Jump to content

Autostrada Transilvania, de la vis la realitate


Recommended Posts

Posted

Am găsit în seara asta un articol pe Antena 3:

Ungaria nu mai ştie ce să facă pentru a ne convinge să terminăm şi noi o autostradă care să lege Bucureştiul de Budapesta.

Tratativele pentru realizarea acestui proiect datează din 2003. Ungaria a finalizat de atunci nu una, ci două autostrăzi, pe rute diferite, până la graniţa cu România, însă guvernul român nu ştie nici acum dacă îşi va onora promisiunea peste un an, doi, zece, sau măcar în acest secol.

Ungaria a terminat anul acesta şi cea dea doua autostradă care vine de la Budapesta prin Mako până la Nagylak. Termenul iniţial era 2009 dar ungurii au reuşit să termine mai repede. Oricum acordul din 2003 prevedea legarea Budapestei de Bucureşti prin Debreţin, Oradea, Cluj şi Braşov. Cele două guverne s-au înţeles atunci asupra unei rute care să treacă prin ţinuturile secuieşti şi aşa a rezultat autostrada Transilvania.

La cinci ani după, românii au doar patru kilometri de autostradă, neracordată la nimic, şi nimeni nu ştie exact câte miliarde va costa în final aceasta.

Kinga Goncz, Ministrul de Externe al Ungariei, declară: "Sper ca până în 2010 să avem această autostradă. Sper că România va accelera lucrările. Noi, în Ungaria, ne-am dat seama că pe măsură ce înaintam cu autostrada, creşteau şi investiţiile. Şi cred că şi România realizează acest lucru. Şi dacă România vrea să atragă mai mulţi investitori, această autostradă este foarte importantă."

Planurile de infrastructură au fost modificate în 2005, când, la presiunile preşedintelui Traian Băsescu, România şi-a reconsiderat priorităţile. Mult discutatul coridor patru, de la Bucureşti prin Piteşti, Vâlcea, Sibiu, Deva şi Arad ar fi trebuit să se lege cu autostrada ungurească la Nagylak.

Ungurii au făcut-o oricum şi pe aceasta, dar românii au alergat după doi iepuri şi n-au mai făcut nici o autostradă. Oricum ministrul român de resort nici nu mai ştie exact care erau priorităţile şi de ce.

Ludovic Orban, Ministrul Transporturilor, susţine că a fost mai degrabă o înţelegere care avea ca termen de predare anul 2013. Adică trei ani mai târziu decât declaraţia ministrulului ungar de externe.

E clar că cele două guverne nu se prea înţeleg. Practic, amânarea preconizatei autostrăzi care va lega România de Europa de Vest este de exact patru ani. Un mandat. Încă unul, degeaba.

Bineînţeles, nu m-am mulţumit doar cu atât... Să mă mai mire ce-am mai găsit?

Romanii sunt obligati sa plateasca un milion de euro pe luna „smecherii protocolare” catre firma americana Bechtel, constructorul autostrazii Transilvania. Mai mult, chiar daca se apropie alegerile parlamentare, americanii de la Bechtel nu au capacitatea de a finaliza nici 20 de kilometri de autostrada.

Dupa nici o luna de la primul kilometru de asfalt pe autostrada Brasov-Bors, oficiali din Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CANDNR) ne-au declarat ca, pana la sfarsitul anului, nu se va putea circula pe nici un kilometru din autostrada Brasov-Bors

. „Americanii de la Bechtel nu se incadreaza in termenele stabilite pentru acest an. Nu au capacitatea de a finaliza lucrarile de asfaltare pentru ca soferii sa poata circula pe un tronson de autostrada. Cu toate ca suntem in luna septembrie, numai 60% din lucrarile stabilite pentru acest an au fost realizate. Nu se vor respecta graficele de executie”, ne-au explicat oficialii Companiei de Autostrazi.

