George Posted October 26, 2008 Posted October 26, 2008 Pregateste-ti masina pentru sezonul rece. Indiferent ce fel de autoturism conducem "Vara nu-i ca iarna". Pe timp de iarna, felul cum autoturismul se comportă pe carosabil este total diferit, faţă de anotimpul cald. Aceste "schimbări" se datorează unor factori concreti in manevrabilitatea masinii cat si a pregatirii speciale de care aceasta trebuie sa aibe parte pentru a nu pati surprize neplacute atunci cand zapada, lapovita si gerul au venit.Nu trebuie sa uitati ca automobilul dumneavoastra va trebui sa faca fata diferitele tipuri de drum (acoperit cu polei, zapada si chiar gheata) cat si efectele temperaturilor scazute, care au ca urmare diminuarea eficacitatii anvelopelor in contact cu carosabilul cat si a motorului. Nu uita ca orice problema minora intr-o zi cu soare poate deveni una grava intr-o zi de iarna. De aceea trebuie sa stim cum putem fi pregatiti cat mai bine pentru ca automobilul nostru sa poate face fata iernii ce "bate la usa" cu brio. Anvelopele de iarna inainte Primul lucru si cel mai important cu siguranta pe care sunteti nevoita sa-l faceti este sa schimbati anvelopele de vara sau all sezons cu care este echipata masina cu unele autentice de iarna. Este recomandabil folosirea anvelopelor de iarna pe parcursul intregului sezon rece indiferent de starea carosabilului sau forma reliefului! Anvelopele de vara isi vor pastra proprietatile (aderenta) pana la o temperatura exterioara de maxim 5 grade Celsius, sub aceasta temperatura devenind practic niste coperti de caiet mai mari si mai negre. Anvelopele de iarna, spre deosebire de cele de vara, au in compozitia lor o concentratie mai mare de silicati, acestia facilitind pastrarea proprietatilor pana la temperaturi de -5 -10 grade Celsius, oferind o aderenta sporita in majoritatea conditiilor de trafic existente iarna! In functie de buget, este posibil dar nu foarte indicat sa folosi doar 2 anvelope de iarna, preferabil pe rotile motoare. Totusi, ideal ar fi sa fie folosite 4 anvelope de iarna - plus una de rezerva. Bugetul alocat pentru anvelopele de iarna - poate fi foarte diferit in functie de dimenisiunile anvelopelor cat si a marcii alese. De aceea putem vorbi de un minim de 8 milioane de lei iar maximul, foarte greu de precizat, putand ajunge si la 2000 - 3000 de euro. Sfaturi de....iarna inainte Dupa ce am terminam cu cea mai importanta parte si anume cu schimbarea anvelopelor. Urmeaza o serie de alte pregatiri. Si anume:- pentru a preintampina inghetul incuietorilor si a usilor (lipirea acestora de chedere), folositi preventiv un spray cu lichid pentru deghetat.- pentru dezghetarea geamurilor puteti folosi o racleta cu care puteti ricai gheata de pe geamuri sau un spray special pentru dezghetat geamurile (ideal pentru doamne).- reparati problemele pe care le aveti la sistemul de racire.Oamenii cred ca o masina care se supraincalzeste vara nu va avea probleme iarna. Ei bine nu este asa! Motivul principal este lipsa lichidului de racire. O masina supraincalzita poate afecta serios motorul. In plus, daca nu exista lichid de racire nu aveti nici caldura in masina. Asigurati-va ca sistemul de alimentare a bateriei functioneaza cum trebuie. Mecanicul dumneavoastra trebuie sa verifice bateria, sistemul de alimentare. Daca aveti nevoie de o baterie noua cumparati-va cea mai buna baterie de pe piata. Trebuie sa tineti minte doua aspecte cand vine vorba de baterii. In primul rand o baterie care porneste fara probleme vara, poate face figuri in zilele geroase de iarna. In al doilea rand, uleiul nu este atat de fluid atunci cand temperatura din atmosfera scade sub 0 grade. De asemenea verificati daca lichidul de racire va poate proteja masina in zilele cu adevarat reci. Pentru a avea o proportie buna puteti adauga 50% lichid de racire si 50% apa. Pentru a verifica efectiv proportia in care se afla lichidul de racire in masina trebuie sa cumparati un dispozitiv care se gaseste la orice magazin auto. Acesta trebuie introdus in radiator pentru a trage o parte din lichid. Apoi verificati cate bilute de lichid de racire plutesc in apa absorbita de dispozitiv. Daca nu va simtiti in stare orice service va poate rezolva in cateva minute. Carburant si telefon inainte Alimentati la pompa ori de cate ori aveti ocazia. De bine de rau vara puteti sa ramaneti in "pana prostului". Insa iarna, daca ramaneti inzapezit singura sursa de caldura este motorul si fara benzina acesta nu functioneaza. Si, intre noi fiind vorba, in momentul acela, singura grija pe care o aveti nu este, cu siguranta, pastrarea mediului inconjurator si conservarea naturii. Sacii de nisip sar in ajutor pe timp de iarna. Daca aveti tractiunea pe spate este indicat sa puneti cativa saci pe osia dorsala. Puteti sa gresiti daca puneti prea multa greutate in spate. Explicatia e simpla. Kilogramele in plus ridica botul masinii si, din acest motiv, se pierde abilitatea de a frana. Asigurati-va ca sistemul de dezghetarea a geamurilor merge.Asigurati-va ca va cunoasteti masina. Fiecare masina are caracteristici diferite pentru control. Trebuie sa cunoasteti ce poate sa faca sau ce nu poate sa faca masina dumneavoastra pe timp de iarna. Daca masina are ABS si tractiune asistata trebuie sa cunoasteti daca aceasta functioneaza sau nu. Ar fi bine sa incercati aceste sisteme ale masinii intr-o parcare, inainte de a iesi pe sosea. Si nu in ultimul rand asigurati-va ca ati incarcat bateria celularului. Inainte de a pleca la un drum, iarna, este bine sa aveti celularul incarcat pnetru ca de obicei numarul telefoanelor de urgente ale soferilor auto creste semnificativ pe timp de iarna.
Relu Posted October 26, 2008 Posted October 26, 2008 Şi nu uitaţi să aveţi, pe bancheta din spate, măcar o pătură (chiar şi uzată). Să vă mai spun lace vă va folosi, în caz că rămâneţi imobilizaţi pe undeva?
George Posted October 26, 2008 Author Posted October 26, 2008 Si ar mai fi necesare: lanturi antiderapante, galetica cu nisip si o lopata. Am vazut anii trecuti in reviste aut aceste sfaturi
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now