dcp100168 Posted October 2, 2008 Posted October 2, 2008 Fascinanta viaţă a blocului A4Poveste fără sfârşit* Construit imediat după 1989, blocul de pe Traian este în continuare nefinalizat * Imobilul a rezistat eroic asaltului legislativ - nu a fost demolat, deşi exista lege în acest sens şi nu a fost finalizat, deşi există o hotărâre de CL încă de acum trei ani şi jumătate * Acum, promisiuni de la Guvern"Am solicitat fonduri de la Ministerul Lucrărilor Publice pentru finalizarea blocului A 4, deoarece unul din tronsoane vreau să îl amenajez ca locuinţe de serviciu pentru jandarmii de la Tecuci (care s-au mutat cu garnizoana la Galaţi), iar un tronson să îl amenajez ca locuinţe pentru familiile evacuate din casele restituite proprietarilor", a anunţat, recent, primarul Dumitru Nicolae. Acesta a precizat că "avem promisiuni ferme că vom primi fonduri pentru terminarea blocului". Potrivit primarului, suma solicitată este de 20 de milioane de lei.Informaţia poate părea derizorie, însă în situaţia în care în municipiul Galaţi sunt sute de familii evacuate sau pe cale de a fi evacuate din casele retrocedate, după ce au stat în chirie acolo zeci de ani, realizarea de noi locuinţe este, pentru unii, un adevărat curcubeu pe un cer până acum doar brăzdat de fulgere. În afară de utilitatea realizării lucrărilor de finalizare la blocul A 4 (strada Traian nr. 93) nu trebuie neglijat nici destinul absolut original, de până acum, al acestui imobil.Aşa s-a scris istoriaIstoria blocului A 4 sună cam aşa: construcţia sa începe după revoluţie, lucrările fiind efectuate de CFR, imobilul urmând să pună la dispoziţie 72 de locuinţe de serviciu pentru angajaţii căilor ferate. Blocul are trei tronsoane, cu următoarea structură: şapte apartamente cu o cameră, 32 de apartamente cu două camere, 27 apartamente cu trei camere şi şase apartamente cu patru camere. Din păcate însă, lucrările sunt abandonate din lipsă de fonduri, iar imobilul se degradează o dată cu trecerea anilor. La un moment dat, în legislaţie apare o prevedere care spune că blocurile ridicate şi nefinalizate pot fi demolate în cazul în care proprietarii nu termină lucrările. Legea a trecut ca o boare pe lângă bloc; doar nu era să se dărâme atâta amar de apartamente în criza locativă din Galaţi!?Pentru a i se da o utilitate, Primăria municipiului Galaţi solicită Ministerului Transporturilor trecerea imobilului în administrarea municipalităţii. Solicitarea este însă refuzată, aşa că, în 2004, primăria participă la licitaţia organizată de Direcţia Generală a Finanţelor Publice Galaţi şi achiziţionează blocul la preţul de circa 2,8 milioane lei.Anul următor, mai exact pe 17 martie 2005, Consiliul Local Galaţi decide ca lucrările la blocul A 4 să fie finalizate de o firmă (stabilită ulterior prin licitaţie) care să plătească un avans de 50 la sută din preţul licitaţiei.Potrivit estimărilor societăţii Proiect SA, valoarea totală a lucrărilor de finalizare a blocului A 4 este de circa 1,95 milioane euro.Ce s-a întâmplat de fapt?Pe 17 martie 2005, Consiliul Local Galaţi a decis continuarea lucrărilor la blocul A 4 de pe strada Traian nr. 93. Prin acest proiect (amânat la o şedinţă anterioară) s-a stabilit şi organizarea unei licitaţii pentru identificarea societăţii care ar fi urmat să finalizeze lucrările la cele 78 de apartamente ale blocului. În proiect se mai prevedea că societatea care va câştiga licitaţia trebuie să dea un avans de cel puţin 50 la sută din valoarea licitată, restul urmând să fie achitat în măsura finalizării lucrărilor.Anul trecut, când presa şi-a amintit de decizia CL din 2005 şi a întrebat de ce nu încep odată lucrările la blocul A 4, s-a aflat un lucru surprinzător: nu se poate lucra, deoarece doar blocul aparţine primăriei şi nu şi terenul de sub bloc, aflat în "curtea" CFR. Primarul Dumitru Nicolae explica: "Când a început construcţia blocului, CFR a cerut de la CL terenul aferent pentru folosinţă gratuită pe toată durata construcţiei. Atunci CL a dat terenul...". Apoi, lucrurile s-au complicat: "În momentul în care CFR a avut datorii la finanţele publice, s-a pus sechestru pe tot ce era înregistrat aici, inclusiv pe teren. Aşa că, fiind blocat, nu s-a putut construi nimic acolo". Singura soluţie era cumpărarea terenului (dat odinioară gratis CFR-ului) după ridicarea sechestrului de către Finanţele Publice. Care sechestru s-a şi ridicat conform Ordonanţei de Urgenţă nr. 128 din 2006, publicată în Monitorul Oficial 1042 din 28 decembrie.Soluţii fără explicaţiiAcum, însă, primarul Dumitru Nicolae declară că "problema terenului s-a rezolvat", fără a detalia mai mult. Nu se ştie cu cât a fost cumpărat terenul, când sau în ce condiţii. Iar declaraţiile recente ale primarului, potrivit cărora Ministerul Lucrărilor Publice va aloca fonduri pentru finalizarea lucrărilor la blocul A 4 mai ridică o problemă: hotărârea CL din 2005 nu mai are nicio valoare, în formula votată atunci. Pentru că în urmă cu trei ani se vorbea de o firmă privată care să lucreze, în urma câştigării unei licitaţii, iar acum, despre alocarea de bani de la bugetul de stat. Desigur, există şi varianta realizării unui contract - parteneriat public/privat - în care firma respectivă să plătească o parte, iar statul, alta. Deocamdată, datele problemei sunt următoarele: o hotărâre de CL neaplicată de trei ani şi jumătate şi o promisiune de la Guvern...http://www.viata-libera.ro/index.php?pa ... l&id=27218
Recommended Posts