Pe langa penalizarile de zeci de mii de euro pe zi, din cauza ca facturile nu sunt platite la timp, CNADNR achita un milion de euro pe luna „cheltuieli de protocol” catre compania Bechtel. „Confom unei clauze din contract, Bechtel primeste o alocatie lunara de circa un milion de euro, ceea ce ar reprezenta cheltuielile indirecte de capital si de protocol pe perioada derularii contractului. Pe perioada celor opt ani de contract cu amercanii de la Bechtel, statul plateste circa 100 milioane de euro pentru taxele vamale si ceea ce tine de protocol la Bechtel”, ne-au mai declarat reprezentantii Bechtel.

Facturi neplatite de trei luni

Din cauza intarzierilor companiei Bechtel, conducerea CNADNR a cerut deducerea ultimelor trei facturi din avansul de la inceputul anului. „Bechtel a anuntat ca vor executa lucrari de circa 440 milioane de euro in acest an. Conform clauzelor contractuale, compania Bechtel am primit un avans de circa 130 milioane de euro la inceputul anului. In prezent avem trei facturi neplatite in valoare de circa 70 milioane de euro. Din factura pe luna mai s-a platit numai TVA, iar pe lunile iunie si iulie nu s-a platit nimic. Am trimis o adresa companiei Bechtel prin care ii anuntam ca facturile pe cele trei luni se deduc din avans”, ne-au explicat oficialii CNADNR. Rezilierea contractului cu Bechtel ar costa Guvernul 800 milioane de euro. „Compania Bechtel nu are capacitatea sa gestioneze acest proiect. Cele doua tronsoane, aflate in lucru, in lungime de circa 110 km nu se vor finaliza in februarie 2010. Doua santiere sunt in intarziere cu peste sase luni. Daca am rezilia contractul in acest an, tot in 2013 ar putea fi finalizate lucrarile. In doi ani terminam exproprierile si cele sase tronsoane sunt scoase la licitatie. Fiecare tronson ar putea fi construit de alta firma si putem atrage bani europeni”, ne-au mai spus oficialii CNADNR.

Berceanu: «Nimeni nu poate clinti contractul cu Bechtel»

Dupa cum se desfasoara lucrarile la autostrada Brasov-Bors, fostul ministru al transporturilor Radu Berceanu a precizat ca cei 415 km de autostrada vor costa peste 7 miliarde de euro si se va finaliza peste aproximativ 10 ani. Berceanu a precizat ca se apropie campania electorala si sunt sanse sa asistam la inaugurarea unui tronson de nici 10 kilometri de autostrada. “Angajatii de la Bechtel sunt baieti frumosi. Cine ar vrea sa plece din Romania cand ar incasa cati bani vor pe o perioada nelimitata? Drumurile si autostrazile sunt o problema de siguranta nationala. Bechtel a construit in Croatia o autostrada cu 6 milioane de euro pe kilometru. Pentru Bechtel, un kilometru din autostrada Transilvania va costa 15 milioane de euro”, a afirmat Radu Berceanu.

http://www.gardianul.ro/index.php?pag=n ... tocol.html

Cineva îşi bate joc de ţara asta, e clar! :evil: :evil: :evil:

  • 2 weeks later...
Posted

AUTORITĂŢILE ROMÂNE, MULŢUMITE DE CEI 5 KILOMETRI DE AUTOSTRADĂ CONSTRUIŢI DE BECHTEL ÎN 4 ANI

Autorităţile române, mulţumite de cei 5 kilometri de autostradă construiţi de Bechtel în 4 ani"Bechtel lucrează repede şi bine!" Aşa susţine conducerea Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România. Cinci kilometri de autostradă, în patru ani de la demararea lucrărilor, i se par şefului de la Compania de drumuri o realizare notabilă. Nici vorbă de rezilierea contractului sau de eventuale presiuni asupra companiei americane pentru urgentarea lucrărilor.

