Jump to content

Peste 300 de instructori auto ilegali


dcp100168

Recommended Posts

Haos pe străzi. Şi în acte

Instructori auto ilegali

* 2.800 de persoane îşi pierd viaţa anual, în România, în accidente rutiere ‑ echivalentul populaţiei unei localităţi mai răsărite * Cu alte cuvinte, murim câte o comună pe an * Cauza o reprezintă permisele acordate mult prea uşor şi pe bani (cazul poliţiştilor din Argeş e cel mai recent), dar şi "găurile" din legislaţie * Numai în judeţul Galaţi există peste 300 de instructori auto independenţi care funcţionează în afara legii * Ei au fost autorizaţi de către primării sau de către oficiile Registrului Comerţului, care, însă, nu au acest drept legal

Federaţia Naţională a Patronatelor Formatorilor din Transportul Rutier din România a câştigat recent un proces împotriva Primăriei Galaţi. În data de 29 august 2008, prin sentinţa civilă 1511, definitivă şi irevocabilă, Tribunalul Galaţi a hotărât anularea autorizaţiilor emise de primărie pentru instructorii auto independenţi. Practic, instanţa a decis că aceşti instructori funcţionează în afara legii. În exclusivitate pentru "Viaţa liberă", Dinu Cojocaru, prim‑vicepreşedinte al FNPFTRR, vorbeşte despre acest fenomen care pare să fi scăpat de sub control.

‑ Domnule Cojocaru, auzim în fiecare zi de accidente mortale pe şosele. Este haos în circulaţia rutieră?

‑ Din păcate, fiecare dintre noi ‑ fie pieton, fie şofer ‑ resimte haosul din sistem, haos generat şi întreţinut tocmai de cei care au ca sarcină să contribuie la siguranţa circulaţiei.

‑ Concret, la ce vă referiţi?

‑ La ilegalităţi repetate. În primăvara anului 2007, primăriile din mai multe oraşe, printre care şi Galaţiul, au început să elibereze autorizaţii de funcţionare pentru instructorii auto independenţi (ca persoane fizice autorizate ‑ PFA), fără să aibă acest drept. Pe autorizaţiile eliberate scrie "PFA ‑ Şcoli de conducere (pilotaj)", lucru care contravine OUG nr.195/2002, republicată prin Legea 49/2006 art.122 lit.(h). Ca să se înţeleagă foarte bine: această lege prevede că Ministerul Transporturilor este singura entitate care înfiinţează şi autorizează şcolile de conducere auto. FNPFTRR a deschis acţiune în contencios administrativ, solicitând anularea actului administrativ, iar pe 29 august, printr‑o sentinţă civilă rămasă definitivă şi irevocabilă, Tribunalul Galaţi a hotărât anularea autorizaţiilor emise de Primăria Galaţi.

‑ Vorbiţi de mai multe ilegalităţi...

‑ Exact! După ce primăriile au încetat eliberarea respectivelor autorizaţii, unele Oficii ale Registrului Comerţului au continuat ilegalitatea, eliberând certificate de înregistrare. Acestea ţin loc, în prezent, de autorizaţii, deşi în răspunsul primit de federaţia noastră de la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului se spune că "instructorii auto care desfăşoară activitatea de instruire practică a persoanelor în vederea obţinerii permisului de conducere, prevăzută la clasa CAEN 8553 ‑ Şcoli de conducere (pilotaj), sunt obligaţi să se supună legislaţiei specifice în domeniu în ceea ce priveşte autorizarea".

‑ Aşadar, în ce constă, exact, ilegalitatea?

