Jump to content

"Ţepele" caselor de schimb


dcp100168
 Share

Recommended Posts

Teapa de 70 de milioane de lei vechi, reclamata la OJPC

Reclamatiile pe modul in care se face schimbul valutar au determinat un control mai amplu din partea celor de la Protectia Consumatorilor. Din pacate, in afara unor amenzi infime, inspectorii nu pot face altceva pentru ca nu au cadrul legal. Casele de schimb valutar au fost luate la bani marunti de catre inspectorii Oficiului Judetean de Protectie a Consumatorilor (OJPC) Galati, dupa ce o serie de reclamatii s-au inregistrat pe adresa institutiei. “In cel de-al doilea semestru al anului trecut am inregistrat 13 reclamatii referitoare la aceeasi casa de schimb valutar. Una dintre acestea a venit din partea unei persoane care intr-un astfel de schimb a pierdut 70 de milioane de lei vechi. Persoana ne-a povestit ca a intrebat cat primeste pentru o anumita suma in valuta, i s-a raspuns, fara sa i se precizeze ca in suma nu intra si comisionul, a semnat o hartie, fara sa o citeasca, si la numarare si-a dat seama ca a primit mai putin cu 70 de milioane, i s-a replicat ca suma reprezinta comisionul pentru schimbul valutar efectuat. Noi nu am putut face absolut nimic, pentru ca persoana semnase acel contract. Noi nu putem sa stim ce s-a discutat intre cei doi, astfel ca acel contract reprezinta baza tranzactiei”, ne-a declarat inspectorul sef adjunct al OJPC Galati, Silviu Bacalum.

Sapte verificate, trei amendate

Sapte unitati de acest gen au fost verificate de catre inspectorii OJPC Galati, sase inregistrand abateri si doar trei fiind amendate cu suma de 5.500 de lei. Adjunctul OJPC-ului ne-a mai facut cunoscut faptul ca la nicio unitate controlata nu exista cursul practicat pentru schimbul bancnotelor uzate. “Despre acesta se spune ca este negociabil desi potrivit legii afisarea este obligatorie tocmai ca informatia sa fie clara pentru consumator. Cat despre schimbul valutei, cursul este afisat, insa comisionul desi, la vedere, nu se afla langa curs, asa ca omul este tentat sa se uite la primul si sa nu mai caute si cealalta jumatate de informatie. De asemenea, o alta neregula este si cea a existentei formularelor de tranzactie care insa nu sunt date spre completare clientilor. Verificarile caselor de schimb valutar se fac foarte des, din nefericire noi nu putem face mare lucru in acest sens, atata timp cat pe contracte exista semnatura reclamantilor”, a explicat Bacalum.

Sfaturi pentru tranzactiile valutare

Inspectorul sef adjunct al OJPC Galati, Silviu Bacalum, a facut cunoscut faptul ca exista acum un proiect de lege in acest sens care insa este supus dezbaterii publice. “O lege care sa reglementeze aceste aspecte legate de tranzactiile care se fac la casele de schimb valutar este bine venita. Actul normativ insa trebuie sa stipuleze clar afisarea cursului si comisionului impreuna, afisarea insemnand cu un anumit font si o anume culoare. Pana la aparitia legii insa, cei care merg sa schimbe valuta trebuie sa parcurga contractul cu atentie inainte de a-l semna. Sa nu dea banul din mana pana nu se asigura ca acel contract este in favoare lui. Consumatorul are dreptul de a nu semna contractul si de a nu efectua tranzactia”, a conchis Bacalum.

http://www.monitoruldegalati.ro/index.p ... =10#coment

"Ţepele" caselor de schimb au devenit deja o tradiţie. E cam ca la circ, iuţeală de mână şi nebăgare de seamă... În plus, am auzit că zilele astea (cu instabilitate mare a leului) nici n-au mai deschis :o