Autorităţile române sunt mulţumite de modul în care lucrează compania americană Bechtel la Autostrada Transilvania şi nici nu le trece prin gând să rezilieze contractul. "Este foarte greu să realizezi un drum. Este adevărat că acum s-au turnat primii kilometri de asfalt la Autostrada Transilvania, însă, conform contractului, tronsoanele 2B şi 3C trebuie să ni le dea la cheie abia în 2010. Dacă avem deja cinci kilometri de autostradă e bine", a declarat Dorin Debucean, director general al CNADNR, pentru Jurnalul Naţional.

Dacă partea română este mulţumită, nu aceeaşi stare de spirit o au ungurii. Ambasadorul ţării vecine la Bucureşti s-a arătat nemulţumit de stadiul lucrărilor la Autostrada Transilvania. Acesta susţine că Ungaria mai are doar 30 de kilometri de autostradă până la graniţă, iar în România diferenţa este mai mare. Diplomatul este contrazis însă de directorul Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale. "Nu înţeleg cum a putut să facă astfel de declaraţii reprezentantul Ungariei, deoarece România se află înaintea Ungariei cu peste un an şi jumătate cu privire la această lucrare", a încercat să explice Dorin Debucean.

Proiectul de construcţie a Autostrăzii Transilvania, pe traseul Braşov-Borş, a început în 2004, în baza unui contract de 2,2 miliarde de euro, acordat companiei americane Bechtel. Lucrările au fost întrerupte la jumătatea anului 2005, când autorităţile au reanalizat contractele încheiate de guvernarea precedentă. Termenul de finalizare a autostrăzii, stabilit iniţial pentru anul 2012, a fost prelungit cu un an.

Antena 3

:shock: :shock: :shock: :shock:

Posted

Astia ar trebui impuscati. De noi romanii odata, de UE inca odata si la urma sa-i impuste familiile lor care huzuresc pe banii altora.... :evil:

Posted

Dacă făceau aşa ceva în vremurile lui Ceauşescu, ăla sigur îi împuşca. Nu, nu-l regret mai mult decât oricare din voi, dar parcă pe vremea aia, ţara asta avea un cap şi-o coadă :|

Posted
:) De vreme ce partea romana, si anume statul, nu-si urmareste interesul si nu anuleaza contractul cu firma respectiva, dandu-i in judecata si pentru faptul ca au intarziat lucrarile, e clar ca undeva, pe la Palatul Victoria, cineva a tras spaga mare in tot acest timp.
  • 2 weeks later...
Posted

Bechtel, către Compania de Autostrăzi: Vrem bani oricând, oricât, pentru orice!

Bechtel cere subordonarea statului român pentru a finaliza Autostrada Transilvania. În urma unei discuţii, care ar fi fost purtată cu reprezentanţi ai statului, Bechtel a anunţat oficial Compania de Autostrăzi că trebuie să primească bani oricând, oricât şi pentru orice, conform ziarului Adevărul. Documentul intrat în posesia jurnaliştilor de la Adevarul arată că americanii fac presiuni pentru ca toate facturile emise de Bechtel să fie decontate, deşi o parte dintre lucrările facturate nu au primit aviz din partea Inspecţiei în Construcţii.

Motivele par să fie calitatea jalnică a lucrărilor, materialele fără certificate de provenienţă şi imposibilitatea verificării executării unor lucrări la standarde acceptate. Pentru a elimina o parte din probleme, americanii au pus o nouă condiţie: consultanţii şi inspectorii să nu mai verifice calitatea lucrărilor, ci doar cantitatea.

De asemenea, în document se arată că statul român renunţă la pretenţiile legate de dobânzi şi la penalităţile cu privire la avansul pe 2006. Pretenţiile Bechtel ating şi sfera personalului, o altă problemă cu care s-au confruntat cele două părţi.

