poluare redusa a receptorilor naturali. Daca este analizat progresul pentru lucrarile de reabilitare a statiei de tratare apa potabila, a statiilor de pompare si a instalatiilor conexe in Galati, procentul este de 43,88%. Exista si o premiera, numita Plan de conformare pentru agentii industriali, adica pe intelesul tuturor -„poluatorul plateste”. Agentii industriali cu potential poluator mare vor fi obligati sa-si realizeze statii de pretratare.

Rolul cheie in dezvoltarea proiectului ISPA apa canal si epurare il are Asistenta Tehnica 1, asigurata de consortiul IGIP (Germania) &Carl Bro (Danemarca), platit 100% din fonduri ISPA – 3,8 milioane euro. Cea mai mare parte a lucrarilor pentru care a fost incheiat contractul nu au fost elaborate sau predate. Cu toate acestea, s-au platit deja 3 milioane euro, reprezentand 77,33% din valoarea contractului. Raman de platit 907.810 euro, reprezentand 22,67% din valoarea contractului. Tot consultantul va elabora documentatia pentru cel de-al doilea proiect ISPA, pe care municipalitatea din Galati se pregateste sa-l acceseze. Valoarea acestor investitii se cifreaza la cca. 130 mil. Euro.

Cel de-al doilea consultant (Asistenta Tehnica 2) este SC Fichtner Environment SRL. Si acest contract este finantat 100% din fonduri ISPA. Obiectul contractului: „Reabilitarea si modernizarea sistemelor de alimentare cu apa si canalizare din judetul Galati”. Si aici se fac plati ordonate, desi lucrarile sunt cam dezordonate. Nu s-a preluat nici unul dintre tronsoanele lucrarii iar Asocierea Integrata privind managementul regional al sistemelor de apa si canalizare este mult intarziata, Asistenta tehnica 2 Fichtner a primit 865 mii euro reprezentand 55,59% din valoarea contractului. Nu au birou in Galati, dar vin la birourile Apa Canal ocazional.

La consortiul Soares da Costa/Monteadriano/Vega 93 lucrarile sunt avansate. S-au realizat canalizari si aductiuni apa in procent de 31,67%. Si consortiul Suarez da Costa-Vega acuza dificultati in respectarea termenelor. Cere o extindere de termen de livrare cu 9 luni. Reproseaza Primariei obtinerea cu dificultate a avizelor de inchidere pentru strazile din zona centrala a orasului, motivat de perturbarea semnificativa a traficului. Ploile abundente din luna iunie-iulie 2010 au cauzat dificultati in executie si stationari. A incasat 27 milioane euro, reprezentand 65,18% din valoarea contractului.

Ce s-a proiectat nu prea s-a lucrat si zace nerealizat

ITM Galati a luat nota de faptul ca aproape toate punctele de lucru ale firmei turcesti Yapi au fost trecute in consevare, muncitorii si specialistii fiind trimisi la lucrarile ISPA de la Braila. Situatia din septembrie 2010 pare sa fie mai grava decat in varianta in care beneficiarul cerea falimentul firmei Yapi (in martie), incasa garantiile si se refacea licitatia.

Sub pretextul falimentului, Sistem Yapi nu mai plateste furnizorii. Riscul este valabil si pentru beneficiarul Apa Canal, dar acesta nu pare deranjat de perspectiva abandonarii lucrarilor. Banii au fost transferati in Turcia, iar pentru pacalitii din Romania raspunsul este balcanic: "daca nu va convine si nu veniti cu alti bani, cereti falimentul Yapi Romania!". Cu conotatia ca, oricum ar fi, turcul nu mai plateste de aceasta data.

Toti factorii implicati in ISPA par sa-si fi impus o lege a tacerii, orice detaliu fiind foarte greu de obtinut. In acest context si in acest mix de evolutii, putini pot defini evolutiile : un management prost sau unul dorit confuz, paralizie in cofinantare sau o birocratie inertiala. Oricum, o axa se detaseaza net: consumatorul de servicii bune, dar scumpe, trebuie sa stea la locul lui si sa astepte.

Management de Covurlui, pocinog de Bruxelles

Ploile abundente din luna iunie 2010 au adus pe santierele ISPA si mai multe probleme. Subsolurile si demisolurile unor cladiri si institutii publice si private au fost inundate, unele in mod repetat. Responsabilii fug ca dracul de tamaie de culpabilitatile administrative. Cetatenii inundati cer despagubiri la Apa Canal; Apa Canal paseaza problema catre cei care executa lucrarile, adica consortiul Suarez da Costa-Vega 93. Cei de la Vega nu recunosc nimic, facand apel la managementul prost al celor din Primarie.

Realitatea este ca, pe santiere nu sunt indeplinite multe dintre precautiile presupuse de acest gen de lucrari,, iar unele dintre masurile de siguranta nu se mai aplica, din ratiuni de costuri si de recuperare a intarzierilor. Vega trebuie sa primeasca lunar in jur de 300 de mii de lei - TVA restituit - lucru care nu se intampla, pentru ca Guvernul da banii cu intarziere. Se incearca acoperirea deficitului cu banii din incasarile Apa Canal. Pe de alta parte, lacomia celor de la Yapi se recunoaste in majoritatea obiectivelor pe care le acopera in proiectul ISPA Galati: se lucreaza cu un minim de personal, prost calificat, la cote de avarie, de parca ar fi personal de intretinere si conservare, nu de terminare a obiectivelor.