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

La schimburile valutare din Galaţi, neatenţia consumatorilor costă

Tot mai mulţi gălăţeni depun reclamaţii la Oficiul Judeţean pentru Protecţia Consumatorului Galaţi din cauza comisioanelor impuse de majoritate caselor de schimb valutar din oraş. Oamenii sunt îndreptăţiţi să facă aceste sesizări la OJPC deoarece agenţii economici care practică aceste prestări de servicii, nu afişează la vedere comisioanele, astfel încât oamenii să nu poată vedea preţurile practicate. Astfel, potrivit purtătorului de cuvânt al OJPC Galaţi, inspectorul şef adjunct Silviu Bacalum, oficiul a înregistrat un număr de 18 astfel de sesizări cu privire la acest subiect. „Din păcate oamenii nu citesc ceea ce semnează, aceştia semnează acel cupon, şi din acel moment, noi nu avem ce face. Consumatorii vin la Oficiu şi ne spun că nu au fost informaţi în acest sens. Important este ca cetăţeanul să fie informat când schimbă banii“, a declarat Silviu Bacalum, inspector şef adjunct la OJPC Galaţi. În prezent, comisionul de vânzare la un „ exchange office“ este de 16%. Alt motiv pentru care reclamanţii se declară „înşelaţi“ de operatorii caselor de schimb valutar, ar fi acela că sunt mulţi oamenii din mediul rural care aleg să-şi schimbe banii trimişi din străinătate de rude, fără să citească documentele din cauza faptului că nu înteleg anumiţi termeni de specialitate.

http://www.impartial.ro/index.php?func= ... articol=12

Link to comment
Share on other sites

Furt la "schimb valutar"

Poliţiştii gălăţeni au început urmărirea penală faţă de M. D. Daniela, de 23 ani, din Galaţi, operator de schimb valutar la o societate comercială din Galaţi, fără antecedente penale, pentru săvârşirea infracţiunilor de delapidare şi fals în înscrisuri sub semnătură privată. În perioada august 2007 – ianuarie 2008, în calitate de operator schimb valutar (gestionar) la o casă de schimb valutar, şi-a însuşit, în mai multe tranşe suma de 78.210 lei. Cercetările continuă, cu învinuita în stare de libertate.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...
  • 7 months later...

Ordin anti-ţeapă pentru casele de schimb valutar

Un Ordin al Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) vine ca un tăvălug peste acele case de schimb valutar care afişau afară una şi înăuntru alta. Practic, începând de ieri, aceste case sunt obligate să aibă un afişaj unic, iar cursul expus pe panou cuprinde şi comisionul. Norma Autorităţii vine în sprijinul acelor consumatori care, presaţi de timp, intrau în prima casă de schimb valutar care avea porţile deschise, îşi făceau un calcul potrivit panoului de afară, iar odată ajunşi la ghişeu se trezeau înşelaţi, în cele mai fericite cazuri cu doar 50-60 de lei. Potrivit declaraţiilor directorului Comisariatului Regional pentru Protecţia Consumatorilor (CRPC), Carmen Tudor, de la începutul acestui an instituţia a înregistrat 32 de astfel de reclamaţii. De asemenea, la nivelul Inspectoratului Judeţean de Poliţie, de-a lungul celor şase luni ale acestui an s-a înregistrat o singură plângere în acest sens. Tot şeful CRPC ne-a mai spus că de astăzi comisarii vor începe verificările afişajelor. "Potrivit Ordinului emis de Autoritatea pentru Protecţia Consumatorilor, casele de schimb valutar trebuie să afişeze în exterior cursul de schimb valutar, în acesta fiind inclus şi comisionul. De asemenea, modelul de panou este prevăzut în Ordin. Noi de mâine (azi, 15 iulie - n. r.) vom începe verificările în oraş în acest sens", ne-a spus Carmen Tudor.