Bechtel şi Enka au primit amenzi pentru că au adus muncitori turci la negru şi pentru că nu au respectat prevederile din Codul Muncii, privind zilele de odihnă şi orele de lucru. De asemenea, americanii au fost acuzaţi că îi concediază pe români în mod discriminatoriu, pentru a-i înlocui cu muncitori străini, mai ieftini.

O altă parte a documentului prezintă obligaţia americanilor de a construi drumuri tehnologice, pe care să transporte materialele la şantiere. Astfel de drumuri există, dar sunt impracticabile drept pentru care şoferii camioanelor preferă să folosească drumurile judeţene şi naţionale.

În aceste condiţii, compania americană vrea ca statul să permită folosirea celor şapte kilometri de autostradă ca drum tehnologic pentru transportul de materiale şi maşini unelte, ceea ce ar duce la degradarea rapidă a autostrăzii.

Antena3

:shock: :shock: :shock: :shock:

Posted

Toate astea sunt posibile datorita cretinilor care au negociat contractul construirii acestei porcarii de autostrazi, care, apropos, a costat statul roman de vreo 3 ori pretul ei de pana acum.

  • 2 weeks later...
Posted

Pentru a elimina o parte din probleme, americanii au pus o nouă condiţie: consultanţii şi inspectorii să nu mai verifice calitatea lucrărilor, ci doar cantitatea.

Se vede clar ca vor sa faca lucru de proasta calitate si in graba.

Daca as fi eu in locul lui Basescu: "Da-i in colo de 800 milioane de E" reziliez contractul, angajez o firma ungureasca, imi termina autostrada in 2 ani, si pana in 2013, [rimesc inapoi din investitii nu 800 miliopane de E ci daca ma pricep bine la investitii, 2400 milioane E)

Posted
Pentru a elimina o parte din probleme, americanii au pus o nouă condiţie: consultanţii şi inspectorii să nu mai verifice calitatea lucrărilor, ci doar cantitatea.

Se vede clar ca vor sa faca lucru de proasta calitate si in graba.

Daca as fi eu in locul lui Basescu: "Da-i in colo de 800 milioane de E" reziliez contractul, angajez o firma ungureasca, imi termina autostrada in 2 ani, si pana in 2013, [rimesc inapoi din investitii nu 800 miliopane de E ci daca ma pricep bine la investitii, 2400 milioane E)

Vezi tu George.. nu de Basescu tine lucrarea unei autostrazi, cum nu de Basescu a tinut neaparat nici marirea salariilor profesorilor initial, cum nu Basescu e vinovat de multe alte chestii... Contractul autostrazii a fost semnat de 2 parti: o firma privata si statul roman (reprezentat de ministerul transporturilor). Ca acolo, la minister, sunt niste juristi idioti care nu au fost in stare sa se uite cum trebuie pe un contract la negociere si ca nu sunt in stare sa vada interesul pentru partea pe care o reprezinta, iar nu e vinovat Basescu cu siguranta. Nu are nicio calitate in afacerea asta, iar daca una din parti nu-si respecta intelegerile, exista calea tribunalului comercial international.

Posted

Cel mai probabil. Oricum, odata ce contractul a fost semnat, ce e de asteptat sa se intample in continuare e ce s-a intamplat si pana acum. Firma "americana" a subinchiriat parte din lucrari firmelor de pe aici, si-au tinut grosul profitului, castiga si firmele care au subinchiriat si castiga si cine trebuie sa castige de pe la guvern. Singurii care o iau in freza sunt cetatenii..

  • 1 month later...
Posted

Autostrăzi şi aritmetică

Bechtel denumeşte pentru mine de ceva vreme o ramură nouă a aritmeticii.

Nu o să vă vină să credeţi, dar n-am uitat cum arată, după cinci ani de lucru, şoseaua dintre Timişoara şi Lugoj despre care am scris primul articol în „Adevărul“ la începutul toamnei. Mi-au amintit-o trei împrejurări.