Simptomatic pentru stilul turcesc in rezolvarile tehnologice aplicate la ISPA Galati este episodul cu distrugerea vechiului colector de evacuare a orasului, ce a functionat fara probleme din 1890 incoace. Turcii de la Yapi au obturat o conducta la numai 10 m de vechiul colector de evacuare, iar in mijlocul Bulevardului Falezei s-a produs o caverna uriasa, care a blocat circulatia jumatate de an. S-a facut licitatie pentru 6 miliarde lei vechi, dar lucrarea a costat in final 13 miliarde vechi. Expertul geotehnic ezita si acum sa avizeze lucrarea. Primaria a preferat sa nu ceara daune intr-un proces, acceptand suspect de usor orice moft vine de la Yapi. De ochii lumii, Yapi tine in perimetru doua utilaje, 4 muncitori si doi sefi din Turcia.

In iulie si august, la punctele de lucru ale firmei Yapi s-a facut figuratie si s-a simulat lucrul intens. Yapi ar vrea ca Vega sa preia din fronturile lor de lucru, dar nu integral, ci sa introduca in circuit integral furnitura- achizitionata deja la preturi de oferta- si sa plateasca doar manopera. Vega a spus pas. Fostul sef de la UIP, Sanda Marin, a plecat la salariu mai mare la Tg Jiu. Ca sa nu se produca sugrumari la UIP, a fost numit un sef interimar, inginerul Cristian Borcea. Nu va fi dat nici un examen pentru acest post. Speriat de raspunderile multiple si de iregularitatile de management si de eligibilitate de la ISPA, reprezentantul AGA de la Apa Canal, Marian Filimon, sef al Patronatelor din Galati, si-a dat demisia.

La Romania dai cu banu, altfel mori

La mijlocul lui septembrie 2010, inca nu a fost luata decizia de prelungire a termenului de finalizare a lucrarilor la ISPA. Preluarea firmei Sistem Yapi Insaat Ve Ticaret As Turcia de catre GRYFON INVESTMENT GROUP se lasa asteptata, ca si infuziile de capital. Lucrarile stagneaza, poate si din cauza cutumelor introduse in mediul de afaceri de la Galati de PSD, care controleaza aproape tot.

Metoda e clasica: ori suplimentarea bugetelor, ori continuarea lucrarilor prin atribuire directa (prin derogari de la lege, invocandu-se timpul scurt, calamitati, forta majora, etc) unor firme nascute din spuma valului de lucrari cu dedicatie pe linie de partid. Forta majora se numeste acum faliment. Aparent, Sistem Yapi si-a ales subcontractorii cum a vrut. In realitate, subcontractorii sunt firme de lista secreta, pe care nimeni nu vrea s-o faca publica, dar care sta pe masa directorului Apa Canal, Gelu Stan. De la el mai scapa cate o informatie: ”Unii spun ca ne santajam reciproc, dupa sistemul „eu Apa Canal nu te trag de faliment, nici tu Yapi nu spui cui am dat eu accept pentru plati preferentiale”. Daca fac plati in numele lui Yapi?? Am cont escrow, unde am acces doar eu si el. El nu poate lua bani de acolo fara acceptul meu. Functioneaza. Cand a venit criza, bancile nu ne-au mai dat bani si am spus: hai sa mergem mai departe doar cu cei care au fost subcontractori si vor sa lucreze, chiar daca au datorii de incasat de la Yapi. Primesc banii esalonat, cu penalitate... Sunt in situatia asta Metal Trade, Electro Sistem, Transpec, Melcret, Multimedia, Heiron, Comersid, Betoane Complexe, Atlas, Arcelor Mittal. Sunt 76 de contractori, care lucreaza direct cu turcul, Akim Kaplan” ISPA a reconfirmat „prieteniile” de afaceri cu filtru politic, finalizate prin excelenta in campaniile electorale.

Patronii de la Metal Trade - Corneliu Gavaneanu, Melcret - Alexandru Teodorescu, Atlas - Marius Necula sau Transpec - Adrian Ninel Comsa fac parte dintre abonatii fara frontiere de partid la lucrarile pe bani publici ale municipalitatii. Ca finanteaza PSD, PDL, PC sau PNL, nu mai conteaza. Incununarea acestei fratii este insa firma Vega 93, al carei patron, Cornel Istrate, a sustinut viguros campaniile electorale ale PSD si beneficiaza la ISPA de perla coroanei.

Finalul trebuie sa fie specific pentru o tara ratacita la portile orientului

Asadar, inca nu exista aprobarea de la ministerul Finantelor pentru prelungirea cu un an a proiectului ISPA. Turcii de la Sistem Yapi Insaat sunt in faliment si simuleaza munca intensa la Braila, intr-o incercare de a jumuli clientul ISPAsit si de acolo. Jumuleala de la Galati a fost cedata volens nolens clientului Apa Canal, care este si beneficiar, si contractor.

Aplicand procedura etalon tip ”pusculita de partid”, ApaCanal Galati tine in cursa pentru banul public clientii fideli si dedicati sistemului romanesc de a scoate banul si din piatra seaca a finantarii europene. Citam un responsabil turc din Sistemul Yapi al castigarii licitatiilor la Romania: "...bani grei s-au dat ... dureri de cap ca sa castigam licitatia asta... ca altfel nu se poate… la voi in Romania ca si la noi (Turcia) dai cu banu, altfel mori”.