Panou impus de lege

Legislaţia veche prevedea doar afişajul, iar dacă acesta era îndeplinit, cei de la Protecţia Consumatorului nu mai aveau ce să facă, decât să le recomande consumatorilor să fie mai atenţi. Potrivit noului ordin, suportul sau panoul unic trebuie să fie monocolor, fără degradeuri ori alte însemne grafice sau culori, iar informaţiile trebuie indicate în mod vizibil şi într-o formă neechivocă, uşor de citit. Dacă operatorul economic percepe comision pentru operaţiunile de schimb valutar, cursurile de schimb afişate pe panoul unic de la exteriorul casei de schimb vor include şi comisioanele practicate. În cazul în care se efectuează operaţiuni de schimb valutar cu monede sau bancnote uzate, rupte sau ieşite din uz, monede ori instrumente de plată exprimate în valută, de tipul voucherelor, cecurilor de călătorie şi altele asemenea, operatorul economic trebuie să afişeze separat, doar în interiorul casei de schimb, cursurile practicate în aceste cazuri.

Formulare lizibile

Chiar dacă modificările legislative nu se referă la conţinutul şi forma formularelor de acceptare a tranzacţiei, important este ca cei care apelează la serviciile caselor de schimb să manifeste o atenţie sporită la ceea ce este scris în aceste formulare. Formularul de acceptare a tranzacţiei trebuie să fie scris pe o singură pagină format A5, vizibil şi lizibil, iar literele să aibă mărimea minimă de 10 puncte tipografice şi trebuie să cuprindă obligatoriu informaţii referitoare la: denumirea şi adresa operatorului economic, data emiterii, numele şi prenumele consumatorului, seria şi numărul actului de identitate al acestuia, suma tranzacţionată, suma ce urmează a fi încasată de consumator, semnătura operatorului şi cea a consumatorului. Formularul-tip va fi întocmit atât în limba română, cât şi în limba engleză, în două exemplare, unul pentru consumator, iar celălalt pentru operatorul economic. Totodată, instituţiile financiar-bancare vor avea obligaţia de a informa consumatorii cu privire la cursurile de schimb ale valutelor tranzacţionate prin sisteme electronice care pot permite un afişaj vizibil, lizibil şi uşor accesibil consumatorilor, amplasate în interiorul punctelor de lucru, lângă ghişeul de schimb valutar.

http://www.monitoruldegalati.ro/index.p ... &articol=7

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tanar inselat cu 600 de euro la schimbul valutar

Un tanar din judetul Tulcea a vrut sa vanda 3.200 de euro la o casa de schimb valutar din Galati si a ramas fara 600 de euro dupa ce, in loc de 4,20 lei, atat cat credea ca o sa primeasca pentru un euro, barbatul a schimbat valuta la o rata de doar 3,40 lei. Tanarul a muncit in Italia si stransese bani pentru a se apuca sa isi construiasca o casa. El a primit cu 2.500 de lei mai putin decat ar fi trebuit la un curs de schimb de 4,20 lei pentru un euro. Mai mult, cursul practicat de casa de schimb nu era afisat nicaieri. "Panoul de exterior, obligatoriu, se pare ca nu a fost, decat acesta pe care il vedeti in spate, care nu are nimic pe el consemnat ca si curs. in interior sunt acele panouri celebre de acuma in care sunt cecurile de calatorie", a declarat Nicolae Oancea, comisar sef al OPC Galati, potrivit Realitatea Tv. Patronul casei de schimb risca o amenda usturatoare si nu este singurul in aceasta situatie. OPC Galati primeste lunar peste 100 de plangeri de la persoane care au fost inselate la operatiuni de schimb valutar.

http://www.ziare.com/Tanar_inselat_cu_6 ... 32222.html

Link to comment
Share on other sites

Nu inteleg de unde stupida afirmatie cum ca "din graba" merg la casa de schimb. Filialele de banci sunt mai multe, totul se face repede si curat,totul este la vedere,fara comisioane ascunse si preturi variabile de la exterior la interior.Cred ca singurul lucru care mentine numarul mare de case de schimb este prostia UNORA! :oops:

