Jump to content

"Tot ce se dă", a doua premieră la "Fani Tardini"


dcp100168
 Share

Recommended Posts

"Tot ce se dă", a doua premieră la "Fani Tardini"

O piesă de festivaluri

Patru debutanţi, un actor "de import" de la Teatrul "Maria Filotti" din Brăila, un regizor tânăr şi un text iniţial de 74 de pagini din care nu au mai rămas decât opt... Ce putea să iasă? Ei bine, TOT. Tot ce se dă. O piesă plină de emoţie, pe care actorii au jucat-o de două ori la premieră (duminică de la ora 19,00, dar şi de la ora 20,30) întrucât cererea de bilete a fost mult peste capacitatea Sălii Studio.

A doua premieră a "Dramaticului" gălăţean din această stagiune a oferit una dintre cele mai frumoase surprize din ultima vreme. Piesa ce trebuia să ajungă la Avignon, dar "a urmat drumuri haotice poate pentru că pe scenă l‑am pus pe Îngerul Mesager al Domnului faţă‑n faţă cu Diavolul", după cum spune regizorul Eugen Făt, are faţă de festivaluri. Primii paşi îi va face peste câteva zile, la Festivalul Naţional de Comedie de la Galaţi, însă e necesar ca această reprezentaţie să nu rămână îngropată în stagiunea de la "Fani Tardini", ci să călătorească, să şi emigreze, apropo de subiectul piesei. Totuşi, e greu de spus cât e comedie în Tot ce se dă. Cât timp pe scenă sunt doar Unu (Iulian Costea), Altul (Cosmin Panaite) şi Celălalt (Marius Smântână), e mai degrabă dramă. Nici prezenţa Femeii (Tania Ganea) nu aduce zâmbete în sală, dimpotrivă chiar. Al cincilea personaj însă, care intră de fiecare dată în scenă pe fondul tensiunii pe care o creează Ceilalţi, "te prăpădeşte" de râs. Un Vameş-Vito-Corleone-Marlon-Brando autentic, un şmecheraş de tren, un peşte - prezentator de spectacol, un şofer de tir "de la mama lui", toate aceste personaje jucate magnific de actorul brăilean Alin Florea, contrabalansează cu hohote de râs clipele de tensiune din piesă. Alin Florea schimbă registrul actoricesc cu o lejeritate uimitoare, e un cameleon de scenă cum rar găseşti şi e mare minune că s-a reuşit aducerea lui la Galaţi pentru acest rol, ştiut fiind că are un program foarte încărcat şi e foarte solicitat.

Subiectivism obiectiv

Despre debutanţi se poate spune că au avut un joc actoricesc uniform, însă în acest context e o laudă pentru că niciunul nu avea voie să iasă în evidenţă, altfel se strica echilibrul piesei. Cei trei mizează pe expresivitate, pe mişcare scenică (excelent pusă la cale de Marius Manole) şi pe emoţie, care e dublată de faptul că spectatorii le stau "în coastă" în intima Sală Studio. Eugen Făt spune despre Tot ce se dă că e o construcţie personalizată. Ei bine, subiectivismul său e cât se poate de obiectiv. "E o parodie absurdă, romantică şi neagră despre emigrare. Am pornit de la textul lui Ioan Peter de 74 de pagini şi am păstrat doar 3 pagini din 8 câte am avut în versiunea finală de spectacol. În rest mi‑am construit şi personalizat foarte tare povestea‑spectacol, păstrând doar situaţiile propuse de autor în varianta originală. Mă interesau foarte mult situaţiile pentru că intuiam în spatele lor emoţii‑poveşti interpretative puternice", spune regizorul Eugen Făt, care semnează şi scenografia, şi coloana sonoră. Tot ce se dă e o piesă altfel. Dacă veniţi să o vedeţi nu vă aşteptaţi la o piesă clasică. Aşteptaţi-vă la orice şi veţi primi TOT. Tot ce se dă.

http://www.viata-libera.ro/index.php?pa ... l&id=27161

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.