Este in fond o chestiune de continuitate, in tehnologie si etimologie: pesches, dever, haraci, daravera, ciubuc, buluc, chiolhan, chelaba, bacsis, sfeteriseala. Dar este continuitate si instinct si pentru un impardonabil si urias sictir.

http://www.afaceripublice.ro/p/Ancheta-din-cadrul-TFE-Romania-2010-Chinurile-ISPAsirii-la-o-pleasca-de-75-milioane-de-euro-252.html

Link to comment
Share on other sites

Daca noul SEF Cristi ar fi trecut pe la facultate mai des si nu si-ar fi trimis sotia (Extraordinara inginera), poate ma gandeam sa citesc ce spune. SI, ATENTIE: Mai zilele trecute a inceput : RIDICAREA TOPO PENTRU CONDUCTELE DE ADUCTIUNE Salcia-Liesti - Uzina Filesti. Adica primul pas in proiectare. Apoi, cele 3 - 7 - 30% restante sunt, de fapt, zone cheie FARA PROIECTE. Si mai este vorba de muuulllttteee ciubucuri. La care nu ar marsa nici macar portarul Vilcenei in vis. Si mai este un impediment: Cine se aseamana, se aduna. Chiar, cei 10 15 salariati de la apa-canal condusi mai nou de inginerul de vorbe de seara, ce salariu primesc? Atunci cand munceam pe acolo, aveau deja de 2 - 3 ori mai mult pentru a barfi seara cu Seful Dragomir Si SUPERSEFUL EX.SING.PODARU. (Nu m-a invatat mama sa marsez la asa magarii).

Link to comment
Share on other sites

UE a aprobat prelungirea lucrărilor ISPA cu un an

Uniunea Europeană a aprobat cererea societăţii Apă Canal de prelungire a termenului de executare a lucrărilor de extindere şi modernizare a reţelelor de alimentare cu apă potabilă şi de canalizare din municipiul Galaţi şi de realizare a staţiei de epurare a apelor uzate, a declarat, ieri, pentru „Viaţa liberă”, directorul unităţii, Gelu Stan. „UE ne-a acordat încă 12 luni, până la 31 decembrie 2011, pentru a finaliza lucrările pe reţele”, a afirmat acesta.

Termenul iniţial pentru încheierea acestor lucrări era 31 decembrie 2010. Dacă UE nu ar fi acceptat prelungirea acestui termen, Apă Canal ar fi pierdut banii pe care îi mai avea de consumat din fonduri nerambursabile ISPA – adică 3,8 milioane de euro dintr-un grant de 47 de milioane de euro – şi ar fi trebuit să finalizeze lucrările intrând în cele 18 milioane de euro împrumutate, cu dobândă, de la Banca Europeană pentru Investiţii.

http://www.viata-libera.ro/articol-UE_a_aprobat_prelungirea_lucrarilor_ISPA_cu_un_an_2.html

Link to comment
Share on other sites

O stire care ma lasa rece si care nu ma mira deloc...stiam de cand s-au apucat de lucrari ca nu vor fi finalizate la termen, dar, unii, mai coltosi, au sarit in capul meu: "Ai sa vezi bah fraiere, ca primarele asta, asa batran cum e el, o sa faca bine. Noi il stim de cand era mare in Combinat. Tu esti tanar, naiv, nu stii vorba aia: gaina batrana face ciorba buna". Ete nah, acum sa-i aud iar pe coltosi... :))

Pai trebuia si un morcov tanar!!!

Link to comment
Share on other sites

Prelungirea lucrărilor ISPA şi în 2011. Anul viitor, 9 străzi în lucru, aproape toate în zona centrală

Lucrările de modernizare a reţelelor de alimentare cu apă potabilă şi de canalizare din municipiul Galaţi, finanţate de Uniunea Europeană prin Programul ISPA, se vor încheia, cel mai târziu, la începutul trimestrului patru al anului 2011, a anunţat conducerea societăţii Apă Canal ieri, la câteva zile după ce UE a prelungit termenul de execuţie cu un an, până la 31 decembrie 2011. Anul viitor vor fi închise pentru lucrări 9 străzi din oraş, aproape toate din zona centrală. „Dintre cele 47 de străzi incluse în Programul ISPA pentru înlocuirea sau extinderea conductelor de apă şi de canalizare, mai avem de lucrat pe nouă străzi, care au fost programate în 2011. Este vorba de Nicolae Bălcescu (pe un tronson de 1,5 km), Română (1 km), Basarabiei (800 m, între Baia Comunală şi intersecţia cu strada Nicolae Bălcescu), Traian (800 m), Alexandru Ioan Cuza (800 m), Albatrosului (600 m), Cristofor Columb (500 m) şi Centru V3-V4 (200 m), toate din zona centrală, precum şi Ştefan cel Mare (500 m), din nordul oraşului”, a declarat, ieri, directorul tehnic-producţie al societăţii Apă Canal, Niţă Podaru. Potrivit aceleiaşi surse, lucrările pe aceste 9 străzi se vor încheia, cel mai târziu, în al treilea trimestru al anului viitor.