Cea dintâi a fost o vizită la Cluj când, la întoarcere, fiind încă lumina zilei, am văzut tronsonul din autostrada construită (vorba vine) de Bechtel. De auzit, auzisem multe despre ea. De văzut, nu văzusem nimic. Câţiva piloni de beton şi o bucată de taluz dădeau impresia de şantier părăsit. Undeva pe la Turda. Nici lucrători, nici utilaje, nimic care să te facă să bănuieşti o activitate oarecare.

Bechtel denumeşte pentru mine de ceva vreme o ramură nouă a aritmeticii. Într-un reportaj radiofonic, l-am ascultat prin septembrie pe şeful şantierului spunându-i prim-ministrului că a încheiat primii 25 de km în patru ani, fiind capabil să construiască săptămânal un kilometru, şi că până la finele lui 2008 va mai da în folosinţă cinci. Oricum aş fi adunat, înmulţit şi împărţit cele trei numere, rezultatul obţinut era incongruent din punctul de vedere al aritmeticii învăţate de mine la şcoală. Inginerul-şef de şantier socotea în termenii unei aritmetici personale, pe care, ca nespecialist ce mă aflu, n-o pot contesta. Prefer să-i fac credit şi să admit că e vorba de o nouă ramură a străvechii discipline.

Al doilea lucru a fost, în aceeaşi ocazie, să descopăr că ocolirea Piteştiului şi tunelul care trece pe sub şoseaua care leagă oraşul de Curtea de Argeş au fost gata într-un timp foarte scurt, arată bine şi par opera unor constructori serioşi. M-am întrebat de ce n-ar fi apelat timişorenii la argeşeni ca să-şi rezolve comunicarea cu lugojenii dincolo de orgoliile judeţene devenite proverb dintre primii şi ultimii. Sau de ce autorităţile naţionale au dat alte tronsoane de autostradă pe mâini nepricepute în loc să se adreseze cu umilinţă argeşenilor şi să-i roage frumos să le destăinuie numele firmei cu care au lucrat.

A treia împrejurare priveşte o informaţie pe care am citit-o într-un studiu recent despre evoluţiile economice din ţările africane. Nu mă depărtez de subiect. Aveţi puţintică răbdare. Algeria a decis că are nevoie să construiască 1.100 km de autostradă. Asta face vreo trei Bechteluri. Şi a mai decis că autostrada trebuie să fie gata în patruzeci de luni. Asta face cam jumătate din termenul solicitat de Bechtel pentru o distanţă de două ori mai scurtă. Şi nu iau în calcul amânările.

Aşa că Algeria a licitat lucrarea, în septembrie 2006. Primii 550 de kilometri i-a acordat unei firme chinezeşti. Care a debarcat rapid în zonă câteva mii de muncitori. Tot aşa de rapid şi-au construit cabanele mobile în care să locuiască. Şi-au adus materialele şi utilajele de pe unde ştiau ei. Furnicarul de omuleţi s-a pus pe treabă cu o îndemânare tipic chinezească. Sunt toate şansele ca tronsonul (egal cu acela de la Bucureşti la Constanţa dus-întors) să fie isprăvit când au promis. Ceilalţi 550 km au revenit unei firme japoneze. Care, la început, i-a alarmat pe algerieni, fiindcă s-au trezit pe şantier cu nişte maşinării sofisticate, dar fără mână de lucru.

Liniştea sufletească a beneficiarilor a revenit când au aflat că japonezii construiau o autostradă prin telecomandă, cu ajutorul sateliţilor. Roboţii măsurau, trasau, săpau, preparau nisipul şi asfaltul, potriveau şanţurile de scurgere, traversările, pe scurt, făceau toată treaba. Câţiva japonezi îi supravegheau fără să intervină în afara cazurilor în care un robot cădea la stenatorie tehnică. Şi autostrada îşi desfăşoară ca un şarpe inelele puse cap la cap de asiatici pe întinsul ţării africane. Şi va fi şi ea gata la termen.