Link to comment
Share on other sites

Casele astea de schimb cu probleme sunt ale unui bulgar care platea taxa de protectie la niste baieti. Stiu ca acum 2 ani platea taxa lui m. ivan. Mai are o casa de schimb undeva la General si stiu sigur ca are in mai multe locuri. Tranzactia odata facuta nu mai are cale de intoarcere. Astia sunt protejati de legea prost facuta de niste nesimtiti burtosi incompetenti din parlament si s-au intamplat multe drame din cauza asta.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Casiera unei case de schimb, la un pas de a fi linşată de clienţii păgubiţi

Zeci de poliţişti şi agenţi de pază au intervenit pentru a scăpa de linşaj casiera unei case de schimb valutar din Galaţi. Mai multe persoane au vrut să se răzbune după ce au pierdut sume importante din diferenţa între cursul afişat şi cel real. Casa de schimb avea afişate nu mai puţin de trei cursuri. Cel real, de 4,2 lei, era postat pe un panou ascuns in boscheti. Cel mai avantajos, de 3,4 lei, era numai pentru cecuri de călătorie, informaţie care greu putea fi citită pe panou. Scandalul a pornit de la un păgubit, care a pierdut aproape 1.000 de lei în urma schimbului. În scurt timp, printre trecători s-au regăsit alţi zeci de păgubiţi. De la discuţii şi până la razbunare nu a fost decat un pas. Casiera a apăsat butonul de panică în momentul în care oamenii au dat năvală. Scăpată de furia oamenilor, casiera a refuzat, însă, să dea declaraţii poliţiştilor. Pentru obstrucţionarea anchetei si refuzul legitimării, femeia a fost sancţionată cu 1.000 de lei.

http://www.antena3.ro/stiri/romania/cas ... 78454.html

Link to comment
Share on other sites

Luat la bani mărunţi, schimbul valutar a fost prins cu mâţa-n sac

Uramare a faptului că zeci de gălăţeni au protestat săptămâna trecută vizavi de faptul că au fost ţepuiţi la casa de schimb valutar de la IREG, comisarii de la Protecţia Consumatorilor au fost în control cu cei de la Poliţie, vineri, dar şi singuri, duminică, la toate punctele de lucru ale societăţii reclamate. Interesant este că neregulile au fost aceleaşi.

"Vineri am fost cu cei de la Poliţie în control la toate cele cinci puncte de lucru ale societăţii reclamate de zeci de gălăţeni. Una singură era închisă, în rest la toate am găsit aceeaşi practică: panoul de afară era pus cu partea pe care nu scria nimic înspre consumatori şi cu afişajul la geam. Practic, cel care dorea să schimbe valuta nu primea nicio informaţie decât dacă intra. Am ales să mergem duminică în control, tocmai pentru că ştiam că sunt singurii care-şi ţin punctele de lucru deschise în week-end, am găsit aceeaşi sitruaţie: panoul cu afişajul întors înspre geam, neoferind consumatorului posibilitatea de a se informa. Dacă procesul verbal de vineri ni l-au semnat, pe cel de duminică au refuzat să o facă. I-am invitat miercuri la sediul Comisariatului, unde cel mai probabil le vom interzice folosirea unor astfel de practici înşelătoare. De asemenea, administratorul riscă din nou o amendă de până la 30.000 de lei", ne-a declarat directorul coordonator al Comisariatului Regional pentru Protecţia Consumatorilor (CRPC) Galaţi, Carmen Tudor.

Reamintim faptul că administratorul acestei societăţi, cu sediul social în Constanţa, a mai primit o amendă de 17.000 de lei, tot ca urmare a numeroaselor reclamaţii venite din partea celor care s-au trezit ţepuiţi cu sute chiar mii de lei. Comisarii sunt decişi să caute metode prin care această societate să nu mai facă victime în rândul celor care le calcă pragul. Este ştiut că Ordinul 448, care cuprinde reglementări în ceea ce priveşte afişajul la casele de schimb valutar, a fost modificat ca urmare a insistenţelor comisarilor gălăţeni, care acum au mai făcut un set de astfel de modificări.