În 2011 vor continua şi lucrările de modernizare a staţiilor de pompare a apei de la Uzina de Apă Nr. 2, Turnul de Apă, Şerbeşti şi Fileşti. „Vom înlocui sistemele electrice şi instalaţiile din staţii. Lucrările se vor încheia la sfârşitul trimestrului trei sau la începutul trimestrului patru”, a spus Niţă Podaru. Cam în aceeaşi perioadă vor fi finalizate lucrările de construcţie a staţiei de epurare a apelor uzate, poziţionată în sud-vestul oraşului, lângă reprezentanţa Dacia. „Staţia de epurare va fi gata în septembrie-octombrie 2011, iar la începutul trimestrului patru va intra în probe tehnologice. Reglajele şi, implicit, atingerea parametrilor normali de funcţionare vor dura trei până la şase luni”, a explicat directorul tehnic-producţie de la Apă Canal. Nu se va lucra numai la staţia de epurare, ci şi la canalul colector care va transporta apele uzate, pe latura de sud a oraşului, de la est la vest, până la staţie. „Mai e ceva de lucru la Elice, unde se va săpa pe o lungime de 30 de metri, şi la camerele deversoare de pe traseu”, a explicat Niţă Podaru.

http://www.viata-libera.ro/articol-Prelungirea_lucrarilor_ISPA_si_in_2011_2.html

Link to comment
Share on other sites

HE! HE! HE!. Ar cam trebui sa mearga si Nita la scolarizare! Era o vorba: Cand tiganul s-a vazut imparat, intai pe tat'su l-a spanzurat! Geaba a consumat benzina RAGC Galati - adica a Galatenilor - sa-si "COMPLETEZE STUDIILE DE SUPTINGINER" pe la Facultatile de diplome din Bucuresti. Ar trebui sa spuna cat va fi pretul /MC de apa uzata dupa intrarea in functiune. Si pentru o prapadita de treapta mecanica de epurare nu este necesar un timp mai mare de 2-3 saptamani pentru punerea in functiune. Doar ca atunci, muuulteee personagii nu i-si mai primesc salariu!!! Nici intr-un caz luni de zile! Faimoasa statie de epurare a Galatiului este doar o prapadita de semi-treapta mecanica!!!! Pentru Dunare si un minim respect fata de mediu, trebuiau si treptele bio-tertiare. Adica, pe Dunare, in zona Galatiului, va mirosi "splendid, la pret de 1,5 ori mai mare decat al apei potabile" ca si pana acuma!!!! Daca nu mai grav!!!!

Edited by bosorogu'
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Dupa cum a scris si presa locala, firma turca Sistem Yapi, care a castigat licitatia pentru doua din programele de la Masura ISPA 2004/RO/16/P/PE/005 de la Galati, a dat faliment (asta daca nu e un faliment aranjat....stiti voi cu mutarea conturilor in paradisuri fiscale si declararea falimentului ...ca la turci merge, ca de altfel si la noi).

Contractorul general (Sistem Yapi) fiind in faliment, automat echipa de implementare a masurii ISPA de la Galati trebuia sa ia masurile necesare si sa anunte Autoritatea de Managemet ISPA pentru rezilierea contractelor, sanctionarea contractorului si realizarea unei noi licitatii pentru lucrarile ramase.

Binenteles, ca nu s-a intamplat asa, pentru ca realizarea unei noi licitatii ar fi insemnat o pata neagra in catalogul UE pentru Administratia Locala din Galati (adica basca bani pentru alte proiecte in viitor) ca doar ei au ales castigatorul licitatiei...(si va spun ca la aceasta licitatie turcii de la Sistem Yapi au dat spagi grase pentru a castiga licitatia, in detrimentul altor societati potente din Galati sau din Romania, dovada e ca nu au acceptat sa faca un JV cu vreo companie romaneasca cum au facut cei de la Soares da Costa din Portugalia).

Dar sa trecem la subiect.

"Indrumati" de directorul SC APA CANAL SA GALATI - dl.Gelu Stan si de reprezentantii primariei sa subcontracteze lucrarile ramase unor companii din Galati, pentru a se duce la bun sfarsit lucrarile din masura ISPA si a nu pune in pericol ratarea fondurilor de coeziune (aceste fonduri se acorda numai cu conditia finalizarii lucrarilor cu fonduri ISPA) turcii au subcontractat cele doua proiecte firmelor ERG Termrom SA (pentru lucrarile la componenta epurare si colector asociat) si SC Trans-Pec SA (pentru constructia noilor statii de pompare si reabilitarea celor vechi).

Problema e ca daca firma ERG Termrom mai are ceva experienta in proiecte de acest gen (cu fonduri structurale guvernate le regulile FIDIC), cealalta firma...SC Trans-Pec SA nu are nici o treaba cu asa ceva, ei neavand nici macar lucrari in domeniul statiilor de pompare. Dar clientela politica locala le rezolva pe toate.

Firma SC ERG Termrom SA, administrata de Bociar Mihai Daniel mai are si ea alte proiecte in derulare pe la Suceava si Calarasi, proiecte care sunt in mare intarziere, fapt ce va conduce la focalizarea fortei de munca a acestei firme la aceste doua proiecte si mai putin la lucrarile de la Statia de Epurare Ape Uzate sau la colectorul de la Elice. Astfel, Galatiul va mai sta in asteptare si la anul. In plus, nici dotarea tehnica si materiala a acestei societati nu e cine stie ce (puteti vede asta zilnic la Santierul Statiei de Epurare de linga Nalba si la colectorul de la Elice), doua automacarale vechi care abia mai functioneaza, un bob-cat care porneste numai cu peripetii, doua incarcatoare Fadroma din 19..., niste basculante vechi tip Raba si doar doua autobasculante noi tip Volvo, in rest e dramatic. Oare cum cred patronii acestei societati ca se poate lucra intr-un proiect de asemenea anvergura..in secolul 21?