adevarul.ro

Posted

Altii termina o autostrada de 3 ori cat A1+A2 la un loc in cam 2 ani jumate (in special Ungurii) iar noi in 5 ani nu am fost in stare sa facem decat cativa kilometri :lol:

  • 11 months later...
Posted

Ministerul Transporturilor va inaugura astazi tronsonul de autostrada 2B Campia Turzii - Cluj Vest (42 km), dupa ce ultima portiune de autostrada data in folosinta a fost centura ocolitoare a orasului Pitesti (15,2 km) in noiembrie 2007. Romania va avea incepand de azi 323 km de autostrada. Pentru finalizarea celor 42 km de autostrada pana in decembrie au lucrat aproximativ 4.000 de oameni, iar alte 450 de persoane au fost implicate in lucrarile de la tronsonul 3C (Suplacu de Barcau - Bors). Pe tronsonul 2B s-au construit in total 45 de structuri (poduri, pasarele, pasaje, viaducte).

Lucrarile de constructie la autostrada Transilvania au fost incepute de compania americana Bechtel in 2004, dupa ce contractul cu o valoare estimata de 2,2 mld. euro a fost semnat la sfarsitul lui 2003. Potrivit unor declaratii recente ale lui Radu Berceanu, ministrul interimar al transporturilor, Bechtel poate sa faca anul viitor inca 42 km, desi nu a fost stabilit inca bugetul pentru 2010.

http://www.zf.ro/eveniment/campia-turzi ... a-5143679/

S-a tăiat pamblica ( :P ) azi ... maaare realizare ... 42 de kilometri de iluzie ... la viteza de 120 km/h o termini în 21 de minute ... după aia luăm contact cu realitatea ~X(

Posted

Io unul inca incerc sa ma lamuresc care e visul si care realitatea... 42 km... Turda si Gilau, fara marcaje, fara acces de la "drumurili" regionale... 11 MILIOANE DE EURO/KM!!! Au facut autostrada aia prin munti? Pe sub mare??? Peste Canalul Manecii??

Posted

Deci viteza noastra la autostrazi e 42 km/an in timp ce chiar la vecini. ungurii au terminate o autostrada de cateva sute de km in jumatate de an.

Romania e de :))

Posted

După şase ani de la demararea lucrărilor şi încasarea a peste 800 de milioane de euro de la statul român, americanii de la Bechtel, constructorul Autostrăzii Transilvania (A3), au predat primii 42 de kilometri.

La inaugurarea primului tronson din A3 au fost prezenţi premierul interimar, Emil Boc, şi ministrul interimar al Transporturilor, Radu Berceanu, care după tăierea panglicii s-au urcat într-un Logan pentru a testa şoseaua. După ce a coborât de la volanul maşinii, Boc a afirmat că s-a simţit ca "pe o autostradă din Occident", aceasta fiind cea mai complicată lucrare de autostradă realizată până acum în România. Şoferii pot circula pe tronsonul respectiv, la Gilău existând noduri rutiere către alte drumuri.

Proiectul de construcţie a Autostrăzii Transilvania, pe traseul Braşov - Borş, a început în 2004, în baza unui contract cu o valoare de 2,2 miliarde de euro acordat Bechtel. Lucrările au fost întrerupte la jumătatea anului 2005, când autorităţile au început reanalizarea contractelor încheiate de guvernarea precedentă. Ca urmare a sistării lucrărilor, termenul de finalizare a autostrăzii, stabilit iniţial pentru anul 2012, a fost prelungit cu un an.

Potrivit unui protocol încheiat în februarie între Ministerul Transporturilor şi Bechtel, compania americană s-a angajat să finalizeze în acest an 42 de kilometri din tronsonul Turda - Gilău şi viaductul de pe tronsonul Suplacu de Barcău - Borş. Ministerul Transporturilor va plăti în acest an companiei Bechtel 420 de milioane de euro, în baza protocolului.

Sursa

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.