http://www.monitoruldegalati.ro/index.p ... &articol=5

Link to comment
Share on other sites

Din curiozitate, cat % din cei ce fac schimb valutar calca pragurile bancilor pentru acest lucru? MAI NIMENI!!! Desi toate bancile fie ele BNR, CEC, sau banci private, ofera schimb valutar la un pret CORECT! Ar trebui ca mass-media sa se implice intr-o campanie de informare/constientizare a publicului si ghidarea lui catre banci pentru schimb valutar.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Încă 20.000 de lei amendă pentru casa de schimb valutar care dă ţepe

După ce a încasat o amendă de 17.000 de lei, administratorul casei de schimb unde s-a petrecut revolta gălăţenilor ţepuiţi cu acte în regulă a mai luat o sancţiune de 20.000 de lei. Ambele amenzi i-au fost comunicate patronului acestei firme, dar şeful Comisariatului Regional pentru Protecţia Consumatorului Galaţi, Carmen Tudor, crede că şi aceasta va fi contestată. Directorul coordonator al CRPC Galaţi ne-a mai spus că odată intrată în malaxorul Justiţiei, o astfel de contestaţie poate dura şi doi ani de zile, timp în care patronul respectiv poate alege dacă achită amenda sau nu. Carmen Tudor a mai spus că regula, în astfel de cazuri, este că amenda nu se plăteşte, cu atât mai mult cu cât nu este prevăzut în lege că dacă se achită într-o zi se poate da jumătate din cuantumul sancţiunii şi atunci administratorul alege mai degrabă să o conteste decât să o plătească. Din cauza zecilor de reclamaţii care au sosit la Protecţia Consumatorului pe adresa aceleiaşi case de schimb valutar, comisarii au sancţionat-o cu 17.000 de lei. Imediat după revolta gălăţenilor a început un control pe toate punctele de lucru ale acestei firme, iar neregulile găsite au mai atras acum o altă amendă de 20.000 de lei. Reamintim că un gălăţean a reclamat că a fost "jefuit" cu 900 de lei, la un final de săptămână, iar un altul că a primit o ţeapă de 2.500 de lei. Revolta gălăţenilor a scos la iveală că alţi zeci de consumatori s-au aflat în aceeaşi situaţie. Conducerea Comisariatului este de părere că s-a ajuns la o astfel de situaţie din cauza modului în care se face informarea în această casă de schimb valutar.

http://www.monitoruldegalati.ro/index.p ... articol=12

Link to comment
Share on other sites

am observat la o casa de schimba valutar un aspect ridicol:

la vanzare, cursul era trecut cu 2 zecimale - 4.21

la cumparare, cursul era trecut cu 4 zecimale - 4,0202

castigul de la diferenta de curs valutar + cativa banuti (care, la o suma importanta, se simt)

Link to comment
Share on other sites

Eu am observat ca mai toate casele de schimb valutar afisaza p tablitele de afara comision 0%. ma intreb cati fraieri musca momeala negandind logic. Daca o casa de schimb valutar ar practica in realitate asa ceva nu ar avea deloc profit ci doar s-ar mentine pe linia de plutire cu acea diferenta din vanzare-cumparare.

Link to comment
Share on other sites

Din curiozitate, cat % din cei ce fac schimb valutar calca pragurile bancilor pentru acest lucru? MAI NIMENI!!! Desi toate bancile fie ele BNR, CEC, sau banci private, ofera schimb valutar la un pret CORECT! Ar trebui ca mass-media sa se implice intr-o campanie de informare/constientizare a publicului si ghidarea lui catre banci pentru schimb valutar.