Deasemenea, este o mare problema si cu forta de munca, ei preluand o parte din muncitorii de la System Yapi care au mai lucrat in proiect. Dupa ce ca nu le-au dat turcii banii si administratorul Bociar Mihai Daniel are acelasi stil de lucru sau chiar mai rau, cu acesti salariati...Oamenii primesc salariile cu intarzieri de 1-2 saptamani iar bonurile de masa cu cate o luna intarziere. Asta acum, cine stie ce o mai fi in viitor...Nu se respecta programul de lucru din contract, se lucreaza uneori si cate 12 ore inclusiv sambata. Orele suplimentare nu se platesc ca cica..."programul pe santier e de 240 de ore pe luna"...????????

Acest domn profita puternic de criza si taie in carne vie fara sa respecte nici o lege, pentru ca stie ca nimeni din Galati nu se va atinge de el (are legaturi solide peste tot...chiar si la Bucuresti unde ia uns pe toti). Nu-l doare nici in cot de Contractul colectiv de munca la nivel national sau de Codul Muncii, pentru el aceste legi nu exista.

In aceste conditii multi muncitori vin si pleaca, pe santiere neexistand o stabilitate a fortei de munca. Majoritatea celor care lucreaza la activitatile de constructie sunt necalificati (fiindca domnului patron ii convine sa-i plateasca cu salariul minim pe economie si sa-i munceasca pina cedeaza). In aceste conditii, va dati seama ce lucrari de "calitate" se fac pe banii europeni. Apropo, in aceste proiecte mai exista si o firma de consultanta care ar trebui sa vegheze la executarea lucrarilor si la cheltuirea banilor....stati linistiti ca totul e aranjat si aici. Aceste firme de consultanta au cate un strain ca Team Leader dar in rest totul e tipic...romaneste...adica au fost unsi sa taca.

O sa revin si cu informatii despre cealalta firma SC Trans-Pec, aflata si ea intr-o situatie cat de cat asemanatoare...

Link to comment
Share on other sites

Si tu pasarica, a cui esti? Vega? Tancrad? Ia zi drept lu' Mosu acum de sarbatori! Nu de alta dar am ramas induiosat de cele spuse mai sus...au castigat alte firme lucrari de constructii in Galati, in afara de cele doua minunate, na ca se trezeste unul sa "protesteze"...

Link to comment
Share on other sites

Noutatea d-lui este ca a uitat de TASARILE de pe centura, de pe str. Traian - executate de VEGA, frumusetile de petice de asfalt ale TANCRAD-ului. Si ca se face ca nu stie cauza acestor noi situatii: niste straini, atat de Romania cat, mai maes de Galati, s-au ocupat de aceste lucrari de la proiectare la executie. Si ca YAPI a luat aproape toti banii, intr-o vesela conlucrare cu niste sefi de pe aici. Cum s-au verificat si aprobat ?calitativ? aceste lucrari. Restul banilor vor ajunge, eventual, daca Guvernul Romaniei va achita arieratele. In bugetul pe 2011 nu au fost alocati pentru a nu se mari cifra de deficit bugetar. Iar situatia lucrarilor - atat proiectare cat si executie - "uitate de strainii nostri" nu este de loc clarificata. Poate d-l va citi si subiectele referitoare la strazile Galatiului, la accidentul de la elice etc. Si, mai ales, ne va spune cand YAPI a platit (din banii incasati efectiv de acestia) corespunzator contravaloarea lucrarilor efectuate de toate firmele mentionate mai sus pentru ca acestea sa-si poata plati la timp nu numai oamenii ci si materialele. Indiferent de numele firmei. Sau a constatat ca nu prea le merge - la spaga - cu Dl. Bociar?

Edited by bosorogu'
Link to comment
Share on other sites

YAPI, TANCRAD, VEGA, TRANSPEC au făcut exact cum face orice firmă pe banii noștri, banii loazelor practic. Pentru că nu are cine să dirijeze banii cu cap, cine să elimine șpăgile ajungem în situații de rahat din cauza lui Mos NICOLAE!

În zona Metro, în drum spre restaurantul meu este o străduță cu un singur sens dar cu vreo 4 refugii betonate. Cei de la Apaterm au tras apă și canalizare la cartierul de vile care se construiește în apropierea restaurantului prin TRANS PEC. După ce au ținut drumul blocat preț de câteva luni și au spart și refugiile alea, acum se circulă ca la nebuni. În loc de beton au pus pământ care evident că de la zăpadă și apă s-a dus, rămânâd niște cratere din care câteva zeci de mașini au intrat direct în service. Drumul era destul de curat chiar daca nu era strălucit de bun.. te mișcai. Acum e plin de noroi, nu-ți poți spăla mașina că dacă ai trecut pe acolo e iar „ neagră ”. Pentru asta cine se face dator?