‑ În primul rând, procesul de instruire se poate desfăşura NUMAI în instituţii de învăţământ unde se predau elemente de bază ale disciplinelor necesare obţinerii permisului de conducere, conform ordinului Ministerului Transporturilor nr.1856/2006, adică în şcoli de conducere auto. Acelaşi act normativ precizează: "şcolile de conducere auto funcţionează numai în cadrul unor societăţi comerciale sau regii autonome". În al doilea rând, pe certificatele eliberate de ORC scrie "PFA ‑ Şcoli de conducere (pilotaj)". Or, condiţiile de avizare şi funcţionare pentru o şcoală de şoferi nu sunt îndeplinite sub nicio formă în cazul unui instructor auto PFA. În al treilea rând, aceşti instructori nu sunt controlaţi de nimeni şi nu au responsabilităţi fiscale. În al patrulea rând, singurul organism abilitat să autorizeze înfiinţarea şi funcţionarea şcolilor de conducere auto este Ministerul Transporturilor, prin organismul tehnic Autoritatea Rutieră Română ‑ ARR. Nu primăriile şi nici ORC‑urile. Mai mult decât atât, există un singur cod CAEN 8553, pentru şcoli de conducere (pilotaj), şi acesta nu poate fi atribuit unei persoane fizice autorizate.

‑ În aceste condiţii, ce demersuri aţi întreprins până acum?

‑ FNPFTRR are luni bune de când bate la uşile celor care pot şi trebuie să readucă situaţia în legalitate. Am avut numeroase întâlniri cu reprezentanţi ai autorităţilor, patronatelor şi sindicatelor.

‑ Şi ce aţi obţinut?

‑ Săptămâna trecută, la Bucureşti, a avut loc o nouă rundă de discuţii cu cei menţionaţi mai sus. Toţi reprezentanţii recunosc că instructorii auto înregistraţi ca persoane fizice autorizate de ORC‑uri nu sunt autorizaţi pentru a desfăşura activitatea de pregătire a cursanţilor în vederea dobândirii dreptului de a conduce autovehicule pe drumurile publice; toţi recunosc şi că s‑au comis greşeli, ba chiar ilegalităţi, dar nimeni nu‑şi asumă responsabilitatea rezolvării acestei situaţii, care a scăpat complet de sub control. Ba chiar dna directoare Ujica de la ONRC propunea, în binecunoscuta manieră dâmboviţeană, să se uzeze de un "artificiu" prin care codul CAEN să fie extins şi asupra PFA‑urilor. De fapt, Ministerul Transporturilor este organismul abilitat să intervină, prin ARR. Din păcate, atât la nivel local, cât şi central, din motive inexplicabile, nu se doreşte ca legea să fie respectată.

‑ România este, totuşi, parte a Convenţiei privind siguranţa rutieră...

‑ "Siguranţa rutieră" este doar o sintagmă, atât timp cât niciunul din organismele abilitate nu pare să fie deranjat de faptul că ne aflăm pe locul 1 în UE ca număr de accidente, iar la nivel naţional, în fiecare an, mor circa 2.800 de oameni, echivalentul unei localităţi.

‑ Ce intenţionaţi să faceţi pe viitor?

‑ Ca federaţie semnatară a unui protocol cu Consiliul Naţional al IMM‑urilor din România, având reprezentanţi în comisiile de dialog social, vom continua să purtăm un dialog care, deocamdată, este mai mult un monolog. Sau un dialog al surzilor. În paralel, vom deschide acţiuni în instanţă pentru daune şi anularea autorizaţiilor eliberate de ORC. De asemenea, vom demara discuţiile privind o eventuală preluare a autorizării şcolilor de conducere auto de către alte organisme, căci ARR se dovedeşte un organism ineficient, poate doar incapabil sau numai dezinteresat de problemele noastre, cu toate că taxa de autorizare a încasat‑o rapid.

***

Acestea sunt faptele şi sperăm ca cei în drept să se sesizeze. Sunt tot mai multe maşini pe străzi şi ar trebui să avem măcar siguranţa că şoferii care le conduc o fac în deplină legalitate.

http://www.viata-libera.ro/index.php?pa ... l&id=26885

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.