Bancile private au curs de schimb mai dezavantajos decat casele de schimb valutar. Cu BNR nu stiu, n-am schimbat.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Se modifică "ordinul antiţeapă"

"Ordinul antiţeapă" se va modifica din nou. Proiectul se află pe site-ul Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor şi va fi supus dezbaterii publice până pe 15 octombrie. Sistemele audio-video cu sonor care vor funcţiona pe parcursul întregului program de lucru, informarea în scris a consumatorului, posibilitatea acestuia din urmă de a reveni în 24 de ore asupra tranzacţiei în cazul în care constată o inadvertenţă între ce scrie în formular şi ce este pe afiş, toate fac parte din rândul "noutăţilor" pregătite de Protecţia Consumatorilor pentru acele case de schimb valutar care ţepuiesc acum cu acte în regulă. Operatorul economic va fi obligat să stocheze înregistrările audio-video timp de 30 de zile, cu obligaţia de a le pune la dispoziţia organelor de control, să afişeze şi în interior şi în exterior informaţii asupra valutelor pe care le tranzacţionează. În interiorul caselor de schimb valutar va fi interzisă orice altă afişare şi orice alt suport, în afara celui cu valute. Toate aceste modificări au fost cerute de şefii comisariatelor, îndeosebi cel din Galaţi, unde în ultima vreme s-au înregistrat o serie de "ţepe" cu acte în regulă. În urbea noastră, zeci de persoane s-au trezit cu sute de lei în minus în urma tranzacţiilor valutare pe care le-au făcut în punctele de lucru ale unei singure societăţi. În ciuda amenzilor primite, reprezentanţii societăţii au ales să le conteste. În tot acest timp însă, consumatorii au mai primit câte o ţeapă, iar comisarii au mers să constate "ţeapa".

http://www.monitoruldegalati.ro/index.p ... &articol=6

Link to comment
Share on other sites

Orice ar face OPC-ul acessti patroni tot vor gasi o portita prin care sa mai traga cate o teapa. Oamenii ar face bine sa se duca la banci. Faci cativa pasi in plus dar merita pentru ca impusti 2 iepuri: face bine si la sanatate si la portofel.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Casa de schimb valutar Euro Finance recurge la practici incorecte pentru a-şi păcăli clienţii

În ciuda sutelor de reclamaţii depuse de consumatorii gălăţeni la Comisariatul Regional pentru Protecţia Consumatorului şi la Poliţie, casa de schimb valutar Euro Finance SRL apelează în continuare la practici incorecte pentru a-şi păcăli clienţii, atât prin metoda „comisionului ascuns”, cât şi prin afişaj înşelător. “La toate casele de schimb valutar EuroFinance pe care le-am verificat, în exterior există acest panou cu afişajele, însă se află la nivelul solului şi destul de departe de uşa de acces în unitate. În interior, pe peretele din stânga este menţionat cursul de schimb valutar pentru bancnote, greu vizibil. În schimb, cursurile valutare pentru monede, mai atractive, sunt afişate la loc mai uşor vizibil decât cele pentru bancnote. Consumatorul se lasă înşelat de cursurile afişate şi semnează că este de acord cu tranzacţia”, spune directorul OJPC Galaţi, Gina Stanciu.

Euro Finance este în vizorul OJPC încă din 2006. Pângerile la Poliţie sau OPC sunt greu de rezolvat, deoarece, înainte de a primi banii, clientul este indus în eroare şi semnează că este de acord cu tranzacţia, pe un formular special pe care i-l dă casiera. Potrivit unui ordin al ANPC, operatorii economici au obligaţia de a-i informa pe consumatori asupra cursurilor de schimb valutar, prin afişare la loc vizibil a informaţiilor, atât în onteriorul, cât şi în exteriorul casei de schimb valutar.

În Galaţi, Eurofinance are o singură sucursală cu cinci puncte de lucru (în Ţiglina 1 şi 2, pe strada Siderurgiştilor, Nicolae Bălcescu şi în Piaţa Energiei). Anul acesta, Euro Finance a fost amendată de comisarii OJPC cu 25.000 de lei.

http://www.adevarul.ro/rss/articol/gala ... ienti.html

Link to comment
Share on other sites

Nu prea are cum sa-i amendeze. Legea a fost facuta de niste idioti incompetenti si are multe lacune de care astia profita la maxim. Ramane doar ca noi sa fim atenti si este foarte bine ca s-a deschis aici subiectul asta si trebuie semnalat cat mai des prin ziare.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.