Link to comment
Share on other sites

Multa lume se face datoare. De la neaplicarea unor prevederi legale azi. Aia de autorizare, aia de circulatie pe drumurile publice, aia de controlul calitatii lucrarilor. Aia de selectare, adjudecare si decontare a lucrarilor finantate DIN BANI PUBLICI. Obiceiuri preluate si de particularii-patronii beneficiari ale acestor INCHIDERI A OCHILOR. Credeti ca nu exista legi in Romania pentru a sanctiona aceste aspecte? HA.HA.HA. Dar ca, dupa un oarecare proiect public, dupa plati, apar masini mari si cracanate, vile si castele, vacante exotice, cumparaturi la sfarsit de saptamana pe la Paris, Roma, Viena etc. Atat ale personalului conducerilor firmelor de executie (inclusiv amanti si amante de moment) cat, mai ales, ale celor care aveau ca sarcina de serviciu -platite ca salariu deja- aplicarea acestor prevederi legale. Si, atunci, doriti sa plateasca cineva din firmele alea stralucitoare, spalatul unei masini a unui prapadit care a gresit ca sta sau are treaba pe acolo unde se fac aia ca ?INVESTESC? De ce SIREG, firma !tata! a ERG TERROM, nu a putut termina sediul de pe Balcescu? Firma cu cea mai mare experienta in instalatii dar, mai ales, in constructii hidroedilitare? Banui CA NU A DAT DE AJUNS. Pe cand multe altele alea se prezinta cum se prezinta! Sa facem un exercitiu de imaginatie. Daca ???PATRONII??? firmelor alea s-ar fi comportat cat de cat corect, ar mai fi azi pe aici? Dispareau cum a disparut Canabis. Si alte alea. Sau cele aciuate pe la SIDEX disparute dupa MAREA PRIVATIZARE RUSINOASA. La pret de 10 ori mai mic decat cel din Ucraina. Datacons (???) si alte multe alte sute. DECI SITUATIA ESTE PESTE TOT. Concluzie? Spalati-va masina. Recomandare? Poate nu la un puisor aparut in zona de santier apartinand, de multe ori, chiar firmelor care murdaresc strazile Romaniei. Filozofia lor? Eu dau spaga, murdaresc, stupid people sa plateasca. Si colo si colo.

Edited by bosorogu'
Link to comment
Share on other sites

Si, atunci, doriti sa plateasca cineva din firmele alea stralucitoare, spalatul unei masini a unui prapadit care a gresit ca sta sau are treaba pe acolo unde se fac aia ca ?INVESTESC?

Nu doresc spălarea mașinii ci doresc refacerea drumului cel puțin la fel de bun ca înainte, presupunând că atunci când a prezentat costul lucrării, a luat în calcul și această problemă cu refugiile care s-au evaporat.

Curios e faptul că utilajele care se făceau că lucrează pe marginea drumului, le-am văzut lucrând și la cartierul ăla de vile deși utilitățile au fost trase dincolo de acel cartier.

Pe partea cealaltă de drum, este o vilă a unui nene, separată de cartier! Nenea ăsta după ce și-a tras utilitățile, a făcut curat frumos unde a murdărit și a pus ȘI CIMENT în zona respectivă deși era pământ! El a putut și ditamai firma se scarpină-n c... pe nervii noștri! În orașul ăsta, există vreo firmă responsabilă? Bănuiesc că nu, altfel vorba dvs, nu ar mai avea patronii palate și mașini de sute de mii de euro.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Încep forajele la P-uri

Noi lucrări la Elice! Mâine, în zonă încep forări orizontale pentru introducerea unei conducte de canalizare pe sub aleea pietonală dintre blocurile P, până la Nespălata. Lucrările, care vor dura circa două luni, nu vor afecta serviciile furnizate populaţiei din zonă, dau asigurări reprezentanţii operatorului Apă Canal. Directorul de producţie al societăţii, Niţă Podaru, precizează că tehnica de lucru folosită este relativ nouă pentru oraşul nostru. „Forajul orizontal constă în realizarea unui tunel subteran fără executarea de săpături deschise şi este utilizat în realizarea magistralelor de metrou sau a tunelelor montane. Noi am mai folosit această tehnică până acum, dar la dimensiuni mai mici. În cazul de faţă discutăm de un tunel în diametru de 2.000 de milimetri şi de o conductă în diametru de 1.500 de milimetri”, a explicat Niţă Podaru.

Experţii au vrut să protejeze aleea pietonală de la P-uri, de aceea au ales forajul orizontal, o metodă de lucru mai rapidă şi mai curată decât săpăturile deschise. Conducta introdusă astfel va prelua apele uzate strânse de colectorul de la Nespălata şi le va transporta la Staţia de Pompare aflată în construcţie la Elice, care, la rândul ei, le va trimite către Staţia de Epurare din sud-vestul oraşului, lângă reprezentanţa Dacia.

Montarea acestei ţevi, care a căzut în sarcina firmei locale Termrom SA, face parte din ansamblul de lucrări de extindere şi modernizare a reţelelor de apă şi de canalizare din municipiul Galaţi, finanţat de Uniunea Europeană prin Programul ISPA.

http://www.viata-libera.ro/articol-Incep_forajele_la_P-uri_2.html

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

A început forajul orizontal la Elice

Au trecut doi ani de când firmele de construcţii angrenate în proiectul ISPA de modernizare şi extindere a reţelelor de apă şi de canalizare au dat primul târnăcop în solul Galaţiului. Doi ani în care zeci de străzi din municipiu au fost închise circulaţiei şi au fost „disecate” pentru a primi ţevi noi. Doi ani de lucrări care, pe termen lung, generează beneficii uriaşe pentru comunitate, dar care, pe termen scurt, au efecte detestabile: praf, trafic de coşmar şi, după închiderea fiecărui şantier, carosabil groaznic. Nimic din toate astea nu se găseşte, însă, la Elice. Acolo se introduce o conductă de canalizare în subteran, sub aleea pietonală dintre blocurile P. Şi, cu toate că lucrările sunt în plină desfăşurare, aleea este intactă. Ba mai mult, riveranii îşi fac liniştiţi siesta pe băncile din zona de promenadă. Ce nu ştiu ei este că, dedesubt, o maşinărie impresionantă lucrează.

Este un utilaj de foraj orizontal, unul dintre puţinele de acest fel din Europa, care efectuează două operaţiuni simultan: sapă tunelul subteran şi introduce ţeava de canalizare. În lungime de 180 de metri, tunelul are un diametru de 2.000 de milimetri, în timp ce conducta are 1.500 de milimetri în diametru. În câteva luni, ea va prelua apele uzate strânse de colectorul de la Nespălata şi le va transporta la Staţia de Pompare aflată în construcţie la Elice, care, la rândul ei, le va trimite către Staţia de Epurare de lângă Nalba. „Operaţiunea are loc în cadrul proiectului ISPA Staţie de Tratare a Apelor Uzate. Tehnologia utilizată este Pipe Jacking, fiind asigurată de către un echipament de tunneling aflat în proprietatea firmei Confort”, a declarat, ieri, viceprimarul Galaţiului, Nicuşor Ciumacenco.

Societatea de construcţii a executat o lucrare similară şi în Capitală. „Tot prin metoda forajului orizontal, în aprilie 2010 am introdus 160 de metri de ţeavă la Pasajul Băneasa din Bucureşti”, a afirmat deţinătorul Confort, Corneliu Mangalea. Potrivit acestuia, tehnologia pe care a pus-o acum la dispoziţia Primăriei Galaţi nu a fost folosită prea des în România pentru că, deşi este extrem de eficientă, ea este foarte costisitoare. „Soluţia forajului orizontal a mai fost utilizată în Piteşti, tot într-un proiect ISPA, însă acolo s-a folosit utilajul unei firme franceze. Mai există unul în Grecia. Al nostru a costat două milioane de euro şi este unul dintre cele mai mari din Europa, putând fora pe o distanţă de până la 400 de metri, cu o viteză maximă de 35 de centimetri pe minut”, a explicat Corneliu Mangalea.

La P-uri forează, însă, cu o viteză de şapte ori mai mică. „Aici forăm 5 centimetri pe minut pentru că nu ne permite solul, care are o consistenţă variabilă, nu este stabil, se lichefiază foarte repede. Am găsit pungi de apă”, a spus patronul Confort. Acesta a apreciat că lucrarea va fi gata la sfârşitul săptămânii viitoare.

L-am întrebat pe viceprimarul Nicuşor Ciumacenco de ce Primăria şi operatorul Apă Canal, beneficiarul lucrărilor ISPA, nu au aplicat soluţia forajului orizontal şi în tronsoanele executate în ultimii doi ani. „Nu s-a folosit pentru că, la momentul proiectării, în 2003, nu se ştia de această tehnologie”, a răspuns viceprimarul. „Nu se va folosi nici la lucrările rămase de executat pe ISPA pentru că, în primul rând, au început deja şi, în al doilea rând, pentru ele nu s-a aprobat utilizarea acestei tehnologii. Ea a fost acceptată doar aici, la Elice”, pentru a proteja zona, a completat oficialul. Cu alte cuvinte s-au primit banii pentru alt tip de lucrări, chiar dacă utilajul performant se află în posesia unui gălăţean.

Există, totuşi, o rază de speranţă. „Pe viitor, sper să implementăm cât mai des soluţia forajului orizontal, astfel încât lucrările la infrastructura de utilităţi să nu mai genereze blocaje în trafic, praf şi zgomot”, a declarat viceprimarul Nicuşor Ciumacenco.

Când citeşti că există astfel de soluţii, mai rapide, mai puţin costisitoare pentru locuitori etc, te simţi ca într-un banc prost. Un astfel de utilaj există în Galaţi de câţiva ani buni. Iar noi râcâim străzile de tot atâta timp. Gurile rele spun că nu proiectarea a împiedicat folosirea forajului orizontal, ci divergenţele dintre părţile beligerante, vezi Primăria şi fostul candidat la scaunul de primar, Cornel Mangalea.

http://www.viata-libera.ro/articol-Sapaturi_%E2%80%9Ecurate%E2%80%9D_Doar_la_Elice_2.html

Link to comment
Share on other sites

de la Nespălata

Halal, bre... Manelisti 100%. Putina decenta, e o opera de arta, una dintre putinele pe care le are orasul. In rest ne miram ca tara asta se duce dracului.

Maine-poimanie poate citim in ziar de smardoielile lu' Fane Babanu'...

Sau cele mai mai cool figuri ale lu' Ghitza Friptu'.

Dar la fel cum bisericile sunt pline de "crestini" care dupa slujba injura, fura sau dau in cap, asa si acum: de 15 ianuarie punem poze cu Eminescu si dam cu Luceafarul in sus si-n jos, apoi restu' anului o ardem (ce? nu suna bine?) cu Nespalata.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Lucrare-record la Galaţi: 180 de metri de ţeavă, în pământ în 22 de zile

Confort a încheiat lucrarea de la Elice. Utilizând, în premieră pentru oraşul nostru, un echipament de foraj orizontal, societatea patronată de Corneliu Mangalea a introdus în subteranul aleii pietonale de la blocurile P, la o adâncime de circa zece metri, o conductă de canalizare cu diametrul de 1.500 mm, pe o porţiune de 180 m. Şi asta în doar 22 de zile, fără săpături deschise, fără praf şi fără restricţii de circulaţie. „Cilindrul, care a început să sape la Elice, a ieşit azi în capătul celălalt al tunelului, spre sculptura «Fata pe valuri». În două zile scoatem cele mai importante componente ale utilajului şi, până la sfârşitul săptămânii, eliberăm situl”, a declarat, ieri, Corneliu Mangalea.

Echipamentul de foraj orizontal pe care îl deţine, unul dintre puţinele de acest fel din Europa, a efectuat două operaţiuni simultan: a săpat tunelul subteran şi a introdus ţeava de canalizare.

În curând, această conductă va prelua apele uzate strânse de colectorul din apropierea «Fetei pe valuri» şi şi le va transporta la Staţia de Pompare aflată în construcţie la Elice, care, la rândul ei, le va trimite către Staţia de Epurare de lângă Nalba. Lucrarea executată de societatea Confort face parte din ansamblul de operaţiuni incluse în proiectul european ISPA de extindere şi modernizare a reţelelor de alimentare cu apă şi de canalizare din municipiul Galaţi.

Corneliu Mangalea a plătit, în 2008, două milioane de euro pe sofisticatul echipament, care poate fora orizontal pe o distanţă de 400 de metri, cu o viteză maximă de 35 cm/min. Omul de afaceri a achiziţionat utilajul în speranţa că Primăria îi va încredinţa dificila lucrare de a introduce conducte de canalizare în diametru de 1.200 mm în mlaştina care separă malul drept al Siretului de cartierul Dimitrie Cantermir de la periferia municipiului Galaţi, pe o lungime de 750 m. „Noi am putea executa lucrarea în patru luni, pentru că trebuie executate şi şafturile de lansare (gurile de intrare pentru cilindru, care după încheierea lucrării vor deveni zone de vizitare). Forajul orizontal ar dura o lună şi jumătate. Dacă primarul îmi spune «Mâine poţi începe», mâine mă apuc de lucru”, a spus Mangalea.

http://www.viata-libera.ro/articol-Lucrare-record_la_Galati_180_de_metri_de_teava_in_pamant_in_22_zile_2.html

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Cel mai mare program de reabilitare a sistemului de canalizare din Galaţi s-a blocat aproape de final

Staţia de epurare a apelor uzate din municipiul Galaţi se află din nou în pericol de a nu fi finalizată la timp. De această dată, problema o constituie un teren din apropierea Siretului, ai cărui proprietari pun municipalitatea în mare dificultate. „Sunt probleme cu un teren, la gura de vărsare a Siretului. Pe acolo trece conducta şi este un proprietar, care a apărut între timp. La timpul respectiv, în 2004, când s-au pus bazele acestui proiect, nu s-a consemnat aşa ceva în acte”, a declarat Niţă Podaru, director tehnic şi de producţie la Apă Canal Galaţi.

Contactat telefonic, Gelu Stan, directorul general al societăţii, a refuzat să comenteze pe marginea acestui subiect, spunând sec: „este treaba Primăriei”.

Primăria municipiului Galaţi poartă negocieri încă de la începutul anului cu proprietarii terenului de lângă Siret, însă fără niciun rezultat. În schimbul a 400 de metri pătraţi, cât sunt necesari pentru traseul conductei de colectare, proprietarii cer la schimb 7.000 de metri pătraţi în municipiul Galaţi. „Este vorba despre o conductă de evacuare, care trece prin marginea unui teren privat, lângă Siret. Proprietarul acestuia a apărut în anul 2007, după ce s-a făcut studiul de fezabilitate pentru programul ISPA, în 2004. Prefectura a împroprietărit nişte persoane cu terenuri agricole. Nu ar trebui să fie problemă, dar ei sunt foarte pretenţioşi. Vor la schimb teren în oraş. În plus, vor să luăm tot terenul, nu doar 400 de metri pătraţi, cât ne trebuie, adică 7.000 de metri pătraţi. Pun o presiune destul de mare pe noi. Aşa este la noi, când se face o autostradă sau se construieşte ceva important, apar şi proprietarii”, ne-a declarat Mircea Răzvan Cristea, viceprimarul municipiului Galaţi.

Deşi se ştia de existenţa proprietarilor încă din anul 2007, municipalitatea a demarat negocierile cu aceştia abia la începutul anului 2011, cu doar şase luni înainte de termenul de finalizare al staţiei de epurare. „Încercăm să găsim soluţii. Oamenii trebuie recompensaţi, dar just. Ştiu că acest teren a trecut prin mâinile a cinci proprietari. Să spun că locul ăla a fost vânat ca să se scoată ceva din asta, este o speculaţie”, ne-a mai spus viceprimarul.

Autorităţile au precizat că în acest moment staţia de epurare este finalizată în proporţie de peste 90% şi că nu sunt probleme în ceea ce priveşte finalizarea proiectului la timp. Cu toate acestea, Cristea a dat de înţeles însă că ISPA ar putea suporta încă o amânăre. „ISPA este un proiect de 60 de milioane de euro. E aproape gata, dar astfel de proiecte pot dura mai mult decât îţi propui”, a adăugat viceprimarul.

Prefectura Galaţi aşteaptă ca municipalitatea să îi pună la dispoziţie documentele din cadrul programului ISPA. „Vom face o sesizare către Primărie şi vom cere să ni se pună la dispoziţie toate documentele pe proiectul ISPA, să vedem avizul de construcţie pentru staţia de epurare, care se realizează. Cum este posibil să emiţi nişte avize, documente fără să iei în calcul acest lucru?”, a declarat Cosmin Păun, prefectul judeţului Galaţi.

adevarul.ro

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.